DECIZIE Nr. 146*) din 29 mai 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 18
din 21 ianuarie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 332 din 27 noiembrie 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) Definitiva prin nerecurare.
Victor Dan Zlatescu - presedinte
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, constata urmatoarele:
Tribunalul Iasi, prin Incheierea din 9 decembrie 1996, pronuntata in
Dosarul nr. 1.713/1996, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1996,
ridicata de Societatea Comerciala "Faliment" - S.R.L. Iasi.
In motivarea exceptiei se arata ca Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu a
fost inaintata spre aprobare Parlamentului in termenul prevazut de art. 2 din
Legea nr. 4/1994, ceea ce determina ineficienta juridica a acesteia.
Exprimandu-si opinia potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992,
Tribunalul Iasi apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
vadit nefondata intrucat: se face confuzie intre sanctiunea incetarii efectelor
ordonantei datorata pretinsei nerespectari a procedurii de aprobare prevazute
de Legea nr. 4/1994 si neconstitutionalitatea acestui act normativ care
presupune contradictia dintre dispozitiile sale si Constitutie; indiferent de
respectarea prevederilor Legii nr. 4/1994, Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a
capatat putere de lege pentru faptele savarsite, cum este cazul in speta,
ulterior Legii nr. 12/1995 prin care ordonanta a fost aprobata.
In scopul solutionarii, in temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
Curtea a solicitat puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
Senatul, prin Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si
validari, apreciaza ca exceptia este vadit neintemeiata.
Camera Deputatilor a comunicat ca Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost
emisa la data de 21 ianuarie 1994 si a fost inaintata Parlamentului la data de
29 ianuarie 1994 (Camera Deputatilor) si la data de 30 ianuarie 1994 (Senatul
Romaniei); Parlamentul si-a reluat lucrarile in prima sesiune ordinara la data
de 1 februarie 1994; Ordonanta Guvernului a fost discutata si aprobata prin
Legea nr. 12 din 3 februarie 1995.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera exceptia neintemeiata,
deoarece Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost emisa in baza si in limitele
prevazute in Legea de abilitare nr. 4/1994 si a fost aprobata, cu modificari,
prin Legea nr. 12/1995.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, punctele de vedere ale celor doua
Camere ale Parlamentului si al Guvernului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, raportate
la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Prin exceptia invocata de Societatea Comerciala "Faliment" -
S.R.L. Iasi se sustine ca Ordonanta Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994
privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici
este neconstitutionala, deoarece nu a fost inaintata Parlamentului spre
aprobare, in temeiul prevazut de art. 2 din Legea nr. 4/1994 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor
credite externe. Se apreciaza ca aceasta omisiune lipseste de eficienta
juridica ordonanta mentionata.
Exceptia de neconstitutionalitate invocata este neintemeiata si urmeaza a
fi respinsa ca vadit nefondata.
Art. 1 din Legea nr. 4 din 13 ianuarie 1994, prin care Guvernul este
abilitat sa emita ordonante, prevede ca acestea urmeaza sa fie adoptate
"de la data intrarii in vigoare a prezentei legi si pana la reluarea
lucrarilor Parlamentului in prima sesiune ordinara a anului 1994", iar
art. 2 din aceeasi lege stabileste ca ordonantele sa fie inaintate
Parlamentului spre aprobare, pana la reluarea lucrarilor acestuia in prima
sesiune ordinara a anului 1994.
Art. 114 din Constitutie, referitor la delegarea legislativa, prevede la
alin. (3): "Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor
ordonantei".
Asa cum rezulta din datele comunicate de Camera Deputatilor, Parlamentul
si-a reluat lucrarile in prima sesiune ordinara la data de 1 februarie 1994,
iar Ordonanta Guvernului nr. 18, emisa la data de 21 ianuarie 1994, a fost
inaintata spre aprobare Camerei Deputatilor la data de 29 ianuarie 1994 si
Senatului la data de 30 ianuarie 1994. Prin Legea nr. 12 din 3 februarie 1995 a
fost aprobata Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, emisa in baza Legii nr. 4/1994
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si autorizarea contractarii
si garantarii unor credite externe. Legea nr. 12/1995 a fost adoptata de Senat
si de Camera Deputatilor in sedintele din 28 decembrie 1994 si, respectiv, 29
decembrie 1994 si a fost promulgata prin Decretul nr. 13 din 2 februarie 1995.
Din cele aratate rezulta ca, in ceea ce priveste procedura si termenele de
aprobare a Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, au fost respectate intru totul
dispozitiile Legii nr. 4/1994.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25
din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei
Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994, invocata de Societatea Comerciala
"Faliment" - S.R.L. Iasi in Dosarul Tribunalului Iasi nr. 1.713/1996.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 29 mai 1997.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Victor Dan Zlatescu
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu