Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 123 din 16 aprilie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 397 din 10 iunie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, exceptie ridicata de Serban Popescu in Dosarul nr. 617/A/2001 al Curtii de Apel Craiova - Sectia contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei de neconstitutionalitate. Desi prin mai multe decizii Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), ale art. 43^1 si 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, se solicita reconsiderarea acestei jurisprudente. In acest sens se arata ca art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, prevede ca stabilirea pensiei pentru magistrati se face corespunzator veniturilor nete la care se aplica procentul de 80%, aceasta fiind o prima impozitare. O a doua impozitare a pensiei de magistrat este reglementata de dispozitiile ordonantei criticate care prevad ca pensiile, indiferent daca sunt stabilite pe baza veniturilor brute sau a veniturilor nete, sunt supuse impozitului pe venit. In consecinta, se apreciaza ca textele legale criticate contravin dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie in masura in care se aplica dubla impozitare.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 20 iunie 2001 Curtea de Apel Craiova - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), ale art. 43^1 si 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, exceptie ridicata de Serban Popescu in Dosarul nr. 617/A/2001 cu ocazia judecarii actiunii formulate impotriva Casei judetene de pensii Dolj, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, pentru contestarea deciziei de pensie.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile criticate, in baza carora este impozitata pensia de magistrat, contravin prevederilor art. 53 alin. (2) din Constitutie referitoare la asezarea justa a sarcinilor fiscale, deoarece impozitarea pensiei se aplica pensiei stabilite in functie de salariul net. In felul acesta se aplica o dubla impozitare, si anume "o impozitare pe salariul de magistrat si alta pe pensie".
    Curtea de Apel Craiova - Sectia contencios administrativ considera ca "pensia fiind o remuneratie, deci un venit, este normal sa fie impozitata, dar in limitele prevazute de lege".
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca "prevederile art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile si completarile ulterioare pot fi apreciate ca neconstitutionale in raport cu dispozitiile art. 53 alin. (2) din Constitutie, numai in masura in care se aplica unor pensii stabilite pe baza veniturilor nete ale beneficiarilor". In motivarea acestui punct de vedere se arata ca "pensia de serviciu a magistratilor se stabileste in baza art. 103 alin. (1) din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare", care prevede ca aceasta este in cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru vechime in munca si sporul de stabilitate in magistratura, avute la data pensionarii. In consecinta, potrivit punctului de vedere al Guvernului, "sustinerea reclamantului ca, in cazul pensiei de serviciu a magistratilor, stabilita potrivit art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica o dubla impozitare [...] este corecta".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum acesta a fost formulat, il constituie dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. d^1) si ale art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 302 din 3 iulie 2000, dispozitii legale care au urmatorul continut:
    - Art. 4 alin. (1) lit. d^1): "Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt: [...] d^1) venituri din pensii, pentru suma ce depaseste 2.000.000 lei pe luna.";
    - Art. 43^1 : "(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depaseste suma de 2.000.000 lei pe luna.
    (2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
    (3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de sanatate.
    (4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe neimpozabile lunare de 2.000.000 lei."
    Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin Ordonanta Guvernului nr. 7 din 19 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2002, dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 si prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 au fost abrogate.
    Desi prevederile legale criticate au fost abrogate, art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 a preluat integral prevederile art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, cu singura diferenta ca plafonul de venituri impozabile lunar din pensii a fost stabilit incepand cu 5.000.000 lei. Intrucat solutia legislativa ulterioara a fost, in esenta, pastrata, motivele exceptiei de neconstitutionalitate formulate de autorul acesteia subzista. Asa fiind, prin prezenta decizie Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 44 alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001. Aceste dispozitii au urmatorul continut:
    - Art. 44: "(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depaseste suma de 5.000.000 lei pe luna.
    (2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
    (3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de sanatate.
    (4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii, calculate potrivit alin. (2), a unei sume fixe neimpozabile lunare de 5.000.000 lei."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile criticate contravin dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale", intrucat, in realitate, in cazul magistratilor se prevede o dubla impozitare "o data ca salariu si a doua oara ca pensie". Aceasta critica are la baza reglementarea cuprinsa in art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, conform careia pensia de serviciu a magistratilor este "in cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru vechime in munca si sporul de stabilitate in magistratura, avute la data pensionarii".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textele criticate au mai format obiect al controlului de constitutionalitate.
    Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra constitutionalitatii prevederilor art. 4 si 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, respingand prin mai multe decizii exceptiile ridicate. In acest sens mentionam, de exemplu: Decizia nr. 190/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 577 din 14 septembrie 2001; Decizia nr. 194 din 19 iunie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie 2001; Decizia nr. 39 din 7 februarie 2002, inca nepublicata. Prin Decizia din 7 februarie 2002 Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate, apreciind ca sustinerea autorilor exceptiei in legatura cu dubla impozitare nu corespunde realitatii, intrucat sistemul de calcul instituit prin dispozitiile cuprinse la art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, nu poate fi considerat un impozit pe pensie, ci doar o modalitate de stabilire a acesteia. In conformitate cu dispozitiile art. 4 si 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, modificata, iar de la 1 ianuarie 2002, conform dispozitiilor art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, venitul din pensie se impoziteaza o singura data, in conditiile prevazute de textul criticat.
    Solutia pronuntata anterior si considerentele mentionate isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa modifice jurisprudenta Curtii.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, exceptie ridicata de Serban Popescu in Dosarul nr. 617/A/2001 al Curtii de Apel Craiova - Sectia contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 16 aprilie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 123/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 123 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    My name is Bianca Colman . My c,r,y,p,t,o was stolen, which was an unfortunate thing for me. The situation started when I got an email at work alerting me to an attempted login from Indonesia on my wallet. The email directed me to a link where I could reset my password. My computer froze for several minutes after I clicked on the link. After rebooting, I saw that my wallet had been compromised and that all of my funds had been removed. However fortunately for me, thanks to LOST RECOVERY MASTERS, I was able to recover my stolen funds. You can also contact them if you require their services Contact info: Website (https ://lost recovery masters. com/ ) Email(Support @ lost recovery masters. com) or What s app +44(7537)-105921
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Stimați solicitanți de împrumut. Te afli în vreo dificultate financiară? Vrei să începi propria afacere? Această companie de împrumut a fost înființată organizații pentru drepturile omului din întreaga lume cu unicul scop de a ajuta cei săraci și oamenii cu dificultăți financiare ale vieții. Dacă doriți să aplicați pentru un împrumut, reveniți la noi cu detaliile de mai jos e-mail: elenanino0007@gmail.com Nume: Suma împrumutului necesară: Durata împrumutului: Numar de telefon mobil: Vă mulțumesc și Dumnezeu să vă binecuvânteze ÎNCREDERE Elena
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 123/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu