ORDONANTA DE URGENTA Nr. 85 din 23 decembrie 1997
privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 378 din 29 decembrie 1997
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Sunt obligate la plata impozitului pe venit, in conditiile prezentei
ordonante de urgenta, si denumite, in continuare, contribuabili:
a) persoanele fizice romane care realizeaza venituri de orice fel si din
orice activitate, in Romania, cu exceptia celor supuse impozitului pe salarii
si impozitului pe venitul agricol;
b) asociatiile familiale care desfasoara activitati economice pe baza de
libera initiativa, potrivit dispozitiilor legale in vigoare;
c) persoanele fizice romane si/sau straine asociate si societatile civile
profesionale, care nu dau nastere la persoane juridice;
d) persoanele fizice straine care realizeaza venituri in Romania printr-o
baza fixa sau intr-o perioada ce depaseste in total 183 de zile in orice
perioada de 12 luni incepand sau sfarsind in anul calendaristic vizat.
Art. 2
(1) Se impoziteaza in conditiile prezentei ordonante de urgenta:
a) veniturile realizate din desfasurarea de activitati economice pe baza de
libera initiativa, precum si din practicarea unei profesii libere, potrivit
dispozitiilor legale in vigoare;
b) veniturile obtinute din inchirieri, subinchirieri si din constituirea
dreptului de uzufruct, uz sau abitatie;
c) veniturile realizate in baza unor contracte de locatie de gestiune sau a
altor asemenea forme de dare in exploatare;
d) veniturile obtinute din drepturi de autor, inclusiv drepturile conexe,
din cesionarea, inchirierea, precum si din valorificarea unor astfel de
drepturi dobandite prin mostenire;
e) veniturile obtinute din arendare, potrivit legii;
f) veniturile obtinute din participarea la o forma de asociere cu alte
persoane fizice pentru realizarea in comun a unor activitati, conform
prevederilor legale in vigoare, altele decat cele prevazute in legea privind
impozitul pe profit;
g) veniturile realizate din activitati agricole, precum si din organizarea
activitatii in asociatiile agricole fara personalitate juridica, cu exceptia
celor prevazute la art. 3 lit. m);
h) veniturile realizate din activitati artistice, distractive sau sportive
desfasurate in mod independent, precum si din organizarea unor asemenea
activitati;
i) premiile si orice castiguri in bani sau in natura, acordate de o
entitate platitoare, care depasesc suma de 5.000.000 lei, cu exceptia celor
supuse impozitului pe salarii;
j) dobanzile realizate, cu exceptia celor prevazute in prezenta ordonanta
de urgenta;
k) drepturile cuvenite inventatorilor si inovatorilor;
l) alte venituri realizate in mod permanent sau intamplator.
(2) In categoriile de venituri prevazute la alin. (1) se includ atat cele
in bani, cat si cele in natura.
(3) Evaluarea veniturilor in natura se face la preturile si tarifele
practicate pe piata, la data incasarii venitului.
Art. 3
Nu se supun platii impozitului reglementat prin prezenta ordonanta de
urgenta:
a) dobanzile aferente titlurilor de stat, precum si cele aferente
depunerilor la vedere in conturi la societati bancare;
b) sumele sau bunurile primite ca ajutor, donatie, mostenire sau
sponsorizare, potrivit legii, cu exceptiile mentionate in prezenta ordonanta de
urgenta;
c) veniturile realizate din producerea si valorificarea obiectelor si
produselor de cult, definite astfel potrivit legii;
d) sumele primite de asigurati in baza contractelor de asigurare de bunuri
sau de persoane;
e) pensiile de orice fel si ajutoarele primite, in cadrul sistemului
asigurarilor sociale, precum si alocatiile de stat pentru copii;
f) bursele elevilor, studentilor si doctoranzilor;
g) pensiile de intretinere platite in conditiile legii;
h) premiile de orice fel, in bani sau in natura, acordate de Regia Autonoma
"Loteria Nationala" la sistemele sale de joc;
i) veniturile realizate de veteranii de razboi, vaduvele de razboi,
vaduvele nerecasatorite ale veteranilor de razboi si sotiile veteranilor de razboi
din practicarea pe cont propriu si in mod singular a unei meserii sau profesii,
inclusiv din inchirierea unei singure locuinte, cu exceptia veniturilor
obtinute exclusiv din activitatea de comert;
j) veniturile realizate din servicii turistice prestate in mediul rural,
potrivit dispozitiilor legale in vigoare, pe o perioada de 10 ani de la data
autorizatiei de functionare;
k) veniturile obtinute din vanzarea bunurilor mobile si imobile, cu
exceptia celor provenite din activitati autorizate si a celor prevazute la art.
26 alin. (2) lit. b);
l) veniturile obtinute din tranzactionarea valorilor mobiliare;
m) veniturile realizate din vanzarea produselor agricole in stare naturala,
obtinute din productie proprie, din cresterea animalelor si a pasarilor, din
vanzarea produselor provenite din silvicultura, sericicultura si apicultura, in
stare naturala, precum si din vanzarea produselor culese din flora si fauna
spontana;
n) persoanele fizice in varsta de peste 65 de ani impliniti, femeile, si 70
de ani impliniti, barbatii, invalizii de gradul I si persoanele handicapate
asimilabile gradului I de invaliditate, care realizeaza venituri din
practicarea pe cont propriu si in mod singular a unei meserii sau profesii, cu
exceptia veniturilor obtinute exclusiv din activitatea de comert.
CAP. 2
Impozitul pe venitul realizat din activitati desfasurate pe baza de libera
initiativa
Art. 4
(1) Impozitul se calculeaza asupra venitului anual impozabil, determinat pe
fiecare categorie si loc de realizare a venitului, prin aplicarea urmatoarelor
cote:
---------------------------------------------------------------------------
Venitul anual impozabil Impozitul anual
- lei - - lei -
---------------------------------------------------------------------------
pana la 3.000.000 15%
3.000.001- 6.000.000 450.000 + 20% pentru ceea ce depaseste 3.000.000
6.000.001- 9.000.000 1.050.000 + 25% pentru ceea ce depaseste 6.000.000
9.000.001-12.000.000 1.800.000 + 30% pentru ceea ce depaseste 9.000.000
peste 12.000.000 2.700.000 + 35% pentru ceea ce depaseste 12.000.000
---------------------------------------------------------------------------
(2) Impozitul calculat potrivit alin. (1) nu poate depasi 20% din venitul
anual impozabil, in cazul veniturilor obtinute din activitati agricole.
(3) In vederea aplicarii prezentei ordonante de urgenta, venitul impozabil
realizat pe o fractiune de an se considera venit anual impozabil.
Art. 5
Contribuabilii prevazuti la art. 1, autorizati potrivit legii, se impun pe
baza venitului efectiv realizat, venitul impozabil determinandu-se ca diferenta
intre totalul veniturilor incasate, in bani si in natura, din activitatea
desfasurata, si cheltuielile efectuate pentru realizarea veniturilor, inclusiv
primele platite pentru asigurarile de bunuri, pe baza documentelor
justificative.
Art. 6
Veniturile care se iau in calcul la determinarea venitului anual impozabil
sunt: cele din activitatea autorizata, din valorificarea unor bunuri din
inventarul utilizat de contribuabil pentru realizarea venitului, din dobanzile
primite pentru disponibilitatile banesti din contul contribuabilului autorizat
potrivit legii si din alte activitati adiacente.
Art. 7
(1) Cheltuielile pentru care nu se admite deducerea la calculul venitului
anual impozabil sunt:
a) impozitul pe venit datorat conform dispozitiilor prezentei ordonante de
urgenta;
b) amenzile si penalitatile platite autoritatilor;
c) sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a incalcarii
dispozitiilor legale in vigoare;
d) cheltuielile de sponsorizare efectuate peste limita prevazuta in Legea
sponsorizarii nr. 32/1994;
e) cheltuielile pentru actiuni de protocol efectuate peste limita a 1% din
veniturile incasate;
f) cheltuielile efectuate peste limita a 10% din veniturile incasate pentru
delegare si detasare, inclusiv cheltuielile cu mijloace de transport
proprietate individuala a contribuabilului cand acestea sunt utilizate in
scopul realizarii veniturilor, precum si cheltuielile de intretinere si telefon
cand activitatea se desfasoara in locuinta proprie;
g) cheltuielile personale ale contribuabilului si ale familiei sale, precum
si alte cheltuieli care nu sunt efectuate pentru realizarea veniturilor.
(2) Cheltuielile efectuate pentru investitii, dotari si alte utilitati
necesare desfasurarii activitatii si care concura direct la realizarea de
venituri, precum si cheltuielile cu reparatiile capitale se scad din veniturile
incasate pana la recuperarea acestora, dar nu mai mult de 50% din veniturile
incasate in fiecare an.
(3) In cazul in care contribuabilul isi desfasoara activitatea in locuinta
proprie, se admite deducerea impozitului pe cladire si a impozitului pe terenul
aferent, proportional cu spatiul utilizat in acest scop.
(4) Cheltuielile pentru plata personalului angajat cu contract individual
de munca sau cu contract civil, cum sunt: salarii si alte drepturi salariale,
indemnizatii, contributia pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului
de somaj, contributia pentru asigurari sociale si alte obligatii fata de
bugetul asigurarilor sociale sau fata de bugetele fondurilor speciale, precum
si contributiile profesionale obligatorii pentru desfasurarea activitatii de
catre contribuabil, inclusiv contributiile pentru bugetul asigurarilor sociale
si bugetele fondurilor speciale, sunt deductibile, numai daca se face dovada
platii acestor obligatii.
(5) Pentru activitatea de interes public desfasurata de notarii publici,
care implica determinarea de taxe de timbru aferente actelor notariale, se
admite la deducere, in plus, o cota de 5% din veniturile incasate ca urmare a
acestei activitati.
Art. 8
(1) Meseriasii care presteaza servicii sau executa lucrari in ateliere
stabile se impun pe baza de norme anuale de venit. Meseriile si normele de
venit se vor stabili prin hotarare a consiliilor judetene sau a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti.
Aceste norme de venit se reduc, in functie de varsta, dupa cum urmeaza:
- 40% pentru barbatii intre 60 si 65 de ani si pentru femeile intre 55 si
60 de ani;
- 50% pentru barbatii intre 65 si 70 de ani si pentru femeile intre 60 si
65 de ani.
(2) Pentru invalizii de gradul II si pentru persoanele handicapate
asimilabile gradului II de invaliditate, normele de venit se reduc cu 25% .
(3) Reducerile prevazute mai sus nu se aplica in mod cumulativ, ci se
aplica reducerea cea mai mare.
Art. 9
Reducerile si scutirile acordate potrivit dispozitiilor prezentei ordonante
de urgenta se aplica incepand cu anul urmator celui in care contribuabilii
implinesc limitele de varsta mentionate.
Art. 10
Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de comert in puncte
volante, carausii cu mijloace de transport cu tractiune animala si meseriasii
ambulanti se supun platii unui impozit forfetar trimestrial, stabilit prin
hotarare a consiliilor judetene sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 11.
(1) Persoanele fizice autorizate potrivit Decretului-lege nr. 54/1990,
precum si colaboratorii societatilor comerciale, care desfasoara cu autoturisme
proprii activitate de taximetrie in conditiile legii, datoreaza un impozit forfetar
trimestrial in suma de 400.000 lei, care poate fi majorat sau diminuat de
consiliile locale, in functie de conditiile concrete de practicare a acestei
activitati din fiecare localitate, cu pana la 50% .
(2) Pentru transportul de persoane care se efectueaza cu autoturisme de
teren, microbuze si autobuze, inclusiv pentru activitatea de instruire auto,
contribuabilii au obligatia sa declare veniturile realizate la organele fiscale
teritoriale. Calculul veniturilor totale se face prin insumarea tarifelor
inscrise pe biletele de calatorie cu regim special, eliberate calatorilor
pentru serviciul prestat, precum si a altor venituri de natura celor prevazute
la art. 6. Din veniturile astfel rezultate se deduc chiria aferenta mijlocului
de transport inchiriat si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, pe
baza de documente justificative, acestea din urma neputand depasi 60% din
veniturile incasate. In aceste situatii nu se aplica prevederea referitoare la
includerea cheltuielilor de transport in limita cotei de 10% mentionata la art.
7 alin. (1) lit. f).
Art. 12.
(1) Impunerea veniturilor realizate de contribuabilii care desfasoara
activitati pe baza de libera initiativa se face de catre organele fiscale pe a
caror raza teritoriala acestia isi au sediul exercitarii activitatii, iar in
lipsa acestuia, de catre organele fiscale pe a caror raza teritoriala acestia
isi au domiciliul.
(2) Contribuabilii prevazuti la art. 5, care isi desfasoara activitatea in
mod temporar sau sezonier in alta localitate decat cea in care isi au sediul
sau domiciliul, se impun de organele fiscale pe a caror raza teritoriala isi
desfasoara activitatea in acest mod, acestea avand obligatia transmiterii, in
termen de 15 zile, a dispozitiei de impunere la organele fiscale la care
contribuabilii sunt in evidenta, in vederea definitivarii impunerii. In acest
caz, impozitul platit in localitatea unde s-a desfasurat activitatea in mod
temporar sau sezonier se scade din impozitul total datorat, stabilit de
organele fiscale unde contribuabilul este in evidenta.
(3) Organele locale care aproba exercitarea activitatii in mod temporar sau
sezonier au obligatia sa mentioneze expres pe autorizatie perioada de
functionare in localitatea respectiva.
Art. 13
(1) Contribuabilii care desfasoara activitati pe baza de libera initiativa
sunt obligati sa depuna declaratia anuala de impunere, pentru veniturile
realizate in anul fiscal precedent, pana la data de 31 ianuarie a fiecarui an
fiscal.
(2) In cazul inceperii activitatii in cursul anului, in termen de 30 de
zile de la data eliberarii autorizatiei de functionare, contribuabilii au
obligatia sa depuna o declaratie de impunere provizorie, pe baza veniturilor si
a cheltuielilor realizate in perioada de activitate parcursa si a celor
preliminate a se realiza pana la sfarsitul anului.
(3) In cazul incetarii activitatii, contribuabilii sunt obligati sa depuna
autorizatia de functionare la autoritatea publica care a eliberat-o si sa
declare organului fiscal, in termen de 5 zile de la data depunerii acesteia,
incetarea sursei de venit, concomitent cu depunerea declaratiei de impunere
definitive.
Art. 14
(1) Pentru contribuabilii impusi pe baza venitului efectiv realizat,
organele fiscale vor proceda la definitivarea impozitului pe anul anterior pana
la data de 15 aprilie a fiecarui an fiscal. Venitul impozabil astfel determinat
constituie venit impozabil provizoriu pentru anul curent.
(2) In cazul contribuabililor care isi incep activitatea in cursul anului
fiscal si al celor care isi inceteaza activitatea in cursul anului fiscal,
impunerea se face in termen de 30 de zile de la data depunerii declaratiei de
impunere provizorii, prevazuta la art. 13 alin. (2), sau a declaratiei de
impunere definitive, prevazuta la art. 13 alin. (3).
(3) In cazul unei cresteri sau reduceri a venitului realizat, in cursul
anului, de peste 20%, organele fiscale au dreptul, o singura data pe an, in
cursul semestrului II, sa recalculeze impozitul provizoriu in functie de
venitul efectiv realizat de la inceputul anului de impunere, repartizand
impozitul rezultat in urma recalcularii pe termenele de plata urmatoare.
(4) In cazul contribuabililor impusi pe baza normelor de venit, impunerea
este definitiva si se efectueaza pana la data de 15 aprilie a anului in curs.
Pentru cei care isi desfasoara activitatea pe perioade mai mici de un an,
normele de venit se restrang la perioada efectiv lucrata, acestea constituind
si baza de calcul pentru eventualele reduceri prevazute la art. 8.
(5) Pentru contribuabilii impusi pe baza forfetara, impunerea se face pana
la data de 15 aprilie a anului in curs. In cazul in care acestia isi desfasoara
activitatea pe perioade mai mici de un an, impozitul forfetar trimestrial se
calculeaza proportional cu perioada lucrata.
Art. 15.
(1) Diferentele de impozit stabilite pe anul anterior ca urmare a
definitivarii impunerii si cele pentru anul in curs, precum si impozitul
stabilit in limita termenului de prescriptie se platesc in 30 de zile de la data
comunicarii dispozitiei de impunere.
(2) Impozitul stabilit pentru anul curent de impunere se plateste
trimestrial, in patru rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni
din fiecare trimestru.
(3) Impozitul calculat pe baza normelor de venit si impozitul forfetar se
datoreaza la termenele prevazute la alin. (2).
(4) In cazul in care impunerea anuala se face dupa expirarea termenului de
plata pentru trimestrul I, contribuabilul va plati, cu titlu de impozit, o suma
egala cu cuantumul impozitului aferent trimestrului precedent.
Art. 16
(1) In cazul constatarii de catre organele fiscale a unor abateri de la
legislatia in vigoare pe linia nedeclararii veniturilor, a evidentierii si
declararii eronate a veniturilor si cheltuielilor, in scopul sustragerii de la
plata impozitului sau neconducerii evidentelor obligatorii prevazute de lege,
pe langa aplicarea sanctiunilor prevazute de legislatia in vigoare in materie
de abateri de la disciplina financiara, organele fiscale vor proceda la
impunerea din oficiu pe baza metodelor stabilite prin instructiunile prevazute
la art. 30 alin. (2) din prezenta ordonanta de urgenta, iar in caz de abateri
repetate sau in cazul detinerii nejustificate a autorizatiei de functionare,
prin lipsa de activitate a contribuabililor, pe o perioada de 6 luni, organele
fiscale vor proceda la retinerea autorizatiilor de functionare si la inaintarea
acestora, in procedura de urgenta, autoritatilor care le-au eliberat, in
vederea anularii.
(2) Contribuabilii autorizati au obligatia de a prezenta organelor de
control autorizatia de functionare in original.
CAP. 3
Impozitul pe veniturile din drepturi de autor, inclusiv drepturile conexe,
din cesionarea, din inchirierea, precum si din valorificarea unor astfel de
drepturi dobandite prin mostenire
Art. 17
(1) Veniturile din drepturi de autor, inclusiv drepturile conexe, din
cesionarea, din inchirierea precum si din valorificarea unor astfel de drepturi
dobandite prin mostenire se supun anual impunerii de catre unitatile platitoare
sau, dupa caz, de catre organismele de gestiune colectiva, infiintate potrivit
legii.
(2) Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotelor de impozit prevazute la
art. 4 asupra venitului anual impozabil.
Art. 18
(1) Venitul anual impozabil se determina prin scaderea din venitul brut
realizat a unei cote forfetare de cheltuieli, dupa cum urmeaza:
a) 50% in cazul operelor de arta plastica, de arhitectura si fotografie;
b) 40% in cazul operelor muzicale, indiferent de gen;
c) 30% in cazul operelor stiintifice, precum si al operelor si prestatiilor
artistice, indiferent de gen, cu exceptia operelor prevazute la lit. a) si b);
d) 20% in cazul operelor literare, indiferent de gen;
e) 15% in cazul veniturilor din drepturi conexe dreptului de autor.
(2) In situatia realizarii de venituri din activitati distincte pentru care
se acorda cote diferite de cheltuieli, pentru calculul venitului impozabil se
foloseste cota cea mai mare.
(3) In cazul lucrarilor de arta monumentala, venitul anual impozabil se
determina prin scaderea din venitul brut realizat a cheltuielilor efective.
(4) Cotele prevazute mai sus nu se aplica in cazul mostenitorilor, cu
exceptia drepturilor obtinute din opere muzicale.
Art. 19
Impozitul se calculeaza de catre fiecare platitor de venit, cumulat de la
inceputul anului, prin recalcularea impozitului la fiecare plata efectuata
catre aceeasi persoana.
Art. 20
(1) Cand veniturile de natura celor care fac obiectul prezentului capitol
sunt aferente unui grup de persoane, impunerea veniturilor obtinute se face
separat, in functie de cota-parte ce se cuvine fiecarei persoane.
(2) Principiul prevazut la alin. (1) se aplica si in cazul veniturilor
realizate de mostenitorii aflati in indiviziune.
Art. 21
Impozitul se calculeaza si se retine de catre platitorii de venit la
fiecare plata si se varsa la bugetul consiliului local pe a carui raza
teritoriala se afla unitatea platitoare, o data cu ridicarea numerarului de la
societatea bancara sau cu depunerea la aceasta a documentelor pentru plata
drepturilor respective sau in ziua lucratoare imediat urmatoare platii
acestora, in celelalte cazuri.
CAP. 4
Impozitul pe veniturile din inchirieri, din subinchirieri si din
constituirea dreptului de uzufruct, uz sau abitatie
Art. 22
Veniturile realizate de persoanele fizice, in mod permanent sau temporar,
direct sau prin agenti economici specializati, din inchirieri, din
subinchirieri si din constituirea dreptului de uzufruct, uz sau abitatie, se
supun impozitarii conform dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 23
Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de impozit de 15% asupra
venitului anual impozabil.
Art. 24
(1) Venitul anual impozabil se determina prin scaderea din veniturile
incasate in decursul unui an a impozitului pe cladiri, a primelor de asigurare
platite si a impozitului pe teren aferente spatiului inchiriat, iar in cazul
inchirierilor sau subinchirierilor de camere mobilate se mai deduce si o cota
forfetara de cheltuieli de 20% din venitul ramas dupa scaderea impozitelor si a
primelor mentionate.
(2) In cazul inchirierilor si subinchirierilor de camere mobilate prin
agenti economici specializati inainte de deducerea cotei forfetare de 20%
mentionata la alin. (1), se scade comisionul retinut de acestia, pe baza
documentelor justificative.
(3) Venitul din chirii inscris in declaratia de impunere nu poate fi mai
mic decat nivelurile valorice stabilite prin hotarari ale consiliilor locale.
Art. 25
(1) Declaratia de impunere se depune o data cu inregistrarea contractului
de inchiriere la organul fiscal si in termen de 5 zile de la data incheierii
conventiei intre parti atunci cand legea nu prevede obligativitatea
inregistrarii la organul fiscal.
(2) Declaratia de impunere se depune o singura data sau ori de cate ori se
produc modificari ale veniturilor care fac obiectul acestui capitol.
(3) La incetarea sursei de venit, contribuabilii sunt obligati sa declare
aceasta la organul fiscal in termen de 5 zile.
CAP. 5
Impozitarea altor venituri
Art. 26
(1) Agentii economici, institutiile publice si orice alte entitati sunt
obligate sa calculeze, sa retina si sa verse impozit pe sumele brute datorate
persoanelor fizice pentru dobanzi, servicii prestate si lucrari executate de
acestea, precum si pentru orice activitate desfasurata in afara unitatii la
care este salariata persoana fizica beneficiara de venit, prin aplicarea
urmatoarelor cote:
---------------------------------------------------------------------------
Venitul lunar impozabil Impozitul lunar
- lei - - lei -
---------------------------------------------------------------------------
pana la 500.000 10%
500.001 - 1.500.000 50.000 + 20% pentru ceea ce depaseste 500.000
1.500.001 - 2.500.000 250.000 + 25% pentru ceea ce depaseste 1.500.000
2.500.001 - 3.500.000 500.000 + 30% pentru ceea ce depaseste 2.500.000
peste 3.500.000 800.000 + 40% pentru ceea ce depaseste 3.500.000
---------------------------------------------------------------------------
(2) Fac exceptie de la dispozitiile alin. (1) urmatoarele venituri, care se
impoziteaza astfel:
a) 1% in cazul dobanzilor platite de societatile bancare pentru depozitele
persoanelor fizice;
b) 15% in cazul celor care livreaza marfuri sau vand bunuri in regim de
consignatie, cu exceptia bunurilor din inventarul propriu al persoanei fizice
depunatoare;
c) 20% in cazul drepturilor banesti cuvenite pentru inventii si inovatii.
(3) Veniturile realizate de persoanele fizice din contracte de management
nu intra sub incidenta dispozitiilor prezentului articol, impozitandu-se conform
dispozitiilor legale in materie.
(4) Impozitul calculat pe baza cotelor mentionate mai sus se retine de la
beneficiarii de venituri, asa cum sunt definiti la alin. (1), si nu se aplica
in cazul persoanelor autorizate care au obligatia de a emite documentul de
incasare a venitului respectiv.
(5) In cazul veniturilor realizate prin incasari repetate de la aceeasi
unitate platitoare de venit, cu exceptiile prevazute in prezenta ordonanta de
urgenta, impozitul se calculeaza prin cumularea veniturilor realizate in cadrul
aceleiasi luni, deducandu-se impozitul retinut pentru platile anterioare.
Art. 27
(1) Sumele retinute ca impozit reprezinta impozit definitiv si se vireaza
la bugetul consiliului local pe a carui raza teritoriala platitorii de venituri
mentionati la art. 26 isi au domiciliul sau sediul. Varsarea impozitului se
face o data cu ridicarea numerarului de la societatea bancara sau in ziua
lucratoare imediat urmatoare platii, in cazul in care plata se face din casa.
(2) In cazul dobanzilor, impozitul retinut se varsa de catre unitatea
platitoare pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare platii.
(3) Impozitul necalculat, neretinut si nevarsat potrivit art. 26 alin. (4)
se suporta de catre unitatea platitoare de venit si reprezinta cheltuieli
nedeductibile din punct de vedere fiscal.
Art. 28
(1) Veniturile, altele decat cele realizate in baza unui contract
individual de munca incheiat conform legii, obtinute de artisti, sportivi si
alte categorii asemanatoare de persoane, profesionisti sau amatori, altii decat
cei prevazuti la art. 5, realizate in mod independent prin intermediul unor
institutii publice, asociatii sau alte entitati; ca urmare a participarii la
spectacole, concursuri, campionate si alte manifestari artistice, culturale si
sportive, cu exceptia premiilor, se impoziteaza cu cotele mentionate la art. 26
alin. (1).
(2) In cazul veniturilor realizate prin institutii publice, asociatii sau
alte entitati si prin organizatori de manifestari artistice, culturale si
sportive, persoane fizice autorizate si persoane juridice, impozitarea se face
prin retinere la sursa, iar termenul de plata este cel prevazut la art. 27
alin. (1).
(3) Impozitul necalculat, neretinut si nevarsat se suporta de catre
unitatea platitoare de venit si reprezinta cheltuieli nedeductibile din punct
de vedere fiscal.
Art. 29
(1) Contribuabilii, persoane fizice, care realizeaza venituri din premii si
orice fel de castiguri au obligatia de a plati impozit calculat prin aplicarea
cotei de 10% asupra sumei ce depaseste plafonul neimpozabil mentionat la art. 2
alin. (1) lit. i).
(2) Impozitul se calculeaza si se retine prin stopaj la sursa de catre
unitatile care acorda premiile si castigurile, varsarea impozitului facandu-se
in termen de 5 zile de la data acordarii acestora.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 30
(1) Consiliile locale si judetene pot acorda, de la caz la caz, potrivit
legii, pentru motive temeinic justificate, esalonari de plati in cel mult 12
rate lunare, amanari de plati pana la sfarsitul anului calendaristic, precum si
reduceri sau scutiri de majorari de intarziere aferente impozitului neachitat.
(2) Ministerul Finantelor va elabora instructiuni privind evidenta
veniturilor si cheltuielilor, metodologia de calcul, incasare si control al
impozitului pe veniturile persoanelor fizice si formularistica corespunzatoare,
inclusiv declaratia de impunere, precum si metodele de calcul al impozitului,
prevazute la art. 16 alin. (1), care se aproba prin hotarare a Guvernului, in
termen de 9O de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a
prezentei ordonante de urgenta.
(3) Contribuabilii impusi pe baza normelor de venit si cei impusi forfetar
nu au obligatia sa conduca evidentele contabile stabilite prin legislatia in
domeniu.
Art. 31
Sumele datorate potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta sunt
venituri ale bugetelor locale, cu exceptia impozitului pe venitul realizat de
avocati si de notarii publici, care se varsa la bugetul de stat.
Art. 32
In cazul in care impozitul sau diferentele de impozit prevazute la art. 15
nu sunt platite in termen, contribuabilii sunt obligati la plata majorarilor de
intarziere, calculate potrivit dispozitiilor legale.
Art. 33
(1) In cazul realizarii de venituri in valuta, impozitul si eventualele
majorari de intarziere se platesc in lei.
(2) In cazul in care veniturile se realizeaza in valuta, pentru calculul
impozitului prevazut de prezenta ordonanta de urgenta, evaluarea acestora in
lei se face utilizand cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca
Nationala a Romaniei, din ziua precedenta incasarii veniturilor respective,
potrivit normelor legale.
Art. 34
(1) Controlul, constatarea, stabilirea, urmarirea si incasarea sumelor
datorate bugetelor locale potrivit prezentei ordonante de urgenta se efectueaza
de catre organele de specialitate ale consiliilor locale.
(2) Pana la organizarea compartimentelor de specialitate la nivelul consiliilor
locale, atributiile mentionate la alin. (1) se aduc la indeplinire de catre
organele Ministerului Finantelor.
Art. 35
(1) Obiectiunile, contestatiile si plangerile formulate la actele de
control sau de impunere ale organelor prevazute la art. 34 se solutioneaza
conform dispozitiilor legale privind solutionarea obiectiunilor, contestatiilor
si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control
sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor.
(2) In conditiile exercitarii controlului, constatarii, stabilirii,
urmaririi si incasarii sumelor datorate bugetelor locale de catre organele de
specialitate ale consiliilor locale, se va adopta o noua procedura de
solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor formulate la actele
de control sau de impunere.
Art. 36
Termenul de prescriptie a dreptului de a stabili impozitul reglementat prin
prezenta ordonanta de urgenta si a majorarilor de intarziere pentru neplata in
termen a impozitului, precum si de a constata contraventii si de a aplica
amenzi si penalitati este cel prevazut de legislatia privind controlul fiscal.
Art. 37
(1) Pentru sumele reprezentand impozite achitate in plus, contribuabilul
poate cere compensarea cu alte obligatii bugetare sau restituirea acestora.
(2) Dreptul de a cere compensarea sau restituirea sumelor mentionate la
alin. (1) se prescrie in termenul prevazut de legislatia privind executarea
creantelor bugetare.
Art. 38
Dreptul de a cere executarea silita a creantelor bugetare reglementate in
prezenta ordonanta de urgenta se prescrie in termenele prevazute de legislatia
privind executarea creantelor bugetare.
Art. 39
(1) Controlul, constatarea, stabilirea, urmarirea si incasarea sumelor
datorate bugetelor locale, inclusiv a majorarilor de intarziere, pana la
intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in cadrul perioadei de
prescriptie, se efectueaza, conform legislatiei in vigoare, pentru perioada in
care obligatia bugetara era exigibila.
(2) Obiectiunile, contestatiile si plangerile aflate pe rol la organele
jurisdictionale, administrative si judiciare se solutioneaza in conformitate cu
legislatia in vigoare la data constatarii faptei.
Art. 40
Nerespectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta atrage
raspunderea contraventionala sau penala, dupa caz, potrivit legii.
Art. 41
(1) Transele de venit impozabil prevazute la art. 4 alin. (1) si la art. 26
alin. (1), precum si nivelul impozitului forfetar trimestrial prevazut la art.
11 alin. (1) se indexeaza anual prin hotarare a Guvernului, pana la data de 30
noiembrie a fiecarui an fiscal, pe baza indicelui de inflatie aferent unei
perioade de 12 luni care se incheie la data de 1 noiembrie a aceluiasi an si
cand cresterea acestuia depaseste 20% .
(2) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti vor
stabili prin hotarari, pentru anul fiscal in curs, pana la data de 1 martie,
normele de venit si impozitul forfetar, mentionate la art. 8 alin. (1) si la art.
10, in care scop directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti vor transmite propuneri
pana la data de 15 februarie a anului respectiv.
(3) Dupa organizarea compartimentelor de specialitate ale consiliilor
locale, propunerile pentru normele de venit anual, precum si pentru impozitul
forfetar vor fi elaborate de catre acestea si vor fi transmise in conditiile
alin. (2).
Art. 42
Definitivarea impunerii privind veniturile realizate anterior datei de 1
ianuarie 1998, respectiv plata obligatiilor catre buget, se face, potrivit
legislatiei in vigoare, pana la aceasta data.
Art. 43
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu dispozitiile
din conventiile pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe
venit si pe capital, din alte acorduri internationale si din acte normative
care fac referire la veniturile pentru care sunt aplicabile dispozitiile
acestei ordonante de urgenta.
Art. 44
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
Decretul nr. 153/1954 privitor la impozitul pe veniturile populatiei, publicat
in Buletinul Oficial nr. 22 din 11 mai 1954; anexa nr. 11 la Hotararea
Guvernului nr. 201/1990 pentru aprobarea normelor de aplicare a Decretului-lege
nr. 54/1990, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 33-34
din 8 martie 1990; Hotararea Consiliului de Ministri nr. 545/1970 privind
reglementarea unor impozite pe veniturile populatiei, publicata in Buletinul
Oficial nr. 41 din 30 aprilie 1970; Decretul nr. 394/1973 privitor la impunerea
veniturilor realizate din inchirieri de imobile, publicat in Buletinul Oficial
nr. 105 din 17 iulie 1973; Ordonanta Guvernului nr. 44/1995 privind
imbunatatirea impunerii activitatilor producatoare de venit din exercitarea
unei profesii libere si din lucrari literare, de arta si stiintifice, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995,
aprobata si modificata prin Legea nr. 125/1995; prevederile referitoare la
impozitare din Decretul nr. 101/1980 privind organizarea unor activitati de
prestari de servicii in conditiile stabilirii pe baza de cota-parte din
incasari a veniturilor cuvenite persoanelor ce desfasoara aceste activitati,
publicat in Buletinul Oficial nr. 25 din 26 martie 1980; prevederile
referitoare la impozitul pe venit cuprinse la art. 15 lit. e) din Legea nr.
44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor
si vaduvelor de razboi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 172 din 7 iulie 1994, art. 5 din Decretul nr. 296/1983 privind stabilirea
tarifelor pentru transporturile de produse cu mijloace de tractiune animala,
publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 61 din 10 august 1983; pct. 4 din
cap. II al anexei la Ordonanta Guvernului nr. 15/1992 cu privire la impozitele
si taxele locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209
din 26 august 1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 114/1992; Ordonanta
Guvernului nr. 11/1992 privind modul de desfasurare si impozitare a activitatii
de taximetrie auto, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
209 din 26 august 1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 114/1992; art. 77
din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 din 9 iunie 1995;
art. 111 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 16 mai 1995;
art. 4 si art. 7 lit. k) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 185 din 12 august
1996; art. I pct. 1O din Ordonanta Guvernului nr. 62/1997 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 32/1991, republicata, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 226 din 30 august 1997; Legea nr. 181/1997 privind
impunerea veniturilor realizate din inchirierea de bunuri imobile, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 314 din 17 noiembrie 1997;
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 61/1997 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 44/1995 privind imbunatatirea impunerii activitatilor
producatoare de venit din exercitarea unei profesii libere si din lucrari
literare, de arta si stiintifice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 278 din 15 octombrie 1997; art. 5 din Legea nr. 66/1996 privind
reorganizarea Casei de Economii si Consemnatiuni din Romania in societate
bancara pe actiuni, numai in ceea ce priveste impozitul pe venit, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 5 iulie 1996, precum si
orice alte dispozitii contrare.
Art. 45
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare pe data de 1 ianuarie 1998.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministru delegat pe
langa primul-ministru
pentru coordonarea
Secretariatului General
al Guvernului si a
Departamentului pentru
Administratia Publica Locala,
Remus Opris