ORDIN
Nr. 767 din 1 iunie 2000
pentru aprobarea Instructiunilor cuprinzand procedura de asistare a
contribuabililor in domeniul fiscal
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 299 din 30 iunie 2000
Ministrul finantelor,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si completarile
ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
In vederea asigurarii unor servicii de calitate pentru contribuabili, se
aproba Instructiunile cuprinzand procedura de asistare a contribuabililor in
domeniul fiscal, cuprinse in anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Prevederile prezentului ordin intra in vigoare in termen de 15 zile de la
data publicarii lui in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga prevederile
Ordinului ministrului finantelor nr. 792/1999 pentru aprobarea Instructiunilor
cuprinzand procedura de acordare a asistentei pentru contribuabili, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 7 septembrie 1999.
Art. 4
Raspunsurile formulate dupa data intrarii in vigoare a prezentului ordin la
problematica fiscala transmisa spre solutionare directiilor de specialitate,
conform Ordinului ministrului finantelor nr. 792/1999, de catre Directia
proceduri fiscale si asistarea contribuabililor vor fi comunicate acestei
directii.
Art. 5
Directiile Departamentului politica impozitelor si administrarea
veniturilor, Directia generala comunicare si relatii publice din cadrul
Ministerului Finantelor si directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor
aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul finantelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
cuprinzand procedura de asistare a contribuabililor in domeniul fiscal
1. Asistarea contribuabililor in domeniul fiscal se exercita de urmatoarele
structuri din cadrul aparatului central si teritorial al Ministerului
Finantelor:
a) directiile de specialitate si Directia proceduri fiscale si asistarea
contribuabililor din cadrul Departamentului politica impozitelor si
administrarea veniturilor din Ministerul Finantelor;
b) serviciile de metodologie si asistenta pentru contribuabili si birourile
(compartimentele) administrare monopol de stat din cadrul directiilor generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene; serviciul
metodologie, relatii cu contribuabilii si serviciul monopoluri (tigari,
bauturi, jocuri etc.) din cadrul Directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti; serviciile (birourile,
compartimentele) de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri din
cadrul directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu exceptia judetului Ilfov;
c) birourile de asistenta pentru contribuabili din cadrul administratiilor
financiare municipale; serviciile juridice si relatii cu contribuabilii si
serviciile de licente, marcare tigari si bauturi alcoolice din cadrul
administratiilor financiare ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
d) serviciile (birourile) administrarii veniturilor statului din cadrul
circumscriptiilor fiscale orasenesti;
e) serviciile (birourile) administrarii veniturilor statului din cadrul
perceptiilor rurale.
2. Pentru a beneficia de asistarea in domeniul fiscal contribuabilii se vor
adresa structurilor teritoriale in raza carora sunt inregistrati ca platitori
de impozite si taxe.
3. Raspunsurile la intrebarile contribuabililor vor fi elaborate de toate
structurile prevazute la pct. 1 lit. b) - e), in functie de competente, si se
refera la problematica legata de:
- inregistrarea fiscala a platitorilor de impozite si taxe;
- actele componente ale dosarului fiscal;
- termenele de depunere a actelor din dosarul fiscal;
- termenele de depunere a declaratiilor si penalitatile aplicate pentru
depunerea cu intarziere a acestora;
- modul de completare a rubricilor din formulare;
- completarea dosarelor necesare in vederea obtinerii licentelor de
atestare a dreptului de marcare a produselor din tutun si a bauturilor
alcoolice;
- completarea dosarelor necesare in vederea obtinerii autorizatiilor de
comercializare a alcoolului, bauturilor alcoolice, produselor din tutun si a
cafelei;
- modalitatea de obtinere a timbrelor si a banderolelor necesare in vederea
marcarii produselor supuse acestui regim;
- termenele de plata si majorarile de intarziere si/sau penalitatile
aplicate in caz de intarziere a platii impozitelor si/sau taxelor;
- modalitatea de plata (prin casierie sau prin virament);
- colectarea obligatiilor bugetare;
- modul de stingere a obligatiilor bugetare ca urmare a platilor voluntare
efectuate de platitori;
- executarea silita;
- stingerea creantelor bugetare prin alte modalitati (compensare,
insolvabilitate, prescriptie, lichidare, faliment, cesiune, anulare si altele);
- restituirea sumelor platite in plus;
- solutionarea spetelor referitoare la aplicarea legislatiei fiscale in
domeniul impozitelor directe si indirecte aplicabile persoanelor fizice si
juridice rezidente si nerezidente.
4. Informatiile referitoare la eliberarea certificatului de rezidenta
fiscala pentru persoanele fizice si juridice romane, precum si cele privind
eliberarea certificatului de atestare a impozitului platit, conform conventiei
de evitare a dublei impuneri, vor fi furnizate de structurile prevazute la pct.
1 lit. b) si c) si, respectiv, de Directia acorduri fiscale internationale din
cadrul Ministerului Finantelor, conform Ordinului ministrului finantelor nr.
1.798/1998.
5. Structurile prevazute la pct. 1 lit. b) - e) vor solicita
contribuabililor toate informatiile, explicatiile, precum si documentele
necesare formularii de raspunsuri la solicitarile acestora.
6. In cazul in care intrebarile contribuabililor nu pot fi solutionate la
nivelul structurilor prevazute la pct. 1 lit. c), d) si e), aceste intrebari
vor fi retransmise spre analiza si solutionare structurilor prevazute la pct. 1
lit. b), care vor formula si vor transmite direct contribuabililor raspunsurile
solicitate.
Totodata structurile prevazute la pct. 1 lit. b) vor intreprinde masurile
necesare pentru aducerea la cunostinta tuturor unitatilor fiscale din subordine
a acestor raspunsuri.
7. In situatia in care exista intrebari la care nu se formuleaza raspunsuri
de catre structurile prevazute la pct. 1 lit. b), acestea vor fi sistematizate
si transmise spre analiza directiilor de specialitate din cadrul
Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor din
Ministerul Finantelor.
Adresa prin care se solicita solutionarea problematicii fiscale transmise
unei directii de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor
si administrarea veniturilor din Ministerul Finantelor va cuprinde numai
aspecte aflate in competenta de solutionare a acelei directii.
Pentru fiecare intrebare transmisa spre solutionare directiilor de
specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor si administrarea
veniturilor din Ministerul Finantelor directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
vor formula, in mod obligatoriu, puncte de vedere privind modul de solutionare
a acesteia. In caz contrar, adresele vor fi restituite in vederea completarii
cu punctul de vedere al directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat teritoriale respective.
Descrierea spetelor, formularea intrebarilor si a propunerilor de
solutionare a acestora vor fi redactate in mod clar si concis, folosindu-se
toate datele, informatiile si documentele de care dispun directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
La solicitarea directiilor de specialitate din cadrul Departamentului
politica impozitelor si administrarea veniturilor din Ministerul Finantelor
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor furniza toate datele si
informatiile necesare, in scris sau verbal, pentru clarificarea intrebarilor si
spetelor transmise spre solutionare.
8. In urma analizei spetelor si intrebarilor transmise de directiile
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, directiile de specialitate din cadrul
Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor din
Ministerul Finantelor vor proceda la gruparea acestora dupa cum urmeaza:
a) intrebari ale caror raspunsuri nu necesita modificarea sau completarea
actelor normative si care urmeaza sa fie solutionate in mod direct;
b) intrebari si spete care necesita stabilirea de solutii cu caracter
general, uniform aplicabile, pentru care se vor emite, dupa caz, ordine ale
ministrului finantelor sau decizii ale comisiilor fiscale din cadrul
Ministerului Finantelor;
c) aspecte a caror solutionare necesita modificarea sau completarea actelor
normative.
9. Raspunsurile la intrebarile prevazute la pct. 8 lit. a), avizate de
Directia generala juridic si contencios, precum si solutiile stabilite conform
pct. 8 lit. b) vor fi comunicate de directiile de specialitate din cadrul
Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor din
Ministerul Finantelor directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
In cazul in care directiile de specialitate retin aspecte a caror
solutionare necesita modificarea sau completarea actelor normative, ele vor
instiinta directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, despre acest fapt.
10. In baza solutiilor si raspunsurilor primite de la directiile de
specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor si administrarea
veniturilor din Ministerul Finantelor, directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, vor comunica contribuabililor raspunsurile solicitate.
11. Totodata, directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor intreprinde
toate masurile necesare pentru transmiterea solutiilor si raspunsurilor primite
de la directiile de specialitate din cadrul Departamentului politica
impozitelor si administrarea veniturilor din Ministerul Finantelor tuturor
unitatilor fiscale din subordinea acestora.
Toate unitatile fiscale care primesc solutiile si raspunsurile elaborate de
directiile de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor si
administrarea veniturilor din Ministerul Finantelor vor lua masuri pentru
instruirea si informarea corespunzatoare a personalului din aparatul fiscal
propriu, inclusiv a celui angajat in activitatea de control, in legatura cu
continutul solutiilor si raspunsurilor, in vederea aplicarii unitare a
acestora.
12. Adresele privind problematica fiscala, transmise de contribuabilii
persoane juridice direct Ministerului Finantelor si repartizate Departamentului
politica impozitelor si administrarea veniturilor, vor fi retransmise prin
cabinetul secretarului general adjunct coordonator directiilor de specialitate
din cadrul Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor,
care le vor transmite directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in
raza carora sunt inregistrati contribuabilii, in vederea analizarii si
formularii raspunsurilor de catre structurile prevazute la pct. 1 lit. b) - e),
conform competentelor.
13. Scrisorilor privind problematica fiscala, transmise sub semnatura de
contribuabilii persoane fizice si de asociatiile fara personalitate juridica
direct Ministerului Finantelor si repartizate Departamentului politica
impozitelor si administrarea veniturilor, li se va aplica procedura mentionata
la pct. 12.
14. Toate scrisorile anonime privind problematica fiscala, transmise
Ministerului Finantelor si repartizate Departamentului politica impozitelor si
administrarea veniturilor, vor fi retransmise, prin cabinetul secretarului
general adjunct coordonator, Directiei generale de control fiscal din
Ministerul Finantelor, care le va analiza, in vederea selectarii din aceste
adrese a problematicii care va fi avuta in vedere la programarea controalelor
viitoare, si va lua masurile corespunzatoare.
In cazul in care scrisorile anonime transmise cuprind si aspecte care ar
putea fi avute in vedere la eventuale modificari ale legislatiei fiscale o
copie de pe acestea va fi transmisa de catre Directia generala de control
fiscal, pentru informare, directiilor de specialitate din cadrul
Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor din
Ministerul Finantelor.
15. Scrisorile privind problematica fiscala, primite de Ministerul
Finantelor si repartizate Departamentului politica impozitelor si administrarea
veniturilor provenind de la contribuabilii nemultumiti de solutiile la
intrebarile lor primite de la structurile teritoriale prevazute la pct. 1 lit.
b) - e), vor fi repartizate spre solutionare, prin cabinetul secretarului
general adjunct coordonator, directiilor de specialitate din cadrul
departamentului, care vor comunica raspunsul direct contribuabililor.
In situatia in care solutia data de directia de specialitate din cadrul
Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor din
Ministerul Finantelor este diferita de cea data anterior de structurile
teritoriale prevazute la pct. 1) lit. b) - e), solutia respectiva va fi
comunicata si acestor structuri de directia de specialitate.
De asemenea, directia de specialitate va comunica Directiei generale de
audit intern atat solutia data de directia de specialitate din cadrul
Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor, cat si
solutia data anterior de structurile teritoriale prevazute la pct. 1 lit. b) -
e), pentru a fi avute in vedere la programarea viitoarelor actiuni de control
privind activitatea structurilor teritoriale ale Ministerului Finantelor.
16. Scrisorile trimise de contribuabili Ministerului Finantelor si repartizate
Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor, care contin
propuneri de imbunatatire a legislatiei fiscale in vigoare, vor fi repartizate,
prin cabinetul secretarului general adjunct coordonator, directiilor de
specialitate din cadrul departamentului, pentru a fi avute in vedere la
elaborarea viitoarelor proiecte de acte normative.
Directiile de specialitate vor face cunoscut contribuabililor faptul ca
propunerile lor au fost retinute in acest sens.
17. Toate scrisorile care nu provin de la contribuabili, prin care insa se
solicita solutionarea unor spete ridicate de acestia prin intermediul unor
institutii publice centrale sau locale (Guvern, Parlament, consilii locale
etc.), sindicate sau patronate, repartizate Departamentului politica
impozitelor si administrarea veniturilor din Ministerul Finantelor, vor fi
transmise spre solutionare, prin cabinetul secretarului general adjunct
coordonator, directiilor de specialitate din cadrul departamentului, care vor
formula raspunsul direct catre contribuabil si vor informa despre aceasta
institutia publica prin intermediul careia s-au primit solicitarile.
18. Intrebarile privind problematica fiscala, adresate Ministerului
Finantelor de reprezentantii mass-media si transmise Departamentului politica
impozitelor si administrarea veniturilor din Ministerul Finantelor, vor fi
repartizate prin cabinetul secretarului general adjunct coordonator directiilor
de specialitate din cadrul departamentului. Acestea vor formula raspunsul si il
vor transmite, sub semnatura secretarului general adjunct coordonator,
Directiei generale comunicare si relatii publice, pentru a fi adus la
cunostinta solicitantilor.
19. Directia acorduri fiscale internationale va realiza corespondenta
specifica negocierii, renegocierii si aplicarii conventiilor de evitare a
dublei impuneri, respectiv corespondenta directa in relatia cu autoritatea
competenta din alte tari.
20. Problematica fiscala ridicata direct de aparatul fiscal teritorial se
solutioneaza astfel:
a) cea ridicata de structurile prevazute la pct. 1 lit. c) - e), de
structurile prevazute la pct. 1 lit. b);
b) cea ridicata direct de structurile prevazute la pct. 1 lit. b), precum
si cea ridicata de structurile prevazute la pct. 1 lit. c) - e), la care
structurile de la pct. 1 lit. b) nu au putut formula raspunsuri, de directiile
de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor si
administrarea veniturilor din Ministerul Finantelor.
Pentru solutionarea problematicii fiscale prevazute la lit. b) va fi
respectata procedura descrisa la pct. 7 alin. 2 - 5, pct. 8 - 11.
21. Adresele privind problematica fiscala, transmise de contribuabili
Ministerului Finantelor, repartizate altor directii din minister si transmise
de catre acestea, spre solutionare, directiilor de specialitate din cadrul
Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor, vor fi
retransmise de catre acestea din urma directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, in raza carora sunt inregistrati contribuabilii, in vederea
analizarii si formularii raspunsurilor de catre structurile prevazute la pct. 1
lit. b) - e), conform competentelor.
22. Directiile de specialitate din cadrul Departamentului politica
impozitelor si administrarea veniturilor din Ministerul Finantelor vor
comunica, in mod obligatoriu, raspunsurile si solutiile la intrebarile
transmise acestui minister si repartizate spre solutionare directiilor din departament,
precum si intrebarile aferente, in scris si pe suport magnetic, Directiei
proceduri fiscale si asistarea contribuabililor, in vederea incarcarii bazei de
date privind problematica fiscala solutionata de Ministerul Finantelor si a
mediatizarii acestora in randul contribuabililor. Transmiterea catre Directia
proceduri fiscale si asistarea contribuabililor din cadrul Departamentului
politica impozitelor si administrarea veniturilor din Ministerul Finantelor se
va face in aceeasi zi in care raspunsurile si solutiile au fost transmise
solicitantilor.
Directia proceduri fiscale si asistarea contribuabililor din cadrul
Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor din
Ministerul Finantelor va lua masuri de mediatizare a raspunsurilor, solutiilor
si intrebarilor, prin intermediul Directiei generale comunicare si relatii
publice, in Revista finante, credit, contabilitate, pe INTERNET etc., cu
respectarea confidentialitatii datelor in domeniul impozitelor si taxelor.