HOTARARE Nr. 626 din 6 iulie 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 268/2001 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri
proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea
Agentiei Domeniilor Statului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 390 din 17 iulie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 30
din Legea nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in
administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie
agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 268/2001 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri
proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea
Agentiei Domeniilor Statului, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Ministerele si celelalte autoritati publice sunt obligate sa puna la
dispozitie Agentiei Domeniilor Statului, gratuit, datele, informatiile si documentele
necesare in vederea aplicarii prevederilor Legii nr. 268/2001, precum si a
normelor metodologice aprobate prin prezenta hotarare, in termen de cel mult 10
zile de la solicitare.
(2) In termen de cel mult 5 zile de la solicitare ministerele si autoritatile
publice desemneaza si mandateaza in mod corespunzator persoanele care, potrivit
Legii nr. 268/2001, participa la procedurile privind aplicarea acesteia.
Art. 3
(1) In exercitarea prerogativelor ce decurg din calitatea de actionar a
statului la societatile comerciale prevazute la art. 1 si 2 din Legea nr.
268/2001 si pentru realizarea privatizarii respectivelor societati comerciale
in conditii de eficienta Agentia Domeniilor Statului este imputernicita sa
procedeze, in numele statului, la un schimb de actiuni, pe baza de protocol
incheiat cu fiecare dintre cele 5 societati de investitii financiare.
(2) Schimbul de actiuni se face la valoarea nominala a acestora, Agentia
Domeniilor Statului urmarind cedarea pachetelor reziduale sau minoritare de
actiuni detinute la unele societati comerciale, in scopul realizarii sau
imbunatatirii pozitiei majoritare la alte societati comerciale pentru care
privatizarea in conditiile Legii nr. 268/2001 devine astfel realizabila in
conditii de eficienta economica, inclusiv cu privire la concesionarea
terenurilor agricole aferente, dupa caz.
(3) Protocolul de schimb de actiuni convenit de Agentia Domeniilor Statului
cu fiecare societate de investitii financiare, cu privire la societati
comerciale la care partile sunt initial coactionari, se aproba de conducerea
societatii de investitii financiare, potrivit statutului propriu, si de
Consiliul de administratie al Agentiei Domeniilor Statului, cu avizul
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
(4) Data avizarii de catre Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor este data la care isi produce efectul cesiunea actiunilor care fac
obiectul schimbului astfel aprobat, iar cesiunea se inregistreaza in conditiile
legii, conform protocolului avizat de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor.
Art. 4
(1) Agentia Domeniilor Statului va prelua, prin protocol incheiat cu
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor sau cu Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, dupa caz, toate
societatile comerciale prevazute la art. 1 si 2 din Legea nr. 268/2001, care nu
au fost prevazute in anexele nr. 1 - 4.
(2) In cazul societatilor comerciale care au fost privatizate de catre
institutiile mentionate la alin. (1) se vor prelua prin protocol contractele de
privatizare, in vederea urmaririi si executarii clauzelor asumate prin
contractele incheiate.
Art. 5
Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001, cu
modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Punctul 5 din capitolul II "Institutii publice finantate de la
bugetul de stat si din venituri extrabugetare" se abroga.
2. La capitolul III "Alte institutii finantate din venituri
extrabugetare" se introduce punctul 3 "Agentia Domeniilor
Statului".
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale
ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu
destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme metodologice reglementeaza modul de aplicare a
dispozitiilor Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale
ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu
destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului, denumita in
continuare lege, precum si regimul concesionarii si al arendarii acestor
terenuri.
Art. 2
Agentia Domeniilor Statului, denumita in continuare A.D.S., este
imputernicita sa exercite in numele statului prerogativele ce decurg din
calitatea de actionar la societatile comerciale prevazute la art. 1 si 2 din
lege, denumite in continuare societati comerciale.
Art. 3
A.D.S. numeste reprezentantii sai in adunarea generala a actionarilor,
mandatandu-i in mod corespunzator.
Art. 4
(1) Pentru actiunile detinute de stat la societatile comerciale prevazute
in anexele nr. 1, 3 si 4 la lege, in termen de 15 zile de la data publicarii
prezentelor norme metodologice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
administratorii acestora vor indeplini toate formalitatile legale necesare in
vederea inregistrarii ca actionar a A.D.S. la oficiul registrului comertului si
la societatea de registru independent cu care au incheiat contract.
(2) Pentru societatile comerciale preluate de A.D.S. ulterior intrarii in
vigoare a prezentelor norme metodologice administratorii societatilor
comerciale au obligatia ca in termen de 15 zile de la data incheierii
protocoalelor prevazute la art. 4 din prezenta hotarare sa indeplineasca
procedurile prevazute la alin. (1).
Art. 5
Capitalul social al societatilor comerciale carora li s-a eliberat
certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se
majoreaza de drept cu valoarea terenurilor mentionate in certificat, in cazul
in care operatiunea nu a fost deja efectuata.
Art. 6
Administratorii sunt obligati sa convoace adunarea generala extraordinara a
actionarilor si sa inregistreze majorarea capitalului social la oficiul
registrului comertului in termen de cel mult 30 de zile de la data publicarii
prezentelor norme metodologice, societatea comerciala fiind scutita de plata
taxelor si a oricaror alte obligatii legate de aceasta operatiune.
Art. 7
In cazul in care valoarea terenurilor cu destinatie agricola aflate in
administrarea A.D.S. a fost inclusa in capitalul social al societatilor
comerciale prevazute la art. 1 si 2 din lege, A.D.S. va mandata reprezentantii
sai in adunarea generala a actionarilor respectivelor societati comerciale sa
ceara convocarea adunarii generale extraordinare a actionarilor in vederea
reducerii capitalului social cu valoarea acestor terenuri.
Art. 8
(1) In cazul societatilor comerciale aflate in procedurile prevazute de
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, hotararea de reducere a capitalului social cu valoarea terenului
cu destinatie agricola se ia de catre judecatorul-sindic, potrivit procedurii
civile.
(2) Diminuarea capitalului social in urma operatiunilor prevazute la alin.
(1) se face cu valoarea actuala de inregistrare a terenurilor din evidentele
contabile.
Art. 9
(1) Terenurile cu destinatie agricola a caror retrocedare se solicita in
conformitate cu prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare, si ale Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, cu modificarile ulterioare, se transmit de A.D.S.
comisiilor locale, pe baza de protocol, la cererea comisiilor judetene, conform
modelului aprobat de Consiliul de administratie al A.D.S.
(2) Anterior incheierii protocolului prevazut la alin. (1) vor fi parcurse
urmatoarele etape:
a) prezentarea catre A.D.S. a cererii comisiei judetene de aplicare a Legii
fondului funciar, impreuna cu actele ce stau la baza acesteia, precum si a
documentatiei de predare a terenurilor cu destinatie agricola, stabilita de
Consiliul de administratie al A.D.S.;
b) verificarea de catre directiile de specialitate din cadrul A.D.S. a
legalitatii documentatiei prezentate.
Art. 10
Suprafetele de teren cu destinatie agricola care fac obiectul contractelor
de concesiune incheiate de A.D.S. anterior reconstituirii sau constituirii
dreptului de proprietate conform prevederilor Legii nr. 18/1991, republicata,
cu modificarile ulterioare, si ale Legii nr. 1/2000, cu modificarile
ulterioare, se diminueaza corespunzator cu suprafetele retrocedate.
CAP. 2
Agentia Domeniilor Statului - Organizarea, functionarea si delimitarea
patrimoniului acesteia
SECTIUNEA 1
Organizarea si functionarea Agentiei Domeniilor Statului. Veniturile si
cheltuielile
Art. 11
(1) Sediul central al A.D.S. este in municipiul Bucuresti, bd Carol I nr.
17, sectorul 2.
(2) A.D.S., infiintata in baza art. 4 alin. (1) din lege, preia prin
protocol activul si pasivul institutiei infiintate in baza Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 198/1999.
Art. 12
(1) Atributiile si structura organizatorica ale A.D.S. se aproba prin ordin
al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor.
(2) In cel mult 45 de zile de la data aprobarii structurii organizatorice
A.D.S. va organiza concurs pentru angajarea personalului necesar in vederea
desfasurarii activitatii.
Art. 13
(1) Veniturile incasate de A.D.S. se vireaza semestrial in contul Fondului
"Dezvoltarea agriculturii romanesti" dupa deducerea cheltuielilor
proprii aprobate in bugetul de venituri si cheltuieli.
(2) Constituie venituri incasate de A.D.S. urmatoarele:
a) venituri incasate din vanzarea actiunilor emise de societatile
comerciale aflate in portofoliul A.D.S.;
b) venituri din incasarea redeventei conform contractelor de concesionare a
terenurilor, bunurilor, activitatilor si serviciilor;
c) venituri obtinute din contracte de arenda, precum si cele obtinute in
baza altor contracte;
d) venituri din dobanzi bancare, dobanzi aferente titlurilor de stat etc.;
e) venituri din dividende;
f) venituri realizate din vanzarea caietelor de sarcini, a dosarelor de
prezentare etc.;
g) venituri din chirii;
h) alte venituri prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.
(3) Constituie cheltuieli ale A.D.S. urmatoarele:
a) cheltuieli proprii de organizare si functionare, efectuate in scopul
privatizarii, concesionarii sau arendarii: cheltuieli de personal, cheltuieli
materiale si servicii, cheltuieli de capital;
b) cheltuieli legate de plata onorariilor pentru consultanti, agenti de
privatizare, cabinete sau societati profesionale de avocatura si cele pentru
realizarea privatizarii societatilor comerciale;
c) cheltuieli aferente lansarii ofertei de vanzare pe piata de capital,
inclusiv comisioanele si taxele;
d) costuri implicate de inchiderea operationala, reorganizarea si/sau
lichidarea societatilor comerciale;
e) plata rapoartelor de evaluare, cheltuieli de publicitate, taxe
notariale, taxe de registru, taxe judiciare si de timbru, taxe pentru avize de
mediu;
f) cheltuieli pentru inregistrarea transferului actiunilor la A.D.S.;
g) sumele platite efectiv cumparatorilor in executarea garantiilor acordate
acestora si/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea
pretentiilor formulate de cumparatori;
h) sumele platite efectiv concesionarului sau tertilor in executarea
contractelor de concesiune, cu titlu de despagubiri pentru nerespectarea
obligatiilor de mediu, si/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori
stingerea pretentiilor formulate de acestia;
i) sumele platite efectiv tertilor prevazuti la art. 85 lit. a), in vederea
pregatirii procesului de concesionare;
j) cheltuielile aferente inventarierii si intabularii dreptului asupra
terenurilor proprietate publica sau privata a statului;
k) cheltuieli corespunzatoare intocmirii balantei terenurilor, stabilirii
bonitatii terenurilor pe clase de calitate in vederea calcularii redeventei,
pentru verificarea respectarii tehnologiilor culturilor din asolamente, alte
impozite si taxe;
l) cheltuieli pentru preluarea, transportul, depozitarea, conditionarea si
valorificarea redeventei sau rentei preluate in natura;
m) cheltuieli cu asigurarile;
n) alte cheltuieli cuprinse in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.
Art. 14
(1) Sumele ce se vireaza in contul Fondului "Dezvoltarea agriculturii
romanesti" se stabilesc ca diferenta intre veniturile totale incasate
efectiv pana la finele semestrului si cheltuielile totale aprobate prin bugetul
de venituri si cheltuieli pentru aceeasi perioada.
(2) Virarea sumelor calculate conform alin. (1) se efectueaza in primele 10
zile lucratoare ale semestrului urmator pentru semestrul expirat.
(3) A.D.S. are obligatia sa deruleze fondurile rezultate din activitatile
desfasurate prin conturi bancare purtatoare de dobanzi.
Art. 15
Sumele colectate in contul Fondului "Dezvoltarea agriculturii
romanesti" sunt destinate programelor de dezvoltare a pietelor interne si
externe, programelor de cercetare, programelor de dezvoltare a fermelor private
si altor programe, inclusiv cele de restructurare a societatilor comerciale din
domeniul de activitate al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor,
in scopul privatizarii eficiente a acestora. Aceste programe se aproba prin
ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor.
SECTIUNEA a 2-a
Actiuni pentru delimitarea patrimoniului Agentiei Domeniilor Statului
Art. 16
Inventarul terenurilor cu destinatie agricola, intocmit de A.D.S., cuprinde
urmatoarele elemente:
A. Teren agricol productiv:
(i) arabil;
(ii) vii;
(iii) livezi;
(iv) pepiniere viticole si pomicole;
(v) plantatii de hamei si duzi;
(vi) pasuni;
(vii) fanete;
(viii) sere si solarii;
(ix) rasadnite si altele asemenea.
B. Teren neagricol:
(i) vegetatie forestiera;
(ii) pasuni impadurite;
(iii) constructii si instalatii zootehnice;
(iv) amenajari piscicole si de imbunatatiri funciare;
(v) drumuri tehnologice si de exploatare agricola;
(vi) platforme si spatii de depozitare;
(vii) terenuri neproductive care pot fi amenajate si folosite pentru
productie agricola.
Art. 17
(1) A.D.S. va inventaria si terenurile care fac obiectul retrocedarii si
improprietaririi in baza unor legi speciale, precum si terenurile pentru care
nu exista inregistrat un drept de proprietate. De asemenea, A.D.S. va intocmi
si va reactualiza balanta terenurilor agricole care apartin domeniului public
sau privat al statului pentru fiecare societate comerciala.
(2) Oficiile de cadastru, geodezie si cartografie sunt obligate sa
intocmeasca planurile cadastrale ale terenurilor cu destinatie agricola, pe
categorii de folosinta si clase de calitate, si sa delimiteze suprafetele ce
fac obiectul retrocedarii, in conformitate cu prevederile Legii nr. 18/1991,
republicata, cu modificarile ulterioare, si ale Legii nr. 1/2000, cu
modificarile ulterioare.
(3) Planurile cadastrale prevazute la alin. (2) vor fi intocmite si
inaintate la A.D.S. cu titlu gratuit, fara sa fie necesara vreo cerere
prealabila in acest sens.
Art. 18
Operatiunile de inventariere prevazute la art. 16 si 17 sunt reglementate
prin ordin comun al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor si al
ministrului administratiei publice.
Art. 19
Terenurile cu destinatie agricola ramase in domeniul public sau privat al
statului dupa retrocedare, aflate in administrarea A.D.S., vor avea specificate
clasele de calitate.
Art. 20
In situatia formularii unor sesizari si reclamatii A.D.S. impreuna cu
directiile generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare D.G.A.I.A., si cu
oficiile de cadastru, geodezie si cartografie judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti, denumite in continuare O.C.G.C., verifica legalitatea
cererilor care au stat la baza dobandirii calitatii de actionar sau de locator,
iar in situatia in care se constata ca au fost savarsite abuzuri prin acte
administrative se pot prevala de prevederile art. 60 - 62 din Legea nr.
18/1991, republicata, sau pot sesiza instantele judecatoresti in a caror raza
teritoriala este situat terenul agricol.
Art. 21
In scopul protejarii exploatatiilor agricole viabile si eficiente, A.D.S.
va stabili amplasamentele pentru terenurile care fac obiectul reconstituirii
dreptului de proprietate.
Art. 22
Inscrierea in cartea funciara a dreptului de proprietate publica sau
privata a statului, dupa caz, se face in baza procesului-verbal de inventariere
semnat de A.D.S., D.G.A.I.A si O.C.G.C. si a planurilor cadastrale intocmite de
O.C.G.C.
Art. 23
Societatile comerciale cu capital majoritar de stat, companiile si
societatile nationale, institutele si statiunile de cercetare si productie
agricola, prevazute in anexele la lege, pot exercita, in termen de maximum 45
de zile de la data publicarii legii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dreptul de preemtiune in concesionarea terenurilor detinute in exploatare si
aflate in domeniul public sau privat al statului, pana la privatizarea
acestora, formuland in acest sens o cerere catre A.D.S.
Art. 24
Contractele de concesiune incheiate cu institutele si statiunile de
cercetari si unitatile de invatamant agricol si silvic pentru terenurile
proprietate publica a statului, destinate realizarii obiectivului cercetarii,
vor avea prevazuta redeventa zero.
Art. 25
Redeventa minima va fi stabilita de Consiliul de administratie al A.D.S. in
functie de clasele de calitate ale terenurilor concesionate.
Art. 26
Contractul de concesiune inceteaza de drept la data privatizarii, precum si
in cazul declansarii lichidarii administrative sau a falimentului.
Art. 27
In situatia in care exista societati comerciale ale caror pachete
majoritare de actiuni au fost vandute anterior intrarii in vigoare a Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 198/1999, terenul agricol aferent desfasurarii
obiectului de activitate al acestor societati va fi concesionat de A.D.S.
Aceste societati comerciale pot sa isi exercite un drept de preemtiune in
maximum 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme
metodologice.
Art. 28
In situatia in care societatile mentionate la art. 8 alin. (3) din lege si
la art. 27 din prezentele norme metodologice nu isi manifesta dreptul de
preemtiune, A.D.S. va concesiona terenurile prin metoda licitatiei cu plic
inchis.
CAP. 3
Vanzarea actiunilor societatilor comerciale ce detin in exploatare terenuri
cu destinatie agricola, precum si concesionarea bunurilor proprietate publica
sau privata a statului si a activitatilor sau serviciilor apartinand domeniului
public al statului
SECTIUNEA 1
Pregatirea privatizarii
Art. 29
Prin investitor se intelege orice persoana fizica sau juridica, romana sau
straina. Investitor nu poate fi o persoana juridica romana de drept public sau
o societate comerciala la care statul roman ori o autoritate a administratiei
publice locale detine mai mult de 33% din totalul actiunilor cu drept de vot in
adunarea generala a actionarilor.
Art. 30
Concedentul poate initia procedura de concesionare prin intocmirea
studiului de oportunitate, a caietului de sarcini si prin publicarea anuntului
privind organizarea licitatiei.
Art. 31
Orice investitor interesat poate initia procedura de concesionare prin
inaintarea unei scrisori de intentie adresate concedentului, inregistrata de
concedent in registrul "Candidaturi si oferte". Scrisoarea de
intentie va cuprinde datele de identificare a investitorului, manifestarea
ferma si serioasa a intentiei de concesionare, obiectul concesiunii, planul de
afaceri.
Art. 32
In termen de 30 de zile de la primirea scrisorii de intentie care
indeplineste toate conditiile prevazute la art. 31 A.D.S. va comunica
investitorului conditiile in care poate participa la cumpararea de actiuni
si/sau la concesionarea terenului.
Art. 33
A.D.S. intocmeste lista cuprinzand societatile comerciale aflate in
lichidare administrativa sau in faliment, ale caror terenuri agricole pot face
obiectul procedurii de concesionare fara declansarea procedurii de privatizare.
Art. 34
Lista cuprinzand societatile comerciale prevazute la art. 33, ale caror
terenuri agricole pot face obiectul procedurii de concesionare fara declansarea
procedurii de privatizare, va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, si va cuprinde:
a) datele de identificare a agentului economic;
b) suprafata totala de teren agricol ce urmeaza sa fie concesionata.
Art. 35
(1) A.D.S. va elabora proceduri interne in baza carora se va desfasura
procesul de privatizare si/sau de concesionare. Procedurile vor fi aprobate de
Consiliul de administratie al A.D.S. in termen de 10 zile de la data intrarii
in vigoare a prezentelor norme metodologice.
(2) Procedurile privind vanzarea de actiuni, precum si concesionarea
terenurilor agricole, aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare
a prezentelor norme metodologice, vor continua conform prevederilor acestora,
cu recunoasterea valabilitatii actelor si etapelor parcurse.
SECTIUNEA a 2-a
Vanzarea de actiuni si oferta publica de vanzare
Art. 36
Procesul de privatizare a societatilor comerciale se declanseaza
concomitent cu procedura de concesionare a terenurilor cu destinatie agricola
din exploatarea acestor societati, pe baza listelor publicate conform legii.
Art. 37
(1) A.D.S. va da publicitatii prin intermediul mijloacelor de informare in
masa anuntul publicitar elaborat pentru vanzarea actiunilor si concesionarea
terenurilor din domeniul public sau privat al statului aflate in exploatarea
societatilor comerciale prevazute la art. 1 si 2 din lege, precum si a
societatilor comerciale aflate in lichidare administrativa sau in faliment.
(2) Anuntul va fi publicat atat intr-un cotidian national, cat si in unul
local din judetul/judetele in care este situat terenul.
(3) Presedintii consiliilor de administratie ale societatilor comerciale au
obligatia de a afisa de indata la sediul societatii comerciale anuntul
publicitar prevazut la alin. (1).
Art. 38
Anuntul publicitar va fi intocmit in baza dosarului de prezentare si a
studiului de oportunitate intocmit de A.D.S. si va cuprinde informatii minime
cu privire la:
a) denumirea si sediul A.D.S.;
b) denumirea, sediul social, numarul de inmatriculare la oficiul
registrului comertului si codul fiscal ale societatii comerciale care se
privatizeaza;
c) obiectul principal de activitate, capitalul social, numarul total de
actiuni, valoarea nominala a unei actiuni si structura actionariatului, conform
ultimei cereri de inscriere de mentiuni la registrul comertului;
d) numarul de actiuni oferite spre vanzare si procentul acestora din
totalul actiunilor;
e) metoda de vanzare;
f) oferta de pret pentru o actiune si pentru pachetul pus in vanzare;
g) persoana desemnata sa dea relatii suplimentare (numele si prenumele,
numarul de telefon, fax);
h) criteriile de preselectie, daca este cazul; criteriile de preselectie se
stabilesc de A.D.S. si se pot referi la identificarea, bonitatea si capacitatea
economico-financiara, tehnica si juridica ale potentialului cumparator de a
prezenta o oferta de cumparare corespunzatoare cerintelor A.D.S.;
i) locul unde si data pana la care se depun documentele care atesta
indeplinirea criteriilor de precalificare, daca este cazul;
j) instructiuni privind conditiile depunerii de oferte finale ori, dupa
caz, preliminare si neangajante, precum si data si locul deschiderii acestora;
pentru depunerea ofertelor se va stabili un termen de maximum 120 de zile, dar
nu mai mic de 20 de zile de la publicarea anuntului de vanzare;
k) alte date considerate importante.
Art. 39
Valabilitatea ofertei de vanzare este de maximum 180 de zile calendaristice
de la data primului anunt publicitar.
Art. 40
(1) Dosarul de prezentare va cuprinde in principal urmatoarele elemente:
a) informatii generale: denumirea, forma juridica, sediul principal si,
daca este cazul, sediile secundare, numarul de inmatriculare la oficiul
registrului comertului, codul fiscal, codul postal, numerele de telefon, fax,
capitalul social, inclusiv numarul total de actiuni, valoarea nominala a
actiunilor si structura actionariatului, conform ultimei cereri de inscriere de
mentiuni la registrul comertului, obiectul de activitate, numarul si structura
numerica ale personalului salariat;
b) date privind situatia patrimoniala, cu referire la:
(i) terenuri: suprafata, amplasarea, destinatia, valoarea de inregistrare
in contabilitate, situatia juridica;
(ii) cladiri principale: amplasarea, suprafata - construita si desfasurata
-, destinatia, vechimea, valoarea de inregistrare in contabilitate, situatia
juridica;
(iii) investitii in curs: descrierea sumara, valoarea totala, procentul de
realizare, data finalizarii;
(iv) participari la alte societati comerciale: denumirea si numarul de
inmatriculare ale acestor alte societati, procentul detinut din capitalul
social, precum si valoarea nominala a capitalului social detinut;
(v) bunurile imobile ipotecate si bunurile mobile care fac obiectul unei
garantii reale mobiliare, bunurile asupra carora poarta un privilegiu special,
precum si bunurile imobile revendicate de terti;
(vi) bunurile care fac obiectul contractelor de locatie de gestiune, de
inchiriere, asociatie in participatiune sau leasing;
(vii) drepturile de proprietate industriala detinute: brevete de inventie,
marci, desene si modele industriale;
(viii) litigiile cu o valoare mai mare de 500.000.000 lei, prezentate
distinct in functie de calitatea procesuala;
c) date privind situatia economico-financiara: bilant simplificat - conform
bilantului pe anul precedent si ultimei balante din anul in curs -, contul de
profit si pierderi - la sfarsitul anului precedent si la nivelul unui semestru
al anului in curs sau, dupa caz, prin utilizarea datelor efectiv cumulate pana
in luna in care se calculeaza - si activul net contabil la data la care se
intocmeste dosarul de prezentare, inclusiv obligatiile societatii comerciale
fata de Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului rezultate din fonduri pentru restructurare si dividende;
d) certificatele de sarcini fiscale;
e) obligatiile de mediu ce trebuie sa fie indeplinite de societatea
comerciala, conform avizului de mediu eliberat de autoritatea de mediu
competenta, si surse potentiale de raspundere a societatii comerciale pentru
daune cauzate mediului, evidentiate in avizul de mediu;
f) oferta de vanzare si, daca este cazul, de concesionare;
g) valabilitatea pretului/actiune din oferta de vanzare.
(2) Continutul dosarului de prezentare a societatii comerciale poate varia
de la caz la caz, in raport cu specificul societatii comerciale supuse
privatizarii si cu metoda de vanzare.
Art. 41
In cazul vanzarii actiunilor prin oferta publica datele si informatiile
cuprinse in dosarul de prezentare vor fi cele indicate in Normele emise de
Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare privind prospectul de oferta publica.
In cazul vanzarii de valori mobiliare pe piata de capital internationala se vor
respecta regulile de informare a investitorilor, specifice pietei pe care se
efectueaza tranzactia respectiva.
Art. 42
O data cu dosarul de prezentare A.D.S. va intocmi si un caiet de sarcini
care va cuprinde in principal urmatoarele elemente:
a) instructiunile pentru intocmirea ofertei de cumparare;
b) documentele de participare ce insotesc oferta de cumparare.
Art. 43
In situatia in care privatizarea unei societati comerciale este insotita si
de concesionarea terenului aflat in exploatarea ei A.D.S. va intocmi si studiul
de oportunitate privind concesionarea, care va cuprinde cel putin elementele
prevazute la art. 7 din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor.
Art. 44
Raspunderea cu privire la realitatea, corectitudinea si actualitatea
datelor care stau la baza intocmirii dosarului de prezentare, a calcularii
pretului de oferta, a actiunilor, precum si la baza intocmirii prospectului de
oferta publica, dupa caz, revine in totalitate administratorilor si cenzorilor
societatii comerciale emitente.
Art. 45
Actiunile societatilor comerciale se vor vinde la pretul de piata rezultat
din raportul dintre cerere si oferta, fara sa existe un pret minim de vanzare.
In cazul in care, in urma negocierilor, pretul cel mai bun obtinut este sub
pretul de oferta al A.D.S., consiliul de administratie decide asupra
oportunitatii incheierii contractului de vanzare-cumparare de actiuni la pretul
oferit.
Art. 46
A.D.S. dispune intocmirea raportului de evaluare de catre un evaluator
autorizat, persoana fizica sau juridica, romana sau straina, agreat de A.D.S.
si angajat prin contract. Contractul se incheie cu societatea comerciala sau cu
A.D.S., potrivit hotararii consiliului de administratie.
Art. 47
In vederea realizarii atributiilor sale A.D.S. va putea angaja serviciile
unor firme de consultanta in domeniul financiar-contabil, audit, juridic,
evaluari etc., precum si ale unor experti, dupa caz.
Art. 48
Pretul stabilit in baza raportului de evaluare intocmit de evaluator si a
aprecierilor expertilor din cadrul A.D.S. va fi pretul de pornire al negocierii
directe cu preselectie si este valabil pentru toate negocierile desfasurate in
termenul de valabilitate a ofertei prevazut la art. 39.
Art. 49
(1) Pentru societatile comerciale care au un capital social de pana la 4
miliarde lei si teren agricol de pana la 500 ha si care nu este ocupat cu
plantatii, sere, solarii, iazuri etc. raportul de evaluare poate fi intocmit,
potrivit hotararii consiliului de administratie, de catre A.D.S., sub forma
unui raport de evaluare simplificat.
(2) Instructiunile privind modul de intocmire a raportului de evaluare
simplificat se aproba prin hotarare a Consiliului de administratie al A.D.S.
(3) Lista cuprinzand societatile comerciale pentru care se intocmeste
raport de evaluare simplificat se aproba prin hotarare a Consiliului de
administratie al A.D.S.
Art. 50
Pentru intocmirea raportului de evaluare presedintii consiliilor de
administratie ale societatilor comerciale sunt obligati sa puna la dispozitie
evaluatorului toate datele necesare, in termenul stabilit de A.D.S.
Art. 51
Metoda de vanzare a actiunilor catre investitorii interesati se stabileste
prin hotarare a Consiliului de administratie al A.D.S.
Art. 52
Metodele vanzarii de actiuni pot fi oferta publica de vanzare si negocierea
directa cu preselectie.
Art. 53
Vanzarea de actiuni prin oferta publica de vanzare se face cu respectarea
prevederilor Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori,
precum si ale celorlalte acte normative in domeniu.
Art. 54
In cazul vanzarii actiunilor prin oferta publica de vanzare, prin metode
specifice pietei de capital, potrivit art. 14 alin. (1) lit. a) din lege,
datele si informatiile cuprinse in prospectul de oferta publica vor fi cele
indicate in Normele emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare privind
prospectul de oferta publica ori, dupa caz, in alte reglementari aplicabile
tranzactiei respective. In situatia vanzarii de valori mobiliare pe piata de
capital internationala se vor respecta regulile de informare a investitorilor,
specifice pietei pe care se efectueaza tranzactia respectiva.
Art. 55
Vanzarea actiunilor prin oferta publica de vanzare se face prin intermediul
unor societati de valori mobiliare agreate de A.D.S. Criteriile de selectie si
punctajele pentru licitatia organizata in scopul selectarii societatilor de
valori mobiliare agreate se stabilesc prin hotarare a Consiliului de
administratie al A.D.S.
Art. 56
Prospectul de oferta publica de vanzare va contine si studiul de
oportunitate intocmit in vederea concesionarii terenului administrat de
societatea comerciala, precum si contractul-cadru de concesiune a terenului.
Art. 57
Prin prospectul de oferta publica de vanzare A.D.S. si societatea emitenta
vor prezenta in mod distinct, pe baza situatiei cunoscute la data intocmirii
prospectului de oferta publica, riscurile pe care si le asuma cumparatorul prin
eventuala aplicare a Legii nr. 18/1991, republicata, cu modificarile
ulterioare, si ale Legii nr. 1/2000, cu modificarile ulterioare, precum si a
oricaror alte acte normative.
Art. 58
Oferta publica de vanzare va fi facuta pentru tot pachetul de actiuni
detinut de A.D.S., cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (2) din lege, de
regula prin metoda "totul sau nimic". Pentru subscrierea in
conditiile art. 14 alin. (2) din lege persoanele indreptatite vor prezenta
intermediarului dovada calitatii de salariat/membru al conducerii societatii
comerciale la data deschiderii ofertei. Dovezile vor ramane in original la
intermediar care se va ingriji si de pastrarea acestora.
Art. 59
Consiliul de administratie al A.D.S. aproba:
a) pretul de pornire al procedurii de vanzare prin oferta publica. Pretul
include taxa de autorizare, comisionul de intermediere si toate celelalte
cheltuieli legate de vanzarea prin oferta publica;
b) metoda de tranzactionare pe piata de capital, avandu-se in vedere
situatia concreta a fiecarei societati comerciale;
c) continutul proiectului de prospect de oferta publica;
d) contractul de intermediere incheiat cu una dintre societatile de valori
mobiliare agreate, in conditiile art. 55;
e) pretul de pornire al vanzarii si nivelul minim acceptabil, in cazul
metodelor de tranzactionare care presupun proceduri de identificare a pretului
de echilibru intre cerere si oferta (licitatie olandeza, licitatie speciala
deschisa etc.).
Art. 60
A.D.S. elaboreaza proceduri interne referitoare la vanzarea de actiuni prin
oferta publica de vanzare.
Negocierea directa cu preselectie
Art. 61
(1) Criteriile de preselectie in vederea alegerii investitorilor care
participa la negocierea privind vanzarea de actiuni sunt urmatoarele:
- pentru persoanele fizice:
a) pregatirea de specialitate in domeniul agricol, dovedita cu actele
eliberate de institutiile de invatamant;
b) declaratie pe propria raspundere ca nu are contracte reziliate din culpa
sa sau restante la platile datorate in baza unor contracte de vanzare-cumparare
de actiuni, incheiate cu Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor sau
cu alte institutii publice implicate, sau in baza unor contracte de
concesionare a terenurilor agricole, incheiate cu A.D.S.;
- pentru persoanele juridice:
a) sa faca dovada inregistrarii si functionarii legale (act constitutiv,
certificat de inmatriculare, cod fiscal etc.);
b) sa aiba in obiectul de activitate "activitate agricola" -
grupa 01 din Codul CAEN;
c) sa faca dovada experientei in domeniul agricol;
d) durata existentei persoanei juridice, potrivit actelor constitutive, sa
fie mai mare decat durata concesionarii, daca este cazul;
e) declaratie pe propria raspundere ca nu are contracte reziliate din culpa
sa sau restante la platile datorate in baza unor contracte de vanzare-cumparare
de actiuni, incheiate cu Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor sau
cu alte institutii publice implicate, sau in baza unor contracte de
concesionare a terenurilor agricole, incheiate cu A.D.S.
(2) Asociatiile constituite in conformitate cu art. 16 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale,
aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, nu
sunt supuse prevederilor alin. (1) lit. b) si c) referitoare la persoanele
juridice.
Art. 62
(1) Pentru participarea la negocierea cu preselectie potentialii
cumparatori depun la sediul A.D.S. urmatoarele documente:
a) dovada privind depunerea garantiilor de participare;
b) dovada privind achitarea pretului dosarului de prezentare si a caietului
de sarcini;
c) imputernicirea acordata persoanei care reprezinta investitorul la
negociere, care trebuie sa fie expresa, iar daca provine din partea unei
persoane fizice, sa fie in forma autentica;
d) documentele care certifica identitatea si calitatea investitorului,
astfel:
(2) Documentele care certifica identitatea si calitatea investitorului
persoana juridica romana sunt:
a) copia legalizata de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul
registrului comertului, de pe actul constitutiv, inclusiv de pe actele
aditionale si de pe certificatul de inregistrare fiscala;
b) scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o banca romana, conform
modelului-cadru aprobat de Consiliul de administratie al A.D.S.;
c) dovezi privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii
bugetari, prin prezentarea certificatelor de atestare fiscala eliberate de
titularii acestor creante bugetare;
d) declaratie semnata de reprezentantul legal, potrivit careia societatea
comerciala nu se afla in reorganizare judiciara sau in faliment;
e) documentele mentionate la lit. b), c) si d) vor fi prezentate in
original.
(3) Documentele care certifica identitatea si calitatea investitorului
persoana juridica straina sunt:
a) actul de inmatriculare a societatii comerciale straine;
b) scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o banca romana sau de o
banca straina cu care o banca romana are relatii de corespondent, conform
modelului-cadru aprobat de Consiliul de administratie al A.D.S.;
c) declaratie semnata de reprezentantul legal, potrivit careia societatea
comerciala nu se afla in reorganizare judiciara sau in faliment;
d) toate documentele depuse de ofertanti, cu exceptia cazului in care
acestea reprezinta rapoarte de activitate sau situatii financiare, vor fi
prezentate in original si in copie legalizata. Toate aceste documente vor fi
insotite de traducerea legalizata in limba romana.
(4) Documentele care certifica identitatea si calitatea investitorului
comerciant, persoana fizica sau asociatie familiala, sunt:
a) copie legalizata de pe actul de identitate si de pe autorizatia de
functionare eliberata de autoritatea competenta sau de pe actul legal de
constituire, dupa caz;
b) dovezi privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii
bugetari, prin prezentarea unor certificate de atestare fiscala, eliberate de
titularii acestor creante bugetare.
(5) Documentele care certifica identitatea si calitatea investitorului,
asociatie agricola constituita in baza Legii nr. 36/1991, sunt:
a) procesul-verbal al adunarii constitutive, in original sau copie
legalizata;
b) acte doveditoare privind calitatile si capacitatile
asociatilor/angajatilor acestora: curriculum vitae, diplome de studii - copie
legalizata;
c) certificat de cazier judiciar pentru fiecare membru al asociatiei;
d) dovada privind achitarea in termenele legale a obligatiilor fiscale prin
prezentarea certificatului de atestare fiscala eliberat de organul fiscal
competent pentru toti membrii asociatiei;
e) actele de proprietate asupra terenului (proces-verbal de punere in
posesie, titlu de proprietate) ale tuturor membrilor asociatiei - copie
legalizata;
f) acte de donatie, contracte de schimb, acte de vanzare-cumparare privind
terenul detinut de fiecare asociat - copii legalizate;
g) alte acte care atesta dobandirea dreptului de proprietate provenit din
succesiune, accesiune, vanzare silita sau uzucapiune etc., pentru fiecare
asociat - copie legalizata;
h) dovada privind intabularea actelor de proprietate in cartea funciara, cu
indicarea cotei fiecarui coproprietar, potrivit art. 46 din Legea cadastrului
si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996.
(6) Documentele care certifica identitatea si calitatea investitorului,
societate agricola constituita in baza Legii nr. 36/1991, sunt:
a) dovada privind constituirea legala a societatii agricole:
- copii legalizate de pe statut si de pe actul de constituire;
- copie legalizata de pe incheierea judecatoreasca prin care se dispune inscrierea
societatii in Registrul societatilor agricole, cu mentionarea pozitiei din
registru;
b) copii legalizate de pe actele aditionale si dovada privind mentionarea
acestora in Registrul societatilor agricole;
c) scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o banca romana, conform
modelului-cadru aprobat de Consiliul de administratie al A.D.S.;
d) dovezi privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii
bugetari, prin prezentarea unor certificate de atestare fiscala eliberate de titularii
acestor creante bugetare;
e) declaratie semnata de reprezentantul legal, potrivit careia societatea
nu se afla in reorganizare judiciara sau in faliment;
f) lista cuprinzand asociatii intrati/iesiti in cursul anului curent, cu
mentionarea valorii partilor sociale subscrise/retrase, dupa caz;
g) suma maxima admisa de adunarea generala a asociatilor pana la care
consiliul de administratie al societatii poate angaja societatea in cursul
anului curent (copie de pe procesul-verbal al adunarii generale a asociatilor);
(7) Documentele care certifica identitatea si calitatea investitorului
persoana fizica romana: copie de pe actul de identitate si certificatul de
cazier judiciar.
(8) Documentele care certifica identitatea si calitatea investitorului
persoana fizica straina: copie de pe pasaport si certificatul de cazier,
traducere legalizata.
(9) Neprezentarea sau prezentarea incompleta a documentelor de participare
conduce la excluderea respectivului ofertant.
(10) Prezentarea unor declaratii pe propria raspundere, false sau
incomplete, da dreptul A.D.S. sa excluda ofertantul din orice faza a procedurii
sau, dupa caz, sa rezilieze eventualul contract incheiat cu ofertantul
respectiv, urmand reluarea procedurii.
(11) Rezolutiunea contractului in aceste conditii atrage revenirea
intregului pachet de actiuni vandute in patrimoniul A.D.S., fara restituirea
sumelor platite pana la data rezolutionarii, care vor fi retinute cu titlu de
daune-interese.
Art. 63
La negocierea directa cu preselectie pentru societatile comerciale care nu
detin terenuri cu destinatie agricola criteriul de departajare a ofertantilor
este pretul/actiune, in conditiile art. 14 alin. (3) din lege.
Art. 64
La negocierea directa cu preselectie pentru societatile comerciale care
detin terenuri cu destinatie agricola vanzarea actiunilor se realizeaza
concomitent cu concesionarea acestor terenuri.
Art. 65
(1) Departajarea ofertantilor dupa negocierea directa cu preselectie (in
baza ofertei finale, ferme si definitive) se face pe baza unei grile de
punctare care contine in principal urmatoarele elemente:
a) pret/actiune, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (3) din lege;
b) nivelul redeventei oferite;
c) modalitatea de plata a actiunilor;
d) investitii pentru dezvoltarea societatii;
e) investitii minime pentru dezvoltarea exploatatiilor, pentru
intretinerea, exploatarea si reabilitarea terenului, cu respectarea
obligatiilor de mediu;
f) pregatirea de specialitate pentru persoanele fizice;
g) experienta in exploatarea terenului pentru persoane juridice.
(2) Pentru stabilirea echivalentului pretului/actiune care se ia in
calculul grilei de punctare aferente fiecarei oferte se procedeaza astfel:
a) daca sunt numai ofertanti care beneficiaza de prevederile art. 14 alin.
(3) din lege se ia in calcul pretul/actiune inscris in oferta fiecarui
investitor. Pretul/actiune va fi cel inscris in oferta castigatoare;
b) daca sunt atat ofertanti care nu beneficiaza de prevederile art. 14
alin. (3) din lege, cat si ofertanti care beneficiaza de aceste prevederi, iar
cel mai mare pret/actiune oferit apartine unui ofertant din a doua categorie,
pretul va fi cel inscris in oferta castigatoare;
c) daca sunt atat ofertanti care nu beneficiaza de prevederile art. 14
alin. (3) din lege, cat si ofertanti care beneficiaza de acestea, iar cel mai
mare pret/actiune oferit apartine unui ofertant din prima categorie, pentru
ofertantii din a doua categorie care au oferit un pret cu cel mult 40% mai mic
decat cel mai mare pret oferit, la calculul grilei de punctare se ia in calcul
pretul/actiune al acestora, la care se adauga 40% din cel mai mare pret oferit,
iar pretul/actiune ramane cel inscris in oferta.
(3) In grila de punctare se inscriu si celelalte elemente din oferta
finala, ferma si definitiva, se calculeaza punctajul, castigator fiind
ofertantul care obtine punctajul cel mai mare.
Art. 66
In situatia in care A.D.S. a organizat prin metoda negocierii directe cu preselectie
vanzarea de actiuni concomitent cu concesionarea terenurilor, ofertantul
declarat castigator va semna in nume propriu contractul de vanzare-cumparare a
pachetului majoritar de actiuni, urmand ca dupa inregistrarea la oficiul
registrului comertului a noii sale calitati de actionar majoritar sa convoace
adunarea generala a actionarilor si sa mandateze noul consiliu de administratie
al societatii sa desemneze persoana imputernicita sa incheie contractul de
concesionare cu A.D.S., in conditiile asumate prin oferta sa.
Art. 67
In cadrul negocierii contractului de vanzare-cumparare se vor stabili
clauze pentru pastrarea obiectului de activitate si protectia salariatilor.
Art. 68
(1) Asociatiile constituite in conformitate cu art. 16 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si societatile comerciale
agricole, asociatiile agricole si alte forme asociative din agricultura, cu
personalitate juridica, pot cumpara actiuni emise de societatile comerciale,
beneficiind de urmatoarele facilitati: plata in rate egale sau descrescatoare,
esalonate pe o perioada de maximum 5 ani de la data incheierii contractului de
vanzare-cumparare, cu un avans de minimum 20% din pretul de adjudecare si cu o
dobanda de 10% pe an.
(2) Facilitatile prevazute la alin. (1) se acorda doar in cazul
privatizarii societatilor comerciale prin metoda negocierii directe cu
preselectie.
Art. 69
(1) Actiunile dobandite in conformitate cu prevederile art. 15 din lege nu
vor putea fi instrainate, sub sanctiunea nulitatii actului de instrainare, si
nu vor putea fi distribuite chiar in situatia achitarii lor de catre
beneficiarii facilitatilor prevazute la art. 15 din lege si nici nu vor putea
fi grevate de sarcini pana la achitarea integrala a intregului pachet de
actiuni achizitionat.
(2) Neindeplinirea din culpa de catre beneficiarii facilitatilor prevazute
la art. 15 din lege a oricareia dintre obligatiile contractuale da dreptul
A.D.S. sa rezolutioneze contractul.
(3) Rezolutiunea contractului atrage revenirea intregului pachet de actiuni
vandute in patrimoniul A.D.S., fara restituirea sumelor platite pana la data
rezolutiunii, care vor fi retinute cu titlu de daune-interese.
(4) Sanctiunea rezolutiunii va putea fi dispusa prin hotarare a Consiliului
de administratie al A.D.S. dupa implinirea a 30 de zile calendaristice de la
data notificarii.
Art. 70
In aplicarea prevederilor art. 16 alin. (2) din lege Ministerul Finantelor
Publice va emite reglementari privind inregistrarea in contabilitate a sumelor
respective.
(2) Ordinea in care se vor face platile prevazute la art. 16 alin. (2) din
lege este:
a) dobanzi;
b) rate;
c) credite bancare pentru cumpararea de actiuni;
d) penalitati de intarziere pentru neachitarea in termen a ratelor.
Art. 71
(1) Pentru actiunile vandute cu plata in rate actiunile neachitate se
constituie gaj si se elibereaza de sarcinile privind gajul pe masura achitarii
lor.
(2) Contractul de gaj pentru actiunile neachitate se incheie concomitent cu
contractul de vanzare-cumparare a actiunilor cu plata in rate si se
actualizeaza in functie de platile efectuate.
Art. 72
(1) Contractul de gaj pentru realizarea investitiilor necesare in vederea
dezvoltarii societatii/aport de capital se incheie concomitent cu contractul de
vanzare-cumparare, prin gajarea unui procent din pachetul de actiuni achitat,
procent aprobat de Consiliul de administratie al A.D.S. Pentru acoperirea
integrala a investitiilor angajate cumparatorul va constitui garantii
suplimentare.
(2) Contractul de gaj va putea fi inregistrat in registrul actionarilor
societatii, la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, la societatea de
registru independent sau la registrul comertului, dupa caz, conform
dispozitiilor legale.
SECTIUNEA a 3-a
Concesionarea sau arendarea terenurilor cu destinatie agricola, precum si
concesionarea bunurilor proprietate publica sau privata a statului si a
activitatilor si serviciilor publice
Art. 73
Procedura concesionarii prin licitatie cu plic inchis se aplica in
urmatoarele situatii:
a) concesionarea catre investitorii interesati numai de concesionarea
terenurilor cu destinatie agricola;
b) concesionarea terenurilor cu destinatie agricola care au fost exploatate
de societatile comerciale aflate in lichidare administrativa sau in faliment.
Art. 74
(1) In cazul in care un investitor este interesat numai de concesionarea
terenului cu destinatie agricola si nu solicita si cumpararea de actiuni ale
societatii comerciale care are in exploatare terenul respectiv vor putea fi
concesionate numai terenurile care, potrivit studiului de oportunitate
intocmit, nu sunt necesare societatii comerciale pentru desfasurarea
activitatii.
(2) Scoaterea la licitatie cu plic inchis se face cu acordul Consiliului de
administratie al A.D.S.
Art. 75
(1) In situatia in care societatea comerciala se afla in lichidare
administrativa sau in faliment A.D.S. va concesiona prin metoda licitatiei cu
plic inchis suprafata de teren agricol care s-a aflat in exploatarea
societatii.
(2) In situatia in care dupa organizarea a doua sedinte de licitatie
suprafata de teren agricol nu a fost concesionata, A.D.S., pe baza studiului de
oportunitate aprobat de consiliul sau de administratie, va putea scoate la
concesionare prin metoda licitatiei cu plic inchis parti din suprafata totala
de teren, urmarindu-se prin aceasta concesionarea in totalitate a suprafetelor
de teren initiale.
(3) In situatia in care pe suprafata de teren ce urmeaza sa fie
concesionata exista investitii (sere, plantatii etc.), A.D.S. va clarifica
situatia juridica a investitiei anterior declansarii procedurii de
concesionare.
(4) Concesionarea terenurilor agricole pe care se afla investitii (sere,
plantatii etc.) se va realiza prin procedura licitatiei cu plic inchis, cu
respectarea urmatoarei proceduri prealabile:
a) in termen de 5 de zile de la data notificarii de catre A.D.S. persoanele
fizice sau juridice care doresc sa se prevaleze de dreptul de proprietate
asupra investitiilor, cu prilejul concesionarii terenului respectiv, incheie in
scris un acord prealabil cu A.D.S. cu privire la desemnarea unui evaluator
dintre cei agreati de A.D.S., punerea la dispozitie acestuia a tuturor
documentelor si datelor solicitate, acceptarea neconditionata a raportului de
evaluare cu plata justa pentru investitiile respective, ca despagubire
prealabila incheierii contractului de concesiune in conditiile prezentelor
norme metodologice;
b) continutul acordului scris si semnat prevazut la lit. a) impreuna cu
caietul de sarcini al concesionarii terenului se aproba de Consiliul de
administratie al A.D.S., iar garantia de participare la licitatie nu poate fi
stabilita la o suma mai mica decat valoarea din raportul de evaluare separata a
investitiilor;
c) la constituirea garantiei de participare persoanelor prevazute la lit.
a) li se recunoaste valoarea rezultata din raportul de evaluare si acceptata de
parti prin acordul prealabil, cu conditia depunerii unui antecontract, semnat
de persoanele imputernicite, de vanzare a investitiei in favoarea
castigatorului licitatiei de concesionare, desemnat in conditiile prezentelor
norme metodologice.
Art. 76
Bunurile, activitatile si serviciile apartinand domeniului public sau
privat al statului, aflate in subordinea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor si care pot fi concesionate, vor fi stabilite prin
ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor, iar concesionarea
se va face prin metoda licitatiei cu plic inchis.
Art. 77
Procedura licitatiei cu plic inchis se va desfasura intr-o singura etapa,
cu respectarea urmatoarelor conditii:
- Licitatia cu plic inchis se desfasoara la adresa prevazuta in anuntul
publicitar, intr-o singura sedinta, la care pot participa un numar nelimitat de
ofertanti care au achitat caietul de sarcini si fac dovada constituirii
garantiei de participare in cuantumurile valorice si sub formele precizate in
caietul de sarcini.
- Pentru participarea la licitatie in termenul prevazut in anuntul
publicitar ofertantii au obligatia sa depuna la adresa prevazuta in anuntul
publicitar plicul sigilat cuprinzand:
a) documentele de participare la licitatie, in conformitate cu art. 62,
precum si celelalte documente solicitate in caietul de sarcini;
b) oferta tehnica si financiara, de asemenea in plic sigilat.
- Membrii comisiei de licitatie si ofertantii sau reprezentantii acestora vor
fi prezenti la data, ora si locul anuntate pentru deschiderea plicurilor.
- Presedintele comisiei de licitatie va deschide numai plicurile
ofertantilor prezenti.
- Documentele de participare la licitatie ale fiecarui ofertant vor fi
semnate pe verso de toti membrii comisiei de licitatie si vor fi contrasemnate
de ceilalti ofertanti, in ordinea deschiderii plicurilor.
- Vor fi exclusi de la licitatie ofertantii care nu au depus toate
documentele cu respectarea conditiilor de forma si de continut cerute prin
caietul de sarcini, precum si cei care nu au fost prezenti la momentul
inceperii licitatiei. Ofertantilor exclusi li se va restitui plicul cu oferta
tehnica si financiara, nedesfacut.
- Presedintele comisiei de licitatie va deschide plicurile continand
ofertele tehnice si financiare ale ofertantilor acceptati.
- Ofertele tehnice si financiare ale fiecarui ofertant vor fi semnate pe
verso, pe fiecare pagina, de catre toti membrii comisiei de licitatie si vor fi
contrasemnate de ceilalti ofertanti, in ordinea deschiderii plicurilor.
- Ofertele sunt irevocabile si contin:
a) numele persoanei fizice/denumirea persoanei juridice si
domiciliul/sediul acesteia;
b) redeventa oferita;
c) celelalte elemente pe baza carora se stabileste oferta castigatoare
conform grilei de punctaj, cum ar fi: investitiile angajate de ofertant,
conditiile de exploatare, pregatirea profesionala si dotarea tehnica a
ofertantului, obligatiile de mediu solicitate prin caietul de sarcini etc.
- Comisia de licitatie face evaluarea ofertelor pe baza punctajului din
grila de selectie a ofertelor.
- Membrii comisiei de licitatie vor proceda, pe loc, la evaluarea ofertelor
in baza grilei de selectie, stabilind punctajul fiecarui ofertant.
- Presedintele comisiei de licitatie comunica ofertantilor continutul
procesului-verbal de adjudecare a ofertei in favoarea ofertantului care
totalizeaza punctajul cel mai mare. In situatia in care mai multi ofertanti au
intrunit acelasi punctaj maxim se declara adjudecatar ofertantul care a oferit
redeventa cea mai mare. Daca se mentine egalitate de puncte, comisia de
licitatie va organiza de indata intre acestia licitatie cu strigare, la care
elementul de departajare va fi redeventa, cu un pas de crestere de 5% din
valoarea acesteia.
- In situatia in care la licitatie se prezinta un singur ofertant, iar
oferta acestuia indeplineste conditiile impuse de organizatorul licitatiei,
obtinand cel putin 60% din punctajul maxim, comisia de licitatie il declara
castigator.
- Adjudecarea licitatiei se consemneaza in procesul-verbal, intocmit in
cate un exemplar atat pentru comisia de licitatie, cat si pentru fiecare
ofertant si semnat de membrii acesteia, de castigator, precum si de ceilalti
ofertanti.
- Comisia de licitatie va inmana procesul-verbal de adjudecare ofertantului
in favoarea caruia s-a adjudecat licitatia, precum si celorlalti participanti
la licitatie.
- Garantia de participare constituita de castigator se retine de
organizator. Garantia nu se restituie ofertantului declarat castigator in
urmatoarele situatii:
a) cand a revocat oferta dupa deschiderea plicului continand oferta tehnica
si financiara;
b) cand a refuzat semnarea procesului-verbal de adjudecare;
c) cand a refuzat semnarea contractului de concesionare in termen de 10
zile lucratoare de la data procesului-verbal de licitatie.
- Licitatia se anuleaza in conditiile prevazute la lit. b) si c) ale
prevederii anterioare, urmand sa fie reluata.
- Organizatorul licitatiei este obligat sa restituie celorlalti ofertanti
garantia de participare in termen de pana la 5 zile de la organizarea
licitatiei.
- Garantia nu se restituie ofertantilor care au facut declaratii false.
- In termen de 24 ore de la primirea procesului-verbal de licitatie
ofertantii pot face contestatii in scris cu privire la modul in care au fost
respectate dispozitiile prezentelor norme metodologice prin care se
reglementeaza procedura licitatiei cu plic inchis, la sediul organizatorului,
potrivit anuntului publicitar.
- Eventualele contestatii se solutioneaza de comisia de solutionare a
contestatiilor in termen de maximum 5 zile lucratoare de la primirea acestora
si se comunica petentului prin grija organizatorului licitatiei.
- Procedurile referitoare la contestatii sunt de aplicabilitate generala.
Art. 78
(1) In vederea gestionarii si exploatarii eficiente a terenurilor, A.D.S.
va putea da in arenda sau in orice alte forme de exploatare eficienta
terenurile aflate in administrarea sa, pana la concesionarea acestora.
(2) Procedurile privind operatiunile prevazute la alin. (1) vor fi aprobate
de Consiliul de administratie al A.D.S.
(3) Contractele in derulare, incheiate in vederea exploatarii eficiente si
viabile a terenurilor agricole de catre societatile comerciale din portofoliul
A.D.S., aflate sub incidenta Legii nr. 64/1995, republicata, pot fi preluate de
A.D.S. prin subrogare in drepturile societatilor comerciale.
(4) In vederea gestionarii si exploatarii eficiente a terenurilor, A.D.S.
va putea desfasura activitati de protectie a mediului, prevazute la art. 62
alin. (1) din Normele metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 216/1999.
SECTIUNEA a 4-a
Procedura vanzarii actiunilor societatilor comerciale si a concesionarii
terenurilor cu destinatie agricola
Art. 79
(1) A.D.S., in baza raportului de evaluare si a studiului de oportunitate,
precum si a aprecierilor expertilor sai, intocmeste in vederea aprobarii:
a) nota de pret privind evaluarea actiunilor;
b) conditiile de acordare a concesiunii.
(2) In baza notei de pret si a conditiilor de acordare a concesiunii
concesionarea terenurilor cu destinatie agricola se aproba de Consiliul de
administratie al A.D.S.
(3) In baza notei de pret si a studiului de oportunitate aprobate se
intocmesc:
a) dosarul de prezentare a societatii comerciale si caietul de sarcini
privind oferta de vanzare de actiuni;
b) caietul de sarcini privind concesionarea terenurilor cu destinatie
agricola.
Art. 80
(1) Dosarul de prezentare a societatii comerciale si caietul de sarcini vor
cuprinde elementele obligatorii prevazute la art. 40 si 42.
(2) Caietul de sarcini privind concesionarea va cuprinde si elementele
obligatorii prevazute la art. 9 alin. (1) din Normele metodologice-cadru de
aplicare a Legii nr. 219/1998, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 216/1998.
CAP. 4
Vanzarea de active apartinand societatilor comerciale ce detin in
administrare terenuri cu destinatie agricola
SECTIUNEA 1
Pregatirea pentru vanzare
Art. 81
Potrivit avizului A.D.S., adunarea generala a actionarilor va aproba
restructurarea societatii comerciale prin divizare, vanzare de active,
concesionare sau arendare de terenuri.
Art. 82
In cazul divizarii societatii comerciale vanzarea actiunilor si
concesionarea terenurilor societatilor comerciale rezultate din divizare se fac
cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
Art. 83
In cazul reorganizarii judiciare a societatilor comerciale A.D.S. impreuna
cu creditorii se vor pronunta asupra planului de reorganizare care va prevedea
calitatea de creditor preferential al A.D.S. pentru recuperarea redeventei.
SECTIUNEA a 2-a
Vanzarea de active cu plata integrala
Art. 84
(1) Vanzarea de active se face prin licitatie cu strigare sau prin
licitatie cu plic inchis.
(2) Normele privind vanzarea de active prin licitatie cu strigare sau prin
licitatie cu plic inchis se elaboreaza de Consiliul de administratie al A.D.S.
si se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor.
Art. 85
Concesionarea terenurilor agricole aferente constructiilor edificate pe
aceste terenuri de catre constructorii de buna-credinta, a terenurilor agricole
aferente activelor pentru care exista un contract de leasing imobiliar cu
clauza irevocabila de vanzare si, dupa caz, a eventualelor terenuri agricole
aferente unor active cumparate anterior datei intrarii in vigoare a prezentelor
norme metodologice se va realiza prin procedura licitatiei cu plic inchis, cu
respectarea urmatoarei proceduri prealabile:
a) in termen de 45 de zile de la data notificarii de catre A.D.S.
persoanele fizice sau juridice care doresc sa se prevaleze de o astfel de
calitate cu prilejul concesionarii terenului agricol respectiv incheie in scris
un acord prealabil cu A.D.S. cu privire la desemnarea unui evaluator dintre cei
agreati de A.D.S., punerea la dispozitie acestuia a tuturor documentelor si
datelor solicitate, acceptarea neconditionata a raportului de evaluare ca plata
justa pentru constructia, pentru valoarea contractului de leasing imobiliar cu
clauza irevocabila de vanzare in curs de executare sau, respectiv, pentru
activul detinut si acceptarea participarii la licitatia de concesionare si/sau
a despagubirii prealabile incheierii contractului de concesionare in conditiile
prezentelor norme metodologice;
b) continutul acordului scris si semnat prevazut la lit. a) impreuna cu
caietul de sarcini al concesionarii terenului se aproba de Consiliul de
administratie al A.D.S., iar garantia de participare la licitatie nu poate fi
stabilita la o suma mai mica decat valoarea din raportul de evaluare separata a
constructiei, a contractului de leasing imobiliar sau a activului;
c) la constituirea garantiei de participare persoanelor prevazute la lit.
a) li se recunoaste valoarea rezultata din raportul de evaluare si acceptata de
parti prin acordul prealabil, cu conditia depunerii unui antecontract, semnat
de persoanele imputernicite, de vanzare a constructiei sau activului, ori de
cedare a contractului de leasing imobiliar cu clauza irevocabila de vanzare in
favoarea castigatorului licitatiei de concesionare, desemnat in conditiile
prezentelor norme metodologice.
Art. 86
Incheierea contractelor de leasing imobiliar cu clauza irevocabila de
vanzare, cu locatarii sau chiriasii, poate fi aprobata in conditiile legii.
Art. 87
(1) A.D.S. poate aproba vanzarea de active cu plata in rate salariatilor,
precum si societatilor agricole, asociatiilor agricole si altor forme
asociative din agricultura, cu personalitate juridica, daca in urma ofertarii
unei societati comerciale de doua ori si a oferirii de facilitati conform art.
15 din lege nu s a inregistrat si/sau nu s a acceptat nici o oferta.
(2) In cazul unor programe nationale privind dezvoltarea prioritara a unor
sectoare din domeniul agricol, zootehnic, pomicol, viticol, servicii etc.,
aprobate in conditiile legii, A.D.S. va putea aproba vanzarea de active unor
investitori care fac dovada capacitatilor necesare unor astfel de programe, pe
baza de plan de afaceri.