DECIZIE Nr. 109 din 2 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 si ale
art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul
produselor supuse accizelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 377 din 4 iunie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6 si ale art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului
nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Griro Com" - S.R.L. din Suceava in Dosarul nr.
1.450/2000 al Judecatoriei Suceava.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, ca devenita inadmisibila, intrucat, ulterior sesizarii
Curtii Constitutionale, dispozitiile de lege criticate au fost abrogate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.450/2000,
Judecatoria Suceava a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 si ale art. 51 alin. (1) lit. c)
din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse
accizelor. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea
Comerciala "Griro Com" - S.R.L. din Suceava intr-o cauza avand ca
obiect plangerea impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a
unei contraventii savarsite de aceasta societate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, in esenta, se sustine ca
textele criticate, potrivit carora pentru comercializarea unora dintre
produsele prevazute la nr. crt. 1.1, 1.2 si 1.3 din anexa nr. 1 la ordonanta se
stabilesc preturi minime pe produse si pe grupe de produse, iar nerespectarea
acestor dispozitii constituie contraventie, incalca art. 134 din Constitutie
care "consacra regimul liberalismului economic".
Judecatoria Suceava apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata, textele de lege criticate nefiind contrare prevederilor
constitutionale ale art. 134. In acest sens se arata ca "stabilirea de
preturi minimale pentru unele categorii de produse constituie, de altfel, o
prevedere anti-dumping, evitandu-se astfel eventuala strategie a unor agenti
economici foarte puternici, de a practica o perioada de timp preturi foarte
mici pentru a elimina concurentii cu posibilitati financiare reduse".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca prevederile art. 6 si ale
art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 nu contravin
art. 134 din Constitutie, deoarece "stabilirea preturilor minime se face
in mod liber, fara interventia statului, prin acordul comun al asociatiilor
patronale ale producatorilor de bauturi alcoolice legal infiintate", si
asigura "protectia concurentei loiale in domeniul comercializarii
bauturilor alcoolice pe piata interna". Se mai arata ca, in urma
modificarii dispozitiilor de lege criticate, prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 209/2000 "autorul exceptiei are posibilitatea de a initia,
in cadrul si cu acordul asociatiilor patronale ale producatorilor de bauturi
alcoolice legal infiintate, procedura modificarii preturilor minime stabilite
anterior".
Guvernul opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat "nu se poate spune ca principiul libertatii comertului, consacrat
de Constitutie la art. 134 alin. (2) lit. a), a fost atins in vreun fel prin
masura luata de organele abilitate, intrucat din cuprinsul art. 134 alin. (2)
lit. b) din Legea fundamentala se intelege ca astfel de masuri se subscriu
interesului general, statul fiind obligat sa asigure <<protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara>>".
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
6 si ale art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind
regimul produselor supuse accizelor.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca, ulterior sesizarii sale prin Incheierea din 5 mai
2000, a fost adoptata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158 din 27
noiembrie 2001 privind regimul accizelor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 30 noiembrie 2001, ordonanta care, in conformitate
cu dispozitiile art. 62 alin. (1), a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie
2002. Potrivit alin. (2) al aceluiasi articol din ordonanta, art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost abrogat in mod expres, iar prevederile
sale nu au fost preluate in actul normativ abrogator. Asa fiind, in temeiul
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicata, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a devenit
inadmisibila.
Art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, criticat,
de asemenea, ca fiind neconstitutional, prevede: "Constituie contraventie
urmatoarele fapte, daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni:
[...] c) comercializarea pe piata interna la preturi mai mici decat preturile
minime publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a produselor si a
grupelor de produse, inclusiv a celor in vrac, pentru care s-au stabilit
preturi minime."
Potrivit acestor dispozitii, care nu au fost abrogate expres prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 158/2001, se sanctioneaza contraventional
comercializarea de produse sau grupe de produse, pe piata interna, la preturi
mai mici decat preturile minime publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I. Or, asa cum s-a aratat, art. 6 din ordonanta criticata, prin care se
reglementa stabilirea preturilor minime pentru produsele prevazute la nr. crt.
1.1, 1.2 si 1.3 din anexa nr. 1 la ordonanta, a fost abrogat, astfel ca, in
urma acestei abrogari, dispozitiile art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta
Guvernului nr. 27/2000, care nu au fost preluate in noua reglementare, nu mai
sunt in vigoare, fiind abrogate implicit.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6 si ale art. 51 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului
nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Griro Com" - S.R.L. din Suceava in Dosarul nr.
1.450/2000 al Judecatoriei Suceava.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu