DECIZIE Nr. 107 din 22 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 20 aprilie 2005
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Constantin Doldur - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie ridicata de Vasile Stoican in Dosarul nr. 10.815/2004
al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. In acest sens arata ca, in
jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a stabilit ca notiunea de organizare a
executarii legii are un sens mai larg decat cea privind aplicarea legii, si
anume prin hotarari ale Guvernului pot fi dispuse masuri organizatorice,
financiare, institutionale sau sanctionatorii in vederea stabilirii cadrului
necesar pentru ducerea la indeplinire a dispozitiilor legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
10.815/2004, Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si
2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie ridicata de Vasile Stoican intr-o cauza ce are ca
obiect solutionarea unei plangeri impotriva sanctiunii aplicate pentru
savarsirea unei contraventii stabilite prin hotarare a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate arata ca normele juridice
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor sunt norme primare si, ca
atare, acestea nu pot fi adoptate decat prin lege, ordonanta sau ordonanta de
urgenta a Guvernului. Dispozitiile art. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001, prin care sunt imputernicite Guvernul si consiliile locale si judetene
ca, prin hotarari, sa stabileasca si sa sanctioneze contraventii, sunt contrare
prevederilor art. 61 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora unica
autoritate legiuitoare este Parlamentul. Conform prevederilor art. 108 alin.
(2) din Constitutie, hotararile Guvernului se emit pentru organizarea
executarii legii, prin acestea neputandu-se stabili norme primare.
Imputernicirea Guvernului, prevazuta in textele legale criticate, nu
indeplineste nici conditiile delegarii legislative, in sensul dispozitiilor
art. 115 din Constitutie. Principiile descentralizarii, autonomiei locale si
deconcentrarii, pe care se intemeiaza administratia publica in unitatile
administrativ-teritoriale, nu confera autoritatilor administratiei publice
locale putere legiuitoare, actele emise de aceste autoritati putand avea doar
caracter administrativ si de norme secundare.
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti considera ca exceptia este neintemeiata,
deoarece dispozitiile legale nu sunt contrare prevederilor constitutionale
invocate, avand in vedere ca "notiunea de organizare a executarii legii
din cuprinsul art. 108 alin. (2) al Constitutiei republicate are un sens mai
larg decat cea privind aplicarea legii", prin hotarari ale Guvernului
putand fi "dispuse masuri organizatorice, financiare, institutionale si
sanctionatorii in vederea stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la
indeplinire a dispozitiilor legii". Guvernul, in temeiul art. 108 alin.
(2) din Constitutie, iar consiliile locale si judetene, in temeiul art. 120
alin. (1) din Constitutie, au competenta ca prin hotarari sa stabileasca si sa
sanctioneze contraventii in domenii in care nu au fost stabilite contraventii
prin lege.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de
sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 este neintemeiata. In acest
sens invoca jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, respectiv
Decizia nr. 51 din 12 februarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 186 din 3 martie 2004.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, intrucat nu incalca prevederile art. 108 alin. (2) din
Constitutie. Notiunea de organizare a executarii legii, inscrisa in acest text
constitutional, are un sens mai larg decat cea privind aplicarea, putand
cuprinde si masuri sanctionatorii.
Considera ca prevederile art. 61 alin. (1) din Constitutie nu sunt
incidente in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22
aprilie 2002, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 1: "Legea contraventionala apara valorile sociale, care nu sunt
ocrotite prin legea penala. Constituie contraventie fapta savarsita cu
vinovatie, stabilita si sanctionata prin lege, ordonanta, prin hotarare a
Guvernului sau, dupa caz, prin hotarare a consiliului local al comunei,
orasului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucuresti, a consiliului
judetean ori a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.";
- Art. 2: "(1) Prin legi, ordonante sau hotarari ale Guvernului se pot
stabili si sanctiona contraventii in toate domeniile de activitate.
(2) Prin hotarari ale autoritatilor administratiei publice locale sau
judetene se stabilesc si se sanctioneaza contraventii in toate domeniile de
activitate pentru care acestora le sunt stabilite atributii prin lege, in
masura in care in domeniile respective nu sunt stabilite contraventii prin
legi, ordonante sau hotarari ale Guvernului.
(3) Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti pot stabili si
sanctiona contraventii in urmatoarele domenii: salubritate; activitatea din
piete, curatenia si igienizarea acestora; intretinerea parcurilor si spatiilor
verzi, a spatiilor si locurilor de joaca pentru copii; amenajarea si curatenia
spatiilor din jurul blocurilor de locuinte, precum si a terenurilor virane;
intretinerea bazelor si obiectivelor sportive aflate in administrarea lor;
intretinerea strazilor si trotuarelor, a scolilor si altor institutii de
educatie si cultura, intretinerea cladirilor, imprejmuirilor si a altor
constructii; depozitarea si colectarea gunoaielor si a resturilor menajere.
(4) Consiliul General al Municipiului Bucuresti poate stabili si alte
domenii de activitate din competenta consiliilor locale ale sectoarelor, in
care acestea pot stabili si sanctiona contraventii.
(5) Hotararile consiliilor locale sau judetene ori, dupa caz, ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, prin care s-au stabilit contraventii cu nesocotirea
principiilor prevazute la alin. (2) - (4), sunt nule de drept. Nulitatea se
constata de instanta de contencios administrativ competenta, la cererea
oricarei persoane interesate."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 61 alin. (1), art. 108 alin. (2), art. 115 alin. (1) si (4) si
art. 120 alin. (1) din Constitutie, care au urmatorul cuprins:
- Art. 61 alin. (1): "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al
poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii.";
- Art. 108 alin. (2): "Hotararile se emit pentru organizarea
executarii legilor.";
- Art. 115 alin. (1) si (4): "(1) Parlamentul poate adopta o lege
speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu
fac obiectul legilor organice; [...]
(4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii
extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a
motiva urgenta in cuprinsul acestora.";
- Art. 120 alin. (1): "Administratia publica din unitatile
administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiile descentralizarii,
autonomiei locale si deconcentrarii serviciilor publice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa fie
respinsa pentru urmatoarele considerente:
Guvernul si autoritatile administratiei publice nu se substituie in
atributia exclusiva de legiferare a Parlamentului, astfel incat nu se poate
retine incalcarea prevederilor art. 61 alin. (1) din Constitutie.
De asemenea, nu sunt incalcate nici prevederile constitutionale referitoare
la delegarea legislativa, intrucat, prin dispozitiile legale criticate,
Guvernul si autoritatile administratiei publice locale nu sunt abilitate sa
emita acte cu putere de lege, ci doar hotarari in cadrul atributiilor lor
constitutionale si legale. Hotararile Guvernului, prin care se stabilesc si se
sanctioneaza contraventii in orice domenii, sunt acte emise in organizarea legii
care reglementeaza domeniul respectiv.
De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat cu privire la
constitutionalitatea dispozitiilor art. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001, raportate la prevederile art. 61 alin. (1) si art. 108 alin. (2) din
Constitutie, prin Decizia nr. 51 din 12 februarie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 186 din 3 martie 2004, si prin Decizia nr.
535 din 7 decembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Respingand exceptiile de neconstitutionalitate,
Curtea a constatat ca "textele criticate nu incalca dispozitiile art. 61
alin. (1) din Constitutie, care proclama Parlamentul drept organ reprezentativ
suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii, intrucat
reglementarea unor contraventii intr-un domeniu sau altul de activitate este
posibila si prin acte normative subordonate legii, in conditiile in care
domeniile respective sunt prevazute in competenta data prin lege autoritatilor
publice stabilite la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001".
Cu privire la formularea "organizarea executarii legii",
consacrata de dispozitiile art. 108 alin. (2) din Constitutie, Curtea a
stabilit ca aceasta "are un sens mai larg decat cea privind aplicarea
legii, si anume prin hotarari ale Guvernului pot fi dispuse masuri
organizatorice, financiare, institutionale sau sanctionatorii in vederea
stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la indeplinire a dispozitiilor
legii. Asadar, legiuitorul nu mai stabileste intotdeauna direct, prin lege,
contraventii si sanctiuni, ci, chiar in sensul textului constitutional invocat,
aceasta competenta revine autoritatii publice insarcinate cu organizarea
executarii legii. Aceasta argumentare este valabila nu numai in ceea ce
priveste Guvernul, ci, mutatis mutandis, si in cazul autoritatilor
administratiei publice locale prevazute la art. 2 alin. (2) si (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, in ceea ce priveste domeniile specificate in
textele respective".
Deoarece nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate in deciziile mentionate
isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, astfel incat exceptia de
neconstitutionalitate invocata urmeaza sa fie respinsa ca neintemeiata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
exceptie ridicata de Vasile Stoican in Dosarul nr. 10.815/2004 al Judecatoriei
Sectorului 6 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 februarie 2005.
PRESEDINTE
CONSTANTIN DOLDUR
Magistrat asistent,
Cristina Toma