DECIZIE Nr.
1152 din 6 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 18 alin. (3) si art. 20 alin. (3) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 884 din 29 decembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 18 alin. (3) şi art. 20 alin. (3) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de
Filofteia Ciobanu în Dosarul nr. 1.379/64/2007 al Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilier juridic Gabriela
Păunescu pentru Ministerul Apărării, lipsind celelalte părţi, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de
judecată.
Reprezentantul părţii prezente solicită respingerea
excepţiei, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa în
materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 28 martie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.379/64/2007, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 18 alin. (3) şi art. 20 alin. (3)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
Excepţia a fost ridicată de Filofteia Ciobanu într-un recurs formulat împotriva încheierii de respingere a
cererii de reexaminare a taxei judiciare de timbru.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că irevocabilitatea încheierii de respingere
a cererii privind taxele judiciare impuse de instanţă, precum şi sancţionarea
neîndeplinirii obligaţiei de plată până la termenul stabilit de către instanţă
contravin art. 21 alin. (1)-(3) din Constituţie şi art. 6 par. 1 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal consideră că
prevederile de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale,
invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale, invocând în acest sens
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl reprezintă prevederile art. 18
alin. (3) şi art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările
ulterioare, prevederi ce au următoarea redactare:
- Art. 18 alin. (3): „Cererea
se soluţionează în camera de consiliu de un alt complet, fără citarea părţilor,
prin încheiere irevocabilă.";
- Art. 20 alin. (3): „Neîndeplinirea
obligaţiei de plată până la termenul stabilit se sancţionează cu anularea
acţiunii sau a cererii".
Textul constituţional considerat ca fiind încălcat este
cel al art. 21 alin. (1)-(3) privind accesul liber la justiţie. Este invocată
şi încălcarea art. 6 par. 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi
a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
Prevederile art. 18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 au
mai făcut obiect al controlului de constituţionalitate într-o cauză în care
criticile de neconstituţionalitate vizau aceleaşi aspecte ca şi în cauza de
faţă.
Astfel, prin Decizia nr. 711 din
13 septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 756 din 7 noiembrie 2007, Curtea a
reţinut că accesul liber la justiţie nu înseamnă acces la toate structurile
judecătoreşti şi la toate gradele de jurisdicţie. Acest drept poate fi supus
unor condiţionări de fond şi de formă, iar existenţa uneia ori a mai multor căi
de atac nu este impusă, pentru toate cazurile, nici de Constituţie şi nici de
vreun tratat internaţional la care România este parte.
Condiţiile de exercitare a dreptului de acces liber la
justiţie, precum şi căile de atac sunt prevăzute de norme juridice de drept
procesual, textul de lege criticat având o astfel de natură. Or, conform
dispoziţiilor art. 126 alin. (2) din Constituţie, „Competenţa instanţelor
judecătoreşti şi procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege", iar
art. 129 din Legea fundamentală prevede că, „Impotriva hotărârilor
judecătoreşti, părţile interesate şi Ministerul Public pot exercita căile de
atac, în condiţiile legii".
Potrivit art. 18 alin. (2) din
Legea nr. 146/1997, împotriva modului de stabilire a taxei de timbru se poate
face cerere de reexaminare, astfel că nu se poate susţine lipsa oricărei căi de
atac.
Mai mult, Curtea a reţinut că cererea prin care se
contestă modul de stabilire a taxei de timbru nu priveşte fondul litigiului
dedus judecăţii, ci se solicită doar un control asupra legalităţii şi
temeiniciei sumei ce reprezintă taxa judiciară de timbru, condiţie prealabilă a
accesului la justiţie.
In continuare, examinând criticile referitoare la neconstituţionalitatea art. 20 alin. (3) privind
obligativitatea plăţii anticipate a taxelor judiciare de timbru şi a
conformităţii acesteia cu art. 21 din Constituţie, Curtea constată că s-a mai
pronunţat prin numeroase decizii, prin care a statuat că prevederile legale
menţionate sunt conforme Legii fundamentale.
In acest sens sunt, spre exemplu, Decizia nr. 354 din 5
iulie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 771 din 24 august 2005, cât şi
Decizia nr. 1.125 din 27 noiembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 850 din 11 decembrie 2007.
In aceste decizii Curtea a reţinut că nicio dispoziţie
constituţională nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind
justificat ca persoanele care se adresează autorităţilor judecătoreşti să
contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de
justiţie. Plata taxelor judiciare de timbru fiind o condiţie legală pentru începerea
proceselor civile, obligaţia la plata anticipată a acestor taxe (în unele
cazuri până la un termen ulterior, stabilit de instanţa judecătorească) este
justificată, ca şi sancţiunea anulării acţiunii sau cererii, în caz de neplată
a acestora.
De asemenea, la finalul procesului judiciar sarcina suportării cheltuielilor judiciare, inclusiv a celor constând în
plata taxelor de timbru, revine persoanei care a căzut în pretenţii sau care,
în cauzele nelitigioase, a beneficiat de prestaţiile efectuate, în condiţiile
legii, de organele de justiţie.
Soluţia adoptată şi considerentele deciziilor citate
sunt valabile şi în prezenta cauză, întrucât nu au apărut elemente noi, de
natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 18 alin. (3) şi ale art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Filofteia Ciobanu în
Dosarul nr. 1.379/64/2007 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 noiembrie
2008
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu