DECIZIE Nr.
1049 din 14 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 94 alin. (1) lit. m) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 686 din 11 octombrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 94 alin. (1) lit. ni) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicată de
Rodica-Mihaela Sima în Dosarul nr. 310/112/2009 al Tribunalului Bistriţa-Năsăud
- Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei, apreciind că autoarea acesteia îşi
fondează critica pe chestiuni legate de aplicarea legii, a căror soluţionare nu
intră în competenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 12 ianuarie
2010, pronunţată în Dosarul nr. 310/112/2009, Tribunalul Bistriţa-Năsăud -
Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 94
alin. (1) lit. m) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici. Excepţia a fost ridicată de Rodica-Mihaela Sima într-o cauză având
ca obiect un litigiu privind funcţionarii publici, în contradictoriu cu
Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului din cadrul
Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia arată că dispoziţia de suspendare a sa din
funcţia de asistent social a fost emisă cu rea-credinţă şi rea-intenţie, cu
nerespectarea dispoziţiilor art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, care
lasă la latitudinea angajatorului alegerea de a suspenda sau nu contractul
individual de muncă. Arată că i-a fost, astfel, suprimat dreptul la muncă şi
este în imposibilitate de a-şi asigura mijloacele de trai, întrucât nu se poate
angaja la un alt loc de muncă, de vreme ce cartea sa de muncă se află la
angajator pe perioada suspendării.
Tribunalul Bistriţa-Năsăud - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 94 alin. (1) lit. m) din Legea nr. 188/1999 privind
Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificările şi completările ulterioare,
care au următorul cuprins:
- Art. 94 alin. (1) lit. m): „(1) Raportul de serviciu se suspendă de drept atunci când
funcţionarul public se află în una dintre următoarele situaţii: (...)
m) în cazul în care s-a dispus trimiterea în
judecată pentru săvârşirea unei infracţiuni de natura celor prevăzute la art.
54 lit. h)."
In opinia autorului excepţiei, textele de lege
criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2)
referitor la egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice şi
ale art. 15 alin. (1) care consacră principiul universalităţii drepturilor şi
obligaţiilor ce revin cetăţenilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că autoarea acesteia nu formulează o critică de neconstituţionalitate
propriu-zisă faţă de conţinutul textului de lege supus controlului, ci este
nemulţumită, în realitate, de modalitatea de interpretare şi de aplicare a acestuia de către
autoritatea administrativă emitentă a deciziei prin care i-au fost suspendate
raporturile de muncă. Curtea observă că autoarea nu relevă şi nu argumentează
nicio contradicţie între textul de lege ce formează obiectul excepţiei şi
prevederile din Legea fundamentală invocate, ci expune aspecte de fapt care
sunt rezultatul unei anumite modalităţi de aplicare a acestuia, modalitate pe
care o consideră necorespunzătoare prevederilor constituţionale la care face
referire. Or, Curtea Constituţională nu este competentă să analizeze din
această perspectivă critica formulată, instanţa de judecată învestită cu
soluţionarea litigiului urmând să se pronunţe asupra aspectelor de fapt
semnalate de autoarea excepţiei.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 94 alin. (1) lit. m) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicată de
Rodica-Mihaela Sima în Dosarul nr. 310/112/2009 al Tribunalului Bistriţa-Năsăud
- Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 septembrie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu