ORDIN
Nr. 1581 din 14 noiembrie 2003
privind constituirea Comisiei centrale fiscale
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 859 din 3 decembrie 2003
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 735/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice,
in baza prevederilor art. 34 alin. (3) din Legea nr. 414/2002 privind
impozitul pe profit, cu modificarile ulterioare, ale art. 16 din Ordonanta Guvernului
nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane
fizice si juridice nerezidente, ale art. 84 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata si modificata prin Legea nr.
493/2002, cu modificarile ulterioare, ale art. 59 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata si modificata prin
Legea nr. 523/2002, cu modificarile ulterioare, si ale art. 38 din Legea nr.
345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, cu modificarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Pentru aplicarea unitara a prevederilor legale privind impozitul pe profit,
impozitul pe venit, impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane
fizice si juridice nerezidente, accizele si taxa pe valoarea adaugata, se
constituie Comisia centrala fiscala la nivelul Ministerului Finantelor Publice,
potrivit art. 34 alin. (3) din Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe profit,
cu modificarile ulterioare, art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998
privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si
juridice nerezidente, art. 84 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001
privind impozitul pe venit, aprobata si modificata prin Legea nr. 493/2002, cu
modificarile ulterioare, art. 59 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
158/2001 privind regimul accizelor, aprobata si modificata prin Legea nr.
523/2002, cu modificarile ulterioare, si art. 38 din Legea nr. 345/2002 privind
taxa pe valoarea adaugata, cu modificarile ulterioare.
Art. 2
In cadrul Comisiei centrale fiscale functioneaza un secretariat tehnic
format din 3 persoane, reprezentand Directia generala de politici si legislatie
privind veniturile bugetului general consolidat si Directia generala juridica.
Art. 3
Comisia centrala fiscala, avand componenta prevazuta in anexa nr. I, este
prezidata de secretarul de stat cu atributii in domeniul politicii si
legislatiei fiscale. Solutiile fiscale unitare se adopta prin decizii ale
Comisiei centrale fiscale care se aproba de ministrul finantelor publice si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Este interzisa emiterea de avize, instructiuni sau orice alta indrumare
constand in interpretarea unor prevederi legale in domeniul fiscal de catre
functionarii din Ministerul Finantelor Publice, inclusiv de catre membrii
comisiei, fara a fi supuse dezbaterii si aprobarii Comisiei centrale fiscale.
Art. 5
Atributiile si modul de desfasurare a activitatii Comisiei centrale fiscale
sunt prevazute in Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei centrale
fiscale, prezentat in anexa nr. II.
Art. 6
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza valabilitatea
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 718 din 3 iunie 2003. In termen de
cel mult 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin se
modifica in mod corespunzator Ordinul ministrului finantelor nr. 767/2000
pentru aprobarea Instructiunilor cuprinzand procedura de asistare a
contribuabililor in domeniul fiscal, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 299 din 30 iunie 2000.
Art. 7
Anexele nr. I si II fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 8
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
COMPONENTA
Comisiei centrale fiscale
________________________________________________________________________________
Nr. Functia Domeniul Statutul
crt.
________________________________________________________________________________
1. Secretar de stat Cu atributii in domeniul politicii si presedinte
legislatiei fiscale
2. Secretar de stat Cu atributii in domeniul activitatii de loctiitor al
administrare fiscala presedintelui
3. Director general Directia generala de politici si membru
legislatie privind veniturile bugetului
general consolidat
4. Director general Directia generala juridica membru
5. Director general Directia generala de proceduri pentru membru
gestiunea veniturilor bugetului general
consolidat
6. Director general Directia generala de proceduri si membru
gestiune a colectarii veniturilor
bugetare
7. Director general Directia generala de revizie fiscala si membru
de metodologie si proceduri pentru
control
8. Director general Directia generala de solutionare a membru
contestatiilor
9. Director general Directia generala de politici si membru
adjunct, care legislatie privind veniturile bugetului
coordoneaza general consolidat
legislatia
privind impunerea
persoanelor
juridice si a
altor entitati
similare
10. Director general Directia generala de politici si membru
adjunct, care legislatie privind veniturile bugetului
coordoneaza general consolidat
legislatia
privind taxa pe
valoarea adaugata
11. Director general Directia generala de politici si membru
adjunct, care legislatie privind veniturile bugetului
coordoneaza general consolidat
legislatia
privind accizele
12. Director Directia de reglementari contabile membru
13. Sef serviciu Serviciul legislatie si armonizare T.V.A. membru
in regim normal si regimuri speciale
________________________________________________________________________________
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Comisiei centrale fiscale
Art. 1
Comisia centrala fiscala este formata din 13 persoane cu drept de vot,
dintre care un presedinte, un loctiitor al presedintelui si 11 membri, in
componenta prevazuta in anexa nr. I.
Art. 2
In cadrul Comisiei centrale fiscale, denumita in continuare Comisie,
functioneaza Secretariatul tehnic format din 3 persoane si, cu atributii
temporare, cate o persoana pentru fiecare dintre cele 5 impozite prevazute la
art. 4.
Art. 3
Comisia analizeaza problemele complexe si cu caracter general de natura
fiscala cu care se confrunta contribuabilii si organele fiscale, pentru care se
impune o solutionare unitara in vederea eliminarii confuziilor si
interpretarilor diferite in aplicarea legislatiei fiscale.
Art. 4
Sarcina de a selecta problematica ce se supune dezbaterii Comisiei revine
directorilor generali si/sau adjuncti in ale caror atributii se regaseste
coordonarea urmatoarelor impozite: impozitul pe profit, impozitul pe venit,
impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice
nerezidente, accizele si taxa pe valoarea adaugata, denumiti in continuare
directori coordonatori, la propunerea Secretariatului tehnic care primeste
intreaga corespondenta privind problemele din domeniul legislatiei fiscale.
Pentru fiecare dintre problemele selectate directorii coordonatori elaboreaza
nota de prezentare si solutia propusa. Pentru inscrierea pe ordinea de zi a
sedintei comisiei este necesara aprobarea presedintelui comisiei.
Art. 5
Atributiile Comisiei sunt urmatoarele:
a) analizeaza notele de prezentare si solutiile propuse, inscrise pe
ordinea de zi;
b) aproba prin decizii solutii unitare de aplicare a prevederilor legale,
care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Punctele de vedere
ale membrilor comisiei si solutiile adoptate se consemneaza in procesul-verbal
al sedintei, care se intocmeste de Secretariatul tehnic.
Art. 6
(1) Comisia se intruneste o data pe saptamana sau ori de cate ori este
nevoie, la propunerea Secretariatului tehnic, cu aprobarea presedintelui
Comisiei. Comisia se poate intruni si poate lua decizii in prezenta a cel putin
9 membri, dintre care nu pot sa lipseasca presedintele Comisiei sau loctiitorul
acestuia, directorul general al Directiei generale juridice si directorul
coordonator ori inlocuitorii de drept ai acestora. Deciziile se iau cu votul a
jumatate plus unu din numarul membrilor prezenti si sunt valabile indiferent de
pozitia ulterioara a persoanelor absente de la lucrarile Comisiei.
(2) La lucrarile sedintei pot fi invitati sa participe fara drept de vot
specialisti din cadrul directiilor de specialitate.
(3) Secretariatul tehnic primeste si inregistreaza intreaga corespondenta
ce se refera la aspecte din domeniul legislatiei fiscale si va proceda astfel:
- analizeaza adresele si le selecteaza in functie de probleme;
- prezinta directorului coordonator inventarul problemelor din adrese;
- in termen de 7 zile lucratoare, Secretariatul tehnic impreuna cu
directorul coordonator selecteaza problemele care impun elaborarea de solutii
de catre Comisie.
(4) Problemele selectate se prezinta presedintelui Comisiei, care aproba
inscrierea acestora pe ordinea de zi a sedintei.
(5) Secretariatul tehnic va tine un registru in care se vor consemna:
- data sedintei;
- participantii (nominal);
- ordinea de zi;
- modul de votare a deciziilor;
- numarul atribuit deciziei Comisiei.
Presedintele Comisiei semneaza in registru pentru conformitate.
(6) Cu cel putin 3 zile inaintea sedintei Secretariatul tehnic distribuie
membrilor Comisiei si invitatilor: nota de prezentare a problemelor supuse
dezbaterii si solutiile propuse, sub semnatura directorilor coordonatori.
Membrii din Comisie care au avut propuneri pe ordinea de zi sunt obligati sa
consemneze luarile de cuvant ale participantilor legate de subiectul propus si
sa le transmita Secretariatului tehnic, care va redacta procesul verbal al
sedintei. Procesul verbal va fi semnat de membrii prezenti ai Comisiei si va fi
pastrat de Secretariatul tehnic.
(7) In termen de 3 zile de la data sedintei, Secretariatul tehnic
redacteaza decizia Comisiei, care va contine numai solutiile aprobate de
aceasta, pe care o va inainta spre aprobare ministrului finantelor publice.
Prin grija Secretariatului tehnic si a directorilor coordonatori, decizia
Comisiei se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.