HOTARARE Nr. 1275 din 8 decembrie 1990
privind infiintarea Administratiei nationale a drumurilor din Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 26 din 31 ianuarie 1991
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba infiintarea Administratiei nationale a drumurilor din Romania,
denumita prescurtat AND, cu statut de regie autonoma, cu sediul in municipiul
Bucuresti, bulevardul Dinicu Golescu nr. 38, sector 1.
Administratia nationala a drumurilor se organizeaza si functioneaza in
conformitate cu Legea nr. 15/1990 si cu regulamentul de organizare si
functionare prevazut in anexa nr. 1.
Administratia nationala a drumurilor publice este persoana juridica, finantata
de la bugetul statului. Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Amenajarii Teritoriului este imputernicit sa reprezinte interesele statului in
cadrul Administratiei nationale a drumurilor.
Art. 2
Administratia nationala a drumurilor din Romania are ca obiect de
activitate administrarea, intretinerea si exploatarea drumurilor nationale in
scopul desfasurarii traficului rutier in conditii de siguranta a circulatiei si
coordoneaza dezvoltarea unitara a intregii retele de drumuri in concordanta cu
cerintele economiei nationale si cele de aparare.
Art. 3
Administratia nationala a drumurilor este imputernicita sa aprobe
constructia si modernizarea drumurilor nationale potrivit competentelor si
indeplineste functia de avizare, coordonare si control a activitatii pe reteaua
de drumuri locale si de exploatare.
Documentatiile tehnice privind lucrarile de investitii referitoare la
modernizarea, constructia si sistematizarea drumurilor nationale vor fi avizate
de Ministerul Apararii Nationale, prin marele stat major.
Art. 4
Administratia nationala a drumurilor are ca principale atributii
urmatoarele:
a) elaboreaza studii, prognoze si programe pentru dezvoltarea si
sistematizarea retelei de drumuri si constructia de autostrazi in Romania
pentru a satisface nevoile economice si cele de aparare;
b) emite norme tehnice obligatorii pentru toate organele si organizatiile
ce au in administrarea sau in folosinta drumuri publice sau de exploatare;
c) asigura gestiunea si repartizarea fondurilor alocate de la buget pentru
constructia, modernizarea, exploatarea si intretinerea drumurilor si podurilor;
d) organizeaza licitatii pentru finantarea si executia lucrarilor de
constructii, de drumuri si autostrazi in scopul realizarii programelor
aprobate;
e) asigura cooperarea si intretinerea de relatii pe plan tehnic si economic
in domeniul drumurilor si autostrazilor, cu organisme si organizatii
internationale.
Art. 5
In structura organizatorica a Administratiei nationale a drumurilor
functioneaza directii, servicii, oficii si birouri, precum si unitati
exterioare.
Art. 6
Salarizarea personalului din aparatul propriu al Administratiei nationale a
drumurilor se face conform prevederilor din Legea nr. 57/1974, anexa VI,
capitolul A, nota I, pana la adoptarea noii legi a salarizarii.
Nivelul de salarizare si statul de functiuni pentru Administratia nationala
a drumurilor, precum si pentru unitatile exterioare, se stabilesc de consiliul
de administratie al acesteia.
Art. 7
Administratia nationala a drumurilor este condusa de un consiliu de
administratie compus din 15 persoane, numite prin ordin al ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si amenajarii teritoriului.
Salariatii Administratiei nationale a drumurilor vor putea beneficia de un
fond de participare constituit din 5% asupra valorii economiilor realizate la
devizele de lucrari in conditiile in care si-au indeplinit sarcinile de plan
sau/si sarcinile proprii de munca, in cadrul planului de cheltuieli aprobat.
Art. 8
Administratia nationala a drumurilor are in exploatare o retea de 14.683 km
drumuri nationale si mijloace fixe cu o valoare totala de 2.887.531 mii lei,
conform bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 1990.
Valoarea patrimoniului, inclusiv a retelei de drumuri in exploatare,
urmeaza a fi stabilita dupa finalizarea actiunii de reevaluare conform
prevederilor Hotararii guvernului nr. 945/1990.
Art. 9
Administratia nationala a drumurilor isi acopera cheltuielile in intregime
din alocatia bugetara, nu calculeaza, nu vireaza amortismente si nu are ca scop
obtinerea de profituri.
Art. 10
In scopul realizarii ritmice a lucrarilor de intretinere si siguranta a
circulatiei si a repunerii in stare de functionare a unor drumuri nationale,
Administratia nationala a drumurilor poate utiliza credite bancare.
Art. 11
Administratia nationala a drumurilor desfasoara activitate de
import-export, efectueaza incasari valutare, in care scop va avea cont la bancile
de specialitate.
Art. 12
Directia drumurilor din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Amenajarii Teritoriului si directiile regionale de drumuri
si poduri prevazute in anexa nr. 2 se desfiinteaza. Se aproba infiintarea unitatilor
din componenta Administratiei nationale a drumurilor prevazute in lista anexa
nr. 3.
Personalul trecut in Administratia nationala a drumurilor si la untatile
din structura este considerat transferat in interesul serviciului.
Personalul transferat in interesul serviciului si trecut in functii cu
niveluri de salarizare mai mici are dreptul la salariul tarifar avut si la
sporul de vechime timp de trei luni de la intrarea in vigoare a prezentei
hotarari.
Art. 13
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 14
Dispozitiile contrare prezentei hotarari se abroga.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Administratiei nationale a drumurilor
CAP. 1
Denumire, forma juridica, obiect de activitate si sediu
Art. 1
Administratia nationala a drumurilor infiintata prin reorganizarea actualei
Directii a drumurilor din Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Amenajarii Teritoriului si a directiilor regionale de drumuri si poduri, va
functiona cu statut de regie autonoma.
Art. 2
Administratia nationala a drumurilor are personalitate juridica, desfasoara
o activitate cu caracter lucrativ finantata de la bugetul statutului, pe baza
prezentului Regulament.
Art. 3
Sediul Administratiei nationale a drumurilor este in Bucuresti, bulevardul
Dinicu Golescu nr. 38, sector 1.
CAP. 2
Obiectul de activitate al Administratiei nationale a drumurilor
Administratia nationala a drumurilor are ca obiect de activitate
administrarea, intretinerea si exploatarea drumurilor nationale in scopul
desfasurarii traficului rutier in conditii de siguranta a circulatiei si
coordoneaza dezvoltarea unitara a intregii retele de drumuri din Romania in
concordanta cu cerintele economiei nationale si a nevoilor de aparare.
In scopul realizarii obiectului de activitate, desfasoara si activitati cu
caracter industrial, de proiectare, constructii, intretinere si reparatii a
parcului de masini si utilaje.
Pentru utilizarea capacitatilor din dotare poate acorda asistenta tehnica,
executa lucrari sau produce materiale pentru terte persoane, juridice sau
fizice.
Art. 4
Administratia nationala a drumurilor are urmatoarele atributii:
4.1. elaboreaza studii si prognoze pentru dezvoltarea si sistematizarea
retelei de drumuri publice, le supune spre aprobare organelor competente si
urmareste realizarea acestora pentru a satisface cerintele economiei nationale
si a celor de aparare;
4.2. analizeaza si face propuneri cu privire la construirea de noi drumuri,
desfiintarea de drumuri, precum si clasarea si declasarea acestora;
4.3. colaboreaza cu organele din ministere, organe centrale si locale ale
administratiei de stat, cu scopul dezvoltarii unitare a intregii retele de
drumuri potrivit nevoilor economiei nationale si a celor de aparare;
4.4. elaboreaza studii si programe privind proportiile, nivelurile si
ritmurile de dezvoltare a activitatii proprii;
4.5. intocmeste programe anuale si de perspectiva si asigura urmarirea
lucrarilor de intretinere, reparare, modernizare si constructie a drumurilor
nationale, podurilor si autostrazilor;
4.6. pregateste elementele necesare negocierii cu reprezentantul statului
pe baza programelor de lucrari, a volumului de activitati posibil de realizat
si executarea acestuia in conditiile asigurarii bazei materiale, fie direct de
pe piata libera, fie prin repartitii pentru materiale dirijate sau din import;
4.7. pregateste elementele necesare negocierii cu reprezentantii statului a
cheltuielilor necesare pentru intretinerea, repararea, modernizarea si
constructia drumurilor publice si a podurilor;
4.8. programeaza si coordoneaza activitatea organizatorica in vederea
asigurarii reparatiilor si intretinerii drumurilor, podurilor, utilajelor si
mijloacelor, precum si distribuirea acestora si a fortei de munca intre unitati
in functie de necesitati;
4.9. fundamenteaza politica surselor de finantare a unitatilor din
structura;
4.10. elaboreaza prognoze anuale si de lunga durata asupra asigurarii
necesarului la principalele materiale specifice, stabilind ponderea din resurse
interne si din import si coordoneaza activitatea de producere a unor astfel de
materiale;
4.11. elaboreaza programul de aprovizionare tehnica materiala, trateaza,
obtine si desfasoara cotele si repartitiile pentru materialele deficitare;
4.12. coordoneaza si indruma metodologic intreaga activitate de
aprovizionare tehnico-materiala si de transport a unitatilor din structura;
4.13. elaboreaza studii, analize si propuneri pentru corelarea sarcinilor
de productie cu planul de aprovizionare, normele de consum, norme de stoc,
probleme tehnice si de investitii;
4.14. urmareste avizarea si aprobarea documentatiilor tehnice, a
exproprierilor, contractarea si finantarea lucrarilor de investitii si
reparatii capitale, precum si executarea si receptionarea pe teren a lucrarilor
respective;
4.15. elaboreaza norme tehnice privind constructia, modernizarea,
intretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor;
4.16. emite acorduri si autorizatii pentru instalatiile si constructiile ce
se executa in zona drumurilor nationale;
4.17. realizeaza programarea si executarea activitatii financiare,
intocmirea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli, analiza executiei
acestora;
4.18. contracteaza cu Banca credite financiare rambursabile potrivit
reglementarilor in vigoare;
4.19. studiaza piata interna si externa pentru asigurarea aprovizionarii si
executarea de lucrari de specialitate;
4.20. realizeaza importul de tehnologii si de utilaje pentru modernizarea
dotarii existente, intocmeste documentatii pentru importul diferitelor
materiale si materii prime, urmareste tratarea importurilor prin unitatile de
comert exterior, derularea contractelor de livrare catre unitatile subordonate;
4.21. initiaza actiuni de cooperare tehnico-stiintifica, cu firme straine;
4.22. efectueaza direct operatii de comert exterior, organizandu-si
compartiment specializat de import, export, marketing si conjunctura cu
consultarea Ministerului Comertului si Turismului;
4.23. reprezinta tara la consfatuiri si actiuni pe plan international in
organismele la care Administratia nationala a drumurilor este afiliata, cat si
la alte manifestari internationale organizate pe teme de drumuri si poduri;
4.24. avizeaza producerea si importul de masini, utilaje, echipamente si
instalatii specifice intretinerii si repararii drumurilor;
4.25. organizeaza tinerea de licitatii pentru contractarea lucrarilor de
investitii si reparatii capitale si intocmeste documentatiile necesare
desfasurarii acestora;
4.26. elaboreaza documentatii pentru concesionarea de lucrari si exploatare
autostrazi;
4.27. desfasoara activitatea de colaborare si control asupra
concesionarului;
4.28. desfasoara activitatea de colaborare si participare la societatile
mixte la care Administratia nationala a drumurilor este parte si are interese;
4.29. trateaza probleme de colaborare tehnico-stiintifica in domeniul
drumurilor pe linie internationala si coordoneaza realizarea sarcinilor ce
revin administratiei drumurilor din intelegerile, conventiile si acordurile
internationale;
4.30. coordoneaza si urmareste realizarea planului de proiectare si
informatica;
4.31. coordoneaza si indruma din punct de vedere metodologic reteaua de
laboratoare din unitatile Administratiei nationale a drumurilor pentru
realizarea controlului tehnic de calitate a produselor si lucrarilor de
intretinere a drumurilor;
4.32. elaboreaza proiectele programelor anuale si de perspectiva pentru
cercetarea stiintifica;
4.33. urmareste activitatea de inventii, inovatii si se preocupa de
generalizarea celor mai importante realizari; face propuneri cu privire la
problemele de standardizare;
4.34. elaboreaza norme de protectie a muncii, prevenirea incendiilor si
protectie a mediului inconjurator, pentru activitatile specifice unitatilor de
drumuri;
4.35. avizeaza proiectarea, contractarea sau executarea unor echipamente
sau vehicule din tara sau din import, pentru terti, in concordanta cu
posibilitatile de transport pe reteaua rutiera;
4.36. indruma, coordoneaza si urmareste indeplinirea sarcinilor de
metrologie si Inspectoratul de Stat pentru Controlul Instalatiilor de Ridicat
in unitatile din structura;
4.37. elaboreaza avize pentru omologarea si producerea de noi materiale
specifice sectorului de drumuri si poduri;
4.38. elaboreaza norme de consum pentru combustibili, lubrifianti, energie
electrica si termica pentru tehnologiile specifice sectorului de drumuri;
4.39. asigura organizarea interventiilor necesare in scopul eliminarii
operative a avariilor, restrictiilor sau altor situatii provocate de calamitati
pe drumurile nationale;
4.40. organizeaza, indruma si controleaza aplicarea semnalizarii rutiere in
conformitate cu normele in vigoare si conventiile internationale;
4.41. colaboreaza si ia masuri de comun acord cu organele de specialitate
ale Ministerului de Interne pentru ridicarea gradului de siguranta a
circulatiei pe drumurile publice;
4.42. asigura indrumarea tehnica si metodologica a unitatilor de drumuri
subordonate prefecturilor din judete si Primariei municipiului Bucuresti;
4.43. emite autorizatii speciale pentru transporturile ce se deruleaza pe
drumurile nationale si care au greutati si gabarite ce depasesc prevederile
legale si asigura controlul pe teren a respectarii prevederilor din aceste
autorizatii;
4.44. asigura aplicarea masurilor privind activitatea de protectie a muncii
in unitatile subordonate in scopul prevenirii accidentelor de munca si a
imbolnavirilor profesionale si controleaza modul de realizare a acestora;
4.45. organizeaza intr-o conceptie unitara reteaua de contoare pentru
inregistrarea traficului rutier si asigura prelucrarea datelor;
4.46. indruma si coordoneaza activitatea de organizare a conducerii, a
productiei si a muncii din unitatile subordonate;
4.47. elaboreaza metodologiile specifice de norme de munca, precum si
normativele si normele unificate pe ramura, subramura si activitati si
controleaza modul de aplicare;
4.48. organizeaza elaborarea de normative si norme de munca unificate pe
economie la lucrarile pentru care se stabileste ca este initiatoare sau
colaboratoare;
4.49. elaboreaza proiectul programelor de finantare a investitiilor si
reparatiilor capitale potrivit listelor de titluri aprobate;
4.50. elaboreaza indicatoare tarifare specifice pentru toate activitatile
si meseriile din sectorul de drumuri;
4.51. elaboreaza studii cu privire la necesarul de forta de munca pe
structuri de personal, organizeaza recrutarea cadrelor, pregatirea si
perfectionarea intregului personal si controleaza aplicarea in unitatile
subordonate a reglementarilor privind selectionarea si promovarea personalului;
4.52. stabileste masuri pentru imbunatatirea continua a conditiilor de
munca si de trai ale salariatilor din unitatile subordonate;
4.53. asigura indrumarea, controlul unitatilor din structura, controlul
financiar de fond, analize economice si tehnice asupra organizarii si
desfasurarii unor procese de productie;
4.54. exercita control financiar preventiv asupra documentelor ce privesc
drepturile de personal sau obligatii patrimoniale in centralul administratiei;
4.55. organizeaza controale si analize in unitatile din structura si ia
masuri pentru punerea lor in ordine;
4.56. facand parte din comitetul director al unitatilor din structura,
participa la luarea deciziilor privind principalele masuri de organizare si
dezvoltare a acestora;
Art. 5
Adiministratia nationala a drumurilor urmareste gospodarirea judicioasa a
fondurilor alocate de la buget, nu are ca scop realizarea de profit, nu
calculeaza si nu vireaza amortisment.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 6
Administratia nationala a drumurilor are in exploatare o retea de 14.683 km
drumuri nationale si mijloace fixe cu o valoare de 2.887.531 mii lei conform
bilantului contabil la 30 iunie 1990, anexat.
Valoarea patrimoniului inclusiv a retelei de drumuri in exploatare urmeaza
a fi stabilita dupa finalizarea actiunii de reevaluare conform Hotararii
guvernului nr. 945/1990.
Art. 7
Administratia nationala a drumurilor este proprietara bunurilor din
patrimoniul sau. In exercitarea dreptului de proprietate, foloseste si dispune
in mod autonom, potrivit legii, bunurile pe care le are in patrimoniu in
vederea realizarii scopului pentru care a fost constituita.
In cadrul administrarii patrimoniului din dotare, Administratia nationala a
drumurilor are obligatia de a efectua reparatiile ce se impun retelei de
drumuri, constructiilor civile si industriale, parcului de masini si utilaje si
celorlalte mijloace din dotare.
In functie de evolutia economica, Administratia nationala a drumurilor are
obligatia de a dezvolta, moderniza prin investitii parcul de autovehicule si
utilaje, instalatiile de intretinere si reparatii, cladirile si celelalte
mijloace de dotare. Consiliul de administratie al Administratiei nationale a
drumurilor aproba scoaterea din functiune, in conditiile legii, a unor fonduri
fixe si circulante, dezmembrarea si valorificarea acestora.
CAP. 4
Structura regiei
Art. 8
In cadrul Administratiei nationale a drumurilor se pot constitui directii,
servicii si birouri, in functie de necesitatea si volumul activitatii,
atributiile acestora fiind stabilite prin regulament propriu de organizare si
functionare aprobat de Consiliul de administratie.
Art. 9
In scopul realizarii obiectului sau de activitate, Administratia nationala
a drumurilor are in structura sa directii regionale de drumuri si poduri,
organizate in teritoriu pe raza mai multor judete, cu sectii, santiere, loturi,
ateliere, districte, formatii si un centru de studii tehnice rutiere si
informatica.
Consiliul de administratie al Administratiei nationale a drumurilor
stabileste prin regulamentul de organizare si functionare constituirea
acestora, relatiile lor in cadrul administratiei cu tertii si le acorda imputernicire
de reprezentare in domeniul tehnic, economic, comercial, administrativ,
financiar, juridic si altele.
Organizarea si conducerea unitatilor se stabileste de consilul de
administratie al Administratiei nationale a drumurilor.
CAP. 5
Organele de conducere ale Administratiei nationale a drumurilor
Art. 10
Conducerea Administratiei nationale a drumurilor se asigura prin:
- consiliul de administratie;
- directorul general al Administratiei nationale a drumurilor.
Art. 11
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si amenajarii teritoriului si este compus din 15
persoane, din care una este directorul general al Administratiei nationale a
drumurilor.
Din consiliul de administratie fac parte cate un reprezentant al
Ministerului Finantelor, al Ministerului Comertului si Turismului si un
reprezentant al Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Amenajarii
Teritoriului.
Ceilalti membri vor fi numiti dintre inginerii, economistii, juristii si
tehnicienii specializati in domeniul de activitate al Administratiei Nationale
a Drumurilor.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul sau regulament de organizare si functionare.
Art. 13
Atributiile consiliului de administratie sunt urmatoarele:
- aproba structura organizatorica si functionala a Administratiei nationale
a drumurilor si a celorlalte unitati din structura;
- intocmeste nomenclatoarele de functii, salarii tarifare, pregatire si
vechime, ale indicatoarelor tarifare de calificare si ale reglementarilor
privind drepturile de personal pentru unitatile existente si cele direct
subordonate;
- stabileste nivelul de salarizare al personalului angajat la Administratia
nationala a drumurilor si la unitatile din structura in functie de studii si
munca efectiv prestata cu respectarea limitei minime de salarizare prevazute de
lege;
- aproba domeniile orientative ale productiei;
- aproba politica de dezvoltare a retelei de drumuri si tehnologiile
specifice;
- aproba lucrarile de investitii potrivit competentelor;
- aproba propunerile de repartizare a creditelor pe unitati subordonate;
- examineaza si aproba bugetul de venituri, cheltuieli si bilantul;
- aproba utilizarea fondului valutar;
- asigura respectarea dispozitiilor legale privind protectia mediului
inconjurator;
- aproba incheierea contractelor economice ale regiei;
- examineaza si aproba competenta privind angajarea si efectuarea de
cheltuieli de orice natura, tranzactii comerciale si financiare, vanzari sau
inchirieri de drumuri care nu mai sunt necesare;
- examineaza si inainteaza Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Amenajarii Teritoriului, pentru a fi supuse aprobarii, tarifele pentru
diferite servicii (publicitate, taxa de trecere pe poduri etc.);
- in scopul prezentarii cat mai estetice a drumurilor si a lucrarilor
anexe acestora, a cresterii operativitatii si calitatii in executie, actiuni
care implica prezenta permanenta pe drum a majoritatii lucratorilor si uneori
in afara programului de lucru sau in zilele de repaus legal, Administratia
nationala a drumurilor poate acorda cu prioritate facilitati acestui personal si
anume:
- transportul gratuit de la domiciliu, la si de la locul de munca;
- folosirea zonei drumului pentru recoltarea ierbii si fructelor cu
tarif redus;
- vanzarea la cerere a materialului lemnos rezultat din defrisarile de
arbori de pe zona drumurilor;
- realizarea cu plata a unor reparatii sau amenajari gospodaresti;
- plata regiei la cantine in situatia servirii mesei pe durata
desfasurarii activitatii;
- examineaza si dupa insusire inainteaza Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Amenajarii Teritoriului proiectele de acte normative si
modificarea celor existente pentru a fi supuse aprobarii, potrivit legii;
- aproba orice alte probleme privind activitatea Administratiei, cu
exceptia celor date in competenta altor organe, potrivit legii.
Art. 14
Activitatea curenta a regiei autonome este condusa de directorul general
numit de consiliul de administratie, cu avizul ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si amenajarii teritoriului.
Art. 15
Consiliul de administratie se intruneste in sedinte ordinare o data pe luna
si la cererea presedintelui care este si directorul general al Administratiei
nationale a drumurilor sau a 1/3 din membri, ori de cate ori este nevoie.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii complexe, poate atrage in activitatea de analiza
consilieri si consultanti din institutele de proiectari de specialitate, din
Institutul de Cercetari Transporturi si Telecomunicatii, facultatile de
specialitate din centrele universitare sau din alte organisme tehnico-economice
de profil.
Activitatea acestora va fi compensata material, conform intelegerii, pe
baza de contract.
Art. 17
Consiliul de administratie, in prima luna a anului urmator, prezinta Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Amenajarii Teritoriului un raport asupra
activitatii Administratiei nationale a drumurilor in anul precedent si asupra
programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 18
Directorul general al Administratiei nationale a drumurilor conduce
activitatea curenta a acesteia. De asemenea, angajeaza si concediaza personalul
Administratiei nationale a drumurilor.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 19
Administratia nationala a drumurilor intocmeste anual buget de venituri si
cheltuieli si bilant contabil pe modelele stabilite de Ministerul Finantelor.
Bilantul contabil se supune spre aprobare Ministerului Finantelor si se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 20
Administratia nationala a drumurilor constituie un fond de participare de
5% din valoarea economiilor realizate la devizele de lucrari de intretinere si
reparatii pentru premierea personalului in cursul anului, pentru realizari
deosebite. Sumele neconsumate din acest fond, pot fi raportate in lunile
urmatoare pana la sfarsitul anului.
Art. 21
Exercitiul economico-financiar incepe la 1 ianuarie si se sfarseste la 31
decembrie ale fiecarui an.
Art. 22
Constituirea unitatilor subordonate Administratiei nationale a drumurilor,
respectiv directiile regionale de drumuri si poduri si Centrul de studii
tehnice rutiere si informatica se face de catre consiliul de administratie al
Administratiei nationale a drumurilor. O data cu ordinul de infiintare al
unitatilor se aproba si regulamentul de functionare al acestora.
a) Directiile regionale de drumuri si poduri sunt conduse de:
- director
- comitet director format din 7 - 11 persoane.
Din comitetul director fac parte cadre cu functii de conducere si
specialisti.
b) directorul si comitetul director indeplinesc sarcinile stabilite de
Consiliul de administratie al Administratiei nationale a drumurilor.
Infiintarea si desfiintarea subunitatilor directiilor regionale de drumuri
si poduri (sectii, santiere si loturi) este in competenta acestor unitati cu
avizul Administratiei nationale a drumurilor.
Obiectul de activitate, relatiile cu Administratia nationala a drumurilor
si cu tertii, competentele, atributiile si alte elemente necesare desfasurarii
activitatii, se stabilesc prin regulamentele de organizare si functionare
specifice acestor subunitati.
Art. 23
Relatiile comerciale ale Administratiei nationale a drumurilor cu alte
regii si societati comerciale, precum si cu statul, se vor desfasura pe baza de
contracte guvernate de principiul libertatii contractuale.
Art. 24
Administratia nationala a drumurilor, in raporturile cu tertii, practica
preturi decurgand din actiunea conjugala a cererii si ofertei. Pana la
liberalizarea totala a schimburilor si eliminarea sistemului de repartitii
materiale, Administratia nationala a drumurilor efectueaza operatiunile de
aprovizionare pe baza de contracte ferme cu furnizorii din tara sau din
strainatate.
Art. 25
Administratia nationala a drumurilor poate incheia contracte de vanzare,
prestari servicii cu intreprinzatorii straini.
Art. 26
Administratia nationala a drumurilor se poate adresa instantelor
judecatoresti de drept comun, pentru orice litigii.
Art. 27
Unitati de productie ale Administratiei nationale a drumurilor pot face
obiectul unor concesiuni in conditiile legii.
Art. 28
Administratia nationala a drumurilor se poate asocia cu societati
comerciale din tara sau din strainatate, cat si cu persoane juridice si fizice
romane sau straine pentru realizarea in comun de lucrari sau de producere de
materiale specifice.
Art. 29
Administratia nationala a drumurilor este obligata sa-si desfasoare
activitatea cu respectarea dispozitiilor legale privind protectia mediului
inconjurator si sa-si realizeze din surse proprii mijloacele adecvate acestui
scop.
Art. 30
Statul finanteaza activitatea Administratiei nationale a drumurilor prin
acordarea de alocatii bugetare conform programului de lucrari.
Art. 31
Prezentul regulament se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 15/1990 si
celelalte reglementari in vigoare.
ANEXA 2
LISTA
directiilor regionale de drumuri si poduri ce se desfiinteaza
Directia regionala de drumuri si poduri:
1. Bucuresti
2. Craiova
3. Timisoara
4. Cluj
5. Brasov
6. Iasi
ANEXA 3
LISTA
unitatilor din componenta Administratiei nationale a drumurilor ce se
infiinteaza
1. Bucuresti
2. Craiova
3. Timisoara
4. Cluj
5. Brasov
6. Iasi
7. Constanta
8. Centrul de studii tehnice rutiere si informatica