ORDONANTA Nr. 7 din 19 iulie 2001
privind impozitul pe venit
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 435 din 3 august 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. II.1 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Definitii
Art. 1
In sensul prezentei ordonante, termenii sau expresiile de mai jos au
urmatorul inteles:
a) impozitul pe venitul anual global reprezinta suma datorata de o persoana
fizica pentru veniturile realizate intr-un an fiscal, determinata prin
aplicarea cotelor de impunere asupra venitului anual global impozabil stabilit
in conditiile prezentei ordonante;
b) venitul anual global impozabil reprezinta suma veniturilor nete
realizate din activitati independente, din salarii, din cedarea folosintei
bunurilor, precum si a veniturilor de aceeasi natura realizate din strainatate,
obtinute de persoanele fizice romane, din care se scad pierderile fiscale
reportate si deducerile personale;
c) venitul brut aferent fiecarei categorii de venit cuprinde sumele
incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura;
d) venitul net/pierderea pentru fiecare categorie de venit reprezinta
diferenta dintre venitul brut si cheltuielile aferente deductibile;
e) cheltuielile aferente deductibile sunt acele cheltuieli efectuate in cadrul
activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, in conditiile
prevazute de legislatia in vigoare;
f) deducerile personale reprezinta o suma neimpozabila acordata
contribuabilului, cuprinzand deducerea personala de baza si deducerile personale
suplimentare, in functie de situatia proprie sau a persoanelor aflate in
intretinere;
g) creditul fiscal extern reprezinta suma platita in strainatate cu titlu
de impozit si recunoscuta in Romania, care se deduce din impozitul pe venit
datorat in Romania;
h) impozitul final este impozitul stabilit asupra categoriilor de venituri
impuse separat si care nu se includ in venitul anual global impozabil, conform
prezentei ordonante.
SECTIUNEA a 2-a
Contribuabili
Art. 2
(1) Este subiect al impozitului pe venit, in conditiile prezentei
ordonante, persoana fizica rezidenta, denumita in continuare contribuabil:
a) persoana fizica romana cu domiciliul in Romania, pentru veniturile
obtinute atat din Romania, cat si din strainatate;
b) persoana fizica romana fara domiciliu in Romania, pentru veniturile
obtinute din Romania prin intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul
Romaniei sau intr-o perioada ce depaseste in total 183 de zile in orice
perioada de 12 luni, incepand sau sfarsind in anul calendaristic vizat;
c) persoana fizica straina, pentru veniturile obtinute din Romania prin
intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul Romaniei sau intr-o perioada
ce depaseste in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni, incepand sau
sfarsind in anul calendaristic vizat.
(2) Sunt, de asemenea, contribuabili, in conformitate cu prevederile
prezentei ordonante, persoanele fizice romane fara domiciliu in Romania, precum
si persoanele fizice straine, care realizeaza venituri din Romania in alte
conditii decat cele mentionate la alin. (1) lit. b) si c) si potrivit
conventiilor de evitare a dublei impuneri, dupa caz.
Art. 3
In aplicarea prezentei ordonante Romania inseamna teritoriul de stat al
Romaniei, inclusiv marea sa teritoriala si spatiul aerian de deasupra
teritoriului si marii teritoriale, asupra carora Romania isi exercita
suveranitatea, precum si zona contigua, platoul continental si zona economica
exclusiva, asupra carora Romania isi exercita, in conformitate cu legislatia sa
si potrivit normelor si principiilor dreptului international, drepturi suverane
si jurisdictia.
SECTIUNEA a 3-a
Sfera de aplicare
Art. 4
(1) Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt:
a) venituri din activitati independente;
b) venituri din salarii;
c) venituri din cedarea folosintei bunurilor;
d) venituri din dividende si dobanzi;
e) venituri din pensii, pentru suma ce depaseste 5.000.000 lei pe luna;
f) venituri din activitati agricole, definite potrivit legii;
g) alte venituri.
(2) In categoriile de venituri prevazute la alin. (1) se includ atat
veniturile in bani, cat si echivalentul in lei al veniturilor in natura.
Art. 5
Nu sunt venituri impozabile si nu se impoziteaza, potrivit prezentei
ordonante, urmatoarele:
a) ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie
speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat,
bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice,
precum si cele de aceeasi natura primite de la terte persoane, cu exceptia
indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca, de maternitate si
pentru concediul platit pentru ingrijirea copilului in varsta de pana la 2 ani,
care sunt venituri de natura salariala;
b) veniturile sub forma darurilor acordate copiilor minori ai angajatilor
cu ocazia zilei de 1 iunie si a sarbatorilor de sfarsit de an, precum si
angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, in limita sumei de 1.000.000 lei
pentru fiecare persoana si eveniment;
c) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi insemnate in
gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, precum si in cazul
unor boli grave sau incurabile ale angajatului;
d) sumele incasate din asigurari de orice fel reprezentand despagubiri,
sume asigurate, precum si excedentul rezultat din fructificarea rezervelor
constituite din primele platite de asigurati;
e) sumele primite drept despagubiri pentru pagube suportate ca urmare a
calamitatilor naturale, precum si pentru cazurile de invaliditate sau de deces,
produse ca urmare a unor actiuni militare, conform legii;
f) pensiile I.O.V.R., sumele fixe de ingrijire pentru pensionarii care au
fost incadrati in gradul I de invaliditate, precum si pensiile, altele decat
cele platite din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem
de asigurari sociale si cele finantate de la bugetul de stat;
g) contravaloarea cupoanelor ce reprezinta bonuri de valoare care se acorda
cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispozitiilor legale in materie;
h) contravaloarea echipamentelor tehnice, echipamentului individual de
protectie si de lucru, alimentatiei de protectie, medicamentelor si
materialelor igienico-sanitare, precum si alte drepturi de protectie a muncii,
ce se acorda potrivit legislatiei in vigoare;
i) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari sau mecenat;
j) alocatia individuala de hrana acordata sub forma tichetelor de masa,
suportata integral de angajator, si hrana acordata potrivit dispozitiilor
legale;
k) veniturile obtinute ca urmare a transferului dreptului de proprietate
asupra bunurilor imobile si mobile corporale din patrimoniul personal, exclusiv
cele obtinute din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor
mobiliare si partilor sociale;
l) sumele primite, potrivit dispozitiilor legale, pentru acoperirea
cheltuielilor de mutare in interesul serviciului;
m) sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de natura celor de
transport, cazare, indemnizatiei sau diurnei acordate pe perioada delegarii si
detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, precum si in cazul
deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului, cu exceptia celor
acordate de persoanele juridice fara scop lucrativ, peste limitele legale
stabilite pentru institutiile publice;
n) indemnizatiile de instalare ce se acorda o singura data, la incadrarea
intr-o unitate situata intr-o alta localitate decat cea de domiciliu, in primul
an de activitate dupa absolvirea studiilor, in limita unui salariu de baza la
angajare, precum si indemnizatiile de instalare si mutare acordate, potrivit
legilor speciale, personalului din institutiile publice si celor care isi
stabilesc domiciliul in localitati din zone defavorizate stabilite potrivit
legii, in care isi au locul de munca;
o) drepturile in bani si in natura primite de militarii in termen,
militarii cu termen redus, studentii si elevii militari ai institutiilor de
invatamant militare si civile;
p) bursele primite de persoanele care urmeaza orice forma de scolarizare
sau perfectionare profesionala in cadru institutionalizat;
r) sumele sau bunurile primite cu titlu de mostenire si donatie;
s) veniturile din agricultura si silvicultura, cu exceptia celor prevazute
la cap. II subcap. B sectiunea a 7-a.
Art. 6
Sunt venituri scutite de impozit pe venit, potrivit prezentei ordonante,
urmatoarele:
a) veniturile membrilor misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare,
cu conditia reciprocitatii, in virtutea regulilor generale ale dreptului
international si a prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este
parte, precum si veniturile nete in valuta acordate personalului trimis in
misiune permanenta in strainatate, potrivit legii;
b) veniturile oficialilor organismelor internationale realizate in cadrul
acestor organisme ca urmare a activitatii desfasurate in Romania; calitatea de
oficial este confirmata de Ministerul Afacerilor Externe;
c) veniturile persoanelor fizice straine care desfasoara in Romania
activitati de consultanta in cadrul unor acorduri de finantare gratuita
incheiate de Guvernul Romaniei cu alte guverne sau organizatii internationale
guvernamentale ori neguvernamentale;
d) veniturile obtinute de corespondentii de presa straini, cu conditia
reciprocitatii;
e) premiile si orice alte avantaje in bani si/sau in natura, obtinute de
elevi si studenti la concursuri interne si internationale;
f) premiile obtinute de sportivii medaliati la campionatele mondiale,
europene si la jocurile olimpice;
g) sumele reprezentand platile compensatorii, calculate pe baza salariilor
medii nete pe unitate, primite de persoanele ale caror contracte individuale de
munca au fost desfacute ca urmare a concedierilor colective, acordate potrivit
legii;
h) sumele reprezentand platile compensatorii, calculate pe baza soldelor
lunare nete, acordate cadrelor militare trecute in rezerva ca urmare a nevoilor
de reducere si de restructurare, precum si ajutoarele stabilite in raport cu
solda lunara neta, acordate acestora la trecerea in rezerva sau direct in
retragere cu drept de pensie sau celor care nu indeplinesc conditiile de
pensie;
i) sumele reprezentand diferente de dobanda subventionata la creditele
acordate, subventiile primite pentru achizitionarea de bunuri, precum si
uniformele obligatorii si drepturile de echipament, potrivit legislatiei in
vigoare;
j) veniturile reprezentand avantajele in bani si/sau in natura acordate
persoanelor cu handicap, veteranilor de razboi, invalizilor si vaduvelor de
razboi, accidentatilor de razboi in afara serviciului ordonat, persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, urmasilor eroilor-martiri, ranitilor, luptatorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989;
k) alte venituri prevazute la art. 35 si 39;
l) veniturile din salarii ca urmare a activitatii de creare de programe
pentru calculator; incadrarea in activitatea de creatie de programe pentru
calculator se face prin ordin comun al ministrului muncii si solidaritatii
sociale, al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si al
ministrului finantelor publice.
SECTIUNEA a 4-a
Perioada impozabila si cotele de impunere
Art. 7
(1) Perioada impozabila este anul fiscal care corespunde anului
calendaristic.
(2) Venitul impozabil realizat pe o fractiune de an se considera venit
anual impozabil.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (2), perioada impozabila
este inferioara anului calendaristic in situatia in care decesul
contribuabilului survine in cursul anului.
Art. 8
(1) Pentru calculul impozitului lunar asupra veniturilor din salarii si din
pensii din trimestrul IV al anului 2001, baremul lunar de impunere in vigoare
se actualizeaza, prin ordin al ministrului finantelor publice, in functie de
rata inflatiei realizate pe perioada iunie - august 2001 comunicata de Institutul
National de Statistica.
(2) Pentru anul fiscal 2001 impozitul anual se calculeaza prin aplicarea
asupra venitului anual global impozabil a baremului anual obtinut pe baza
baremului prevazut la alin. (1), corectat cu rata inflatiei realizate pe perioada
septembrie - decembrie 2001, comunicata de Institutul National de Statistica.
Baremul anual de impunere pentru anul fiscal 2001 se stabileste prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(3) Incepand cu anul fiscal 2002 baremul anual, respectiv lunar, pentru
calculul platilor anticipate cu titlu de impozit se stabileste luandu-se in
calcul 1/2 din rata inflatiei prognozate pentru anul respectiv, aplicata la
baremul de impunere construit pe baza ratei inflatiei realizate pe perioada
ianuarie - octombrie si a prognozei pe lunile noiembrie - decembrie ale anului
precedent. Aceste baremuri se aproba prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(4) Incepand cu anul fiscal 2002, baremul anual pentru calculul impozitului
pe venitul anual global impozabil se stabileste prin ordin al ministrului
finantelor publice, pe baza baremului anual prevazut la alin. (3), corectat cu
variatia ratei inflatiei realizate fata de cea prognozata pe perioada
impozabila.
CAP. 2
Determinarea veniturilor
SUBCAPITOLUL A
Reguli comune pentru categoriile de venituri
Art. 9
(1) In aplicarea prezentei ordonante, in categoriile de venituri prevazute
la art. 4 se cuprind si orice avantaje in bani si/sau in natura primite de o
persoana fizica, cu titlu gratuit sau cu plata partiala, precum si folosirea in
scop personal a bunurilor si drepturilor aferente desfasurarii activitatii.
Avantajele acordate includ folosinta in scop personal a vehiculelor de orice
tip, hrana, cazarea, personalul pentru munci casnice, reducerile de preturi sau
de tarife in cazul cumpararii unor bunuri sau prestari de servicii pentru
salariatii proprii, gratuitatile de bunuri si servicii, inclusiv sumele
acordate pentru distractii sau recreare, precum si altele asemenea.
(2) Nu sunt avantaje:
a) contravaloarea folosintei locuintei de serviciu sau locuintei din
incinta unitatii, potrivit repartitiei de serviciu, numirii conform legii sau
specificitatii activitatii, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul
de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si
compensarea diferentei de chirie suportate de persoana fizica conform legilor
speciale;
b) contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul intre
localitatea in care angajatii isi au domiciliul si localitatea unde se afla
locul de munca al acestora, la nivelul unui abonament lunar, pentru situatiile
in care nu se asigura locuinta sau nu se suporta contravaloarea chiriei.
Art. 10
(1) In vederea determinarii venitului net ca diferenta intre venitul brut
si cheltuielile aferente deductibile, pentru cheltuieli se aplica urmatoarele
reguli:
a) cheltuielile aferente venitului sunt acele cheltuieli efectuate in
cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii acestuia, justificate
prin documente;
b) sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau
al familiei sale nu sunt cheltuieli aferente venitului;
c) cheltuielile recunoscute ca deductibile sunt cele aferente venitului, in
limitele prevazute de legislatia in vigoare, dupa caz. Cheltuielile de reclama
si publicitate sunt deductibile in conditiile si in limitele stabilite de
legislatia in vigoare pentru persoanele juridice. Cheltuielile privind
amortizarea sunt deductibile in conditiile in care calculul se efectueaza
conform legislatiei in materie;
d) cheltuielile corespunzatoare veniturilor ale caror surse se afla pe
teritoriul Romaniei sau in strainatate, care sunt neimpozabile sau sunt scutite
de impozit pe venit, nu sunt cheltuieli deductibile;
e) impozitul pe venit datorat conform prezentei ordonante, precum si
impozitul pe venitul realizat in strainatate nu sunt cheltuieli deductibile;
f) cheltuielile cu bunurile din patrimoniul afacerii, utilizate si in scop
personal, precum si cu bunurile din patrimoniul personal al contribuabilului
sau asociatilor, utilizate pentru afacere, sunt deductibile in limitele
stabilite prin hotarare a Guvernului.
(2) Veniturile si cheltuielile in natura se evalueaza potrivit metodelor
stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante.
Art. 11
Venitul net obtinut din exploatarea bunurilor si drepturilor de orice fel,
detinute in comun, este considerat ca fiind obtinut de proprietari,
uzufructuari sau de alti detinatori legali, inscrisi intr-un document oficial,
si se atribuie proportional cu cotele-parti pe care acestia le detin in acea
proprietate sau in mod egal, in situatia in care acestea nu se cunosc.
Art. 12
(1) Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (1) lit. a) au dreptul la
deducerea din venitul anual global a unor sume sub forma de deducere personala
de baza si deduceri personale suplimentare, acordate pentru fiecare luna a
perioadei impozabile.
(2) Deducerea personala de baza incepand cu luna ianuarie 2000 este fixata
la suma de 800.000 lei pe luna.
(3) Deducerea personala suplimentara pentru sotia/sotul, copiii sau alti
membri de familie, aflati in intretinere, este de 0,5 inmultit cu deducerea
personala de baza.
(4) Contribuabilii mai beneficiaza de deduceri personale suplimentare in
functie de situatia proprie sau a persoanelor aflate in intretinere, in afara
sumelor rezultate din calcul potrivit alin. (2) si (3), astfel:
a) 1,0 inmultit cu deducerea personala de baza pentru invalizii de gradul I
si persoanele cu handicap grav;
b) 0,5 inmultit cu deducerea personala de baza pentru invalizii de gradul
II si persoanele cu handicap accentuat.
(5) Nu sunt considerate persoane aflate in intretinere acele persoane ale
caror venituri (impozabile, neimpozabile si scutite) depasesc sumele
reprezentand deduceri personale conform alin. (3) si (4). In cazul in care o
persoana este intretinuta de mai multi contribuabili, suma reprezentand
deducerea personala a acesteia se imparte in parti egale intre contribuabili,
exceptand cazul in care ei se inteleg asupra unui alt mod de impartire a sumei.
Copiii minori (in varsta de pana la 18 ani impliniti) ai contribuabilului sunt
considerati intretinuti, iar suma reprezentand deducerea personala suplimentara
se acorda pentru persoanele aflate in intretinerea contribuabilului pentru acea
perioada impozabila din anul fiscal in care acestea au fost intretinute.
Perioada se rotunjeste la luni intregi in favoarea contribuabilului.
(6) Nu sunt considerate persoane aflate in intretinere:
- persoanele fizice care detin terenuri agricole si silvice in suprafata de
peste 10.000 mp in zonele colinare si de ses si de peste 20.000 mp in zonele
montane;
- persoanele fizice care obtin venituri din cultivarea si din valorificarea
florilor, a legumelor si a zarzavaturilor in sere, in solarii amenajate in
acest scop si in sistem irigat, a arbustilor si plantelor decorative, a
ciupercilor si din exploatarea pepinierelor viticole si pomicole, indiferent de
suprafata.
(7) Veniturile agricole, obtinute din cresterea animalelor de persoanele
fizice aflate in intretinere, vor fi evaluate de autoritatile locale pe baza
limitelor minime ale veniturilor care se pot obtine din cresterea si
valorificarea animalelor si pasarilor, precum si din valorificarea altor bunuri
realizate in gospodarie, aprobate potrivit legii, pentru acordarea ajutorului
social, precum si a criteriilor proprii elaborate de consiliile locale in acest
scop.
(8) Sunt considerati alti membri de familie, potrivit alin. (3), rudele
contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea
inclusiv.
(9) Deducerile personale prevazute la alin. (2), (3) si (4) se insumeaza.
Suma deducerilor personale admisa pentru calculul impozitului nu poate depasi
de 3 ori deducerea personala de baza si se acorda in limita venitului realizat.
(10) Deducerile personale determinate potrivit prezentului articol nu se
acorda personalului trimis in misiune permanenta in strainatate, potrivit
legii.
Art. 13
(1) Deducerea personala de baza lunara, precum si celelalte sume fixe,
exprimate in lei, din cuprinsul prezentei ordonante, acordate in trimestrul IV
al anului 2001, se stabilesc conform procedurii prevazute la art. 8 alin. (1).
(2) Incepand cu anul fiscal 2002 deducerea personala de baza se stabileste
conform procedurii prevazute la art. 8 alin. (3) si (4).
(3) Incepand cu anul fiscal 2002 sumele fixe, exprimate in lei, din
cuprinsul prezentei ordonante, altele decat deducerea personala de baza, se
stabilesc conform procedurii prevazute la art. 8 alin. (3).
(4) Sumele fixe se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
(5) Sumele exprimate in valuta se transforma in lei, potrivit normelor de
aplicare a prezentei ordonante, la cursul de schimb al pietei valutare
comunicat de Banca Nationala a Romaniei.
(6) Sumele si transele de venituri lunare impozabile sunt calculate prin
rotunjire la suta de mii de lei, in sensul ca fractiunile sub 50.000 lei
inclusiv nu se iau in calcul, iar ceea ce depaseste 50.000 lei se majoreaza la
100.000 lei.
Art. 14
(1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente sunt
obligati sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla, cu
respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, completand
Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente
contabile stabilite prin norme.
(2) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se
determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca
evidenta contabila in partida simpla pentru activitatea respectiva.
(3) Contribuabilii care obtin venituri din valorificarea sub orice forma a
drepturilor de proprietate intelectuala, la care venitul net se determina prin
deducerea din venitul brut a unei cote forfetare de cheltuieli, au obligatia,
pentru activitatea respectiva, sa completeze Registrul-jurnal de incasari si
plati.
(4) In Registrul-inventar se trec toate bunurile si drepturile aferente
desfasurarii activitatii.
SUBCAPITOLUL B
Reguli speciale de determinare a veniturilor
SECTIUNEA 1
Venituri din activitati independente
1. Definirea venitului
Art. 15
(1) In intelesul prezentei ordonante, veniturile din activitati
independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii liberale si
veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod
individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.
(2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert ale
contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele prevazute la
alin. (3), precum si din practicarea unei meserii.
(3) Constituie venituri din profesii liberale veniturile obtinute din
exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, expert contabil, contabil
autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor
profesii asemanatoare, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.
(4) Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de
proprietate intelectuala provin din brevete de inventie, desene si modele,
mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi
de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.
2. Metode de determinare
Art. 16
(1) Venitul net din activitati independente se determina in sistem real, pe
baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
(2) Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre
venitul brut si cheltuielile aferente deductibile.
(3) Venitul brut cuprinde sumele incasate si echivalentul in lei al
veniturilor in natura, inclusiv contravaloarea bunurilor din patrimoniul
afacerii, ramase dupa incetarea definitiva a activitatii. Nu sunt considerate
venituri brute sumele primite sub forma de credite.
(4) Nu sunt cheltuieli deductibile:
a) amenzile, majorarile de intarziere si penalitatile, altele decat cele de
natura contractuala;
b) donatiile de orice fel;
c) cheltuielile de sponsorizare sau mecenat, care depasesc limitele
prevazute de lege;
d) cheltuielile pentru protocol, care depasesc limita de 0,25% aplicata
asupra bazei calculate conform alin. (5);
e) ratele aferente creditelor angajate;
f) dobanzile aferente creditelor angajate pentru achizitionarea de
imobilizari corporale de natura mijloacelor fixe, in cazul in care dobanda este
cuprinsa in valoarea de intrare a imobilizarii corporale potrivit prevederilor
legale;
g) cheltuielile de achizitionare sau de fabricare a bunurilor si a
drepturilor amortizabile din Registrul-inventar;
h) cheltuielile privind bunurile constatate lipsa din gestiune sau
degradate si neimputabile;
i) sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a incalcarii
dispozitiilor legale in vigoare;
j) impozitul pe venit suportat de platitorul venitului in contul
beneficiarilor de venit;
k) sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de natura indemnizatiei
zilnice de delegare sau de detasare si diurna, acordate pe perioada delegarii
si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul
serviciului, care depasesc limitele stabilite prin hotarare a Guvernului;
l) cheltuielile cu dobanzile aferente imprumuturilor care depasesc nivelul
taxei oficiale a scontului stabilit de Banca Nationala a Romaniei si publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
m) alte sume care depasesc limitele cheltuielilor prevazute prin legislatia
in vigoare.
(5) Baza de calcul la care se aplica limitele de cheltuieli prevazute la
alin. (4) lit. c) si d) se determina prin deducerea din venitul brut a
cheltuielilor aferente deductibile, exclusiv a celor pentru care se face
calculul plafonului.
(6) Venitul net din activitati independente, realizat de persoanele fizice
in cadrul unor asociatii fara personalitate juridica, se calculeaza la nivelul
asociatiei, conform prevederilor prezentului articol, cu respectarea regulilor
prevazute la cap. IV.
Art. 17
(1) Pentru contribuabilii care realizeaza venituri din activitati
independente si isi desfasoara activitatea individual, venitul net se determina
pe baza de norme de venit. Ministerul Finantelor Publice, prin ordin al
ministrului finantelor publice, stabileste nomenclatorul activitatilor
independente pentru care venitul net se poate determina pe baza de norme de
venit.
(2) Normele de venit si coeficientii de corectie ai acestora, stabiliti in
functie de conditiile specifice de desfasurare a activitatii, se aproba de directiile
generale ale finantelor publice teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice
pana cel tarziu in ultima zi a lunii decembrie a anului fiscal precedent celui
pentru care sunt stabiliti.
(3) Organul fiscal competent va comunica contribuabilului pana la data de
15 aprilie a anului fiscal suma reprezentand venitul net si nivelul platilor
anticipate in contul impozitului anual.
(4) In cazul contribuabililor pentru care venitul net se determina pe baza
de norme de venit si care isi desfasoara activitatea pe perioade mai mici de un
an normele de venit se reduc proportional cu perioada nelucrata.
(5) Norma de venit, comunicata contribuabilului potrivit alineatelor
precedente, reprezinta venit net si intra in componenta venitului anual global
impozabil.
(6) Pentru contribuabilii care desfasoara mai multe activitati la care
impunerea se face pe baza de norme de venit, impozitul se stabileste in functie
de norma de venit cea mai mare. Contribuabilii care desfasoara atat activitati
impuse pe baza de norme de venit, cat si activitati care nu se regasesc in
nomenclatorul prevazut la alin. (1) se impun in sistem real.
(7) Activitatea de taximetrie se impune numai pe baza de norme de venit,
inclusiv in situatia in care aceasta activitate se desfasoara in cadrul unor
agenti economici, in baza unor intelegeri, altele decat contractul individual
de munca sau conventia civila de prestari de servicii.
(8) Pentru contribuabilii care desfasoara mai multe activitati, printre
care si cea de taximetrie, impunerea se face in sistem real. In acest caz
venitul net nu poate fi inferior normei de venit, stabilita pentru activitatea
de taximetrie.
Art. 18
(1) Venitul brut din drepturi de proprietate intelectuala reprezinta
totalitatea incasarilor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in
natura realizate din drepturi de proprietate intelectuala.
(2) Venitul net se determina prin deducerea din venitul brut a unei cote de
cheltuieli de 25%, aplicata la venitul brut, precum si a contributiilor
obligatorii, datorate potrivit legii.
(3) Venitul net din drepturi de autor aferente operelor de arta monumentala
se determina prin deducerea din venitul brut a unei cote de cheltuieli de 40%,
aplicata la venitul brut, precum si a contributiilor obligatorii, datorate
potrivit legii.
Art. 19
In cazul exploatarii de catre mostenitori a drepturilor de proprietate
intelectuala, precum si in cazul remuneratiei reprezentand dreptul de suita si
al remuneratiei compensatorii pentru copia privata, venitul net se determina
prin scaderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune
colectiva sau altor platitori de asemenea venituri, potrivit legii, fara
aplicarea cotei forfetare de cheltuieli prevazute la art. 18 alin. (2) si (3).
Art. 20
(1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi
pe baza de norme de venit, precum si cei care obtin venituri din drepturi de
proprietate intelectuala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net
in sistem real, potrivit art. 16.
(2) Optiunea se face pe baza de cerere adresata organului fiscal competent
pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal sau o data cu depunerea declaratiei
privind venitul estimat si este obligatorie pentru contribuabil pe perioada anului
fiscal. Optiunea se considera reinnoita pentru un nou an fiscal in cazul in
care contribuabilul nu depune o cerere de renuntare la optiunea privind
impunerea in sistem real.
Art. 21
(1) Beneficiarii de venit datoreaza in cursul anului un impozit retinut la
sursa, reprezentand plati anticipate, stabilit in situatiile si in cuantumurile
urmatoare:
a) 15% din venitul brut incasat, in cazul veniturilor din drepturi de
proprietate intelectuala;
b) 10% din venitul brut incasat, ca urmare a valorificarii de bunuri in
regim de consignatie, cu exceptia celor din patrimoniul personal al
contribuabilului, pentru alti contribuabili decat cei autorizati sa desfasoare
activitati independente si care au obligatia sa efectueze plati anticipate
trimestriale in contul impozitului pe venitul anual;
c) 10% aplicat la venitul brut incasat, ca urmare a unor activitati
desfasurate in baza unui contract de agent, comision sau mandat comercial.
(2) Platitorii veniturilor prevazute la alin. (1) au obligatia sa
calculeze, sa retina si sa vireze impozitul la bugetul de stat pana la data de
10 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata venitului.
SECTIUNEA a 2-a
Venituri din salarii
1. Definirea veniturilor din salarii
Art. 22
Sunt considerate venituri din salarii, denumite in continuare salarii,
toate veniturile in bani si/sau in natura, obtinute de o persoana fizica ce
desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, indiferent
de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor sau de forma sub care
ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca,
de maternitate si pentru concediul de ingrijire a copilului in varsta de pana
la 2 ani.
Art. 23
Sunt asimilate salariilor in vederea impunerii:
a) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de
demnitate publica, stabilite potrivit legii;
b) drepturile de solda lunara, indemnizatiile, primele, premiile, sporurile
si alte drepturi ale cadrelor militare, acordate potrivit legii;
c) indemnizatia lunara bruta, precum si suma din profitul net, cuvenite
administratorilor la companii/societati nationale, societati comerciale la care
statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar
majoritar, precum si la regiile autonome;
d) sumele primite de membrii fondatori ai societatilor comerciale
constituite prin subscriptie publica;
e) veniturile realizate din incadrarea in munca ca urmare a incheierii unei
conventii civile de prestari de servicii;
f) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in
consiliul de administratie si in comisia de cenzori;
g) sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, conform legii;
h) indemnizatia lunara a asociatului unic, la nivelul valorii inscrise in
declaratia de asigurari sociale;
i) alte drepturi si indemnizatii de natura salariala.
2. Determinarea venitului din salarii
Art. 24
(1) Venitul brut din salarii reprezinta suma veniturilor realizate de
salariat pe fiecare loc de realizare a venitului.
(2) Venitul net din salarii se determina prin deducerea din venitul brut,
determinat potrivit prevederilor alin. (1), a urmatoarelor cheltuieli, dupa
caz:
a) contributiile obligatorii datorate, potrivit legii, pentru protectia
sociala a somerilor, pentru asigurarile sociale de sanatate, contributia
individuala de asigurari sociale, precum si alte contributii obligatorii
stabilite prin lege, dupa caz;
b) o cota de 15% din deducerea personala de baza, acordata cu titlu de
cheltuieli profesionale, o data cu deducerea personala de baza la acelasi loc
de munca.
(3) Beneficiarii de venituri din salarii datoreaza un impozit lunar
reprezentand plati anticipate, care se calculeaza si se retine la sursa de
catre platitorii de venituri.
(4) Impozitul lunar prevazut la alin. (3) se determina astfel:
a) la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea baremului lunar
prevazut la art. 8 asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre
venitul net din salarii aferent unei luni si deducerile personale acordate
pentru luna respectiva;
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, prin aplicarea baremului
lunar prevazut la art. 8 asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre
venitul brut si contributia la asigurarile sociale de sanatate, pe fiecare loc
de realizare a acestuia.
(5) Impozitul calculat pe veniturile mentionate la art. 23 lit. g) este
final in situatia in care contribuabilul care le-a realizat justifica cu
documente virarea veniturilor la organizatiile sindicale pe care le-a
reprezentat.
(6) In cazul salariilor sau diferentelor de salarii stabilite in baza unor
hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, beneficiarii de astfel
de venituri datoreaza un impozit final care se calculeaza si se retine la sursa
de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 20% asupra bazei
de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile
obligatorii prevazute de lege, si nu se cumuleaza cu celelalte drepturi
salariale ale lunii in care se platesc.
(7) Sumele reprezentand prime de vacanta, acordate pe langa indemnizatia de
concediu de odihna, potrivit prevederilor contractelor de munca sau ale unor
legi speciale, in limita salariului de baza din luna anterioara plecarii in
concediu, se impoziteaza separat de celelalte drepturi salariale ale lunii in
care se platesc, prin aplicarea baremului lunar asupra bazei de calcul
determinate ca diferenta intre venitul brut si contributia la asigurarile
sociale de sanatate. Veniturile se supun procedurii prevazute la art. 27.
(8) In cazul veniturilor incasate in avans in cursul anului pentru plata
indemnizatiilor de concediu de odihna, acestea se cuprind in baza de calcul a
lunilor la care se refera si se cumuleaza cu celelalte drepturi primite in luna
respectiva.
3. Obligatiile platitorilor de venituri si ale contribuabililor
Art. 25
Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a
calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, la data
efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l vira la bugetul de stat
pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare.
Art. 26
(1) Calculul impozitului pe veniturile din salarii se face pe baza
informatiilor cuprinse in fisa fiscala.
(2) Platitorii de venituri au obligatia sa solicite organului fiscal, pe
baza de cerere, pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an pentru anul urmator,
formularul tipizat al fiselor fiscale pentru salariati si pentru persoanele
fizice care obtin venituri asimilate salariilor.
(3) Fisa fiscala va fi completata de platitorul de venituri cu datele
personale ale contribuabilului, mentiunile referitoare la deducerile personale,
veniturile din salarii obtinute si impozitul retinut si virat in cursul anului,
precum si rezultatul regularizarii impozitului platit pe venitul anual sub
forma de salarii. Pana la completarea fisei fiscale cu datele personale
necesare acordarii deducerilor personale suplimentare salariatii vor beneficia
de deducerea personala de baza, urmand ca angajatorii sa efectueze
regularizarea veniturilor salariale.
(4) Platitorul de venituri are obligatia sa completeze formularele
prevazute la alin. (1) pe intreaga durata de efectuare a platii salariilor, sa
recalculeze si sa regularizeze anual impozitul pe salarii.
(5) Platitorul este obligat sa pastreze fisa fiscala pe intreaga durata a
angajarii si sa transmita organului fiscal competent si angajatului, sub
semnatura, cate o copie pentru fiecare an pana in ultima zi a lunii februarie a
anului curent pentru anul fiscal expirat.
(6) Datele personale din fisele fiscale se vor completa pe baza de
documente justificative. Deducerile personale suplimentare pentru persoanele
aflate in intretinere se acorda pe baza de declaratie pe propria raspundere a
contribuabilului, insotita de documente justificative.
Art. 27
(1) Platitorii de venituri de natura salariala au obligatia sa determine
venitul anual impozabil din salarii si sa stabileasca diferenta dintre
impozitul calculat la nivelul anului si cel calculat si retinut lunar anticipat
in cursul anului fiscal, pana in ultima zi lucratoare a lunii februarie a
anului fiscal urmator, precum si sa efectueze regularizarea acestor diferente
in termen de 90 de zile de la aceasta data, pentru persoanele fizice care
indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au fost angajatii permanenti ai platitorului in cursul anului, cu
functie de baza;
b) nu au alte surse de venit care se cuprind in venitul anual global
impozabil.
(2) Diferentele de impozit rezultate din operatiunile de regularizare
influenteaza obligatia de plata pentru bugetul de stat a impozitului pe venitul
din salarii, a angajatorului, pentru luna in care are loc regularizarea,
rezultand impozitul de virat pentru luna respectiva.
(3) Sumele reprezentand deduceri personale cuvenite, dar neacordate in
cursul anului fiscal de catre angajatori, precum si deduceri personale
acordate, dar necuvenite, se regularizeaza cu ocazia stabilirii impozitului
anual pe venit.
Art. 28
(1) Contribuabilii care isi desfasoara activitatea in Romania si obtin
venituri sub forma de salarii din strainatate, precum si persoanele fizice
romane angajate ale misiunilor diplomatice si ale posturilor consulare
acreditate in Romania au obligatia ca, personal sau printr-un reprezentant
fiscal, sa calculeze impozitul conform art. 24, sa il declare si sa il
plateasca in termen de 15 zile de la expirarea lunii pentru care s-a realizat
venitul.
(2) Misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania,
precum si reprezentantele organismelor internationale ori reprezentantele
societatilor comerciale si ale organizatiilor economice straine autorizate,
potrivit legii, sa isi desfasoare activitatea in Romania pot opta ca pentru
angajatii acestora, care realizeaza venituri din salarii impozabile in Romania,
sa indeplineasca obligatiile privind calculul, retinerea si virarea impozitului
pe veniturile din salarii, prevazute in prezenta ordonanta.
(3) Persoana juridica sau fizica la care contribuabilul isi desfasoara
activitatea potrivit alin. (1) este obligata sa ofere informatii organului
fiscal competent referitoare la data inceperii desfasurarii activitatii de
catre contribuabil si, respectiv, a incetarii acesteia, in termen de 15 zile de
la data producerii evenimentului.
SECTIUNEA a 3-a
Venituri din cedarea folosintei bunurilor
1. Definirea venitului
Art. 29
Veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile, in bani si/sau
in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile,
obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal.
Art. 30
Veniturile din cedarea folosintei bunurilor se stabilesc pe baza
contractului incheiat intre parti, in forma scrisa, si inregistrat la organul
fiscal competent in termen de 15 zile de la data incheierii acestuia.
2. Determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor
Art. 31
(1) Venitul brut reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul
in lei al veniturilor in natura, realizate de proprietar, uzufructuar sau alt
detinator legal.
(2) Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform
dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui
detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.
(3) Venitul brut anual din cedarea folosintei bunurilor se stabileste pe
baza chiriei sau a arendei prevazute in contractul incheiat intre parti pentru
fiecare an fiscal, indiferent de momentul platii chiriei sau a arendei.
(4) In situatia in care chiria/arenda reprezinta echivalentul in lei al
unei valute, venitul brut anual se determina pe baza chiriei/arendei lunare
evaluate la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a
Romaniei, din ultima zi a fiecarei luni, corespunzator lunilor din perioada de
impunere.
Art. 32
Venitul net din cedarea folosintei bunurilor se determina prin deducerea
din venitul brut a urmatoarelor cote de cheltuieli reprezentand cheltuieli
deductibile aferente venitului, astfel:
a) 50%, aplicata la venitul brut, in cazul constructiilor;
b) 30%, aplicata la venitul brut, in celelalte cazuri.
SECTIUNEA a 4-a
Venituri din dividende si dobanzi
1. Definirea venitului
Art. 33
(1) Dividendul este orice distribuire facuta de o persoana juridica, in
bani si/sau in natura, in favoarea actionarilor sau asociatilor, din profitul
stabilit pe baza bilantului contabil anual si a contului de profit si pierderi.
(2) Se cuprind in aceasta categorie de venit, in vederea impunerii, si
sumele primite ca urmare a detinerii de titluri de participare la fondurile
inchise de investitii.
Art. 34
Veniturile sub forma de dobanzi sunt venituri obtinute din titluri de
creante de orice natura si orice fel de sume cuvenite pentru folosirea banilor
imprumutati, precum si din titluri de participare la fonduri deschise de
investitii pentru care pretul de rascumparare este mai mare decat pretul de
cumparare.
Art. 35
(1) Sunt scutite de impozit, potrivit prezentei ordonante, dobanzile
aferente titlurilor de stat, depozitelor la vedere, precum si obligatiunilor
municipale, ale Agentiei Nationale pentru Locuinte si ale altor entitati
emitatoare de obligatiuni care vizeaza constructia de locuinte.
(2) Dobanzile aferente depunerilor la casa de ajutor reciproc sunt
asimilate dobanzilor aferente depozitelor la vedere.
2. Metode de determinare
Art. 36
(1) Veniturile sub forma de dividende distribuite, precum si sumele
prevazute la art. 33 alin. (2) se impun cu o cota de 5% din suma acestora.
(2) Veniturile sub forma de dobanzi se impun cu o cota de 1% din suma
acestora.
Art. 37
(1) Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe veniturile
sub forma de dividende revine persoanelor juridice o data cu plata dividendelor
catre actionari sau asociati. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au
fost platite actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-a
aprobat bilantul contabil, termenul de plata a impozitului pe dividende este
pana la data de 31 decembrie a anului respectiv.
(2) Pentru veniturile sub forma de dobanzi impozitul se calculeaza si se
retine de catre platitorii de astfel de venituri in momentul calculului
acestora si se vireaza de catre acestia, lunar, pana la data de 25 inclusiv a
lunii urmatoare celei in care se face calculul dobanzii.
(3) Impozitul retinut conform prezentului articol este impozit final.
SECTIUNEA a 5-a
Alte venituri
1. Definirea venitului
Art. 38
In aceasta categorie se cuprind veniturile obtinute din jocuri de noroc,
veniturile sub forma de castiguri din transferul dreptului de proprietate
asupra valorilor mobiliare si partilor sociale, veniturile sub forma de premii
in bani si/sau in natura, altele decat cele prevazute la art. 6, 22 si 23,
diverse venituri care nu se regasesc in mod expres mentionate in prezenta
ordonanta, precum si veniturile realizate cu caracter intamplator.
Art. 39
Sunt scutite de impozit veniturile obtinute din jocuri de noroc si din
premii, in bani si/sau in natura, prevazute la art. 38, sub valoarea sumei
neimpozabile, stabilita conform procedurii prevazute la art. 13 alin. (3),
pentru fiecare castig realizat, de la acelasi organizator sau platitor, intr-o
singura zi.
2. Metode de determinare
Art. 40
(1) Veniturile obtinute din jocuri de noroc si din premii, in bani si/sau
in natura, prevazute la art. 38, se impun prin retinere la sursa cu o cota de
10% aplicata asupra diferentei dintre venitul brut si suma reprezentand venitul
scutit potrivit art. 39.
(2) Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine
platitorilor de venituri, impozitul fiind final.
Art. 41
(1) Veniturile din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor
mobiliare sunt castigurile de capital obtinute ca urmare a operatiunilor de
vanzare-cumparare de valori mobiliare.
(2) Castigul de capital reprezinta diferenta pozitiva dintre pretul de
vanzare si pretul de cumparare pe tipuri de valori mobiliare, diminuata, dupa
caz, cu comisioanele datorate intermediarilor.
(3) In cazul transferului dreptului de proprietate asupra partilor sociale,
venitul supus impunerii este castigul obtinut ca urmare a vanzarii partilor
sociale. Castigul din vanzarea partilor sociale se determina ca diferenta intre
valoarea de vanzare si valoarea nominala.
(4) Impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra
castigului de capital din vanzarea valorilor mobiliare, precum si asupra
castigului din vanzarea partilor sociale.
(5) Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe veniturile
sub forma de castiguri de capital revine intermediarilor sau altor platitori de
venit, dupa caz, potrivit legii.
(6) In cazul castigului obtinut ca urmare a transferului dreptului de
proprietate asupra partilor sociale si al castigului de capital obtinut din
operatiunile de vanzare-cumparare de valori mobiliare in cazul societatilor
inchise, obligatia calcularii si retinerii impozitului revine dobanditorului de
parti sociale sau de valori mobiliare in momentul incheierii tranzactiei, pe
baza contractului incheiat intre parti. Termenul de plata a impozitului pentru
platitorii de venituri catre bugetul de stat este pana la data la care se depun
documentele pentru transcrierea dreptului de proprietate asupra partilor
sociale sau valorilor mobiliare la registrul comertului sau in registrul
actionarilor, dupa caz, operatiune care nu se poate efectua fara justificarea
virarii impozitului la bugetul de stat.
(7) Pentru veniturile reprezentand castig de capital din tranzactii pe
piata de capital, impozitul se calculeaza si se retine in momentul
inregistrarii castigului la data efectuarii tranzactiei.
(8) Impozitul calculat, retinut si varsat conform prevederilor de mai sus,
este final.
(9) In cazul tranzactiilor cu actiuni primite de persoanele fizice, cu
titlu gratuit, in cadrul Programului de privatizare in masa, valoarea nominala
a acestora va fi asimilata cu pretul de cumparare, la prima tranzactionare.
(10) Pierderile inregistrate din transferul dreptului de proprietate asupra
valorilor mobiliare si partilor sociale nu se compenseaza cu castigul realizat
din astfel de operatiuni de vanzare-cumparare.
Art. 42
Impozitul calculat si retinut potrivit art. 40 si 41 in momentul platii
venitului se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare
celei in care a fost retinut, cu exceptia prevederilor art. 41 alin. (6).
Art. 43
(1) Veniturile care nu se regasesc in mod expres mentionate in prezenta
ordonanta, precum si cele care sunt realizate cu caracter intamplator se supun
impunerii cu o cota de 10% aplicata asupra veniturilor brute, impozitul fiind
final. Criteriile de definire a unui venit realizat cu caracter intamplator se
stabilesc prin normele metodologice date in aplicarea prezentei ordonante.
(2) Impozitul se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de
venituri si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare
realizarii venitului. In functie de natura venitului care se incadreaza in
aceasta categorie, Ministerul Finantelor Publice, prin ordin al ministrului
finantelor publice, poate stabili alte termene de plata.
SECTIUNEA a 6-a
Venituri din pensii
Art. 44
(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate cu titlu de
pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite prin
contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele primite
cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru
partea care depaseste suma de 5.000.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din
pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
(3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de
asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat,
pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de
sanatate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma
veniturilor nete din pensii, calculate potrivit alin. (2), a unei sume fixe
neimpozabile lunare de 5.000.000 lei.
Art. 45
(1) Impozitul pe veniturile din pensii se calculeaza lunar de unitatile
platitoare a acestor venituri, prin aplicarea baremului lunar prevazut la art.
8 asupra venitului impozabil lunar din pensii, determinat potrivit art. 44
alin. (4).
(2) Impozitul calculat se retine la data efectuarii platii pensiei si se
vireaza la bugetul de stat la unitatea fiscala pe raza careia isi au sediul
platitorii de venituri din pensii, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei
pentru care se face plata pensiilor, impozitul fiind final.
(3) Drepturile de pensii restante se defalca pe lunile la care se refera,
in vederea calcularii impozitului datorat.
SECTIUNEA a 7-a
Venituri din activitati agricole
Art. 46
(1) Persoanele fizice care obtin venituri din cultivarea si valorificarea
florilor, legumelor si zarzavaturilor, in sere si in solarii, precum si a
arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor, din exploatarea pepinierelor
viticole si pomicole si altele asemenea datoreaza un impozit in cota de 15%
asupra venitului net, impozitul fiind final.
(2) Venitul net se determina pe baza de norme de venit.
(3) Normele de venit se aproba de catre directiile generale ale finantelor
publice teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, cu avizul directiilor
teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, pana cel tarziu la data de 31 mai a anului fiscal.
(4) Declaratia de impunere se depune la organul fiscal pe raza caruia se
afla terenul, pana la data de 30 iunie a anului fiscal, iar impozitul se
plateste la organul fiscal de domiciliu al contribuabilului, in proportiile si
la termenele urmatoare:
- 50% pana la 1 septembrie inclusiv;
- 50% pana la 15 noiembrie inclusiv.
(5) Procedura de declarare, stabilire si plata a impozitului se stabileste
prin ordin al ministrului finantelor publice.
CAP. 3
Aspecte fiscale internationale
Art. 47
Venitul este considerat din Romania, in intelesul prezentei ordonante, daca
locul de provenienta a veniturilor persoanei fizice, al exercitarii activitatii
sau locul de unde aceasta obtine venit se afla pe teritoriul Romaniei,
indiferent daca este platit in Romania sau din/in strainatate.
Art. 48
Venitul care nu este din Romania este venit din strainatate.
Art. 49
(1) Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (1) lit. a), care pentru
acelasi venit si in decursul aceleiasi perioade impozabile sunt supusi
impozitului pe venit atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate, au
dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului
platit in strainatate, in limitele prevazute in prezenta ordonanta, denumit in
continuare credit fiscal extern.
(2) Creditul fiscal extern se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ,
urmatoarele conditii:
a) impozitul aferent venitului realizat in strainatate a fost platit direct
sau prin retinere la sursa, lucru dovedit cu documente care atesta plata;
b) impozitul datorat si platit in strainatate este de aceeasi natura cu
impozitul pe venit datorat in Romania.
Art. 50
(1) Creditul fiscal extern se acorda la nivelul impozitului platit in
strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, dar nu poate fi mai
mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, potrivit prezentei
ordonante, aferenta venitului din strainatate.
(2) Calculul creditului fiscal extern se face separat pentru veniturile
realizate pe fiecare tara, cu respectarea prevederilor alin. (3).
(3) In cazul veniturilor a caror impunere in Romania este finala, creditul
fiscal extern se acorda pentru fiecare venit similar din Romania, potrivit
prezentei ordonante.
(4) In vederea calculului creditului fiscal extern sumele in valuta se
transforma la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare comunicat de
Banca Nationala a Romaniei din anul de realizare a venitului.
Art. 51
(1) Pentru veniturile realizate de contribuabilii prevazuti la art. 2 alin.
(1) lit. b) si c) si la art. 2 alin. (2), prevederile cap. II se aplica in mod
corespunzator, aceste venituri necumulandu-se in vederea impunerii in Romania.
(2) Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (2), care realizeaza venituri
din Romania in calitate de artisti de spectacol, cum sunt: artistii de teatru,
de film, de radio sau de televiziune, ori ca interpreti muzicali sau ca
sportivi, din activitatile lor personale desfasurate in aceasta calitate,
precum si cei care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala
se impun cu o cota de 15% aplicata la venitul brut, prin retinere la sursa,
impozitul fiind final. Impozitul retinut la sursa de catre platitorii venitului
se varsa la bugetul de stat in aceeasi zi in care se efectueaza plata venitului
supus impunerii.
(3) Pentru aplicarea prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri
beneficiarul venitului va prezenta organelor fiscale din Romania certificatul
de rezidenta fiscala, in original, eliberat de organul fiscal din tara de
rezidenta, prin care sa se ateste ca este rezident al statului respectiv si ca
ii sunt aplicabile prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri.
(4) Cand nu se face dovada rezidentei potrivit alin. (3) sau persoana
fizica apartine unui stat cu care Romania nu are incheiata o conventie de
evitare a dublei impuneri, prevederile prezentei ordonante se aplica pentru
veniturile impozabile, altele decat cele supuse impunerii potrivit legislatiei
privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si
persoane juridice nerezidente.
Art. 52
(1) Reglementarile conventiilor de evitare a dublei impuneri prevaleaza
fata de prevederile prezentei ordonante.
(2) In situatia in care cotele de impozitare din legislatia interna sunt
mai favorabile decat cele din conventiile de evitare a dublei impuneri, se
aplica cotele de impozitare mai favorabile.
CAP. 4
Reguli privind asociatiile fara personalitate juridica
Art. 53
(1) In aplicarea prezentei ordonante, pentru fiecare asociatie fara
personalitate juridica constituita potrivit legii asociatii au obligatia sa
incheie contracte de asociere in forma scrisa, la inceperea activitatii, care
sa cuprinda inclusiv date referitoare la:
a) partile contractante;
b) obiectul de activitate si sediul asociatiei;
c) contributia asociatilor in bunuri si drepturi;
d) cota procentuala de participare a fiecarui asociat la veniturile sau
pierderile din cadrul asociatiei;
e) desemnarea asociatului care ca raspunda pentru indeplinirea obligatiilor
asociatiei fata de autoritatile publice;
f) conditiile de incetare a asocierii.
(2) Contractul de asociere se inregistreaza la organul fiscal teritorial in
raza caruia isi are sediul asociatia, in termen de 15 zile de la data
incheierii acestuia. Organul fiscal are dreptul sa refuze inregistrarea
contractelor in cazul in care acestea nu cuprind date solicitate conform alin.
(1).
Art. 54
In cazul in care intre membrii asociati exista legaturi de rudenie pana la
gradul al patrulea inclusiv, partile sunt obligate sa faca dovada ca participa
la realizarea venitului cu bunuri sau drepturi asupra carora au drept de
proprietate. Pot fi membri asociati si persoanele fizice care au dobandit
capacitate de exercitiu restransa.
Art. 55
Asociatiile au obligatia sa depuna la organul fiscal competent declaratii
anuale de venit conform modelului stabilit de Ministerul Finantelor Publice,
care vor cuprinde si distributia venitului net/pierderii pe asociati, pana la
data de 15 martie a anului urmator.
Art. 56
Venitul/pierderea anual/anuala, realizate in cadrul asociatiei, se
distribuie asociatilor proportional cu cota procentuala de participare, conform
contractului de asociere.
Art. 57
Contributiile asociatilor conform contractului de asociere nu sunt
considerate venituri pentru asociatie.
Art. 58
Prevederile prezentului capitol nu se aplica in cazul:
a) fondurilor de investitii constituite ca asociatii fara personalitate
juridica;
b) asociatiilor constituite intre o persoana fizica si o persoana juridica.
CAP. 5
Procedura de globalizare a veniturilor, de determinare si de plata a
impozitului pe venit si sanctiuni
SECTIUNEA 1
Determinarea venitului global impozabil si regimul pierderilor
Art. 59
Venitul anual global impozabil este format din suma veniturilor nete a
categoriilor de venituri prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) - c),
determinate conform prevederilor cap. II, si a veniturilor de aceeasi natura,
obtinute de persoanele fizice romane din strainatate, din care se scad, in
ordine, pierderile fiscale reportate si deducerile personale.
Art. 60
(1) Pierderea fiscala anuala inregistrata din activitati independente se
poate compensa cu rezultatele pozitive ale celorlalte categorii de venituri
cuprinse in venitul anual, altele decat cele din salarii si asimilate
salariilor, obtinute in cursul aceluiasi an fiscal. Pierderea care ramane
necompensata in cursul aceluiasi an fiscal devine pierdere reportata.
(2) Pierderile provenind din strainatate ale persoanelor fizice romane se
compenseaza cu veniturile de aceeasi natura, din strainatate, pe fiecare tara,
inregistrate in cursul aceluiasi an fiscal, sau se reporteaza pe urmatorii 5
ani asupra veniturilor realizate din tara respectiva.
Art. 61
Regulile de reportare a pierderilor sunt urmatoarele:
a) reportul se efectueaza cronologic, in functie de vechimea pierderii, in
urmatorii 5 ani consecutivi;
b) dreptul la report este personal si netransmisibil;
c) pierderea reportata, necompensata dupa expirarea perioadei prevazute la
lit. a), reprezinta pierdere definitiva a contribuabilului;
d) compensarea pierderii reportate se efectueaza numai din veniturile
prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) si c).
SECTIUNEA a 2-a
Obligatii declarative
Art. 62
(1) Contribuabilii au obligatia sa completeze si sa depuna la organul
fiscal competent o declaratie de venit global, precum si declaratii speciale
pana la data de 31 martie a anului urmator celui de realizare a venitului.
(2) Declaratiile speciale se completeaza pentru fiecare categorie de venit
si pe fiecare loc de realizare a acestuia si se depun la organul fiscal unde se
afla sursa de venit.
(3) Prin organ fiscal competent se intelege organul fiscal in a carui raza
teritoriala contribuabilul isi are domiciliul sau alte organe stabilite prin
hotarare a Guvernului, dupa caz.
(4) Contribuabilii care realizeaza venituri dintr-o singura sursa, sub
forma de salarii, la functia de baza, pe intregul an fiscal, pentru care
angajatorul a efectuat operatiunile prevazute la art. 27, nu au obligatia sa
depuna declaratiile de venit global. De asemenea, contribuabilii care
realizeaza venituri a caror impunere este finala nu au obligatia sa depuna
declaratia speciala pentru aceste venituri.
Art. 63
(1) Contribuabilii, precum si asociatiile fara personalitate juridica, care
incep o activitate in cursul anului fiscal, sunt obligate sa depuna la organul
fiscal competent o declaratie referitoare la veniturile si cheltuielile
estimate a se realiza pentru anul fiscal, in termen de 15 zile de la data
producerii evenimentului. Fac exceptie de la prevederile acestui alineat
contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se percepe prin
retinere la sursa.
(2) Contribuabilii care au realizat pierderi si cei care au inceput
activitatea in cursul anului fiscal sau au realizat venituri pe perioade mai
mici decat anul fiscal, precum si cei care din motive obiective estimeaza ca
vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior
depun o data cu declaratia speciala si declaratia estimativa de venit.
(3) Contribuabilul care inceteaza sa mai aiba domiciliul in Romania are
obligatia sa depuna la organul fiscal competent o declaratie a veniturilor
impozabile cuprinzand veniturile realizate pana la acel moment.
Art. 64
Declaratiile prevazute la art. 55 si 63 se supun reglementarilor in vigoare
privind procedura de intocmire si depunere a declaratiilor de impozite si taxe.
SECTIUNEA a 3-a
Determinarea impozitului pe venitul anual global
Art. 65
(1) Impozitul pe venitul anual global datorat este calculat de organul
fiscal in raza caruia isi are domiciliul contribuabilul ori de alte organe
stabilite prin hotarare a Guvernului, dupa caz, pe baza declaratiei de venit
global, prin aplicarea cotelor de impunere asupra venitului anual global
impozabil, determinat in conditiile prezentei ordonante.
(2) Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat pentru anul precedent
si emite o decizie de impunere in intervalul stabilit anual prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(3) In aceasta decizie organul fiscal stabileste si diferentele de impozit
anual ramase de achitat sau impozitul anual de restituit, care se determina
prin scaderea din impozitul anual datorat a obligatiilor reprezentand plati
anticipate cu titlu de impozit si a creditelor fiscale externe pentru
veniturile realizate din categoriile de venituri prevazute la art. 59.
(4) Organul fiscal va emite o noua decizie de impunere in cazul in care
apar elemente care conduc la modificarea impozitului datorat.
SECTIUNEA a 4-a
Plata impozitului pe venit
Art. 66
(1) Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si
din cedarea folosintei bunurilor sunt obligati sa efectueze in cursul anului
plati anticipate cu titlu de impozit, in baza deciziei de impunere emise de
organul fiscal competent, exceptandu-se cazul retinerilor la sursa.
(2) Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal pe raza caruia se
afla sursa de venit, pe fiecare categorie de venit si loc de realizare,
luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat sau venitul net realizat in
anul precedent, dupa caz. La impunerile efectuate dupa expirarea termenelor de
plata prevazute la alin. (3), sumele datorate pentru trimestrele respective se
stabilesc la nivelul trimestrului IV al anului precedent. Diferenta dintre
impozitul anual calculat asupra venitului net realizat in anul precedent si
suma reprezentand plati anticipate la nivelul trimestrului IV din anul anterior
se repartizeaza pe termenele de plata urmatoare din cadrul anului fiscal.
Pentru declaratiile de venit estimativ depuse in luna decembrie nu se mai
stabilesc plati anticipate, venitul net aferent perioadei pana la sfarsitul
anului urmand sa fie supus impozitarii finale. Platile anticipate pentru
veniturile din cedarea folosintei bunurilor se stabilesc de organul fiscal, pe
baza chiriei sau a arendei din contractul incheiat intre parti. In cazul in
care, potrivit clauzelor contractuale, chiria sau arenda reprezinta
echivalentul in lei al unei valute, determinarea venitului anual estimat se
efectueaza pe baza cursului de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca
Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se efectueaza
impunerea.
(3) Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15
inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
(4) Organul fiscal are dreptul de a stabili din oficiu platile anticipate,
in urmatoarele cazuri:
a) contribuabilul nu a depus declaratia de venit global pentru anul fiscal
incheiat;
b) contribuabilul nu conduce o evidenta contabila sau datele din
contabilitatea condusa nu sunt certe;
c) contribuabilul nu a furnizat date referitoare la venitul estimat.
(5) Organul fiscal are dreptul de a modifica o decizie de plata anticipata,
emisa conform alin. (1), si de a stabili alte plati anticipate fie in baza unui
control ulterior, fie in baza unor date detinute, referitoare la activitatea
contribuabilului.
(6) Contribuabilul are dreptul sa solicite emiterea unei noi decizii de
plata anticipata cu titlu de impozit, daca prezinta organului fiscal noi acte
justificative referitoare la veniturile realizate din activitatea desfasurata.
Aceasta modificare a platilor anticipate se poate solicita numai daca venitul
se modifica cu mai mult de 20% fata de venitul luat in calculul impozitului, o
singura data pe an, in cursul semestrului II. In cazul diferentelor de impozit
in plus fata de impozitul stabilit initial, acestea se repartizeaza pe termenele
de plata urmatoare din cadrul anului fiscal, iar in cazul diferentelor de
impozit in minus se diminueaza sumele reprezentand plati anticipate
proportional, pe urmatoarele termene de plata, stabilite initial prin
"Decizia de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit"
sau, dupa caz, cand acestea nu sunt suficiente se diminueaza sumele
reprezentand plati anticipate, pentru perioadele anterioare aferente termenelor
de plata, incepand cu cele mai apropiate.
Art. 67
(1) Diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere
anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii
deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza
majorari de intarziere.
(2) In cazul in care din decizia de impunere rezulta diferente de impozit
de restituit de la bugetul de stat, sumele platite in plus se compenseaza cu
obligatii neachitate in termen, din anul fiscal curent, iar diferenta se
restituie in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de
impunere.
SECTIUNEA a 5-a
Obligatiile si raspunderile reprezentantilor fiscali si ale platitorilor de
venit cu regim de retinere la sursa a impozitelor
Art. 68
Platitorii de venit cu regim de retinere la sursa a impozitelor sunt
obligati sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului, la
organul fiscal competent, la termenul stabilit de Ministerul Finantelor
Publice.
Art. 69
Platitorul unui venit cu regim de retinere la sursa a impozitului raspunde
pentru modul de indeplinire a sarcinilor ce ii revin din prezenta ordonanta.
Art. 70
(1) Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa sunt obligati sa
comunice organului fiscal competent informatii cu privire la calculul impozitului
retinut pentru fiecare beneficiar de venit, conform formularului stabilit de
Ministerul Finantelor Publice. Comunicarea se face pana la data de 30 iunie a
anului curent pentru anul expirat.
(2) Pentru veniturile din salarii informatiile cu privire la calculul
impozitului retinut pentru fiecare beneficiar de venit sunt cuprinse in fisa
fiscala, pentru care termenul de depunere este prevazut la art. 26 alin. (5).
Art. 71
(1) Reprezentantii fiscali desemnati potrivit prezentei ordonante sunt
solidar raspunzatori cu beneficiarii de venituri pentru neindeplinirea
obligatiilor de declarare a veniturilor si de plata a impozitelor datorate.
(2) Contribuabilii definiti potrivit prevederilor art. 2 desemneaza un
reprezentant fiscal, persoana fizica romana cu domiciliul in Romania sau
persoana juridica romana, in situatia in care nu isi indeplinesc obligatiile
fiscale in mod direct.
(3) Procedura de desemnare a reprezentantului fiscal se stabileste de
Ministerul Finantelor Publice, prin ordin al ministrului finantelor publice.
SECTIUNEA a 6-a
Sanctiuni
Art. 72
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
a) nerespectarea de catre platitorii de salarii si venituri asimilate
salariilor a obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale;
b) netransmiterea fiselor fiscale si a formularului prevazut la art. 70 la
organul fiscal competent la termenul prevazut de prezenta ordonanta;
c) neindeplinirea obligatiei de transmitere a fisei fiscale catre angajat,
prevazuta la art. 26 alin. (5).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(3) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia art. 25 - 27.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 73
Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare la data de 1 ianuarie
2002, cu exceptia prevederilor art. 8 si 13, care se aplica incepand cu data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 74
(1) Pentru determinarea impozitului pe veniturile persoanelor fizice,
Ministerul Finantelor Publice are drept de acces gratuit la toate datele,
informatiile si bazele de date referitoare la persoanele fizice, detinute de:
- organe ale administratiei publice centrale si locale, institutii publice
sau de interes public;
- institutii publice sau private care conduc evidenta populatiei sau care
inregistreaza, sub orice forma, incheieri de contracte, bunuri si drepturi,
exploatarea proprietatilor si altele asemenea;
- persoane fizice sau juridice care detin in pastrare sau in administrare
bunuri si drepturi ori sume de bani ale contribuabililor sau care au relatii de
afaceri cu acestia.
(2) Accesul la bazele de date ale entitatilor mentionate la alin. (1) se
realizeaza permanent, in vederea actualizarii bazei de date a Ministerului
Finantelor Publice.
(3) Celelalte date si informatii referitoare la contribuabili vor fi
furnizate la solicitarea Ministerului Finantelor Publice si a organelor sale
subordonate.
(4) Toate informatiile obtinute potrivit alin. (2) si (3) se supun
secretului fiscal.
Art. 75
(1) Raman valabile pana la data expirarii lor urmatoarele facilitati de
care beneficiaza persoanele fizice si asociatiile familiale, cu respectarea
conditiilor in care acestea au fost acordate:
a) scutirile de la plata impozitului pe venit prevazute in actele normative
privind unele masuri de protectie ca urmare a concedierilor colective, pentru
personalul disponibilizat, cu conditia desfasurarii activitatii respective pe o
perioada de inca 2 ani de la data expirarii perioadei de scutire;
b) neimpozitarea veniturilor realizate din serviciile turistice prestate in
mediul rural, prevazute la art. 3 lit. j) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice,
aprobata si modificata prin Legea nr. 246/1998.
(2) Pierderile inregistrate in perioada de scutire de contribuabilii care
beneficiaza de prevederile alin. (1) nu se compenseaza cu veniturile obtinute
din celelalte categorii de venituri in anii respectivi si nu se reporteaza,
reprezentand pierderi definitive ale contribuabililor.
Art. 76
Veniturile din salarii si cele asimilate salariilor realizate din
strainatate ca urmare a activitatilor desfasurate in strainatate de persoanele
fizice romane cu domiciliul in Romania nu se supun procedurii de globalizare
pana la noi dispozitii.
Art. 77
Impunerea veniturilor realizate anterior datei intrarii in vigoare a
prezentei ordonante se face in conformitate cu legislatia in vigoare la acea
data.
Art. 78
Apatrizii sunt supusi impozitarii, potrivit prezentei ordonante, pentru
veniturile obtinute din Romania.
Art. 79
Impozitul reglementat prin prezenta ordonanta se face venit la bugetul de
stat.
Art. 80
(1) La intocmirea Registrului-inventar, incepand cu 1 ianuarie 2000, toate
bunurile si drepturile vor fi luate in evidenta la valoarea de intrare.
(2) Pentru bunurile si drepturile achizitionate inainte de 1 ianuarie 2000
amortizarea se va calcula conform metodei lineare, la valoarea ramasa de
recuperat pana la expirarea duratei normale de functionare.
Art. 81
(1) In aplicarea prezentei ordonante se vor elabora norme metodologice care
vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului, in termen de 90 de zile de la
publicarea prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Ordinele ministrului finantelor publice emise in aplicarea prezentei
ordonante se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 82
Promovarea de reglementari legislative privind impunerea veniturilor
persoanelor fizice se face cu respectarea principiilor din prezenta ordonanta
si numai prin acte normative speciale privind impozitele si taxele.
Art. 83
Prevederile referitoare la intocmirea si depunerea declaratiilor,
realizarea creantelor bugetare, inclusiv executarea silita, solutionarea
contestatiilor, controlul fiscal, precum si cele referitoare la evaziunea
fiscala sunt aplicabile si impozitului pe venit.
Art. 84
(1) Incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
in aplicarea prezentei ordonante, procedura intocmirii si depunerii
formularisticii necesare in vederea aplicarii prezentei ordonante si procedura
de regularizare si plata a impozitelor si a diferentelor de impozit rezultate,
precum si termenele aferente, se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(2) Pentru aplicarea unitara a prevederilor prezentei ordonante se
constituie, la nivelul Ministerului Finantelor Publice, Comisia centrala
fiscala a impozitelor directe, condusa de secretarul de stat coordonator al
domeniului fiscal. Componenta comisiei se aproba prin ordin al ministrului
finantelor publice. Deciziile Comisiei centrale fiscale a impozitelor directe se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 85
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:
- prevederile Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 31 august
1999;
- prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul
pe venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 302 din 3
iulie 2000;
- prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 46/2001 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul
pe venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 157 din 29
martie 2001;
- prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2001 pentru
modificarea art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 291 din 1
iunie 2001;
- prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2001 pentru
completarea art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 347 din 29
iunie 2001;
- prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 235/2000 pentru
completarea art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 29
noiembrie 2000;
- prevederile art. 43 alin. (1) lit. a) referitoare la scutirea de impozit
pe venit acordata persoanelor fizice, precum si cele ale art. 43 alin. (1) lit.
b) din Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea
asigurarilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din
10 aprilie 2000;
- prevederile art. 21^5 cu privire la aplicabilitatea acestora persoanelor
fizice si asociatiilor familiale, din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 349
din 23 iulie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
- prevederile referitoare la neimpozitarea avantajelor prevazute la art. 39
alin. (1) lit. d) si la art. 41 alin. (2) din Legea nr. 50/1996 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563
din 18 noiembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
- prevederea privind scutirea de impozit pe chirie prevazuta la alin. (3)
al art. 15 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001;
- prevederile art. 77 din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000;
- prevederile cu privire la scutirea de impozit pe venit acordata
persoanelor fizice din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2000*) pentru
modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/1997 privind scutirea de
plata a impozitelor pe salarii si/sau pe venituri realizate de consultanti
straini pentru activitatile desfasurate in Romania in cadrul unor acorduri de
imprumut, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 1
martie 2000;
- prevederile art. 64 din Legea privind executorii judecatoresti nr.
188/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 10
noiembrie 2000.
------------
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2000 a fost respinsa prin Legea
nr. 421/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 402 din
20 iulie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Ministrul muncii si
solidaritatii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat