DECIZIE Nr.
1320 din 13 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 pct. 2 si 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învatamant, precum si ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 793 din 20 noiembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învăţământ, precum şi ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Uniunea Sindicatelor
Libere din Invăţământul Preuniversitar - Iaşi în Dosarul nr. 8.637/99/2008 al
Tribunalului Iaşi - Secţia civilă şi litigii de muncă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr.
2.118D/2009-2.123D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009
privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar,
ridicată de Sindicatul Liber Invăţământ din zona Balş şi zona Caracal în
dosarele nr. 232/104/2009, nr. 5.408/104/2008, nr. 5.407/104/2008, nr.
5.406/104/2008, nr. 5.404/104/2008 şi nr. 5.405/104/2008 ale Tribunalului Olt -
Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, văzând identitatea parţială de
obiect ale acestor cauze, pune în discuţie problema conexării lor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
propunerea de conexare a acestor cauze.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 2.118D/2009- 2.123D/2009 la
dosarul nr. 2.117D/2009, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece,
prin Decizia nr. 989/2009,
Curtea Constituţională a constatat
neconstituţionalitatea textelor de lege ce constituie obiectul controlului din
prezenta cauză.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 18 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 8.637/99/2008, respectiv prin încheierile din 9 martie 2009,
pronunţate în dosarele nr. 232/104/2009, nr. 5.408/104/2008, nr.
5.407/104/2008, nr. 5.406/104/2008, nr. 5.404/104/2008 şi nr. 5.405/104/2008, Tribunalul
Iaşi - Secţia civilă şi litigii de muncă şi, respectiv, Tribunalul Olt - Secţia
civilă au sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, precum şi ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul
bugetar.
Excepţiile au fost ridicate de Uniunea Sindicatelor
Libere din Invăţământul Preuniversitar - laşi şi, respectiv, de Sindicatul
Liber Invăţământ din zona Balş şi zona Caracal în cauze privind soluţionarea
unor litigii de muncă având ca obiect drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut identic, se susţine, în esenţă, că, prin
adoptarea celor două ordonanţe de urgenţă criticate, care au modificat în mod
arbitrar dispoziţiile Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului
nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învăţământ, Guvernul refuză să aplice o lege adoptată de
Parlament, ceea ce încalcă principiul separaţiei puterilor în stat, rolul său
conferit de art. 61 alin. (1) din Constituţie, dar şi obligaţia respectării
Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, cele două acte normative fiind
contrare nu numai Legii fundamentale, ci şi Legii învăţământului nr. 84/1995.
De asemenea, se arată că Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă cu încălcarea
exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât nu
a indicat situaţia extraordinară care a stat la baza emiterii acesteia, nu a
motivat corespunzător urgenţa acestei reglementări şi a afectat drepturile
constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un nivel de trai
decent şi protecţia socială a muncii. Totodată, se susţine că au fost
nesocotite şi dispoziţiile art. 141 din Constituţie, întrucât Guvernul nu a
consultat Consiliul Economic şi Social atunci când a adoptat aceste ordonanţe
de urgenţă.
Tribunalul Iaşi - Secţia civilă şi litigii de muncă,
exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 2.117D/2009,
apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, motivat de
nesocotirea principiilor constituţionale privitoare la separaţia puterilor în
stat la emiterea de către Guvernul României a dispoziţiilor criticate.
Tribunalul Olt - Secţia civilă, exprimându-şi opinia în dosarele nr. 2.118D/2009-2.123D/2009,
consideră că, „atâta timp cât dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă nr. 136/2008
au fost declarate neconstituţionale prin Decizia nr. 1.221/2008 a Curţii
Constituţionale, dispoziţiile unei noi ordonanţe de urgenţă pentru modificarea
aceleiaşi legi au acelaşi statut".
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Guvernul, exprimându-şi punctul de vedere în dosarele
nr. 2.118D/2009-2.123D/2009, apreciază că excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar este neîntemeiată. Arată, în acest sens, că susţinerile
autorilor excepţiei privind viciile de neconstituţionalitate extrinsecă,
raportate la prevederile art. 115 alin. (4) şi (6), cât şi ale art. 1 alin. (4)
şi (5), art. 61 alin. (1), art. 102 alin. (1) şi ale art. 111 alin. (1) din
Legea fundamentală au rămas fără obiect, deoarece Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009, criticată, a fost aprobată prin Legea nr. 145/2009,
fiind astfel „validată" de Parlament. Cât priveşte critica de
neconstituţionalitate faţă de exigenţele art. 41 alin. (2) din Constituţie,
referitor la drepturile salariaţilor la protecţia socială a muncii, se arată că
acest text nu dispune cu privire la cuantumul salariului minim brut pe ţară, şi
nici cu privire la drepturile salariale suplimentare, astfel că această critică
nu poate fi reţinută. Referitor la încălcarea dreptului la un nivel de trai
decent, reglementat de art. 47 din Constituţie, se arată că această obligaţie a
statului, de a asigura condiţii rezonabile de viaţă, este însă condiţionată de
existenţa resurselor financiare cu această destinaţie, politica în acest
domeniu fiind corelată în mod esenţial cu politica statului în domeniul
evoluţiei preţurilor şi a inflaţiei. Sub aspectul pretinsei încălcări a art.
141 din Legea fundamentală, referitor la rolul Consiliului Economic şi Social,
se arată că această critică vizează, în realitate, chestiuni legate de modul de
aplicare a unor dispoziţii legale în activitatea Guvernului, şi nu veritabile
probleme de constituţionalitate.
Avocatul Poporului, în
punctul său de vedere, consideră că excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008
şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009
este inadmisibilă, deoarece aceste texte şi-au încetat aplicabilitatea. Cât
priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, referitoare la art. V alin.
(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2008, consideră că este
întemeiată, aceste dispoziţii fiind contrare art. 1 alin. (4) şi (5), art. 41
şi art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008, care au următorul cuprins:
-Art. I: „Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie
2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: [...]
2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
«Art. 1. - (1) In
cursul anului 2008 salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ,
stabilite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2004
privind unele măsuri în domeniul învăţământului, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 6/2005, cu modificările ulterioare, se majorează după cum urmează:
a) pentru funcţia de profesor universitar prevăzută
în anexa nr. 1.1, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este
următoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 244,061 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 266,026 lei;
b) coeficienţii de multiplicare prevăzuţi pentru
funcţiile didactice de predare cu gradul didactic II, definitiv, debutant, cele
cu studii de nivel liceal fără pregătire de specialitate şi pentru funcţiile
didactice auxiliare se majorează cu 10% începând cu data de 1 ianuarie 2008,
faţă de nivelul din 31 decembrie 2007;
c) pentru funcţiile didactice prevăzute în anexele
nr. 1.2, 2 şi 3, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este următoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 299,933 lei.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă
funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea
unor activităţi specifice învăţământului sunt prevăzute în anexele nr. 4 şi 5.»
3. După articolul 1 se introduce un nou articol,
articolul P, cu următorul cuprins:
«Art. V. - (1) In
cursul anului 2009 salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ,
stabilite potrivit anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 şi 3, se majorează după cum
urmează:
a) pentru perioada 1 ianuarie - 28 februarie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 martie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor
de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice
şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;
c) pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă
funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea
unor activităţi specifice învăţământului pentru anul 2009 sunt cele prevăzute
în anexele nr. 4 şi 5»".
De asemenea, obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie şi prevederile art. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009, care prevăd următoarele:
- Art. 2: «La articolul P alineatul (1), literele a)
şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se
vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor
de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice
şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b."»;
- Art. 3. - „Valorile coeficientului de multiplicare
1,000 prevăzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la
Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr.
221/2008, cu modificările si completările ulterioare, se aplică corespunzător
perioadelor stabilite la art. 2 din prezenta ordonanţă de urgenţă."
Autorii excepţiei susţin că dispoziţiile legale
menţionate încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5)
privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, respectiv
obligaţia respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 20
alin. (1) referitoare la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor
constituţionale privind drepturile şi libertăţile cetăţenilor în concordanţă cu
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului şi cu celelalte tratate la care
România este parte, art. 41 alin. (1), (2) şi (5) privind dreptul la muncă,
dreptul salariaţilor la măsuri de protecţie socială şi dreptul la negocieri
colective în materie de muncă, art. 47 alin. (1) referitoare la nivelul de
trai, art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, art. 102 alin. (1) privind
rolul Guvernului, art. 111 alin. (1) privind obligaţia Guvernului de informare
a Parlamentului, art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a
ordonanţelor de urgenţă, precum şi ale art. 141 privind Consiliul Economic şi
Social.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că, prin Decizia nr. 989 din 30 iunie 2009, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009,
dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, precum şi ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul
bugetar au fost declarate ca fiind neconstituţionale, pentru motivele acolo
expuse. Or, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, „nu pot face obiectul
excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară
a Curţii Constituţionale". Văzând şi dispoziţiile alin. (6) al
aceluiaşi text de lege, în condiţiile în care Curtea a fost sesizată cu
soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate anterior pronunţării
deciziei menţionate, rezultă că excepţia de neconstituţionalitate urmează să
fie respinsă ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învăţământ, precum şi ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Uniunea Sindicatelor Libere din
Invăţământul Preuniversitar- Iaşi în Dosarul nr. 8.637/99/2008 al Tribunalului
laşi - Secţia civilă şi litigii de muncă, respectiv de Sindicatul Liber
Invăţământ din zona Balş şi zona Caracal în dosarele nr. 232/104/2009, nr.
5.408/104/2008, nr. 5.407/104/2008, nr. 5.406/104/2008, nr. 5.404/104/2008 şi
nr. 5.405/104/2008 ale Tribunalului Olt - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi