DECIZIE Nr. 123 din 16 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin.
(1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe
venit
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 397 din 10 iunie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 44 alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr.
7/2001 privind impozitul pe venit, exceptie ridicata de Serban Popescu in
Dosarul nr. 617/A/2001 al Curtii de Apel Craiova - Sectia contencios
administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei
de neconstitutionalitate. Desi prin mai multe decizii Curtea a respins exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), ale art.
43^1 si 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, se solicita reconsiderarea
acestei jurisprudente. In acest sens se arata ca art. 103 din Legea nr.
92/1992, republicata, prevede ca stabilirea pensiei pentru magistrati se face
corespunzator veniturilor nete la care se aplica procentul de 80%, aceasta
fiind o prima impozitare. O a doua impozitare a pensiei de magistrat este
reglementata de dispozitiile ordonantei criticate care prevad ca pensiile,
indiferent daca sunt stabilite pe baza veniturilor brute sau a veniturilor
nete, sunt supuse impozitului pe venit. In consecinta, se apreciaza ca textele
legale criticate contravin dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie in
masura in care se aplica dubla impozitare.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 iunie 2001 Curtea de Apel Craiova - Sectia contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), ale art. 43^1
si 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit,
exceptie ridicata de Serban Popescu in Dosarul nr. 617/A/2001 cu ocazia
judecarii actiunii formulate impotriva Casei judetene de pensii Dolj, potrivit
Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, pentru contestarea deciziei de
pensie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
criticate, in baza carora este impozitata pensia de magistrat, contravin
prevederilor art. 53 alin. (2) din Constitutie referitoare la asezarea justa a
sarcinilor fiscale, deoarece impozitarea pensiei se aplica pensiei stabilite in
functie de salariul net. In felul acesta se aplica o dubla impozitare, si anume
"o impozitare pe salariul de magistrat si alta pe pensie".
Curtea de Apel Craiova - Sectia contencios administrativ considera ca
"pensia fiind o remuneratie, deci un venit, este normal sa fie impozitata,
dar in limitele prevazute de lege".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca "prevederile art. 43^1 din Ordonanta Guvernului
nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile si completarile ulterioare
pot fi apreciate ca neconstitutionale in raport cu dispozitiile art. 53 alin.
(2) din Constitutie, numai in masura in care se aplica unor pensii stabilite pe
baza veniturilor nete ale beneficiarilor". In motivarea acestui punct de
vedere se arata ca "pensia de serviciu a magistratilor se stabileste in
baza art. 103 alin. (1) din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare", care prevede ca aceasta este in cuantum de 80%
din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru vechime in munca
si sporul de stabilitate in magistratura, avute la data pensionarii. In
consecinta, potrivit punctului de vedere al Guvernului, "sustinerea
reclamantului ca, in cazul pensiei de serviciu a magistratilor, stabilita
potrivit art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, se aplica o dubla impozitare [...] este corecta".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum acesta a fost
formulat, il constituie dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. d^1) si ale art.
43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 302 din 3 iulie 2000,
dispozitii legale care au urmatorul continut:
- Art. 4 alin. (1) lit. d^1): "Categoriile de venituri care se supun
impozitului pe venit sunt: [...] d^1) venituri din pensii, pentru suma ce
depaseste 2.000.000 lei pe luna.";
- Art. 43^1 : "(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete,
incasate cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri
constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat
si cele primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit
legii, pentru partea care depaseste suma de 2.000.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din
pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
(3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de
asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat,
pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de
sanatate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma
veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe
neimpozabile lunare de 2.000.000 lei."
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin Ordonanta Guvernului nr. 7
din 19 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
435 din 3 august 2001, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2002, dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 si prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 87/2000 au fost abrogate.
Desi prevederile legale criticate au fost abrogate, art. 44 din Ordonanta
Guvernului nr. 7/2001 a preluat integral prevederile art. 43^1 din Ordonanta
Guvernului nr. 73/1999, modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
87/2000, cu singura diferenta ca plafonul de venituri impozabile lunar din
pensii a fost stabilit incepand cu 5.000.000 lei. Intrucat solutia legislativa
ulterioara a fost, in esenta, pastrata, motivele exceptiei de
neconstitutionalitate formulate de autorul acesteia subzista. Asa fiind, prin prezenta
decizie Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii dispozitiilor
art. 44 alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001. Aceste
dispozitii au urmatorul continut:
- Art. 44: "(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate
cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite
prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele
primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru
partea care depaseste suma de 5.000.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din
pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
(3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de
asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat,
pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de
sanatate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma
veniturilor nete din pensii, calculate potrivit alin. (2), a unei sume fixe
neimpozabile lunare de 5.000.000 lei."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile
criticate contravin dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie, potrivit
carora "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a
sarcinilor fiscale", intrucat, in realitate, in cazul magistratilor se
prevede o dubla impozitare "o data ca salariu si a doua oara ca
pensie". Aceasta critica are la baza reglementarea cuprinsa in art. 103
din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, conform careia
pensia de serviciu a magistratilor este "in cuantum de 80% din venitul net
realizat din salariul de baza, sporul pentru vechime in munca si sporul de
stabilitate in magistratura, avute la data pensionarii".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textele
criticate au mai format obiect al controlului de constitutionalitate.
Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra constitutionalitatii
prevederilor art. 4 si 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, respingand
prin mai multe decizii exceptiile ridicate. In acest sens mentionam, de
exemplu: Decizia nr. 190/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 577 din 14 septembrie 2001; Decizia nr. 194 din 19 iunie 2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie
2001; Decizia nr. 39 din 7 februarie 2002, inca nepublicata. Prin Decizia din 7
februarie 2002 Curtea Constitutionala a respins exceptia de
neconstitutionalitate, apreciind ca sustinerea autorilor exceptiei in legatura
cu dubla impozitare nu corespunde realitatii, intrucat sistemul de calcul
instituit prin dispozitiile cuprinse la art. 103 din Legea nr. 92/1992,
republicata, nu poate fi considerat un impozit pe pensie, ci doar o modalitate
de stabilire a acesteia. In conformitate cu dispozitiile art. 4 si 43^1 din
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, modificata, iar de la 1 ianuarie 2002,
conform dispozitiilor art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, venitul din
pensie se impoziteaza o singura data, in conditiile prevazute de textul
criticat.
Solutia pronuntata anterior si considerentele mentionate isi pastreaza
valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi de
natura sa modifice jurisprudenta Curtii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin.
(1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe
venit, exceptie ridicata de Serban Popescu in Dosarul nr. 617/A/2001 al Curtii
de Apel Craiova - Sectia contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta