LEGE
Nr. 28 din 15 martie 1991
pentru acceptarea de catre Romania a Acordului (Statutului) privind Corporatia
Financiara Internationala (C.F.I.)
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 67 din 30 martie 1991
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Romania accepta Acordul (Statutul) privind Corporatia Financiara
Internationala, adoptat la 11 aprilie 1955, asa cum a fost amendat prin
rezolutiile Consiliului guvernatorilor din 21 septembrie 1961 si 1 septembrie
1965 si accepta Rezolutia Consiliului guvernatorilor Corporatiei Financiare
Internationale nr. 165 din 4 septembrie 1990, care stabileste conditiile si
termenii pentru admiterea Romaniei ca membru al Corporatiei Financiare
Internationale.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 ianuarie 1991.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta din 11
martie 1991.
PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea pentru acceptarea de catre Romania a Acordului (Statului)
privind Corporatia Financiara Internationala (C.F.I.) si dispunem publicarea sa
in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU
ACORD
privind Corporatia Financiara Internationala*)
(Amendat prin rezolutiile din 21 septembrie 1961 si 1 septembrie 1965)
--------------
*) Traducere.
Guvernele in numele carora se semneaza acest acord convin urmatoarele:
ARTICOL INTRODUCTIV
Corporatia Financiara Internationala (denumita de acum inainte corporatia)
este infiintata si va functiona potrivit urmatoarelor prevederi:
Art. 1
Scopul
Scopul corporatiei este sa promoveze dezvoltarea economica prin incurajarea
cresterii intreprinderilor productive private din tarile membre, indeosebi in
zonele mai putin dezvoltate, completind astfel activitatile Bancii
Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare (denumita de-acum inainte
banca). Pentru realizarea acestui scop, corporatia:
I. va acorda asistenta, in asociatie cu investitori particulari, pentru
finantarea infiintarii, imbunatatirii si dezvoltarii intreprinderilor
productive particulare care sa contribuie la dezvoltarea tarilor membre prin
investitii, fara garantarea rambursarii de catre guvernul respectiv, in cazul
in care nu este disponibil suficient capital particular, in conditii
rezonabile;
II. va incerca sa aduca laolalta posibilitatile de investitii, capitalul
particular si strain si conducerea competenta;
III. va incerca sa stimuleze si sa ajute la crearea conditiilor care sa
conduca la fluxul capitalului intern si strain in investitii productive in
tarile membre.
Corporatia se va calauzi in luarea deciziilor dupa prevederile acestui
articol.
Art. 2
Calitatea de membru si capitalul
Sectiunea 1
Calitatea de membru
a) Membrii fondatori ai corporatiei vor fi acei membri ai bancii inscrisi
in lista "A" anexata, care vor accepta calitatea de membru al Corporatiei
la data sau inaintea datei specificate in art. IX, sectiunea 2 (c).
b) Calitatea de membru va fi deschisa si altor membri ai bancii la acele
date si in concordanta cu acele conditii pe care le va stabili corporatia.
Sectiunea 2
Capitalul de baza
a) Capitalul de baza autorizat al corporatiei va fi de 100.000.000 dolari
S.U.A.*).
b) Capitalul de baza autorizat va fi divizat in 100.000 actiuni avind o
valoare paritara de 1.000 dolari S.U.A. fiecare. Oricare din actiunile care nu
au fost subscrise initial de membrii fondatori vor fi disponibile subscrierii
ulterioare, potrivit sectiunii 3 d) din acest articol.
c) Volumul capitalului de baza autorizat poate fi majorat oricind de catre
Consiliul guvernatorilor, dupa cum urmeaza:
(i) printr-o majoritate de voturi exprimate in cazul in care cresterea este
necesara in scopul emiterii de actiuni la capitalul de baza pentru subscrierea
initiala a membrilor, altii decit membrii fondatori, cu conditia ca totalul
oricaror cresteri autorizate in conformitate cu acest paragraf sa nu depaseasca
10.000 actiuni;
(ii) in oricare alt caz, printr-o majoritate de trei patrimi din totalul
puterii de vot.
d) In cazul unei majorari autorizate in conformitate cu paragraful c (ii)
de mai sus, fiecare membru va avea ocazia sa subscrie, potrivit conditiilor pe
care le va decide corporatia, intr-o proportie din cresterea capitalului de
baza echivalenta cu proportia capitalului sau subscris fata de capitalul total
de baza al corporatiei, dar nici un membru nu va fi obligat sa subscrie la o
parte din capitalul majorat.
e) Emiterea de actiuni la capitalul de baza, altele decit cele subscrise
fie prin subscrierea initiala, fie conform paragrafului d) de mai sus, va
necesita o majoritate de trei patrimi din totalul puterii de vot.
f) Actiunile capitalului de baza al corporatiei vor fi disponibile pentru
subscrierea numai de catre membri si vor fi emise numai pentru membri.
-------------
*) La 3 septembrie 1963 capitalul de baza autorizat a fost majorat la
110.000.000 dolari S.U.A., impartit in 110.000 actiuni a cite 1.000 dolari
fiecare. La 2 noiembrie 1977, capitalul de baza autorizat a fost majorat la
650.000.000 dolari S.U.A., impartit in 650.000 actiuni a cite 1.000 dolari
fiecare. La 26 decembrie 1985 capitalul de baza autorizat a fost majorat la
1.300.000.000 dolari S.U.A., impartit in 1.300.000 actiuni a cite 1.000 dolari
S.U.A. fiecare.
Sectiunea 3
Subscrieri
a) Fiecare membru fondator va subscrie numarul de actiuni din capitalul de
baza stabilit in dreptul numelui sau din lista "A". Numarul
actiunilor din capitalul de baza ce va fi subscris de alti membri va fi
determinat de corporatie.
b) Actiunile din capitalul de baza subscrise initial de membrii fondatori
vor fi emise la paritate.
c) Subscrierea initiala a fiecarui membru fondator va fi platibila in
intregime in termen de 30 de zile de la ultima dintre: fie data la care
corporatia isi incepe operatiunile conform art. IX, sectiunea 3 b), fie data la
care respectivul fondator devine membru, sau la o data ulterioara pe care o va
hotari corporatia. Plata se va face in aur sau in dolari S.U.A. ca raspuns la o
cerere a corporatiei care va specifica locul sau locurile pentru efectuarea
platii.
d) Pretul si alte conditii ale subscrierii de actiuni la capitalul de baza,
altele decit subscrierea initiala de catre membrii fondatori, vor fi
determinate de corporatie.
Sectiunea 4
Limitarea raspunderii
In virtutea calitatii sale de membru, nici un membru nu este raspunzator
pentru obligatiile corporatiei.
Sectiunea 5
Restrictie asupra transferurilor si grevarii actiunilor
Actiunile din capitalul de baza nu vor fi oferite drept garantii sau
grevate, in nici un fel, si vor fi transferabile numai corporatiei.
Art. 3
Operatiuni
Sectiunea 1
Operatiuni de finantare
Corporatia poate face investitii din fondurile sale in intreprinderi
productive particulare de pe teritoriile membrilor sai. Existenta unui interes
guvernamental sau a altui interes public intr-o astfel de intreprindere nu va
impiedica corporatia de a face o investitie in aceasta.
Sectiunea 2
Forme de finantare*)
Corporatia poate face investitii din fondurile sale sub forma sau formele
pe care le considera corespunzatoare conditiilor. (Amendat la 21 septembrie
1961).
-------------
*) Text original: "a) Finantarea de catre corporatie nu va lua forma
investitiilor in capitalul de baza. Corporatia poate face investitii din
fondurile sale sub forma sau formele pe care le considera corespunzatoare
conditiilor incluzind (dar fara a limita) investitiile detinatorului de actiuni
care ii dau dreptul de a participa la cistiguri si dreptul de a subscrie la
capital, sau de a transforma investitia in capital."
"b) Corporatia nu-si va exercita ea insasi vreun drept de a subscrie
la capital sau de a transforma investitiile in capital."
Sectiunea 3
Principii operationale
Operatiunile corporatiei se vor conduce dupa urmatoarele principii:
(i) Corporatia nu va intreprinde nici o finantare pentru care, dupa opinia
sa, s-ar putea obtine capital particular suficient in conditii rezonabile;
(ii) Corporatia nu va finanta o intreprindere de pe teritoriile vreunui
membru, daca membrul are obiectii asupra acestei finantari;
(iii) Corporatia nu va impune conditii ca sumele din finantare sa fie
cheltuite pe teritoriile unei anumite tari;
(iv) Corporatia nu isi va asuma raspunderea pentru conducerea vreunei
intreprinderi in care a investit si nu va exercita drepturi de vot in acest
scop sau in alt scop care, dupa opinia sa, este de domeniul controlului
conducerii*). (Amendat in 21 septembrie 1961);
(v) Corporatia va intreprinde operatiunea de finantare in conditiile pe
care le considera corespunzatoare, tinind seama de cerintele intreprinderii, de
riscurile care sint asumate de corporatie si de conditiile obtinute in mod
normal de investitorii particulari pentru o finantare similara;
(vi) Corporatia va incerca sa-si reintregeasca fondurile prin vinzarea investitiilor
sale catre investitori particulari, ori de cite ori poate sa faca aceasta in
mod corespunzator, in conditii satisfacatoare;
(vii) Corporatia va incerca sa mentina o diversificare judicioasa a
investitiilor sale.
--------------
*) Text original: "(iv) Corporatia nu isi va asuma raspunderea pentru
conducerea unei intreprinderi in care a investit."
Sectiunea 4
Protejarea intereselor
In eventualitatea ca exista sau este posibila aparitia unui caz de culpa cu
privire la oricare din investitiile sale, insolvabilitatea efectiva sau
anticipata a intreprinderii in care va fi fost facuta aceasta investitie, sau
alte situatii care, dupa opinia corporatiei, ameninta sa puna in primejdie
aceasta investitie, nimic din cadrul acestui acord nu va impiedica corporatia
de a intreprinde o asemenea actiune sau de a exercita asemenea drepturi pe care
le considera necesare pentru protejarea intereselor sale.
Sectiunea 5
Aplicabilitatea anumitor restrictii valutare
Fondurile primite de/sau platibile corporatiei cu privire la investitiile
corporatiei facute pe teritoriile oricarui membru, in conformitate cu sectiunea
1 din acest articol, nu vor fi eliberate decit pe baza oricarei prevederi din
acest articol referitoare la restrictiile valutare, reglementarile si
controalele general aplicabile in vigoare pe teritoriile acelui membru.
Sectiunea 6
Diverse operatiuni
Pe linga operatiunile specificate in alta parte in acest acord, corporatia
va fi imputernicita:
(i) sa contracteze imprumuturi si, in aceasta privinta, sa furnizeze acele
garantii colaterale sau altfel de garantii pe care le va considera necesare, cu
conditia, totusi, ca inainte de a face o vinzare publica a obligatiunilor sale
pe piata unui membru, corporatia sa fi obtinut aprobarea acelui membru, ca si a
membrului in a carui moneda vor fi exprimate obligatiunile; daca, si atita
vreme cit corporatia va fi indatorata cu imprumuturi de la sau garantate de
banca, suma totala atrasa si nerambursata din imprumuturile contractate sau
garantiile date de corporatie nu va fi majorata, daca la acea data sau ca
rezultat al acestei majorari, suma totala a garantiei (inclusiv garantarea
oricarei datorii) contractata de corporatie din oricare sursa si nerambursata
la acel moment va depasi o suma egala cu de 4 ori capitalul sau subscris
neafectat si rezervele*);
(ii) sa investeasca fonduri care nu sint necesare in operatiunile sale de
finantare in astfel de obligatiuni, dupa cum poate hotari si de a investi
fonduri detinute pentru pensii sau scopuri similare in titluri usor
comercializabile, fara a se supune restrictiilor impuse de alte sectiuni din
acest articol;
(iii) sa garanteze titlurile in care a investit pentru a facilita vinzarea
lor;
(iv) sa cumpere si sa vinda titlurile pe care le-a emis sau garantat sau in
care a investit;
(v) sa exercite alte asemenea atributii legate de activitatea sa, dupa cum
va fi necesar sau de dorit pentru promovarea scopurilor sale.
----------------
*) Ultima clauza a fost inclusa prin amendamentul intrat in vigoare la 1
septembrie 1965.
Sectiunea 7
Evaluarea monedelor
De cite ori va deveni necesar, potrivit acestui acord, sa se estimeze o
moneda in functie de valoarea altei monede, aceasta estimare va fi hotarita de
corporatie in mod rezonabil dupa consultarea cu Fondul Monetar International.
Sectiunea 8
Avertizare pe titlurile de valoare
Fiecare titlu emis sau garantat de corporatie va purta pe fata sa o
mentiune clara, in sensul ca aceasta nu constituie o obligatie a bancii sau,
daca nu este mentionat in mod expres pe titlu, a unui guvern.
Sectiunea 9
Activitate politica prohibita
Corporatia si functionarii sai nu se vor amesteca in afacerile politice ale
vreunui membru si nu vor fi influentati in deciziile lor de caracterul politic
al membrului sau membrilor respectivi. Pentru deciziile lor vor fi relevante
doar considerentele economice, iar aceste considerente vor fi evaluate
impartial pentru a realiza scopurile afirmate in acest acord.
Art. 4
Organizarea si conducerea
Sectiunea 1
Structura corporatiei
Corporatia va avea un Consiliu al guvernatorilor, un Consiliu al
directorilor, un presedinte al Consiliului directorilor, un presedinte, precum
si functionarii si personalul care sa indeplineasca sarcinile pe care le poate
hotari corporatia.
Sectiunea 2
Consiliul guvernatorilor
a) toate imputernicirile corporatiei vor fi investite in Consiliul
guvernatorilor.
b) Fiecare guvernator si guvernator supleant al bancii numit de un membru
al bancii, care este si membru al corporatiei, va fi ex officio guvernator sau
guvernator supleant al corporatiei. Nici un guvernator supleant nu are drept de
vot decit in absenta principalului guvernator. Consiliul guvernatorilor va
alege pe unul dintre guvernatori in functia de presedinte al Consiliului
guvernatorilor.
Oricare guvernator sau guvernator supleant va inceta sa detina functia daca
membrul prin intermediul caruia a fost numit va inceta sa mai fie membru al
corporatiei.
c) Consiliul guvernatorilor poate delega Consiliului directorilor mandatul
de a exercita oricare din imputernicirile sale, cu exceptia imputernicirii de:
(i) a admite noi membri si de a hotari conditiile admiterii lor;
(ii) a majora sau reduce capitalul de baza;
(iii) a suspenda un membru;
(iv) a decide asupra sesizarilor privind interpretarile acestui acord date
de Consiliul directorilor;
(v) a face aranjamente de cooperare cu alte organizatii internationale
(altele decit aranjamentele neoficiale cu caracter temporar si administrativ);
(vi) a decide suspendarea permanenta a operatiunilor corporatiei si
repartizarea activului sau;
(vii) a declara dividende;
(viii) a amenda acest acord.
d) Consiliul guvernatorilor va tine o intilnire anuala si alte intilniri
care pot fi prevazute de Consiliul guvernatorilor sau convocate de Consiliul
directorilor.
e) Intilnirea anuala a Consiliului guvernatorilor va fi corelata cu
intilnirea anuala a Consiliului guvernatorilor bancii.
f) Numarul necesar de participanti pentru orice intilnire a Consiliului
guvernatorilor va fi o majoritate a guvernatorilor exercitind nu mai putin de
doua treimi din totalul dreptului de vot.
g) Corporatia poate stabili, prin regulament, o procedura prin care
Consiliul directorilor sa poata obtine un vot al guvernatorilor, intr-o anumita
problema, fara convocarea Consiliului guvernatorilor.
h) Consiliul guvernatorilor si Consiliul directorilor, in masura in care
acesta din urma este autorizat, pot sa adopte acele reguli si reglementari care
sint necesare sau potrivite pentru conducerea corporatiei.
i) Guvernatorii si guvernatorii supleanti vor functiona ca atare fara
compensatie din partea corporatiei.
Sectiunea 3
Votarea
a) Fiecare membru va avea 250 voturi plus cite un vot suplimentar pentru
fiecare actiune detinuta din capital.
b) Cu exceptia celor prevazute altfel in mod expres, toate problemele care
stau in fata corporatiei vor fi hotarite printr-o majoritate de voturi.
Sectiunea 4
Consiliul directorilor
a) Consiliul directorilor va raspunde de conducerea operatiunilor generale
ale corporatiei si, in acest scop, va exercita intreaga autoritate acordata
prin acest acord sau delegata de Consiliul guvernatorilor.
b) Consiliul directorilor corporatiei va fi compus ex officio din fiecare
director executiv al bancii care va fi fost fie (i) numit de un membru al
bancii care este si membru al corporatiei, fie (ii) ales printr-o votare in
care voturile a cel putin unui membru al bancii care este si membru al
corporatiei vor fi in sprijinul alegerii sale. Supleantul fiecarui director
executiv al bancii va fi ex officio un director supleant al corporatiei.
Oricare director va inceta sa detina functia sa, daca membrul de catre care a
fost numit sau daca toti membrii ale caror voturi au fost in favoarea sa vor
inceta de a mai fi membri ai corporatiei.
c) Fiecare director care este director executiv numit al bancii va avea
dreptul sa-si exercite numarul de voturi pe care membrul prin care a fost
astfel numit are dreptul sa si le exercite in cadrul corporatiei. Fiecare
director care este director executiv ales al bancii va avea dreptul sa exercite
voturile pe care membrul sau membrii corporatiei, ale caror voturi au fost in
favoarea lui la banca, au dreptul de a le exercita in cadrul corporatiei. Toate
voturile la care un director are dreptul vor fi exercitate in mod unitar.
d) Directorul supleant va avea puteri depline de a actiona in absenta
directorului care l-a numit. Cind directorul este prezent, supleantul sau poate
participa la intruniri, dar nu va vota.
e) Numarul necesar de participanti pentru o intrunire a Consiliului
directorilor va fi o majoritate a directorilor care exercita nu mai putin de o jumatate
din dreptul de vot total.
f) Consiliul directorilor se va intruni ori de cite ori afacerile
corporatiei reclama aceasta.
g) Consiliul guvernatorilor va adopta reglementari potrivit carora un
membru al corporatiei, care nu are dreptul de a numi un director executiv al
bancii, poate trimite un reprezentant pentru a participa la orice intrunire a
Consiliului directorilor corporatiei cind se analizeaza o cerere facuta de acel
membru sau o problema care afecteaza direct acel membru.
Sectiunea 5
Presedintele Consiliului directorilor, presedintele corporatiei si
personalul
a) Presedintele bancii va fi ex officio presedintele Consiliului
directorilor corporatiei, dar nu va avea drept de vot, cu exceptia unui vot
decisiv in cazul unui balotaj. El poate participa la intrunirile Consiliului
guvernatorilor, dar nu va avea drept de vot la aceste intruniri.
b) Presedintele corporatiei va fi numit de Consiliul directorilor la
recomandarea presedintelui Consiliului directorilor. Presedintele va fi seful
personalului functional al corporatiei. Sub indrumarea Consiliului directorilor
si sub supravegherea generala a presedintelui acestuia, el va conduce afacerile
obisnuite ale corporatiei si, sub controlul lor general, va raspunde de
organizarea, numirea si demiterea functionarilor si personalului. Presedintele
corporatiei poate participa la intilnirile Consiliului directorilor, dar nu va
avea drept de vot la aceste intilniri. Presedintele corporatiei va inceta sa-si
mentina functia prin decizia Consiliului directorilor in care presedintele
Consiliului directorilor este de acord.
c) Presedintele corporatiei, functionarii si personalul corporatiei, in
exercitarea functiei, datoreaza intreaga raspundere corporatiei si nici unei
alte autoritati. Fiecare membru al corporatiei va respecta caracterul
international al acestei raspunderi si se va abtine de la orice incercare de a
influenta pe oricare din ei in ceea ce priveste exercitarea functiilor lor.
d) Avind in vedere importanta deosebita de a asigura nivelurile cele mai
inalte de eficienta si de competenta profesionala, se va acorda atentia
cuvenita importantei recrutarii personalului corporatiei pe o baza geografica
cit se poate de larga.
Sectiunea 6
Relatia cu banca
a) Corporatia va fi o entitate separata si distincta de cea a bancii, iar
fondurile corporatiei vor fi tinute separat de cele ale bancii*). Prevederile
acestei sectiuni nu vor impiedica corporatia de a face aranjamente cu banca in
privinta facilitatilor, personalului si serviciilor si aranjamente pentru
rambursarea cheltuielilor administrative platite in primul moment de una dintre
organizatii in numele celeilalte.
b) Nimic din cadrul acestui acord nu va face corporatia raspunzatoare de
actiunile sau obligatiile bancii, sau banca raspunzatoare de actiunile sau
obligatiile corporatiei.
---------------------
*) Textul original include urmatoarele: "Corporatia nu va da imprumut
sau nu va lua imprumut de la banca".
Sectiunea 7
Relatii cu alte organizatii internationale
Corporatia, actionind prin intermediul bancii, va incheia aranjamente
oficiale cu Natiunile Unite si poate incheia astfel de aranjamente cu alte
organizatii internationale publice care au raspunderi specializate in domenii
conexe.
Sectiunea 8
Amplasarea birourilor
Biroul principal al corporatiei va fi in aceeasi localitate cu biroul
principal al bancii. Corporatia poate stabili infiintarea altor birouri pe
teritoriile oricarui membru.
Sectiunea 9
Depozitari
Fiecare membru va desemna banca sa centrala ca depozitara la care
corporatia poate sa-si pastreze drepturile in moneda unui astfel de membru sau
alte active ale corporatiei sau, daca nu are banca centrala, va desemna in
acest scop alta institutie care poate fi acceptabila corporatiei.
Sectiunea 10
Canale ale comunicatiei
Fiecare membru va desemna o autoritate corespunzatoare cu care corporatia
sa poata comunica in legatura cu orice problema ivita, potrivit acestui acord.
Sectiunea 11
Publicarea rapoartelor si asigurarea informatiilor
a) Corporatia va publica un raport anual care sa contina o dare de seama de
bilant certificata a conturilor sale, care va circula in rindul membrilor, la
intervale de timp potrivit, o dare de seama in rezumat a situatiei sale
financiare si o situatie de venituri si cheltuieli care sa arate rezultatele
operatiunilor sale.
b) Corporatia poate publica alte asemenea rapoarte pe care le considera
oportune pentru realizarea scopurilor sale.
c) Copiile tuturor rapoartelor, darilor de seama si publicatiilor efectuate
potrivit acestei sectiuni vor fi distribuite membrilor.
Sectiunea 12
Dividende
a) Consiliul guvernatorilor poate hotari periodic ce parte din veniturile
si excedentul net al corporatiei va fi repartizata ca dividende, dupa ce sint
asigurate rezervele.
b) Dividendele vor fi repartizate pro rata proportional cu capitalul de
baza detinut de membri.
c) Dividendele vor fi platite in modul si in moneda sau monedele pe care le
va decide corporatia.
Art. 5
Retragerea; suspendarea calitatii de membru; suspendarea operatiunilor
Sectiunea 1
Retragerea membrilor
Oricare membru se poate retrage din cadrul corporatiei oricind prin
transmiterea unei instiintari in scris corporatiei, la sediul sau principal.
Retragerea va deveni efectiva la data la care este primita aceasta instiintare.
Sectiunea 2
Suspendarea calitatii de membru
a) Daca un membru nu reuseste sa-si indeplineasca obligatiile fata de
corporatie, corporatia poate suspenda calitatea sa de membru prin decizia
majoritatii guvernatorilor, exercitind o majoritate a puterii de vot totale.
Membrul astfel suspendat va inceta in mod automat sa fie membru la un an de la
data suspendarii sale, daca este luata o decizie de aceeasi majoritate pentru
repunerea in drepturi a membrului.
b) In perioada suspendarii, membrul nu va avea dreptul de a exercita nici
un drept potrivit acestui acord, cu exceptia dreptului de retragere, dar va fi
supus in continuare tuturor obligatiilor.
Sectiunea 3
Suspendarea sau incetarea calitatii de membru al bancii
Oricare membru caruia i se suspenda calitatea de membru sau inceteaza de a
fi membru al bancii, in mod automat i se va suspenda si calitatea de membru al
corporatiei sau va inceta de a fi membru al corporatiei, dupa caz.
Sectiunea 4
Drepturi si obligatii ale guvernelor care inceteaza de a mai fi membre
a) Cind un guvern inceteaza de a mai fi membru, acesta va ramine
raspunzator pentru toate sumele pe care le datoreaza corporatiei. Corporatia va
rascumpara capitalul acestui guvern ca parte a acordului privind conturile cu
acesta, potrivit prevederilor acestei sectiuni, dar guvernul nu va avea alte
drepturi potrivit acestui acord, cu exceptia celor prevazute in aceasta
sectiune si in art. VIII (c).
b) Corporatia si guvernul pot conveni asupra rascumpararii capitalului
guvernului in conditii potrivite imprejurarilor, fara referire la prevederile
paragrafului c) de mai jos. Acest acord poate avea in vedere, printre altele, o
reglementare finala a tuturor obligatiilor guvernului fata de corporatie.
c) Daca acest acord nu se va face in curs de 6 luni dupa ce guvernul
inceteaza de a mai fi membru sau la o data pe care corporatia si guvernul
respectiv o pot conveni, pretul de rascumparare a capitalului de baza al
guvernului va fi valoarea aratata de documentele corporatiei la data cind
guvernul inceteaza de a mai fi membru. Rascumpararea capitalului se va supune
urmatoarelor conditii:
(i) platile pentru actiunile din capitalul de baza se pot face periodic la
predarea acestora de catre guvern, in astfel de rate, la acele date si in acea
moneda sau acele monede disponibile pe care le hotaraste in mod rezonabil
corporatia, tinind seama de pozitia financiara a corporatiei;
(ii) orice suma datorata guvernului pentru capitalul sau de baza va fi
retinuta atita vreme cit guvernul respectiv sau oricare din agentiile sale
ramin obligate corporatiei privind plata oricarei sume, iar aceasta suma poate
fi compensata, in functie de optiunea corporatiei, pe masura ce devine
scadenta, cu suma datorata de corporatie;
(iii) daca corporatia sufera o pierdere neta din investitiile facute
conform cu art. III, sectiunea 1, si pe care le detine la data cind guvernul inceteaza
de a fi membru, iar suma acestei pierderi depaseste volumul rezervelor
prevazute la acea data pentru aceasta, guvernul va rambursa la cerere suma cu
care pretul de rascumparare a actiunilor din capitalul de baza s-ar fi redus
daca aceasta pierdere s-ar fi luat in considerare cind a fost determinat pretul
de rascumparare.
d) In nici un caz, nici o parte a capitalului de baza datorata unui guvern
potrivit acestei sectiuni nu va fi platita inainte de 6 luni de la data la care
guvernul inceteaza de a fi membru. Daca in timp de 6 luni de la data la care un
guvern inceteaza de a fi membru, corporatia suspenda operatiunile potrivit
sectiunii a 5-a a acestui articol, toate drepturile acestui guvern vor fi
determinate prin prevederile acestei sectiuni 5 si guvernul va fi considerat
inca membru al corporatiei in baza prevederilor acestei sectiuni 5, cu exceptia
faptului ca nu va avea drept de vot.
Sectiunea 5
Suspendarea operatiunilor si reglementarea obligatiilor
a) Corporatia poate suspenda permanent operatiunile sale prin votul
majoritatii guvernatorilor care isi exercita majoritatea puterii de vot. Dupa o
astfel de suspendare a operatiunilor corporatia isi va inceta toate
activitatile, exceptind cele legate de realizarea ordonata, conservarea si
pastrarea activelor sale si reglementarea obligatiilor sale. Pina la
reglementarea acestor obligatii si repartizarea activelor, corporatia va
continua sa existe si toate drepturile reciproce si obligatiile corporatiei si
ale membrilor sai, potrivit acestui acord, vor continua nestirbite, dar nici un
membru nu va fi suspendat sau retras si nu se va face nici o repartizare
membrilor, cu exceptia celor prevazute in aceasta sectiune.
b) Nici o repartizare nu va fi facuta membrilor in contul subscriptiilor
lor la capitalul de baza al corporatiei pina cind toate obligatiile sale fata
de creditori nu vor fi achitate sau asigurate si pina cind Consiliul
guvernatorilor, prin votul majoritar al guvernatorilor care-si exercita
majoritatea din totalul puterii de vot, nu va decide sa faca aceasta
repartizare.
c) Conform celor de mai sus, corporatia va repartiza activele corporatiei
membrilor pro rata, proportional cu capitalul de baza detinut de acestia, cu
conditia, in cazul fiecarui membru, a reglementarii anterioare a tuturor
creantelor neachitate ale corporatiei fata de acest membru. Repartizarea se va
face la acele date, in acele monede si in numerar sau alte active pe care
corporatia le va considera corecte si echitabile.
Cotele repartizate membrilor nu este neaparat nevoie sa fie uniforme cu
privire la tipul activelor repartizate sau la valuta in care sint exprimate.
d) Orice membru care primeste active repartizate de corporatie, urmare
acestei sectiuni, se va bucura de aceleasi drepturi cu privire la aceste active
ca si corporatia inainte de repartizarea lor.
Art. 6
Statut, imunitati si privilegii
Sectiunea 1
Scopul articolelor
Pentru a da posibilitatea corporatiei de a-si indeplini functiile cu care
este imputernicita, statutul, imunitatile si privilegiile stabilite in acest
articol vor fi acordate corporatiei pe teritoriile fiecarui membru.
Sectiunea 2
Statutul corporatiei
Corporatia va avea personalitate juridica deplina si, in special,
capacitatea:
(i) de a contracta;
(ii) de a achizitiona si dispune de proprietati imobiliare si mobiliare;
(iii) de a institui proceduri legale.
Sectiunea 3
Pozitia corporatiei cu privire la procesul judiciar
Actiunile impotriva corporatiei pot fi aduse numai in fata unui tribunal cu
jurisdictie competenta pe teritoriile unui membru unde corporatia are un sediu,
are un agent numit in scopul acceptarii citatiei sau instiintarii procesului,
sau unde a emis sau garantat titluri. Totusi, nu vor fi admise actiuni ale
membrilor sau persoanelor care actioneaza in numele sau care capata drepturi
din partea altor membri.
Proprietatea si activele corporatiei, oriunde ar fi amplasate si indiferent
cine le detine, vor fi imune fata de toate formele de confiscare, sechestrare
sau executare silita inainte de pronuntarea sentintei finale impotriva
corporatiei.
Sectiunea 4
Imunitatea activelor fata de confiscare
Proprietatea si activele corporatiei, oriunde localizate si de oricine
detinute, vor fi imune de cercetare, rechizitionare, confiscare, expropriere
sau alta forma de urmarire prin actiune executiva sau legislativa.
Sectiunea 5
Imunitatea arhivelor
Arhivele corporatiei vor fi inviolabile.
Sectiunea 6
Neimpunerea de restrictii activelor corporatiei
In masura necesara executarii operatiunilor prevazute in acest acord si in
conformitate cu prevederile art. III, sectiunea 5, si a celorlalte prevederi
ale acordului, toate proprietatile si activele corporatiei vor fi libere de
restrictii, reglementari, controale si moratorii de orice fel.
Sectiunea 7
Privilegiul comunicatiilor
Comunicatiile oficiale ale corporatiei vor beneficia din partea fiecarui
membru de acelasi tratament pe care il acorda comunicatiilor oficiale cu alti
membri.
Sectiunea 8
Imunitatile si privilegiile functionarilor si lucratorilor
Toti guvernatorii, directorii, loctiitorii, functionarii si lucratorii
corporatiei:
(i) vor fi imuni fata de actiuni judiciare cu privire la activitatile indeplinite
de ei in calitatile lor oficiale;
(ii) daca nu au nationalitate locala, li se vor acorda aceleasi imunitati
fata de restrictiile de imigrare, fata de cerintele de inregistrare pentru
straini si fata de obligatiile nationale de serviciu militar si aceleasi
facilitati in ceea ce priveste restrictiile valutare asa cum sint acordate de
tarile membre ale corporatiei reprezentantilor, oficialitatilor si lucratorilor
de acelasi rang cu cei ai celorlalte tari membre;
(iii) li se va acorda acelasi tratament cu privire la facilitati de
calatorie ca si cel acordat de membrii reprezentantilor, oficialitatilor si
lucratorilor de acelasi rang cu cei ai celorlalte tari membre.
Sectiunea 9
Imunitati fata de impozitare
a) Corporatia, activele sale, proprietatea, venitul si operatiunile sale
din tranzactiile autorizate de acest acord vor fi imune de orice impozitare si
orice taxe vamale. Corporatia va fi, de asemenea, imuna fata de obligatia de a
colecta sau plati orice impozit sau taxa.
b) Nu se va impune nici un impozit asupra sau cu privire la salarii si
stimulente platite de corporatie directorilor, loctiitorilor, oficialitatilor
sau lucratorilor corporatiei care nu sint cetateni, subiecti locali sau nu au
nationalitate locala.
c) Nu se percepe nici un impozit asupra obligatiunilor sau titlurilor emise
de corporatie (inclusiv dividende sau dobinzi) de oricine ar fi detinute:
(i) care face discriminari impotriva acestor obligatiuni sau titluri numai
pentru ca sint emise de corporatie; sau
(ii) daca singura baza jurisdictionala pentru aceasta impozitare este locul
sau moneda in care sint emise, devenite platibile sau platite, sau locul
oricarei afaceri sau oricarui sediu mentinute de corporatie.
d) Nu se percepe nici un fel de impozit asupra oricarei obligatiuni sau
titlu garantat de catre corporatie (inclusiv dividendele sau dobinzile),
indiferent de detinatorul acestora:
(i) care face discriminari fata de asemenea obligatie sau titlu numai
pentru ca este garantat de corporatie; sau
(ii) daca baza jurisdictionala pentru aceasta impozitare este localizarea
sediului sau locul afacerilor corporatiei.
Sectiunea 10
Aplicarea articolului
Fiecare membru va lua masurile necesare, in propriul sau teritoriu, cu
scopul de a pune in aplicare efectiv in legislatia proprie principiile
stabilite de acest acord si va informa corporatia asupra actiunilor detaliate
pe care le-a intreprins.
Sectiunea 11
Renuntare
Corporatia poate renunta la privilegiile si imunitatile conferite, potrivit
acestui articol, in masura in care si in conditiile pe care le hotaraste.
Art. 7
Amendamente
a) Acest acord poate fi amendat prin votul a trei cincimi din guvernatorii
care exercita patru cincimi din totalul voturilor.
b) Prin exceptie de la paragraful a) de mai sus, votul afirmativ al tuturor
guvernatorilor este necesar in cazul unui amendament care modifica:
(i) dreptul de a se retrage din corporatie potrivit art. V, sectiunea 1;
(ii) dreptul de preemptiune asigurat prin art. II, sectiunea 2 d);
(iii) limitarea obligatiei prevazute in art. II, sectiunea 4.
c) Orice propunere de amendament privind acest acord, fie ca emana din
partea unui membru, guvernator sau Consiliului directorilor, va fi comunicata
presedintelui Consiliului guvernatorilor care va supune propunerea Consiliului
guvernatorilor. Daca amendamentul a fost corespunzator adoptat, corporatia va
certifica aceasta prin comunicare oficiala adresata tuturor membrilor.
Amendamentele vor intra in vigoare pentru toti membrii la trei luni dupa data
comunicarii oficiale, daca Consiliul guvernatorilor nu va specifica o perioada
mai scurta.
Art. 8
Interpretare si arbitraj
a) Orice problema de interpretare a prevederilor acestui acord care se
iveste intre un membru si corporatie sau intre membrii corporatiei va fi supusa
pentru decizie Consiliului directorilor. Daca problema influenteaza in special
un membru al corporatiei care nu are dreptul de a numi un director executiv al
bancii, acesta va avea dreptul de reprezentare in concordanta cu art. IV,
sectiunea 4 g).
b) In cazul in care Consiliul directorilor a dat o decizie potrivit
paragrafului a) de mai sus, orice membru poate cere ca problema sa fie
prezentata Consiliului guvernatorilor, a carui decizie va fi finala. Pina la
obtinerea deciziei Consiliului guvernatorilor, corporatia poate actiona dupa
cum considera necesar, pe baza deciziei Consiliului directorilor.
c) De cite ori se iveste un dezacord intre corporatie si o tara care a
incetat de a mai fi membra sau intre corporatie si un membru pe durata
suspendarii permanente a corporatiei, acest dezacord va fi supus arbitrajului
unui tribunal format din trei arbitri, unul numit de corporatie, altul de tara
implicata si unul care, daca partenerii nu convin altfel, va fi numit de
presedintele Curtii Internationale de Justitie sau alta asemenea autoritate
care poate fi stabilita prin reglementarea adoptata de corporatie. Arbitrul va
avea putere deplina de a solutiona toate problemele de procedura, in orice
situatie de dezacord intre parti cu privire acestea.
Art. 9
Prevederi finale
Sectiunea 1
Intrarea in vigoare
Acest acord va intra in vigoare dupa ce a fost semnat din partea a nu mai
putin de 30 guverne ale caror subscriptii insumeaza nu mai putin de 75% din
totalul subscriptiilor stabilite in lista "A" si dupa ce
instrumentele aratate in sectiunea 2 a) a acestui articol au fost depuse din
partea lor, dar in nici un caz acest acord nu va intra in vigoare inainte de 1
octombrie 1955.
Sectiunea 2
Semnatura
a) Fiecare guvern din partea caruia este semnat acest acord va depune la
banca instrumentele stabilite prin care a acceptat acest acord fara rezerve,
potrivit legislatiei sale si a luat toate masurile necesare pentru a-i da
posibilitatea de a-si indeplini obligatiile potrivit acordului.
b) Fiecare guvern va deveni membru al corporatiei de la data depunerii din
partea sa a instrumentelor cuprinse in paragraful a) de mai sus, dar nici un
guvern nu va deveni membru inainte ca acest statut sa intre in vigoare potrivit
sectiunii 1 a acestui articol.
c) Acest acord va ramine deschis semnarii pina la 31 decembrie 1956, la
sediul principal al bancii, din partea guvernelor tarilor care sint prezentate
in lista "A".
d) Dupa ce acest acord va intra in vigoare, el va fi deschis pentru semnare
din partea guvernului oricarei tari a carei calitate de membru a fost aprobata
urmare art. II, sectiunea 1 b).
Sectiunea 3
Inaugurarea corporatiei
a) Indata ce acest acord intra in vigoare, potrivit sectiunii 1 a acestui
articol, presedintele Consiliului directorilor va convoca o sedinta a
Consiliului directorilor.
b) Corporatia va incepe operatiunile de la data cind este tinuta aceasta
sedinta.
c) Pina la prima sedinta a Consiliului guvernatorilor, Consiliul
directorilor poate exercita toate puterile Consiliului guvernatorilor, cu
exceptia celor rezervate Consiliului guvernatorilor potrivit acestui acord.
Incheiat la Washington, intr-un singur exemplar care va ramine depus in
arhivele Bancii Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare, care a
indicat prin semnatura sa acordul de a actiona ca depozitar al acestui acord si
de a notifica tuturor guvernelor ale caror nume sint prezentate in lista
"A" la data cind acest acord va intra in vigoare potrivit art. IX,
sectiunea 1 din acesta.
LISTA "A"
Subscrieri la capitalul de baza al Corporatiei Financiare Internationale
(C.F.I.)
-------------------------------------------------
Numarul Suma in
Tara actiunilor dolari S.U.A.
-------------------------------------------------
Australia 2.215 2.215.000
Austria 554 554.000
Belgia 2.492 2.492.000
Bolivia 78 78.000
Brazilia 1.163 1.163.000
Birmania 166 166.000
Canada 3.600 3.600.000
Ceylon 166 166.000
Chile 388 388.000
China 6.646 6.646.000
Columbia 388 388.000
Costa Rica 22 22.000
Cuba 388 388.000
Danemarca 753 753.000
Republica Dominicana 22 22.000
Ecuador 35 35.000
Egipt 590 590.000
El Salvador 11 11.000
Etiopia 33 33.000
Finlanda 421 421.000
Franta 5.815 5.815.000
R.F.G 3.655 3.655.000
Grecia 277 277.000
Guatemala 22 22.000
Haiti 22 22.000
Honduras 11 11.000
Islanda 11 11.000
India 4.431 4.431.000
Indonezia 1.218 1.218.000
Iran 372 372.000
Irak 67 67.000
Israel 50 50.000
Italia 1.994 1.994.000
Japonia 2.769 2.769.000
Iordania 33 33.000
Liban 50 50.000
Luxemburg 111 111.000
Mexic 720 720.000
Olanda 3.046 3.046.000
Nicaragua 9 9.000
Norvegia 554 554.000
Pakistan 1.108 1.108.000
Panama 2 2.000
Paraguay 16 16.000
Peru 194 194.000
Filipine 166 166.000
Suedia 1.108 1.108.000
Siria 72 72.000
Thailanda 139 139.000
Turcia 476 476.000
Uniunea Sud Africana 1.108 1.108.000
Marea Britanie 14.400 14.400.000
S.U.A. 35.168 35.168.000
Uruguay 116 116.000
Venezuela 116 116.000
Iugoslavia 443 443.000
------------------------------------------------
TOTAL: 100.000 100.000.000
------------------------------------------------
CORPORATIA FINANCIARA INTERNATIONALA
REZOLUTIA Nr. 165
a Consiliului guvernatorilor (adoptata pe 4 septembrie 1990) privind aderarea
Romaniei la C.F.I.
Avind in vedere ca Guvernul Romaniei a depus cerere pentru admiterea
Romaniei ca membra la C.F.I. conform sectiunii 1 (b) din art. II din Statutul
C.F.I. si ca urmare a sectiunii 17 a legilor aditionale ale corporatiei,
Consiliul directorilor, dupa consultarea cu reprezentantii Guvernului Romaniei,
a facut recomandari Consiliului guvernatorilor cu privire la cererea Romaniei,
prin prezenta, Consiliul guvernatorilor decide ca termenii si conditiile in
care Romania va fi admisa ca membra a corporatiei sint urmatoarele:
1. Definitiile
(asa cum sint utilizate de aceasta rezolutie):
a) corporatie inseamna Corporatia Financiara Internationala;
b) articole inseamna Statutul corporatiei;
c) dolari sau "$" inseamna moneda S.U.A.;
d) subscriptie inseamna partea din capitalul corporatiei subscrisa de catre
membru;
e) membru inseamna membru al corporatiei.
2. Subscriptie
Acceptind sa devina membra a corporatiei, Romania va subscrie 1504 actiuni
la capitalul corporatiei la o valoare unitara de 1.000 dolari.
3. Plata subscriptiei
Inainte de a primi calitatea de membru al corporatiei, Romania va plati
integral 1.504.000 dolari corporatiei drept capital subscris.
4. Informatii
Inainte de a primi calitatea de membru al corporatiei, Romania va furniza
corporatiei informatii pe care le necesita aderarea sa la corporatie.
5. Data efectiva la care Romania devine membra a C.F.I.
Romania va deveni membra a corporatiei cu o subscriptie asa cum s-a
stabilit in paragraful 2 al acestei rezolutii, la data la care va fi indeplinit
urmatoarele conditii:
a) efectuarea platii asa cum se arata in paragraful 3 al acestei rezolutii;
b) furnizarea informatiilor care ar putea fi cerute de corporatie conform
prevederilor din paragraful 4 al acestei rezolutii;
c) depunerea la B.I.R.D. a unui instrument care sa ateste ca a acceptat
fara rezerve, conform legilor sale, statutul, precum si toate termenele si
conditiile din aceasta rezolutie si ca s-au intreprins toti pasii necesari
pentru a-i permite sa-si indeplineasca toate obligatiile care-i revin conform
statutului si acestei rezolutii; si
d) semnarea statutului original detinut de B.I.R.D.
6. Limitarea perioadei de indeplinire a cerintelor pentru a deveni membru
Romania va putea indeplini cerintele pentru a deveni membru al corporatiei
ca urmare a acestei rezolutii pina la 28 decembrie 1990 sau pina la o data
finala pe care o poate hotari Consiliul directorilor.