DECIZIE Nr. 127 din 1 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din
Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 445 din 26 mai 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 85 din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor,
exceptie ridicata de Ion Doran in Dosarul nr. 2.798/2004 al Tribunalului
Tulcea.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata. In acest sens, arata ca
art. 85 din Legea nr. 303/2004 se aplica deopotriva tuturor persoanelor care se
afla in ipoteza normei legale, fara privilegii sau discriminari, astfel ca nu
este incalcat principiul constitutional al egalitatii in drepturi.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
2.798/2004, Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din Legea nr. 303/2004 privind
statutul magistratilor, exceptie ridicata de Ion Doran cu prilejul solutionarii
unei contestatii formulate impotriva Deciziei nr. 44.684 din 20 august 2004 a
Casei Judetene de Pensii Tulcea, avand ca obiect recalcularea pensiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca textul de lege criticat contravine principiului constitutional al
egalitatii in drepturi. In acest sens, arata ca art. 85 din Legea nr. 303/2004
nu prevede luarea in calcul la stabilirea vechimii in magistratura si a perioadei
in care magistratul a urmat cursurile de zi ale invatamantului juridic
superior. Asa fiind, aceste prevederi legale creeaza o situatie discriminatorie
in raport cu celelalte categorii de pensionari, care, potrivit art. 169 alin.
(1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi
de asigurari sociale, beneficiaza, la stabilirea stagiului de cotizare, si de
luarea in calcul a perioadei studiilor superioare urmate si absolvite la
cursuri de zi.
Tribunalul Tulcea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata. Astfel arata ca perioada in care asiguratul a urmat cursurile de zi
ale invatamantului superior este o perioada necontributiva, asimilata, potrivit
art. 38 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000, stagiului de cotizare si care
a fost avuta in vedere la recalcularea pensiei de asigurari sociale si nu la
recalcularea pensiei de serviciu.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
In acest sens, arata ca vechimea in magistratura, asa cum este definita de
textul de lege criticat, reprezinta in fapt un beneficiu pentru persoanele care
au calitatea de magistrat, intrucat nu cuprinde numai perioada cat persoana
indeplineste functia de judecator, procuror sau magistrat asimilat, ci si alte
perioade considerate relevante pentru cariera acestor persoane. Legiuitorul are
competenta exclusiva de a stabili functiile care sunt cuprinse in aceasta
notiune. In acelasi timp mentioneaza ca vechimea in magistratura nu se confunda
cu vechimea in munca si nici cu alte perioade asimilate stagiului de cotizare,
ci este o notiune specifica, ce nu are relevanta juridica decat in masura in
care insusi legiuitorul ii acorda efecte juridice. In ceea ce priveste pensia
de serviciu, arata ca aceasta este, de asemenea, un beneficiu acordat
magistratilor de catre legiuitor, in competenta caruia revine stabilirea
conditiilor in care se acorda acest tip de pensie. In consecinta, arata ca
textul legal criticat nu contravine principiului constitutional al egalitatii
in drepturi, intrucat atat definirea notiunii de vechime in magistratura, cat
si stabilirea conditiilor de acordare a pensiei de serviciu revin competentei
legiuitorului.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 85 din Legea nr. 303/2004
nu contravin prevederilor art. 16 din Constitutie. Astfel, arata ca textul
legal criticat se aplica tuturor categoriilor de persoane prevazute in ipoteza
normei legale, fara nici o discriminare pe criterii arbitrare. In acelasi sens,
aminteste jurisprudenta Curtii Constitutionale in care s-a statuat ca
principiul egalitatii presupune ca la situatii egale sa corespunda un tratament
egal, iar violarea acestui principiu exista atunci cand se aplica un tratament
diferentiat unor cazuri egale, fara sa existe o motivare obiectiva si
rezonabila. In acelasi timp observa ca, prin exceptia de neconstitutionalitate,
autorul acesteia solicita in realitate extinderea dispozitiilor legale
criticate si la alte situatii care nu sunt prevazute de art. 85 din Legea nr.
303/2004, dar se regasesc in cuprinsul art. 38 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
19/2000, or, aminteste ca instanta de contencios constitutional nu are
competenta de a crea, de a abroga sau de a modifica o norma juridica, devenind
astfel un "legislator pozitiv", si nici nu se poate substitui
legiuitorului pentru adaugarea unor noi prevederi celor deja existente.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 85 din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004, dispozitii potrivit carora:
"Constituie vechime in magistratura perioada in care magistratul sau
persoana asimilata acestuia a indeplinit functiile de judecator, procuror,
personal de specialitate juridica din fostele arbitraje de stat,
magistrat-asistent, auditor de justitie sau personal de specialitate juridica
asimilat magistratilor, precum si perioada in care o persoana a fost avocat,
notar, asistent judiciar, consilier juridic sau a indeplinit functii de
specialitate juridica in aparatul Parlamentului, Administratiei Prezidentiale,
Guvernului, Curtii Constitutionale, Avocatului Poporului, Curtii de Conturi sau
al Consiliului Legislativ, potrivit legii."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul acesteia
invoca dispozitiile art. 16 din Constitutie. Curtea observa insa ca in
realitate criticile de neconstitutionalitate sunt raportate doar la prevederile
alin. (1) al art. 16, prevederi potrivit carora "Cetatenii sunt egali in
fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit
art. 38 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, la stabilirea stagiului de
cotizare, in vederea acordarii pensiei si a altor drepturi in sistemul public,
se ia in calcul ca perioada necontributiva asimilata si perioada in care
asiguratul a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, cu conditia
absolvirii acestora. Aceste reglementari sunt aplicabile, deopotriva, tuturor
persoanelor care solicita acordarea drepturilor de asigurari sociale. Conform
art. 169 alin. (1^1) din aceeasi lege, in cazul recalcularii la cerere a
pensiilor stabilite anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 se ia in
calcul si stagiul de cotizare asimilat, prevazut de art. 38 alin. (1) lit. b).
Spre deosebire de aceste prevederi legale, dispozitiile art. 85 din Legea
nr. 303/2004, criticat de autorul exceptiei, reglementeaza vechimea in
magistratura, respectiv functiile indeplinite care sunt cuprinse in aceasta
notiune. Vechimea in magistratura constituie temeiul acordarii unor drepturi
specifice acestei categorii profesionale, printre care si pensia de serviciu
pentru magistrati. Acest tip special de pensie are doua componente: o parte
achitata din fondurile de asigurari sociale din sistemul public si o parte
acordata de la bugetul de stat.
Perioada studiilor universitare se ia in calcul la stabilirea partii de
pensie cuvenita din sistemul public de asigurari sociale in mod egal pentru
toti asiguratii. Legiuitorul a optat insa, fara a incalca nici o dispozitie
constitutionala, in sensul ca perioada studiilor juridice nu trebuie inclusa in
calculul vechimii in magistratura care este temei al stabilirii pensiei de
serviciu.
Curtea constata in acelasi timp ca din modul in care a fost formulata
exceptia de neconstitutionalitate autorul acesteia nu critica art. 85 din Legea
nr. 303/2004 pentru cuprinsul sau, ci pentru ceea ce lipseste acestui text de
lege. In consecinta, fata de dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, potrivit carora "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului", exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 85 din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor,
exceptie ridicata de Ion Doran in Dosarul nr. 2.798/2004 al Tribunalului
Tulcea.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea