ORDONANTA Nr. 73 din 27 august 1999
privind impozitul pe venit
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 419 din 31 august 1999
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. D pct. 13 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Sectiunea 1
Definitii
Art. 1
In sensul prezentei ordonante, termenii sau expresiile de mai jos au
urmatorul inteles:
a) impozitul pe venitul anual global reprezinta suma datorata de o persoana
fizica pentru veniturile realizate intr-un an fiscal, determinata prin aplicarea
cotelor de impunere asupra venitului anual global impozabil stabilit in
conditiile prezentei ordonante;
b) venitul anual global impozabil reprezinta suma veniturilor nete
realizate din activitati independente, din salarii, din cedarea folosintei bunurilor,
precum si a veniturilor de aceeasi natura realizate din strainatate, obtinute
de persoanele fizice romane, din care se scad pierderile fiscale reportate si
deducerile personale;
c) venitul brut aferent fiecarei categorii de venit cuprinde sumele
incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura;
d) venitul net/pierderea pentru fiecare categorie de venit reprezinta
diferenta dintre venitul brut si cheltuielile aferente deductibile;
e) cheltuielile aferente deductibile sunt acele cheltuieli efectuate in
cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, in conditiile
prevazute de legislatia in vigoare;
f) deducerile personale reprezinta o suma neimpozabila acordata
contribuabilului, cuprinzand deducerea personala de baza si deducerile
personale suplimentare, in functie de situatia proprie sau a persoanelor aflate
in intretinere;
g) creditul fiscal extern reprezinta suma platita in strainatate cu titlu
de impozit si recunoscuta in Romania, care se deduce din impozitul pe venit
datorat in Romania;
h) impozitul final este impozitul stabilit asupra categoriilor de venituri
impuse separat si care nu se includ in venitul anual global impozabil, conform
prezentei ordonante.
Sectiunea a 2-a
Contribuabili
Art. 2
(1) Este subiect al impozitului pe venit, in conditiile prezentei
ordonante, persoana fizica rezidenta, denumita in continuare contribuabil:
a) persoana fizica romana cu domiciliul in Romania, pentru veniturile
obtinute atat din Romania, cat si din strainatate;
b) persoana fizica romana fara domiciliu in Romania, pentru veniturile
obtinute din Romania, prin intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul
Romaniei sau intr-o perioada ce depaseste in total 183 de zile in orice
perioada de 12 luni, incepand sau sfarsind in anul calendaristic vizat;
c) persoana fizica straina, pentru veniturile obtinute din Romania, prin
intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul Romaniei sau intr-o perioada
ce depaseste in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni, incepand sau
sfarsind in anul calendaristic vizat.
(2) Sunt, de asemenea, contribuabili, in conformitate cu prevederile
prezentei ordonante, persoanele fizice romane fara domiciliu in Romania, precum
si persoanele fizice straine, care realizeaza venituri din Romania in alte
conditii decat cele mentionate la alin. (1) lit. b) si c), potrivit
conventiilor de evitare a dublei impuneri.
Art. 3
In aplicarea prezentei ordonante, Romania inseamna teritoriul de stat al
Romaniei, inclusiv marea sa teritoriala si spatiul aerian de deasupra
teritoriului si marii teritoriale, asupra carora Romania isi exercita
suveranitatea, precum si zona contigua, platoul continental si zona economica
exclusiva, asupra carora Romania isi exercita, in conformitate cu legislatia sa
si potrivit normelor si principiilor dreptului international, drepturi suverane
si jurisdictia.
Sectiunea a 3-a
Sfera de aplicare
Art. 4
(1) Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt:
a) venituri din activitati independente;
b) venituri din salarii;
c) venituri din cedarea folosintei bunurilor;
d) venituri din dividende si dobanzi;
e) alte venituri.
(2) In categoriile de venituri prevazute la alin. (1) se includ atat
veniturile in bani, cat si echivalentul in lei al veniturilor in natura.
Art. 5
Nu sunt venituri impozabile si nu se impoziteaza, potrivit prezentei
ordonante, urmatoarele:
a) ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie
speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat,
bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice,
precum si cele de aceeasi natura primite de la terte persoane, cu exceptia
indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca, de maternitate si
pentru concediul platit pentru ingrijirea copilului in varsta de pana la 2 ani,
care sunt venituri de natura salariala;
b) sumele incasate din asigurari de bunuri, de accident, de risc
profesional si din altele similare, primite drept compensatie pentru paguba
suportata;
c) sumele primite drept despagubiri pentru pagube suportate ca urmare a
calamitatilor naturale, precum si pentru cazurile de invaliditate sau de deces,
produse ca urmare a unor actiuni militare, conform legii;
d) sumele fixe de ingrijire pentru pensionarii care au fost incadrati in
gradul I de invaliditate, precum si pensiile de orice fel;
e) contravaloarea cupoanelor ce reprezinta bonuri de valoare care se acorda
cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispozitiilor legale in materie;
f) contravaloarea echipamentelor tehnice, echipamentului individual de
protectie si de lucru, alimentatiei de protectie, medicamentelor si
materialelor igienico-sanitare, ce se acorda potrivit legislatiei in vigoare;
g) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari sau mecenat;
h) alocatia individuala de hrana acordata sub forma tichetelor de masa,
suportata integral de angajator, si hrana acordata potrivit dispozitiilor legale;
i) veniturile obtinute ca urmare a transferului dreptului de proprietate
asupra bunurilor imobile si mobile corporale din patrimoniul personal, exclusiv
cele obtinute din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor
mobiliare si partilor sociale;
j) sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de natura celor de
transport, cazare, indemnizatiei sau diurnei acordate pe perioada delegarii si
detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, precum si in cazul
deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului, inclusiv sumele
primite pentru acoperirea cheltuielilor de mutare in interesul serviciului;
k) drepturile in bani si in natura primite de militarii in termen,
militarii cu termen redus, studentii si elevii militari ai institutiilor de
invatamant militare si civile;
l) bursele primite de persoanele care urmeaza orice forma de scolarizare
sau perfectionare profesionala in cadru institutionalizat;
m) sumele sau bunurile primite cu titlu de mostenire si donatie;
n) veniturile din agricultura si silvicultura.
Art. 6
Sunt venituri scutite de impozit pe venit, potrivit prezentei ordonante,
urmatoarele:
a) veniturile membrilor misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare,
cu conditia reciprocitatii, in virtutea regulilor generale ale dreptului
international si a prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este
parte, precum si veniturile nete in valuta acordate personalului trimis in
misiune permanenta in strainatate, potrivit legii;
b) veniturile persoanelor fizice straine care desfasoara in Romania
activitati de consultanta in cadrul unor acorduri de finantare gratuita
incheiate de Guvernul Romaniei cu alte guverne sau organizatii internationale
guvernamentale ori neguvernamentale;
c) veniturile obtinute de corespondentii de presa straini, cu conditia
reciprocitatii;
d) premiile si orice alte avantaje in bani si/sau in natura, obtinute de
elevi si studenti la concursuri interne si internationale;
e) sumele reprezentand platile compensatorii, calculate pe baza salariilor
medii nete pe unitate, primite de persoanele ale caror contracte individuale de
munca au fost desfacute ca urmare a concedierilor colective, acordate potrivit
legii;
f) sumele reprezentand platile compensatorii, calculate pe baza soldelor
lunare nete, acordate cadrelor militare trecute in rezerva ca urmare a nevoilor
de reducere si de restructurare, precum si ajutoarele stabilite in raport cu
solda lunara neta, acordate acestora la trecerea in rezerva sau direct in
retragere cu drept de pensie sau pentru cele care nu indeplinesc conditiile de
pensie;
g) sumele reprezentand diferente de dobanda subventionata la creditele
acordate, subventiile primite pentru achizitionarea de bunuri, precum si
uniformele obligatorii si drepturile de echipament, potrivit legislatiei in
vigoare;
h) veniturile reprezentand avantajele in bani si/sau in natura acordate
persoanelor cu handicap, veteranilor de razboi, invalizilor si vaduvelor de
razboi, accidentatilor de razboi in afara serviciului ordonat, persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, urmasilor eroilor-martiri, ranitilor, luptatorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989;
i) alte venituri, prevazute la art. 35 si 39.
Sectiunea a 4-a
Perioada impozabila si cotele de impunere
Art. 7
(1) Perioada impozabila este anul fiscal care corespunde anului calendaristic.
(2) Venitul impozabil realizat pe o fractiune de an se considera venit
anual impozabil.
Art. 8
(1) Impozitul anual se calculeaza prin aplicarea asupra venitului anual
global impozabil a urmatorului barem anual de impunere:
------------------------------------------------------------------------
Transe de venit anual Impozit anual
impozabil - lei -
- lei -
------------------------------------------------------------------------
pana la 11.000.000 18%
11.000.001 - 27.000.000 1.980.000 + 23% pentru ceea ce depaseste
suma de 11.000.000 lei
27.000.001 - 43.000.000 5.660.000 + 28% pentru ceea ce depaseste
suma de 27.000.000 lei
43.000.001 - 60.000.000 10.140.000 + 34% pentru ceea ce depaseste
suma de 43.000.000 lei
peste 60.000.000 15.920.000 + 40% pentru ceea ce depaseste
suma de 60.000.000 lei
------------------------------------------------------------------------
(2) Pentru calculul impozitului lunar pentru veniturile din salarii
Ministerul Finantelor va stabili, pentru anul 2000, baremul lunar cuprinzand
transele de venituri impozabile lunare si impozitul lunar, care reprezinta 1/12
din baremul anual prevazut la alin. (1).
(3) Baremul lunar se actualizeaza semestrial prin hotarare a Guvernului, in
functie de indicele de inflatie realizat pe 6 luni, comunicat de Comisia
Nationala pentru Statistica.
(4) O data cu aprobarea baremului lunar aplicabil in semestrul II, Guvernul
aproba si baremul mediu anual care se utilizeaza pentru determinarea
impozitului pe venitul anual global impozabil realizat.
(5) Hotararile Guvernului prin care se aproba baremul lunar si baremul
mediu anual de impunere se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei pana la
data de 25 iunie si, respectiv, 25 decembrie a fiecarui an.
CAP. 2
Determinarea veniturilor
SUBCAPITOLUL I
Reguli comune pentru categoriile de venituri
Art. 9
In aplicarea prezentei ordonante, in categoriile de venituri prevazute la
art. 4 se cuprind si orice avantaje in bani si/sau in natura primite de o
persoana fizica, cu titlu gratuit sau cu plata partiala, precum si folosirea in
scop personal a bunurilor si drepturilor aferente desfasurarii activitatii.
Avantajele acordate includ folosinta in scop personal a vehiculelor de orice
tip, hrana, cazarea, personalul pentru munci casnice, diferenta dintre dobanda
practicata de aceeasi banca la imprumuturi si dobanda preferentiala, reduceri
de preturi sau tarife in cazul cumpararii unor bunuri sau prestari de servicii,
gratuitati de bunuri si servicii, inclusiv sume acordate pentru distractii sau
recreere, precum si altele asemenea.
Art. 10
(1) In vederea determinarii venitului net ca diferenta intre venitul brut
si cheltuielile aferente deductibile, pentru cheltuieli se aplica urmatoarele
reguli:
a) cheltuielile aferente venitului sunt acele cheltuieli efectuate in
cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii acestuia, justificate
prin documente;
b) sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau
al familiei sale nu sunt cheltuieli aferente venitului;
c) cheltuielile recunoscute ca deductibile sunt cele aferente venitului, in
limitele prevazute de legislatia in vigoare, dupa caz. Cheltuielile cu
perisabilitatile si cheltuielile de reclama si publicitate sunt deductibile in
conditiile si in limitele stabilite de legislatia in vigoare pentru persoanele
juridice. Cheltuielile privind amortizarea sunt deductibile in conditiile in
care calculul se efectueaza conform legislatiei in materie;
d) cheltuielile corespunzatoare veniturilor ale caror surse se afla pe
teritoriul Romaniei sau in strainatate, care sunt neimpozabile sau sunt scutite
de impozit pe venit, nu sunt cheltuieli deductibile;
e) impozitul pe venit datorat conform prezentei ordonante, precum si
impozitul pe venitul realizat in strainatate nu sunt cheltuieli deductibile;
f) cheltuielile cu bunurile din patrimoniul afacerii, utilizate si in scop
personal, precum si cu bunurile din patrimoniul personal al contribuabilului
sau asociatilor, utilizate pentru afacere, sunt deductibile in limitele
stabilite prin hotarare a Guvernului.
(2) Veniturile si cheltuielile in natura se evalueaza potrivit metodelor
stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante.
Art. 11
Venitul net obtinut din bunuri si drepturi de orice fel, detinute in comun,
este considerat ca fiind obtinut de proprietari, uzufructuari sau alti
detinatori legali, inscrisi intr-un document oficial, si se atribuie
proportional cu cotele-parti pe care acestia le detin in acea proprietate sau
in mod egal, in situatia in care acestea nu se cunosc.
Art. 12
(1) Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (1) lit. a) au dreptul la
deducerea din venitul anual global a unor sume sub forma de deducere personala
de baza si deduceri personale suplimentare, acordate, pentru fiecare luna a
perioadei impozabile.
(2) Deducerea personala de baza incepand cu luna ianuarie 2000 este fixata
la suma de 800.000 lei pe luna.
(3) Deducerea personala suplimentara se calculeaza in functie de deducerea
personala de baza, astfel:
a) 0,6 inmultit cu deducerea personala de baza pentru sotia/sotul
aflata/aflat in intretinere;
b) 0,35 inmultit cu deducerea personala de baza pentru fiecare din primii
doi copii si 0,20 inmultit cu deducerea personala de baza pentru fiecare din
urmatorii copii aflati in intretinere;
c) 0,20 inmultit cu deducerea personala de baza pentru fiecare alt membru
de familie aflat in intretinere.
(4) Contribuabilii mai beneficiaza de reduceri personale suplimentare in
functie de situatia proprie sau a persoanelor aflate in intretinere, in afara
sumelor rezultate din calcul potrivit alin. (2) si (3), astfel:
a) 1,0 inmultit cu deducerea personala de baza pentru invalizii de gradul I
si persoanele cu handicap grav;
b) 0,5 inmultit cu deducerea personala de baza pentru invalizii de gradul
II si persoanele cu handicap accentuat.
(5) Nu sunt considerate persoane aflate in intretinere acele persoane ale
caror venituri (impozabile, neimpozabile si scutite) depasesc sumele
reprezentand deduceri personale conform alin. (3) si (4). In cazul in care o
persoana este intretinuta de mai multi contribuabili, conform alin. (3) lit.
c), suma reprezentand deducere personala a acesteia se imparte in parti egale
intre contribuabili, exceptand cazul in care ei se inteleg asupra unui alt mod
de impartire a sumei. Copiii minori ai contribuabilului sunt considerati
intotdeauna intretinuti, iar suma reprezentand deducerea personala suplimentara
pentru fiecare copil se acorda integral unuia dintre parinti/tutori conform
intelegerii acestora. Deducerea personala suplimentara se acorda pentru
persoanele aflate in intretinerea contribuabilului pentru acea perioada
impozabila din anul fiscal in care acestea au fost intretinute. Perioada se
rotunjeste la luni intregi in favoarea contribuabilului.
(6) Sunt considerati alti membri de familie, potrivit alin. (3) lit. c),
rudele sotului/sotiei pana la gradul al patrulea de rudenie inclusiv.
(7) Deducerile personale prevazute la alin. (2), (3) si (4) se insumeaza.
Suma deducerilor personale admisa pentru calculul impozitului nu poate depasi
2,5 inmultit cu deducerea personala de baza si se acorda in limita venitului
realizat.
(8) Deducerile personale determinate potrivit prezentului articol nu se
acorda personalului trimis in misiune permanenta in strainatate, potrivit
legii.
Art. 13
(1) Sumele fixe, exprimate in lei, din cuprinsul prezentei ordonante se
actualizeaza semestrial in functie de indicele de inflatie, conform procedurii
prevazute la art. 8 alin. (3).
(2) Sumele exprimate in valuta se transforma in lei, potrivit normelor de
aplicare a prezentei ordonante, la cursul de schimb al pietei valutare
comunicat de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 14
(1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente si din
cedarea folosintei bunurilor sunt obligati sa organizeze si sa conduca evidenta
contabila in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind
evidenta contabila, completand Registrul-jurnal de incasari si plati,
Registrul-inventar si alte documente contabile stabilite prin norme.
(2) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se
determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca
evidenta contabila in partida simpla pentru activitatea respectiva.
(3) Contribuabilii la care venitul net se determina prin deducerea din
venitul brut a unei cote forfetare de cheltuieli au obligatia, pentru
activitatea respectiva, sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati.
(4) In Registrul-inventar se trec toate bunurile si drepturile aferente
desfasurarii activitatii.
SUBCAPITOLUL II
Reguli speciale de determinare a veniturilor
Sectiunea 1
Venituri din activitati independente
1. Definirea venitului
Art. 15
(1) In intelesul prezentei ordonante, veniturile din activitati
independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii liberale si
veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod
individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.
(2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert ale
contribuabililor, din prestari de servicii altele decat cele prevazute la alin.
(3), precum si din practicarea unei meserii.
(3) Constituie venituri din profesii liberale veniturile obtinute din
exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, expert-contabil, contabil
autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor
profesii asemanatoare, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.
(4) Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de
proprietate intelectuala provin din brevete de inventie, desene si modele,
mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi
de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.
2. Metode de determinare
Art. 16
(1) Venitul net din activitati independente se determina in sistem real, pe
baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
(2) Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre
venitul brut si cheltuielile aferente deductibile.
(3) Venitul brut cuprinde sumele incasate si echivalentul in lei al
veniturilor in natura. Nu sunt considerate venituri brute sumele primite sub
forma de credite.
(4) Nu sunt cheltuieli deductibile:
a) amenzile, majorarile de intarziere si penalitatile, altele decat cele de
natura contractuala;
b) donatiile de orice fel;
c) cheltuielile de sponsorizare sau mecenat, care depasesc limitele
prevazute de lege;
d) cheltuielile pentru protocol, care depasesc limita de 0,25% aplicata
asupra bazei calculate conform alin. (5);
e) ratele aferente creditelor angajate;
f) dobanzile aferente creditelor angajate pentru achizitionarea de
imobilizari corporale de natura mijloacelor fixe, in cazul in care dobanda este
cuprinsa in valoarea de intrare a imobilizarii corporale potrivit prevederilor
legale;
g) cheltuielile de achizitionare sau de fabricare a bunurilor si
drepturilor amortizabile din Registrul-inventar;
h) cheltuielile privind bunurile constatate lipsa din gestiune sau
degradate si neimputabile;
i) sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a incalcarii
dispozitiilor legale in vigoare;
j) sumele reprezentand perisabilitati care depasesc limitele maxime
stabilite prin legislatia in vigoare;
k) impozitul pe venit suportat de platitorul venitului in contul
beneficiarilor de venit;
l) sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de natura indemnizatiei
zilnice de delegare sau de detasare si diurna, acordate pe perioada delegarii
si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul
serviciului, care depasesc limitele stabilite prin hotarare a Guvernului;
m) alte sume care depasesc limitele cheltuielilor prevazute prin legislatia
in vigoare.
(5) Baza de calcul la care se aplica limitele de cheltuieli prevazute la alin.
(4) lit. c) si d) se determina prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor
aferente deductibile, exclusiv a celor pentru care se face calculul plafonului.
(6) Venitul net din activitati independente, realizat de persoanele fizice
in cadrul unor asociatii fara personalitate juridica, se calculeaza la nivelul
asociatiei, conform prevederilor prezentului articol, cu respectarea regulilor
prevazute la cap. IV.
Art. 17
(1) Pentru contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente
si isi desfasoara activitatea singuri, intr-un punct fix sau ambulant, venitul
net se determina pe baza de norme de venit. Ministerul Finantelor va stabili
nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate
determina pe baza de norme de venit.
(2) Normele de venit se propun de catre directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat teritoriale ale Ministerului
Finantelor si se aproba prin hotarare a consiliilor judetene sau a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, pana cel tarziu la 31 ianuarie a anului
fiscal.
(3) Organul fiscal competent va comunica contribuabilului, pana la data de
15 aprilie a anului fiscal, suma reprezentand venitul net si nivelul platilor
anticipate in contul impozitului anual.
(4) In cazul contribuabililor pentru care venitul net se determina pe baza
de norme de venit si care isi desfasoara activitatea pe perioade mai mici de un
an, normele de venit se reduc proportional cu perioada nelucrata.
Art. 18
(1) Venitul brut din drepturi de proprietate intelectuala reprezinta
totalitatea incasarilor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in
natura realizate din drepturi de proprietate intelectuala.
(2) Venitul net se determina prin deducerea din venitul brut a unei cote de
cheltuieli de 25%, aplicata la venitul brut.
(3) Venitul net din drepturi de autor aferente operelor de arta monumentala
se determina prin deducerea din venitul brut a unei cote de cheltuieli de 40%,
aplicata la venitul brut.
Art. 19
In cazul exploatarii de catre mostenitori a drepturilor de proprietate
intelectuala, precum si in cazul remuneratiei reprezentand dreptul de sulta si
al remuneratiei compensatorii pentru copia privata, venitul net se determina
prin scaderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune
colectiva sau altor platitori de asemenea venituri, potrivit legii, fara
aplicarea cotei forfetare de cheltuieli prevazute la art. 18 alin. (2) si (3).
Art. 20
(1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi
pe baza de norme de venit, precum si cei care obtin venituri din drepturi de
proprietate intelectuala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net
in sistem real, potrivit art. 16.
(2) Optiunea se face pe baza de cerere adresata organului fiscal competent
inaintea inceperii anului fiscal urmator si este obligatorie pentru
contribuabil pe o perioada de cel putin 2 ani. Optiunea se considera reinnoita
pentru o noua perioada de 2 ani, in cazul in care contribuabilul nu depune o
cerere de renuntare la optiune pentru determinarea venitului net potrivit art.
16, inaintea expirarii celui de-al doilea an.
Art. 21
(1) Beneficiarii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala
datoreaza in cursul anului un impozit de 15% din venitul brut incasat,
reprezentand plati anticipate in contul impozitului anual.
(2) Platitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala sunt
obligati sa calculeze si sa retina impozitul prevazut la alin. (1) si sa il
vireze la bugetul de stat pana la data de 10 a lunii urmatoare celei in care se
face plata venitului.
Sectiunea a 2-a
Venituri din salarii
1. Definirea veniturilor din salarii
Art. 22
Sunt considerate venituri din salarii, denumite in continuare salarii,
toate veniturile in bani si/sau in natura, obtinute de o persoana fizica ce
desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, indiferent
de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor sau de forma sub care
ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca,
de maternitate si pentru concediul privind ingrijirea copilului in varsta de
pana la 2 ani.
Art. 23
Sunt asimilate salariilor in vederea impunerii:
a) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de
demnitate publica, stabilite potrivit legii;
b) drepturile de solda lunara, indemnizatii, prime, premii, sporuri si alte
drepturi ale cadrelor militare, acordate potrivit legii;
c) indemnizatia lunara bruta, precum si suma din profitul net, cuvenite
administratorilor la companii/societati nationale, societati comerciale la care
statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar
majoritar, precum si la regiile autonome;
d) sumele primite de membrii fondatori ai societatilor comerciale
constituite prin subscriptie publica;
e) veniturile realizate din incadrarea in munca ca urmare a incheierii unei
conventii civile de prestari de servicii;
f) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in
consiliul de administratie si in comisia de cenzori;
g) sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, conform legii;
h) alte drepturi si indemnizatii de natura salariala.
2. Determinarea venitului din salarii
Art. 24
(1) Venitul brut din salarii reprezinta suma veniturilor realizate de
salariat pe fiecare loc de realizare a venitului.
(2) Venitul net din salarii se determina prin deducerea din venitul brut,
determinat potrivit prevederilor alin. (1), a urmatoarelor cheltuieli, dupa
caz:
a) contributiile retinute, potrivit legii, pentru pensia suplimentara,
pentru protectia sociala a somerilor si pentru asigurarile sociale de sanatate;
b) o cota de 15% din deducerea personala de baza, acordata cu titlu de
cheltuieli profesionale, o data cu deducerea personala de baza la acelasi loc
de munca.
(3) Beneficiarii de venituri din salarii datoreaza un impozit lunar
reprezentand plati anticipate, care se calculeaza si se retine la sursa de
catre platitorii de venituri.
(4) Impozitul lunar prevazut la alin. (3) se determina astfel:
a) la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea baremului lunar
prevazut la art. 8 alin. (2) asupra bazei de calcul determinate ca diferenta
intre venitul net din salarii aferent unei luni si deducerile personale
acordate pentru luna respectiva;
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, prin aplicarea baremului
lunar prevazut la art. 8 alin. (2) asupra bazei de calcul determinate ca
diferenta intre venitul brut si contributia la asigurarile sociale de sanatate,
pe fiecare loc de realizare a acestuia.
(5) Impozitul calculat pe veniturile mentionate la art. 23 lit. g) este
final in situatia in care contribuabilul care le-a realizat justifica cu
documente virarea veniturilor la organizatiile sindicale pe care le-a
reprezentat.
(6) In cazul diferentelor de salarii care privesc perioade anterioare
lunilor in care se platesc, in cadrul anului fiscal, acordate in baza unor
hotarari judecatoresti ramase definitive, acestea se defalcheaza in vederea
impunerii, pe lunile la care se refera.
(7) In cazul diferentelor de salarii care privesc anii anteriori celui in
care se platesc, acordate in baza unor hotarari judecatoresti ramase
definitive, recalcularea impozitului se efectueaza de platitorul de venit sau
de organul fiscal competent pe baza documentatiei transmise de platitorul de
venit, dupa caz.
3. Obligatiile platitorilor de venituri si ale contribuabililor
Art. 25
Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a
calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, la data
efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l vira la bugetul de stat la
termenul stabilit pentru ultima plata a drepturilor salariale efectuata pentru
fiecare luna, dar nu mai tarziu de data de 15 inclusiv a lunii urmatoare celei
pentru care se cuvin aceste drepturi.
Art. 26
(1) Calculul impozitului pe veniturile din salarii se face pe baza
informatiilor cuprinse in fisa fiscala.
(2) Platitorii de venituri au obligatia sa solicite organului fiscal, pe
baza de cerere, pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an pentru anul urmator,
formularul tipizat al fiselor fiscale pentru salariati si pentru persoanele
fizice care obtin venituri asimilate salariilor.
(3) Fisa fiscala va fi completata de platitorul de venituri cu datele
personale ale contribuabilului, mentiunile referitoare la deducerile personale,
veniturile din salarii obtinute si impozitul retinut si virat in cursul anului,
precum si rezultatul regularizarii impozitului platit pe venitul anual sub
forma de salarii. Pana la completarea fisei fiscale cu datele personale
necesare acordarii deducerilor personale suplimentare, salariatii vor beneficia
de deducerea personala de baza, urmand ca angajatorii sa efectueze
regularizarea veniturilor salariale.
(4) Platitorul de venituri are obligatia sa completeze formularele
prevazute la alin. (1) pe intreaga durata de efectuare a platii salariilor, sa
recalculeze si sa regularizeze anual impozitul pe salarii.
(5) Platitorul este obligat sa pastreze fisa fiscala pe intreaga durata a
angajarii si sa transmita organului fiscal competent si salariatului cate o
copie pentru fiecare an pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent
pentru anul fiscal expirat.
(6) Datele personale din fisele fiscale se vor completa pe baza de
documente justificative. Deducerile personale suplimentare pentru persoanele
aflate in intretinere se acorda pe baza de declaratie pe propria raspundere a
contribuabilului, insotita de documente justificative.
Art. 27
(1) Platitorii de venituri din salarii, cu exceptia celor prevazuti la
alin. (2), au obligatia sa determine venitul anual impozabil din salarii, sa
calculeze impozitul anual, precum si sa efectueze regularizarea sumelor ce
reprezinta diferenta dintre impozitul calculat la nivelul anului si impozitul
calculat si retinut lunar anticipat in cursul anului fiscal, pentru persoanele
fizice care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au fost angajatii permanenti ai platitorului in cursul anului;
b) nu au alte surse de venit care se cuprind in venitul anual global
impozabil.
(2) Platitorii de venituri din salarii care la data de 31 decembrie a
anului fiscal au un numar de angajati permanenti mai mic de 10 persoane
inclusiv pot efectua calculul venitului si impozitului anual si regularizarea
acestuia.
(3) In cazul angajatilor pentru care angajatorii nu efectueaza regularizarea
anuala a impozitului pe salarii, determinarea venitului anual impozabil din
salarii, calculul impozitului anual, precum si regularizarea sumelor ce
reprezinta diferenta dintre impozitul calculat la nivelul anului si impozitul
calculat si retinut lunar anticipat se pot efectua, pe baza de cerere, de catre
organul fiscal competent.
(4) Operatiunile prevazute a fi efectuate de catre angajator si, respectiv,
de organul fiscal, pentru persoanele fizice care obtin venituri din salarii, se
realizeaza pana in ultima zi a lunii februarie a anului fiscal urmator.
Art. 28
(1) Contribuabilii care isi desfasoara activitatea in Romania si obtin
venituri sub forma de salarii din strainatate, precum si persoanele fizice
romane angajate ale misiunilor diplomatice si ale posturilor consulare
acreditate in Romania au obligatia ca, personal sau printr-un reprezentant
fiscal, sa calculeze impozitul conform art. 24, sa il declare si sa il
plateasca in termen de 15 zile de la expirarea lunii pentru care s-a realizat
venitul.
(2) Persoana juridica sau fizica la care contribuabilul isi desfasoara
activitatea potrivit alin. (1) este obligata sa ofere informatii organului
fiscal competent referitoare la data inceperii desfasurarii activitatii de
catre contribuabil si, respectiv, a incetarii acesteia, in termen de 15 zile de
la data producerii evenimentului.
Sectiunea a 3-a
Venituri din cedarea folosintei bunurilor
1. Definirea venitului
Art. 29
Veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile in bani si/sau
in natura provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile,
obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal.
Art. 30
Veniturile din cedarea folosintei bunurilor se stabilesc pe baza contractului
incheiat intre parti, in forma scrisa, si inregistrat la organul fiscal
competent in termen de 15 zile de la data incheierii acestuia.
2. Determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor
Art. 31
Venitul brut reprezinta totalitatea sumelor incasate in bani si/sau
echivalentul in lei al veniturilor in natura realizate de proprietar,
uzufructuar sau alt detinator legal.
(2) Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform
dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau altui
detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.
Art. 32
Venitul net din cedarea folosintei bunurilor se determina prin deducerea
din venitul brut a unei cote de cheltuieli de 30%, aplicata la venitul brut,
reprezentand cheltuieli deductibile aferente venitului.
Sectiunea a 4-a
Venituri din dividende si dobanzi
1. Definirea venitului
Art. 33
(1) Dividendul este orice distribuire facuta de o persoana juridica, in
bani si/sau in natura, in favoarea actionarilor sau asociatilor, din profitul
stabilit pe baza bilantului contabil anual si a contului de profit si pierderi.
(2) Se cuprind in aceasta categorie de venit, in vederea impunerii, si
sumele primite ca urmare a detinerii de titluri de participare la fondurile
inchise de investitii.
Art. 34
Veniturile sub forma de dobanzi sunt venituri obtinute din titluri de
creante de orice natura si orice fel de sume cuvenite pentru folosirea banilor
imprumutati, precum si din titluri de participare la fonduri deschise de
investitii pentru care pretul de rascumparare este mai mare decat pretul de
cumparare. Este asimilata dobanzilor si acea parte a sumelor asigurate obtinute
din asigurari de viata prin produsele care au la baza principiul economisirii
pure.
Art. 35
Sunt scutite de impozit, potrivit prezentei ordonante, dobanzile aferente
titlurilor de stat, depozitelor la vedere, precum si obligatiunilor Agentiei
Nationale pentru Locuinte.
2. Metode de determinare
Art. 36
(1) Veniturile sub forma de dividende distribuite, precum si sumele
prevazute la art. 33 alin. (2) se impun cu o cota de 5% din suma acestora.
(2) Veniturile sub forma de dobanzi se impun cu o cota de 1% din suma
acestora.
Art. 37
(1) Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe veniturile
sub forma de dividende revine persoanelor juridice o data cu plata dividendelor
catre actionari sau asociati. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au
fost platite actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-a
aprobat bilantul contabil, termenul de plata a impozitului pe dividende este
pana la data de 31 decembrie a anului respectiv.
(2) Pentru veniturile sub forma de dobanzi impozitul se calculeaza si se
retine de catre platitorii de astfel de venituri in momentul calculului
acestora si se vireaza de catre acestia, lunar, pana la data de 25 inclusiv a
lunii urmatoare celei in care se face calculul dobanzii.
(3) Impozitul retinut conform prezentului articol este impozit final.
Sectiunea a 5-a
Alte venituri
1. Definirea venitului
Art. 38
In aceasta categorie se cuprind veniturile obtinute din jocuri de noroc,
din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare si partilor
sociale, din premii si prime in bani si/sau in natura, altele decat cele
prevazute la art. 6, 22 si 23, precum si diverse venituri care nu se regasesc
in mod expres mentionate in prezenta ordonanta.
Art. 39
Sunt scutite veniturile obtinute din jocuri de noroc, din premii si prime
in bani si/sau in natura, prevazute la art. 38, sub valoarea de 3.000.000 lei
pentru fiecare castig realizat, de la acelasi organizator sau platitor, intr-o
singura zi.
2. Metode de determinare
Art. 40
(1) Veniturile obtinute din jocuri de noroc, din premii si prime in bani
si/sau in natura, prevazute la art. 38, se impun prin retinere la sursa cu o
cota de 10% aplicata la venitul brut.
(2) Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine
platitorilor de venituri, impozitul fiind final.
Art. 41
In cazul transferului dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare
si partilor sociale, impozitul se calculeaza prin retinere la sursa,
aplicandu-se cota de 1% la valoarea tranzactiei. Pentru tranzactiile derulate
prin intermediari cota de 1% se aplica asupra diferentei dintre valoarea
tranzactiei si comisionul retinut de intermediari. Impozitul astfel calculat,
retinut si varsat de platitorul de venit este final.
Art. 42
Impozitul calculat si retinut potrivit art. 40 si 41 in momentul platii
venitului se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare
celei in care a fost retinut.
Art. 43
Veniturile care nu se regasesc in mod expres mentionate in prezenta
ordonanta se supun impunerii cu o cota de 10% aplicata asupra veniturilor
brute, impozitul fiind final.
CAP. 3
Aspecte fiscale internationale
Art. 44
Venitul este considerat din Romania, in intelesul prezentei ordonante, daca
locul de provenienta a veniturilor persoanei fizice, a exercitarii activitatii
sau locul de unde aceasta obtine venit se afla pe teritoriul Romaniei,
indiferent daca este platit in Romania sau din/in strainatate.
Art. 45
Venitul care nu este din Romania este venit din strainatate.
Art. 46
(1) Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (1) lit. a), care pentru
acelasi venit si in decursul aceleiasi perioade impozabile sunt supusi
impozitului pe venit atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate, au
dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului
platit in strainatate, in limitele prevazute in prezenta ordonanta, denumit in
continuare credit fiscal extern.
(2) Creditul fiscal extern se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ,
urmatoarele conditii:
a) impozitul aferent venitului realizat in strainatate a fost platit direct
sau prin retinere la sursa, lucru dovedit cu documente care atesta plata,
eliberate de autoritatile fiscale ale statului in care s-a realizat venitul;
b) impozitul datorat si platit in strainatate este de aceeasi natura cu
impozitul pe venit datorat in Romania.
Art. 47
(1) Creditul fiscal extern se acorda la nivelul impozitului platit in
strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, dar nu poate fi mai
mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, potrivit prezentei
ordonante, aferenta venitului din strainatate.
(2) Calculul creditului fiscal extern se face separat pentru veniturile
realizate pe fiecare tara, cu respectarea prevederilor alin. (3).
(3) In cazul veniturilor a caror impunere in Romania este finala, creditul
fiscal extern se acorda pentru fiecare venit similar din Romania, potrivit
prezentei ordonante.
(4) In vederea calculului creditului fiscal extern, sumele in valuta se
transforma la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare comunicat de
Banca Nationala a Romaniei din anul de realizare a venitului.
Art. 48
(1) Pentru veniturile realizate de contribuabilii prevazuti la art. 2 alin.
(1) lit. b) si c) si la art. 2 alin. (2), prevederile cap. II se aplica in mod
corespunzator, aceste venituri necumulandu-se in vederea impunerii in Romania.
(2) Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (2), care realizeaza venituri
din Romania in calitate de artisti de spectacol, cum sunt artistii de teatru,
de film, de radio sau televiziune, ori ca interpreti muzicali sau ca sportivi,
din activitatile lor personale desfasurate in aceasta calitate, precum si cei
care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala se impun cu o
cota de 15% aplicata la venitul brut, prin retinere la sursa, impozitul fiind
final. Impozitul retinut la sursa de catre platitorii venitului se varsa la
bugetul de stat in aceeasi zi in care se efectueaza plata venitului supus
impunerii.
(3) Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (1) lit. b) si c) si la art. 2
alin. (2), pentru perioada in care sunt absenti din Romania au obligatia sa
desemneze un reprezentant fiscal rezident in Romania, imputernicit sa
indeplineasca obligatiile acestora fata de organele fiscale.
(4) Pentru aplicarea prevederilor conventiilor de evitare a dublei
impuneri, beneficiarul venitului va prezenta organelor fiscale din Romania
certificatul de rezidenta fiscala, in original, eliberat de organul fiscal din
tara de rezidenta, prin care sa se ateste ca este rezident al statului
respectiv si ca ii sunt aplicabile prevederile conventiei de evitare a dublei
impuneri.
Art. 49
(1) Reglementarile conventiilor de evitare a dublei impuneri prevaleaza
fata de prevederile prezentei ordonante.
(2) In situatia in care cotele de impozitare din legislatia interna sunt
mai favorabile decat cele din conventiile de evitare a dublei impuneri, se
aplica cotele de impozitare mai favorabile.
CAP. 4
Reguli privind asociatiile fara personalitate juridica
Art. 50
(1) In aplicarea prezentei ordonante, pentru fiecare asociatie fara
personalitate juridica constituita potrivit legii asociatii au obligatia sa
incheie contracte de asociere in forma scrisa, la inceperea activitatii, care
sa cuprinda inclusiv date referitoare la:
a) partile contractante;
b) obiectul de activitate si sediul asociatiei;
c) contributia asociatilor in bunuri si drepturi;
d) cota procentuala de participare a fiecarui asociat la veniturile sau
pierderile din cadrul asociatiei;
e) desemnarea asociatului care sa raspunda pentru indeplinirea obligatiilor
asociatiei fata de autoritatile publice;
f) conditiile de incetare a asocierii.
(2) Contractul de asociere se inregistreaza la organul fiscal teritorial in
raza caruia isi are sediul asociatia, in termen de 15 zile de la data
incheierii acestuia. Organul fiscal are dreptul sa refuze inregistrarea
contractelor in cazul in care acestea nu cuprind date solicitate conform alin.
(1).
Art. 51
In cazul in care intre membrii asociati exista legaturi de rudenie pana la
gradul al patrulea inclusiv, partile sunt obligate sa faca dovada ca participa
la realizarea venitului cu bunuri sau drepturi asupra carora au drept de
proprietate. Pot fi membri asociati si persoanele fizice care au dobandit
capacitate de exercitiu restransa.
Art. 52
Asociatiile au obligatia sa depuna la organul fiscal competent declaratii
anuale de venit conform modelului stabilit de Ministerul Finantelor, care vor
cuprinde si distributia venitului net/pierderii pe asociati, pana la data de 15
martie a anului urmator.
Art. 53
Venitul/pierderea anual/anuala, realizate in cadrul asociatiei, se
distribuie asociatilor proportional cu cota procentuala de participare, conform
contractului de asociere.
Art. 54
Contributiile asociatilor conform contractului de asociere nu sunt
considerate venituri pentru asociatie.
Art. 55
Prevederile prezentului capitol nu se aplica in cazul:
a) fondurilor de investitii constituite ca asociatii fara personalitate
juridica;
b) asociatiilor constituite intre o persoana fizica si o persoana juridica.
CAP. 5
Procedura de globalizare a veniturilor, de determinare si de plata a
impozitului pe venit si sanctiuni
Sectiunea 1
Determinarea venitului global impozabil si regimul pierderilor
Art. 56
Venitul anual global impozabil este format din suma veniturilor nete a
categoriilor de venituri prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) - c),
determinate conform prevederilor cap. II din prezenta ordonanta, si a
veniturilor de aceeasi natura, obtinute de persoanele fizice romane din
strainatate, din care se scad, in ordine, pierderile fiscale reportate si
deducerile personale.
Art. 57
(1) Pierderea fiscala anuala inregistrata din activitati independente se
poate compensa cu rezultatele pozitive ale celorlalte categorii de venituri
cuprinse in venitul anual, altele decat cele din salarii si asimilate
salariilor, obtinute in cursul aceluiasi an fiscal. Pierderea care ramane
necompensata in cursul aceluiasi an fiscal devine pierdere reportata.
(2) Pierderile provenind din strainatate ale persoanelor fizice romane se
compenseaza cu veniturile de aceeasi natura, din strainatate, pe fiecare tara,
inregistrate in cursul aceluiasi an fiscal, sau se reporteaza pe urmatorii 5
ani asupra veniturilor realizate din tara respectiva.
Art. 58
Regulile de reportare a pierderilor sunt urmatoarele:
a) reportul se efectueaza cronologic, in functie de vechimea pierderii, in
urmatorii 5 ani consecutivi;
b) dreptul la report este personal si netransmisibil;
c) pierderea reportata, necompensata dupa expirarea perioadei prevazute la
lit. a), reprezinta pierdere definitiva a contribuabilului;
d) compensarea pierderii reportate se efectueaza numai din veniturile
prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) si c).
Sectiunea a 2-a
Obligatii declarative
Art. 59
(1) Contribuabilii au obligatia sa completeze si sa depuna la organul
fiscal in raza caruia isi au domiciliul o declaratie de venit global, precum si
declaratii speciale, in mod esalonat pana la data de 31 martie a anului urmator
celui de realizare a venitului.
(2) Declaratiile speciale se completeaza pentru fiecare categorie de venit
si pe fiecare loc de realizare a acestuia si se depun la organul fiscal unde se
afla sursa de venit.
(3) La propunerea Ministerului Finantelor Guvernul aproba criteriile si
termenele de depunere esalonata a declaratiei de venit global si a
declaratiilor speciale.
(4) Contribuabilii care realizeaza venituri dintr-o singura sursa, sub
forma de salarii, nu sunt obligati sa depuna declaratie de venit global. De
asemenea, nu se va depune declaratie speciala pentru acele venituri a caror
impunere este finala.
Art. 60
(1) Contribuabilii, precum si asociatiile fara personalitate juridica, care
incep o activitate in cursul anului fiscal, sunt obligate sa depuna la organul
fiscal competent o declaratie referitoare la veniturile si cheltuielile
estimate a se realiza pentru anul fiscal, in termen de 15 zile de la data
producerii evenimentului. Fac exceptie de la prevederile acestui alineat
contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se percepe prin
retinere la sursa.
(2) Contribuabilul care inceteaza sa mai aiba domiciliu in Romania are
obligatia sa depuna la organul fiscal competent o declaratie a veniturilor
impozabile cuprinzand veniturile realizate pana la acel moment.
Art. 61
Declaratiile prevazute la art. 52 si la art. 60 alin. (1) se supun
reglementarilor in vigoare privind procedura de intocmire si depunere a
declaratiilor de impozite si taxe.
Sectiunea a 3-a
Determinarea impozitului pe venitul anual global
Art. 62
(1) Impozitul pe venitul anual global datorat este calculat de organul
fiscal pe baza declaratiei de venit global, depusa de contribuabil, prin
aplicarea cotelor de impunere asupra venitului anual global impozabil,
determinat in conditiile prezentei ordonante.
(2) Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat pentru anul precedent
si emite o decizie de impunere in intervalul stabilit anual prin ordin al
ministrului finantelor.
(3) In aceasta decizie organul fiscal stabileste si diferentele de impozit
anual ramase de achitat sau impozitul anual de restituit, care se determina
prin scaderea din impozitul anual datorat a platilor anticipate cu titlu de
impozit, a retinerilor la sursa si a creditelor fiscale externe pentru veniturile
realizate din toate categoriile de venituri. Decizia de impunere va cuprinde si
platile anticipate cu titlu de impozit, datorate pentru anul fiscal curent.
(4) Organul fiscal va emite o noua decizie de impunere in cazul in care
apar elemente care conduc la modificarea impozitului datorat.
Sectiunea a 4-a
Plata impozitului pe venit
Art. 63.
(1) Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si
din cedarea folosintei bunurilor sunt obligati sa efectueze plati anticipate cu
titlu de impozit, in baza deciziei de impunere emise de organul fiscal
competent, exceptandu-se cazul retinerilor la sursa.
(2) Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal, luand ca baza de
calcul venitul anual estimat sau venitul din decizia de impunere pentru anul
fiscal precedent. Daca impunerea definitiva se realizeaza dupa expirarea
termenelor de plata prevazute la alin. (3), contribuabilul va plati cu titlu de
impozit anticipat o suma egala cu cuantumul impozitului aferent trimestrului IV
al anului precedent.
(3) Platile anticipate se efectueaza in patru rate egale, pana la data de
15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
(4) Organul fiscal are dreptul de a stabili din oficiu platile anticipate,
in urmatoarele cazuri:
a) contribuabilul nu a depus declaratia de venit global pentru anul fiscal
incheiat;
b) contribuabilul nu conduce o evidenta contabila sau datele din
contabilitatea condusa nu sunt certe;
c) contribuabilul nu a furnizat date referitoare la venitul estimat.
(5) Organul fiscal are dreptul de a modifica o decizie de plata anticipata,
emisa conform alin. (1), si de a stabili alte plati anticipate fie in baza unui
control ulterior, fie in baza unor date detinute, referitoare la activitatea
contribuabilului.
(6) Contribuabilul are dreptul sa solicite emiterea unei noi decizii de
plata anticipata cu titlu de impozit, daca prezinta organului fiscal noi acte
justificative referitoare la veniturile realizate din activitatea desfasurata.
Aceasta modificare a platilor anticipate se poate solicita numai daca venitul
se modifica cu mai mult de 20% fata de venitul luat in calculul impozitului, o
singura data pe an, in cursul semestrului II.
Art. 64
(1) Diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere
anuala, se platesc in termen de 30 de zile pentru sume de pana la 1.000.000 lei
si intr-un interval de 60 de zile, in cel mult doua rate egale lunare, pentru
sume ce depasesc 1.000.000 lei, de la data comunicarii deciziei.
(2) In cazul in care din decizia de impunere rezulta diferente de impozit
de restituit de la bugetul de stat, sumele platite in plus se compenseaza cu
obligatii neachitate in termen, din anul fiscal curent, iar diferenta se
restituie in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de
impunere.
Sectiunea a 5-a
Obligatiile si raspunderile reprezentantilor fiscali si ale platitorilor de
venit cu regim de retinere la sursa a impozitelor
Art. 65
Platitorii de venit cu regim de retinere la sursa a impozitelor sunt
obligati sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului, la
organul fiscal competent, la termenul stabilit de Ministerul Finantelor.
Art. 66
Platitorul unui venit cu regim de retinere la sursa a impozitului raspunde
pentru modul de indeplinire a sarcinilor ce ii revin din prezenta ordonanta.
Art. 67
Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa sunt obligati sa
comunice organului fiscal competent informatii cu privire la calculul impozitului
retinut pentru fiecare beneficiar de venit, conform formularului stabilit de
Ministerul Finantelor. Comunicarea se face pana la data de 31 martie a anului
curent pentru anul expirat. Pentru veniturile din salarii informatiile
respective sunt cuprinse in fisa fiscala, pentru care termenul de depunere este
prevazut la art. 26 alin. (5).
Art. 68
Reprezentantii fiscali desemnati potrivit prezentei ordonante sunt solidar
raspunzatori cu beneficiarii de venituri pentru neindeplinirea obligatiilor de
declarare a veniturilor si de plata a impozitelor datorate.
Sectiunea a 6-a
Sanctiuni
Art. 69
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
a) nerespectarea de catre platitorii de salarii si venituri asimilate
salariilor a obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale;
b) netransmiterea fiselor fiscale si a formularului prevazut la art. 67 la
organul fiscal competent la termenul prevazut de prezenta ordonanta.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(3) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia art. 25 - 27.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 70
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 1 ianuarie 2000 si se aplica
veniturilor realizate incepand cu aceasta data.
Art. 71
(1) Pentru determinarea impozitului pe veniturile persoanelor fizice
Ministerul Finantelor are drept de acces gratuit la toate datele, informatiile
si bazele de date referitoare la persoanele fizice, detinute de:
- organe ale administratiei publice centrale si locale, institutii publice
sau de interes public;
- institutii publice sau private care conduc evidenta populatiei sau care
inregistreaza, sub orice forma, incheieri de contracte, bunuri si drepturi,
exploatarea proprietatilor si altele asemenea;
- persoane fizice sau juridice care detin in pastrare sau in administrare
bunuri si drepturi ori sume de bani ale contribuabililor sau care au relatii de
afaceri cu acestia.
(2) Accesul la bazele de date ale entitatilor mentionate la alin. (1) se
realizeaza permanent, in vederea actualizarii bazei de date a Ministerului
Finantelor.
(3) Celelalte date si informatii referitoare la contribuabili vor fi
furnizate la solicitarea Ministerului Finantelor si a organelor sale
subordonate.
(4) Toate informatiile obtinute potrivit alin. (2) si (3) se supun
secretului fiscal.
Art. 72
(1) Raman valabile pana la data expirarii lor urmatoarele facilitati de
care beneficiaza persoanele fizice si asociatiile familiale, cu respectarea
conditiilor in care acestea au fost acordate:
a) scutirile de la plata impozitului pe venit prevazute in actele normative
privind unele masuri de protectie ca urmare a concedierilor colective, pentru
personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut, cu conditia
desfasurarii activitatii respective pe o perioada de inca 2 ani de la data
expirarii perioadei de scutire;
b) neimpozitarea veniturilor realizate din serviciile turistice prestate in
mediul rural, prevazute la art. 3 lit. j) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice,
aprobata si modificata prin Legea nr. 246/1998.
(2) Pierderile inregistrate in perioada de scutire de contribuabilii care
beneficiaza de prevederile alin. (1) nu se compenseaza cu veniturile obtinute
din celelalte categorii de venituri in anii respectivi si nu se reporteaza,
reprezentand pierderi definitive ale contribuabililor.
Art. 73
Asociatiile fara personalitate juridica care au inceput activitatea inainte
de 1 ianuarie 2000 trebuie sa indeplineasca obligatiile prevazute la art. 50
pana la 1 februarie 2000.
Art. 74
Platile anticipate pentru anul fiscal 2000 se determina pe baza impozitului
stabilit pe anul fiscal 1999.
Art. 75
Prevederile art. 8 alin. (3), (4) si (5) se aplica incepand cu anul 2001.
Art. 76
Fisele fiscale pentru anul fiscal 2000 vor fi solicitate organului fiscal
de catre platitorii de venituri pana la data de 31 ianuarie 2000.
Art. 77
Persoanele fizice si asociatiile fara personalitate juridica care la data
de 31 decembrie 1999 au inregistrat pierderi vor depune, o data cu declaratia
anuala de impunere pentru anul fiscal 1999, si o declaratie privind venitul
estimat pentru anul fiscal 2000, in scopul determinarii platilor anticipate.
Art. 78
Impunerea veniturilor realizate anterior datei intrarii in vigoare a
prezentei ordonante se face in conformitate cu legislatia in vigoare la acea
data.
Art. 79
Apatrizii sunt supusi impozitarii, potrivit prezentei ordonante, pentru
veniturile obtinute din Romania.
Art. 80
Impozitul reglementat prin prezenta ordonanta se face venit la bugetul de
stat.
Art. 81
(1) La intocmirea Registrului-inventar, incepand cu 1 ianuarie 2000 toate
bunurile si drepturile vor fi luate in evidenta la valoarea de intrare.
(2) Pentru bunurile si drepturile achizitionate inainte de 1 ianuarie 2000
amortizarea se va calcula conform metodei lineare, la valoarea ramasa de
recuperat pana la expirarea duratei normale de functionare.
Art. 82
In aplicarea prezentei ordonante se vor elabora norme metodologice care vor
fi aprobate prin hotarare a Guvernului, in termen de 90 de zile de la
publicarea prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 83
Promovarea de reglementari legislative privind impunerea veniturilor
persoanelor fizice se face cu respectarea principiilor din prezenta ordonanta
si numai prin acte normative speciale privind impozitele si taxele.
Art. 84
Prevederile referitoare la intocmirea si depunerea declaratiilor, plata
obligatiilor bugetare, solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si
plangerilor, controlul fiscal, executarea creantelor bugetare, precum si cele
referitoare la evaziunea fiscala sunt aplicabile si impozitului pe venit.
Art. 85
(1) In functie de rezultatele aplicarii noului sistem de impunere a
veniturilor persoanelor fizice, Guvernul poate adopta, la propunerea
Ministerului Finantelor, pana la data de 31 decembrie 2000, masuri pentru
organizarea, aplicarea si imbunatatirea elementelor tehnice ale acestui sistem,
fara modificarea cotelor de impozit prevazute in prezenta ordonanta.
(2) Pentru aplicarea unitara a prevederilor prezentei ordonante se
constituie, la nivelul Ministerului Finantelor, Comisia centrala fiscala a
impozitelor directe, coordonata de ministrul finantelor. Componenta comisiei se
aproba prin ordin al ministrului finantelor.
Art. 86
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:
- Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996, modificata si
completata prin: Ordonanta Guvernului nr. 62/1997, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 226 din 30 august 1997, aprobata si modificata prin
Legea nr. 75/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
144 din 9 aprilie 1998; Ordonanta Guvernului nr. 6/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27 din 27 ianuarie 1998;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea
veniturilor realizate de persoanele fizice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 378 din 29 decembrie 1997, aprobata si modificata prin
Legea nr. 246/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
495 din 22 decembrie 1998;
- prevederile art. 11 alin. 2 referitoare la reducerea impozitului pe
salarii din Legea nr. 42/1990 privind cinstirea eroilor-martiri si acordarea
unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru
victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 198 din 23 august 1996, modificata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 17/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 102 din 10 martie 1999;
- prevederile art. 6 alin. (1) referitoare la scutirea de impozit pe
salariu din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din
18 martie 1998, modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 22 februarie
1999;
- prevederile art. 109 alin. (1) cu privire la reducerea impozitului pe
venit din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997;
- prevederile art. 5 referitoare la scutirea de impozit pe venit din Legea
nr. 103/1992 privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru producerea
obiectelor de cult, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
244 din 1 octombrie 1992;
- prevederile referitoare la impozitarea dividendelor cuvenite persoanelor
fizice din Ordonanta Guvernului nr. 26/1995 privind impozitul pe dividende,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 201 din 30 august
1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 101/1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 270 din 21 noiembrie 1995;
- prevederile art. 2 referitoare la scutirea de la plata impozitului pe
salarii din Ordonanta Guvernului nr. 28/1995 privind acordarea facilitatilor
fiscale pentru functionarea "Fondului Romano-American de Investitii",
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 29 august
1995, aprobata prin Legea nr. 98/1995;
- prevederile art. 9 lit. c) referitoare la reduceri sau scutiri de impozit
pe venit si ale art. 10 referitoare la reducerea impozitului pe venit din Legea
nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995;
- prevederile art. 63 alin. (1) din Legea locuintei nr. 114/1996,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 393 din 31
decembrie 1997;
- prevederile art. 52 alin. (3) din Legea nr. 145/1997 privind asigurarile
sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
178 din 31 iulie 1997, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 30/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 421 din 6 noiembrie 1998;
- prevederile art. 23 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 privind
stimularea cercetarii stiintifice, dezvoltarii tehnologice si inovarii,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 din 31 ianuarie
1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 95/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 179 din 14 mai 1998;
- prevederile art. 2 lit. f) referitoare la scutirea de la plata impozitului
pe venit din Ordonanta Guvernului nr. 63/1997 privind stabilirea unor
facilitati pentru dezvoltarea turismului rural, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 226 din 30 august 1997, aprobata si modificata prin
Legea nr. 187/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
394 din 16 octombrie 1998;
- prevederile referitoare la scutirea de la plata impozitului pe salariu si
a impozitului pe venit, realizate de consultanti straini, persoane fizice, din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/1997 privind scutirea de plata a
impozitelor pe salarii si/sau pe venituri realizate de consultanti straini
pentru activitatile desfasurate in Romania in cadrul unor acorduri de imprumut,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 294 din 29 octombrie
1997;
- prevederile art. 7, art. 8 alin. (1) si ale art. 11 alin. (1) cu privire
la neimpozitarea sumelor primite sub forma de plati compensatorii, precum si
prevederile art. 23 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998 privind unele
masuri de protectie sociala a personalului militar si civil, care se vor aplica
in perioada restructurarii marilor unitati, unitatilor si formatiunilor din
compunerea Ministerului Apararii Nationale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 34 din 29 ianuarie 1998;
- prevederile art. 8 referitoare la exonerarea de la plata impozitului pe
dividendele cuvenite persoanelor fizice, din Ordonanta Guvernului nr. 116/1998
privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim
international, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 326
din 29 august 1998;
- prevederile art. 9 alin. (2) referitoare la cheltuielile pentru
investitii, dotari si alte utilitati necesare infiintarii si functionarii
cabinetelor medicale fara personalitate juridica, din Ordonanta Guvernului nr.
124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 328 din 29 august 1998, modificata
si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 312 din 30 iunie 1999;
- prevederile art. 27 cu privire la sistemul forfetar de impozitare
stabilit in functie de cifra de afaceri din anul precedent, pentru veniturile
persoanelor fizice, ale asociatiilor familiale si ale intreprinderilor mici si
mijlocii fara personalitate juridica, din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 349
din 23 iulie 1999;
- prevederile art. 44 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu
handicap, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 310 din 30
iunie 1999;
- prevederile art. 6 referitoare la impozitarea veniturilor din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 52/1999 privind asigurarea unui cadru unitar pentru
managementul proiectelor finantate prin imprumuturi externe contractate sau
garantate de stat, rambursabile sau nerambursabile, inclusiv privind plata
specialistilor romani care isi desfasoara activitatea in cadrul unitatilor de
management de proiect, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 186 din 29 aprilie 1999;
- prevederile art. 36 alin. (1) si (3) cu privire la scutirea de la plata
impozitului pe venit din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind
protectia sociala a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi
desfacute ca urmare a concedierilor colective, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999;
- prevederea art. 7 alin. (1) cu privire la neimpozitarea sumelor primite
sub forma de plati compensatorii, precum si prevederile art. 21 lit. a) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1999 privind unele masuri de
protectie sociala a cadrelor militare si a salariatilor civili, care se vor
aplica in perioada restructurarii aparatului central, comandamentelor de arma,
inspectoratelor generale, marilor unitati, unitatilor si a formatiunilor din
compunerea Ministerului de Interne, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 309 din 30 iunie 1999, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes