ORDONANTA DE URGENTA Nr. 84 din 18 septembrie 2003
pentru infiintarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din
Romania - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome "Administratia Nationala
a Drumurilor din Romania"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 694 din 3 octombrie 2003
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
(1) Se infiinteaza Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale
din Romania - S.A., denumita in continuare C.N.A.D.N.R., societate comerciala
pe actiuni, cu sediul in municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38,
sectorul 1, prin reorganizarea Regiei Autonome "Administratia Nationala a
Drumurilor din Romania", care se desfiinteaza.
(2) C.N.A.D.N.R. este persoana juridica romana de interes strategic
national, care se organizeaza si functioneaza sub autoritatea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, conform legilor in vigoare si statutului prevazut in
anexa nr. 1 care face parte din prezenta ordonanta de urgenta.
(3) C.N.A.D.N.R. poate infiinta sucursale, reprezentante, agentii si alte
asemenea subunitati in tara si in strainatate, in conditiile legii si ale
statutului. Aceste subunitati vor efectua operatiuni contabile pana la nivelul
balantei de verificare, in conditiile Legii contabilitatii nr. 82/1991,
republicata.
(4) Filiale ale C.N.A.D.N.R. pot fi infiintate la propunerea adunarii
generale extraordinare a actionarilor, potrivit legii si statutului.
(5) C.N.A.D.N.R. desfasoara in principal activitati de interes public
national in domeniul administrarii drumurilor nationale si autostrazilor, in
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2
(1) Capitalul social initial al C.N.A.D.N.R. este de 163.702.200.000 lei si
se constituie prin preluarea patrimoniului Regiei Autonome "Administratia
Nationala a Drumurilor din Romania", in baza situatiei financiare anuale
si a situatiei patrimoniului, intocmite la data de 31 decembrie 2002.
(2) Capitalul social initial este impartit in 1.637.022 actiuni nominative,
fiecare avand valoarea nominala de 100.000 lei.
(3) Capitalul social initial este subscris si integral varsat de statul
roman, in calitate de actionar unic, care isi exercita drepturile si isi indeplineste
obligatiile prin Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(4) Predarea-preluarea activului si pasivului intre Regia Autonoma
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", pe de o parte, si
C.N.A.D.N.R., pe de alta parte, se va face pe baza de protocol, care se va
incheia in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta. Daca valoarea capitalului social stabilita prin
protocolul de predare-preluare va fi diferita de cea prevazuta la alin. (1), se
va solicita la oficiul registrului comertului competent rectificarea cuvenita,
in termen de 60 de zile de la semnarea protocolului.
(5) Actiunile emise de C.N.A.D.N.R. pot fi cotate la bursa si
tranzactionate liber pe piata de capital.
(6) C.N.A.D.N.R. se poate privatiza, in conditiile legii, statul avand
optiunea de a pastra pachetul majoritar de actiuni sau actiunea nominativa de
control.
(7) Pe perioada in care statul este actionar majoritar C.N.A.D.N.R. poate
vinde, inchiria, concesiona sau poate da in folosinta gratuita temporara active
din proprietatea sa persoanelor fizice sau juridice de drept privat, la
initiativa consiliului de administratie, cu acordul adunarii generale a
actionarilor si cu mandatarea speciala a reprezentantilor Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului in adunarea generala a
actionarilor. Sumele rezultate din vanzarea, inchirierea sau concesionarea
activelor sunt venituri proprii ale C.N.A.D.N.R. si pot fi utilizate in
conditiile legii.
(8) C.N.A.D.N.R. poate participa cu capital, in conditiile legii, la
constituirea de societati comerciale cu obiect de activitate similar sau conex,
impreuna cu persoane fizice si/sau juridice, romane si/sau straine.
Art. 3
(1) C.N.A.D.N.R. detine in proprietate bunuri imobile si mobile. Bunurile
mobile si imobile apartinand proprietatii publice a statului, de natura celor
prevazute la art. 135 alin. (4) din Constitutie, reprezentand ampriza, inclusiv
partea carosabila, podurile, viaductele, pasajele denivelate, tunelurile,
constructiile de aparare si consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclisti,
locurile de parcare, oprire si stationare, indicatoarele de semnalizare rutiera
si alte dotari pentru siguranta circulatiei, terenurile si plantatiile care fac
parte din zona de siguranta a drumului, precum si bunurile mobile si imobile
rezultate din investitii, dezvoltari, modificari ale traseelor si/sau
modernizari ale autostrazilor si ale drumurilor nationale, inclusiv cele aflate
in curs de executie la data infiintarii C.N.A.D.N.R., se atribuie in concesiune
C.N.A.D.N.R. pe o durata de 49 de ani, fara plata redeventei, pe baza de
contract incheiat cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, respectiv, dupa caz, se supun aceluiasi regim de la data finalizarii
acestora, prin derogare de la prevederile Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor. In situatia privatizarii C.N.A.D.N.R. clauzele contractului de
concesiune vor fi reanalizate.
(2) Contravaloarea bunurilor apartinand proprietatii publice a statului nu
se regaseste in valoarea capitalului social al C.N.A.D.N.R.
(3) Elementele concrete ale infrastructurii rutiere de autostrazi si de drumuri
nationale, proprietate publica a statului, sunt prevazute in anexa nr. 2 care
face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
(4) Bunurile mobile si imobile apartinand domeniului privat al statului,
aflate in administrarea Regiei Autonome "Administratia Nationala a
Drumurilor din Romania", trec in proprietatea C.N.A.D.N.R. la data
inmatricularii sale in registrul comertului si se regasesc in capitalul social
initial al acesteia. Contravaloarea terenurilor aflate in proprietatea privata
a statului si in administrarea Regiei Autonome "Administratia Nationala a
Drumurilor din Romania" nu este cuprinsa in capitalul social prevazut la
art. 2 alin. (1). Aceste terenuri se vor evalua in concordanta cu prevederile
legale, majorandu-se in mod corespunzator capitalul social al C.N.A.D.N.R.
Actiunile nou-emise, aferente majorarii de capital social cu valoarea
terenurilor, vor reveni statului.
(5) Veniturile rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publica a
statului, precum si tariful de utilizare a retelei de drumuri nationale din
Romania, inclusiv tarifele suplimentare de utilizare a drumurilor, stabilite
potrivit legii, constituie venit propriu al C.N.A.D.N.R.
Art. 4
(1) C.N.A.D.N.R. are ca obiect principal de activitate:
a) proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea,
intretinerea si exploatarea drumurilor de interes national, in scopul
desfasurarii traficului rutier in conditii de siguranta a circulatiei;
b) coordonarea dezvoltarii unitare a intregii retele de drumuri publice in
concordanta cu cerintele economiei nationale si cu cele de aparare;
c) activitati comerciale, industriale, precum si alte activitati necesare
indeplinirii obiectului sau de activitate;
d) stabilirea si incasarea obligatiilor transportatorilor pentru folosirea
retelei de drumuri de interes national, in punctele de frontiera si in alte
puncte de pe aceasta retea.
(2) C.N.A.D.N.R. va putea efectua orice alte operatiuni si activitati
legale necesare realizarii obiectului sau de activitate stabilit in statut.
(3) C.N.A.D.N.R. poate sa detina actiuni sau parti sociale din capitalul
social al altor societati comerciale si sa decida, in conditiile legii,
asocierea cu persoane juridice, romane sau straine.
Art. 5
Potrivit obiectului sau de activitate, C.N.A.D.N.R. asigura conditiile
pentru desfasurarea traficului rutier in conditii de siguranta a circulatiei pe
intreaga retea rutiera de drumuri de interes national deschise circulatiei
publice, exercitand atributiile care ii revin conform legii.
Art. 6
(1) C.N.A.D.N.R. are dreptul sa utilizeze, in conditiile legii, zona de
siguranta si zona de protectie a infrastructurii rutiere de drumuri de interes
national, asa cum sunt definite in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in scopul desfasurarii
in bune conditii a circulatiei rutiere si al prevenirii evenimentelor rutiere.
(2) Pe terenurile aflate in zona de protectie a drumurilor de interes
national unde C.N.A.D.N.R. nu este proprietara aceasta poate amplasa, in mod
temporar si gratuit, cu instiintarea prealabila a detinatorului legal,
materiale, utilaje si alte bunuri mobile necesare, in scopul eliminarii
consecintelor evenimentelor rutiere sau al prevenirii oricarui pericol pentru
siguranta circulatiei. In cazul producerii de pagube materiale se va acorda
proprietarilor terenurilor afectate o justa despagubire, stabilita pe baza de
negocieri, in maximum 60 de zile de la terminarea lucrarilor care au determinat
ocuparea. In caz de neintelegere cuantumul despagubirilor se stabileste prin
hotarare judecatoreasca. Dreptul de ocupare temporara a terenului nu este
conditionat de plata prealabila a despagubirii.
(3) Pe terenurile aflate in zona de protectie a drumurilor de interes
national, pe sectoarele susceptibile de inzapezire, C.N.A.D.N.R. este in drept
sa utilizeze, in mod temporar si gratuit, fara instiintarea prealabila a
detinatorilor legali, suprafetele necesare pentru instalarea de parazapezi si alte
bunuri mobile destinate apararii drumului. In cazul producerii de pagube
materiale sunt aplicabile dispozitiile alin. (2).
(4) C.N.A.D.N.R. va actiona imediat, in conditiile legii, pentru oprirea
oricaror lucrari sau pentru mutarea, dezafectarea ori desfiintarea
constructiilor, instalatiilor si panourilor publicitare amplasate ilegal in
zona de siguranta sau de protectie a infrastructurii rutiere de drumuri
nationale, fara plata vreunei despagubiri, precum si pentru recuperarea
pagubelor produse in zona de protectie a infrastructurii rutiere de drumuri
nationale.
Art. 7
Inchiderea definitiva si/sau temporara a circulatiei publice pe drumurile
de interes national, pentru considerente tehnologice sau de siguranta, precum
si pentru executarea de lucrari ori instituirea de restrictii, se face in baza
acordului comun incheiat intre C.N.A.D.N.R. si organele competente ale
politiei, in conditiile legii.
Art. 8
In cazul unor calamitati naturale, dezastre sau evenimente rutiere
C.N.A.D.N.R. va actiona in cel mai scurt timp pentru repunerea in functiune a
infrastructurii rutiere de drumuri nationale afectate.
Art. 9
(1) C.N.A.D.N.R. este administratorul drumurilor de interes national, are
drepturile, obligatiile si raspunderile ce ii revin in aceasta calitate,
potrivit reglementarilor interne si actelor juridice internationale la care
Romania este parte.
(2) C.N.A.D.N.R., corespunzator obiectului sau de activitate, preia toate
drepturile si va fi tinuta de toate obligatiile legale si contractuale ale
Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania",
decurgand din raporturile juridice ale acesteia cu tertii, inclusiv in
litigiile aflate pe rol la instantele arbitrale, judecatoresti sau cu atributii
jurisdictionale, din contractele si acordurile internationale, precum si din
creditele contractate direct de stat si subimprumutate catre Regia Autonoma
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" prin acorduri
subsidiare. Aceste credite, in limita in care au fost preluate, vor fi
rambursate de catre C.N.A.D.N.R., care preia drepturile si obligatiile ce
reveneau Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania".
Art. 10
In vederea satisfacerii nevoilor de aparare a tarii si in limita obiectului
sau de activitate C.N.A.D.N.R. are, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa intocmeasca si sa asigure punerea in aplicare a planului de
mobilizare;
b) sa asigure rezervele si capacitatile necesare indeplinirii sarcinilor de
mobilizare;
c) sa intocmeasca documentele privind completarea fortei de munca, necesara
in caz de razboi, cu personal cu obligatii militare.
Art. 11
(1) Bugetul de venituri si cheltuieli al C.N.A.D.N.R. cuprinde venituri
proprii ale companiei, alocatii de la bugetul de stat, credite interne/externe,
fonduri externe nerambursabile, alte surse legal constituite si se aproba de
catre Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si
al Ministerului Finantelor Publice.
(2) Veniturile C.N.A.D.N.R. se utilizeaza, potrivit legii, dupa cum
urmeaza:
a) veniturile proprii se utilizeaza, in principal, pentru acoperirea
cheltuielilor de functionare si rambursari de credite, plati de dobanzi si de
comisioane;
b) veniturile cu destinatie speciala se utilizeaza, in principal, pentru
acoperirea cheltuielilor cu reabilitarea, repararea, intretinerea, dezvoltarea
si modernizarea infrastructurii rutiere de interes national;
c) veniturile din credite interne si externe si din fonduri externe
nerambursabile se utilizeaza, in principal, pentru acoperirea cheltuielilor de
reabilitare a infrastructurii rutiere de interes national, in conformitate cu
prevederile acordurilor de imprumut si ale contractelor de finantare;
d) alocatiile de la bugetul de stat se utilizeaza, in principal, pentru
acoperirea cheltuielilor de reabilitare a infrastructurii rutiere de interes
national, inclusiv pentru rambursari de credite, de plati de dobanzi si de
comisioane.
Art. 12
(1) Crearea de noi bunuri proprietate publica, precum si dezvoltarea si
modernizarea celor existente, in scopul integrarii infrastructurii rutiere de
interes national a Romaniei in sistemul european de transport, se asigura cu
finantare din surse proprii, din surse cu destinatie speciala, din credite
interne si externe si, in completare, din alocatii de la bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) Crearea de noi bunuri proprietate publica se poate realiza si ca urmare
a obligatiilor asumate de catre autoritatea publica contractanta in regim de
parteneriat public-privat, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 470/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si ale Legii datoriei publice nr. 81/1999.
(3) Obligatiile de plata ale Regiei Autonome "Administratia Nationala
a Drumurilor din Romania", nescadente pana la data infiintarii
C.N.A.D.N.R., conform conditiilor si perioadelor prevazute in contractele
aflate in derulare pentru realizarea programelor de investitii apartinand
proprietatii publice a statului sau proprietatii Regiei Autonome
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", se vor asigura
din veniturile proprii ale C.N.A.D.N.R. si, in completare, din alocatii de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, conform legislatiei in baza careia au fost aprobate contractele.
(4) In cazurile in care interesele de stat, inclusiv cele de ordin militar,
impun executarea de catre C.N.A.D.N.R. de lucrari sau prestarea de servicii
speciale, sursele de finantare aferente vor fi stabilite potrivit prevederilor
legale.
(5) Sumele prevazute la alin. (4) se asigura si se transfera C.N.A.D.N.R.,
indiferent de nivelul veniturilor proprii ale acesteia, si se constituie ca
venituri din care se acopera cheltuielile pentru aceste activitati, potrivit
legii.
Art. 13
C.N.A.D.N.R. poate contracta credite interne sau externe, garantate de stat
sau garantate cu activele proprii detinute in proprietate, sau poate face
emisiuni de obligatiuni pe piata interna ori internationala, in conditiile legii.
Art. 14
(1) La infiintare personalul necesar desfasurarii activitatii C.N.A.D.N.R.
este preluat, potrivit legislatiei muncii si contractului colectiv de munca, de
la Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania",
in functie de competenta profesionala si de disciplina in activitate.
(2) Pana la incheierea contractului colectiv de munca al C.N.A.D.N.R.
personalul prevazut la alin. (1) va beneficia de drepturile de salarizare si de
celelalte drepturi de personal prevazute in contractul colectiv de munca al
Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania",
corespunzatoare posturilor pe care urmeaza a le ocupa, precum si de alte
drepturi prevazute in legislatia in vigoare.
(3) Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal, conditiile
de munca, obligatiile generale si specifice, timpul de munca si de odihna,
programele de perfectionare profesionala a salariatilor si alte conditii in
care se desfasoara procesul muncii se stabilesc prin contractul colectiv de
munca la nivel de unitate, incheiat in conditiile legii, in termen de cel mult
90 de zile de la data inmatricularii C.N.A.D.N.R. in registrul comertului.
Art. 15
(1) C.N.A.D.N.R. este condusa de adunarea generala a actionarilor.
(2) Adunarea generala a actionarilor are atributii si competente stabilite
prin statut in conformitate cu legislatia in vigoare.
(3) Imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat
in adunarea generala a actionarilor sunt numiti prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului.
(4) Pana la privatizarea C.N.A.D.N.R. interesele capitalului de stat vor fi
reprezentate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin
imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat in
adunarea generala a actionarilor.
Art. 16
(1) C.N.A.D.N.R. este administrata de catre un consiliu de administratie.
(2) In perioada in care statul, prin Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, este actionar majoritar, consiliul de
administratie si presedintele acestuia sunt numiti prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului.
(3) Presedintele consiliului de administratie este si directorul general al
C.N.A.D.N.R.
(4) Atributiile consiliului de administratie si ale presedintelui acestuia
sunt stabilite prin statut.
Art. 17
Statutul C.N.A.D.N.R. poate fi modificat si completat prin hotarare a
Guvernului, in perioada in care statul este actionar majoritar.
Art. 18
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Hotararea Guvernului nr. 1.275/1990 privind infiintarea Administratiei
Nationale a Drumurilor din Romania, cu modificarile ulterioare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 31 ianuarie 1991, precum si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STATUTUL
Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
(1) Denumirea societatii comerciale este Compania Nationala de Autostrazi
si Drumuri Nationale din Romania - S.A., cu sigla prevazuta in anexa la
prezentul statut.
(2) In toate actele, facturile, scrisorile sau publicatiile emise de
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A.,
denumita in continuare C.N.A.D.N.R., se mentioneaza denumirea acesteia, urmata
de cuvintele "societate pe actiuni" sau de initialele "S.A.",
capitalul social, sediul si numarul unic de inregistrare in registrul
comertului, precum si codul fiscal.
Art. 2
Forma juridica
C.N.A.D.N.R. este persoana juridica romana, cu capital social initial
integral de stat, avand forma juridica de societate comerciala pe actiuni, care
isi desfasoara activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul
statut.
Art. 3
Sediul
(1) Sediul C.N.A.D.N.R. este in municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu
nr. 38, sectorul 1.
(2) Sediul C.N.A.D.N.R. poate fi transferat in aceeasi localitate sau in
alta localitate din Romania, pe baza hotararii adunarii generale a
actionarilor, potrivit legii.
(3) C.N.A.D.N.R. poate infiinta sucursale, reprezentante, agentii si alte
asemenea subunitati in tara si in strainatate.
(4) Filiale ale C.N.A.D.N.R. pot fi infiintate prin hotarare a Guvernului,
potrivit legii si statutului, la propunerea adunarii generale extraordinare a
actionarilor.
Art. 4
Durata
Durata C.N.A.D.N.R. este nelimitata, activitatea acesteia urmand sa se
desfasoare de la data inmatricularii ei la oficiul registrului comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 5
Scopul
Scopul C.N.A.D.N.R. il constituie gestionarea pe principii comerciale a
infrastructurii rutiere de drumuri de interes national in vederea desfasurarii
traficului rutier in conditii de siguranta a circulatiei, de fluenta si
continuitate.
Art. 6
Obiectul de activitate
(1) C.N.A.D.N.R. desfasoara activitati de interes public national si are,
in principal, ca obiect de activitate proiectarea, construirea, modernizarea,
reabilitarea, repararea, administrarea si intretinerea drumurilor de interes
national, in scopul desfasurarii traficului rutier in conditii de siguranta a
circulatiei, coordonarea dezvoltarii unitare a intregii retele de drumuri in
concordanta cu cerintele economiei nationale si cu cele de aparare si de
control, stabilirea si incasarea obligatiilor transportatorilor pentru
folosirea drumurilor in punctele de frontiera si in alte puncte stabilite
potrivit legii, incasarea tarifelor si controlul obligatiilor transportatorilor
pentru folosirea drumurilor in punctele de frontiera si in alte puncte de pe
reteaua drumurilor nationale, precum si in alte puncte stabilite potrivit
legii, emiterea de acorduri de amplasare si autorizatii speciale de transport
si incasarea tarifelor aferente stabilite in conditiile legii, controlul
incasarii si folosirii tarifului de utilizare a infrastructurii rutiere de
drumuri nationale din Romania, activitati industriale, precum si alte
activitati necesare indeplinirii obiectului sau de activitate.
(2) In scopul realizarii obiectului sau de activitate, C.N.A.D.N.R.
desfasoara activitati industriale, de cercetare, de proiectare, de constructii,
de intretinere, de invatamant, prestatii pentru terti si altele asemenea.
Pentru utilizarea capacitatilor din dotare poate acorda asistenta tehnica,
poate executa lucrari sau poate produce materiale pentru terte persoane
juridice ori fizice in domeniul sau de activitate.
(3) In scopul realizarii obiectului sau de activitate, C.N.A.D.N.R.
desfasoara urmatoarele activitati:
3.1. elaboreaza studii si prognoze pentru dezvoltarea si sistematizarea
retelei de drumuri publice, le supune spre aprobare autoritatilor competente si
urmareste realizarea acestora pentru a satisface cerintele economiei nationale
si pe cele de aparare;
3.2. analizeaza si face propuneri, in conditiile legii, cu privire la
construirea de drumuri noi, desfiintarea de drumuri, precum si clasarea si
declasarea acestora;
3.3. colaboreaza cu organe ale administratiei publice locale in scopul
dezvoltarii unitare a intregii retele de drumuri, potrivit nevoilor economiei
nationale;
3.4. elaboreaza strategia de modernizare si dezvoltare a retelei de drumuri
nationale si, in colaborare cu consiliile judetene, a retelei de drumuri
judetene si comunale, precum si strategia privind tehnologiile specifice in
sectorul rutier si le supune spre aprobare Ministerului Transportului,
Constructiilor si Turismului;
3.5. intocmeste programe anuale si de perspectiva a drumurilor nationale,
judetene si comunale, a podurilor si autostrazilor si le supune spre aprobare
Ministerului Transportului, Constructiilor si Turismului;
3.6. asigura urmarirea lucrarilor de intretinere, reparare, modernizare si
constructie a drumurilor nationale, a podurilor si autostrazilor;
3.7. prognozeaza si coordoneaza intreaga activitate privind asigurarea
reparatiilor si intretinerii drumurilor, autostrazilor, podurilor, utilajelor,
precum si distribuirea acestora si a fortei de munca intre unitatile sale, in
functie de necesitati;
3.8. elaboreaza prognoze anuale si de lunga durata asupra asigurarii
necesarului la principalele materiale specifice, stabilind proportia acoperirii
acestuia din resurse interne si din import si coordoneaza activitatea de
producere a unor astfel de materiale in unitatile proprii;
3.9. coordoneaza si indruma metodologic intreaga activitate de
aprovizionare tehnico-materiala si de transport a unitatilor din structura;
3.10. elaboreaza norme de consum, norme de stoc, analizeaza si ia masuri
pentru corelarea sarcinilor de aprovizionare cu planul de productie pentru
unitatile proprii;
3.11. urmareste avizarea si aprobarea documentatiilor tehnice, a
exproprierilor, contractarea si finantarea lucrarilor de investitii si
reparatii de drumuri, autostrazi, poduri si alte lucrari de reparatii, precum
si executarea si receptionarea pe teren a lucrarilor respective;
3.12. propune norme tehnice pe baza cererii stiintifice privind
constructia, modernizarea, intretinerea, exploatarea si administrarea
drumurilor;
3.13. emite acorduri si autorizatii pentru instalatiile, constructiile si
panourile care se executa in zona drumurilor de interes national, in conditiile
legii;
3.14. studiaza piata interna si externa pentru asigurarea aprovizionarii si
executarii de lucrari de specialitate;
3.15. initiaza actiuni de cooperare tehnico-stiintifica cu firme straine;
3.16. reprezinta tara atat la consfatuiri si actiuni pe plan international
in organismele la care este afiliata, cat si la alte manifestari internationale
organizate pe teme de drumuri si poduri, in baza mandatului aprobat de
Ministerul Transportului, Constructiilor si Turismului;
3.17. trateaza probleme de colaborare tehnico-stiintifica in domeniul
drumurilor pe linie internationala si coordoneaza realizarea sarcinilor ce ii
revin din intelegerile, conventiile si acordurile internationale;
3.18. organizeaza proceduri de achizitie pentru contractarea lucrarilor,
serviciilor si a produselor necesare in domeniul sau de activitate, conform
legii;
3.19. elaboreaza documentatii pentru executia de lucrari si pentru
exploatarea autostrazilor;
3.20. coordoneaza si urmareste realizarea planului propriu de cercetare,
proiectare si informatica;
3.21. coordoneaza si indruma din punct de vedere metodologic reteaua de
laboratoare din unitatile proprii pentru realizarea controlului tehnic de calitate
a produselor si a lucrarilor de intretinere si reparare a drumurilor,
autostrazilor si podurilor, precum si a tuturor activitatilor pe care le
desfasoara;
3.22. elaboreaza proiectele, programele anuale si de perspectiva pentru
cercetarea stiintifica in sectorul de drumuri publice;
3.23. urmareste activitatea de inventii, inovatii si se preocupa de
generalizarea celor mai importante realizari si face propuneri cu privire la
problemele de standardizare;
3.24. asigura organizarea interventiilor necesare in scopul eliminarii
operative a avariilor, restrictiilor sau a altor situatii provocate de
calamitati pe drumurile de interes national;
3.25. organizeaza, indruma si controleaza aplicarea semnalizarii rutiere in
conformitate cu normele in vigoare si cu conventiile internationale;
3.26. colaboreaza si ia masuri, de comun acord cu organele de specialitate
ale Ministerului Administratiei si Internelor, pentru ridicarea gradului de
siguranta a circulatiei pe drumurile publice;
3.27. organizeaza intr-o conceptie unitara reteaua de contoare pentru
inregistrarea traficului rutier al autovehiculelor de origine-destinatie si
asigura prelucrarea datelor;
3.28. asigura indrumarea si controlul unitatilor din structura, controlul
financiar de gestiune;
3.29. executa expertize tehnice, testari, masuratori si acorda consultanta
in domeniile specifice obiectului sau de activitate;
3.30. participa la capitalul social al altor societati comerciale si
decide, in conditiile legii, asocierea cu persoane juridice romane sau straine;
3.31. negociaza si contracteaza credite cu banci si cu alte institutii
financiare, in conditiile legii;
3.32. desfasoara activitati de reclama, publicitate, editare, tiparire si
difuzare;
3.33. negociaza si incheie contracte pentru achizitii publice de
investitii, bunuri, lucrari si servicii, precum si pentru valorificarea de
active si bunuri;
3.34. urmareste derularea contractelor incheiate;
3.35. desfasoara si alte activitati pentru realizarea scopului si
obiectului sau de activitate, inclusiv operatiuni de comert exterior.
Art. 7
Proprietatea publica
C.N.A.D.N.R. detine in concesiune infrastructura de drumuri de interes
national, pe care o utilizeaza in vederea realizarii scopului si obiectului sau
de activitate.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 8
Capitalul social
(1) Capitalul social initial al C.N.A.D.N.R. este de 163.702.200.000 lei,
impartit in 1.637.022 actiuni nominative, fiecare avand o valoare nominala de
100.000 lei, si se constituie prin preluarea patrimoniului Regiei Autonome
Administratia Nationala a Drumurilor, in baza situatiei financiare anuale si a
situatiei patrimoniului, incheiate la data de 31 decembrie 2002.
(2) Capitalul social initial este in intregime subscris si integral varsat
de statul roman, in calitate de actionar unic. Exercitarea drepturilor
statului, precum si indeplinirea obligatiilor acestuia, ca actionar unic, se
face de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(3) C.N.A.D.N.R. poate fi privatizata, in conditiile legii, statul roman
putand pastra pachetul majoritar de actiuni.
Art. 9
Actiunile
(1) Actiunile sunt nominative si vor cuprinde toate elementele prevazute de
lege.
(2) C.N.A.D.N.R. va tine evidenta actionarilor si a actiunilor intr-un
registru numerotat, sigilat si parafat de catre presedintele consiliului de
administratie. Registrul se pastreaza la sediul C.N.A.D.N.R.
Art. 10
Majorarea sau reducerea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 11
Drepturi si obligatii care decurg din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisa si platita, potrivit legii, confera
detinatorului dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de
a alege si de a fi ales in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform dispozitiilor legale si prevederilor
prezentului statut, precum si alte drepturi prevazute de lege si de statut.
(2) Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statutul C.N.A.D.N.R.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
cesiunii acestora.
(4) Obligatiile C.N.A.D.N.R. sunt garantate cu capitalul social al
acesteia, iar actionarii raspund numai pana la concurenta aportului la
capitalul social subscris de fiecare.
(5) Patrimoniul C.N.A.D.N.R. nu poate fi grevat de datorii sau de alte
obligatii personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate
formula pretentii asupra partii din profitul C.N.A.D.N.R., care i se va
repartiza de catre adunarea generala a actionarilor, sau asupra cotei-parti
cuvenite acestuia la lichidarea C.N.A.D.N.R., efectuata in conditiile legii si
ale prezentului statut.
Art. 12
Cesiunea actiunilor
(1) In orice raporturi cu C.N.A.D.N.R. aceasta recunoaste pentru fiecare
actiune un singur proprietar.
(2) Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari si/sau catre
terti se face in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 13
Pierderea actiunilor
(1) In cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul va trebui
sa anunte consiliul de administratie si sa faca publica pierderea acestora in
presa.
(2) Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor
pierdute.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 14
Atributii
(1) Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
(2) Imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat
in adunarea generala a actionarilor sunt in numar de 5, dintre care unul va fi
specialist in Ministerul Finantelor Publice, fiind numiti si revocati prin
ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(3) Pentru activitatea depusa imputernicitii mandatati sa reprezinte
interesele capitalului de stat in adunarea generala a actionarilor au dreptul
la o indemnizatie stabilita prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului.
(4) Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele atributii:
a) aproba strategia globala de dezvoltare, retehnologizare, modernizare si
restructurare economico-financiara a C.N.A.D.N.R.;
b) alege membrii consiliului de administratie si cenzorii, inclusiv
supleantii, ii descarca de activitate si ii revoca;
c) stabileste indemnizatia membrilor consiliului de administratie, a
secretarului acestuia si a cenzorilor;
d) stabileste competentele si raspunderile consiliului de administratie si
ale cenzorilor si aproba regulamentul de functionare a consiliului de
administratie;
e) examineaza programele de activitate si proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli ale C.N.A.D.N.R., elaborate de consiliul de administratie, si isi da
acordul asupra acestora;
f) aproba constituirea rezervelor statutare;
g) examineaza, aproba sau modifica situatia financiara anuala si contul de
profit si pierderi, dupa analizarea raportului consiliului de administratie si
al cenzorilor, si aproba repartizarea profitului;
h) fixeaza dividendele;
i) propune infiintarea sau desfiintarea de filiale;
j) hotaraste cu privire la programul de investitii si de reparatii capitale
si stabileste plafonul valoric de la care competenta revine consiliului de
administratie;
k) aproba delegari de competente pentru Consiliul de administratie al
C.N.A.D.N.R.;
l) stabileste nivelul garantiei cerute administratorilor, in conditiile
legii;
m) se pronunta asupra gestiunii administratorilor;
n) hotaraste gajarea, inchirierea sau desfiintarea uneia ori mai multor
unitati ale C.N.A.D.N.R.
(5) Adunarea generala extraordinara a actionarilor are urmatoarele atributii:
a) aproba structura organizatorica a C.N.A.D.N.R. la nivel central si
teritorial;
b) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare si la
acordarea de garantii si stabileste plafonul valoric de la care competenta
revine consiliului de administratie;
c) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
agentii si de alte subunitati fara personalitate juridica;
d) hotaraste cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea
numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora;
e) hotaraste reducerea capitalului social sau reintregirea acestuia prin
emisiune de noi actiuni;
f) hotaraste cu privire la mutarea sediului C.N.A.D.N.R. si la modificarea
si completarea obiectului de activitate al C.N.A.D.N.R.;
g) analizeaza si propune spre aprobare fuziunea, divizarea, dizolvarea si
lichidarea C.N.A.D.N.R.;
h) hotaraste infiintarea sau desfiintarea de filiale;
i) aproba proiectul contractului de concesiune a retelei de drumuri, ce
urmeaza a fi negociat cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, precum si modificari ale acestuia;
j) hotaraste cu privire la inchirierea de portiuni ale infrastructurii
rutiere care i-a fost atribuita in concesiune, cu avizul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului;
k) aproba asocierea, in vederea constituirii de noi societati comerciale,
sau participarea cu capital la alte societati comerciale;
l) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului
de administratie, a directorului general si a cenzorilor pentru pagubele
pricinuite C.N.A.D.N.R.;
m) aproba conversia actiunilor dintr-o categorie in alta, in conditiile
legii;
n) hotaraste emisiunea de obligatiuni si conversia unei categorii de obligatiuni
in alta categorie sau in actiuni;
o) hotaraste cu privire la orice modificare a statutului;
p) hotaraste cumpararea de actiuni, cotarea la bursa, vanzarea si
tranzactionarea pe piata a actiunilor proprii;
q) stabileste plafoane valorice si competente de efectuare a cheltuielilor;
r) numeste directorul general al C.N.A.D.N.R. si ii stabileste salariul. In
perioada in care statul detine pachetul majoritar de actiuni, numirea
directorului general si stabilirea salariului acestuia se fac de catre
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului, cu respectarea
reglementarilor in vigoare;
s) hotaraste in orice alte probleme privind activitatea C.N.A.D.N.R., cu
exceptia celor care revin adunarii generale ordinare a actionarilor.
Art. 15
Convocarea adunarii generale a actionarilor
(1) Adunarea generala a actionarilor se convoaca ori de cate ori va fi
nevoie de catre presedintele consiliului de administratie sau de catre cel
desemnat sa il inlocuiasca.
(2) Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe
an, in cel mult 3 luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru
examinarea bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul
precedent si pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului de
venituri si cheltuieli pe anul in curs.
(3) Adunarile generale ordinare ale actionarilor se convoaca la cererea
actionarilor care detin cel putin o treime din participarea la capitalul social
sau la cererea cenzorilor.
(4) Adunarea generala a actionarilor va fi convocata de administratori, in
conformitate cu dispozitiile prezentului statut, cu cel putin 15 zile inainte
de data stabilita.
(5) Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a, si intr-un ziar de larga circulatie din localitatea in care se afla
sediul C.N.A.D.N.R. In perioada in care statul este actionar unic al
C.N.A.D.N.R., convocarea adunarii generale a actionarilor se va face prin
corespondenta.
(6) Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale a
actionarilor, precum si ordinea de zi.
(7) Cand pe ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea
statutului, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
(8) Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul C.N.A.D.N.R.
sau in alt loc indicat in convocare.
Art. 16
Organizarea adunarii generale a actionarilor
(1) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale ordinare a
actionarilor este necesara prezenta actionarilor care detin cel putin jumatate
din participarea la capitalul social, iar hotararile trebuie sa fie luate de
actionarii care detin majoritatea absoluta din participarea la capitalul social
reprezentat in adunare.
(2) Daca adunarea generala a actionarilor nu poate lucra din cauza
neindeplinirii conditiilor prevazute la alin. (1), adunarea ce se va intruni
dupa a doua convocare poate delibera asupra problemelor aflate pe ordinea de zi
a primei adunari, oricare ar fi partea de capital social detinuta de actionarii
prezenti, cu majoritate.
(3) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale extraordinare a
actionarilor sunt necesare:
a) la prima convocare, prezenta actionarilor care detin trei patrimi din
participarea la capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui
numar de actionari care detin cel putin jumatate din participarea la capitalul
social;
b) la convocarile urmatoare, prezenta actionarilor care detin jumatate din
participarea la capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui
numar de actionari care detin cel putin o treime din participarea la capitalul
social.
(4) Presedintele consiliului de administratie desemneaza 2 secretari care
sa verifice lista de prezenta a actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal
al adunarii generale a actionarilor.
(5) Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un
registru sigilat si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de catre presedintele
adunarii generale a actionarilor si de secretarul care l-a intocmit.
Art. 17
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
(1) Hotararile adunarii generale a actionarilor se iau, de regula, prin vot
deschis.
(2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
(3) Hotararile luate de adunarea generala a actionarilor, in limitele legii
sau ale actului constitutiv, sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care
nu au luat parte la adunare sau care au votat impotriva.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
(1) C.N.A.D.N.R. este administrata de catre 15 administratori care
constituie consiliul de administratie, dintre care unul va fi specialist din
Ministerul Finantelor, alesi de adunarea generala a actionarilor pe o perioada
de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi.
(2) Conducerea executiva a C.N.A.D.N.R. este asigurata de directorul
general, care este si presedintele consiliului de administratie.
(3) Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul
vacant va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului
predecesorului sau.
(4) Desemnarea administratorilor se face de catre adunarea generala a
actionarilor. Pana la finalizarea procesului de privatizare, reprezentantii
statului in consiliul de administratie vor fi numiti prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului.
(5) Consiliul de administratie se intruneste cel putin o data pe luna si
ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau la cererea unei
treimi din numarul membrilor sai.
(6) Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin doua
treimi din numarul membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau
cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
(7) Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 5 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de membrii consiliului de
administratie si de secretar.
(8) Consiliul de administratie poate delega unele dintre atributiile sale
conducerii executive a C.N.A.D.N.R. si poate recurge la consultanti pentru
studii, analize sau expertize necesare luarii unor decizii.
(9) Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, orice document
legat de activitatea C.N.A.D.N.R.
(10) Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar,
dupa caz, fata de C.N.A.D.N.R. pentru prejudiciile cauzate acesteia. In astfel
de situatii ei vor putea fi revocati prin hotarare a adunarii generale a
actionarilor.
(11) Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de
administratie persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu pot fi
fondatori, precum si cele care, ele personal, rudele sau afinii acestora pana
la gradul al doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati in
societati comerciale cu acelasi profil sau care sunt in relatii comerciale directe
cu C.N.A.D.N.R.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) elaboreaza proiectul bugetului anual de venituri si cheltuieli al
C.N.A.D.N.R.;
b) elaboreaza documentatiile privind structura organizatorica si
regulamentul de organizare si functionare a C.N.A.D.N.R.;
c) elaboreaza si prezinta spre avizare adunarii generale a actionarilor
strategia de dezvoltare a C.N.A.D.N.R. pe termen lung, mediu si scurt, care se
supune spre aprobare Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului;
d) asigura elaborarea si avizarea proiectului contractului de concesiune a
infrastructurii rutiere publice, ce urmeaza sa fie negociat cu Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum si modificari ale
acestuia;
e) propune incheierea unor contracte cu tertii, pentru asigurarea si
valorificarea exploatarii elementelor infrastructurii rutiere care fac obiectul
concesiunii, fara a putea transfera acestora drepturile dobandite prin
concesiune;
f) hotaraste cu privire la inchirierea bunurilor proprietate publica a
statului, care i-au fost atribuite in concesiune, altele decat infrastructura
rutiera publica;
g) aproba investitiile C.N.A.D.N.R., in limita competentelor si a
plafoanelor valorice stabilite de adunarea generala a actionarilor;
h) aproba criteriile de efectuare a operatiunilor de incasari si plati;
i) aproba efectuarea operatiunilor de cumparare si vanzare de bunuri si de servicii;
j) aproba incheierea contractelor de inchiriere;
k) stabileste tactica si strategia de marketing;
l) aproba incheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor
acordate;
m) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
C.N.A.D.N.R., bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul programului de activitate si proiectul bugetului
de venituri si cheltuieli ale C.N.A.D.N.R. pe anul in curs;
n) aproba proiectul contractului colectiv de munca ce urmeaza sa fie
negociat cu reprezentantii salariatilor;
o) aproba tarifele pentru prestatiile specifice, altele decat tariful de
utilizare a retelei de drumuri;
p) aproba regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale C.N.A.D.N.R.;
q) aproba scoaterea din functiune, casarea si valorificarea unor bunuri
materiale, in conditiile legii;
r) asigura elaborarea proiectului de contract de activitate al
C.N.A.D.N.R.;
s) stabileste drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal
pentru personalul de conducere al C.N.A.D.N.R.;
s) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
Art. 20
Atributiile directorului general
(1) Directorul general reprezinta C.N.A.D.N.R. in raporturile cu tertii si
are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aplica strategia si politicile de dezvoltare ale C.N.A.D.N.R.;
b) angajeaza, promoveaza si concediaza personalul C.N.A.D.N.R.;
c) numeste, suspenda sau revoca directorii executivi ai C.N.A.D.N.R. si le
fixeaza salariile, cu acordul consiliului de administratie;
d) negociaza contractul colectiv de munca, in limita mandatului dat de
consiliul de administratie;
e) incheie acte juridice in numele si pe seama C.N.A.D.N.R.;
f) aproba operatiunile de vanzare si cumparare de bunuri, potrivit
competentelor;
g) aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor;
h) indeplineste orice alte atributii potrivit competentelor acordate.
(2) Directorul general poate delega o parte din atributiile sale
directorilor executivi sau oricarei alte persoane din cadrul C.N.A.D.N.R.
(3) Competentele, atributiile si raspunderile directorilor executivi sunt
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare a C.N.A.D.N.R.
CAP. 6
Gestiunea
Art. 21
Controlul financiar preventiv
(1) C.N.A.D.N.R. organizeaza si exercita controlul financiar preventiv
pentru documentele ce cuprind operatiuni care se refera la drepturile si
obligatiile patrimoniale in faza de angajare si de plata in raporturile cu alte
persoane juridice sau fizice.
(2) Controlul financiar preventiv se exercita prin organe de specialitate,
potrivit legii.
Art. 22
Controlul financiar de gestiune
(1) Controlul financiar de gestiune se efectueaza in conformitate cu
prevederile legale, prin organele de specialitate din cadrul C.N.A.D.N.R.
(2) Controlul financiar de gestiune se efectueaza in totalitate sau prin
sondaj, in raport cu volumul, valoarea si natura bunurilor, posibilitatile de
sustrageri, conditiile de pastrare si gestionare, precum si cu frecventa
abaterilor constatate anterior.
(3) La cererea organelor de control financiar de gestiune, conducatorii si
salariatii au obligatia:
a) sa puna la dispozitie registrele, corespondenta, actele, piesele
justificative si alte documente necesare controlului;
b) sa prezinte pentru control valorile de orice fel pe care le gestioneaza
sau pe care le au in pastrare, care intra sub incidenta controlului;
c) sa elibereze, potrivit legii, documentele solicitate, in original sau in
copii certificate;
d) sa dea informatii si explicatii, verbal si in scris, dupa caz, in
legatura cu problemele care formeaza obiectul controlului;
e) sa semneze, cu sau fara obiectii, actele de control;
f) sa asigure sprijinul si conditiile necesare bunei desfasurari a
controlului si sa isi dea concursul pentru clarificarea constatarilor.
(4) Constatarile organelor de control financiar de gestiune se vor consemna
in actele de control, cu indicarea prevederilor legale incalcate si cu
stabilirea exacta a consecintelor economice, financiare si patrimoniale a
persoanelor vinovate, precum si a masurilor propuse. Actele de control vor fi
transmise directorului general al societatii controlate.
Art. 23
Cenzorii
(1) Gestiunea C.N.A.D.N.R. este controlata de actionari si de cenzori.
(2) C.N.A.D.N.R. are 5 cenzori si 5 cenzori supleanti.
(3) Cenzorii sunt alesi de adunarea generala a actionarilor. Durata
mandatului lor este de 3 ani si pot fi realesi.
(4) Cenzorii isi exercita personal mandatul.
(5) Cel putin unul dintre cenzori trebuie sa fie contabil autorizat in
conditiile legii sau expert contabil.
(6) Atat timp cat statul va detine cel putin 20% din capitalul social, unul
dintre cenzori va fi recomandat de catre Ministerul Finantelor Publice.
(7) Cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixa, stabilita de adunarea
generala a actionarilor.
(8) Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) sa supravegheze gestiunea C.N.A.D.N.R.;
b) sa verifice daca bilantul contabil si contul de profit si pierderi sunt
legal intocmite si in concordanta cu registrele;
c) sa verifice daca registrele sunt regulat tinute;
d) sa verifice daca evaluarea patrimoniului s-a facut conform regulilor
stabilite pentru intocmirea bilantului contabil.
(9) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi nu pot fi aprobate de
adunarea generala a actionarilor daca nu sunt insotite de raportul cenzorilor.
(10) Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca, in fiecare luna si inopinat, inspectii ale casei si sa verifice
existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea C.N.A.D.N.R. ori
care au fost primite in gaj, cautiune sau depozit;
b) sa convoace adunarea generala ordinara sau extraordinara a actionarilor,
cand nu a fost convocata de catre administratori;
c) sa ia parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, inserand pe ordinea de zi propunerile pe care le vor considera
necesare;
d) sa constate depunerea regulata a garantiei din partea administratorilor;
e) sa vegheze ca dispozitiile legii, ale actului constitutiv sau ale
statutului sa fie indeplinite de administratori si de lichidatori.
(11) Despre rezultatul verificarilor efectuate conform alin. (10), precum
si asupra propunerilor pe care le considera necesare privind bilantul contabil
si repartizarea profitului, cenzorii vor prezenta adunarii generale a
actionarilor un raport amanuntit. Pentru indeplinirea acestei obligatii
cenzorii vor delibera impreuna, insa pot face, in caz de divergenta, rapoarte
separate, pe care le vor prezenta adunarii generale a actionarilor.
(12) Cenzorii vor aduce la cunostinta administratorilor neregulile in
administratie si incalcarile dispozitiilor legale si statutare pe care le
constata, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunostinta adunarii
generale a actionarilor.
(13) Cenzorii iau parte la sedintele consiliului de administratie, fara
drept de vot, si ale adunarii generale a actionarilor.
(14) Se interzice cenzorilor sa comunice actionarilor, in particular sau
tertilor, date referitoare la operatiunile C.N.A.D.N.R., constatate cu ocazia
exercitarii mandatului lor.
(15) Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile lor, precum
si constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
(16) Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generala a
actionarilor, cu votul cerut la adunarile extraordinare ale actionarilor.
(17) Cenzorii C.N.A.D.N.R. indeplinesc si alte atributii prevazute de lege.
CAP. 7
Activitatea
Art. 24
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de
31 decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data
inmatricularii C.N.A.D.N.R. la oficiul registrului comertului.
Art. 25
Personalul
(1) Personalul C.N.A.D.N.R. se incadreaza in conditiile legii, pe baza de
concurs sau de examen si/sau prin alte forme de selectie.
(2) Conditiile de angajare, de organizare si de desfasurare a
concursurilor, a examenelor si a selectiei se aproba de catre consiliul de
administratie.
(3) Personalul C.N.A.D.N.R. este supus regulamentului intern.
(4) Drepturile si obligatiile salariatilor se stabilesc prin contractul
colectiv de munca.
Art. 26
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a mijloacelor fixe.
Art. 27
Evidenta contabila si bilantul contabil
(1) C.N.A.D.N.R. va tine evidenta contabila in lei, va intocmi anual
bilantul contabil si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform legii.
Art. 28
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul C.N.A.D.N.R. se stabileste pe baza bilantului contabil aprobat
de adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in
conditiile legii.
(2) Profitul C.N.A.D.N.R. ramas dupa plata impozitului pe profit va fi
repartizat in conditiile legii.
(3) C.N.A.D.N.R. isi constituie fondul de rezerva si alte fonduri, in
conditiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de catre C.N.A.D.N.R.
in conditiile legii, dupa aprobarea bilantului contabil de catre adunarea
generala a actionarilor.
(5) In cazul inregistrarilor de pierderi, adunarea generala a actionarilor
va analiza cauzele si va hotari in consecinta.
(6) Acoperirea pierderilor se va face in conditiile legii si pe baza
hotararii adunarii generale a actionarilor.
Art. 29
Registrele
C.N.A.D.N.R. va tine, prin grija administratorilor, registrele prevazute de
lege.
CAP. 8
Schimbarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea
Art. 30
Schimbarea formei juridice
(1) Adunarea generala a actionarilor poate hotari schimbarea formei
juridice a C.N.A.D.N.R.
(2) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar schimbarea
formei juridice se face prin hotarare a Guvernului.
Art. 31
Dizolvarea
(1) Urmatoarele situatii duc la dizolvarea C.N.A.D.N.R.:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
b) declararea nulitatii;
c) hotararea adunarii generale a actionarilor;
d) hotararea tribunalului, la cererea oricarui asociat, pentru motive temeinice,
precum neintelegerile grave dintre asociati, care impiedica functionarea
C.N.A.D.N.R.;
e) falimentul;
f) in cazul si in conditiile prevazute la art. 153 din Legea nr. 31/1990,
republicata;
g) cand capitalul social se reduce sub minimul legal;
h) cand numarul actionarilor scade sub minimul legal;
i) alte cauze prevazute de lege sau de prezentul statut.
(2) Dizolvarea C.N.A.D.N.R. se inscrie in registrul comertului si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
(3) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar, dizolvarea
C.N.A.D.N.R. se face prin hotarare a Guvernului.
Art. 32
Lichidarea
(1) In caz de dizolvare, C.N.A.D.N.R. va fi lichidata.
(2) Lichidarea C.N.A.D.N.R. si distributia produsului net al lichidarii se
fac in conditiile si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 33
Litigii
(1) Litigiile de orice fel, aparute intre C.N.A.D.N.R. si persoane fizice
sau juridice, sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept comun.
(2) Pentru solutionarea litigiilor cu alte societati comerciale se poate
apela si la arbitraj.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 34
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu
cele ale Codului comercial.
ANEXA 1*)
la statut
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Sigla C.N.A.D.N.R.
COMPANIA NATIONALA DE AUTOSTRAZI SI DRUMURI NATIONALE DIN ROMANIA
Figura 1, reprezentand Sigla Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri
Nationale din Romania, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 694 din 3 octombrie 2003, la pagina 10.
ANEXA 2
ELEMENTELE CONCRETE
ale infrastructurii rutiere de autostrazi si drumuri nationale
Elementele concrete ale infrastructurii rutiere de autostrazi si drumuri
nationale sunt:
a) Autostrazile si drumurile nationale, suprafetele de teren pe care sunt construite,
precum si terenurile situate de o parte si de alta a amprizei, care constituie
zona de siguranta a drumului
________________________________________________________________________________
Nr. Elementul concret Definirea elementului
crt.
________________________________________________________________________________
1. Reteaua de autostrazi si Ansamblul de elemente tehnice format din
drumuri nationale, astfel suprastructura si infrastructura drumului,
cum sunt prevazute in situat in cadrul amprizei cu terenul
aferent,
anexa nr. 1 la precum si suprafetele de teren situate de o
Hotararea Guvernului parte si de cealalta a drumului, care
nr. 540/2000 privind formeaza zonele de siguranta, in limitele
aprobarea incadrarii in prevazute in Ordonanta Guvernului nr.
43/1997
categorii functionale a privind regimul drumurilor, republicata, cu
drumurilor publice si a modificarile si completarile ulterioare
drumurilor de utilitate
privata deschise circulatiei
publice, cu modificarile
ulterioare
2. Podurile, tunelurile, Ansamblul elementelor constructive ale
viaductele, pasajele podurilor, podetelor, tunelelor, viaductelor
denivelate si alte lucrari si pasajelor denivelate, cu terenul aferent
de arta
3. Locurile de parcare, oprire Ansamblul elementelor constructive si al
si stationare, indicatoarele dotarilor locurilor de parcare, oprire,
de semnalizare rutiera si stationare, precum si al elementelor pentru
celelalte dotari pentru siguranta circulatiei
siguranta circulatiei
4. Lucrarile de consolidare, Zidurile de sprijin, polatele, pereurile,
de protectie si de aparare, pragurile, epiurile, apararile de maluri,
plantatiile rutiere si apeductele, drenurile, casiurile,
chesoanele,
terenurile aferente pe care plantatiile de arbori, arbusti, spatiile
sunt amplasate verzi si terenul aferent tuturor acestora
________________________________________________________________________________
b) Cladirile de serviciu si orice alte constructii, amenajari sau
instalatii destinate apararii sau exploatarii autostrazilor sau drumurilor
nationale, inclusiv terenurile necesare aferente
________________________________________________________________________________
Nr. Elementul concret Definirea elementului
crt.
________________________________________________________________________________
1. Cladirile de serviciu si Constructiile, amenajarile si instalatiile
orice alte constructii, (cladiri, soproane, rampe, depozite
materiale
amenajari sau instalatii antiderapante, rezervoare de carburanti,
destinate apararii sau imprejmuiri, anexe si altele asemenea),
exploatarii autostrazilor cu terenurile aferente, destinate, potrivit
ori drumurilor nationale, legii sau reglementarilor specifice,
apararii
inclusiv terenurile necesare sau exploatarii autostrazilor sau drumurilor
aferente nationale
________________________________________________________________________________