În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 11 alin. (1) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. XV din Legea nr. 1/2017 privind eliminarea unor taxe şi tarife, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articolul 1Se aprobă tariful, structurat pe nivele de tarifare, pentru unele operaţiuni efectuate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, constând în: eliberare de informaţii, extrase de registru şi certificate constatatoare despre datele înregistrate în registrul comerţului, precum şi certificate constatatoare că un anumit act sau fapt este ori nu este înregistrat, copii şi copii certificate de pe înregistrările efectuate în registru şi de pe actele prezentate, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Articolul 2(1) Informaţiile şi documentele prevăzute în anexă sunt eliberate cu titlu gratuit autorităţilor şi instituţiilor publice, cu excepţia celor finanţate integral din venituri proprii, instanţelor judecătoreşti şi parchetelor de pe lângă acestea, precum şi misiunilor diplomatice acreditate şi altor persoane juridice prevăzute de lege.(2) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale eliberează cu titlu gratuit jurnaliştilor şi reprezentanţilor mijloacelor de informare în masă informaţii punctuale înregistrate în registrul comerţului.(3) Informaţiile eliberate jurnaliştilor şi reprezentanţilor mijloacelor de informare în masă, în condiţiile alin. (2), pot fi utilizate numai în scopul informării opiniei publice.(4) Informaţiile, extrasele de registru şi certificatele constatatoare despre datele înregistrate în registrul comerţului, precum şi certificatele constatatoare că un anumit act sau fapt este ori nu este înregistrat, eliberate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, se furnizează în limba română. Articolul 3(1) Pentru serviciile auxiliare prestate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, tariful, structurat pe nivele de tarifare, pentru multiplicarea documentelor, transmiterea de documente prin fax, prin poştă, în ţară, precum şi expedierea de documente, prin poştă, în străinătate, cu/fără confirmare de primire, se stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei.(2) Serviciile de transmitere de acte şi informaţii prin e-mail se prestează cu titlu gratuit. Articolul 4În cazul în care se achită o sumă în plus faţă de suma stabilită prin prezenta hotărâre, aceasta se va restitui potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 5(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale colectează tarifele aferente unor activităţi şi/sau fonduri cu destinaţie specială şi le virează în contul persoanelor juridice beneficiare, prevăzute de lege.(2) Persoanele juridice beneficiare sau, după caz, cele care administrează fondurile cu destinaţie specială prevăzute la alin. (1) suportă comisioanele percepute, inclusiv de oficiile registrului comerţului, pentru operaţiunile de plăţi derulate prin intermediul sistemului de decontare şi plăţi, aferente colectării şi virării tarifelor prevăzute la alin. (1). Articolul 6(1) Tariful se poate achita în numerar, prin virament bancar în conturile deschise la Trezoreria Statului şi online, prin portalul de servicii al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.(2) Tariful se poate achita şi prin intermediul Sistemului naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar. Articolul 7(1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Prevederile art. 6 alin. (2) se aplică de la data la care interconectarea Sistemului naţional electronic de plată cu Oficiul Naţional al Registrului Comerţului este operaţională. Articolul 8 La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 902/2012 privind aprobarea taxei şi tarifului pentru operaţiunile efectuate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 667 din 24 septembrie 2012, cu modificările ulterioare. PRIM-MINISTRU MIHAI TUDOSE Contrasemnează: p. Ministrul justiţiei, Sofia Mariana Moţ, secretar de stat Ministrul finanţelor publice, Ionuţ Mişa Ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat, Ilan Laufer ANEXĂTariful, structurat pe nivele de tarifare, pentru unele operaţiuni efectuate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale
Nr. crt. |
Denumirea operaţiunii |
Tarif - lei - |
1. |
Cerere eliberare de informaţii (durată de funcţionare, capital social, administratori, asociaţi/acţionari, activitate principală, activitate secundară, activităţi autorizate; administratori/reprezentanţi pentru sucursale/subunităţi/ sedii secundare; directori/cenzori; informaţii din situaţiile financiare anuale disponibile, alte informaţii, după caz, date înregistrate în registrul comerţului că un anumit act sau fapt este ori nu este înregistrat) |
20/firmă |
2. |
Cerere eliberare certificat constatator/extras de registru |
45 |
3. |
Cerere eliberare raport istoric despre o firmă |
250/firmă |
4. |
Cerere eliberare date statistice şi informaţii pentru serii de firme grupate în funcţie de un criteriu*) |
9/criteriu/firmă |
5. |
Cerere copii certificate |
4 + 0,2/pagină certificată |
6. |
Cerere copii |
0,2/pagină copie |
Pentru cererea de eliberare de informaţii prevăzute la pct. 1 se vor furniza indicatorii financiari: cifra de afaceri, profit/pierdere brut(ă), profit/pierdere net(ă), număr mediu de salariaţi, active imobilizate total. Informaţiile specificate la pct. 3 şi 4 vor fi eliberate în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării cererii, în funcţie de complexitatea solicitării. *) Pentru serii de firme grupate în funcţie de un criteriu se vor furniza informaţii privind denumirea, numărul de ordine în registrul comerţului, sediul social, starea firmei şi informaţia utilizată drept criteriu de selecţie. Nivelul de tarifare se reduce în funcţie de numărul de firme despre care se solicită informaţii: – între 101 şi 1.000 de firme: reducere 30%;
– între 1.001 şi 10.000 de firme: reducere 60%;
– peste 10.000 de firme: reducere 80%.