DECIZIE Nr.
1281 din 8 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (9) din titlul VII al Legii
nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietatii si justitiei, precum si
unele masuri adiacente
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 836 din 4 decembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu -
procuror
Mihaela Ionescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 16 alin. (9) din titlul VII al Legii
nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi
unele măsuri adiacente, excepţie ridicată de Constanţa Ciocan în Dosarul nr.
6.029/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde personal autorul excepţiei
Constanţa Ciocan, fiind asistată de avocatul Dumitru Popovici, cu împuternicire
la dosar, lipsă fiind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Apărătorul părţii prezente solicită admiterea excepţiei
de neconstituţionalitate, reiterând motivele cuprinse în notele scrise depuse
la dosarul cauzei. De asemenea, autorul excepţiei prezintă situaţia de fapt din
dosarul de fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 26 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 6.029/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 16 alin. (9) din titlul VII al
Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei,
precum şi unele măsuri adiacente. Excepţia a fost ridicată de Constanţa
Ciocan într-o acţiune în contencios administrativ având ca obiect anularea unui
act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că norma criticată restrânge
dreptul unei persoane de a primi despăgubiri echitabile, de vreme ce impune ca
titlul de despăgubire să fie emis de Comisia Centrală pentru Stabilirea
Despăgubirilor până la concurenţa sumei reprezentând cuantumul despăgubirilor
consemnate/propuse, actualizate cu indicele de inflaţie. Totodată, consideră că
textul de lege criticat creează o discriminare între cei cărora li se aplică
dispoziţiile criticate şi persoanele cărora li se aplică prevederile alin. (1)
şi (2) ale art. 16 din titlul VII al aceluiaşi act normativ şi în privinţa
cărora se face aplicarea alin. (7) al art. 16, potrivit căruia, în baza
raportului de evaluare, comisia centrală va proceda fie la emiterea deciziei
reprezentând titlul de despăgubire, fie la trimiterea dosarului spre
reevaluare.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia
de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, arată că prevederile
de lege criticate se aplică uniform tuturor persoanelor aflate în situaţia
stabilită de ipoteza normei legale criticate şi nu instituie privilegii sau
discriminări fără o justificare obiectivă şi rezonabilă.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile criticate sunt constituţionale. In acest sens, arată că acestea
reprezintă opţiunea legiuitorului şi se aplică tuturor celor aflaţi în situaţia
prevăzută în ipoteza normei legale, fără nicio discriminare pe considerente
arbitrare. Totodată, apreciază că dispoziţiile art.53 din Constituţie nu sunt
incidente în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Prin încheiere, instanţa de judecată a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 16
alin. (9) din capitolul V „Procedurile administrative pentru acordarea
despăgubirilor", titlul VII „Regimul stabilirii şi plăţii
despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv" al Legii
nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi
unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 653 din 22 iulie 2005. Alin. (9) al art. 16 a fost modificat prin alin. (1)
pct. 3 al articolului unic din titlul III al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 209/2005 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul
proprietăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.194
din 30 decembrie 2005.
Textul de lege criticat are următorul conţinut:
„In cazul prevăzut la alin. (8), titlul de
despăgubire se va emite de Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor
până la concurenţa sumei reprezentând cuantumul despăgubirilor
consemnate/propuse, actualizate cu indicele de inflaţie."
Autorul invocă încălcarea dispoziţiilor constituţionale
ale art. 16 privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor şi ale art. 53
referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia, Curtea reţine că titlul VII din
Legea nr. 247/2005 reglementează procedura de acordare a despăgubirilor
aferente imobilelor care nu pot fi restituite în natură, rezultate din
aplicarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv în perioada 6 martie 1945 -22 decembrie 1989, iar capitolul Val
titlului VII, din care fac parte şi prevederile de lege criticate,
reglementează procedurile administrative pentru acordarea despăgubirilor,
valorificarea titlurilor de despăgubire, stabilirea algoritmului de atribuire a
acţiunilor emise de Fondul Proprietatea şi căile de atac împotriva deciziilor
Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor. Potrivit alin. (9) al art.
16, în cazul prevăzut la alin. (8) al aceluiaşi articol, Comisia Centrală
pentru Stabilirea Despăgubirilor va emite titlul de despăgubire până la
concurenţa sumei reprezentând cuantumul despăgubirilor consemnate/ propuse,
actualizate cu indicele de inflaţie. Potrivit alin. (8) al art. 16,
dispoziţiile alin. (1)-(2) şi (7) ale art. 16 se aplică şi deciziilor,
respectiv ordinelor emise de entităţile implicate în privatizare, respectiv de
primarul unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a aflat imobilul,
ori de primarul general al municipiului Bucureşti, în situaţiile în care
utilajele şi instalaţiile solicitate sunt evidenţiate în patrimoniul unor
societăţi comerciale privatizate, respectiv când imobilele-construcţii sunt
demolate, şi în care s-au consemnat/propus sume ce urmează a se acorda ca
despăgubiri.
In aceste condiţii, Curtea reţine că motivele de
neconstituţionalitate sunt neîntemeiate, întrucât normele legale criticate nu
operează nicio distincţie între subiectele de drept supuse incidenţei lor, de
vreme ce acestea se aplică în mod egal tuturor celor aflaţi în situaţia
prevăzută în ipoteza normei legale, fără nicio discriminare pe considerente arbitrare.
Totodată, întrucât nu a fost constatată restrângerea exerciţiului unor drepturi
sau al unor libertăţi, Curtea nu poate reţine nici încălcarea dispoziţiilor
constituţionale ale art. 53 din Legea fundamentală.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 16 alin. (9) din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în
domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, excepţie
ridicată de Constanţa Ciocan în Dosarul nr. 6.029/2/2008 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu