DECIZIE Nr. 104*) din 31 octombrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 40 din 26 februarie 1996
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) Definitiva prin nerecurare.
Mihai Constantinescu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
11 din Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate, invocata de Societatea de
Gospodarie Locala - S.A. Baicoi in Dosarul nr. 2.657/1994 al Tribunalului
Prahova - Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 25 octombrie 1995, cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in
incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp pentru a delibera,
Curtea a amanat pronuntarea la data de 31 octombrie 1995.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 11 din Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate, ridicata
de Societatea de Gospodarie Locala - S.A. Baicoi in fata Sectiei civile a
Tribunalului Prahova, in Dosarul nr. 2.657/1994. In motivarea exceptiei se
sustine ca art. 11 din Legea nr. 54/1991 contravine prevederilor art. 16 alin.
(1) din Constitutie, care stipuleaza ca "cetatenii sunt egali in fata
legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
La cererea Curtii Constitutionale, instanta si-a completat incheierea de
sesizare, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate,
potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992. In acest sens, instanta
considera ca dispozitiile art. 11 din Legea nr. 54/1991 contravin prevederilor
Constitutiei, indeosebi art. 16 alin. (1) potrivit caruia toti "cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari", intrucat creeaza un regim privilegiat pentru salariatii
care fac parte din conducerea sindicatelor, ce impiedica pe manageri sa
dispuna, in mod liber, cu privire la organizarea sau reorganizarea societatilor
comerciale pe care le conduc. In consecinta, instanta apreciaza ca textul de
lege este abrogat in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, conform art. 24
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, punctele de vedere ale celor doua Camere ale
Parlamentului si al Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca art. 11 din Legea nr. 54/1991
nu contravine prevederilor art. 16 alin. (1), corelate cu prevederile art. 4
alin. (2) din Constitutie "care determina criteriile nediscriminarii,
acestea fiind rasa, nationalitatea, originea etnica, limba, religia, sexul,
opinia, apartenenta politica, averea sau originea sociala". Art. 11 din
Legea nr. 54/1991 urmareste sa impiedice abuzurile in cazul desfacerii contractului
de munca al liderilor sindicali pentru motive neimputabile lor, prin conditia
imperativa a acordului organului colectiv de conducere ales al sindicatului,
sub sanctiunea nulitatii absolute a deciziei de desfacere a contractului de
munca pentru motive neimputabile angajatului - lider sindical.
Pentru considerentele mentionate, Guvernul apreciaza exceptia de
neconstitutionalitate ca nefondata.
Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit in cauza,
dispozitiile art. 11 din Legea nr. 54/1991, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 23 si
urmatoarele din Legea nr. 47/1992, competenta solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate apartine Curtii Constitutionale, deoarece aceasta
priveste o lege care, desi adoptata inainte de intrarea in vigoare a
Constitutiei, urmeaza a fi aplicata, spre a produce efecte juridice, in noul
regim constitutional, iar instanta de judecata nu a statuat ca ar fi abrogata.
Art. 11 din Legea nr. 54/1991 stabileste in alin. (1) ca
"reprezentantilor alesi in organele de conducere ale sindicatelor, precum
si persoanelor care au detinut o astfel de functie, in termen de un an de la
incetarea mandatului nu li se poate modifica sau desface contractul de munca
pentru motive neimputabile lor, pe care legea le lasa la aprecierea celui care
angajeaza, decat cu acordul organului colectiv de conducere ales al
sindicatului". Urmatoarele alineate interzic desfacerea contractului de
munca din initiativa celui care angajeaza, pentru motive care privesc
activitatea sindicala, fiind exceptati doar cei care au fost revocati din
functiile sindicale detinute pentru incalcarea prevederilor statutare sau
legale.
Prin exceptie se sustine ca prevederile legale sus-mentionate ar avea
semnificatia discriminarii salariatilor in favoarea conducatorilor de sindicat.
Dar, in situatia unei asemenea discriminari, cei care ar justifica interesul sa
o invoce sunt salariatii astfel prejudiciati, nicidecum societatea comerciala,
deoarece, daca discriminarea ar exista, s-ar manifesta intre angajati, iar nu
intre acestia si cel ce angajeaza. De aceea, societatea comerciala ce a invocat
exceptia nu poate dovedi ca ar fi victima unei discriminari.
In opinia instantei, ca si in argumentarea exceptiei, se sustine si ca
prevederile art. 11 din Legea nr. 54/1991 impiedica pe manageri sa dispuna, in
mod liber, asupra organizarii sau reorganizarii societatilor comerciale pe care
le conduc. Sub acest aspect, deci, art. 11 din Legea nr. 54/1991 ar aparea ca
instituind un privilegiu in favoarea conducatorilor de sindicat. Dar, dupa cum
Curtea Constitutionala a statuat prin deciziile nr. 6 din 25 februarie 1993,
nr. 35 din 1 iulie 1993 si nr. 60 din 14 octombrie 1993, principiul egalitatii
in drepturi a cetatenilor implica un tratament egal pentru situatii identice
sau similare si nicidecum acelasi tratament pentru situatii diferite.
Uniformitatea este, de aceea, contrara egalitatii in drepturi, care implica
dreptul la diferentiere pentru situatii care, prin natura lor, nu sunt
identice. Art. 11 din Legea nr. 54/1991 nu are insa semnificatia unui privilegiu,
ci a unei masuri de protectie spre a se asigura egalitatea de tratament intre
sindicat, pe de o parte, si societatea comerciala, pe de alta parte, ca parti
in contractul colectiv de munca. In lipsa unei asemenea masuri de protectie,
societatea comerciala ar avea un puternic mijloc de presiune asupra
reprezentantului sindicatului, care ar afecta pozitia de egalitate a
sindicatului fata de societatea comerciala, precum si indeplinirea de catre
sindicat a rolului sau constitutional, consfintit de art. 9 din Constitutie, de
a apara interesele profesionale, economice si sociale ale salariatilor. Astfel
cum Curtea Constitutionala a statuat prin deciziile nr. 60/1993 si nr. 70/1993,
o masura de protectie nu poate avea semnificatia nici a unui privilegiu, nici a
unei discriminari, ea fiind destinata tocmai asigurarii, in anumite situatii
specifice, a egalitatii cetatenilor, care ar fi afectata in lipsa ei.
Ca atare, art. 11 din Legea nr. 54/1991 nu poate fi considerat ca ar
incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, constituind o masura de
protectie specifica salariatilor ce au si calitatea de lider sindical.
Sub alt aspect, potrivit art. 20 din Constitutie, reglementarile
internationale referitoare la drepturile omului sunt obligatorii si au caracter
prioritar fata de legile interne. Prevederile art. 11 din Legea nr. 54/1991
fiind legate de libertatea sindicala, fac parte din sfera reglementarilor
referitoare la drepturile omului. Prin Decretul nr. 83 din 22 iulie 1975,
Romania a ratificat Conventia Organizatiei internationale a Muncii nr. 135 din
23 iunie 1971 privind protectia reprezentantilor lucratorilor din intreprinderi
si inlesnirile ce se acorda acestora. In art. 1 conventia stipuleaza ca
"reprezentantii lucratorilor din intreprinderi trebuie sa beneficieze de o
protectie eficace impotriva oricaror masuri care i-ar putea prejudicia,
inclusiv desfacerea contractului de munca, si care ar avea drept cauza
calitatea sau activitatile de reprezentanti ai lucratorilor, apartenenta
sindicala sau participarea la activitati sindicale, in masura in care
actioneaza potrivit legilor, conventiilor colective sau altor aranjamente
conventionale in vigoare".
Textul art. 11 din Legea nr. 54/1991 nu face altceva decat sa dea curs
acestor stipulatii. Chiar in lipsa acestei prevederi, solutia legislativa pe
care o consacra ar fi fost aceeasi, in temeiul conventiei internationale
sus-mentionate.
Fata de considerentele expuse, avand in vedere dispozitiile art. 11 din
Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate, in temeiul art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 25 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 din
Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate, invocata de Societatea de Gospodarie
Locala - S.A. Baicoi in Dosarul nr. 2.657/1994 al Tribunalului Prahova - Sectia
civila.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 31 octombrie 1995.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat-asistent,
Doina Suliman