ORDIN
Nr. 2193 din 17 martie 2004
pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare si functionare a
asezamintelor culturale
ACT EMIS DE: MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 312 din 8 aprilie 2004
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr.
742/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii si Cultelor,
cu completarile ulterioare,
in baza dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 292/2003 privind
organizarea si functionarea asezamintelor culturale,
ministrul culturii si cultelor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba regulamentele-cadru de organizare si functionare a asezamintelor
culturale, prevazute in anexele nr. 1 - 7 care fac parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Directia institutii de spectacole, cultura scrisa, traditii va lua toate
masurile necesare pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice dispozitie
contrara.
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
ANEXA 1
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a caminului cultural
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Caminul cultural ..................., denumit in continuare camin
cultural, este o institutie publica de cultura, cu personalitate juridica, fara
scop lucrativ, care functioneaza sub autoritatea consiliului local
....................., finantata din venituri proprii si din alocatii de la
bugetul local.
(2) Caminul cultural poate avea filiale pe raza unitatii
administrativ-teritoriale in care functioneaza.
Art. 2
Caminul cultural isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
legislatiei romane in vigoare si ale propriului regulament de organizare si
functionare, elaborat in temeiul regulamentului-cadru.
Art. 3
Caminul cultural are sediul in imobilul situat in ..................., str.
........................... nr. ...., judetul .......................... .
Toate actele, facturile, anunturile, publicatiile etc. vor contine denumirea
completa a institutiei si indicarea sediului.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
Caminul cultural initiaza si desfasoara proiecte in domeniul educatiei
permanente (economica, juridica, artistica, ecologica etc.), al culturii
traditionale si al creatiei populare contemporane, urmarind cu consecventa:
a) organizarea si desfasurarea de activitati cultural-artistice si de
educatie permanenta;
b) conservarea si transmiterea valorilor morale, artistice si tehnice ale
comunitatii locale, ale patrimoniului cultural national si universal;
c) organizarea sau sustinerea formatiilor artistice de amatori, de
concursuri si festivaluri, inclusiv a participarii formatiilor la manifestari
culturale intercomunale si interjudetene;
d) organizarea sau sustinerea activitatii de documentare a expozitiilor
temporare sau permanente, elaborarea de monografii si lucrari de prezentare
turistica;
e) difuzarea de filme artistice si documentare;
f) organizarea cercurilor stiintifice si tehnice, de arta populara,
plastica si de gospodarie taraneasca;
g) organizarea si desfasurarea cursurilor de formare profesionala continua;
h) organizarea si desfasurarea activitatilor de interes comunitar.
Art. 5
Pentru indeplinirea obiectivelor sale caminul cultural are urmatoarele
atributii principale:
a) organizeaza si desfasoara activitati de educatie permanenta;
b) organizeaza si desfasoara activitati cultural-artistice;
c) promoveaza obiceiurile si traditiile populare specifice zonei, precum si
creatia populara contemporana locala;
d) propune centrului judetean pentru conservarea si promovarea culturii
traditionale obiceiuri, traditii, creatii populare, valori ale patrimoniului
cultural national ce trebuie protejate, cu respectarea prevederilor legale;
e) organizeaza si desfasoara activitati, proiecte si programe privind
conservarea si transmiterea valorilor morale, artistice si tehnice ale
comunitatii locale si/sau apartinand patrimoniului cultural national si
universal;
f) organizeaza si/sau sustine formatiile artistice de amatori, organizeaza
concursuri si festivaluri folclorice, inclusiv sustinerea participarii
formatiilor la manifestari culturale la nivel local, zonal sau national;
g) organizeaza si/sau participa la activitati de documentare, expozitii temporare
sau permanente, elaborarea de monografii si lucrari de prezentare turistica;
h) difuzeaza filme artistice si documentare;
i) organizeaza cercuri stiintifice si tehnice, de arta populara si de
gospodarie taraneasca; desfasoara activitati turistice si tehnico-aplicative in
cadrul unor cercuri stiintifice, tehnice si formatii artistice;
j) organizeaza si desfasoara cursuri de educatie civica si de formare
profesionala continua proprii sau prin universitatile populare rurale;
k) asigura participarea la proiecte si schimburi culturale interjudetene,
nationale si internationale;
l) organizeaza si realizeaza alte activitati in conformitate cu obiectivele
institutiei si cu prevederile legale in vigoare.
Art. 6
Pentru exercitarea atributiilor care ii revin si realizarea activitatilor
specifice caminul cultural colaboreaza cu institutii de specialitate,
organizatii neguvernamentale, persoane juridice de drept public sau privat si
cu persoane fizice, fara a exprima nici un fel de interese de grup (etnice,
politice, religioase etc.).
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
(1) Patrimoniul caminului cultural este format din drepturi si obligatii
asupra unor bunuri aflate in proprietatea publica sau privata a statului si/sau
a unitatii administrativ-teritoriale, pe care le administreaza in conditiile
legii, sau in proprietatea privata a institutiei.
(2) Patrimoniul caminului cultural poate fi imbogatit si completat prin
achizitii, donatii, precum si prin preluarea in regim de comodat sau prin
transfer, cu acordul partilor, de bunuri din partea unor institutii ale
administratiei publice centrale si locale, a unor persoane juridice de drept
public si/sau privat, a unor persoane fizice din tara sau din strainatate.
(3) Bunurile mobile si imobile aflate in administrarea caminului cultural
se gestioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare, conducerea institutiei
fiind obligata sa aplice masurile de protectie prevazute de lege, in vederea
protejarii acestora.
CAP. 4
Personalul si conducerea
Art. 8
In cadrul caminului cultural functioneaza personal de conducere, personal
de specialitate, personal didactic din invatamantul preuniversitar si
universitar, experti din tara si strainatate, dupa caz, precum si personal
auxiliar.
Art. 9
(1) Structura organizatorica si numarul de posturi, aprobate de consiliul
local, sunt cele prevazute in anexa la Regulamentul de organizare si
functionare a caminului cultural.
(2) Atributiile personalului incadrat la caminul cultural sunt cele
prevazute in fisele postului.
Art. 10
Personalul de specialitate si, dupa caz, cel auxiliar, incadrat in caminul
cultural, are obligatia de a absolvi un curs de perfectionare o data la 3 ani.
Art. 11
Conducerea operativa a caminului cultural este asigurata de un director
numit prin concurs, potrivit legii.
Art. 12
(1) Directorul caminului cultural are urmatoarele atributii:
a) asigura conducerea activitatii curente a institutiei;
b) elaboreaza programele de activitate anuale si pe etape;
c) conduce nemijlocit si concret un domeniu distinct din activitatile de
profil specifice;
d) este ordonator secundar de credite;
e) organizeaza personalul, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare;
f) hotaraste masurile disciplinare sau de recompensare a personalului din
subordine in concordanta cu legislatia in vigoare;
g) reprezinta si angajeaza institutia in raporturile cu persoanele juridice
si fizice din tara si din strainatate, precum si in fata organelor
jurisdictionale;
h) informeaza consiliul consultativ asupra realizarii obiectivelor
stabilite si a prestatiei colectivului pe care il conduce, stabilind impreuna
cu acesta masuri corespunzatoare pentru imbunatatirea activitatii.
(2) In exercitarea atributiilor sale directorul emite decizii.
Art. 13
(1) In exercitarea atributiilor sale directorul este ajutat de un
contabil-sef, numit cu acordul autoritatii tutelare, conform legii.
(2) Contabilul-sef se subordoneaza directorului si indeplineste urmatoarele
atributii principale:
- coordoneaza activitatea financiar-contabila si de salarizare;
- exercita controlul financiar propriu, prin viza de control financiar
preventiv propriu, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inregistrarilor
financiar-contabile;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale
patrimoniului institutiei;
- propune masuri pentru imbunatatirea activitatii financiar-contabile a
institutiei;
- participa in mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri si
cheltuieli al institutiei;
- indeplineste orice alte atributii specifice functiei pe care o ocupa,
potrivit legii.
(3) In absenta contabilului-sef, toate atributiile sale se exercita de
persoana desemnata de acesta, cu avizul directorului.
Art. 14
(1) In cadrul caminului cultural se organizeaza un consiliu consultativ
format din 5 - 11 membri, care isi desfasoara activitatea pe baza de voluntariat;
din acest consiliu fac parte reprezentanti de frunte ai comunei, din partea
scolii, cultelor, primariei, tinerilor, pensionarilor, gospodarilor agricoli
sau a unor asociatii care isi desfasoara activitatea pe raza comunei, precum si
responsabilii filialelor caminului cultural.
(2) Componenta consiliului consultativ este propusa de directorul
institutiei si aprobata de consiliul local, cu avizul centrului judetean pentru
conservarea si promovarea culturii traditionale.
(3) Componenta consiliului consultativ se stabileste pentru o perioada de 4
ani.
(4) Consiliul consultativ se intruneste trimestrial sau ori de cate ori
este nevoie si indeplineste urmatoarele atributii principale:
- se pronunta asupra programului anual de activitate si a prioritatilor de
finantare;
- analizeaza trimestrial activitatea desfasurata si modul de finantare a
activitatilor;
- face propuneri privind schimbarile necesare in structura institutiei,
care se inainteaza spre aprobare consiliului local.
(5) Dezbaterile consiliului consultativ se consemneaza in procesul-verbal
de sedinta si se semneaza de toti participantii la lucrarile sedintei.
CAP. 5
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 15
(1) Caminul cultural este finantat din venituri proprii si din alocatii de
la bugetul local.
(2) Veniturile extrabugetare se obtin din activitati realizate direct de
caminul cultural, si anume:
a) incasari din spectacole, proiectii de filme, discoteci si
videodiscoteci;
b) inchirieri de sali si bunuri;
c) valorificarea unor lucrari realizate in cadrul cercurilor si cursurilor
aplicative;
d) taxe de inscriere la cercuri si cursuri proprii sau ale universitatilor
populare rurale;
e) difuzarea unor publicatii din domeniul culturii populare, educatiei
permanente, stiintei si literaturii, cu respectarea prevederilor legale in
vigoare;
f) prestarea altor activitati sau servicii culturale, de educatie
permanenta etc., in conformitate cu obiectivele institutiei si cu respectarea
dispozitiilor legale in vigoare.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 16
(1) Caminul cultural dispune de stampila si sigiliu proprii.
(2) Caminul cultural are arhiva proprie in care se pastreaza, conform
prevederilor legale:
- actul normativ de infiintare;
- documentele financiar-contabile, planul si programul de activitate, dari
de seama si situatii statistice;
- corespondenta;
- alte documente, potrivit legii.
Art. 17
Daca in cadrul caminului cultural functioneaza universitati populare si/sau
centre zonale pentru educatia adultilor, prezentul regulament va fi completat
cu dispozitii referitoare la modul de organizare si desfasurare a activitatii
acestora.
Art. 18
(1) Prezentul regulament se completeaza de drept cu actele normative in
vigoare.
(2) Directorul caminului cultural, in baza prezentului regulament si cu
respectarea dispozitiilor legale in vigoare, elaboreaza Regulamentul de ordine
interioara al institutiei.
(3) Orice modificare si completare a prezentului regulament vor fi propuse
de director, in vederea aprobarii de catre autoritatea tutelara.
ANEXA 2
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a casei de cultura
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Casa de cultura ..............., denumita in continuare casa de
cultura, este o institutie publica de cultura, cu personalitate juridica, care
functioneaza sub autoritatea consiliului local .............../sindicatului
............../organizatiei neguvernamentale .........., fiind finantata din
venituri proprii si din alocatii de la bugetul local.
(2) Casa de cultura poate avea filiale pe raza unitatii
administrativ-teritoriale in care functioneaza.
Art. 2
Casa de cultura isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
legislatiei romane in vigoare, cu cele ale propriului regulament de organizare
si functionare, elaborat in temeiul regulamentului-cadru.
Art. 3
Casa de cultura are sediul in imobilul situat in .........................,
str. .......................... nr. ....., judetul ............. . Toate
actele, facturile, anunturile, publicatiile etc. vor contine denumirea completa
a institutiei si indicarea sediului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 4
Casa de cultura initiaza si desfasoara proiecte in domeniul educatiei
permanente (economica, juridica, artistica, ecologica etc.), al culturii
traditionale si al creatiei populare contemporane, urmarind cu consecventa:
a) organizarea si desfasurarea de activitati cultural-artistice si de
educatie permanenta;
b) conservarea si transmiterea valorilor morale, artistice si tehnice ale
comunitatii locale, ale patrimoniului cultural national si universal;
c) organizarea sau sustinerea formatiilor artistice de amatori, de
concursuri si festivaluri, inclusiv a participarii formatiilor la manifestari
culturale interjudetene, nationale si internationale; stimularea creativitatii
si talentului;
d) organizarea sau sustinerea activitatii de documentare a expozitiilor
temporare, elaborarea de monografii si lucrari de educatie civica si informare
a publicului;
e) difuzarea de filme artistice si documentare;
f) organizarea cercurilor stiintifice si tehnice, de arta populara,
plastica si de gospodarie taraneasca;
g) organizarea si desfasurarea cursurilor de formare profesionala continua.
Art. 5
Pentru indeplinirea obiectivelor sale casa de cultura are urmatoarele
atributii principale:
a) organizeaza si desfasoara activitati de educatie permanenta;
b) organizeaza si desfasoara activitati cultural-artistice;
c) promoveaza obiceiurile si traditiile populare specifice zonei, precum si
creatia populara contemporana locala;
d) organizeaza si desfasoara activitati, proiecte si programe de conservare
si transmitere a valorilor morale, artistice si tehnice ale comunitatii locale
si/sau apartinand patrimoniului national si universal;
e) organizeaza si/sau sustine formatiile artistice de amatori, organizeaza
concursuri si festivaluri folclorice, sustine participarea formatiilor la
manifestari culturale la nivel local, zonal sau national;
f) propune centrului judetean pentru conservarea si promovarea culturii
traditionale obiceiuri, traditii, creatii populare, valori ale patrimoniului
cultural national ce trebuie protejate;
g) organizeaza si/sau sustine participarea la expozitii temporare sau
permanente, elaboreaza monografii si lucrari de prezentare turistica;
h) difuzeaza filme artistice si documentare;
i) organizeaza cercuri stiintifice si tehnice, de arta populara si de
gospodarie taraneasca; desfasoara activitati turistice, agroturistice, de
turism cultural si tehnico-aplicative in cadrul unor cercuri stiintifice,
tehnice si formatii/ansambluri artistice;
j) organizeaza si desfasoara cursuri de educatie civica si de formare
profesionala continua proprii sau prin universitatile populare rurale;
k) asigura participarea la proiecte si schimburi culturale interjudetene,
nationale si internationale;
l) alte activitati in conformitate cu obiectivele institutiei si cu
respectarea dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 6
Pentru exercitarea atributiilor care ii revin si realizarea activitatilor
specifice, casa de cultura colaboreaza cu institutii de specialitate,
organizatii neguvernamentale, persoane juridice de drept public sau privat,
precum si cu persoane fizice, fara a exprima nici un fel de interese de grup
(etnice, politice, religioase etc.).
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
(1) Patrimoniul casei de cultura este format din drepturi si obligatii
asupra unor bunuri aflate in proprietatea publica sau privata a statului si/sau
a unitatii administrativ-teritoriale, dupa caz, pe care le administreaza in
conditiile legii, sau in proprietatea privata a institutiei.
(2) Patrimoniul casei de cultura poate fi imbogatit si completat prin
achizitii, donatii, precum si prin preluarea in regim de comodat sau prin
transfer, cu acordul partilor, de bunuri din partea unor institutii publice ale
administratiei publice centrale si locale, a unor persoane juridice de drept
public si/sau privat, a unor persoane fizice din tara sau din strainatate.
(3) Bunurile mobile si imobile aflate in administrarea casei de cultura se
gestioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare, conducerea institutiei
fiind obligata sa aplice masurile de protectie prevazute de lege in vederea
protejarii acestora.
CAP. 4
Personalul si conducerea
Art. 8
(1) Personalul casei de cultura se structureaza in personal de conducere,
de specialitate si personal auxiliar.
(2) Ocuparea posturilor, eliberarea din functie, precum si incetarea
raporturilor de munca ale personalului casei de cultura se realizeaza in
conditiile legii.
Art. 9
(1) Structura organizatorica si numarul de posturi, aprobate de autoritatea
tutelara, sunt cele prevazute in anexa la Regulamentul de organizare si
functionare a casei de cultura.
(2) Atributiile personalului incadrat la casa de cultura sunt cele prevazute
in fisele postului.
Art. 10
Personalul de specialitate si, dupa caz, cel auxiliar, incadrat in casa de
cultura, are obligatia de a absolvi un curs de perfectionare o data la 3 ani,
in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 11
(1) Conducerea operativa a casei de cultura este asigurata de un director
numit prin concurs.
(2) Directorul casei de cultura are urmatoarele atributii:
a) asigura conducerea activitatii curente a institutiei;
b) elaboreaza programele de activitate anuale si pe etape;
c) conduce nemijlocit si concret un domeniu distinct din activitatile de
profil specifice;
d) este ordonator secundar de credite;
e) angajeaza personal de specialitate si auxiliar, in conformitate cu
prevederile legale in vigoare;
f) hotaraste masurile disciplinare sau de recompensare a personalului din
subordine, in concordanta cu legislatia in vigoare;
g) reprezinta si angajeaza institutia in raporturile cu persoanele juridice
si fizice din tara si din strainatate, precum si in fata organelor
jurisdictionale;
h) informeaza trimestrial consiliul consultativ asupra realizarii
obiectivelor stabilite si a prestatiei colectivului pe care il conduce,
stabilind impreuna cu acesta masuri corespunzatoare pentru imbunatatirea
activitatii.
Art. 12
(1) In exercitarea atributiilor sale directorul casei de cultura este
ajutat de un contabil-sef, numit cu acordul autoritatii tutelare, conform
legii.
(2) Contabilul-sef se subordoneaza directorului si indeplineste urmatoarele
atributii principale:
- coordoneaza activitatea financiar-contabila si de salarizare;
- exercita controlul financiar propriu, prin viza de control financiar
preventiv propriu, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inregistrarilor
financiar-contabile;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale
patrimoniului institutiei;
- propune masuri pentru imbunatatirea activitatii financiar-contabile a institutiei;
- participa in mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri si
cheltuieli al institutiei;
- indeplineste orice alte atributii specifice functiei pe care o ocupa,
potrivit legii.
(3) In absenta contabilului-sef, toate atributiile sale se exercita de
catre persoana desemnata de acesta, cu avizul directorului casei de cultura.
Art. 13
(1) In cadrul casei de cultura se organizeaza un consiliu consultativ
format din 7 - 15 membri, care isi desfasoara activitatea pe baza de voluntariat,
din randul personalitatilor culturale si stiintifice reprezentative, precum si
reprezentanti ai filialelor casei de cultura.
(2) Componenta consiliului consultativ este propusa de directorul
institutiei si aprobata de consiliul local/Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, cu avizul directiei judetene pentru cultura, culte si patrimoniul
cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti, si al centrului judetean
pentru conservarea si promovarea culturii traditionale.
(3) Componenta consiliului consultativ se stabileste pentru o perioada de 4
ani.
(4) Consiliul consultativ se intruneste trimestrial sau ori de cate ori
este nevoie si are urmatoarele atributii principale:
- face propuneri referitoare la programul anual de activitate si la
prioritatile de finantare;
- analizeaza trimestrial activitatea desfasurata si modul de finantare a
activitatilor;
- face propuneri privind schimbarile necesare in structura institutiei,
care se inainteaza spre aprobare consiliului local.
(5) Dezbaterile consiliului consultativ se consemneaza in procesul-verbal
de sedinta si se semneaza de toti participantii la lucrarile sedintei.
CAP. 5
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 14
(1) Casa de cultura este finantata din venituri proprii si din alocatii de
la bugetul local.
(2) Casa de cultura are plan propriu de venituri si cheltuieli, care se
elaboreaza anual si se aproba de consiliul local, respectiv Consiliul General
al Municipiului Bucuresti.
Art. 15
Veniturile extrabugetare se obtin din activitati realizate direct de casa
de cultura, si anume din:
a) incasari din spectacole, proiectii de filme, discoteci si
videodiscoteci;
b) inchirieri de sali si bunuri;
c) valorificarea unor lucrari realizate in cadrul cercurilor si cursurilor
aplicative;
d) taxe de inscriere la cercuri si cursuri proprii sau ale universitatilor
populare;
e) difuzarea unor publicatii proprii sau de alta productie din domeniul
culturii populare, educatiei permanente, stiintei si literaturii, cu
respectarea prevederilor legale in vigoare;
f) incasari din expozitii si din valorificarea unor creatii populare
realizate pe orice fel de suport, cu respectarea dispozitiilor legale in
materie;
g) prestarea altor servicii (culturale, de educatie permanenta etc.) ori
activitati, in conformitate cu obiectivele si atributiile institutiei, in
conditiile legii.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 16
(1) Casa de cultura dispune de stampila si sigiliu proprii.
(2) Casa de cultura are arhiva proprie in care se pastreaza, conform
prevederilor legale:
- actul normativ de infiintare;
- procesele-verbale ale sedintelor consiliului consultativ;
- documentele financiar-contabile, planul si programul de activitate, dari
de seama si situatii statistice;
- corespondenta;
- alte documente, potrivit legii.
Art. 17
Daca in cadrul casei de cultura functioneaza universitati populare si/sau
centre zonale pentru educatia adultilor, prezentul regulament va fi completat
cu dispozitii referitoare la organizarea si desfasurarea activitatii acestora.
Art. 18
(1) Prezentul regulament se completeaza de drept cu actele normative in
vigoare.
(2) Directorul casei de cultura, in baza prezentului regulament si cu
respectarea dispozitiilor legale in vigoare, elaboreaza Regulamentul de ordine
interioara al institutiei.
(3) Orice modificare si completare a prezentului regulament vor fi propuse
de director, in vederea aprobarii de catre autoritatea tutelara.
ANEXA 3
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a universitatii populare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Universitatea populara ..................., denumita in continuare universitate
populara, este institutie publica de cultura cu personalitate juridica,
finantata din venituri proprii si din alocatii de la bugetul local, care
functioneaza sub autoritatea consiliului judetean .........../local
............................................................................. .
(2) Activitatea universitatii populare face parte din sistemul de educatie
permanenta, adresandu-se indeosebi adultilor.
Art. 2
Universitatea populara isi desfasoara activitatea in conformitate cu
prevederile legislatiei romane in vigoare, ale propriului regulament de
organizare si functionare, elaborat in temeiul regulamentului-cadru si avizat
de directia judeteana pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national,
respectiv a municipiului Bucuresti, si aprobat de autoritatea tutelara.
Art. 3
Universitatea populara are sediul in imobilul situat in
..................., str. ............................ nr. ........, judetul
..................... . Toate actele, facturile, anunturile, publicatiile etc.
vor contine denumirea completa a institutiei si indicarea sediului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 4
Universitatea populara este o institutie care elaboreaza si desfasoara
proiecte in domeniul educatiei permanente (economica, juridica, artistica,
ecologica etc.), al culturii traditionale si al creatiei populare contemporane,
urmarind cu consecventa:
a) dezvoltarea generala si armonioasa a personalitatii umane;
b) transmiterea si asimilarea valorilor stiintifice, culturale si
artistice, nationale si universale;
c) educarea civica, morala si economica;
d) insusirea de cunostinte, deprinderi si abilitati pentru formarea,
perfectionarea si/sau reconversia profesionala, in vederea integrarii active pe
piata muncii;
e) insusirea de cunostinte, deprinderi si abilitati artistico-culturale;
f) imbogatirea nivelului de cunostinte in vederea asigurarii de sanse egale
pentru integrarea in societate;
g) asimilarea standardelor sistemului informational in cadrul activitatilor
organizate;
h) dezvoltarea, in cooperare cu autoritatile publice, cu reprezentanti ai
societatii civile, ai sindicatelor si ai patronatelor, de forme de pregatire
pentru servicii diverse, in raport cu nevoile specifice ale comunitatii;
i) cultivarea mestesugurilor, obiceiurilor si traditiilor;
j) cooperarea cu institutii cultural-artistice din tara si din strainatate.
Art. 5
Pentru indeplinirea obiectivelor sale, universitatea populara are
urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza si desfasoara activitati de educatie permanenta menite:
- sa dezvolte armonios personalitatea umana;
- sa imbogateasca nivelul de cunostinte in vederea asigurarii de sanse
egale pentru integrarea in societate;
- sa asigure asimilarea standardelor sistemului informational in cadrul
activitatilor organizate;
b) organizeaza si desfasoara activitati, proiecte si programe privind
conservarea, transmiterea si insusirea valorilor morale, socioeconomice,
cultural-artistice, stiintifice si tehnice ale comunitatii si/sau apartinand
patrimoniului national si universal;
c) organizeaza si/sau participa la activitati de documentare, expozitii
temporare sau permanente, elaboreaza si promoveaza lucrari tehnico-stiintifice,
turistice culturale;
d) organizeaza si desfasoara cursuri de educatie civica, morala si
economica;
e) initiaza cursuri si/sau activitati in vederea insusirii de cunostinte,
deprinderi si abilitati artistico-culturale;
f) colaboreaza cu directiile de munca, organizatii sindicale si
profesionale, agenti economici, pe baza de contract, pentru organizarea de:
cursuri de reconversie profesionala pentru someri, cursuri de calificare in
domenii solicitate de piata muncii locala (universitatile populare pun la
dispozitie baza materiala si specialisti, iar solicitantii, tematica
cursurilor);
g) elibereaza atestate de absolvire a cursurilor, in conformitate cu
legislatia in vigoare;
h) asigura participarea la proiecte si schimburi culturale interjudetene,
nationale, internationale;
i) organizeaza si realizeaza si alte activitati in conformitate cu
obiectivele institutiei si cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 6
Pentru exercitarea atributiilor care ii revin si realizarea activitatilor
specifice, universitatea populara colaboreaza cu institutii de specialitate,
organizatii neguvernamentale, persoane juridice de drept public sau privat si
cu persoane fizice, fara a exprima interesele nici unei formatii ori grupari
politice.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
(1) Patrimoniul universitatii populare este format din drepturi si
obligatii asupra unor bunuri aflate in proprietatea privata sau publica a
statului si/sau a unitatii administrativ teritoriale, pe care le administreaza
in conditiile legii, precum si asupra unor bunuri aflate in proprietatea
privata a institutiei.
(2) Patrimoniul universitatii populare poate fi imbogatit si completat prin
achizitii, donatii, precum si prin preluarea in regim de comodat sau prin
transfer, cu acordul partilor, de bunuri din partea unor institutii publice ale
administratiei publice centrale si locale, a unor persoane juridice de drept
public si/sau privat, a unor persoane fizice din tara sau din strainatate.
(3) Bunurile mobile si imobile aflate in administrarea universitatii
populare se gestioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare, conducerea
institutiei fiind obligata sa aplice masurile de protectie prevazute de lege in
vederea protejarii acestora.
CAP. 4
Personalul si conducerea
Art. 8
In cadrul universitatii populare functioneaza personal de conducere,
personal de specialitate, personal didactic din invatamantul preuniversitar si
universitar, experti din tara si din strainatate, dupa caz, precum si personal
auxiliar.
Art. 9
(1) Structura organizatorica si numarul de posturi, aprobate de consiliul
local sau judetean, dupa caz, sunt cele prevazute in anexa la Regulamentul de
organizare si functionare a universitatii populare.
(2) Atributiile personalului incadrat al universitatii populare sunt cele
prevazute in fisele postului.
Art. 10
Personalul de specialitate si, dupa caz, cel auxiliar, incadrat in
universitatea populara, are obligatia de a absolvi un curs de perfectionare, o
data la 3 ani.
Art. 11
(1) Conducerea operativa a universitatii populare este asigurata de un
director numit prin concurs.
(2) Directorul universitatii populare are urmatoarele atributii principale:
a) asigura conducerea curenta a institutiei;
b) reprezinta si angajeaza institutia in raporturile cu persoanele fizice
si juridice din tara si din strainatate, precum si in fata organelor
jurisdictionale;
c) elaboreaza programele de activitate anuale si pe etape;
d) este ordonator tertiar de credite;
e) angajeaza personal, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
f) hotaraste masurile disciplinare si de recompensare a personalului,
potrivit legislatiei in vigoare;
g) face parte din consiliul stiintific al universitatii populare;
h) informeaza trimestrial consiliul stiintific asupra realizarii
obiectivelor stabilite si a prestatiei colectivului pe care il conduce,
stabilind impreuna cu acesta masuri corespunzatoare pentru imbunatatirea
activitatii.
Art. 12
(1) In exercitarea atributiilor sale directorul universitatii populare este
ajutat de un contabil-sef, numit cu acordul autoritatii tutelare, conform
legii.
(2) Contabilul-sef se subordoneaza directorului si indeplineste urmatoarele
atributii principale:
- coordoneaza activitatea financiar-contabila si de salarizare;
- exercita controlul financiar propriu, prin viza de control financiar
preventiv propriu, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inregistrarilor
financiar-contabile;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale
patrimoniului institutiei;
- propune masuri pentru imbunatatirea activitatii financiar-contabile a
institutiei;
- participa in mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri si
cheltuieli al institutiei;
- indeplineste orice alte atributii specifice functiei pe care o ocupa,
potrivit legii.
(3) In absenta contabilului-sef, toate atributiile sale se exercita de
persoana desemnata de acesta, cu avizul directorului universitatii populare.
Art. 13
(1) Universitatea populara este condusa de un consiliu stiintific format
din 5 - 7 membri, condus de un rector.
(2) Componenta consiliului stiintific este urmatoarea:
- rectorul, in calitate de presedinte al consiliului;
- 1 - 3 prorectori;
- directorul universitatii populare, ca membru, daca nu este prorector;
- unul dintre salariatii permanenti ai universitatii populare, in calitate
de secretar stiintific;
- 2 - 4 membri - lectori si/sau cursanti.
(3) Componenta consiliului stiintific se stabileste astfel: rectorul,
prorectorul/prorectorii, secretarul stiintific sunt alesi pentru o perioada de
4 ani, membrii sunt alesi in fiecare an.
(4) Consiliul stiintific se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este
nevoie, se pronunta asupra programului anual de activitate si a prioritatilor
de finantare, analizeaza trimestrial activitatea institutiei.
CAP. 5
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 14
(1) Universitatea populara, cand functioneaza de sine statator, este
finantata din venituri proprii si din alocatii de la bugetul local.
(2) In situatia in care universitatea populara functioneaza pe langa alte
institutii (case de cultura, camine culturale, cluburi etc.), finantarea se
face prin bugetele acestora.
(3) Universitatea populara are plan propriu de venituri si cheltuieli, care
se elaboreaza anual si se aproba de catre autoritatea tutelara, atunci cand
functioneaza de sine statator.
(4) Cheltuielile si veniturile universitatilor populare care functioneaza
pe langa alte institutii de cultura se regasesc in bugetul de venituri si
cheltuieli al institutiilor respective.
Art. 15
Veniturile extrabugetare se obtin din activitati realizate direct de
universitatea populara, si anume din:
a) incasarea de taxe de inscriere ce se percep pentru frecventarea
cursurilor universitatii populare;
b) organizarea la cerere a diferite tipuri de manifestari
cultural-stiintifice si artistice;
c) organizarea in colaborare cu directiile pentru dialog, familie si
solidaritate sociala judetene si a municipiului Bucuresti, cu agenti economici,
cu organizatii sindicale sau profesionale, pe baza de contract, a unor cursuri
de reconversie profesionala a somerilor, de calificare in domenii solicitate pe
piata muncii, de perfectionare profesionala;
d) valorificarea unor lucrari realizate de lectori si/sau cursanti;
e) difuzarea unor publicatii din domeniul culturii populare, educatiei
permanente, stiintei si literaturii, cu respectarea prevederilor legale in
vigoare;
f) editarea si comercializarea pe orice fel de suport a albumelor cu
lucrarile reprezentative si a inregistrarilor celor mai talentati elevi ai
universitatii populare;
g) inchirierea de sali si bunuri;
h) alte activitati realizate de asezamintele culturale, in conditiile
legii.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 16
(1) Universitatea populara dispune de stampila si sigiliu proprii.
(2) Universitatea populara are arhiva proprie in care se pastreaza, conform
prevederilor legale:
- actul normativ de infiintare;
- documentele financiar-contabile, planul si programul de activitate, dari
de seama si situatii statistice;
- corespondenta;
- alte documente, potrivit legii.
Art. 17
Daca in cadrul universitatii populare functioneaza centre zonale pentru
educatia adultilor, prezentul regulament va fi completat cu dispozitii
referitoare la modul de organizare si desfasurare a activitatii acestora.
Art. 18
(1) In temeiul prezentului regulament si cu respectarea dispozitiilor
legale in vigoare, directorul universitatii populare elaboreaza Regulamentul de
ordine interioara al institutiei.
(2) Prezentul regulament este avizat de directia judeteana pentru cultura,
culte si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti, si
aprobat de autoritatea tutelara.
(3) Orice modificare si completare a prezentului regulament vor fi propuse
de director, in vederea aprobarii de autoritatea tutelara.
ANEXA 4
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a scolilor populare de arte si meserii
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Scoala populara de arte si meserii .........................., denumita in
continuare scoala populara, este institutie publica de cultura, cu
personalitate juridica, cu profil de invatamant artistic si de insusire a
mestesugurilor traditionale, care functioneaza sub autoritatea consiliului judetean
....................../Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 2
Scoala populara functioneaza, in conformitate cu prevederile legislatiei
romane in vigoare, ale Normelor didactice elaborate de Ministerul Educatiei,
Cercetarii si Tineretului si de Ministerul Culturii si Cultelor si cu
prevederile propriului regulament de organizare si functionare elaborat in
temeiul regulamentului-cadru.
Art. 3
Scoala populara are sediul in imobilul situat in ...................., str.
....................... nr. .........., municipiul .................., judetul
.................. . Toate actele, facturile, anunturile, publicatiile etc. vor
contine denumirea completa a institutiei si indicarea sediului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 4
Scoala populara initiaza si desfasoara programe de invatamant in domeniul
educatiei permanente, culturii traditionale si al creatiei populare, urmarind
cu consecventa:
- pastrarea, prin programele de scolarizare, a specificului zonal si a
cerintelor populatiei pe care o deserveste;
- conservarea, valorificarea si transmiterea valorilor morale, artistice si
tehnice ale comunitatii locale, precum si ale patrimoniului cultural national
si universal;
- stimularea creativitatii si talentului;
- invatarea si promovarea mestesugurilor si indeletnicirilor traditionale;
- cultivarea valorilor si autenticitatii creatiei populare contemporane si
artei interpretative neprofesioniste in toate genurile - muzica, coregrafie,
teatru etc.;
- dezvoltarea schimburilor culturale pe plan judetean, national si
international.
Art. 5
Pentru indeplinirea obiectivelor sale scoala populara are urmatoarele
atributii principale:
a) organizeaza si desfasoara activitati de invatamant artistic, in toate
domeniile (muzical, arta plastica, coregrafie etc.) si de insusire a
mestesugurilor traditionale:
- intocmeste si asigura indeplinirea planurilor anuale de scolarizare, in
concordanta cu programa analitica elaborata de Ministerul Culturii si Cultelor;
- planifica activitatea instructiv-educativa a scolii;
b) organizeaza si desfasoara activitati cultural-artistice (spectacole,
expozitii, tabere de creatie, schimburi culturale etc.);
c) promoveaza obiceiurile si traditiile populare specifice zonei, precum si
creatia populara contemporana;
d) promoveaza tinere talente din randul propriilor cursanti;
e) poate avea propriile formatii artistice, initiaza, organizeaza,
participa la concursuri si festivaluri judetene, interjudetene, nationale si
internationale;
f) asigura participarea la proiecte si schimburi culturale interjudetene,
nationale, internationale;
g) organizeaza si realizeaza si alte activitati in conformitate cu
obiectivele institutiei si cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 6
Pentru exercitarea atributiilor care ii revin si realizarea activitatilor
specifice, scoala populara colaboreaza cu institutii de specialitate,
organizatii neguvernamentale, persoane juridice de drept public sau privat,
precum si cu persoane fizice, in vederea pregatirii, prin programul propriu de
scolarizare, a diferitelor categorii de populatie, indiferent de sex, varsta,
religie etc.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
(1) Patrimoniul scolii populare este alcatuit din drepturi si obligatii
asupra unor bunuri aflate in proprietatea publica sau privata a statului si/sau
a unitatii administrativ-teritoriale, pe care le administreaza in conditiile
legii, precum si in proprietatea privata a institutiei.
(2) Patrimoniul scolii populare poate fi imbogatit si completat prin
achizitii, donatii, precum si prin preluarea in regim de comodat sau prin
transfer, cu acordul partilor, de bunuri din partea unor institutii publice ale
administratiei publice centrale sau locale, a unor persoane juridice de drept
public si/sau privat, a unor persoane fizice din tara sau din strainatate.
(3) Bunurile mobile si imobile aflate in administrarea scolii populare se
gestioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare, conducerea institutiei
fiind obligata sa aplice masurile de protectie prevazute de lege in vederea
protejarii acestora.
CAP. 4
Personalul si conducerea
Art. 8
In cadrul scolii populare functioneaza personal de conducere, personal de specialitate,
personal didactic din invatamantul preuniversitar si universitar, experti din
tara si din strainatate, dupa caz, precum si personal auxiliar.
Art. 9
(1) Conducerea scolii populare este asigurata de un director numit prin
concurs.
(2) Directorul scolii populare are urmatoarele atributii:
a) asigura conducerea activitatii curente a institutiei;
b) elaboreaza programele de activitate;
c) desfasoara nemijlocit una dintre activitatile de profil;
d) este ordonator tertiar de credite;
e) angajeaza personal de specialitate si auxiliar, in conformitate cu
prevederile legale in vigoare;
f) stabileste masurile disciplinare sau de recompensare, in conformitate cu
legislatia in vigoare;
g) reprezinta institutia in raporturile cu persoanele juridice si fizice
din tara si din strainatate, precum si in fata organelor jurisdictionale;
h) prezinta anual un raport de activitate in fata consiliului judetean,
respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 10
(1) In exercitarea atributiilor sale directorul scolii populare este ajutat
de un contabil-sef, numit cu acordul autoritatii tutelare, conform legii.
(2) Contabilul-sef se subordoneaza directorului si indeplineste urmatoarele
atributii principale:
- coordoneaza activitatea financiar-contabila si de salarizare;
- exercita controlul financiar propriu, prin viza de control financiar
preventiv propriu, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inregistrarilor
financiar-contabile;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale
patrimoniului institutiei;
- propune masuri pentru imbunatatirea activitatii financiar-contabile a
institutiei;
- participa in mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri si
cheltuieli al institutiei;
- indeplineste orice alte atributii specifice functiei pe care o ocupa,
potrivit legii.
(3) In absenta contabilului-sef, toate atributiile sale se exercita de
persoana desemnata de acesta, cu avizul directorului.
Art. 11
(1) Activitatea directorului scolii populare este sprijinita de consiliul
de administratie, organ colectiv de conducere cu caracter deliberativ.
(2) Componenta consiliului de administratie este urmatoarea:
- presedinte - directorul scolii populare;
- membri - contabilul-sef, sefii de compartimente;
- secretar - prin rotatie, unul dintre membrii consiliului de
administratie, numit de presedinte.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea dupa cum urmeaza:
a) se intruneste la sediul scolii populare trimestrial sau ori de cate ori
este nevoie, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul
membrilor sai;
b) este legal intrunit in prezenta a doua treimi din numarul total al
membrilor sai si ia hotarari cu majoritate simpla din numarul total al
membrilor prezenti;
c) consiliul de administratie este prezidat de presedinte;
d) dezbaterile consiliului de administratie au loc potrivit ordinii de zi,
comunicata membrilor sai cu cel putin 3 zile inainte, prin grija secretarului;
e) dezbaterile se consemneaza in procesul-verbal de sedinta, inserat in
registrul de sedinte, semnat de toti cei prezenti la sedinta;
f) procesul-verbal de sedinta se semneaza de toti participantii la
lucrarile consiliului de administratie.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie are urmatoarele atributii principale:
- analizeaza si aproba programele de activitate si repertoriile scolii
populare, hotarand directiile de dezvoltare a acesteia;
- aproba colaborarile scolii populare cu alte institutii din tara si din
strainatate;
- aproba proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al institutiei, in
vederea avizarii acestuia de catre ordonatorul principal de credite, iar dupa
avizarea lui, defalcarea pe activitati specifice;
- supune anual aprobarii autoritatii tutelare statul de functii al
institutiei, tinand seama de scopul, obiectivele si atributiile principale ale
acesteia;
- aproba Regulamentul de ordine interioara al institutiei;
- analizeaza si propune modificari ale regulamentului de organizare si
functionare si ale structurii organizatorice ale institutiei;
- analizeaza si aproba masuri pentru perfectionarea, incadrarea si promovarea
salariatilor, potrivit legii;
- hotaraste organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante si
aproba tematica de concurs;
- urmareste buna gospodarire si folosire a mijloacelor materiale si
financiare ale institutiei, luand masurile necesare pentru asigurarea
integritatii patrimoniului din administrare si, dupa caz, pentru recuperarea
pagubelor pricinuite;
- stabileste modul in care se utilizeaza bugetul si sunt orientate sumele
realizate din venituri extrabugetare, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare;
- alte atributii, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(2) In exercitarea atributiilor sale, consiliul de administratie adopta
hotarari.
Art. 14
(1) Scoala populara are un consiliu profesoral format din 5 - 11 membri.
(2) Componenta consiliului profesoral este format, de regula, din sefii de
catedre, precum si din alte persoane propuse de directorul institutiei.
(3) Componenta consiliului profesoral se stabileste la inceputul fiecarui
an scolar.
(4) Consiliul profesoral se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este
nevoie; se pronunta asupra programei scolare anuale, a cuantumului si
modalitatilor de finantare.
CAP. 5
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 15
(1) Scoala populara este finantata din venituri proprii si din alocatii de
la bugetul local.
(2) Scoala populara are plan propriu de venituri si cheltuieli, care se
elaboreaza anual si se aproba de catre consiliul judetean, respectiv Consiliul
General al Municipiului Bucuresti.
Art. 16
Veniturile extrabugetare se obtin din activitati realizate direct de scoala
populara, si anume din:
a) taxele de scolarizare ce se percep pentru frecventarea cursurilor scolii
populare de arte si meserii;
b) spectacole prezentate de formatiile proprii;
c) valorificarea unor lucrari realizate de elevii scolii;
d) difuzarea unor publicatii, din domeniul culturii populare, educatiei
permanente, stiintei si literaturii, cu respectarea prevederilor legale in
vigoare;
e) editarea si comercializarea pe orice fel de suport a albumelor cu
lucrarile reprezentative si a inregistrarilor celor mai talentati elevi ai
scolii populare;
f) inchirierea de sali si bunuri;
g) prestarea altor servicii ori activitati, in conformitate cu obiectivele
si atributiile institutiei si cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 17
(1) Scoala populara dispune de stampila si sigiliu proprii.
(2) Scoala populara are arhiva proprie in care se pastreaza, conform
prevederilor legale:
- actul normativ de infiintare;
- documentele financiar-contabile, planul si programul de activitate, dari
de seama si situatii statistice;
- corespondenta;
- alte documente, potrivit legii.
Art. 18
(1) Prezentul regulament se completeaza de drept cu actele normative in
vigoare.
(2) Directorul scolii populare, in baza prezentului regulament si cu
respectarea dispozitiilor legale in vigoare, elaboreaza Regulamentul de ordine
interioara al institutiei.
(3) Orice modificare si completare a prezentului regulament va fi propusa
de director, in vederea aprobarii de catre autoritatea tutelara.
ANEXA 5
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a centrului cultural
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Centrul cultural, denumit in continuare Centrul, este institutie publica de
cultura, cu personalitate juridica, finantata din venituri proprii si din
alocatii de la bugetul de stat/judetean/local, de interes
national/judetean/local, care functioneaza sub autoritatea consiliului judetean
....................../local ............... .
Art. 2
Centrul isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
legislatiei romane in vigoare si cu cele ale propriului regulament de
organizare si functionare elaborat in temeiul regulamentului-cadru.
Art. 3
Centrul are sediul in imobilul situat in ................................,
str. ....................... nr. ..........., judetul ................ . Toate
actele, facturile, anunturile, publicatiile etc. vor contine denumirea completa
a institutiei si indicarea sediului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 4
Centrul initiaza si desfasoara proiecte si programe culturale in domeniul
educatiei permanente si a culturii traditionale, urmarind cu consecventa:
- elaborarea unor proiecte atractive si utile de educatie permanenta;
- conservarea si transmiterea valorilor morale, artistice si tehnice ale
comunitatii pe raza careia functioneaza, precum si ale patrimoniului cultural
national si universal;
- pastrarea si cultivarea specificului zonal sau local;
- stimularea creativitatii si talentului;
- revitalizarea si promovarea meseriilor si indeletnicirilor specifice
zonei in raza careia functioneaza si sustinerea celor care le practica;
- cultivarea valorilor si autenticitatii creatiei populare contemporane si
artei interpretative neprofesioniste, in toate genurile - muzica, coregrafie,
teatru etc.;
- dezvoltarea schimburilor culturale pe plan judetean, national si
international.
Art. 5
Centrul are urmatoarele atributii principale:
a) educarea stiintifica si artistica a publicului prin programe specifice;
b) sprijinirea tinerilor cercetatori si artisti valorosi in afirmarea lor;
c) elaborarea si editarea de studii, publicatii si materiale documentare;
d) colaborarea cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, cu
fundatii, universitati romane si straine, in vederea cunoasterii si afirmarii
valorilor culturii si civilizatiei romanesti;
e) imbogatirea patrimoniului institutiei prin donatii, achizitii,
organizarea de tabere si expozitii de arta si alte forme;
f) acreditarea formatiilor si ansamblurilor artistice profesioniste.
Art. 6
Pentru exercitarea atributiilor care ii revin si realizarea activitatilor
specifice, Centrul colaboreaza cu institutii de specialitate, organizatii
neguvernamentale, persoane juridice de drept public si/sau privat, precum si cu
persoane fizice, fara a exprima nici un fel de interese de grup (etnice,
politice, religioase etc.).
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
(1) Patrimoniului Centrului este format din drepturi si obligatii asupra
unor bunuri aflate in proprietatea publica sau privata a statului si/sau a
unitatii administrativ-teritoriale, dupa caz, pe care le administreaza in
conditiile legii, precum si asupra unor bunuri aflate in proprietatea privata a
institutiei.
(2) Patrimoniul Centrului poate fi imbogatit si completat prin achizitii,
donatii, precum si prin preluarea in regim de comodat sau prin transfer, cu
acordul partilor, de bunuri, din partea unor institutii publice ale
administratiei publice centrale si locale, a unor persoane juridice de drept
public si/sau privat, a unor persoane fizice din tara sau din strainatate.
(3) Bunurile mobile si imobile aflate in administrarea Centrului se
gestioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare, conducerea institutiei
fiind obligata sa aplice masurile de protectie prevazute de lege in vederea
protejarii acestora.
CAP. 4
Personalul si conducerea
Art. 8
(1) Personalul Centrului se structureaza in personal de conducere, personal
de specialitate si personal auxiliar.
(2) Ocuparea posturilor, eliberarea din functie, precum si incetarea
raporturilor de munca ale personalului Centrului se realizeaza in conditiile
legii.
Art. 9
(1) Structura organizatorica si numarul de posturi, aprobate de autoritatea
tutelara, dupa caz, sunt cele prevazute in anexa la Regulamentul de organizare
si functionare a Centrului.
(2) Atributiile personalului incadrat in cadrul Centrului sunt cele
prevazute in fisele de post.
Art. 10
(1) Centrul este condus de un director, numit prin concurs, conform legii.
(2) Directorul are urmatoarele atributii principale:
a) asigura conducerea activitatii curente a institutiei;
b) asigura conditiile de indeplinire si respectare a criteriilor de
autorizare a institutiei;
c) elaboreaza programele de activitate;
d) conduce nemijlocit si concret un domeniu distinct din activitatile
specifice institutiei;
e) este ordonator de credite;
f) hotaraste masurile disciplinare sau de recompensare a personalului din
subordine, in concordanta cu legislatia in vigoare;
g) reprezinta si angajeaza institutia in raporturile cu persoanele juridice
si fizice din tara si din strainatate, precum si in fata organelor
jurisdictionale;
h) informeaza trimestrial consiliul de administratie asupra realizarii
obiectivelor stabilite si a prestatiei colectivului pe care il conduce,
stabilind impreuna cu acesta masuri corespunzatoare pentru imbunatatirea
activitatii;
i) angajeaza personal de specialitate si administrativ in concordanta cu
reglementarile in vigoare;
j) intocmeste fisele posturilor prevazute in structura organizatorica si
urmareste indeplinirea sarcinilor si respectarea atributiilor concrete ale
personalului din subordine;
k) raspunde de inregistrarea proiectelor si activitatilor in jurnalul anual
al Centrului;
l) informeaza semestrial consiliul judetean asupra realizarii obiectivelor
stabilite si propune masurile necesare pentru desfasurarea activitatii in
conditii optime si asigurarea calitatii proiectelor.
(3) In exercitarea atributiilor sale directorul emite decizii.
(4) In absenta directorului Centrul este condus de o persoana din cadrul
institutiei, desemnata de director prin decizie scrisa.
Art. 11
(1) In exercitarea atributiilor sale directorul este ajutat de un
contabil-sef, numit cu acordul autoritatii tutelare, potrivit legii.
(2) Contabilul-sef se subordoneaza directorului si indeplineste urmatoarele
atributii principale:
- coordoneaza activitatea financiar-contabila si de salarizare;
- exercita controlul financiar propriu, prin viza de control financiar
preventiv propriu, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inregistrarilor
financiar-contabile;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale
patrimoniului institutiei;
- propune masuri pentru imbunatatirea activitatii financiar-contabile a
institutiei;
- participa in mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri si
cheltuieli al institutiei;
- indeplineste orice alte atributii specifice functiei pe care o ocupa,
potrivit legii.
(3) In absenta contabilului-sef toate atributiile sale se exercita de
persoana desemnata de acesta, cu avizul directorului general.
Art. 12
(1) Activitatea directorului este sprijinita de consiliul de administratie,
organ colectiv de conducere cu caracter deliberativ.
(2) Componenta consiliului de administratie este urmatoarea:
- presedinte - directorul Centrului;
- membri - contabilul-sef, sefii de compartimente;
- secretar - prin rotatie, unul dintre membrii consiliului de
administratie, numit de presedinte.
Art. 13
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea dupa cum urmeaza:
a) se intruneste la sediul Centrului, trimestrial sau de cate ori este
nevoie, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul membrilor
sai;
b) este legal intrunit in prezenta a doua treimi din numarul total al
membrilor sai si ia hotarari cu majoritatea simpla din numarul total al
membrilor prezenti;
c) consiliul de administratie este prezidat de presedinte;
d) dezbaterile consiliului de administratie au loc potrivit ordinii de zi,
comunicata membrilor sai cu cel putin 3 zile inainte, prin grija secretarului;
e) dezbaterile se consemneaza in procesul-verbal de sedinta, inserat in
registrul de sedinte, semnat de catre toti cei prezenti la sedinta;
f) procesul-verbal de sedinta se semneaza de catre toti participantii la
lucrarile consiliului.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie are urmatoarele atributii principale:
- analizeaza si aproba programele de activitate si repertoriile
institutiei, hotarand directiile de dezvoltare ale Centrului;
- aproba colaborarile Centrului cu alte institutii din tara si din
strainatate;
- aproba proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al institutiei, in
vederea avizarii acestuia de catre ordonatorul principal de credite, iar dupa
avizarea lui, defalcarea pe activitati specifice;
- supune, anual, aprobarii autoritatii tutelare, statul de functii al
institutiei, tinand seama de scopul, obiectivele si atributiile principale ale
acesteia;
- aproba Regulamentul de ordine interioara al institutiei;
- analizeaza si propune modificari ale Regulamentului de organizare si
functionare si ale structurii organizatorice a institutiei;
- analizeaza si aproba masuri pentru perfectionarea, incadrarea si
promovarea salariatilor, potrivit legii;
- hotaraste organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante si
aproba tematica de concurs;
- urmareste buna gospodarire si folosire a mijloacelor materiale si
financiare ale institutiei, luand masurile necesare pentru asigurarea
integritatii patrimoniului din administrare si, dupa caz, pentru recuperarea
pagubelor pricinuite;
- stabileste modul in care se utilizeaza bugetul si sunt orientate sumele
realizate din venituri extrabugetare, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
(2) In exercitarea atributiilor sale consiliul de administratie adopta
hotarari.
CAP. 5
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 15
Cheltuielile curente si de capital ale Centrului se finanteaza din venituri
proprii si din subventii acordate de la bugetul de stat/judetean/local, prin
autoritatea tutelara.
Art. 16
Veniturile extrabugetare se realizeaza din activitati realizate direct de
Centru, si anume, din:
a) incasari din spectacole, proiectii filme, expozitii, alte manifestari
culturale;
b) inchirieri de spatii si bunuri mobile;
c) valorificarea unor lucrari realizate in cadrul taberelor de creatie,
cercurilor aplicative, altor activitati culturale si de educatie permanenta;
d) editarea si difuzarea unor publicatii proprii sau de alta productie, pe
orice fel de suport, din domeniul culturii populare, educatiei permanente,
stiintei si literaturii, cu respectarea prevederilor legale in vigoare;
e) prestarea unor servicii si/sau activitati culturale sau de educatie
permanenta, in conformitate cu obiectivele si atributiile institutiei, potrivit
legii;
f) derularea unor proiecte si programe culturale in parteneriat sau in
colaborare cu alte institutii din tara si din strainatate;
g) prestarea altor servicii ori activitati, in conformitate cu obiectivele
si atributiile institutiei si cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 17
(1) Centrul dispune de stampila si sigiliu proprii.
(2) Centrul are arhiva proprie in care se pastreaza, conform prevederilor
legale:
- actul normativ de infiintare;
- documentele financiar-contabile, planul si programul de activitate, dari
de seama si situatii statistice;
- corespondenta;
- alte documente, potrivit legii.
Art. 18
(1) Prezentul regulament se completeaza, de drept, cu actele normative in
vigoare.
(2) In temeiul prezentului regulament si cu respectarea dispozitiilor
legale in vigoare, directorul elaboreaza Regulamentul de ordine interioara al
institutiei.
(3) Orice modificare si completare a prezentului regulament vor fi propuse
de catre director, in vederea aprobarii de catre autoritatea tutelara.
ANEXA 6
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a centrului judetean pentru conservarea si
promovarea culturii traditionale
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Centrul judetean pentru conservarea si promovarea culturii traditionale
................................, denumit in continuare Centrul, este
institutie publica de cultura, cu personalitate juridica, finantata din
venituri proprii si din alocatii de la bugetul local, care functioneaza sub
autoritatea consiliului judetean ............................ .
Art. 2
Centrul isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
legislatiei romane in vigoare si cu cele ale propriului regulament de
organizare si functionare elaborat in temeiul regulamentului-cadru.
Art. 3
Centrul are sediul in imobilul situat in ...............................,
str. ....................... nr. ............., judetul ..................... .
Toate actele, facturile, anunturile, publicatiile etc. vor contine denumirea
completa a institutiei si indicarea sediului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 4
Centrul initiaza si desfasoara proiecte si programe culturale in domeniul
educatiei permanente si al culturii traditionale, urmarind cu consecventa:
- cercetarea stadiului actual al traditiilor si al creatiei populare
specifice fiecarei zone etnofolclorice a judetului;
- protejarea si tezaurizarea valorilor reprezentative ale creatiei populare
contemporane, constituind banca de date si valori;
- coordonarea metodologica a activitatii asezamintelor culturale de nivel
judetean, respectiv camine culturale, case de cultura, universitati populare;
- elaborarea unor programe de valorificare a traditiilor locale si
stimularea creativitatii in toate genurile artei interpretative
neprofesioniste;
- initierea unor proiecte de sprijinire si afirmare a creatorilor si
performerilor traditiei si creatiei populare autentice, pentru protectia
acestora impotriva denaturarilor si falsificarilor;
- elaborarea unor proiecte atractive si utile de educatie permanenta;
- conservarea si transmiterea valorilor morale, artistice si tehnice ale
comunitatii locale, precum si ale patrimoniului cultural national si universal;
- pastrarea si cultivarea specificului zonal;
- stimularea creativitatii si talentului;
- revitalizarea si promovarea meseriilor si indeletnicirilor traditionale
si sustinerea celor care le practica (mesteri populari si mici meseriasi etc.);
- cultivarea valorilor si autenticitatii creatiei populare contemporane si
artei interpretative neprofesioniste in toate genurile - muzica, coregrafie,
teatru etc.;
- desfasurarea unor programe adecvate intereselor si preocuparilor
locuitorilor, de petrecere a timpului liber, valorificand si obiceiurile
traditionale din comunitatea respectiva;
- antrenarea cetatenilor in activitatea de cunoastere, ocrotire si
intretinere atat a mediului natural, cat si a mediului cultural traditional;
- dezvoltarea schimburilor culturale pe plan judetean, national si
international.
Art. 5
Centrul are urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza si indruma din punct de vedere metodologic, in plan
judetean, activitatea asezamintelor culturale;
b) sprijina activitatea asezamintelor culturale in domeniul formarii
formatorilor si al perfectionarii personalului de specialitate;
c) editeaza si difuzeaza publicatii in domeniul educatiei permanente pentru
reteaua judeteana a asezamintelor culturale;
d) realizeaza programe de educatie permanenta in parteneriat cu
institutiile de specialitate din tara si din strainatate;
e) initiaza si sprijina proiecte si programe de promovare a obiceiurilor si
traditiilor populare;
f) propune zone de obiceiuri si traditii populare protejate din cadrul
judetului;
g) efectueaza studii si cercetari privind obiceiurile, traditiile populare
si mestesugaresti traditionale;
h) initiaza si aplica programe pentru conservarea si protejarea
obiceiurilor, traditiilor populare si mestesugaresti traditionale;
i) asigura asistenta de specialitate si organizeaza cursuri de
perfectionare pentru personalul incadrat in asezamintele culturale care
functioneaza la nivel local, cu avizul directiei judetene pentru cultura, culte
si patrimoniul cultural national.
Art. 6
Pentru exercitarea atributiilor care ii revin si pentru realizarea
activitatilor specifice, Centrul colaboreaza cu institutii de specialitate,
organizatii neguvernamentale, persoane juridice de drept public sau privat si
cu persoane fizice, fara a exprima nici un fel de interese de grup (etnice,
politice, religioase s.a.).
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
(1) Patrimoniul Centrului este format din drepturi si obligatii asupra unor
bunuri aflate in proprietatea publica sau privata a statului si/sau a unitatii
administrativ-teritoriale, dupa caz, pe care le administreaza in conditiile
legii, precum si asupra unor bunuri aflate in proprietatea privata a
institutiei.
(2) Patrimoniul Centrului poate fi imbogatit si completat prin achizitii,
donatii, precum si prin preluarea in regim de comodat sau prin transfer, cu
acordul partilor, de bunuri, din partea unor institutii publice ale
administratiei publice centrale si locale, a unor persoane juridice de drept
public si/sau privat, a unor persoane fizice din tara sau din strainatate.
(3) Bunurile mobile si imobile aflate in administrarea Centrului se
gestioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare, conducerea institutiei
fiind obligata sa aplice masurile de protectie prevazute de lege in vederea
protejarii acestora.
CAP. 4
Personalul si conducerea
Art. 8
(1) Personalul Centrului se structureaza in personal de conducere, de
specialitate si personal auxiliar.
(2) Ocuparea posturilor, eliberarea din functie, precum si incetarea
raporturilor de munca ale personalului Centrului se realizeaza in conditiile
legii.
Art. 9
(1) Structura organizatorica si numarul de posturi, aprobate de consiliul
judetean, sunt cele prevazute in anexa la Regulamentul de organizare si
functionare a Centrului.
(2) Atributiile personalului incadrat la Centru sunt cele prevazute in
fisele postului.
Art. 10
Personalul de specialitate si, dupa caz, cel auxiliar, incadrat in Centru,
are obligatia absolvirii unui curs de perfectionare, o data la 3 ani.
Art. 11
(1) Centrul este condus de un director, numit prin concurs, conform legii.
(2) Directorul are urmatoarele atributii principale:
a) asigura conducerea activitatii curente a institutiei;
b) asigura conditiile de indeplinire si respectare a criteriilor de
autorizare a institutiei;
c) elaboreaza programele de activitate;
d) conduce nemijlocit si concret un domeniu distinct din activitatile
specifice institutiei;
e) este ordonator tertiar de credite;
f) hotaraste masurile disciplinare sau de recompensare a personalului din
subordine, in concordanta cu legislatia in vigoare;
g) reprezinta si angajeaza institutia in raporturile cu persoanele juridice
si fizice din tara si din strainatate, precum si in fata organelor
jurisdictionale;
h) informeaza trimestrial consiliul de conducere asupra realizarii
obiectivelor stabilite si a prestatiei colectivului pe care il conduce,
stabilind impreuna cu acesta masuri corespunzatoare pentru imbunatatirea
activitatii;
i) angajeaza personal de specialitate si administrativ in concordanta cu
reglementarile in vigoare;
j) intocmeste fisele posturilor prevazute in structura organizatorica si
urmareste indeplinirea sarcinilor si respectarea atributiilor concrete ale
personalului din subordine;
k) raspunde de inregistrarea proiectelor si activitatilor in jurnalul anual
al Centrului;
l) informeaza semestrial consiliul judetean asupra realizarii obiectivelor
stabilite si propune masurile necesare pentru desfasurarea activitatii in
conditii optime si asigurarea calitatii proiectelor.
(2) In exercitarea atributiilor sale directorul emite decizii.
(3) In absenta directorului Centrul este condus de o persoana din cadrul
institutiei, desemnata de director prin decizie scrisa.
Art. 12
(1) In exercitarea atributiilor sale directorul este ajutat de un
contabil-sef, numit cu acordul autoritatii tutelare, potrivit legii.
(2) Contabilul-sef se subordoneaza directorului si indeplineste urmatoarele
atributii principale:
- coordoneaza activitatea financiar-contabila si de salarizare;
- exercita controlul financiar propriu, prin viza de control financiar
preventiv propriu, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inregistrarilor
financiar-contabile;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale
patrimoniului institutiei;
- propune masuri pentru imbunatatirea activitatii financiar-contabile a
institutiei;
- participa in mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri si
cheltuieli al institutiei;
- indeplineste orice alte atributii specifice functiei pe care o ocupa,
potrivit legii.
(3) In absenta contabilului-sef toate atributiile sale se exercita de
persoana desemnata de acesta cu avizul directorului.
Art. 13
(1) Activitatea directorului este sprijinita de consiliul de administratie,
organ colectiv de conducere cu caracter deliberativ.
(2) Componenta consiliului de administratie este urmatoarea:
- presedinte - directorul Centrului;
- membri - contabilul-sef, sefii de compartimente;
- secretar - prin rotatie, unul dintre membrii consiliului de
administratie, numit de presedinte.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea dupa cum urmeaza:
a) se intruneste la sediul Centrului lunar sau de cate ori este nevoie, la
convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul membrilor sai;
b) este legal intrunit in prezenta a doua treimi din numarul total al
membrilor sai si ia hotarari cu majoritatea simpla din numarul total al
membrilor prezenti;
c) Consiliul de administratie este prezidat de presedinte;
d) dezbaterile consiliului de administratie au loc potrivit ordinii de zi,
comunicata membrilor sai cu cel putin 3 zile inainte, prin grija secretarului;
e) dezbaterile se consemneaza in procesul-verbal de sedinta, inserat in
registrul de sedinte, semnat de catre toti cei prezenti la sedinta;
f) procesul-verbal de sedinta se semneaza de catre toti participantii la
lucrarile consiliului.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie are urmatoarele atributii principale:
- analizeaza si aproba programele de activitate ale institutiei, hotarand
directiile de dezvoltare ale Centrului;
- aproba colaborarile Centrului cu alte institutii din tara si din
strainatate;
- aproba proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al institutiei, in
vederea avizarii acestuia de catre ordonatorul principal de credite, iar dupa
avizarea lui, defalcarea pe activitati specifice;
- supune, anual, aprobarii autoritatii tutelare, statul de functii al
institutiei, tinand seama de scopul, obiectivele si atributiile principale ale
acesteia;
- aproba Regulamentul de ordine interioara al institutiei;
- analizeaza si aproba masuri pentru perfectionarea, incadrarea si
promovarea salariatilor potrivit legii;
- hotaraste organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante si
aproba tematica de concurs;
- urmareste buna gospodarire si folosire a mijloacelor materiale si
financiare ale institutiei, luand masurile necesare pentru asigurarea
integritatii patrimoniului din administrare si, dupa caz, pentru recuperarea
pagubelor pricinuite;
- stabileste modul in care se utilizeaza bugetul si sunt orientate sumele
realizate din venituri extrabugetare, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
(2) In exercitarea atributiilor sale, consiliul de administratie adopta
hotarari.
CAP. 5
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 16
Cheltuielile curente si de capital ale Centrului se finanteaza din venituri
proprii si din subventii acordate de la bugetul local, prin autoritatea
tutelara.
Art. 17
Veniturile extrabugetare se realizeaza din activitati realizate direct de
Centru, si anume, din:
a) taxele pentru cursuri, inclusiv cele de perfectionare;
b) inchirieri de spatii si bunuri mobile;
c) spectacole organizate de institutie;
d) organizarea unor manifestari culturale;
e) valorificarea unor lucrari realizate prin activitati specifice;
f) editarea si difuzarea unor publicatii proprii sau de alta productie, pe
orice fel de suport, din domeniul culturii populare, educatiei permanente,
stiintei si culturii, cu respectarea prevederilor legale in vigoare;
g) derularea unor proiecte si programe culturale in parteneriat sau in colaborare
cu alte institutii din tara si din strainatate;
h) prestarea altor servicii si/sau activitati culturale sau de educatie
permanenta in conformitate cu obiectivele si atributiile institutiei, potrivit
legii.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 18
(1) Centrul dispune de stampila si sigiliu proprii.
(2) Centrul are arhiva proprie in care se pastreaza, conform prevederilor
legale:
- actul normativ de infiintare;
- documentele financiar-contabile, planul si programul de activitate, dari
de seama si situatii statistice;
- corespondenta;
- alte documente, potrivit legii.
Art. 19
(1) Prezentul regulament se completeaza, de drept, cu actele normative in
vigoare si se aproba prin ordin al ministrului culturii si cultelor in termen
de 30 de zile de la data elaborarii.
(2) In temeiul prezentului regulament si cu respectarea dispozitiilor
legale in vigoare, directorul elaboreaza Regulamentul de ordine interioara al
institutiei.
(3) Orice modificare si completare a prezentului regulament vor fi propuse
de consiliul de administratie, in vederea aprobarii de catre autoritatea
tutelara.
ANEXA 7
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a formatiei si a ansamblului profesionist pentru
promovarea culturii traditionale
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Formatia/ansamblul profesionist pentru promovarea culturii traditionale
...................., denumita/denumit in continuare formatie/ansamblu, este
institutie publica sau privata de spectacol, cu personalitate juridica.
Art. 2
Formatia/ansamblul, ca institutie publica de spectacol, functioneaza sub
autoritatea consiliului judetean .............../sindicatului
................./organizatiei neguvernamentale ..................... .
Art. 3
Formatia/ansamblul isi desfasoara activitatea in conformitate cu
prevederile legislatiei romane in vigoare, cu cele ale propriului regulament de
organizare si functionare elaborat in temeiul regulamentului-cadru.
Art. 4
Formatia/ansamblul are sediul in imobilul situat in
......................., str. ..................... nr. ...., judetul
............... . Toate actele, facturile, anunturile, publicatiile etc. vor
contine denumirea completa a institutiei si indicarea sediului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 5
(1) Formatia/ansamblul este o institutie care indeplineste rolul de
promovare si valorificare a culturii traditionale si a creatiei populare
contemporane, printr-o riguroasa activitate artistica, realizata prin
spectacole, pe stagiuni.
(2) Formatia/ansamblul initiaza si desfasoara proiecte in domeniul
educatiei permanente, al culturii traditionale si al creatiei populare
contemporane, urmarind cu consecventa:
- elaborarea unor proiecte atractive si utile de educatie permanenta;
- conservarea si transmiterea valorilor morale, artistice si tehnice ale
comunitatii locale, precum si ale patrimoniului cultural national si universal;
- pastrarea si cultivarea specificului spatiului cultural in care isi
desfasoara activitatea;
- stimularea creativitatii si talentului;
- cultivarea valorilor si autenticitatii creatiei populare contemporane si
artei interpretative profesioniste (muzica, coregrafie);
- desfasurarea unor programe adecvate intereselor si preocuparilor, de
petrecere a timpului liber al populatiei, valorificand si obiceiurile
traditionale;
- dezvoltarea schimburilor culturale pe plan judetean, national si
international.
Art. 6
Formatia/ansamblul are urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza si desfasoara activitati de educatie permanenta;
b) organizeaza si desfasoara activitatii cultural-artistice;
c) efectueaza culegeri de folclor in vederea imbogatirii repertoriului;
d) promoveaza obiceiurile si traditiile populare autentice, precum si
valorile creatiei populare contemporane;
e) initiaza si desfasoara proiecte si programe de conservare si transmitere
a valorilor morale si artistice ale spatiului cultural in care isi desfasoara
activitatea, precum si ale patrimoniului national si universal;
f) sprijina formatiile artistice de amatori prin organizarea si/sau
sustinerea concursurilor si festivalurilor folclorice;
g) participa la proiecte si schimburi culturale interjudetene, nationale,
internationale;
h) organizeaza si realizeaza si alte activitati in conformitate cu
obiectivele institutiei.
Art. 7
In vederea exercitarii in conditii optime a atributiilor ce-i revin,
formatia/ansamblul isi desfasoara activitatea pe baza unor programe aprobate pe
stagiuni si pe luni calendaristice care includ: numarul de premiere, numarul de
spectacole si numarul de repetitii, precum si obligatiile membrilor
formatiei/ansamblului.
Art. 8
Pentru exercitarea atributiilor care ii revin si pentru realizarea
activitatilor specifice, formatia/ansamblul colaboreaza cu institutii de
specialitate, organizatii neguvernamentale, persoane juridice de drept public
sau/si privat si cu persoane fizice, fara a exprima nici un fel de interese de
grup (politice, religioase si altele).
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 9
(1) Patrimoniul formatiei/ansamblului cu statut de institutie publica este
format din drepturi si obligatii asupra unor bunuri aflate in proprietatea
publica sau privata a statului si/sau a unitatii administrativ-teritoriale,
dupa caz, pe care le administreaza in conditiile legii, precum si asupra unor
bunuri aflate in proprietatea privata a institutiei.
(2) Patrimoniul formatiei/ansamblului poate fi imbogatit si completat prin
achizitii, donatii, precum si prin preluarea in regim de comodat sau prin
transfer, cu acordul partilor, de bunuri, din partea unor institutii publice
ale administratiei publice centrale si locale, a unor persoane juridice de drept
privat sau persoane fizice din tara sau din strainatate.
(3) Bunurile mobile si imobile aflate in administrarea
formatiei/ansamblului se gestioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare,
conducerea institutiei fiind obligata sa aplice masurile de protectie prevazute
de lege in vederea protejarii acestora.
CAP. 4
Personalul si conducerea
Art. 10
(1) Personalul formatiei/ansamblului se structureaza in personal de
conducere, de specialitate si personal auxiliar.
(2) Ocuparea posturilor, eliberarea din functie, precum si incetarea
raporturilor de munca ale personalului formatiei/ansamblului se realizeaza in
conditiile legii.
Art. 11
(1) Structura organizatorica si numarul de posturi, aprobate de autoritatea
tutelara, in cazul formatiilor/ansamblurilor cu statut de institutie publica,
sunt cele prevazute in anexa la Regulamentul de organizare si functionare a
acestora.
(2) Atributiile personalului incadrat in formatie/ansamblu sunt cele
prevazute in fisele postului.
(3) Personalul de specialitate si, dupa caz, cel auxiliar, incadrat in
formatie/ansamblu, are obligatia absolvirii unui curs de perfectionare, o data
la 3 ani.
Art. 12
(1) Formatia/ansamblul este condus de un director, numit prin concurs,
conform legii.
(2) Directorul are urmatoarele atributii principale:
a) asigura conducerea activitatii curente a institutiei;
b) asigura conditiile de indeplinire si respectare a criteriilor de
acreditare a institutiei;
c) elaboreaza programele de activitate;
d) aproba programele stagiunilor, inclusiv repertoriile;
e) conduce nemijlocit si concret un domeniu distinct din activitatile
specifice institutiei;
f) este ordonator de credite;
g) hotaraste masurile disciplinare sau de recompensare a personalului din
subordine, in concordanta cu legislatia in vigoare;
h) reprezinta si angajeaza institutia in raporturile cu persoanele juridice
si fizice din tara si din strainatate, precum si in fata organelor
jurisdictionale;
i) informeaza trimestrial consiliul de conducere asupra realizarii
obiectivelor stabilite si a prestatiei colectivului pe care il conduce,
stabilind impreuna cu acesta masuri corespunzatoare pentru imbunatatirea
activitatii;
j) angajeaza personal de specialitate si administrativ in concordanta cu
reglementarile in vigoare;
k) intocmeste fisele posturilor prevazute in structura organizatorica si
urmareste indeplinirea sarcinilor si respectarea atributiilor concrete ale
personalului din subordine;
l) informeaza semestrial consiliul local asupra realizarii obiectivelor
stabilite si a prestatiei colectivului pe care il conduce, propunand si
masurile pentru desfasurarea activitatii in conditii optime si asigurarea
calitatii proiectelor.
(3) In exercitarea atributiilor sale directorul emite decizii.
(4) In absenta directorului formatia/ansamblul este condus de o persoana
din cadrul acestuia, desemnata de director prin decizie scrisa.
Art. 13
(1) In exercitarea atributiilor sale directorul este ajutat de un
contabil-sef, dupa caz, numit cu acordul autoritatii tutelare, conform legii.
(2) Contabilul-sef se subordoneaza directorului si indeplineste urmatoarele
atributii principale:
- coordoneaza activitatea financiar-contabila si de salarizare;
- exercita controlul financiar propriu, prin viza de control financiar
preventiv propriu, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inregistrarilor
financiar-contabile;
- organizeaza si raspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale
patrimoniului institutiei;
- propune masuri pentru imbunatatirea activitatii financiar-contabile a
institutiei;
- participa in mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri si
cheltuieli al institutiei;
- indeplineste orice alte atributii specifice functiei pe care o ocupa,
potrivit legii.
(3) In absenta contabilului-sef toate atributiile sale se exercita de
persoana desemnata de acesta cu avizul directorului.
Art. 14
(1) Activitatea directorului este sprijinita de consiliul de administratie,
organ colectiv de conducere cu caracter deliberativ.
(2) Componenta consiliului de administratie este urmatoarea:
- presedinte - directorul formatiei/ansamblului;
- membri - contabilul-sef, sefii de compartimente;
- secretar - prin rotatie, unul dintre membrii consiliului de
administratie, numit de presedinte.
Art. 15
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea dupa cum urmeaza:
a) se intruneste la sediul formatiei/ansamblului, trimestrial sau de cate
ori este nevoie, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul
membrilor sai;
b) este legal intrunit in prezenta a doua treimi din numarul total al
membrilor sai si ia hotarari cu majoritatea simpla din numarul total al
membrilor prezenti;
c) consiliul de administratie este prezidat de presedinte;
d) dezbaterile consiliului de administratie au loc potrivit ordinii de zi,
comunicata membrilor sai cu cel putin 3 zile inainte, prin grija secretarului;
e) dezbaterile se consemneaza in procesul-verbal de sedinta, inserat in
registrul de sedinte, semnat de catre toti cei prezenti la sedinta;
f) procesul-verbal de sedinta se semneaza de catre toti participantii la
lucrarile consiliului.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie are urmatoarele atributii principale:
- analizeaza si aproba programele de activitate si repertoriile
institutiei, hotarand directiile de dezvoltare ale formatiei/ansamblului;
- aproba colaborarile formatiei/ansamblului cu alte institutii din tara si
din strainatate;
- aproba proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al institutiei, in
vederea avizarii acestuia de catre ordonatorul principal de credite, iar dupa
avizarea lui, defalcarea pe activitati specifice;
- supune, anual, aprobarii autoritatii tutelare, statul de functii al
institutiei, tinand seama de scopul, obiectivele si atributiile principale ale
institutiei;
- aproba Regulamentul de ordine interioara al institutiei;
- analizeaza si propune modificari ale Regulamentului de organizare si
functionare si ale structurii organizatorice a institutiei;
- analizeaza si aproba masuri pentru perfectionarea, incadrarea si
promovarea salariatilor, potrivit legii;
- hotaraste organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante si
aproba tematica de concurs;
- urmareste buna gospodarire si folosire a mijloacelor materiale si
financiare ale institutiei, luand masurile necesare pentru asigurarea
integritatii patrimoniului din administrare si, dupa caz, pentru recuperarea
pagubelor pricinuite;
- stabileste modul in care se utilizeaza bugetul si sunt orientate sumele
realizate din venituri extrabugetare, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
(2) In exercitarea atributiilor sale, consiliul de administratie adopta
hotarari.
CAP. 5
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 17
Cheltuielile curente si de capital ale formatiei/ansamblului, cu statut de
institutie publica, se finanteaza din venituri proprii si din subventii
acordate de la bugetul local, prin autoritatea tutelara.
Art. 18
Veniturile extrabugetare se realizeaza din activitati realizate direct de
formatie/ansamblu, si anume, din:
a) incasari din spectacole;
b) incasari din turnee cu spectacole in strainatate;
c) inchirieri de sali si bunuri;
d) incasari din contracte incheiate intre formatie/ansamblu si unitati
economice si/sau persoane fizice in vederea prestarii unor servicii artistice;
e) realizarea si difuzarea unor lucrari si publicatii pe orice fel de
suport (tiparituri, audio, video, CD etc.) din domeniul culturii populare,
educatiei permanente, stiintei si literaturii, cu respectarea prevederilor
legale in vigoare;
f) prestarea si a altor servicii (culturale, de educatie permanenta etc.)
ori activitati, in conformitate cu obiectivele si atributiile institutiei.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 19
(1) Formatia/ansamblul dispune de stampila si sigiliu proprii.
(2) Formatia/ansamblul are arhiva proprie in care se pastreaza, conform
prevederilor legale:
- actul normativ de infiintare;
- documentele financiar-contabile, planul si programul de activitate, dari
de seama si situatii statistice;
- corespondenta;
- alte documente, potrivit legii.
Art. 20
(1) Prezentul regulament se completeaza, de drept, cu actele normative in
vigoare.
(2) In temeiul prezentului regulament si in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare directorul elaboreaza Regulamentul de ordine interioara al
institutiei.
(3) Orice modificare si completare a prezentului regulament de organizare
si functionare vor fi propuse de consiliul de administratie, in vederea
aprobarii de catre autoritatea tutelara, dupa caz.