DECIZIE Nr. 130 din 29 octombrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 19 noiembrie 1996
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Valer-Vasilie Bica - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Societatea Comerciala
"Agrocom" - S.A. Bistrita impotriva Deciziei nr. 76 din 19 iunie
1996, prin care Curtea Constitutionala a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 13
din 31 ianuarie 1995 privind unele masuri de accelerare a procesului de
restructurare a regiilor autonome si a societatilor comerciale cu capital
majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare si de imbunatatire a
decontarilor in economie.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 8 octombrie 1996 in prezenta
recurentei si a reprezentantului Ministerului Public, in absenta intimatei
Banca Agricola - S.A. - Sucursala judeteana Bistrita-Nasaud, legal citata, si
au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 15 octombrie 1996
si apoi, la 29 octombrie 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 76 din 19 iunie 1996, Curtea Constitutionala a respins
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 13/1995.
Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea a retinut, in esenta,
urmatoarele:
- regimul special de supraveghere economico-financiara, instituit de
aceasta ordonanta pentru regiile autonome si societatile comerciale cu capital
majoritar de stat care inregistreaza pierderi, fluxuri financiare negative,
plati restante sau le lipsesc pietele de desfacere, nu incalca prevederile art.
41 alin. (1) din Constitutie, privind ocrotirea egala a proprietatii private
indiferent de titular, asa cum se sustine in exceptia invocata;
- daca s-ar declara neconstitutionala limitarea aplicarii ordonantei numai
la agentii economici sus-mentionati - asa cum se cere prin exceptia ridicata -
implicit regimul de supraveghere s-ar extinde la orice alt agent economic, ceea
ce depaseste limitele controlului, intrucat Curtea ar indeplini functia unui
legislator pozitiv.
Impotriva acestei decizii, Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A.
Bistrita a declarat, in termen legal, recurs motivat, in esenta, cu aceleasi
considerente expuse in prima instanta si anume:
a) limitarea avantajelor legate de regimul de supraveghere
economico-financiara doar la regiile autonome si la societatile cu capital
majoritar de stat incalca principiul ocrotirii egale a proprietatii indiferent
de titular, prevazut de art. 41 alin. (2) din Constitutie;
b) decizia recurata se refera la "agentii economici cu capital de
stat", or, Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 are in vedere si societatile
comerciale cu capital majoritar de stat;
c) intrucat Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 se refera la societatile
comerciale cu capital majoritar de stat, implicit de prevederile ei beneficiaza
actionarii privati minoritari ai acestor societati, ceea ce este contrar
ocrotirii egale a proprietatii acestora cu aceea a actionarilor din societatile
cu capital integral privat;
d) prin exceptie s-a urmarit eliminarea circumstantierii prevazute la art.
2 din ordonanta, referitoare la aplicarea regimului pe care il instituie numai
la agenti economici cu capital de stat, ceea ce nu are semnificatia unei
exceptii prin omisiune.
"In completarea probatoriului" aflat la dosarul cauzei,
recurentul depune articolul "Inca o ordonanta pentru iertarea de datorii a
regiilor", publicat in ziarul "Adevarul" nr. 1.963 din 4
septembrie 1996, articol ce ar dovedi ca discriminarea fata de agentii
economici cu capital privat, introdusa prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1995,
este perceputa ca atare de opinia publica si in care se contrapune acestui act
normativ Ordonanta Guvernului nr. 13/1996 care "se aplica tuturor
debitorilor persoane fizice si juridice, indiferent de forma de proprietate".
CURTEA,
examinand decizia atacata in raport cu motivele de recurs invocate, cu
prevederile Constitutiei, ale Ordonantei Guvernului nr. 13/1995 si ale Legii
nr. 47/1992 si vazand concluziile recurentului si ale reprezentantului
Ministerului Public, retine urmatoarele:
Guvernul, prin Ordonanta nr. 13/1995, a stabilit unele masuri pentru
accelerarea procesului de restructurare a regiilor autonome si a societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat. In esenta, prin aceasta ordonanta se
instituie un regim special de supraveghere economico-financiara pentru regiile
autonome si pentru societatile comerciale in care statul detine capitalul
majoritar si care inregistreaza pierderi, fluxuri financiare negative, plati
restante sau care nu au piete de desfacere, in scopul realizarii unui flux
financiar pozitiv, reducerii si eliminarii platilor restante si incasarii
creantelor, desfasurarii unor activitati profitabile si reducerii solicitarilor
privind finantarea din fonduri publice.
Ordonanta stabileste ca regiile autonome si societatile comerciale cu
capital majoritar de stat aflate in regimul de supraveghere
economico-financiara sunt obligate sa elaboreze programe de restructurare si
redresare financiara si dispune ca acestea sa realizeze, prin conciliere intre
ele, restructurarea datoriilor restante pe calea reesalonarii, reducerii sau
anularii. De asemenea, se prevede ca bancile comerciale cu capital majoritar de
stat, la cererea agentilor economici sus-amintiti, vor proceda la reesalonarea
creditelor restante, acestora acordandu-li-se si posibilitatea de a beneficia
de noi credite bancare garantate de Ministerul Finantelor. Ordonanta abiliteaza
Ministerul Finantelor si consiliile locale si judetene sa acorde, la cerere si
in anumite conditii, regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital
majoritar de stat, amanari si reesalonari la plata impozitelor si taxelor
datorate bugetului de stat si bugetelor locale, precum si amanari, esalonari,
reduceri si scutiri de majorari de intarziere calculate pentru neplata in
termen a acestora.
Pentru aplicarea prevederilor ordonantei, Curtea dispune constituirea
fondului de redresare financiara la dispozitia Guvernului pentru acordarea unor
facilitati personalului disponibilizat in urma aplicarii programelor de
restructurare si redresare financiara si pentru acordarea de credite fara
dobanda regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital majoritar de
stat, consumatori de energie electrica si gaze naturale, aflati in incapacitate
de plata si care pot demonstra ca au luat toate masurile necesare pentru a-si
imbunatati situatia financiara.
Potrivit ordonantei, pierderile inregistrate de agentii economici,
neacoperite pe seama profiturilor realizate, se lichideaza prin reducerea
corespunzatoare a fondului de rezerva, a patrimoniului propriu al regiei
autonome sau a capitalului social al societatii comerciale.
Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita, motivandu-si
recursul, se refera exclusiv la art. 2, potrivit caruia: "In vederea
accelerarii procesului de restructurare a regiilor autonome si a societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat, la propunerea ministerelor de resort
si a consiliilor locale sau judetene, dupa caz, pentru regiile autonome,
respectiv a Agentiei de Restructurare, cu avizul Fondului Proprietatii de Stat
si al ministerelor pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat,
Guvernul stabileste, prin hotarari, agentii economici pentru care se instituie
regimul special de supraveghere economico-financiara.
Acest regim se instituie pentru regiile autonome si societatile comerciale
cu capital majoritar de stat care inregistreaza pierderi, fluxuri financiare
negative, plati restante sau care nu au piata de desfacere pentru utilizarea
corespunzatoare a capacitatilor de productie existente si a caror activitate
afecteaza desfasurarea normala a proceselor din economie.
Obiectivele regimului special de supraveghere economico-financiara sunt:
a) realizarea unui flux financiar pozitiv;
b) reducerea si, in final, eliminarea platilor restante si incasarea
creantelor;
c) desfasurarea unei activitati economice profitabile si reducerea
solicitarilor privind finantarea din fonduri publice".
In esenta, atat in motivarea exceptiei, cat si in recurs, se invoca numai
facilitatile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 si nu regimul de
supraveghere economico-financiara in ansamblul sau, care afecteaza grav
exercitiul prerogativelor conferite proprietarului in exploatarea bunurilor ce
ii apartin. De aceea, ceea ce ordonanta instituie este in principal un sistem
de control si de substituire in atributele proprietarului a unor agenti
guvernamentali - ministerele de resort, Agentia de Restructurare, Ministerul
Finantelor etc. - in scopul elaborarii si executarii unor programe de
restructurare si redresare economico-financiare a agentului economic avut in
vedere, aprobate de Guvern, unele avantaje acordate in acest scop nefiind decat
consecinte corespunzatoare. Regimul economico-financiar astfel instituit este,
insa, de neconceput - asa cum s-a aratat in decizia recurata - fata de
societatile comerciale cu capital privat, intrucat ar avea semnificatia unei
ingerinte nejustificate in activitatea lor, capitalul social al societatilor
respective nefiind de stat. Este semnificativ in acest sens ca in cadrul
acestor masuri este si reducerea capitalului social si al patrimoniului
agentului economic.
Critica adusa deciziei recurate pentru ca se refera la "agentii
economici cu capital de stat" si nu la agentii economici cu capital
majoritar de stat, avuti in vedere de Ordonanta Guvernului nr. 13/1995, este
pur speculativa, intrucat notiunile nu se exclud. In esenta, masurile de
restructurare au ca obiectiv protectia capitalului de stat, ceea ce corespunde
principiilor economiei de piata, potrivit carora cel care detine capitalul are
rolul hotarator.
De aceea masurile de supraveghere nu sunt contrare ocrotirii egale a
dreptului de proprietate ci, dimpotriva, corespund prerogativelor acestuia, iar
generalizarea lor si la agentii economici privati ar avea semnificatia unei
etatizari a economiei.
Referitor la sustinerea ca de prevederile ordonantei in discutie
beneficiaza si actionarii privati minoritari in societatile comerciale cu
capital majoritar de stat, este de observat ca ceea ce afecteaza regimul de
supraveghere instituit prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 este regimul de
exploatare a proprietatii societatii, nu dreptul de proprietate asupra
actiunilor, iar daca s-ar generaliza acest regim si asupra agentilor economici
privati, intr-adevar prerogativele actionarilor, pe care acestia le exercita in
cadrul adunarii generale a actionarilor, ar fi afectate. In fond, actionarii
minoritari nu sunt beneficiarii masurilor respective, ci suporta consecintele
lor, ca urmare a faptului ca intr-o societate capitalul majoritar decide. De
aceea generalizarea regimului de supraveghere - asa cum se cere prin exceptie -
este contrara principiului constitutional al garantarii dreptului de
proprietate prevazut de art. 41 alin. (1) din Constitutie.
Sustinerea ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 nu ar avea semnificatia unei exceptii prin
omisiune, asa cum retine decizia recurata, invocarea ei urmarind, in fapt, eliminarea
circumstantierii avantajelor economico-financiare acordate de ordonanta numai
la agentii economici cu capital majoritar de stat, nu poate fi primita,
deoarece sensul acestei circumstantieri este tocmai eliminarea din campul
reglementarii a celorlalti agenti economici, asa incat, daca ea ar fi
inlaturata, generalizandu-se regimul ordonantei, s-ar modifica vointa expresa
si indubitabila a legiuitorului astfel ca, in mod evident, Curtea ar indeplini
functia unui legislator pozitiv.
In legatura cu articolul din ziarul "Adevarul" comunicat "in
completarea probatoriului" si cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
13/1996 la care acesta face referire, este de remarcat ca, potrivit art. 29 din
Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala nu statueaza decat asupra problemelor
de drept, iar ordonanta, cum de altfel si recurenta arata, nu abroga ordonanta
anterioara, nr. 13/1995, referindu-se doar la amanarea platii majorarilor de
intarziere, inclusiv a dobanzilor datorate statului de catre toate categoriile
de debitori persoane juridice si persoane fizice, lucru irelevant pentru
solutionarea recursului de fata.
Comparand prevederile Ordonantei Guvernului nr. 13/1995 cu cele ale
Ordonantei Guvernului nr. 13/1996, se poate constata ca:
- stabilesc masuri aplicabile in ani diferiti (1995 si 1996) pentru
situatii din ani diferiti (1994 si 1995) si, in principal, pentru categorii
diferite de debitori ai statului;
- finalitatea emiterii celor doua ordonante difera, de la instituirea unui
regim special de supraveghere economico-financiara pentru anumiti agenti
economici, prima, la acordarea unor inlesniri referitoare la majorarile de
intarziere datorate de toti debitorii statului, cea de-a doua.
In esenta, atat prin exceptia invocata, cat si prin recursul formulat, ceea
ce urmareste autorul lor este sa beneficieze de unele avantaje prevazute in
Ordonanta Guvernului nr. 13/1995, omitand insa ca ele sunt consecinta unui
regim de supraveghere economico-financiara, ca expresie a interventionismului
de stat in economie, si ca acest regim este incompatibil cu principiul
garantarii proprietatii agentilor economici cu capital privat. Deci ceea ce
omite contestatorul este ca nu poate beneficia de avantaje fara a suporta
rigorile regimului de supraveghere care, in substanta sa, nu este un regim de
ocrotire a proprietatii, ci de control in interesul capitalului de stat, acolo
unde el este unic sau majoritar.
Pentru motivele aratate si vazand dispozitiile art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (i) lit. A.c), ale art. 25 si 26 din
Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Societatea Comerciala "Agrocom" -
S.A. Bistrita impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 76 din 19 iunie
1996.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 29 octombrie 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Valer Vasilie Bica