DECIZIE Nr. 101 din 9 iulie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea
bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi
clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/1997
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 340 din 9 septembrie 1998

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/1997, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
48/1997, invocata de Societatea Comerciala "Petrocart" - S.A. Piatra
Neamt in Dosarul nr. 22/com/A/1998 aflat pe rol la Tribunalul Neamt, Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 30 iunie 1998, in
prezenta reprezentantului Ministerului Public, a reprezentantului Bancii
Agricole - S.A. si in lipsa celeilalte parti legal citate, si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand, avand nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 9 iulie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Tribunalul Neamt, Sectia comerciala si de contencios administrativ, prin
Incheierea din 9 februarie 1998, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997, modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 48/1997, ridicata de Societatea Comerciala
"Petrocart" - S.A. Piatra-Neamt in Dosarul nr. 22/com/A/1998 al
acelei instante.
In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 2 alin. (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, astfel cum a fost modificata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/1997, sunt "contrare
principiilor constitutionale ale separatiei puterilor in stat, ale autonomiei
persoanelor juridice si egalitatii de tratament in fata legii".
Astfel, se arata ca blocarea depozitelor detinute de o societate comerciala
la alte banci, in vederea rambursarii creditelor restante catre Banca Agricola
- S.A., constituie o masura de executare silita, care este de competenta
exclusiva a puterii judecatoresti, deoarece Guvernul, prin ordonante, nu poate
dispune masuri de executare silita decat pentru realizarea creantelor statului,
nu si ale societatilor comerciale. Pe de alta parte, este incalcat principiul
egalitatii de tratament in fata legii, ca urmare a interventiei statului prin
masuri de constrangere indreptate impotriva unei societati comerciale, pentru
realizarea creantelor altei societati comerciale.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera ca dispozitiile care
fac obiectul exceptiei sunt constitutionale, in conditiile in care acestea nu
contrazic principiile consacrate, prin art. 16 alin. (1) din legea
fundamentala, in cadrul economiei romanesti de piata, sa apere interesele de
ordin general pentru intarirea disciplinei financiare in sectorul bancar, cat
si in randul agentilor economici, in vederea asigurarii restructurarii
activelor, respectiv a creditelor si a dobanzilor aferente. Tot astfel, textul
care face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate "nu vizeaza situatii
care sa aduca atingere autonomiei persoanei juridice si egalitatii de tratament
in fata legii", iar masurile pe care le instituie "sunt dispuse, in
principal, pentru evitarea fenomenelor de colaps economic, datorat lipsei
prelungite de fonduri banesti necesare acoperirii datoriilor de ordinul a
miliarde de lei, care sunt, perioade indelungate de timp, amanate la plata prin
deturnarea mijloacelor banesti de la scopul lor, acela de instrument de
stingere a datoriilor".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, deoarece "dispozitiile criticate
constituie un mijloc legal pentru apararea intereselor generale si intarirea
disciplinei financiare in sectorul bancar, in vederea restructurarii activelor,
respectiv a creditelor si dobanzilor aferente clasificate in categoria
"pierderi" la Banca Agricola - S.A.".
Cu privire la invocarea de catre autoarea exceptiei a incalcarii
principiului egalitatii in fata legii, Guvernul considera ca textul art. 16
alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia cetatenii sunt egali in fata legii
si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari, se refera la
cetateni, neputand fi invocata incalcarea acestui principiu in cazul unei
societati comerciale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si ale partii
prezente, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si
ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Din incheierea de sesizare rezulta ca textul din ordonanta ce face obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate este indicat gresit, fiind vorba, in
realitate, de art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/1997, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 48/1997.
Fiind o eroare materiala care rezulta din coroborarea textelor celor doua
ordonante, precum si din concluziile scrise, formulate de autorul exceptiei,
Curtea urmeaza sa se pronunte asupra prevederilor art. 2 alin. (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, astfel cum a fost modificata
prin pct. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/1997.
Potrivit acestui text, "Depozitele clientilor si ale actionarilor
Bancii Agricole - S.A., care beneficiaza si de imprumuturi clasificate in
categoria <<pierdere>>, vor fi blocate, incepand cu data prezentei
ordonante de urgenta inclusiv, la alte societati bancare, pentru rambursarea
creditelor respective. In acest sens, clientii si actionarii cu imprumuturi
neperformante sunt obligati sa declare Bancii Agricole - S.A. societatile
bancare la care au deschise conturi si nivelul depozitelor constituite la
acestea".
Autorul exceptiei sustine ca prin aceasta reglementare se incalca
principiul separatiei puterilor in stat. Cu toate ca nici o prevedere
constitutionala nu il consacra expres, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat
in practica sa jurisdictionala asupra acestui principiu prin Decizia nr. 6 din
11 noiembrie 1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 48
din 4 martie 1993, constatand ca organul legislativ nu are dreptul sa intervina
in procesul de realizare a justitiei.
Chiar daca blocarea depozitelor pe care debitorii Bancii Agricole - S.A. le
au la alte societati bancare nu reprezinta o masura de executare silita, este
totusi evident ca aceasta intra in sfera de activitate a organelor
judecatoresti si, ca urmare, poate fi luata, de la caz la caz, de catre
instante. Numai in felul acesta poate fi apreciata cat mai just oportunitatea
ei. Altfel, s-ar crea premisele luarii unei masuri excesive si antieconomice,
care ar afecta nu numai societatile comerciale insolvabile, ci si pe cele cu
posibilitati limitate de plata, blocand, pana la ramanerea definitiva a
hotararii judecatoresti, activitatea lor economica si financiara.
Un alt principiu incalcat, mentionat in motivarea exceptiei, este si cel al
"autonomiei persoanelor juridice si egalitatii de tratament in fata
legii". Autorul exceptiei sustine ca "societatile comerciale,
indiferent de natura capitalului social, se bucura de autonomie si egalitate de
tratament in fata legii". Este evident ca aceasta egalitate de tratament
are in vedere dispozitiile art. 41 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
"proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular".
Prin urmare, egala ocrotire a proprietatii private, indiferent de titular,
este criteriul constitutional la care urmeaza sa fie raportate prevederile art.
2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997.
Din aceasta analiza rezulta, neindoielnic, instituirea unei inegalitati
intre Banca Agricola - S.A., pe de o parte, si clientii si actionarii acestei
banci, care beneficiaza de imprumuturi clasificate in categoria
"pierdere", pe de alta parte, prin aceea ca, in scopul rambursarii creditelor
respective, se blocheaza, incepand cu data ordonantei, depozitele pe care
debitorii bancii le au la alte societati bancare. Or, o asemenea masura cu
caracter administrativ, ce intervine invariabil si neconditionat, inclusiv in
cazul litigiilor aflate in curs de judecata la instantele judecatoresti, rupe
echilibrul ocrotirii proprietatii celor doua parti in litigiu si, in general,
al ocrotirii intereselor lor patrimoniale, favorizand Banca Agricola - S.A. si
creand posibilitatea paralizarii activitatii economice a societatilor
debitoare.
In felul acesta, Banca Agricola - S.A. este pusa intr-o situatie
privilegiata in calitatea sa de creditor al societatilor comerciale debitoare,
ale caror depozite bancare se blocheaza, fata de oricare alt creditor, persoana
fizica sau juridica, al acelor societati.
In aceste conditii, Banca Agricola - S.A. isi va satisface cu prioritate
creanta, in dispretul altor creditori care nu vor putea fi platiti pana la
deblocarea depozitelor banesti ale debitorilor lor, deci pana ce creantele
bancii vor fi platite cu prioritate. Intrucat atat Banca Agricola - S.A., cat
si oricare dintre ceilalti creditori ai societatilor comerciale debitoare au
calitatea de creditori chirografari, toti ar trebui sa aiba drepturi egale
asupra patrimoniului debitorilor lor comuni. In conditiile textului atacat,
egalitatea conferita creditorilor prin existenta dreptului de gaj general nu
mai exista, deoarece, asa cum s-a mai aratat, prin blocarea depozitelor
clientilor si ale actionarilor Bancii Agricole - S.A., care beneficiaza si de
imprumuturi clasificate in categoria "pierdere", se instituie un
regim privilegiat, de care va beneficia in exclusivitate Banca Agricola - S.A.
Chiar daca, asa cum se arata in punctul de vedere al Guvernului, Banca Agricola
- S.A. are un capital majoritar de stat, textul constitutional ocroteste in mod
egal proprietatea privata, indiferent de titularul ei.
In consecinta, tinand seama ca art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997, astfel cum a fost modificata prin pct. 3 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 48/1997, prin ocrotirea drepturilor patrimoniale
ale Bancii Agricole - S.A. in dauna celorlalte societati comerciale, creeaza
acesteia o situatie privilegiata, este neconstitutional fata de prevederile
art. 41 alin. (2) din Constitutie, care nu permite o asemenea inegalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate invocata de Societatea Comerciala
"Petrocart" - S.A. in Dosarul nr. 22/com/A/1998 al Tribunalului
Neamt, Sectia comerciala si de contencios administrativ si constata ca
dispozitiile art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997
pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si
dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/1997,
sunt neconstitutionale.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iulie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta