CONTRACT
COLECTIV DE MUNCA Nr. 54171/18 din 23 iulie 2001
Contract colectiv de munca unic la nivel national incheiat in anul 2001,
conform art. 10 si art. 11 din Legea nr. 130/1996, republicata, semnat de catre
parti si inregistrat la Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale cu nr.
54.171/18/23.07.2001
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL, Partea a V-a, Nr. 8 din 10
august 2001
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Partile contractante recunosc si accepta pe deplin ca sunt egale si libere
in negocierea contractului colectiv de munca unic la nivel national si se
obliga sa respecte in totalitate prevederile acestuia.
Art. 2
(1) Contractul colectiv de munca la nivel national cuprinde drepturile si
obligatiile patronilor*) si ale salariatilor cu privire la conditiile generale
de munca.
(2) In ceea ce priveste conditiile specifice de munca, determinate conform
legii, drepturile si obligatiile partilor se vor stabili prin contractele
colective de munca la nivel de ramura, grup de unitati*), unitati si
institutii.
-----------
*) In sensul prezentului contract:
- termenul patron desemneaza pe cel care angajeaza - persoana juridica sau
fizica, autorizata potrivit legii, care administreaza, utilizeaza capital,
indiferent de natura acestuia, si care foloseste forta de munca salariata;
- termenul unitate desemneaza regiile autonome, companiile nationale,
societatile comerciale, alte organizatii cu scop lucrativ, institutiile
publice, asociatiile de orice fel si organele de stat.
Art. 3
(1) Clauzele contractelor colective de munca produc efecte dupa cum
urmeaza:
a) pentru toti salariatii incadrati in unitatile din tara, indiferent de
forma de capital social (de stat sau privat, roman sau strain/mixt) in cazul
contractelor colective de munca la nivel national;
b) pentru toti salariatii incadrati in toate unitatile din ramura de
activitate pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca, indiferent de
forma de capital social (de stat sau privat, roman sau strain/mixt).
(2) Contractele colective de munca se pot incheia si pentru salariatii
institutiilor bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare
la drepturile a caror acordare si al caror cuantum sunt stabilite prin
dispozitii legale.
(3) In cazul in care, din diferite motive, partile au incheiat contracte
colective de munca la un nivel inferior inaintea contractelor la nivel
superior, cele de la nivelurile inferioare se vor adapta contractelor colective
de la nivel superior, acolo unde prevederile minimale ale acestora nu au fost
atinse.
(4) In contractele colective de munca incheiate la nivel de unitate, bazate
pe negocieri colective de catre sindicate, in numele salariatilor, partile
contractante vor conveni, printr-o clauza expresa, plata unei contributii
lunare de catre salariati, altii decat membrii de sindicat, pentru desfasurarea
negocierilor colective, dar care sa nu fie mai mica de 0,3% din salariu si sa
nu depaseasca valoarea contributiei sindicale.
Art. 4
(1) Prezentul contract se incheie pe o perioada de un an.
(2) Daca nici una dintre parti nu denunta contractul cu 30 de zile inainte
de expirarea perioadei pentru care a fost incheiat, valabilitatea acestuia se
prelungeste pana la incheierea unui nou contract, dar nu mai mult de 12 luni.
Art. 5
(1) Orice cerere de modificare a prezentului contract va face obiectul unei
negocieri.
(2) Cererea de modificare se aduce la cunostinta, in scris, celeilalte
parti cu cel putin 30 de zile inainte de data propusa pentru inceperea
negocierilor.
(3) Cererile de modificare vor fi depuse de catre reprezentantul patronilor
la confederatiile sindicale semnatare, iar ale confederatiilor sindicale la
organizatiile patronale semnatare.
(4) Partile convin ca in perioada negocierilor, atat in cazul in care se
fac modificari, cat si in cazul denuntarii contractului, sa nu efectueze
concedieri din motive neimputabile salariatilor si sa nu declanseze greve.
(5) Modificarile aduse contractului colectiv de munca se comunica, in
scris, organului la care se pastreaza si devin aplicabile de la data
inregistrarii sau la o alta data ulterioara, potrivit conventiei partilor.
Art. 6
Suspendarea si incetarea contractului au loc potrivit legii.
Art. 7
(1) Pentru rezolvarea problemelor ce apar in aplicarea prevederilor
prezentului contract, partile convin sa instituie o comisie paritara.
(2) Competenta, componenta, organizarea si functionarea comisiei paritare
sunt stabilite prin regulamentul din Anexa nr. 1 la prezentul contract.
Art. 8
(1) Drepturile salariatilor prevazute in prezentul contract colectiv de
munca nu pot sa reprezinte cauza reducerii altor drepturi colective sau
individuale care au fost stabilite prin contractele colective de munca
incheiate la nivel de ramura, grupuri de unitati si unitati inaintea incheierii
contractului colectiv de munca unic la nivel national.
(2) In situatiile in care, in privinta drepturilor ce decurg din prezentul
contract colectiv de munca, intervin reglementari legale mai favorabile,
acestea vor face parte de drept din contract.
(3) Partile se obliga ca, in perioada de aplicare a prezentului contract
colectiv de munca, sa nu promoveze si sa nu sustina proiecte de acte normative
a caror adoptare ar conduce la diminuarea drepturilor ce decurg din contractele
colective de munca, oricare ar fi nivelul la care acestea s-au incheiat.
(4) Partile convin sa faca interventiile necesare pentru respectarea
prevederilor art. 27, alin. 2 din Legea nr. 54/1991 si, respectiv, pentru
consultarea organizatiilor sindicale si patronale semnatare, in toate cazurile
in care se initiaza acte normative ce privesc relatiile de munca.
Art. 9
(1) In scopul salarizarii si acordarii celorlalte drepturi prevazute in
prezentul contract pentru personalul institutiilor publice, sindicatele si
ministerele vor purta negocieri cu Guvernul pentru stabilirea fondurilor
aferente acestei categorii de personal si pentru constituirea surselor, inainte
de adoptarea Bugetului de Stat, precum si in vederea modificarii ulterioare a
acestuia.
(2) Partile contractante vor purta negocieri in vederea includerii
drepturilor respective in actele normative prin care se reglementeaza astfel de
drepturi, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate sau cu identificarea
altor resurse pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare.
(3) Pe baza fondurilor aprobate in conditiile prevazute la alin. 1, partile
vor negocia utilizarea acestora pentru stabilirea salariilor si celorlalte
drepturi de personal la institutiile publice.
CAP. 2
Timpul de munca
Art. 10
(1) Durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi sau de 40 de ore
pe saptamana.
(2) Prin negocieri la nivel de unitate, pentru a pune de acord programul cu
cerintele productiei, se poate stabili un program saptamanal de 36 pana la 44
de ore, cu conditia ca media lunara sa fie de 40 de ore pe saptamana, iar
programul stabilit sa fie anuntat cu o saptamana inainte.
(3) In cazurile in care durata normala a timpului de munca se stabileste
potrivit prevederilor alin. 2, durata timpului de munca zilnic nu poate depasi
10 ore.
(4) La locurile de munca unde datorita specificului activitatii nu exista
posibilitatea incadrarii in durata normala a timpului zilnic de lucru, se pot
stabili forme specifice de organizare a timpului de lucru, dupa caz, in tura,
tura continua, turnus, program fractionat; locurile de munca la care se aplica
aceste forme specifice de organizare precum si modalitatile concrete de
organizare si evidenta muncii prestate se stabilesc prin contractul colectiv de
munca la nivel de ramura, grupuri de unitati sau unitati.
(5) In sectoarele de munca unde regimul de lucru este influentat de
sezoane, durata timpului de lucru se stabileste prin negocieri cu sindicatele,
cu conditia ca media saptamanala sa fie de 40 de ore, iar durata programului
zilnic sa nu depaseasca 12 ore.
Art. 11
(1) Pentru unele activitati, locuri de munca si categorii de personal,
prevazute in contractele colective de munca de la unitati, se pot stabili
programe de lucru partiale, corespunzatoare unor fractiuni de norma, cu o
durata a timpului de munca de 6, 4 sau 2 ore pe zi. Drepturile salariatilor
care lucreaza in astfel de situatii se acorda proportional cu timpul lucrat.
(2) La cerere, salariatii cu program partial de lucru vor fi incadrati in
program normal, daca exista posturi vacante si daca intrunesc conditiile ocuparii
acestor posturi.
Art. 12
(1) Salariatii care isi desfasoara activitatea in locuri de munca cu
conditii deosebite beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului de munca
sub 8 ore pe zi, in conditiile prevazute de lege, si nu pot efectua ore
suplimentare.
(2) Durata reducerii timpului normal de munca si categoriile de personal
care beneficiaza de acest program se stabilesc prin contractul colectiv de
munca la nivel de ramura, grupuri de unitati si unitati.
Art. 13
(1) Orele de incepere si terminare a programului vor fi stabilite prin
regulamentul de ordine interioara.
(2) In toate cazurile in care se dovedeste ca este posibil, cei care
angajeaza si sindicatele vor purta negocieri pentru a fixa orare flexibile de
lucru si modalitati de aplicare a acestora.
(3) Stabilirea orarelor flexibile de lucru nu afecteaza drepturile
prevazute in contractul colectiv de munca.
Art. 14
(1) Orele prestate, la solicitarea patronului, peste programul normal de
lucru stabilit in unitate sunt ore suplimentare.
(2) Salariatii pot fi chemati sa presteze ore suplimentare numai cu
consimtamantul lor. Ceea ce depaseste 120 ore/an/persoana necesita si acordul
sindicatelor din unitate.
(3) Pentru prevenirea sau inlaturarea efectelor unor calamitati naturale
ori ale altor cazuri de forta majora, salariatii au obligatia de a presta munca
suplimentara ceruta de cel care angajeaza.
Art. 15
(1) Orele suplimentare se compenseaza cu timp liber corespunzator.
(2) Orele care nu au putut fi compensate pana la sfarsitul lunii, se
platesc sub forma de spor.
Art. 16
(1) Munca prestata in intervalul dintre orele 22 si 6, cu posibilitatea
abaterii cu o ora in plus sau minus fata de aceste limite, este lucru in timpul
noptii.
(2) Pentru persoanele al caror program de lucru se desfasoara pe timpul
noptii, durata timpului de munca este mai mica cu o ora decat durata timpului
de munca prestata in timpul zilei, fara diminuarea salariului de baza si a
vechimii in munca.
(3) Prevederile alin. 2 nu se aplica salariatilor care lucreaza in locuri
de munca cu conditii deosebite, unde durata timpului de munca este mai mica de
8 ore.
(4) La unitatile unde procesul muncii este neintrerupt sau conditiile
specifice ale muncii o impun, programul de lucru din timpul noptii poate fi
egal cu cel din timpul zilei. Munca prestata in timpul noptii in cadrul unui
asemenea program se plateste sub forma de spor, daca timpul astfel lucrat
reprezinta cel putin jumatate din programul de lucru; de acest spor beneficiaza
si salariatii care lucreaza in conditii deosebite, unde durata timpului de
munca este mai mica de 8 ore/zi.
Art. 17
(1) Salariata care renunta la concediul legal pentru ingrijirea copilului
in varsta de pana la doi ani, beneficiaza de reducerea duratei normale a
timpului de lucru cu 2 ore pe zi, fara sa ii fie afectate salariul de baza si
vechimea in munca.
(2) Femeile care au in ingrijire copii de pana la 6 ani pot lucra cu 1/2
norma, daca nu beneficiaza de crese sau camin, fara sa li se afecteze
drepturile ce decurg din calitatea de salariat. Timpul in care au fost
incadrate in aceste conditii se considera, la calculul vechimii in munca, timp
lucrat cu o norma intreaga.
Art. 18
In durata normala a timpului de munca nu intra timpii consumati cu
echiparea-dezechiparea la inceputul si sfarsitul programului.
CAP. 3
Conditiile de munca si protectia muncii
Art. 19
(1) Partile se obliga sa depuna toate eforturile pentru aplicarea riguroasa
a sistemului institutionalizat prin legislatia in vigoare in vederea
ameliorarii permanente a conditiilor de munca.
(2) In vederea realizarii obiectivului prevazut la alineatul precedent,
partile contractante vor asigura includerea in contractele colective a masurilor
prevazute de Legea nr. 90/1996, republicata.
(3) La stabilirea masurilor vizand conditiile de munca, partile implicate
vor tine seama ca:
a) masurile incluse in contractul colectiv de munca sa fie de natura sa
realizeze cel putin asigurarea conditiilor de munca la nivelul parametrilor
minimali prevazuti in norme. Daca acest lucru nu este posibil la un moment dat,
se vor stabili programe pe termen scurt sau mediu pentru realizare, pana la
asigurarea parametrilor minimali, salariatii beneficiind de compensari banesti
sau de alta natura;
b) masurile privind ameliorarea conditiilor de munca vor fi stabilite
impreuna cu reprezentantii sindicali, incheindu-se anexe speciale la
contractele colective de munca.
Art. 20
(1) Organizarea activitatii prin stabilirea unei structuri organizatorice
rationale, repartizarea tuturor salariatilor pe locuri de munca cu precizarea
atributiilor si raspunderilor lor, precum si exercitarea controlului asupra
modului de indeplinire a obligatiilor de serviciu de catre salariati sunt de
competenta exclusiva a celor care angajeaza.
(2) Normarea muncii se aplica tuturor categoriilor de salariati -
muncitori, tehnicieni, ingineri, economisti, cadre de alta specialitate si
lucratori din activitatea administrativa - atat pentru cei salarizati in acord,
cat si pentru cei salarizati in regie. Normele de munca se exprima - in functie
de caracteristicile procesului de productie sau alte activitati ce se normeaza
- sub forma de norme de timp, norme de productie, norme de personal, sfere de
atributii sau sub alte forme corespunzatoare specificului fiecarei munci.
Normele de munca se elaboreaza de catre patroni cu acordul organizatiilor
sindicale corespunzatoare.
(3) Normele de munca aprobate de conducatorul unitatii constituie anexa la
contractul colectiv de munca si se fac cunoscute salariatilor cu cel putin 5
zile inainte de aplicare.
Art. 21
(1) Activitatea de normare a muncii se refera la toate categoriile de
salariati, potrivit specificului activitatii fiecaruia, si se bazeaza pe
tehnicile normarii muncii; aceasta se desfasoara ca un proces continuu, in
permanenta concordanta cu schimbarile ce au loc in organizarea si nivelul de
dotare tehnica a muncii.
(2) In toate situatiile in care normele de munca nu asigura un grad complet
de ocupare, conduc la o solicitare excesiva sau, dupa caz, nu corespund
conditiilor pentru care au fost elaborate, se impune reexaminarea lor. Aceasta
poate fi ceruta atat de patron, cat si de sindicate. In caz de divergenta in
ceea ce priveste calitatea normelor de munca se va recurge la o expertiza
tehnica, ce va fi stabilita de comun acord. Concluziile expertizei tehnice sunt
obligatorii pentru ambele parti.
(3) Reexaminarea normelor de munca nu va putea conduce la diminuarea salariului
de baza negociat.
(4) Cheltuielile ocazionate de solutionarea divergentelor cu privire la
modificarea normelor de munca vor fi suportate de patroni pentru prima
solicitare a sindicatelor.
Art. 22
Patronul are obligatia sa asigure permanent conditiile tehnice si
organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca, iar salariatii
trebuie sa realizeze norma de munca sau, dupa caz, sarcinile ce decurg din
functia sau postul detinut.
Art. 23
(1) Locurile de munca se clasifica in locuri de munca normale si locuri de
munca cu conditii deosebite, stabilite potrivit reglementarilor legale.
(2) Locurile de munca cu conditii deosebite sunt cele grele, periculoase,
nocive, penibile, sau altele asemenea, stabilite prin contracte colective de
munca la nivel de ramura, grupuri de unitati, unitati si institutii, dupa caz.
Art. 24
(1) Pentru prestarea activitatii in locurile de munca prevazute in art. 23,
alin. 2, salariatii au dreptul, dupa caz, la sporuri la salariul de baza,
durata redusa a timpului de lucru, alimentatie de intarire a rezistentei
organismului, echipament de protectie gratuit, materiale igienico-sanitare,
concedii suplimentare prevazute de contractele colective de munca la nivel de
ramura, grupuri de unitati, unitati si institutii; duratele de reducere a
varstei pentru pensionare sunt cele prevazute in lege.
(2) Salariatii incadrati in categoriile prevazute la art. 23, alin. 2 vor
fi supusi obligatoriu unui examen medical efectuat de medicul de medicina
muncii, in conditiile si la termenele ce se vor stabili prin contractul
colectiv de munca la nivel de unitate si institutie.
(3) In cazul in care una sau mai multe dintre conditiile deosebite se
regasesc pentru toti salariatii unei unitati, unei sectii, unui atelier sau
unui loc de munca, se vor stabili pentru acestia, prin negociere, salarii de
baza al caror cuantum nu va fi mai mic decat suma salariului de baza si a
sporurilor negociate.
(4) La locurile de munca cu conditii specifice, unde numai o parte dintre
salariati lucreaza in astfel de conditii, acestia vor beneficia de sporuri.
Art. 25
(1) In cazul in care conditiile de munca se normalizeaza, salariatii vor
beneficia pentru refacerea capacitatii de munca inca doua luni, daca au beneficiat
anterior de acestea, de spor pentru nocivitate si alimentatie de protectie a
organismului.
(2) De drepturile prevazute la alin. 1 beneficiaza si salariatii care au
lucrat cel putin sase luni in conditiile alin. 1 si isi schimba locul de munca
din motive ce nu le sunt imputabile, daca drepturile de aceeasi natura la noul
loc de munca sunt mai mici.
Art. 26
In toate cazurile in care conditiile de munca s-au inrautatit, determinand
reclasificarea locurilor de munca, salariatii vor beneficia de drepturile
aferente noii clasificari incepand cu data schimbarii conditiilor de munca,
indiferent de momentul efectuarii reclasificarii de catre organele competente.
Art. 27
(1) Partile sunt de acord ca nici o masura de protectie a muncii nu este
eficienta daca nu este cunoscuta, insusita si aplicata in mod constient de
salariati.
(2) Patronul va asigura, pe cheltuiala sa, cadrul organizatoric pentru
instruirea, testarea si perfectionarea profesionala a salariatilor cu privire
la normele de protectie a muncii. Prin contractele colective de munca la nivel
de unitati se vor prevedea masuri specifice, periodicitatea, metodologia,
obligatiile si raspunderile, precum si controalele proprii, in conformitate cu
reglementarile elaborate de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si cu
normele proprii. Timpul aferent acestor activitati, inclusiv orele de
instructaj, se include in timpul de munca si este salarizat.
(3) La angajarea unui salariat sau la schimbarea locului de munca sau a
felului muncii, acesta va fi instruit si testat efectiv cu privire la riscurile
pe care le presupune noul sau loc de munca si normele de protectie a muncii pe
care este obligat sa le cunoasca si sa le respecte in procesul muncii.
(4) In cazurile in care, in procesul muncii, intervin schimbari ce impun
aplicarea unor norme noi de protectie a muncii, salariatii vor fi instruiti in
conditiile prevazute la alineatul precedent.
Art. 28
(1) Contravaloarea echipamentului de protectie se suporta integral de catre
patron.
(2) Contravaloarea echipamentului de lucru se suporta potrivit prevederilor
legale si celor din contractele colective de munca de la celelalte niveluri.
(3) In toate cazurile in care, in afara echipamentului de lucru prevazut de
lege, patronul cere o anumita vestimentatie speciala, ca echipament de lucru,
contravaloarea acesteia se suporta integral de catre patron.
Art. 29
Prin contractele colective de munca la nivel de unitate sau institutie se
vor stabili parametrii de microclimat care vor fi urmariti la fiecare loc de
munca, in vederea masurilor de protectie a muncii specifice, precum si
programele de control al realizarii masurilor stabilite.
Art. 30
(1) In vederea mentinerii si imbunatatirii conditiilor de desfasurare a activitatii,
patronul va lua urmatoarele masuri de amenajare ergonomica a locului de munca:
a) asigurarea conditiilor de mediu (iluminat, microclimat, zgomot,
vibratii, temperatura, aerisire, umiditate);
b) amenajarea anexelor sociale ale locurilor de munca (vestiare, bai,
grupuri sanitare, sali de repaus);
c) diminuarea pana la eliminarea treptata a emisiilor poluante.
(2) Masurile concrete, in sensul prevederilor alin. 1, se stabilesc in
contractele colective de munca din unitati si institutii.
(3) Salariatii sunt obligati sa pastreze in bune conditii amenajarile
efectuate de patron, sa nu le deterioreze si sa nu le descompleteze ori sa
sustraga componente ale acestora.
Art. 31
(1) Patronul va organiza la angajare si, ulterior, o data pe an, examinarea
medicala a salariatilor, in scopul de a constata daca sunt apti pentru
desfasurarea activitatii in posturile pe care ar urma sa le ocupe sau pe care
le ocupa, precum si pentru prevenirea imbolnavirilor profesionale. Examinarea
medicala este gratuita, iar cheltuielile ocazionate de examinare se vor suporta
conform legii. Conditiile concrete urmeaza sa fie stabilite la nivel de unitate
cu consultarea sindicatelor.
(2) In cazul in care dispozitii legale speciale sau ale contractului
colectiv de munca prevad examinari medicale la termene mai scurte, determinate
de conditiile deosebite de la locurile de munca, se vor aplica aceste
prevederi.
(3) Salariatii sunt obligati sa se supuna examenelor medicale in conditiile
organizarii potrivit prevederilor alin. 1. Refuzul salariatului de a se supune
examinarilor medicale constituie abatere disciplinara.
(4) Examinarea medicala a salariatilor la angajare si, ulterior, o data pe
an, se face de catre unitatile sanitare de specialitate acreditate de patronat
si de Ministerul Sanatatii si Familiei.
Art. 32
La cererea uneia dintre parti, medicii de medicina muncii si inspectorii de
protectia muncii vor fi consultati la modificarea duratei timpului de lucru si
la acordarea de concedii suplimentare.
Art. 33
(1) Partile vor asigura un regim de protectie speciala a muncii femeilor si
tinerilor in varsta de pana la 18 ani, cel putin la nivelul drepturilor
specifice reglementate de legislatia muncii si prevederile prezentului contract.
(2) Alte drepturi specifice sau alte cuantumuri ale drepturilor
reglementate de legislatia muncii pot fi stabilite prin contractele colective
de munca de la celelalte niveluri.
(3) Salariatele gravide, incepand cu luna a cincea de sarcina, precum si
cele care alapteaza, nu vor fi repartizate la munca de noapte.
Art. 34
Patronul nu va refuza angajarea sau, dupa caz, mentinerea in munca a
persoanelor handicapate, in cazurile in care acestea sunt apte pentru
indeplinirea obligatiilor de serviciu aferente posturilor existente.
Art. 35
In cazul recomandarilor medicale, patronul va asigura trecerea salariatilor
in alte locuri de munca si, dupa caz, recalificarea acestora, in functie de
posibilitatile fiecarei unitati, care vor fi stabilite impreuna cu sindicatele.
Art. 36
(1) In vederea imbunatatirii conditiilor de munca, in fiecare unitate se va
constitui un comitet de securitate si sanatate in munca, avand atributiile
prevazute de art. 34 din Normele generale de protectie a muncii.
(2) Comitetul de securitate si sanatate in munca va fi constituit paritar,
cel putin din patru persoane, conform grilei prevazute de art. 33 din Normele
generale de protectie a muncii.
(3) Timpul de munca afectat activitatii in comitetele de securitate si
sanatate in munca se considera timp de lucru efectiv prestat si va fi prevazut
in contractul la nivel de unitate.
(4) Activitatea comitetelor de securitate si sanatate in munca se va
desfasura in baza regulamentelor proprii.
CAP. 4
Salarizarea si alte drepturi banesti
Art. 37
(1) Pentru munca prestata in conditiile prevazute in contractul individual
de munca, fiecare salariat are dreptul la un salariu in bani convenit la
incheierea contractului de munca.
(2) La unitatile producatoare de produse agricole, o parte din salariu se
poate plati si in natura. Plata in natura, stabilita prin negocieri colective
in unitati, nu poate depasi 30% din salariu.
(3) Salariul cuprinde salariul de baza, adaosurile si sporurile la acesta.
Art. 38
(1) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce se pot aplica sunt
urmatoarele:
a) in regie sau dupa timp;
b) in acord;
c) pe baza de tarife sau cota procentuala din veniturile realizate;
d) alte forme specifice unitatii.
(2) Organizarea muncii si salarizarea in acord pot avea loc intr-una din
urmatoarele forme:
a) acord direct;
b) acord progresiv;
c) acord indirect.
(3) Acordul direct, progresiv sau indirect se poate aplica individual sau
colectiv.
(4) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce urmeaza sa se aplice
fiecarei activitati se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivel de
unitate sau, dupa caz, institutie.
Art. 39
(1) Se stabilesc urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare, pentru
urmatoarele categorii de salariati:
a) Muncitori:
1. necalificati = 1
2. calificati = 1,2.
b) Personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
1. liceala = 1,1;
2. postliceala = 1,15.
c) Personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
1. postliceala = 1,25;
2. scoala de maistri = 1,3;
3. subingineri = 1,4.
d) Personal incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este:
1. studii superioare = 1,5.
(2) Coeficientii de salarizare de la alin. 1 se aplica la salariul minim
negociat pe unitate.
(3) Salariul de baza minim negociat pentru un program complet de lucru de
170 de ore este de 1.520.000 lei, adica 8.918 lei/ora.
Art. 40
(1) Partile contractante sunt de acord ca in perioada urmatoare sa
actioneze pentru includerea unor sporuri in salariul de baza, care sa
reprezinte retributia pentru munca prestata si conditiile de la locul de munca,
astfel incat salariul de baza sa aiba pondere majoritara in salariu.
(2) Sporurile se acorda numai la locurile de munca unde acestea nu sunt
cuprinse in salariul de baza.
(3) Sporurile minime ce se acorda in conditiile prezentului contract sunt:
a) pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile, 10%
din salariul de baza;
b) pentru conditii nocive de munca, 10% din salariul minim negociat la
nivel de unitate;
c) pentru orele suplimentare si pentru orele lucrate in zilele libere si in
zilele de sarbatori legale se acorda un spor de 100% din salariul de baza, pana
la 120 de ore/salariat/an; ceea ce depaseste 120 ore/salariat/an se plateste cu
un spor de 50% din salariul de baza;
d) pentru vechime in munca, minimum 5% pentru 3 ani vechime si maximum 25%
la o vechime de peste 20 de ani, din salariul de baza;
e) pentru lucrul in timpul noptii, 25% din salariul de baza;
f) pentru exercitarea si a unei alte functii se poate acorda un spor de
pana la 50% din salariul de baza al functiei inlocuite; cazurile in care se
aplica aceasta prevedere si cuantumul se vor stabili prin negocieri la
contractele colective de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati sau
unitati.
(4) Prin contractul colectiv de munca la nivel de ramura, grupuri de
unitati si unitati pot fi negociate si alte categorii de sporuri (spor de
izolare, spor pentru folosirea unei limbi straine - daca aceasta nu este
cuprinsa in obligatiile postului - etc.).
Art. 41
(1) Adaosurile la salariul de baza sunt:
a) adaosul de acord;
b) premiile acordate din fondul de premiere, calculate intr-o proportie de
minimum 1,5% din fondul de salarii realizat lunar si cumulat;
c) alte adaosuri, convenite la nivelul unitatilor si institutiilor.
(2) Alte venituri sunt:
a) cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor, care este de pana
la 10% in cazul societatilor comerciale si de pana la 5% in cazul regiilor
autonome;
b) tichetele de masa acordate conform prevederilor legale si intelegerii
partilor.
(3) Conditiile de diferentiere, diminuare sau anulare a participarii la
fondul de stimulare din profit sau la fondul de premiere, precum si perioada la
care se acorda cota de profit salariatilor, care nu poate fi mai mare de un an,
se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate si, dupa
caz, institutie.
Art. 42
(1) Patronul va asigura conditiile necesare realizarii de catre salariat a
sarcinilor ce ii revin, in cadrul programului zilnic de munca stabilit.
(2) In situatia in care patronul nu poate asigura pe durata zilei de lucru,
partial sau total, conditiile necesare realizarii sarcinilor de serviciu, el
este obligat sa plateasca salariatilor salariul de baza pentru timpul cat
lucrul a fost intrerupt.
(3) In cazuri exceptionale, cand din motive tehnice sau din alte motive
activitatea a fost intrerupta, salariatii vor primi 75% din salariul de baza
individual avut, cu conditia ca incetarea lucrului sa nu se fi produs din vina
lor si daca in tot acest timp au ramas la dispozitia unitatii. Prin negocieri
la nivelul unitatii sau institutiei se va stabili modul concret de realizare a
prevederii de a ramane la dispozitia unitatii, prezenti in incinta unitatii in
asteptarea reluarii activitatii sau la domiciliu, de unde sa poata fi convocati
de unitate.
(4) In cazurile prevazute in alin. 3, salariatii beneficiaza si de
celelalte drepturi prevazute de lege pentru astfel de situatii.
(5) In cazul in care din motive obiective este necesara reducerea sau
intreruperea temporara a activitatii, pentru maximum 15 zile pe an, cu
obligativitatea reluarii ei, unitatea, cu acordul sindicatelor, poate acorda
concediu fara plata.
Art. 43
(1) Indexarea se face pe baza coeficientilor de indexare, stabiliti de
Comisia nationala pentru indexare.
(2) Dupa indexare, patronul va recalcula tarifele sau, respectiv, cotele de
manopera, pe unitatea de produs sau valorica, corespunzator formelor de
organizare a muncii si de salarizare aplicate in unitate.
Art. 44
Plata salariilor se face periodic, la datele care se stabilesc prin
contractul colectiv de munca la nivelul unitatii sau institutiei.
Art. 45
Salariatii unitatilor trimisi in delegatie in tara vor beneficia de
urmatoarele drepturi:
a) decontarea cheltuielilor de transport si a costului cazarii potrivit
conditiilor stabilite prin contractele colective de munca la celelalte
niveluri;
b) diurna de deplasare al carei cuantum se stabileste prin negociere la
nivel de ramura, grupuri de unitati sau unitate; nivelul minim al diurnei este
cel stabilit prin actele normative ce se aplica la institutiile publice.
Art. 46
Salariatii unitatilor trimisi in detasare beneficiaza de drepturile de
delegare prevazute la art. 45. In cazul in care detasarea depaseste 30 de zile
consecutive, in locul diurnei zilnice se plateste o indemnizatie egala cu 50%
din salariul de baza zilnic. Aceasta indemnizatie se acorda proportional cu
numarul de zile ce depaseste durata neintrerupta de 30 de zile.
Art. 47
Persoanele detasate isi mentin toate drepturile pe care le-au avut la data
detasarii, cu exceptia celor privind igiena si protectia muncii, chiar daca
acestea nu se mai regasesc la locul de munca unde sunt detasate. Daca la
locurile de detasare drepturile echivalente au niveluri mai mari sau se acorda
si alte drepturi, persoanele detasate beneficiaza de acestea, inclusiv toate
drepturile privind protectia si igiena muncii corespunzatoare noului loc de
munca.
Art. 48
(1) Toate drepturile banesti cuvenite salariatilor se platesc inaintea
oricaror obligatii banesti ale unitatii.
(2) In caz de faliment sau lichidare judiciara, salariatii au calitatea de
creditori privilegiati iar drepturile lor banesti constituie creante privilegiate,
urmand sa fie platite integral, inainte de a-si revendica cota-parte ceilalti
creditori.
Art. 49
Patronii vor tine o evidenta in care sa se mentioneze activitatea
desfasurata in baza contractului individual de munca si drepturile de care salariatii
au beneficiat si le vor elibera dovezi despre acestea.
Art. 50
Salariatii care se pensioneaza pentru limita de varsta primesc o
indemnizatie egala cu cel putin un salariu de baza avut in luna pensionarii.
Art. 51
In afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul, salariatii
vor beneficia si de urmatoarele ajutoare:
a) in cazul decesului salariatului, un ajutor, acordat familiei, de un
salariu mediu lunar pe unitate;
b) daca decesul a survenit din cauza unui accident de munca, a unui
accident in legatura cu munca sau a unei boli profesionale, cuantumul
ajutorului acordat familiei va fi de cel putin 3 salarii de baza; diferenta de
2 salarii se va plati dupa stabilirea, in conditiile legii, a cauzei decesului;
c) un salariu de baza, platit de unitate mamei, pentru nasterea fiecarui
copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia beneficiaza de plata unui
salariu de baza;
d) un salariu de baza platit de unitate la decesul sotului sau sotiei, ori
la decesul unei rude de gradul I aflata in intretinerea salariatului.
CAP. 5
Concedii si zile libere
Art. 52
(1) In fiecare saptamana, salariatul are dreptul, de regula, la 2 zile
consecutive de repaus saptamanal.
(2) Repausul saptamanal se acorda, de regula, sambata si duminica.
(3) In cazul in care activitatea de la locul de munca, in zilele de sambata
si duminica, nu poate fi intrerupta, prin contractul colectiv de munca la nivel
de unitate se vor stabili conditiile in care zilele de repaus saptamanal sa fie
acordate si in alte zile ale saptamanii sau cumulat pe o perioada mai mare.
Art. 53
Sunt zile nelucratoare zilele de repaus saptamanal si zilele de sarbatori
legale si religioase, dupa cum urmeaza:
- 1 si 2 Ianuarie;
- a doua zi de Paste;
- 1 Mai;
- 1 Decembrie;
- 25 - 26 Decembrie.
Art. 54
Repausul pentru servirea mesei nu poate fi mai mic de 15 minute. Repausul
pentru servirea mesei, cu o durata de 15 minute, se include in programul de
lucru.
Art. 55
Salariatii pot solicita, in mod justificat, decalarea programului de lucru.
Administratia va analiza cererea si va aproba aceasta in functie de
posibilitati.
Art. 56
(1) Salariatii au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna
platit, de minimum 21 de zile lucratoare.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. 1:
a) salariatii care au varsta sub 18 ani au dreptul, in fiecare an
calendaristic, la un concediu platit de 24 zile lucratoare;
b) salariatii nou angajati, pentru primul an de activitate inscris in
cartea de munca, au dreptul la un concediu de odihna platit cu o durata minima
de 18 zile lucratoare.
Art. 57
(1) In fiecare an calendaristic, salariatii incadrati in grade de
invaliditate au dreptul la un concediu de odihna suplimentar cu o durata de 3
zile, iar salariatii nevazatori, cu o durata de 6 zile.
(2) Salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii deosebite
beneficiaza de concedii de odihna suplimentare de minimum 3 zile pe an.
Art. 58
Prin contractele colective de munca la celelalte niveluri se vor stabili
criteriile pe baza carora salariatii sa beneficieze de concedii de odihna
anuale si concedii de odihna suplimentare mai mari.
Art. 59
(1) Pe durata concediului de odihna salariatii vor primi o indemnizatie
formata din salariul de baza la data plecarii in concediu, corespunzator
numarului de zile de concediu, majorata cu procentul mediu al celorlalte
venituri salariale realizate pe o perioada de 3 luni lucrate inaintea plecarii
in concediu.
(2) Indemnizatia de concediu nu poate fi mai mica decat salariul de baza,
sporul de vechime si indemnizatia pentru functia de conducere, luate impreuna,
corespunzator numarului de zile de concediu.
(3) Prin contractele colective de munca si de la celelalte niveluri se
poate stabili ca, in raport cu posibilitatile economico-financiare ale
unitatii, pe langa indemnizatia de concediu sa se plateasca si o prima de
vacanta.
(4) Indemnizatia de concediu si, dupa caz, prima de vacanta se platesc
inainte de plecarea in concediu.
(5) Orice conventie prin care se renunta total sau in parte la dreptul la
concediul de odihna este interzisa.
Art. 60
Concediul anual de odihna va putea fi fractionat la solicitarea
salariatului; una dintre fractiuni va trebui sa fie de cel putin 12 zile
lucratoare. Cealalta parte va trebui acordata si luata pana la sfarsitul anului
in curs.
Art. 61
(1) Salariatii au dreptul la zile libere platite pentru evenimente
deosebite in familie, sau pentru alte situatii, dupa cum urmeaza:
a) casatoria salariatului - 5 zile;
b) casatoria unui copil - 2 zile;
c) nasterea unui copil - 2 zile;
d) decesul sotului, copilului, parintilor, socrilor - 3 zile;
e) decesul bunicilor, fratilor, surorilor - 1 zi;
f) donatori de sange - conform legii;
g) la schimbarea locului de munca in cadrul aceleiasi unitati, cu mutarea
domiciliului in alta localitate - 5 zile.
(2) Salariatii au dreptul la 30 de zile de concediu fara plata, acordat o
singura data, pentru pregatirea si sustinerea lucrarii de diploma in
invatamantul superior, seral si fara frecventa.
(3) Pentru rezolvarea unor situatii personale, salariatii au dreptul la
concedii fara plata.
Art. 62
(1) In afara concediului legal platit pentru ingrijirea copiilor in varsta
de pana la 2 ani, salariata mama poate beneficia de inca un an concediu fara
plata.
(2) Pe perioada in care salariata se afla in concediul prevazut la alin. 1,
nu i se va putea desface contractul de munca, iar in postul sau nu vor putea fi
angajate alte persoane, decat cu contract de munca pe durata determinata.
Art. 63
(1) La nivelul unitatii, din fondul pentru actiuni sociale constituit
conform prevederilor legale, vor fi suportate cheltuielile pentru reducerea
costului biletelor de tratament si odihna recuperatorie in statiunile
balneo-climaterice, in care este inclus si transportul pe calea ferata (tren
personal, clasa a II-a).
(2) In limita acestor fonduri, unitatea va suporta cota-parte din costul
biletelor pentru salariati si membrii lor de familie, in raport cu salariul de
baza si in functie de sezon, potrivit prevederilor cuprinse in Anexa nr. 2, cu
conditia ca biletele sa fie procurate prin intermediul organizatiilor sindicale
si sa prevada efectuarea sejurului intr-o unitate apartinand sistemului
sindical, ministerelor sau unitatilor in cauza.
(3) Pentru alte situatii decat cele prevazute in alineatul precedent,
unitatea va suporta cheltuielile pentru bilete dupa ce au fost epuizate toate
biletele procurate prin intermediul sindicatului ori daca - in cazul biletelor
de tratament - exista recomandarea expresa a medicului pentru o anumita
statiune care nu apartine sistemului sindical, ministerelor sau unitatii in
cauza.
Art. 64
Beneficiarii biletelor de tratament balnear si odihna recuperatorie din
institutiile publice vor suporta o contributie baneasca diferentiata, in
functie de salariul de baza si de sezon, contributie calculata in baza grilei
aprobate de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale. Diferenta se suporta
din bugetul de asigurari sociale.
Art. 65
Contravaloarea biletelor acordate salariatilor trimisi in statiuni pentru
tratarea unor boli profesionale se suporta integral de unitatea in cauza,
inclusiv costul transportului C.F.R. (tren personal, clasa a II-a) sau, acolo
unde este posibil, pentru transportul auto in comun.
Art. 66
(1) In cazul in care salariata se afla in concediu de maternitate, unitatea
va compensa, pe o anumita perioada, diferenta dintre salariul de baza
individual avut si indemnizatia legala la care are dreptul.
(2) Perioada pe durata careia se acorda compensarea va fi stabilita prin
contractele colective de munca la nivel de unitate, dar nu mai putin de 6
saptamani.
(3) Diferentele de salarii vor fi acordate din fondul de salarii.
Art. 67
In caz de deces al mamei, drepturile ce s-ar fi cuvenit acesteia pentru
cresterea copilului de pana la 2 ani se vor acorda tatalui, daca are copilul in
ingrijire.
Art. 68
In cazul decesului mamei, tatal copilului, la cererea sa, va beneficia de
concediul fara plata neutilizat de mama pana la data decesului acesteia, cu
drepturile prevazute la art. 62 alin. 2.
CAP. 6
Contractul individual de munca
Art. 69
In vederea stabilirii concrete a drepturilor si obligatiilor salariatilor,
angajarea se face prin incheierea contractului individual de munca (CIM).
Art. 70
(1) Incheierea CIM se face pe baza conditiilor stabilite de lege, cu
respectarea drepturilor fundamentale ale cetateanului si numai pe criteriul
aptitudinilor si competentei profesionale.
(2) Patronul se obliga sa aduca la cunostinta salariatilor posturile
disponibile si conditiile de ocupare a lor.
(3) In cazul in care angajarea se face prin concurs, daca un salariat si o
persoana din afara unitatii obtin aceleasi rezultate, salariatul are prioritate
la ocuparea postului.
(4) Prevederile alin. 1 si 2 se aplica si pentru salariatii institutiilor
publice.
Art. 71
(1) Incheierea CIM se va face pe perioada nedeterminata. Daca salariatul
solicita asistenta din partea organizatiei sindicale, aceasta se poate acorda.
(2) Contractele individuale se pot incheia si pe durata determinata, in
cazurile si in conditiile prevazute de lege.
(3) CIM va cuprinde cel putin clauzele prevazute in Anexa nr. 3.
(4) Contractele individuale de munca se incheie in scris, cate un exemplar
pentru fiecare parte, prin grija celui care angajeaza.
Art. 72
(1) CIM se poate modifica in ceea ce priveste felul muncii, locul muncii si
drepturile salariale prin acordul partilor sau din initiativa uneia dintre
parti in cazurile prevazute de lege.
(2) Refuzul salariatului de a accepta o modificare a clauzelor referitoare
la felul muncii, locul muncii sau drepturile salariale nu da dreptul celui care
angajeaza de a proceda la desfacerea unilaterala a CIM pentru acest motiv.
(3) Delegarea si detasarea salariatilor se fac in conditiile prevazute de
lege, cu drepturile prevazute in prezentul contract.
Art. 73
Executarea CIM se suspenda in cazurile prevazute de lege in mod expres,
precum si pe perioada exercitarii unei functii eligibile remunerate de
organizatia in care salariatul isi desfasoara activitatea pe timpul mandatului.
Art. 74
(1) Incetarea CIM poate avea loc - in conditiile prevazute de lege - prin
unul dintre urmatoarele moduri:
a) acordul partilor;
b) desfacerea din initiativa uneia dintre parti.
(2) In cazurile in care unitatea este obligata, potrivit legii, sa acorde
un preaviz la desfacerea contractului de munca, durata acestuia va fi de 20 de
zile lucratoare.
(3) In perioada preavizului salariatii au dreptul sa absenteze patru ore pe
zi de la programul unitatii, pentru a-si cauta un loc de munca, fara ca aceasta
sa afecteze salariul si celelalte drepturi. Orele absentate se pot acorda prin
cumul, in conditiile stabilite de patron.
(4) In cazul in care unei persoane i se desface contractul de munca fara sa
i se acorde preavizul prevazut la alin. 2, aceasta are dreptul la o
indemnizatie egala cu salariul de baza pe o luna, avut la data desfacerii
contractului de munca.
Art. 75
(1) CIM nu poate fi desfacut din initiativa celui care angajeaza, in
cazurile in care prin lege sau prin contractul colectiv de munca s-au prevazut
asemenea interdictii.
(2) Desfasurarea activitatii sindicale nu poate constitui motiv pentru
desfacerea CIM din initiativa unitatii.
Art. 76
(1) La desfacerea contractului de munca din motive neimputabile salariatului,
patronii vor acorda acestuia o compensatie de 50% din salariul lunar, in afara
drepturilor cuvenite la zi.
(2) Prevederile alin. 1 sunt aplicabile atunci cand desfacerea contractului
de munca a intervenit din urmatoarele motive:
a) unitatea isi reduce personalul prin desfiintarea unor posturi de natura
celui ocupat de cel in cauza, ca urmare a reorganizarii;
b) unitatea isi inceteaza activitatea;
c) unitatea se muta in alta localitate si are posibilitatea sa isi asigure
pe plan local cadrele necesare;
d) unitatea se muta in alta localitate, iar persoana incadrata nu accepta
sa o urmeze;
e) persoana nu corespunde sub aspect profesional postului in care a fost
incadrata, din motive neimputabile acesteia, si nu i s-a oferit trecerea intr-o
munca corespunzatoare;
f) in postul ocupat de persoana incadrata in munca este reintegrat, pe baza
hotararii organelor competente, cel care a detinut anterior acel post.
Art. 77
In cazul in care unitatea este pusa in situatia de a efectua reduceri de
personal ca urmare a restrangerii activitatii, retehnologizarii, automatizarii
si robotizarii procesului de productie, partile convin asupra respectarii
urmatoarelor principii:
a) patronul va pune la dispozitia sindicatului justificarea
tehnico-economica in legatura cu masurile privind: posibilitatile de
redistribuire a personalului, modificarea programului de lucru, organizarea de
cursuri de calificare, recalificare sau reorientare profesionala etc.;
b) justificarea tehnico-economica, impreuna cu obiectiile si propunerile
sindicatului, vor fi supuse spre analiza si avizare consiliului de
administratie sau, dupa caz, adunarii generale;
c) concomitent, patronul va informa sindicatul asupra motivelor ce stau la
baza reducerii numarului de salariati, precum si asupra eventualelor
posibilitati de redistribuire a acestora; anuntul se va face astfel:
- cu 90 de zile calendaristice inainte, in cazul schimbarii sediului
unitatii in alta localitate;
- cu 60 de zile calendaristice inainte, daca reducerea se datoreaza
restrangerii activitatii, retehnologizarii sau altor cauze.
Art. 78
(1) In situatia in care disponibilizarile de personal nu pot fi evitate,
conducerea unitatii va comunica in scris fiecarui salariat al carui post
urmeaza a fi desfiintat daca i se ofera sau nu un alt loc de munca, ori
cuprinderea intr-o forma de recalificare profesionala in vederea ocuparii unui
post in aceeasi unitate.
(2) In cazurile in care salariatilor nu li se pot oferi alte locuri de munca
ori acestia refuza locul de munca oferit sau cuprinderea intr-o forma de
recalificare, conducerea unitatii le va comunica in scris termenul de preaviz,
in conditiile prevazute in prezentul contract colectiv de munca.
Art. 79
(1) La aplicarea efectiva a reducerii de personal, dupa reducerea
posturilor vacante de natura celor desfiintate, masurile vor afecta, in ordine:
a) CIM ale salariatilor care cumuleaza doua sau mai multe functii, precum
si ale celor care cumuleaza pensia cu salariul;
b) CIM ale persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare la cererea
unitatii;
c) CIM ale persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare la cererea
lor.
(2) La luarea masurii de desfacere a CIM pentru reducerea de posturi vor fi
avute in vedere urmatoarele criterii minimale:
a) daca masura ar putea afecta doi soti care lucreaza in aceeasi unitate,
se desface contractul de munca al sotului care are venitul cel mai mic, fara ca
prin aceasta sa se poata desface contractul de munca al unei persoane care
ocupa un post neavizat de reducere;
b) masura sa afecteze, mai intai, persoanele care nu au copii in
intretinere;
c) masura sa afecteze numai in ultimul rand femeile care au in ingrijire
copii, barbatii vaduvi sau divortati care au in ingrijire copii, pe
intretinatorii unici de familie, precum si pe salariatii, barbati sau femei,
care mai au cel mult 3 ani pana la pensionare la cererea lor.
(3) In cazul in care masura desfacerii CIM ar afecta un salariat care a
urmat o forma de calificare sau de perfectionare a pregatirii profesionale si a
incheiat cu unitatea un act aditional la contractul de munca, prin care s-a
obligat sa presteze o activitate intr-o anumita perioada de timp, administratia
nu ii va putea pretinde acestuia despagubiri pentru perioada ramasa nelucrata
pana la implinirea termenului, daca masura desfacerii contractului de munca nu
ii este imputabila.
(4) In ipoteza in care doua sau mai multe persoane salariate sunt in
aceeasi situatie, disponibilizarea se va face cu consultarea sindicatelor.
Art. 80
Unitatea care isi extinde sau isi reia activitatea intr-o perioada de 12
luni de la luarea masurilor de desfacere a contractului individual de munca
pentru motivele prevazute la art. 76 are obligatia sa incunostinteze in scris
despre aceasta organizatiile sindicale si sa faca publica masura. Unitatea va
reangaja salariatii carora li s-a desfacut contractul de munca pentru motivele
prevazute la art. 76, care au pregatirea necesara pentru ocuparea posturilor
vacante si care s-au prezentat in termen de 15 zile de la data anuntului.
CAP. 7
Formarea profesionala
Art. 81
(1) Partile inteleg:
a) prin termenul de "formare profesionala" orice procedura prin
care un salariat dobandeste o calificare atestata printr-un certificat sau o
diploma eliberata in conditiile prevazute de Legea invatamantului;
b) prin termenul de "formare profesionala continua" orice
procedura prin care salariatul, avand deja o calificare ori o profesie, isi
completeaza cunostintele profesionale fie prin aprofundarea studiilor intr-un
anumit domeniu al specialitatii de baza, fie prin deprinderea unor metode sau
procedee noi, adoptate in domeniul specialitatii lor.
(2) Formarea profesionala si formarea profesionala continua cuprind si teme
din domeniul relatiilor de munca, convenite intre sindicate si patron.
(3) Partile convin asupra necesitatii si obligativitatii perfectionarii
profesionale a tuturor categoriilor de salariati, inclusiv a liderilor
sindicali scosi din productie, la expirarea mandatului.
(4) Partile semnatare convin sa acorde intregul sprijin solicitat de
Consiliul pentru Standarde Ocupationale si Evaluare - Unitatea pentru Cercetare
si Servicii Tehnice, pentru elaborarea sistemului de standarde ocupationale
bazate pe competenta. Sistemul va fi utilizat pentru evaluarea si certificarea
calificarii salariatilor.
Art. 82
La incheierea contractelor colective de munca la nivel de unitati, pentru
partea privind formarea profesionala se va tine seama cel putin de urmatoarele:
a) identificarea posturilor pentru care este necesara formarea
profesionala, caile de realizare, adoptarea programului anual si controlul
aplicarii acestuia se vor face de comun acord de catre sindicat si patron;
cheltuielile pentru activitatea de formare profesionala a salariatilor se
suporta de unitati;
b) sindicatul va participa, prin imputernicitii sai, la orice forma de
examinare organizata in vederea absolvirii unui curs de formare profesionala in
cadrul unitatii;
c) in cazul in care unitatea urmeaza sa isi schimbe partial sau total
profilul de activitate, va informa si consulta sindicatul cu cel putin 2 luni
inainte de aplicarea masurii si va oferi propriilor salariati posibilitatea de
a se califica sau recalifica inainte de a apela la angajari de forta de munca
din afara;
d) in cazul in care un salariat identifica un curs de formare profesionala
pe care ar dori sa il urmeze, organizat de un tert, patronul va analiza cererea
impreuna cu sindicatul, ramanand la aprecierea patronului daca si in ce
conditii va suporta contravaloarea cursului;
e) salariatii care au incheiat acte aditionale la contractul individual de
munca in vederea formarii profesionale vor putea fi obligati sa suporte
cheltuielile ocazionate de aceasta, cu exceptia cazurilor prevazute de art. 79,
alin. 3, daca parasesc unitatea din motive imputabile lor inainte de implinirea
unui termen de 3 ani de la data absolvirii cursurilor.
CAP. 8
Alte prevederi privind drepturile si obligatiile partilor
Art. 83
(1) Cu privire la medierea conflictelor de munca prevazuta de Legea nr.
168/1999, daca partile convin printr-un proces-verbal semnat sa inceapa
medierea, in termen de 48 de ore fiecare parte va propune o lista de candidati
din lista de mediatori numiti de ministrul muncii si solidaritatii sociale la
nivelul judetului unde isi are sediul unitatea in care s-a declansat conflictul
de interese.
(2) In situatia in care dupa prima intalnire nu vor reusi sa stabileasca un
mediator de comun acord, procedura de mediere inceteaza, trecandu-se la
urmatoarea etapa prevazuta de lege.
(3) In cazul in care s-a numit un mediator de comun acord, etapele medierii
vor fi urmatoarele:
a) partile implicate sunt obligate ca in termen de 48 de ore de la numirea
mediatorului sa puna la dispozitia acestuia datele necesare. Daca mediatorul
are nelamuriri, acesta poate cere partilor, in maximum 72 de ore de la primirea
actelor, relatii scrise cu privire la revendicarile formulate, la actele depuse
sau intocmite in timpul concilierii, precum si la rezultatele acesteia;
b) in maximum 8 zile de la numire, mediatorul este obligat sa convoace
ambele parti implicate. Partile implicate vor avea un numar egal de
reprezentanti la mediere, de regula acelasi numar ca si la conciliere, si
aceleasi persoane, daca este posibil;
c) la fiecare intalnire se va incheia un proces-verbal care va fi semnat de
mediator si de partile aflate in conflict;
d) medierea nu poate dura mai mult de 30 de zile de la data la care
mediatorul a fost numit si a acceptat medierea. In caz contrar, medierea
inceteaza si se trece la urmatoarea etapa legala de solutionare a conflictului.
Art. 84
(1) Consiliul de administratie are obligatia de a invita reprezentantii
sindicatului sa participe la sedintele sale, in conditiile prevazute de lege.
Participarea se face cu statut de observator, cu drept de opinie, dar fara
drept de vot.
(2) Incunostintarea reprezentantilor sindicali se va face cu cel putin 72
de ore inainte de sedinta. Reprezentantilor sindicali li se va comunica ordinea
de zi si li se va asigura accesul la documentele privind problemele
profesionale, economice, sociale sau culturale puse in discutie.
Art. 85
(1) Pentru fundamentarea actiunilor prevazute la art. 29, alin. 2 din Legea
nr. 54/1991, patronul va pune la dispozitia sindicatelor ori va asigura
acestora accesul la informatiile si documentele necesare, reprezentantii
sindicali avand obligatia de a pastra confidentialitatea datelor ce le-au fost
transmise cu acest caracter.
(2) Patronii si sindicatele isi vor comunica reciproc si in timp util
hotararile privind toate problemele importante in domeniul relatiilor de munca.
Art. 86
(1) Liderii organizatiilor sindicale cu personalitate juridica, care
lucreaza nemijlocit in unitate, in calitate de salariati, au dreptul la
reducerea programului lunar de lucru cu pana la 5 zile pentru activitati
sindicale, fara a li se diminua drepturile salariale care li s-ar fi cuvenit in
conditii normale. Plata acestora se va face in regimul salarial al celorlalti
angajati.
(2) Numarul celor care pot beneficia de prevederile alin. 1 precum si
perioada se stabilesc prin contractul colectiv de munca.
Art. 87
(1) Unitatile vor asigura in incinta lor, gratuit, pentru activitatea
sindicatelor spatiul si mobilierul necesare precum si acces la echipamentul de
birotica al unitatii (fax, copiator si altele cu caracter administrativ); prin
contractele colective de munca se vor stabili conditiile de acces la utilizarea
acestora.
(2) Baza materiala cu destinatie cultural-sportiva, proprietatea unitatilor
ori proprietatea sindicatelor din unitatile respective, va putea fi folosita,
fara plata, pentru actiuni organizate de sindicate sau patronat, in conditiile
prevazute in contractul colectiv de munca.
Art. 88
Spatiile de locuit, cu exceptia locuintelor de serviciu, vor fi repartizate
salariatilor unitatilor de o comisie paritara, patronat-sindicat, conform
criteriilor ce vor fi stabilite prin contractul colectiv de munca la nivel de
unitate.
Art. 89
(1) In fiecare an calendaristic, confederatiile sindicale semnatare vor
asigura pregatirea pentru actiuni sindicale si relatii de munca a unui numar de
cel mult 9.500 membri de sindicat din toate ramurile, pe durate de pana la 15
zile.
(2) Patronatul va permite salariatilor sa urmeze cursurile de pregatire
prevazute la alin. 1, in conditiile stabilite prin contractele colective de
munca incheiate la celelalte niveluri.
(3) Modalitatile de incadrare in numarul prevazut la alin. 1 se stabilesc
de catre partile semnatare, prin comisia paritara.
Art. 90
La cererea organizatiilor sindicale din unitati, patronii vor accepta ca
persoanele ce au ca sarcina de serviciu plata salariilor, cu acordul lor, sa
incaseze cotizatiile de sindicat si sa le vireze in contul sindicatelor
respective; cotizatiile de sindicat se pot incasa numai cu acordul fiecarui
membru de sindicat, pe baza listelor lunare intocmite de sindicate. Conditiile
in care se desfasoara aceasta activitate se stabilesc de catre patron cu
organizatia sindicala din unitate.
Art. 91
(1) Patronii nu vor angaja salariatii permanenti, temporari sau cu program
partial, in perioada declansarii sau desfasurarii conflictelor colective de
munca, pe locurile de munca ale salariatilor aflati in conflict.
(2) In situatia declansarii unor conflicte de munca, inclusiv a grevei,
potrivit legii, sindicatele si conducerea unitatii au obligatia ca pe durata
acestora sa protejeze patrimoniul unitatii si sa asigure functionarea
neintrerupta a utilajelor si instalatiilor tehnologice, a caror oprire ar putea
constitui un pericol pentru viata sau sanatatea oamenilor ori ar putea cauza
pagube.
Art. 92
Patronii se angajeaza ca in contractele de asociere cu parteneri straini,
pentru activitati pe teritoriul Romaniei, sa prevada o clauza prin care partea
straina se obliga sa respecte drepturile prevazute in contractele colective de
munca.
Art. 93
In situatia in care patronii incheie contracte cu parteneri straini,
potrivit carora salariatii din societatea comerciala sau regia autonoma vor
executa unele lucrari in strainatate, conditiile de munca, salarizarea,
celelalte drepturi si obligatii ale acestor salariati se vor stabili prin
negocieri colective care se vor desfasura in conditiile prevazute de lege si cu
respectarea clauzelor cuprinse in contractul incheiat cu partenerul extern,
negocieri colective ce devin anexa la contractul colectiv de munca la nivel de
unitate.
Art. 94
Confederatiile sindicale semnatare recunosc dreptul patronilor de a
stabili, in conditiile legii, raspunderea disciplinara sau patrimoniala a
salariatilor care se fac vinovati de incalcarea normelor de disciplina a muncii
sau care aduc prejudicii unitatii.
Art. 95
(1) Partile convin sa faca eforturi in vederea promovarii unui climat
normal de munca in unitati, cu respectarea prevederilor legii, ale contractelor
colective de munca, ale regulamentului de ordine interioara, precum si a
drepturilor si intereselor salariatilor si membrilor de sindicat.
(2) In situatiile in care apar divergente in legatura cu executarea
prevederilor contractelor colective, unitatile si sindicatele vor incerca
solutionarea acestora mai intai in comisiile paritare la nivel de unitate, iar
pentru rezolvarea problemelor ramase in divergenta se vor putea adresa comisiei
paritare la nivel de ramura.
Art. 96
(1) In contractele colective de munca la nivel de unitati se vor prevedea
masuri cu caracter social, precum:
a) cheltuieli prevazute de art. 63;
b) construirea, amenajarea si intretinerea de crese si gradinite pentru
copiii salariatilor, precum si de cantine-bufet pentru salariati;
c) construirea, amenajarea si intretinerea de oficii si grupuri sociale la
locurile de munca;
d) formarea si perfectionarea pregatirii profesionale, inclusiv in domeniul
relatiilor de munca:
e) construirea de locuinte;
f) aniversari, sarbatori religioase, zile dedicate copilului si femeii.
(2) Costul acestor actiuni se suporta din fondul social constituit potrivit
legii.
(3) Utilizarea fondului social pentru destinatiile prevazute la alin. 1 se
face de catre administratie, cu consultarea sindicatelor.
(4) Fondurile neutilizate intr-un an se reporteaza pentru anul urmator.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 97
(1) In aplicarea prevederilor art. 11, alin. 3 din Legea nr. 130/1996,
republicata, privind contractul colectiv de munca, unitatile vor prevedea in
bugetele de venituri si cheltuieli sumele necesare contributiilor pentru
constituirea fondurilor destinate activitatilor in domeniul pregatirii,
negocierii si aplicarii contractelor colective de munca, la toate nivelurile.
(2) Sumele prevazute conform alin. 1 se vor calcula luand ca baza suma de
6.000 lei/salariat/an, raportate la numarul mediu de salariati din anul
precedent.
(3) Sumele constituite conform alin. 1 si 2 se vor distribui astfel:
a) 1/3 din suma totala se retine ca fond destinat negocierii contractului
colectiv de munca la nivelul unitatii;
b) 1/3 din suma totala se vireaza de catre contribuabil la federatia
patronala reprezentativa de ramura care a negociat contractul colectiv pentru
ramura din care face parte unitatea. Lista ramurilor este prezentata in Anexa
nr. 4;
c) 1/3 din suma totala se vireaza de unitate in contul colector "Fond
negociere Contract Colectiv de Munca la nivel National", deschis la Banca
ABN-AMRO BANK ROMANIA - S.A. cu nr. 264100090820 pentru negocierile colective
la nivel national, care va fi destinat astfel:
d) 50% pentru partea sindicala reprezentativa la nivel national, semnatara
a Contractului Colectiv de Munca Unic la nivel National;
e) 50% pentru partea patronala reprezentativa la nivel national, semnatara
a Contractului Colectiv de Munca Unic la nivel National;
f) fondul destinat partilor semnatare conform lit. c) va fi repartizat
fiecarei confederatii reprezentative la nivel national, semnatare a
Contractului Colectiv de Munca Unic la nivel National, in raport cu volumul
implicarii in negocierile colective, numar de salariati pe ramura negociate in
cadrul fiecareia, asa cum va fi stabilit de catre fiecare parte pe baza de
protocol;
g) mecanismele de distributie a fondurilor de catre banca vor fi stabilite
de Comisia paritara;
h) fondurile destinate negocierilor colective se vor constitui si vira in
termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a prezentului
contract colectiv de munca.
(4) Unitatile economice care negociaza si semneaza contracte colective de
munca dar nu sunt afiliate unor structuri patronale reprezentative de ramura
vor constitui fondurile destinate negocierilor colective conform prevederilor
de la alin. 1, 2 si 3 si le vor vira catre federatia patronala semnatara a contractului
colectiv de munca la nivel ramura, care a stat la baza negocierii propriului
contract colectiv de munca, si catre contul national, conform alin. 3, lit. c.
(5) In cazul in care, potrivit legii, se negociaza si se incheie contracte
colective de munca la nivelul unor grupuri de unitati, cheltuielile ocazionate
cu aceste negocieri se vor suporta din fondurile constituite la nivelul
unitatilor din grupul respectiv.
(6) Fondurile destinate negocierilor colective la unitatile bugetare se vor
constitui la nivelul fiecarei unitati care incheie contract colectiv de munca,
cu respectarea prevederilor alin. 3.
(7) Fondurile destinate negocierilor colective vor fi colectate intr-un
cont distinct. Patronatele si sindicatele vor urmari si sprijini constituirea,
defalcarea si virarea pe destinatii a fondurilor destinate negocierii
contractelor colective de munca.
(8) Patronatele si sindicatele vor gestiona si utiliza fondurile destinate
negocierilor colective constituite in baza prevederilor art. 97, in
conformitate cu prevederile legale, pe baza unor programe de actiune aprobate
de organele proprii de conducere si pe raspunderea fiecaruia.
(9) In aplicarea prevederilor acestui articol, in contabilitatea agentilor
economici vor fi aplicate prevederile metodologice aplicabile operatiunilor
contabile, comunicate de Ministerul Finantelor Publice, conform Anexei 5.
(10) Contractele colective de munca la toate nivelurile vor cuprinde
prevederile acestui articol.
Art. 98
Patronii recunosc dreptul reprezentantilor organizatiilor sindicale de a
verifica la locul de munca modul in care sunt respectate drepturile
salariatilor prevazute in contractul colectiv de munca.
Art. 99
(1) Ramurile pentru care se vor incheia contracte colective de munca sunt
cele prevazute in Anexa nr. 4.
(2) Drepturile prevazute in prezentul contract colectiv de munca sunt
considerate minime, de la nivelul carora incepe negocierea contractelor
colective de munca la celelalte niveluri, cu exceptia celor care sunt stabilite
in cuantum fix sau maxim.
(3) In situatiile in care nu se incheie contracte colective de munca pe
ramura sau grupuri de unitati, prevederile prezentului contract colectiv de
munca unic la nivel national sunt considerate niveluri minime, in conformitate
cu prevederile art. 3, de la care incepe negocierea contractelor colective de
munca la nivel de unitati.
(4) Executarea contractului colectiv de munca este obligatorie pentru
parti.
Art. 100
Drepturile prevazute in contractele individuale de munca nu pot fi sub
nivelul celor stabilite prin contractele colective de munca.
Art. 101
Prevederile contractelor individuale de munca existente la data intrarii in
vigoare a contractelor colective de munca vor fi puse de acord cu prevederile
acestora din urma.
Art. 102
(1) Patronul si sindicatele se vor informa reciproc, in situatia in care
detin informatii in legatura cu modificarile ce urmeaza sa se produca in forma
de proprietate a unitatii, in privinta consecintelor previzibile asupra
salariatilor si masurilor ce se au in vedere pentru limitarea efectelor
disponibilizarilor de personal determinate de aceste modificari.
(2) Ambele parti vor sustine participarea asociatiilor de salariati la
privatizarea unitatilor in conditiile de preferinta prevazute in lege.
(3) In toate situatiile de reorganizare sau, dupa caz, de privatizare a
unitatilor, drepturile si obligatiile prevazute de prezentul contract colectiv
de munca se transmit noilor subiecte de drept rezultate din aceste operatiuni
juridice.
Art. 103
Imputernicitii organelor de conducere ai organizatiilor patronale, precum
si ai confederatiilor sindicale semnatare vor verifica, la sesizarea uneia
dintre parti, modul in care sunt respectate drepturile salariatilor prevazute
in contractul colectiv de munca; patronii vor asigura intrarea in unitate, in
conformitate cu regulamentul de ordine interioara, si protectia in unitate, pe
durata verificarii, cu respectarea normativelor in vigoare.
Art. 104
Regulamentul de ordine interioara se intocmeste de catre patron impreuna cu
sindicatele, conform legii.
Art. 105
Prezentul contract colectiv de munca a fost semnat astazi, 5 iulie 2001, la
Bucuresti si produce efecte incepand cu data inregistrarii lui de catre una
dintre parti, in conditiile prevazute de art. 25, alin. 3 din Legea nr.
130/1996, republicata, si va fi adus la cunostinta salariatilor prin afisarea
in unitati, in locurile convenite cu organizatiile sindicale.
PARTILE SEMNATARE
Organizatiile patronale
Confederatia Patronala din Industria Romaniei - CONPIROM
Confederatia Nationala a Patronatului Roman - C.N.P.R.
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania
- C.N.I.P.M.M.R.
Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - UGIR.
Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - UGIR 1903
Organizatiile sindicale
CNS "Cartel Alfa"
C.N.S.R.L. - FRATIA
Blocul National Sindical - B.N.S.
Confederatia Sindicatelor Democratice din Romania - C.S.D.R.
Confederatia Sindicala "Meridian"
Institutii bugetare
Ministerul Sanatatii si Familiei
Ministerul Educatiei si Cercetarii
Ministerul Culturii si Cultelor
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a comisiei paritare la nivel national
1. Comisia paritara la nivel national va fi compusa din cate un
reprezentant al fiecarei confederatii sindicale semnatare si un numar egal de
reprezentanti ai patronilor.
Membrii comisiei paritare sunt desemnati de partile semnatare, in termen de
14 zile de la inregistrarea prezentului contract la Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale.
2. Comisia se va intruni la cererea oricaruia dintre membrii sai in termen
de maximum 15 zile lucratoare de la formularea cererii si va adopta hotarari
valabile prin consens, in prezenta a 3/4 din numarul total al membrilor.
3. Comisia va fi prezidata, prin rotatie, de cate un reprezentant al
fiecarei parti, ales in sedinta respectiva.
4. Hotararea adoptata potrivit pct. 2 are putere obligatorie pentru partile
contractante.
5. Secretariatul comisiei va fi asigurat de patronat.
6. Comisia paritara este imputernicita sa interpreteze prevederile
contractului colectiv de munca, in aplicare, in functie de conditiile concrete
si de posibilitatile unitatilor, la solicitarea uneia dintre parti.
ANEXA 2
COTELE DE CONTRIBUTIE
ce urmeaza a fi suportate de salariatii beneficiari de trimiteri la tratament
balnear si odihna recuperatorie cu bilete prin sindicat
___________________________________________________________________________
Nr. Salariul de baza brut Pondere din valoarea biletului
crt. lunar, lei __________________________________________
1.XI - 30.IV 1.V - 15.VI 16.VI - 15.IX
16.IX - 31.X
___________________________________________________________________________
1. Pana la 600.000 35 35 45
2. 600.001 - 750.000 40 40 50
3. 750.001 - 900.000 45 45 55
4. 900.001 - 1.100.000 50 55 60
5. 1.100.001 - 1.200.000 55 60 65
6. 1.200.001 - 1.300.000 60 65 70
7. 1.300.001 - 1.400.000 65 70 75
8. 1.400.001 - 1.500.000 70 75 80
9. 1.500.001 - 1.600.000 75 80 85
10. 1.600.001 - 1.700.000 80 85 90
11. 1.700.001 - 1.800.000 85 90 95
12. 1.800.001 - 1.900.000 90 95 100
13. 1.900.001 - 2.000.000 95 100 100
14. Peste 2.000.001 100 100 100
___________________________________________________________________________
NOTA:
Cuantumul salariilor de baza brute lunare din coloana a 2-a sunt cele
corespunzatoare lunii martie 1999, la care se vor adauga indexarile de salariu
ce se vor acorda ulterior.
ANEXA 3
CLAUZE MINIME
ale contractului individual de munca
Contractul individual de munca nr. ............ a fost incheiat pe baza
contractului colectiv de munca convenit intre ...............................
si inregistrat sub nr. .................. .
Intre:
Unitatea (Institutia)
......................................................
cu sediul in
...............................................................
reprezentata prin
..........................................................
in calitate de
.............................................................
si
Dl (D-na)
..................................................................
cu domiciliul in
...........................................................
posesor al B.I./C.I. seria ........ nr. ................... eliberat(a) de
....................., la data de ............., avand ca pregatire
profesionala ................................................................,
se incheie prezentul contract de munca, in urmatoarele conditii:
1. Contractul de munca se incheie pe durata:
a) nedeterminata, cu incepere de la data de ..........................
b) determinata, incepand de la data de ................. si pana la data de
..............., inclusiv.
2. Dl (D-na) ............................................................
va indeplini functia de ......................................................
3. Locul muncii este ..................................................
4. Conditii de incadrare: se incadreaza cu (o norma intreaga, o fractiune
de norma): ...................................................................
5. Conditiile de munca se incadreaza in (conditii grele, periculoase,
nocive, penibile, normale) ....................., grupa de munca ............ .
6. Salariul de baza brut lunar este de ..................... lei.
Drepturile salariale se platesc in chenzine lunare stabilite dupa cum urmeaza:
a) chenzina I - la data de ..................
b) chenzina a II-a - la data de ..................
7. Plata orelor suplimentare se va face conform prevederilor contractului
colectiv de munca.
8. Dl (D-na) beneficiaza de urmatoarele sporuri:
........................................................................
........................................................................
........................................................................
De asemenea, mai poate beneficia si de urmatoarele drepturi banesti:
........................................................................
........................................................................
........................................................................
9. Partile convin ca anumite obligatii banesti ale salariatului sa fie
achitate direct, prin serviciile financiar-contabile ale unitatii, dupa cum
urmeaza:
........................................................................
........................................................................
........................................................................
10. Durata concediului anual de odihna corespunzator vechimii va fi de
.............. . De asemenea, beneficiaza de un concediu suplimentar anual de
................ . Concediul de odihna se va efectua conform programarii.
11. Obligatiile generale ale partilor:
Cel care angajeaza se obliga, in principal,
- sa ii asigure celui incadrat conditii corespunzatoare de lucru;
- sa ii acorde celui incadrat toate drepturile ce i se cuvin in conditiile
prevazute de lege;
- sa respecte si sa indeplineasca prevederile contractului colectiv de
munca;
- alte obligatii (in functie de specificul unitatii):
........................................................................
........................................................................
........................................................................
Salariatul se obliga:
- sa indeplineasca atributiunile sarcinilor stabilite prin dispozitii de
lucru sau fisa postului care este anexata la contractul individual de munca;
- sa respecte prevederile contractului colectiv de munca si ale
regulamentului de ordine interioara, normele de protectia muncii etc.;
- alte obligatii specifice locului de munca respectiv:
........................................................................
........................................................................
........................................................................
Prezentul contract se incheie in doua exemplare, dintre care unul se
pastreaza la unitate, iar celalalt revine salariatului.
CEL CARE ANGAJEAZA, SALARIAT,
Modificarea prezentului contract are loc la data de .................. prin
schimbarea ..................................... pe baza .....................
.
CEL CARE ANGAJEAZA, SALARIAT,
In urma indeplinirii procedurii legale pe data de ................ prezentul
contract inceteaza prin ............................., pentru urmatoarele
motive .............................................. avand la baza (decizie,
hotarare) .........................., in temeiul articolului ............. .
CEL CARE ANGAJEAZA,
ANEXA 4
LISTA RAMURILOR
pentru care se incheie contracte colective de munca*1)
______________________________________________________________________________
Nr. RAMURA Cod CAEN Numar
crt. salariati*2)
______________________________________________________________________________
1. Agricultura, piscicultura si
pescuit O1, O5 154.952
2. Silvicultura, economia
vanatului, apelor si
protectia mediului O21, 0222, 023, 024 40.150
3. Industria miniera, geologie 10, 12, 13, 14, 4512 80.874
4. Energie electrica, termica,
petrol, gaze 11, 40 237.501
5. Industria alimentara, a
bauturilor si a tutunului 15, 16 217.583
6. Industria textila si a
produselor textile 17, 18 376.416
7. Industria pielariei si a
incaltamintei 19 90.064
8. Exploatarea si prelucrarea
lemnului 10, 0221 95.858
9. Celuloza si hartie 21 18.300
10. Edituri si poligrafie 22 26.380
11. Industria chimica si
petrochimica 23, 24, 25 121.116
12. Materiale de constructii si
industria cimentului 263 - 268 43.078
13. Industria sticlei si a
ceramicii fine 261, 2621 - 2625 40.963
14. Metalurgie feroasa si neferoasa
si produse refractare 27, 2626 103.401
15. Constructii de masini 28, 291 - 295, 34, 35 299.350
16. Industria electrotehnica,
mecanica fina si utilaje,
electronica 296, 297, 30, 31, 32, 33, 72 159.752
17. Industria mobilei 36 110.866
18. Reciclarea materialelor 37 7.269
19. Constructii 45 353.442
20. Comert 501, 503 - 505, 51, 52, 70 773.956
21. Turism, hoteluri si restaurante 55 84.215
22. Transporturi 60, 61, 62, 63 265.339
23. Posta si telecomunicatii 64 100.977
24. Activitati financiare,
bancare, de asigurari 65, 66, 67 54.365
25. Cercetare-proiectare 73 37.435
26. Administratie publica 75 147.814
27. Invatamant 80 411.871
28. Sanatate 85 282.386
29. Gospodarie comunala-locativa,
transporturi locale 41, 90 127.786
30. Mass-media 924 8.635
31. Cultura 921, 922, 923, 925 36.299
32. Alte activitati si servicii 502, 71, 74, 91, 93, 95, 99 41.424
______________________________________________________________________________
*1) La nivelul acestor ramuri se pot incheia contracte colective de munca
pe subramuri (grupuri de unitati), precum si pentru mai multe ramuri impreuna
din lista de mai sus.
*2) In semestrul I 2000, conform adresei nr. 3218 din 7.08.2001 a
Institutului National de Statistica.
ANEXA 5
Ministerul Finantelor
Directia generala a contabilitatii
MODALITATEA DE CONSTITUIRE A FONDULUI DESTINAT ACTIVITATILOR IN DOMENIUL
NEGOCIERILOR COLECTIVE
Fondul ce se constituie din contributia patronatului, destinat
activitatilor in domeniul negocierile colective, prevazut la art. 11(3) din
Legea nr. 130/1996, privind contractul colectiv de munca, republicata, si la
art. 97 din Contractul colectiv de munca la nivel national, pe anul 2001 -
2002, se inregistreaza in contabilitate astfel:
1. In contabilitatea agentilor economici:
a) 635 = 447
"cheltuieli cu alte "Fonduri speciale -
taxe
impozite, taxe si si varsaminte asimilate"
varsaminte asimilate" (analitic distinct)
- cu sumele necesare contributiilor pentru constituirea fondurilor
destinate activitatilor in domeniul pregatirii, negocierii si aplicarii
contractelor colective de munca la toate nivelurile.
b) 447 = 118
"Fonduri speciale - taxe "Alte fonduri"
si varsaminte asimilate" (analitic distinct)
(analitic distinct)
- cu suma reprezentand 1/3 din suma totala, inregistrata in contabilitate
conform celor mentionate la litera a), retinuta ca fond destinat negocierii
contractului colectiv de munca la nivelul unitatii.
c) 447 = 5121
"Fonduri speciale - taxe "Conturi la banci in
lei"
si varsaminte asimilate"
(analitic distinct)
- cu suma reprezentand 2/3 din suma totala, inregistrata in contabilitate
conform celor mentionate la litera a), virata de unitate la federatia patronala
semnatara a contractului colectiv de munca la nivel de ramura sau, dupa caz, la
organizatia (asociatia) patronala care este afiliata direct unei confederatii
patronale reprezentative semnatare a Contractului colectiv de munca la nivel
national.
d) 118 = 5121
"Alte fonduri" "Conturi la banci
in lei"
(analitic distinct)
- cu suma reprezentand 50% din suma reprezentand 1/3, inregistrata in
contabilitate conform celor mentionate la litera b), virata de unitate la
organizatiile sindicale cu care au fost negociate si semnate contractele de
munca la nivelul unitatii.
e) Conturi din clasa 6 = %
(analitice distincte) 401, 5121, 5311 etc.
- in cursul lunii, cu cheltuielile efectuate de unitate, dupa natura lor,
pe seama fondului destinat negocierii contractului colectiv de munca la nivelul
unitatii, in limita sumelor retinute cu aceasta destinatie.
f) 118 = 758
"Alte fonduri" "Alte venituri
din
(analitic distincte) exploatare"
- la sfarsitul lunii, diminuarea fondului destinat negocierii contractului
colectiv de munca la nivelul unitatii, cu totalul cheltuielilor efectuate de
unitate in cursul lunii pe seama acestuia.
2. In contabilitatea institutiilor publice
a) % = 231
410, 420 etc. (art. 30.07) (analitic distinct)
- cu sumele necesare contributiilor pentru constituirea fondurilor
destinate activitatilor in domeniul pregatirii, negocierii si aplicarii
contractelor colective de munca la toate nivelurile.
b) 231 = %
(analitic distinct) 700, 120 etc.
- cu suma reprezentand 1/3 din suma totala, inregistrata in contabilitate
conform celor mentionate la litera a), retinuta ca fond destinat negocierii
contractului colectiv de munca la nivelul unitatii.
Concomitent
119.01 = 337
(analitic distinct)
- cu suma reprezentand 1/3 din suma totala, inregistrata in contabilitate
conform celor mentionate la litera a), retinuta ca fond destinat negocierii
contractului colectiv de munca la nivelul unitatii.
c) 231 = %
(analitic distinct) 700, 120 etc.
- cu suma reprezentand 2/3 din suma totala, inregistrata in contabilitate
conform celor mentionate la litera a), virata de unitate la federatia patronala
semnatara a contractului colectiv de munca la nivel de ramura sau, dupa caz, la
organizatia (asociatia) patronala care este afiliata direct unei confederatii
patronale reprezentative semnatare a contractului colectiv de munca la nivel
national.
d) 337 (analitic distinct) = 119.01
- cu suma reprezentand 50% din suma reprezentand 1/3 inregistrata in
contabilitate conform celor mentionate la litera b), virata de unitate la
organizatiile sindicale cu care au fost negociate si semnate contractele
colective de munca la nivelul unitatii.
e) 421 = 119.01
- cu cheltuielile efectuate de unitate pe seama fondului destinat
negocierii contractului colectiv de munca la nivelul unitatii, in limita
sumelor retinute cu aceasta destinatie.
f) 337 (analitic distinct) = 421
- la finele anului, cu totalul cheltuielilor efectuate din fondurile cu
destinatie speciala (fondul destinat negocierii contractului colectiv de munca
la nivelul unitatii), potrivit contului de executie.
3. In contabilitatea persoanelor juridice fara scop lucrativ (federatii
patronale, organizatii - asociatii - patronale, confederatii patronale,
organizatii sindicale abilitate).
Inregistrarea in contabilitate a sumelor incasate prin contul de disponibil
cu destinatie speciala pentru constituirea fondului din contributia
patronatului, destinat activitatilor in domeniul negocierilor colective.
513 = 791
"disponibil cu "venituri cu
destinatie speciala" destinatie speciala"
Inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor efectuate, potrivit legii,
pe seama fondului din contributia patronatului, destinat activitatilor in
domeniul negocierilor colective.
% = %
conturi din clasa 6 401, 513, 5311 etc.
(analitice distincte
privind activitatile
cu destinatie speciala)
La sfarsitul lunii, inchiderea contului de venituri si a conturilor de
cheltuieli privind fondul din contributia patronatului, destinat activitatilor
in domeniul negocierilor colective.
1201.02 = %
"Rezultatul activitatilor Conturi din clasa 6
cu destinatie speciala" (analitice distincte
privind activitatile
cu destinatie speciala)
si
791 = 1201.02
"Venituri cu destinatie "Rezultatul
activitatilor
speciala" cu destinatie
speciala"
Potrivit prevederilor pct. 98 din Anexa la Ordinul ministrului finantelor
nr. 1591/1998, excedentul privind activitatile cu destinatie speciala nu se
repartizeaza, fiind trecut la contul 1071.02 "Rezultatul reportat al
activitatilor cu destinatie speciala". Aceasta dispozitie se aplica si in
cazul excedentului fondului din contributia patronatului, destinat
activitatilor in domeniul negocierilor colective.
Pana la aprobarea prin ordin al ministrului finantelor a introducerii in
planul de conturi pentru persoanele juridice fara scop lucrativ a unor conturi
sintetice de gradul II specifice veniturilor fondului din contributia
patronatului, destinat activitatilor in domeniul negocierilor colective si
disponibilitatilor acestuia, persoanele juridice fara scop lucrativ abilitate
pot deschide conturi analitice distincte, in functie de necesitati, in cadrul
conturilor sintetice de gradul I, 791 "Venituri cu destinatie
speciala" si 513 "Disponibil cu destinatie speciala".
Director general, Sef serviciu,
ANEXA 6
PARTICIPANTII LA NEGOCIEREA CONTRACTULUI COLECTIV DE MUNCA UNIC LA NIVEL
NATIONAL
A. Participantii la negocierea contractului colectiv de munca unic la nivel
national din partea patronala si a institutiilor bugetare
I. Confederatia Patronala din Industria Romaniei - CONPIROM
1. Silviu Opris presedintele executiv al CONPIROM
2. Lorant Kovacs director executiv al CONPIROM
Consultanti
1. Laura Epure Industria miniera - PATROMIN
2. Constantin Chiriac Celuloza si hartie - ROMPAP
3. Traian Vulpe Industria chimica si petrochimica -
FEPACHIM
4. Anca Marginean Materiale de constructii si industria
cimentului - PATROMAT
5. Maria Danciulescu Industria sticlei si ceramicii
fine - STICEF
6. Liviu Pop Industria metalurgica - METALURGIA
7. Marin Voinea Industria constructiilor de
masini - FEPA-CM
8. Serban Tudor Energia electrica si termica -
"ENERGIA"
9. Aristide Buzuloiu Industria electrotehnica si
electronica - APREL
10. Aurel Rizea Industria mobilei - A.P.R.M.
11. Cornel Colev Asociatia forestierilor din Romania -
ASFOR
12. Traian Carpen Reciclarea materialelor si comert cu
ridicata - RECOMAT
13. Mihail Cojocaru Agricultura - F.P. AGRICULTURA
II. Confederatia Nationala a Patronatului Roman - C.N.P.R.
1. Gheorghe Dinu vicepresedinte executiv al C.N.P.R.
2. Mircea Ramba director al C.N.P.R.
Consultanti
1. Ion Stanciulescu Cercetare-proiectare-dezvoltare -
U.P.U.C.D.P.R.
2. Ion Oprea Industria petrolului si gazelor
naturale - F.P.P.G.
3. Teodor Doroga Agricultura - U.N.P.A.R.
4. Daniel Vasilescu Turism, hoteluri si restaurante - F.P.T.
5. Victor Sima Comert - PACOM
6. Roxana Radu Transporturi auto - U.N.T.R.R.
7. Vasile Raceanu Transporturi navale - A.C.N.R.
8. Irimie Catargiu Constructii - ARACO
9. Titus Ionescu Constructii - P.D.R.
10. Marina Dana Marian Comunicatii - O.P. COMUNICATII
11. Gheorghe Fieraru Gospodarie comunala, locativa,
transporturi locale - A.N.P.P.G.C.L.R.
12. Mihai Ganea Sanatate - F.N.P.M.F.R.
III. Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii -
C.N.I.P.M.M.R.
1. Dumitru Fundatura vicepresedinte C.N.I.P.M.M.R.
2. Mihaela Crasnaru director C.N.I.P.M.M.R.
IV. Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - UGIR
1. Nicolae Vrabiescu UGIR
2. Radu Godeanu UGIR
V. Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - UGIR 1903
1. Ion Hohan prim-vicepresedinte UGIR 1903
2. Dorobantu Stelian director UGIR 1903
VI. Ministerul Sanatatii si Familiei
1. Luminita Gheorghiu secretar de stat
VII. Ministerul Educatiei si Cercetarii
1. Radu Damian secretar de stat
VIII. Ministerul Culturii si Cultelor
1. Dumitru Paslaru secretar de stat
B. Participantii la negocierea contractului colectiv de munca unic la nivel
national din partea sindicala
Numele si prenumele Denumirea confederatiei
1. Sorin Stan CNSLR - FRATIA
2. Valentin Mocanu CNSLR - FRATIA
3. Corneliu Popescu Blocul National Sindical
4. Gheorghe Capatana Blocul National Sindical
5. Liliana Coica Blocul National Sindical
6. Bogdan Iuliu Hossu Confederatia Nationala Sindicala "Cartel
Alfa"
7. Romulus Nita Confederatia Nationala Sindicala "Cartel
Alfa"
8. Valentina Contescu Confederatia Nationala Sindicala "Cartel
Alfa"
9. Iacob Baciu Confederatia Sindicatelor Democratice din
Romania
10. Savin Rusu Confederatia Sindicatelor Democratice din
Romania
11. Ion Albu Confederatia Sindicala "Meridian"
12. Marian Sigismund Stoica Confederatia Sindicala "Meridian"