DECIZIE Nr. 110 din 2 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin.
(2) lit. d) teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001,
cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind
impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 409 din 13 iunie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din
Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Asociatia Patronilor din Comert,
Alimentatie Publica, Turism din Timisoara in Dosarul nr. 2.564/CA/2001 al
Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta consilier juridic Luminita Nastasiu pentru
Consiliul Local al Municipiului Timisoara si pentru Primarul municipiului
Timisoara, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, precum si a celorlalte
parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partilor prezente solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat apreciaza ca textele de lege criticate nu sunt
contrare prevederilor art. 43 si ale art. 138 alin. (2) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat cu privire la constitutionalitatea
dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din
Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu
modificarile ulterioare, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr.
195 din 19 iunie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
2.564/CA/2001, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2) teza a doua din Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, si ale
art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata,
cu modificarile ulterioare. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata
de Asociatia Patronilor din Comert, Alimentatie Publica, Turism din Timisoara
intr-o cauza avand ca obiect recursul declarat impotriva Sentintei civile nr.
10/2001, pronuntata de Tribunalul Timis, prin care s-a dispus anularea unei
hotarari a Consiliului Local al Municipiului Timisoara privind modificarea tarifelor
de baza la chiriile pentru spatiile cu alta destinatie decat locuinte.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele
criticate, avand o redactare imprecisa si ambigua, "permit consiliilor
locale si judetene de a stabili impozite si taxe nelimitate si in domenii sau
activitati la libera lor alegere", ceea ce incalca principiul
constitutional prevazut la art. 138 alin. (2), potrivit caruia impozitele si
taxele locale sau judetene se stabilesc in limitele si in conditiile legii,
precum si art. 43 din Constitutie, prin "efecte negative asupra
dezvoltarii economice".
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca textele de lege criticate nu numai ca nu incalca prevederile
constitutionale ale art. 138 alin. (2), ci sunt chiar in sensul acestora,
intrucat impozitele si taxele sunt stabilite "in conditiile legii",
iar art. 43 din Constitutie, invocat, de asemenea, ca fiind incalcat, "nu
are incidenta cu masura adoptata de consiliul local prin hotararea atacata in
contencios administrativ".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca prevederile art. 38 alin. (2)
din Legea nr. 215/2001 "sunt in deplina concordanta cu prevederile
imperative ale alin. (2) al art. 138 din Legea fundamentala", iar "in
ce priveste <<incidenta prevederilor art. 43 alin. (1) al Constitutiei,
cu efecte negative asupra dezvoltarii economice>>, acestea nu prezinta
nici o relevanta juridica". In sustinerea acestui punct de vedere se
invoca si Decizia Curtii Constitutionale nr. 195 din 19 iunie 2001, prin care
aceasta a respins o exceptie de neconstitutionalitate referitoare la aceste
dispozitii de lege.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Astfel, in ceea ce priveste critica referitoare la prevederile
art. 38 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 se arata ca acestea "reiau textul
constitutional" al art. 138 alin. (2) si "reprezinta si o aplicatie a
principiului constitutional al autonomiei locale, consacrat de art. 119 din
Legea fundamentala". Se considera ca prevederile art. 43 alin. (1) din
Constitutie nu sunt incidente in cauza. In legatura cu sustinerile privind
neconstitutionalitatea art. 58 din Legea nr. 27/1994, republicata, cu modificarile
ulterioare, se arata ca aceste dispozitii care prevad indexarea anuala a
impozitelor si taxelor locale, in limitele si in conditiile legii si in functie
de un criteriu obiectiv de indexare, nu sunt contrare art. 138 alin. (2) din
Constitutie. Se mentioneaza, de asemenea, Decizia Curtii Constitutionale nr.
195/2001 prin care aceasta s-a pronuntat in sensul constitutionalitatii
dispozitiilor criticate.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, sustinerile partii prezente, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum este formulat de
autorul acesteia, il constituie prevederile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a
doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile
ulterioare, si cele ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si
taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare.
In realitate critica priveste dispozitiile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a
treia din Legea nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, dispozitii care
prevad: "Consiliul local are urmatoarele atributii principale: [...] d)
aproba bugetul local, imprumuturile, virarile de credite si modul de utilizare
a rezervei bugetare; aproba contul de incheiere a exercitiului bugetar;
stabileste impozite si taxe locale, precum si taxe speciale, in conditiile
legii", precum si art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si
taxele locale, astfel cum a fost modificat prin pct. 24 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 62/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, care dispune: "Impozitele si
taxele locale, stabilite in sume fixe, valorile impozabile prevazute in anexa
nr. 1, precum si amenzile se indexeaza anual, prin hotarare a consiliilor
locale sau judetene, pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an fiscal, pe baza
indicelui de inflatie aferent unei perioade de 12 luni care sfarseste la 1
noiembrie a aceluiasi an si numai cand cresterea acestuia depaseste 5% ."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii
din lege au o redactare imprecisa si ambigua, ceea ce permite consiliilor
locale si judetene sa stabileasca impozite si taxe nelimitate si in domenii sau
activitati la libera lor alegere, incalcandu-se astfel art. 138 alin. (2) si
art. 43 alin. (1) din Constitutie, articole care prevad:
- Art. 138 alin. (2): "Impozitele si taxele locale se stabilesc de
consiliile locale sau judetene, in limitele si in conditiile legii.";
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala
constata ca prevederile art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, precum si cele ale
art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata,
cu modificarile ulterioare, au mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, in esenta, pentru aceleasi motive ca si in prezenta cauza
si prin raportare tot la dispozitiile art. 138 alin. (2) din Constitutie.
Astfel, prin Decizia nr. 195 din 19 iunie 2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie 2001, respingand exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea a retinut ca in realitate "nu este vorba de
o problema de constitutionalitate, intrucat autorul exceptiei nu are in vedere
<<limitele legale>>, ci <<limitele>> in intelesul de
<<niveluri>> ale impozitelor si taxelor, domeniu care tine de
politica fiscala. In acest domeniu autoritatile administratiei publice locale
au drept de apreciere si de decizie autonoma, hotararile lor fiind insa supuse
controlului prefectilor". S-a mai retinut ca, "in temeiul
prevederilor art. 27 alin. (1) din Legea nr. 215/2001, <<Prefectul poate
ataca, in total sau in parte, in fata instantei de contencios administrativ,
hotararile adoptate de consiliul local sau de consiliul judetean, precum si
dispozitiile emise de primar sau de presedintele consiliului judetean, in cazul
in care considera aceste acte sau prevederi din ele ca fiind ilegale. Actul sau
prevederile acestuia care au fost atacate sunt suspendate de
drept>>".
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea
solutiei anterior pronuntate, cele statuate prin Decizia Curtii Constitutionale
nr. 195 din 19 iunie 2001 isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii, prin textele de lege criticate, a
dispozitiilor art. 43 alin. (1) din Constitutie, referitoare la obligatia
statului de a lua masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de
natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent, Curtea constata ca
acestea nu sunt incidente in cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2)
lit. d) teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu
modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind
impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Asociatia Patronilor din Comert, Alimentatie Publica, Turism din
Timisoara in Dosarul nr. 2.564/CA/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu