DECIZIE Nr.
1313 din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 2 alin. (2) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 30 din 13 ianuarie 2011
Acsinte Gaspar - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 482 alin. (2) din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, excepţie ridicată de Ecaterina C. Bercea în Dosarul nr. 2.633/109/2008
al Tribunalului Argeş - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, sens în care
arată că prevederile de lege criticate se aplică fără discriminări persoanelor
aflate în aceeaşi situaţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 6 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 2.633/109/2008, Tribunalul Argeş - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 482 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale.
Excepţia a fost ridicată de Ecaterina C. Bercea cu
prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege
criticate sunt discriminatorii, întrucât nu permit pensionarea sub pragul-limită
de 55 de ani şi nici cumularea cazurilor de reducere a vârstei de pensionare.
Tribunalul Argeş - Secţia civilă arată că pensia pentru persoanele care au lucrat în condiţii
deosebite de muncă, pensia anticipată şi pensia anticipată parţială sunt
reglementate ca excepţii de la regulile generale, avându-se în vedere
situaţiile speciale în care se află anumite categorii de persoane. Legiuitorul
a instituit, în consecinţă, norme speciale referitoare la perioadele care se
iau în calcul, stabilind, după caz, luarea ori neluarea în calcul a perioadelor
asimilate cu stagiul de cotizare. Astfel, această reglementare nu face decât să
dea expresie principiului constituţional al egalităţii, care nu are
semnificaţia uniformităţii.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 482 alin. (2) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie
2000, dispoziţii potrivit cărora: „Reducerea vârstei prevăzute la alin. (1)
nu poate fi cumulată cu o altă reducere prevăzută de prezenta lege sau de
legile speciale. Vârsta de pensionare redusă conform alin. (1) nu poate fi mai
mică de 55 de ani."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege
contravine dispoziţiilor art. 16 din Constituţie referitoare la egalitatea în
drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că prevederile art. 482 alin. (2) din Legea nr. 19/2000
instituie beneficiul reducerii vârstei de pensionare pentru femeile care au
născut cel puţin 3 copiii şi i-au crescut pe aceştia până la vârsta de 10 ani.
Acest beneficiu vizează o situaţie excepţională, derogatorie de la normele
general aplicabile în materie de pensie în ceea ce priveşte vârsta de
pensionare şi care porneşte de la premisa că efortul depus de mame pentru
creşterea a cel puţin 3 copii până la vârsta de 10 ani are ca efect o uzură mai
pronunţată a organismului. Acordând acest drept, legiuitorul a interzis însă
cumularea acestuia cu reducerea vârstei de pensionare care ar rezulta din alte
situaţii excepţionale, aşa cum este şi cea în care se află autorul excepţiei,
respectiv faptul că a desfăşurat munca în condiţii speciale. De asemenea, a
stabilit o limită de vârstă până la care poate opera reducerea. Aceste limitări
urmăresc, în esenţă, păstrarea naturii dreptului la pensie, care este conceput
ca un drept care se acordă persoanelor după realizarea unui anumit stagiu de
cotizare şi împlinirea unei vârste dincolo de care capacitatea de muncă a
persoanei se prezumă că este redusă. Art. 7 din Legea nr. 19/2000 defineşte,
din această perspectivă, în mod sugestiv drepturile de asigurări sociale,
arătând că acestea reprezintă „venituri de înlocuire pentru pierderea totală
sau parţială a veniturilor asigurate, ca urmare a bătrâneţii". Or, o
reducere excesivă a acestei vârste ar avea ca efect însăşi renunţarea la
raţiunea acordării dreptului la pensie.
Toate aceste aspecte justifică opţiunea legiuitorului
în ceea ce priveşte reglementarea art. 482 din Legea nr. 19/2000,
astfel încât diferenţa de tratament invocată de autorul excepţiei apare ca
rezonabilă şi proporţională cu situaţia avută în vedere, necontravenind
dispoziţiilor art. 16 din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 482 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie
ridicată de Ecaterina C. Berceaîn Dosarul nr. 2.633/109/2008 al Tribunalului
Argeş - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie
2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea