ORDIN
Nr. 464 din 30 noiembrie 2001
pentru aprobarea Normelor privind vanzarea de active prin licitatie cu strigare
sau prin licitatie cu plic inchis
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 22 din 16 ianuarie 2002
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
in baza prevederilor art. 84 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare
a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in
administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie
agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 626/2001,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 12/2001 privind infiintarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind vanzarea de active prin licitatie cu strigare sau
prin licitatie cu plic inchis, prevazute in anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Procedura prevazuta in anexa va fi publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 3
Agentia Domeniilor Statului va aduce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
NORME
privind vanzarea de active prin licitatie cu strigare sau prin licitatie cu plic
inchis (procedura de vanzare)
Art. 1
(1) Potrivit art. 23 din Legea nr. 268/2001 societatile comerciale ce detin
in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu
destinatie agricola pot vinde active aflate in proprietatea lor, daca in urma
ofertarii de doua ori si a oferirii de facilitati conform art. 15 din aceeasi
lege nu au fost inregistrate cereri de cumparare de actiuni.
(2) Vanzarea de active se efectueaza prin licitatie, intr-o singura etapa,
la care poate participa un numar nelimitat de persoane, astfel:
a) licitatie publica cu strigare, in cazul vanzarii activelor cu plata
integrala;
b) licitatie publica cu oferte in plic inchis, in cazul vanzarii activelor
cu plata in rate.
Vanzarea de active cu plata integrala
Art. 2
Vanzarea activelor societatilor comerciale catre persoane fizice si/sau
juridice, romane ori straine, se efectueaza prin licitatie publica cu strigare,
cu adjudecarea la cel mai bun pret oferit.
Art. 3
Societatile comerciale prevazute la art. 1 au dreptul sa vanda active, daca
prin instrainare nu este afectata eficienta realizarii obiectului de activitate
al acestora sau nu este afectata privatizarea respectivei societati comerciale.
Art. 4
(1) Vanzarea de active apartinand societatilor comerciale la care statul
este actionar se face la sediul vanzatorului.
(2) Vanzarea activelor se face prin licitatie cu strigare sau prin
licitatie cu plic inchis, cu aprobarea de principiu a reprezentantului Agentiei
Domeniilor Statului in adunarea generala a actionarilor, ce va fi temeinic
argumentata conform notei de fundamentare, si dupa obtinerea mandatului special
acordat de Agentia Domeniilor Statului in urma analizei notei privind vanzarea
de catre Consiliul de administratie al Agentiei Domeniilor Statului. Pentru
obtinerea mandatului special se va inainta la Agentia Domeniilor Statului
documentatia intocmita conform anexei nr. 1 la prezentele norme.
Art. 5
Agentia Domeniilor Statului isi mandateaza corespunzator reprezentantii in
adunarea generala a actionarilor din societatea comerciala vanzatoare, pentru
luarea deciziilor in ceea ce priveste:
- oferta de vanzare;
- garantia de participare la licitatie si taxa de participare la licitatie
sau pretul caietului de sarcini, dupa caz;
- persoanele imputernicite sa efectueze vanzarea.
Art. 6
Terenul aferent unui activ, a carui situatie juridica se clarifica dupa
data vanzarii activului (obtinerea titlului de proprietate conform Hotararii
Guvernului nr. 834/1991), va fi vandut cumparatorului activului, la cererea
acestuia, prin negociere, avandu-se in vedere valoarea de circulatie a
terenului, cu mandat special pentru reprezentantul Agentiei Domeniilor Statului
in adunarea generala a actionarilor.
Art. 7
Procedura de vanzare a activelor este initiata de conducerea societatii
comerciale care are in proprietate activele, cu respectarea procedurilor
prevazute in prezentele norme.
Art. 8
(1) Directorul societatii comerciale vanzatoare intocmeste lista cuprinzand
activele propuse pentru vanzare, pe care o inainteaza spre aprobare adunarii
generale a actionarilor, insotita de o nota de fundamentare tehnico-economica,
analizata si avizata de consiliul de administratie.
(2) Adunarea generala a actionarilor, pe baza fundamentarii prezentate de
director sau de consiliul de administratie, analizeaza lista cuprinzand
activele propuse pentru vanzare si ia o decizie privind vanzarea acestora.
Art. 9
(1) Persoanele fizice sau juridice de drept privat, romane ori straine,
interesate in cumpararea unui activ, vor depune scrisoarea de intentie
formulata in acest sens la sediul vanzatorului.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) directorul sau consiliul de
administratie al societatii comerciale vanzatoare analizeaza cererea
solicitantului si ii raspunde acestuia conform hotararii luate, cu respectarea
prevederilor din prezentele norme metodologice referitoare la vanzarea
activului, evaluari (acreditate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor).
Art. 10
In cazul in care exista investitii efectuate de alte persoane fizice sau
juridice, raportul de evaluare va mentiona distinct contravaloarea acestor
investitii. In acest caz se poate aplica art. 26 din Legea nr. 268/2001,
respectiv "Societatile comerciale care fac obiectul prezentei legi si care
au in derulare contracte de locatie de gestiune, de inchiriere pentru activele
societatii, altele decat terenurile cu destinatie agricola, pot vinde prin
negociere directa sau pot incheia contracte de leasing imobiliar cu clauza
irevocabila de vanzare cu locatarii sau chiriasii, daca acestia au efectuat
investitii in activele utilizate si nu au obligatii restante fata de societate
[...]".
Art. 11
Adunarea generala a actionarilor societatii comerciale vanzatoare aproba
dosarul de prezentare al activului, cuantumul taxei de participare, luand in
considerare cheltuielile ocazionate de organizarea si desfasurarea licitatiei,
si numeste persoanele care vor face parte din comisia de licitatie.
Art. 12
(1) Vanzatorul este obligat sa publice anuntul de vanzare pentru activele
respective, intocmit conform modelului prezentat in anexa nr. 3 la prezentele
norme, intr-un cotidian central de mare tiraj si intr-un cotidian local. In
situatia in care se urmareste atragerea ofertantilor straini si pretul de
oferta este mai mare de 500.000 mii lei, publicarea anuntului se poate face si
intr-un cotidian de circulatie internationala sau intr-o publicatie de
specialitate ori prin sistem electronic Internet sau Reuters.
(2) Anuntul de vanzare se va afisa in mod obligatoriu la sediul
vanzatorului si la locul activului.
(3) Termenul stabilit pentru tinerea licitatiei este de 15 zile lucratoare
de la data aparitiei anuntului de vanzare prevazut la alin. (1).
Art. 13
Vanzatorul are obligatia sa afiseze la sediul sau, precum si la locul
activului zilele si orele la care activul poate fi vazut de catre cei
interesati sa participe la licitatie, scop in care, la sediul acestuia
(vanzatorului), se va afla dosarul cu elementele ofertei pentru a putea fi
consultat, incepand cu ziua publicarii.
Art. 14
(1) Vanzatorul este obligat sa puna la dispozitie celor care solicita,
contra cost, incepand cu data aparitiei anuntului de vanzare, un material care
va cuprinde datele prevazute in anexa nr. 5 la prezentele norme.
(2) In mod exceptional vanzatorul poate sa aduca modificari in continutul
dosarului de prezentare. Orice modificare va fi adusa la cunostinta
ofertantilor care au cumparat dosarele de prezentare, prin scrisoare sau prin
fax, cu cel putin 5 zile inainte de data stabilita pentru tinerea licitatiei.
(3) In cazul in care se modifica dosarul de prezentare si este necesar sa
se modifice data licitatiei, noul termen va fi comunicat de catre vanzator
tuturor ofertantilor o data cu transmiterea notificarilor.
Art. 15
(1) Pretul de pornire a licitatiei este aprobat de adunarea generala a
actionarilor societatii comerciale pe baza raportului de evaluare si a
mandatului special.
(2) Pretul de pornire a licitatiei, publicat in anuntul de vanzare, nu
include taxa pe valoarea adaugata. Aceasta se adauga la pretul de adjudecare.
(3) Pretul de pornire a licitatiei si pretul de adjudecare nu pot fi mai
mici decat valoarea contabila ramasa a activului.
Art. 16
(1) La licitatiile de vanzare de active pot participa persoane fizice sau
persoane juridice de drept privat, romane ori straine, in conditiile legii.
(2) Ofertantii depun la sediul organizatorului licitatiei, cu cel putin o
ora inainte de inceperea licitatiei, urmatoarele documente in original:
a) dovada achitarii taxei de participare la licitatie;
b) dovada consemnarii la dispozitia societatii comerciale vanzatoare a
garantiei de 10% din pretul de pornire a licitatiei. Modalitatile de plata a
garantiei de participare sunt: virament prin ordin de plata sau fila cec. In
cazul in care un ofertant nu doreste constituirea garantiei banesti in una
dintre aceste modalitati, el poate ordona bancii la care are deschis contul
principal sa emita o scrisoare de garantie bancara avand termenul de
valabilitate de cel putin 20 de zile calendaristice de la data tinerii
licitatiei;
c) actul care atesta imputernicirea acordata persoanei care reprezinta
ofertantul in sedinta de licitatie;
d) dovada achitarii obligatiilor fiscale - certificatul fiscal;
e) documentele specifice, in functie de incadrarea juridica a ofertantilor:
- pentru persoanele juridice romane:
(i) copii de pe certificatul de inmatriculare la oficiul registrului
comertului, de pe actele constitutive, de pe codul fiscal;
(ii) scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o societate bancara
romana sau de o filiala a unei banci straine in Romania;
- pentru persoanele juridice straine:
(i) certificat de inmatriculare a societatii comerciale straine, tradus in
limba romana, iar traducerea sa fie legalizata de un notar public din Romania;
(ii) scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o banca sau de o
filiala a unei banci straine in Romania;
- pentru persoanele fizice romane: copie de pe actul de identitate (copie
legalizata), cazierul judiciar si adeverinta de la administratia financiara
privind plata debitelor;
- pentru persoanele fizice straine: copie de pe pasaport (copie
legalizata);
f) dovada achitarii contravalorii dosarului de prezentare a activului
pentru care participa la licitatie.
Art. 17
(1) Pentru organizarea si conducerea licitatiei societatea comerciala
vanzatoare va constitui o comisie formata din cel putin 3 persoane, dintre care
un presedinte si un secretar, numite prin hotarare a adunarii generale a
actionarilor, din care vor face parte si reprezentanti ai Agentiei Domeniilor
Statului.
(2) Membrii adunarii generale a actionarilor, ai consiliului de
administratie sau directorul societatii comerciale vanzatoare, membrii comisiei
de licitatie, rudele sau afinii lor pana la gradul al patrulea inclusiv ori
sotii acestora nu au dreptul sa participe, direct sau indirect, la licitatie in
calitate de ofertant.
(3) Indemnizatiile membrilor comisiei de licitatie se stabilesc si se
suporta de catre vanzator, conform hotararii adunarii generale a actionarilor,
si nu pot fi mai mari de 20% din salariul directorului.
(4) Comisia de licitatie prevazuta la alin. (1) raspunde de respectarea
procedurii desfasurarii licitatiei in conformitate cu prezentele norme, precum
si de activitatea de examinare a dosarelor de prezentare a activelor de
evaluare a ofertelor si de declarare a adjudecatarului licitatiei.
Art. 18
Licitatia se desfasoara potrivit regulamentului prevazut in anexa nr. 2 la
prezentele norme.
Art. 19
(1) Ofertantii care sunt dovediti ca au stabilit intelegeri pentru
falsificarea rezultatului licitatiei in scopul obtinerii unor preturi mai
avantajoase sau cei care perturba in orice mod desfasurarea licitatiei pierd
garantia de participare.
(2) In timpul desfasurarii sedintei de licitatie sunt interzise actiunile
corelate ale licitantilor care au drept scop perturbarea sedintei de licitatie
sau influentarea membrilor comisiei de licitatie.
Art. 20
Procesul-verbal al licitatiei impreuna cu documentele privind organizarea
si desfasurarea acesteia se arhiveaza cu caracter permanent la sediul
vanzatorului.
Art. 21
(1) Eventualele contestatii ale licitantilor se pot depune la sediul
vanzatorului unde s-a tinut licitatia, in termen de 24 de ore la incheierea
sedintei de licitatie.
(2) Contestatiile se solutioneaza prin grija consiliului de administratie
al vanzatorului in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii acestora,
iar ofertantilor li se comunica in scris, sub semnatura directorului, modul de
solutionare a contestatiei.
(3) In cazul in care contestatiile sunt intemeiate, vanzatorul anuleaza decizia
de adjudecare, comunica hotararea tuturor licitantilor si dispune, dupa caz,
organizarea unei noi licitatii.
(4) Garantia de participare se restituie in termen de 5 zile de la data
adjudecarii licitatiei, cu exceptia garantiei castigatorului, care se deduce
din pretul de adjudecare.
Art. 22
(1) Continutul-cadru al contractului de vanzare-cumparare de active este
prevazut in anexa nr. 4 la prezentele norme.
(2) Plata integrala a activului adjudecat se face pana la semnarea
contractului de vanzare-cumparare.
(3) Sumele obtinute din vanzare se utilizeaza conform art. 25 alin. (2) din
Legea nr. 268/2001.
Vanzarea de active cu plata in rate
Art. 23
Vanzarea activelor cu plata in rate se face numai pe baza de licitatie cu
oferte inchise in plicuri sigilate, potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 268/2001 si cu respectarea prevederilor regulamentului prevazut in
anexa nr. 2 si ale anexei nr. 6 la prezentele norme.
Art. 24
Potrivit art. 27 din Legea nr. 268/2001 societatile comerciale care fac
obiectul acestei legi pot vinde, cu aprobarea prealabila a Agentiei Domeniilor
Statului, in conditiile stabilite de adunarea generala a actionarilor si de
consiliul de administratie, active cu plata in rate. Vanzarea de active se
poate efectua cu plata in rate numai urmatoarelor categorii:
a) salariatii societatii comerciale vanzatoare;
b) societati agricole;
c) asociatii agricole sau alte forme asociative din agricultura, cu
personalitate juridica.
Art. 25
Vanzarea activelor cu plata in rate catre una dintre categoriile enumerate
mai sus se poate face in urmatoarele conditii: avans minim 20%; rate esalonate
pe un termen de pana la 5 ani, conform unui grafic; dobanda anuala de 30% .
Art. 26
(1) Continutul-cadru al contractului de vanzare-cumparare de active este
prevazut in anexa nr. 4 la prezentele norme.
(2) Plata avansului se face inainte sau concomitent cu data semnarii
contractului de vanzare-cumparare de active.
Art. 27
Pentru activele vandute cu plata in rate, cumparatorul sau un garant al
acestuia pe spezele sale va constitui o ipoteca in favoarea vanzatorului si in
mana acestuia la suma datorata, asupra unor bunuri imobile proprii, pana la
data achitarii integrale a pretului.
Art. 28
Departajarea ofertelor la vanzarea activelor cu plata in rate se face
potrivit punctajului detaliat in anexa nr. 6 la prezentele norme.
Art. 29
(1) In toate cazurile contractul de vanzare-cumparare de active se incheie
intr-un termen de maximum 10 zile calendaristice, calculat de la data
adjudecarii licitatiei ori de la data la care contestatiile au fost rezolvate
si aduse la cunostinta ofertantilor.
(2) Contractul de vanzare-cumparare de active incheiat in urma adjudecarii
licitatiei poate fi modificat numai cu acordul partilor semnatare. Nu pot fi
modificate angajamentele asumate care au condus la adjudecarea licitatiei.
(3) Nesemnarea contractului de vanzare-cumparare de active de catre
castigatorul licitatiei, din motive imputabile acestuia, conduce la pierderea
garantiei de participare, la plata daunelor cauzate societatii comerciale
vanzatoare si la anularea licitatiei.
Art. 30
Contractul de vanzare-cumparare de active incheiat cu o persoana juridica
straina este supus legii statului roman. In cazul persoanelor fizice straine se
va avea in vedere faptul ca acestea nu pot cumpara teren.
Art. 31
In termen de 5 zile de la data platii integrale a pretului activelor, pe
baza confirmarii scrise a vanzatorului, cumparatorul va putea sa procedeze la
transcrierea, respectiv la intabularea bunurilor imobile, potrivit legii.
Art. 32
(1) La data vanzarii unui activ in integralitatea sa contractele de
inchiriere sau de locatie de gestiune prin care s-a fractionat activul sunt
preluate de cumparator, daca acesta nu este titularul unui astfel de contract.
(2) In acest caz cumparatorul si locatorul pot conveni rezilierea
contractului de inchiriere sau de locatie de gestiune, in schimbul unei juste
despagubiri.
Art. 33
(1) Vanzatorul este obligat sa transmita Agentiei Domeniilor Statului
informatiile privind activele vandute, in termen de 5 zile de la data
incheierii contractului de vanzare-cumparare de active.
(2) Daca din diferite motive contractul de vanzare-cumparare de active se
reziliaza sau este rezolvit, vanzatorul este obligat sa instiinteze in scris
Agentia Domeniilor Statului, in termen de 5 zile de la data la care a
intervenit rezilierea sau rezolutia contractului.
ANEXA 1
la norme
CONTINUTUL
documentatiei necesare pentru obtinerea aprobarii Agentiei Domeniilor Statului
in vederea vanzarii de active
1. Nota de fundamentare tehnico-economica privind oportunitatea vanzarii,
eficienta si implicatiile asupra privatizarii societatii comerciale si/sau a
activului respectiv
Nota de fundamentare va cuprinde:
- motivatia reala a necesitatii vanzarii activului si destinatia sumelor
obtinute in conformitate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 268/2001
(rambursare de credite, achitarea datoriilor la bugetul de stat sau la bugetul
asigurarilor sociale de stat, necesitatea recapitalizarii, a finantarii
productiei);
- caracteristicile activului:
a) valoarea contabila ramasa (conform Hotararii Guvernului nr. 500/1994);
b) valoarea de piata determinata prin raportul de evaluare;
c) valoarea de pornire a licitatiei, aprobata de adunarea generala a
actionarilor, inclusiv modalitatea de plata sau valoarea primei rate (20% -
25%) din pretul de vanzare, in cazul perfectarii unui contract de vanzare cu
plata in rate;
d) situatia de facto privind utilizarea activului, numarul de salariati,
ponderea productiei obtinute din exploatarea acestuia in total productie;
e) suprafata construita, suprafata desfasurata, caracteristicile tehnice
principale, utilitati, gradul de uzura scriptica si fizica, date asupra
terenului apartinand activului;
f) situatia juridica a activului - contracte de inchiriere sau locatie
pentru activ;
- valoarea totala a activelor vandute anterior (valoarea contabila ramasa
la data vanzarii), valoarea contabila a activului supus vanzarii; ponderea
celor doua categorii in totalul valorii activelor societatii comerciale;
- implicatiile vanzarii activului asupra activitatii ulterioare a
societatii comerciale, respectiv asupra procesului de privatizare a acesteia.
2. Raportul de evaluare a activului, inclusiv a investitiilor efectuate de
locatar, in cazul in care activul este utilizat in baza unui contract de inchiriere,
daca este cazul, aprobat de consiliul de administratie si de adunarea generala
a actionarilor
3. Bilantul contabil al anului precedent, impreuna cu anexele sale,
formularele 01 si 02 din ultimele raportari financiare si balanta de verificare
4. Punctul de vedere al reprezentantului Agentiei Domeniilor Statului in
adunarea generala a actionarilor cu privire la raportul de evaluare si nota de
fundamentare tehnico-economica
5. Valoarea contabila ramasa, actualizata, a activului si a terenului
aferent (daca exista certificat de atestare a dreptului de proprietate),
reevaluate conform ultimelor prevederi legale aplicate de societatea comerciala
6. Bilantul de mediu pentru activul in cauza, daca este cazul, sau
declaratie din partea conducerii societatii comerciale, in situatia in care nu
este cazul
7. Declaratie a conducerii societatii comerciale, care sa confirme
realitatea datelor cuprinse in documentatie, precum si legalitatea elementelor
cuprinse in aceasta.
ANEXA 2
la norme
REGULAMENT
de organizare si desfasurare a licitatiilor pentru vanzarea de active cu plata
integrala
1. Vanzarea de active cu plata integrala se efectueaza prin licitatie cu
strigare, la care poate participa un numar nelimitat de persoane.
2. Pentru tinerea licitatiei vanzatorul este obligat sa faca publicitatea
prevazuta la art. 12 din norme si sa puna la dispozitie oricarui ofertant
dosarul de prezentare a activului.
3. Ofertantii depun la sediul vanzatorului, cel mai tarziu cu o ora inainte
de ora fixata pentru inceperea licitatiei, documentele de participare prevazute
la art. 16 alin. (2) din norme.
4. Comisia de licitatie analizeaza documentele prezentate de ofertanti si
exclude de la participare persoanele care nu intrunesc conditiile prevazute la
art. 16 alin. (2) din norme.
5. Sedinta de licitatie are loc in ziua si la ora indicate in anuntul de
vanzare, daca sunt prezenti cel putin 2 ofertanti. Daca nu se indeplineste
aceasta conditie, sedinta de licitatie se va relua dupa 7 zile lucratoare,
incheindu-se un proces-verbal de constatare.
6. Daca la a doua sedinta de licitatie se prezinta un singur ofertant,
comisia de licitatie procedeaza la negocierea pretului cu acesta. Daca
ofertantul nu accepta conditiile din oferta, vanzatorul poate organiza o alta
licitatie, cu respectarea conditiilor de publicitate din norme.
7. Licitatia este condusa de un licitator desemnat dintre membrii comisiei
de licitatie.
8. La deschiderea sedintei de licitatie licitatorul anunta modul de
desfasurare a licitatiei, asigurandu-se ca fiecare ofertant a inteles procedura
de desfasurare, sarcinile de care este grevat activul, pretul de pornire a
licitatiei, pasul de licitare, care poate fi de minimum 2% si de maximum 10%
din pretul de pornire.
9. In cursul sedintei de licitatie licitantii au dreptul sa anunte prin
strigare si ridicarea mainii un pret egal cu cel anuntat de licitator ori un
pret mai bun decat pretul de pornire.
10. Licitatorul este obligat sa tina licitatia dupa regula licitatiei
competitive sau olandeze, la un pret in urcare sau in scadere, in functie de
raportul dintre cerere si oferta, astfel:
a) daca licitantii ofera pretul anuntat, licitatorul va creste pretul din
treapta in treapta cu un pas de licitare, in functie de punctul de confluenta
dintre cerere si oferta, pana rezulta pretul curent si se adjudeca activul;
b) daca licitantii nu ofera pretul anuntat, licitatorul va scadea pretul
din treapta in treapta cu un pas de licitare de 2%, in functie de punctul de
confluenta dintre cerere si oferta, pana rezulta pretul curent si se adjudeca
activul.
11. Daca la a treia repetare a ultimei strigari nu se ofera o suma mai
mare, licitatorul anunta adjudecarea activului licitantului care a oferit
ultima suma strigata.
12. Pentru situatia prevazuta la pct. 10 lit. b) licitatorul va scadea din
nivelul pretului de pornire pana la pretul minim stabilit de comisia de
licitatie sau va intrerupe sedinta de licitatie.
13. Dupa anuntarea adjudecatarului de catre licitator comisia declara
inchisa sedinta de licitatie si procedeaza la intocmirea procesului-verbal.
Procesul-verbal se semneaza de catre comisia de licitatie, de adjudecatar si de
ceilalti licitanti.
ANEXA 3
la norme
INSTRUCTIUNI
privind anuntul publicitar pentru vanzarea de active
(model)
Societatea Comerciala ........................................, cu sediul
in ...................., organizeaza licitatie publica
.......................*1), conform prevederilor Legii nr. 268/2001 si normelor
privind vanzarea de active, pentru vanzarea urmatoarelor active:
Denumirea Obiectul Adresa Pretul
activului de activitate activului de pornire a licitatiei*2)
La pretul de adjudecare se adauga T.V.A. care se va suporta de cumparator.
Licitatia va avea loc la data de .............. ora ......... la ........ .
In caz de neadjudecare la prima sedinta, se va organiza cea de-a doua
sedinta a licitatiei la data de .......................... .
Dosarele de prezentare a activelor pot fi procurate contra cost, zilnic, de
la sediul societatii comerciale, intre orele ........... .
Alte relatii privind activele ce urmeaza sa fie vandute ..............*3).
Pentru participarea la licitatie ofertantii vor depune la sediul societatii
comerciale, pana in ziua licitatiei, ora ............., documentele prevazute
de legislatia in vigoare, precum si dovada achitarii contravalorii dosarului de
prezentare.
Participantii la licitatie vor depune la caseria societatii comerciale sau
in contul nr. ......................, deschis la ......................, taxa
de participare de ................ lei si vor face dovada consemnarii la
dispozitia societatii comerciale vanzatoare a garantiei de 10% din pretul de
pornire a licitatiei.
Valoarea terenului aferent activului ....................*4).
Observatie:
Anuntul publicitar se poate publica, cu respectarea prezentului model, si
intr-o limba straina de circulatie internationala.
Anuntul poate fi publicat si intr-o forma prescurtata.
------------
*1) Se completeaza, dupa caz: "strigare" - in cazul vanzarii cu
plata integrala - sau "oferte inchise in plicuri sigilate" - in cazul
vanzarii cu plata in rate.
*2) Pretul de pornire a licitatiei se stabileste pe baza raportului de
evaluare si a mandatului special.
*3) Se completeaza cu informatii privind persoana desemnata sa dea relatii
suplimentare privind activul (numele si numarul de telefon).
*4) Se completeaza, dupa caz: "este inclusa in pretul de pornire a
licitatiei" sau "nu este inclusa, urmand ca acesta sa fie vandut
cumparatorului activului conform prevederilor legale in vigoare".
ANEXA 4
la norme
CONTRACT DE VANZARE-CUMPARARE DE ACTIVE*1)
nr. ........... din ..../...../.....
I. Partile contractante
Intre Societatea Comerciala .................................., cu sediul
in ..............., sectorul ......, municipiul Bucuresti/judetul
................, Romania, telefon .........., fax .........., cont nr.
.............., deschis la Banca ..................... - Sucursala Municipiului
Bucuresti, codul fiscal nr. .........., reprezentata legal prin
...................., denumita in continuare vanzator, si
Societatea Comerciala ............................*2), cu sediul in
...................., str. .................... nr. .........., inmatriculata
la oficiul registrului comertului sub nr. J ......./..............*3), codul
fiscal nr. .........., contul nr. .........., deschis la Banca
.................... - Sucursala ...................., reprezentata legal prin
......................., denumita in continuare cumparator,
s-a incheiat prezentul contract.
II. Obiectul contractului
Art. 1
(1) Vanzatorul se obliga sa transmita dreptul de proprietate si sa remita,
iar cumparatorul sa plateasca si sa preia bunul imobil*4) situat in
..........., cu terenul aferent*5), in suprafata de .........., avand
urmatoarele vecinatati:
- la nord: ....................
- la sud: .....................
- la vest: ....................
- la est: .....................
(2) Proprietatea se transmite de drept cumparatorului in momentul semnarii
contractului, in conformitate cu art. 1295 alin. 1 din Codul civil*6).
(3) Predarea-primirea bunului se face prin proces-verbal anexat la
prezentul contract.
III. Pretul si modalitatile de plata
Art. 2
(1) Valoarea contractului este de ......... lei (inclusiv garantia de
participare)*7).
(2) Evolutia ratei inflatiei sau a cursului de schimb valutar care se
inregistreaza ulterior perfectarii prezentului contract nu determina
renegocierea pretului*8).
Art. 3
(1) Modalitati de plata
Partile au convenit ca plata sa se efectueze prin:
a) virament cu ordin de plata;
b) fila cec;
c) cambie;
d) acreditiv documentar irevocabil/revolving.
(2) Plata s-a facut la data ............*9), in contul vanzatorului nr.
..........., deschis la Banca ............ - Sucursala ....................
IV. Garantii
Art. 4
Cumparatorul se obliga sa efectueze la societatea comerciala investitiile
convenite cu vanzatorul si prevazute in anexa la prezentul contract*10).
V. Raspunderea contractuala
Art. 5
Pentru neexecutarea, total sau in parte, ori pentru executarea
necorespunzatoare a obligatiilor contractuale, partea aflata in culpa datoreaza
daune moratorii (penalitati de intarziere) si/sau daune-interese.
Art. 6
Daca o situatie de forta majora impiedica sau intarzie total/partial
executarea contractului, partea afectata de cazul de forta majora va fi
exonerata de raspunderea privind indeplinirea obligatiilor sale pentru perioada
in care aceasta indeplinire este impiedicata sau intarziata de cazul de forta
majora, conform art. 1082 si 1083 din Codul civil, ce va fi dovedit cu acte
opozabile, atat in ceea ce priveste legatura, cat si influenta directa si
esentiala dintre cazul de forta majora si neplata datoriei, si in aceleasi
conditii si termen va comunica si incetarea cazului de forta majora.
Nerespectarea intocmai a acestor indatoriri ii incumba raspunderea pentru
daunele astfel produse vanzatorului, iar respectarea lor il exonereaza de
raspundere.
Art. 7
Prevederile articolului precedent nu se aplica in cazul in care partea care
invoca forta majora este in intarziere.
Art. 8
(1) Prin forta majora se intelege un eveniment neprevazut si de
neinlaturat, independent de vointa partilor, care intarzie sau care impiedica
total sau partial indeplinirea obligatiilor contractuale, cum ar fi o
calamitate naturala, incendiu, stare de razboi. Greva nu va fi considerata caz
de forta majora.
(2) Partea care invoca forta majora este obligata sa comunice celeilalte
parti, in termen de 5 zile de la aparitia cazului de forta majora, existenta
acestuia, prin notificare scrisa insotita de acte doveditoare, confirmate de
Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti.
(3) Daca notificarea nu s-a transmis in conditiile stabilite, partea aflata
in culpa este responsabila de prejudiciile provocate celeilalte parti, intrucat
nu a facut dovada existentei cazului de forta majora.
Art. 9
Clauza penala
a) pentru intarziere la plata pretului peste termenul stipulat in contract
sau, ulterior, conform modificarii contractului prin act aditional,
cumparatorul datoreaza urmatoarele daune moratorii:
- pentru primele 15 zile: 0,3%;
- pentru urmatoarele 15 zile: 0,3%*11).
Daunele moratorii se calculeaza la valoarea ratei/sumei neachitate, pe
fiecare zi de intarziere;
b) pentru intarziere in finalizarea lucrarilor de investitii, conform
termenelor fixate in documentatia prevazuta in anexa:
- pentru primele 15 zile: 0,3%;
- pentru urmatoarele 15 zile: 0,3%*12).
Art. 10
Pactul comisoriu
(1) In cazul in care cumparatorul nu isi executa obligatiile contractuale,
contractul poate fi reziliat de plin drept cu daune-interese de catre vanzator,
printr-o simpla notificare, daca in prealabil partea in culpa a fost pusa in
intarziere, dar numai dupa trecerea unui termen de 15 zile de la scadenta,
potrivit art. 9.
(2) Vanzatorul poate rezilia contractul de plin drept cu daune-interese si
fara respectarea dispozitiilor alin. (1), printr-o simpla notificare, in cazul
in care constata ca din momentul perfectarii contractului si pana in momentul
efectuarii platii cumparatorul se afla in procedura de reorganizare sau de
lichidare judiciara.
(3) Cumparatorul poate rezilia contractul de plin drept cu daune-interese,
printr-o simpla notificare, in cazul in care constata ca dupa perfectarea
prezentului contract activul nu se afla in proprietatea vanzatorului.
(4) Daunele-interese cuprind garantia de participare care a fost inclusa in
contract si penalitatile calculate pentru fiecare zi de intarziere la suma
datorata*13) si dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, calculata
la rata datorata*14).
VI. Modificarea contractului
Art. 11
Modificarea clauzelor contractuale se face de comun acord, prin act
aditional.
Clauzele care se refera la indeplinirea obiectivelor de mediu minim
acceptate nu pot fi modificate*15).
VII. Dispozitii finale
Art. 12
Litigiile aparute in legatura cu formarea, validitatea, interpretarea sau
executarea obligatiilor contractuale se solutioneaza pe cale amiabila. In caz
de mentinere a divergentei partea interesata se poate adresa instantelor
judecatoresti*16).
Art. 13
Clauzele prezentului contract se completeaza de drept cu dispozitiile
Codului civil si Codului comercial.
Art. 14
Prezentul contract, inclusiv anexele, a fost incheiat in 2 exemplare, cate
unul pentru fiecare parte.
Vanzator, Cumparator,
------------
*1) Contractul de vanzare-cumparare este orientativ, partile avand dreptul
sa isi fixeze drepturile si obligatiile in functie de fiecare situatie
particulara, potrivit principiului libertatii contractuale, in conformitate cu
art. 969 din Codul civil. In toate situatiile contractul se incheie in forma
autentica, sub sanctiunea nulitatii.
*2) Numele si prenumele persoanei fizice, precum si domiciliul.
*3) Pentru persoanele fizice se vor mentiona actele de identitate:
B.I./C.I. seria si nr., pasaportul, dupa caz.
*4) Partile vor face referire in anexa si la bunurile imobile prin
destinatia lor, daca sunt afectate activitatii bunului imobil ce face obiectul
instrainarii, precum si la teren, dupa caz.
*5) Daca terenul nu se instraineaza, se va preciza ca vanzatorul acorda un
drept de folosinta sau superficie pe durata existentei cladirii.
*6) La contractele de vanzare-cumparare cu plata in rate vanzatorul va
stipula ca dreptul de proprietate se transmite la data la care va fi platita
ultima rata.
*7) Completarea art. 2 alin. (1) este necesara numai in situatia in care
contractul s-a incheiat ca urmare a adjudecarii unei licitatii, precum si in
toate situatiile in care se solicita depunerea unei garantii de participare.
*8) In cazul contractelor cu plata in rate vanzatorul poate stipula
indexarea valorii contractului in functie de dobanda de referinta a Bancii
Nationale a Romaniei.
*9) Termenul de plata este inainte sau la data semnarii contractului.
Pentru vanzarile cu plata in rate varsamantul se face lunar, pana cel mai
tarziu in a 25-a zi.
*10) In anexe vor fi enumerate toate obligatiile ce revin cumparatorului in
oferta tehnica inclusa in documentatia de prezentare a societatii comerciale si
asupra carora s-a convenit, inclusiv obligatiile minime acceptate, conform
bilantului de mediu, dupa caz.
*11) Vanzatorul poate fixa o cota procentuala mai mare ori o cota
procentuala care sa nu fie mai mica de 0,1%, in functie de valoarea contractului.
*12) Vanzatorul poate fixa o cota procentuala mai mare ori o cota
procentuala care sa nu fie mai mica de 0,1%, in functie de valoarea
contractului.
*13) La contractele cu plata in rate se va fixa dobanda de refinantare a
Bancii Nationale a Romaniei pentru fiecare rata neachitata.
*14) Clauzele de reziliere se aplica la contractele cu plata integrala,
precum si la contractele cu plata in rate, incheiate pentru activele detinute
de societatile comerciale ce intra sub incidenta Legii nr. 55/1995, cu
modificarile si completarile ulterioare. Pentru contractele de vanzare cu plata
in rate incheiate potrivit Legii nr. 58/1991, cu modificarile si completarile
ulterioare, se va cere rezolutia contractului, daca ratele nu au fost platite
de doua ori consecutiv, cu penalitati de intarziere, si restituirea bunului.
*15) Clauza va fi stipulata numai pentru situatiile in care activul ce face
obiectul vanzarii a avut o activitate cu impact negativ asupra mediului.
*16) Pentru contractele incheiate cu persoanele fizice sau juridice straine
se va stipula ca formarea, validitatea, interpretarea, executarea si
raspunderea pentru neexecutarea totala/partiala a obligatiilor sa fie guvernate
de legea romana. In consecinta se va apela la arbitrajul de pe langa Camera de
Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti sau la instantele
judecatoresti din Romania.
ANEXA 5
la norme
DOSAR DE PREZENTARE A ACTIVULUI
Continut-cadru
1. Principalele informatii extrase din raportul de evaluare a activului
2. Modelul de oferta, in cazul licitatiei publice cu oferte inchise in
plicuri sigilate
3. Proiectul contractului de vanzare-cumparare
4. Obligatiile de mediu, dupa caz:
a) obiectivele minime acceptate, care au fost stabilite pentru activ prin
Decizia .............., emisa de .................. (se completeaza numai in
cazul in care au fost stabilite obiectivele minime acceptate);
b) obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite pentru ca activul nu
declanseaza procedurile legale de mediu (se completeaza numai in cazul in care
obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite, deoarece nu au fost necesare
in conformitate cu legislatia in vigoare);
c) obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite pentru activ deoarece
autoritatile de mediu competente au determinat, dupa executarea procedurilor
legale de mediu, ca pentru aceasta oferta de vanzare nu exista obligatia de a
include obiective minime acceptate (se completeaza numai in cazul in care
obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite deoarece, dupa primirea
bilantului de mediu, autoritatile de mediu competente au decis ca nu sunt
necesare).
5. Indatoriri ale cumparatorului: pastrarea destinatiei initiale a
activului sau a utilizarii lui numai in activitatea agricola
6. Alte date considerate utile de catre societatea comerciala
ANEXA 6
la norme
INSTRUCTIUNI
privind grila de punctaj pentru vanzarea de active cu plata in rate
Denumirea activului: ......................................
Licitantul: ...............................................
1. Pretul oferit: ................... mii lei - maximum 70 de puncte
2. Avansul: ......................... mii lei - maximum 10 puncte
3. Numarul de rate lunare: .................. - maximum 20 de puncte.
Modul de calcul al punctajului:
Cea mai mare oferta pentru fiecare dintre pozitiile 1 si 2 primeste
punctajul maxim, respectiv 70 si 10 puncte.
Cel mai mic termen pentru pozitia 3 primeste punctajul maxim, respectiv 20
de puncte.
Punctajele celorlalti ofertanti se calculeaza proportional, in functie de
cea mai mare valoare oferita, pentru pozitiile 1 si 2, si, respectiv, invers
proportional, in functie de cea mai mica valoare oferita, pentru pozitia 3.
Castigatorul licitatiei este cel care a obtinut punctajul total cel mai
mare.
La punctaj egal va fi declarat castigator ofertantul care ofera cel mai
mare pret.