DECIZIE Nr. 168 din 1 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin.
(4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 390 din 3 mai 2004
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,
exceptie ridicata de Mihai Plamadeala in Dosarul nr. 2.612/2003 al Judecatoriei
Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, personal si asistat de
avocat Gheorghe Dediu, si partea Societatea Comerciala "Electrica Muntenia
Sud" - S.A., prin consilier juridic.
Avocatul autorului exceptiei formuleaza o cerere de acordare a unui termen
de judecata pentru ca in acest interval autoritatile carora li s-au solicitat
puncte de vedere cu privire la critica de neconstitutionalitate sa comunice
Curtii Constitutionale opinia lor.
Reprezentantul Ministerului Public se opune cererii de amanare a judecarii
cauzei, aratand ca autoritatile publice nu au obligatia de a transmite Curtii
Constitutionale punctul lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate, astfel incat nu se justifica acordarea unui nou termen.
Examinand solicitarea autorului exceptiei, Curtea apreciaza ca au fost
indeplinite conditiile prevazute de art. 24 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, potrivit
caruia "presedintele Curtii Constitutionale [...] va comunica incheierea
prin care a fost sesizata Curtea presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, indicandu-le data pana la care pot sa trimita
punctul lor de vedere", coroborat cu art. 19 din aceeasi lege, conform
caruia "pana la data dezbaterilor, presedintii celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernul pot prezenta, in scris, punctul lor de vedere"
si, prin urmare, urmeaza sa respinga cererea de amanare cu un atare obiect.
Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorului exceptiei arata ca
textul de lege criticat incalca art. 44 din Constitutie, republicata, intrucat
in temeiul sau opereaza o trecere a terenului proprietate privata a persoanei
in domeniul public al statului, din momentul realizarii amplasamentului
energetic, stalp de inalta tensiune si retea electrica, cu nesocotirea
dispozitiilor Legii nr. 213/1998 si fara a exista un titlu valabil in baza
caruia sa intervina schimbarea titularului dreptului de proprietate. Asa fiind,
Legea nr. 318/2003 retroactiveaza, transformand statul in proprietar din
momentul ridicarii obiectivului energetic, ceea ce echivaleaza cu o expropriere
abuziva, fara prealabila si justa despagubire.
Pe de alta parte, amplasarea obiectivelor energetice in imediata vecinatate
a locuintelor este de natura a aduce atingere dreptului la ocrotirea sanatatii
persoanei, deoarece existenta si valorile campurilor electromagnetice formate
reprezinta un pericol deosebit, limitele de siguranta fiind cu mult depasite.
Societatea Comerciala "Electrica Muntenia Sud" - S.A. sustine
respingerea exceptiei, aratand ca textele de lege criticate nu contravin
prevederilor constitutionale referitoare la dreptul de proprietate, in speta
fiind aplicabile dispozitiile art. 44 alin. (1) teza finala, potrivit caruia
continutul si limitele acestui drept sunt stabilite prin lege. De asemenea, se
apreciaza ca restrangerea adusa dreptului de proprietate privata intruneste
cerintele impuse de norma constitutionala, respectiv este prevazuta de lege,
este necesara pentru realizarea activitatilor in sectorul energiei electrice,
este proportionala cu situatia care a determinat-o si nu are caracter discriminatoriu,
respectand art. 16 din Constitutie, republicata.
Pe de alta parte, dispozitiile art. 37 alin. (4) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003 consfintesc o stare de fapt preexistenta, preluand
prevederile legale referitoare la terenurile ocupate de instalatiile de
distributie si transport al energiei electrice, cuprinse in acte normative
anterioare, respectiv Legea nr. 18/1991 si Legea nr. 213/1998.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca textele de lege criticate nu
contravin prevederilor constitutionale referitoare la garantarea dreptului de
proprietate privata, intrucat legiuitorul, in temeiul art. 44 alin. (1), a
stabilit limitele si continutul acestui drept in considerarea interesului
public general. In acest sens, Curtea s-a pronuntat recent si, intrucat nu au
aparut elemente noi de natura sa justifice schimbarea acestei jurisprudente, se
apreciaza ca exceptia este neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 decembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
2.612/2003, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. (4) din
Legea energiei electrice nr. 318/2003, exceptie ridicata de Mihai Plamadeala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca, potrivit
prevederilor art. 37 alin. (4) din Legea nr. 318/2003, se poate considera ca
amplasarea unui post de transformare a energiei electrice, apartinand unei societati
cu capital de stat pe un teren proprietate privata, este in masura sa schimbe
titularul dreptului de proprietate al acestuia. Se apreciaza ca numai prin
aplicarea unui regim juridic de protectie discriminatoriu se poate ajunge la
situatia in care detinatorii terenurilor pe care sunt amplasate obiective ale
producatorilor sau distribuitorilor de energie electrica, la momentul aparitiei
legii, sa fie expropriati fara o dreapta si prealabila despagubire, iar cei pe
ale caror terenuri urmeaza sa fie amplasate astfel de obiective sa beneficieze
de protectia normei constitutionale.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti apreciaza ca prevederile art. 37 alin.
(4) din Legea nr. 318/2003 confirma, in mod expres, in legea speciala,
reglementarile din acte normative anterioare referitoare la proprietatea
publica. Intrucat reteaua de transport al energiei electrice are caracter de
bun public, apare ca evident faptul ca terenul pe care sunt amplasate asemenea
obiective este afectat de interesul public al bunului, deci se include in
domeniul public, de interes general, al statului. Asa fiind, caracterul de bun
al proprietatii publice a unui teren afectat de o utilitate publica nu aduce
atingere dispozitiilor art. 44 alin. (1), (3) si (5) din Constitutie,
republicata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin.
(4) din Legea nr. 318/2003 fiind nefondata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere
ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere
cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 este neintemeiata,
intrucat textul de lege criticat face parte din reglementarile privind regimul
juridic al terenurilor pe care sunt amplasate retelele de distributie a
energiei electrice, si reconfirma apartenenta acestor terenuri la domeniul
public al statului.
Astfel, reglementarile criticate nu incalca prevederile art. 44 din
Constitutie, republicata, intrucat proprietatea privata este garantata si
ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular, art. 37 alin. (4) din
Legea nr. 318/2003 incadrandu-se in masurile necesare pentru indeplinirea
obligatiilor statului referitoare la protejarea intereselor nationale in
activitatea economica, financiara si valutara, prevazute de art. 135 alin. (2)
lit. b) din Constitutie, republicata.
Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile art. 37 alin. (4) din Legea nr.
318/2003 sunt in conformitate cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, republicata, potrivit carora continutul si limitele dreptului de
proprietate sunt stabilite de lege. Intrucat textul de lege criticat nu
reglementeaza procedura exproprierii, aceasta fiind expres prevazuta de alte
dispozitii ale Legii nr. 318/2003, ci doar faptul ca terenurile pe care se
situeaza retelele electrice de distributie sunt si raman in proprietatea
publica a statului, art. 37 alin. (4) din Legea nr. 318/2003 este in deplina
concordanta cu prevederile art. 44 alin. (2) din Constitutie, republicata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 37 alin. (4)
din Legea energiei electrice nr. 318/2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 511 din 16 iulie 2003. Textul de lege criticat are
urmatorul continut: "Terenurile pe care se situeaza retelele electrice de
distributie existente la intrarea in vigoare a prezentei legi sunt si raman in
proprietatea publica a statului".
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 44 alin. (2), (3) si (5) din Constitutia Romaniei, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din data de 31 octombrie
2003, textele constitutionale invocate avand urmatorul continut:
- Art. 44 alin. (2), (3) si (5): "(2) Proprietatea privata este
garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii
straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor
numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din
alte tratate internationale la care Romania este parte, pe baza de
reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin
mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire. [...]
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 nu
consacra trecerea in proprietatea statului a terenurilor pe care se afla retele
electrice de distributie, ci prevad ca acestea sunt si raman in proprietatea
publica a statului, instituind astfel un fine de neprimire a cererilor de
retrocedare. Asa fiind, reglementarea legala in cauza nu releva nici o
contradictie cu alin. (3) al art. 44 din Constitutie, republicata, si,
totodata, este in deplina concordanta cu art. 136 alin. (2) si (4) din Legea
fundamentala, potrivit caruia proprietatea publica apartine statului si
unitatilor administrativ-teritoriale si este inalienabila.
In ceea ce priveste situatia in care terenul necesar pentru infiintarea si
functionarea capacitatii energetice este proprietatea privata a unui tert,
Curtea retine ca, potrivit art. 20 din Legea nr. 318/2003, solicitantul
autorizatiei de infiintare poate sa initieze procedura legala de expropriere a
terenului, daca se invoca o cauza de utilitate publica, sau sa obtina
concesiunea acestuia, in conditiile legii.
Analizand jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului sub acest
aspect, Curtea Constitutionala observa ca se lasa statului o marja mare de
apreciere, in functie de nevoia reala a comunitatii in adoptarea masurii de
privare de proprietate. In cauza "James si altii impotriva Regatului Unit
al Marii Britanii si Irlandei", 1986, Curtea Europeana a statuat ca nu
poate fi vorba despre o incalcare a dispozitiilor Conventiei pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, daca privarea de proprietate
a fost facuta intr-un anumit context politic, economic sau social, daca
raspunde unei "utilitati publice", asa cum prevede art. 1 din
Protocolul nr. 1 la Conventie, apartinand chiar si unei categorii mai restranse
de persoane, deci si in situatia in care colectivitatea in ansamblul ei nu
utilizeaza sau nu profita ea insasi de bun. In vederea realizarii scopului ei
legitim, masura privativa de proprietate trebuie insa sa pastreze un echilibru
just intre exigentele interesului general al comunitatii si apararea
drepturilor fundamentale ale individului. Mai mult, ea trebuie sa aiba loc in
conditiile prevazute de legea interna, care este necesar sa fie accesibila,
publica si previzibila, si sa cuprinda o procedura clara de aplicare. Or, in
aceasta materie, legea romana respecta exigentele impuse de prevederile
Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
In ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea prevederilor art. 44
alin. (2) din Constitutie, republicata, Curtea constata ca, in masura in care
reglementarea dedusa controlului se aplica tuturor celor aflati in situatia
prevazuta in ipoteza normei legale, indiferent de titular, fara nici o
discriminare pe considerente arbitrare, critica cu un atare obiect nu este
intemeiata.
Pe de alta parte, Curtea retine ca, potrivit art. 44 alin. (7) din Legea
fundamentala, "dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor
privind protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la
respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin
proprietarului". Asa fiind, nimic nu impiedica persoana care a suferit un
prejudiciu, in urma operatiunilor de realizare si retehnologizare a
capacitatilor energetice care se executa asupra terenurilor proprietate
privata, de a solicita statului repararea pagubei produse, potrivit
dispozitiilor dreptului comun.
De altfel, prin Decizia nr. 72 din 26 februarie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249 din 22 martie 2004, Curtea s-a
mai pronuntat asupra constitutionalitatii art. 37 alin. (4) din Legea nr.
318/2003, solutia adoptata mentinandu-si valabilitatea si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), precum si al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin.
(4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003, exceptie ridicata de Mihai
Plamadeala in Dosarul nr. 2.612/2003 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 aprilie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu