DECIZIE Nr. 120 din 11 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 si ale
anexei nr. 9a) din Legea bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 404 din 12 iunie 2002

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34 si ale anexei nr. 9a) din Legea bugetului de stat pe anul
2001 nr. 216/2001, exceptie ridicata de Paul Ioan in Dosarul nr. 3.646/2001 al
Tribunalului Braila - Sectia comerciala intr-un litigiu de munca.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca intreaga Lege nr. 216/2001 a
mai fost supusa controlului de constitutionalitate, Curtea constatand prin
Decizia nr. 123 din 25 aprilie 2001 ca aceasta lege este constitutionala. Mai
arata ca aceasta lege, avand caracter temporar, se aplica numai pe intinsul
anului bugetar respectiv, astfel incat in prezent ea nu mai este in vigoare. De
aceea propune respingerea exceptiei ca fiind inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
3.646/2001, Tribunalul Braila - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 si
ale anexei nr. 9a) din Legea bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001,
exceptie ridicata de Ioan Paul.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 119 si 121 din
Constitutie, "aducand atingere principiului de baza al autonomiei
locale". Aceste dispozitii legale, limitand numarul de posturi din
aparatul propriu al consiliului judetean, au determinat eliberarea din functie
a autorului exceptiei. Sustine, de asemenea, ca dispozitiile legale criticate,
impunand prevederi rezervate numai legilor organice si modificand Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001, incalca si art. 72 alin. (3) lit.
o) din Constitutie.
Tribunalul Braila - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, arata ca
"solutionarea cauzei nu depinde de solutionarea acestei exceptii de
neconstitutionalitate", dar, cu toate acestea, dispune sesizarea Curtii
Constitutionale, iar pe fond apreciaza ca "Exceptia invocata nu este
intemeiata, deoarece prin Legea nr. 216/2001 privind bugetul de stat pe anul
2001 s-a stabilit numarul de posturi conform posibilitatilor si resurselor
bugetare ale Consiliului Judetean Braila".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca prin raportarea dispozitiilor
legale criticate la prevederile art. 119 si 121 din Constitutie "nu se
constata vreun temei de neconstitutionalitate". Mai arata ca autorul
exceptiei, in mod gresit, face raportare la dispozitiile Legii administratiei
publice locale nr. 215/2001, intrucat aceasta lege a intrat in vigoare ulterior
datei intrarii in vigoare a Legii nr. 216/2001. Facandu-se insa raportarea la
Legea nr. 69/1991, atunci in vigoare, se observa ca dispozitiile legale
criticate sunt conforme celor ale Legii nr. 69/1991, republicata, care, la art.
63 alin. (1) lit. l), prevedea, printre atributiile consiliului judetean, ca
acesta "aproba, in limitele normelor legale, organigrama si numarul de
personal din aparatul propriu".
Guvernul apreciaza ca exceptia este inadmisibila, deoarece Legea bugetului
de stat pe anul 2001 a fost o lege temporara, cu aplicabilitate numai pe anul
2001, si, prin urmare, nu mai este in vigoare. Mai arata ca, chiar daca
exceptia ar putea fi examinata pe fond, criticile formulate tot nu ar putea fi
primite, "intrucat din bugetul de stat sunt alocate sume defalcate pentru
echilibrarea bugetelor locale, acestea din urma neavand resurse suficiente si,
deci, o autonomie financiara totala, sens in care in bugetul de stat pot exista
prevederi limitative de natura celor evidentiate de reclamanta".
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
34 si ale anexei nr. 9a) din Legea bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 214 din 26 aprilie
2001. Aceste texte de lege au urmatorul continut:
- Art. 34: "(1) Limitele maxime ale numarului de posturi din aparatul
propriu al consiliilor locale de la comune, orase, municipii si sectoare ale
municipiului Bucuresti, precum si de la consiliile judetene sunt prevazute in
anexa nr. 9a).
(2) La stabilirea concreta a numarului de posturi din aparatul propriu
consiliile locale si consiliile judetene vor lua in considerare numarul
populatiei din comunele, orasele, municipiile si judetele respective, suprafata
si numarul de localitati componente ale unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Stabilirea numarului de posturi se va face in conditiile cheltuirii
eficiente a fondurilor publice si incadrarii cheltuielilor de personal in
veniturile bugetelor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale."
In anexa nr. 9a), cap. II, se prevede ca numarul maxim de posturi poate fi
100 in cazul judetelor care au pana la 500.000 de locuitori, 125 in cazul
judetelor care au intre 500.001 si 650.000 de locuitori si 150 in cazul celor
care au peste 650.000 de locuitori.
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate sunt contrare
urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 72 alin. (3) lit. o): "Prin lege organica se reglementeaza:
[...]
o) organizarea administratiei locale, a teritoriului, precum si regimul
general privind autonomia locala.";
- Art. 119: "Administratia publica din unitatile
administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe
cel al descentralizarii serviciilor publice.";
- Art. 121: "(1) Consiliul judetean este autoritatea administratiei
publice pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale si orasenesti, in
vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean.
(2) Consiliul judetean este ales si functioneaza in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Legea
bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001, desi a avut un caracter temporar,
aplicandu-se in cursul exercitiului financiar al anului 2001, totusi la data la
care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate si la care instanta a
dispus sesizarea Curtii Constitutionale (14 noiembrie 2001), aceasta lege era
inca in vigoare. Curtea mai constata ca dispozitiile legale criticate nu sunt
determinante in solutionarea cauzei in care a fost ridicata exceptia de
neconstitutionalitate. Prin aceste dispozitii s-a prevazut numarul maxim de
posturi in cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene, in raport cu
anumite criterii obiective. Cu conditia nedepasirii limitei maxime, consiliul
judetean putea stabili in mod autonom numarul de posturi in aparatul propriu.
In situatia in care numarul posturilor ocupate a fost mai mare decat cel
stabilit de consiliul judetean, presedintelui acestui consiliu ii revenea
sarcina de a dispune reducerea de personal, desfiintarea anumitor posturi si
selectionarea personalului care urmeaza a fi disponibilizat. Astfel,
determinanta in solutionarea litigiului de munca este legalitatea dispozitiei
presedintelui consiliului judetean, iar nu dispozitia legala care a limitat
numarul total de posturi, motiv pentru care exceptia de neconstitutionalitate
apare ca fiind inadmisibila in sensul dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "Curtea Constitutionala decide
asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei".
De altfel, constitutionalitatea dispozitiilor criticate a fost examinata si
stabilita si pe fond. Legea bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001 a fost
supusa controlului de constitutionalitate a priori. Curtea Constitutionala,
prin Decizia nr. 123 din 25 aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 292 din 4 iunie 2001, a constatat ca legea "a fost
adoptata cu respectarea dispozitiilor constitutionale privind
legiferarea", precum si constitutionalitatea mai multor dispozitii,
printre care se numarau si cele ale art. 34 si ale anexei nr. 9a). In privinta
dispozitiilor art. 34 si ale anexei nr. 9a) Curtea a retinut in considerentele
acelei decizii ca "principiul autonomiei locale nu include si absolvirea
autoritatilor administratiei publice locale de la obligatia respectarii legilor
cu caracter general si validitate pe intreg teritoriul tarii". In acest
sens sunt si prevederile art. 120 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora:
"Consiliile locale si primarii functioneaza, in conditiile legii, ca
autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si
din orase." Curtea a mai constatat ca dispozitiile legale criticate
stabilesc doar "Limitele maxime ale numarului de posturi din aparatul propriu
[...]", iar in cadrul acestor limite consiliile locale pot decide in mod
autonom asupra dimensionarii aparatului propriu, in functie de nevoile si
posibilitatile locale specifice. S-a retinut in acea decizie si concordanta
dispozitiilor legale examinate cu reglementarile internationale.
Intrucat nu exista elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale, considerentele din acea decizie raman valabile si in
cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art. 2, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34 si ale anexei nr. 9a) din Legea bugetului de stat pe anul
2001 nr. 216/2001, exceptie ridicata de Ioan Paul in Dosarul nr. 3.646/2001 al
Tribunalului Braila - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 aprilie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu