Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 110 din  2 aprilie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 409 din 13 iunie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Asociatia Patronilor din Comert, Alimentatie Publica, Turism din Timisoara in Dosarul nr. 2.564/CA/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal se prezinta consilier juridic Luminita Nastasiu pentru Consiliul Local al Municipiului Timisoara si pentru Primarul municipiului Timisoara, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, precum si a celorlalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul partilor prezente solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat apreciaza ca textele de lege criticate nu sunt contrare prevederilor art. 43 si ale art. 138 alin. (2) din Constitutie.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 195 din 19 iunie 2001.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 13 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 2.564/CA/2001, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Asociatia Patronilor din Comert, Alimentatie Publica, Turism din Timisoara intr-o cauza avand ca obiect recursul declarat impotriva Sentintei civile nr. 10/2001, pronuntata de Tribunalul Timis, prin care s-a dispus anularea unei hotarari a Consiliului Local al Municipiului Timisoara privind modificarea tarifelor de baza la chiriile pentru spatiile cu alta destinatie decat locuinte.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele criticate, avand o redactare imprecisa si ambigua, "permit consiliilor locale si judetene de a stabili impozite si taxe nelimitate si in domenii sau activitati la libera lor alegere", ceea ce incalca principiul constitutional prevazut la art. 138 alin. (2), potrivit caruia impozitele si taxele locale sau judetene se stabilesc in limitele si in conditiile legii, precum si art. 43 din Constitutie, prin "efecte negative asupra dezvoltarii economice".
    Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ apreciaza ca textele de lege criticate nu numai ca nu incalca prevederile constitutionale ale art. 138 alin. (2), ci sunt chiar in sensul acestora, intrucat impozitele si taxele sunt stabilite "in conditiile legii", iar art. 43 din Constitutie, invocat, de asemenea, ca fiind incalcat, "nu are incidenta cu masura adoptata de consiliul local prin hotararea atacata in contencios administrativ".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera ca prevederile art. 38 alin. (2) din Legea nr. 215/2001 "sunt in deplina concordanta cu prevederile imperative ale alin. (2) al art. 138 din Legea fundamentala", iar "in ce priveste <<incidenta prevederilor art. 43 alin. (1) al Constitutiei, cu efecte negative asupra dezvoltarii economice>>, acestea nu prezinta nici o relevanta juridica". In sustinerea acestui punct de vedere se invoca si Decizia Curtii Constitutionale nr. 195 din 19 iunie 2001, prin care aceasta a respins o exceptie de neconstitutionalitate referitoare la aceste dispozitii de lege.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. Astfel, in ceea ce priveste critica referitoare la prevederile art. 38 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 se arata ca acestea "reiau textul constitutional" al art. 138 alin. (2) si "reprezinta si o aplicatie a principiului constitutional al autonomiei locale, consacrat de art. 119 din Legea fundamentala". Se considera ca prevederile art. 43 alin. (1) din Constitutie nu sunt incidente in cauza. In legatura cu sustinerile privind neconstitutionalitatea art. 58 din Legea nr. 27/1994, republicata, cu modificarile ulterioare, se arata ca aceste dispozitii care prevad indexarea anuala a impozitelor si taxelor locale, in limitele si in conditiile legii si in functie de un criteriu obiectiv de indexare, nu sunt contrare art. 138 alin. (2) din Constitutie. Se mentioneaza, de asemenea, Decizia Curtii Constitutionale nr. 195/2001 prin care aceasta s-a pronuntat in sensul constitutionalitatii dispozitiilor criticate.
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, sustinerile partii prezente, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum este formulat de autorul acesteia, il constituie prevederile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, si cele ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare.
    In realitate critica priveste dispozitiile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din Legea nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, dispozitii care prevad: "Consiliul local are urmatoarele atributii principale: [...] d) aproba bugetul local, imprumuturile, virarile de credite si modul de utilizare a rezervei bugetare; aproba contul de incheiere a exercitiului bugetar; stabileste impozite si taxe locale, precum si taxe speciale, in conditiile legii", precum si art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, astfel cum a fost modificat prin pct. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, care dispune: "Impozitele si taxele locale, stabilite in sume fixe, valorile impozabile prevazute in anexa nr. 1, precum si amenzile se indexeaza anual, prin hotarare a consiliilor locale sau judetene, pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an fiscal, pe baza indicelui de inflatie aferent unei perioade de 12 luni care sfarseste la 1 noiembrie a aceluiasi an si numai cand cresterea acestuia depaseste 5% ."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii din lege au o redactare imprecisa si ambigua, ceea ce permite consiliilor locale si judetene sa stabileasca impozite si taxe nelimitate si in domenii sau activitati la libera lor alegere, incalcandu-se astfel art. 138 alin. (2) si art. 43 alin. (1) din Constitutie, articole care prevad:
    - Art. 138 alin. (2): "Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judetene, in limitele si in conditiile legii.";
    - Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala constata ca prevederile art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, precum si cele ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, in esenta, pentru aceleasi motive ca si in prezenta cauza si prin raportare tot la dispozitiile art. 138 alin. (2) din Constitutie. Astfel, prin Decizia nr. 195 din 19 iunie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie 2001, respingand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea a retinut ca in realitate "nu este vorba de o problema de constitutionalitate, intrucat autorul exceptiei nu are in vedere <<limitele legale>>, ci <<limitele>> in intelesul de <<niveluri>> ale impozitelor si taxelor, domeniu care tine de politica fiscala. In acest domeniu autoritatile administratiei publice locale au drept de apreciere si de decizie autonoma, hotararile lor fiind insa supuse controlului prefectilor". S-a mai retinut ca, "in temeiul prevederilor art. 27 alin. (1) din Legea nr. 215/2001, <<Prefectul poate ataca, in total sau in parte, in fata instantei de contencios administrativ, hotararile adoptate de consiliul local sau de consiliul judetean, precum si dispozitiile emise de primar sau de presedintele consiliului judetean, in cazul in care considera aceste acte sau prevederi din ele ca fiind ilegale. Actul sau prevederile acestuia care au fost atacate sunt suspendate de drept>>".
    Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea solutiei anterior pronuntate, cele statuate prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 195 din 19 iunie 2001 isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
    In ceea ce priveste invocarea incalcarii, prin textele de lege criticate, a dispozitiilor art. 43 alin. (1) din Constitutie, referitoare la obligatia statului de a lua masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent, Curtea constata ca acestea nu sunt incidente in cauza.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Asociatia Patronilor din Comert, Alimentatie Publica, Turism din Timisoara in Dosarul nr. 2.564/CA/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 2 aprilie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 110/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 110 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    My name is Bianca Colman . My c,r,y,p,t,o was stolen, which was an unfortunate thing for me. The situation started when I got an email at work alerting me to an attempted login from Indonesia on my wallet. The email directed me to a link where I could reset my password. My computer froze for several minutes after I clicked on the link. After rebooting, I saw that my wallet had been compromised and that all of my funds had been removed. However fortunately for me, thanks to LOST RECOVERY MASTERS, I was able to recover my stolen funds. You can also contact them if you require their services Contact info: Website (https ://lost recovery masters. com/ ) Email(Support @ lost recovery masters. com) or What s app +44(7537)-105921
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Stimați solicitanți de împrumut. Te afli în vreo dificultate financiară? Vrei să începi propria afacere? Această companie de împrumut a fost înființată organizații pentru drepturile omului din întreaga lume cu unicul scop de a ajuta cei săraci și oamenii cu dificultăți financiare ale vieții. Dacă doriți să aplicați pentru un împrumut, reveniți la noi cu detaliile de mai jos e-mail: elenanino0007@gmail.com Nume: Suma împrumutului necesară: Durata împrumutului: Numar de telefon mobil: Vă mulțumesc și Dumnezeu să vă binecuvânteze ÎNCREDERE Elena
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 110/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu