LEGE
Nr. 95 din 13 mai 1998
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 8/1997 privind stimularea
cercetarii-dezvoltarii si inovarii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 179 din 14 mai 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 8 din 31 ianuarie 1997 privind
stimularea cercetarii-dezvoltarii si inovarii, emisa in temeiul art. 1 lit. d)
din Legea nr. 142/1996 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 din 31 ianuarie
1997, cu urmatoarele modificari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"Ordonanta privind stimularea cercetarii stiintifice, dezvoltarii
tehnologice si inovarii"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Cercetarea stiintifica, dezvoltarea tehnologica si inovarea, denumite in
continuare cercetare-dezvoltare si inovare, sunt prioritati nationale."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Statul stimuleaza, prin masuri directe si indirecte, cercetarea-dezvoltarea
si inovarea, precum si crearea in economie a unui mediu favorabil difuziei,
absorbtiei si valorificarii rezultatelor cercetarii-dezvoltarii si inovarii,
pentru a asigura dezvoltarea economica durabila, cresterea bunastarii si
calitatii vietii si imbogatirea patrimoniului cunoasterii."
4. Dupa articolul 2 se introduce articolul 2^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 2^1
Conform principiilor statului democratic, nu exista limitari sau
constrangeri privind activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare. In
principal, aceasta se poate desfasura in cadrul categoriilor de unitati
prezentate mai jos, indiferent de tipul de proprietate si de forma de
organizare a acestora:
a) institute nationale de cercetare-dezvoltare;
b) unitati de cercetare-dezvoltare, organizate ca institutii publice in
subordinea autoritatilor administratiei publice centrale;
c) unitati sau structuri de cercetare-dezvoltare din cadrul invatamantului
superior;
d) unitati de cercetare stiintifica ale Academiei Romane, organizate ca
institutii publice;
e) unitati de cercetare-dezvoltare ale academiilor de ramura, organizate ca
institute nationale de cercetare-dezvoltare sau ca institutii publice;
f) societati comerciale de cercetare-dezvoltare, unitati sau compartimente
din cadrul societatilor comerciale sau al regiilor autonome, precum si unitati
de cercetare-dezvoltare in subordinea regiilor autonome;
g) muzee si alte unitati cu personalitate juridica."
5. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Alocarea de catre stat a resurselor financiare in acest scop este
prioritate a cheltuielilor bugetare.
(2) Resursele bugetare alocate prin bugetul de stat la cap.
<<Cercetare stiintifica>> trebuie sa tina seama de tendintele
mondiale in domeniu si sa nu fie mai mici de o cincime fata de resursele
bugetare alocate la cap. <<Invatamant>>."
6. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei este organul administratiei
publice centrale de specialitate in domeniul cercetarii-dezvoltarii si
inovarii, care are rolul si responsabilitatea de a defini, elabora, coordona si
asigura, in principal:
a) planificarea strategica si obiectivele acesteia;
b) politicile pentru atingerea obiectivelor planificarii strategice;
c) cadrul normativ metodologic, functional, operational si financiar in
care se realizeaza politicile;
d) atribuirea aplicarii politicilor;
e) monitorizarea, evaluarea si controlul realizarii politicilor.
(2) Academia Romana, Ministerul Educatiei Nationale si ceilalti ordonatori
principali de credite, care au, prin bugetul de stat, fonduri alocate pentru
cercetare stiintifica, isi finanteaza din acestea programe proprii, inclusiv
granturi de cercetare."
7. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei stimuleaza dialogul cu structurile
comunitatilor stiintifice si cu alte structuri ale societatii civile. In acest
scop, consulta si stimuleaza implicarea acestor structuri in definirea si
implementarea politicilor in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii,
inclusiv prin sustinere financiara."
8. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Terminologia specifica domeniului cercetarii-dezvoltarii si inovarii este
cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta."
9. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Planul national pentru cercetare-dezvoltare si inovare, denumit in
continuare planul national, este instrumentul prin care statul realizeaza
politica generala in domeniul cercetarii-dezvoltarii, al inovarii si asigura
corelarea acestora.
(2) Planul national, inclusiv evaluarea surselor necesare, este elaborat de
catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, pe perioade multianuale, si se
aproba, dupa analizarea si avizarea in Consiliul Interministerial pentru
Stiinta, Tehnologie si Inovare, prin hotarare a Guvernului."
10. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Planul national contine programe de cercetare-dezvoltare si programe de
stimulare a inovarii.
(2) Programele cuprinse in planul national se evalueaza, se detaliaza anual,
iar prevederile anuale se aproba de catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei,
care informeaza Guvernul asupra realizarii acestuia.
(3) La elaborarea, evaluarea si detalierea planului national, Ministerul
Cercetarii si Tehnologiei se consulta cu Colegiul Consultativ pentru
Cercetare-Dezvoltare si Inovare, denumit in continuare Colegiul consultativ.
(4) Colegiul consultativ are in componenta reprezentanti propusi de
comunitatile stiintifice, inclusiv universitare, si lucreaza in prezenta reprezentantilor
societatii civile.
Structura Colegiului consultativ reflecta competenta stiintifica, precum si
cererea si oferta in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii.
(5) Regulamentul-cadru si componenta Colegiului consultativ, precum si ale
organelor de lucru ale acestuia se aproba prin ordin al ministrului cercetarii
si tehnologiei.
(6) Pentru activitatea desfasurata, membrii Colegiului consultativ si ai
organelor de lucru ale acestuia sunt remunerati la nivelul gradului profesional
cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitatile
bugetare."
11. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Obiectivele strategice urmarite prin planul national sunt stabilite si
actualizate de catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in concordanta cu
prioritatile politicilor economice si sociale ale Guvernului."
12. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei prevede anual, in bugetul propriu,
resursele financiare necesare realizarii politicilor in domeniul
cercetarii-dezvoltarii si in domeniul stimularii inovarii.
(2) In acest scop, in bugetul Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, la
titlul <<Transferuri>> se inscriu sume de la bugetul de stat pentru
Fondul pentru cercetare-dezvoltare si Fondul pentru stimularea inovarii,
denumite, in sensul prezentei ordonante, fonduri, precum si sume reprezentand
bugete necesare contractarii unor servicii de consultanta si expertiza, pentru
realizarea de studii, analize, monitorizari, evaluari si alte activitati
similare in domeniul cercetarii-dezvoltarii si al inovarii, pentru evaluarea si
controlul conducerii programelor si proiectelor pentru seminarii si mese
rotunde, pentru actiuni promotionale de imagine si diseminare de informatii
stiintifice, pentru traduceri.
(3) Pentru serviciile de consultanta si expertiza prevazute la alin. (2),
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei poate, in urma unei competitii de oferte,
sa incheie contracte si cu persoane fizice, autorizate conform Decretului-lege
nr. 54/1990, cu modificarile ulterioare, cu profesori universitari,
conferentiari universitari, sefi de lucrari, cercetatori stiintifici atestati,
precum si cu experti autorizati. Aceste persoane nu au calitatea de colaborator,
in sensul art. 20 si al anexei nr. 11 la Legea nr. 40/1991, republicata, si
nici calitatea de angajat cu conventie civila, in sensul art. 2 din Legea nr.
83/1995.
(4) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei prevede, de asemenea, in bugetul
propriu, resurse financiare necesare efectuarii si a altor cheltuieli prevazute
de lege."
13. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Fondurile prevazute la art. 12 se constituie din resursele alocate de
la bugetul de stat pentru realizarea programelor prevazute in planul national.
(2) Alocatiile pentru programele multianuale se fac anual."
14. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei poate atribui conducerea de programe
institutiilor cu profil de cercetare-dezvoltare si inovare, universitatilor
acreditate sau structurilor acestora, agentilor economici, altor institutii
publice cu profil de cercetare-dezvoltare si inovare, precum si organizatiilor
neguvernamentale cu competente in domeniu, stabilite pe baza de criterii de
capabilitate, in sistem competitional sau in mod direct."
15. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Atribuirea conducerii programelor se face conform normelor metodologice,
care se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei."
16. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Conducatorii de programe atribuie proiecte, pe baza de contract civil
sau de contract de finantare, in sistem competitional sau, dupa caz, in mod
direct sau in sistem institutional, avand dreptul ca o cota-parte din valoarea
contractului sa fie prevazuta si utilizata pentru acoperirea cheltuielilor
proprii ocazionate de realizarea contractului. Cuantumul si categoriile de
cheltuieli, precum si alte conditii de acordare a acestei cote-parti se
stabilesc prin norme metodologice aprobate prin hotarare a Guvernului.
(2) Dupa caz, ofertele proiectelor sunt evaluate de catre comisii de
evaluare, in baza unor criterii si proceduri specifice, elaborate de Ministerul
Cercetarii si Tehnologiei."
17. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Proiectele pot fi realizate, dupa caz, si de catre una sau mai multe
persoane fizice.
(2) In situatia in care proiectul se atribuie unei persoane fizice,
aceasta, in calitate de conducator de proiect, trebuie sa fie autorizata sa
desfasoare activitati in mod independent, conform Decretului-lege nr. 54/1990,
cu modificarile ulterioare, in domeniul cercetarii-dezvoltarii, consultantei,
expertizei si altele asemenea.
(3) Persoana fizica, conducator de proiect, trebuie sa aiba competenta,
evaluata de catre comisiile de experti ale conducatorilor de programe. Sunt
exceptati de la evaluare profesorii universitari, conferentiarii universitari,
precum si cercetatorii stiintifici atestati."
18. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Programele de stimulare a cercetarii-dezvoltarii pot include
instrumente financiare destinate obtinerii unor rezultate de prestigiu, cat si
valorificarii acestora, inclusiv prin parteneriat international.
(2) Programele de stimulare a inovarii pot include in proiecte instrumente
financiare destinate stimularii directe a intreprinderilor, in special a celor mici
si mijlocii, prin care se valorifica rezultatele cercetarii-dezvoltarii, se
absoarbe inovarea sau se adopta un comportament de firma inovativa, inclusiv
prin parteneriat international si dezvoltare locala."
19. Dupa articolul 22 se introduce articolul 22^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 22^1
Prin utilizarea instrumentelor financiare, statul accepta existenta si
preluarea riscului pe piata, pentru finantarile de la bugetul de stat, in
vederea implementarii politicilor de cercetare-dezvoltare si inovare.
Incadrarea in situatia de esec este constatata de Ministerul Cercetarii si
Tehnologiei, pe baza unor analize efectuate de experti. Esecul pe piata nu
presupune obligativitatea recuperarii fondurilor cheltuite."
20. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Resursele alocate de la bugetul de stat pentru constituirea fondurilor
prevazute la titlul <<Transferuri>> din bugetul Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei, potrivit prevederilor prezentei ordonante, se aloca
expres catre si se contracteaza cu conducatorii de programe si cu conducatorii
si realizatorii de proiecte sau de parti din acestea, prin exceptare de la
prevederile art. 79 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul celorlalte cheltuieli
mentionate la art. 12 alin. (2) din prezenta ordonanta.
(3) Fondurile mentionate la alin. (1) si (2) nu se prevad in mod distinct
pe destinatari si categorii de cheltuieli, prin exceptare de la prevederile
art. 38 si ale art. 79 alin. (2) din Legea nr. 72/1996.
(4) Personalul care participa la realizarea proiectelor cuprinse in planul
national beneficiaza, lunar, pentru venitul obtinut din aceasta activitate, de
o reducere a impozitului cu 50% ."
21. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Guvernul va aproba, in termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare
a legii de aprobare a prezentei ordonante, normele metodologice prevazute la
art. 16, elaborate de Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, precum si pe cele
prevazute la art. 18 si 25, elaborate de Ministerul Cercetarii si Tehnologiei,
cu consultarea Ministerului Finantelor."
22. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare
a prezentei ordonante, Ministerul Cercetarii si Tehnologiei va stabili norme
metodologice privind modul de acordare a burselor de cercetare din fonduri
proprii."
23. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) Pentru anii 1997 si 1998, prevederile art. 8 alin. (1), art. 9, art. 12
lit. a) - c) si ale art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, astfel cum a
fost aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, referitoare la finantarea,
contractarea si valorificarea activitatii de cercetare-dezvoltare, cuprinsa in
Programul national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
<<ORIZONT 2000>>, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.095/1995,
precum si prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.096/1995 isi mentin in
continuare valabilitatea.
(2) Pentru anii 1997 si 1998, fondurile prevazute la art. 13 vor fi
constituite si vor functiona experimental.
(3) In cursul anului 1997, pe masura elaborarii si aprobarii planului
national, se vor finanta, in mod experimental, unele programe, in limita de
pana la 30% din sumele prevazute in acest an, pentru activitatea de
cercetare-dezvoltare, in bugetul Ministerului Cercetarii si Tehnologiei."
24. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Termenele prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
astfel cum a fost aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996 si, ulterior,
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 44/1996 si prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 91/1997, se prelungesc dupa cum urmeaza: termenul prevazut la
art. 25 alin. (1), precum si cel prevazut la art. 27, pana la data de 31
decembrie 1998."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si
finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 25 august 1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
134 din 27 iunie 1996, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum
urmeaza:
1. Articolul 13 alineatul (2) literele f) si j) vor avea urmatorul cuprins:
"f) cheltuieli pentru finantarea intretinerii, exploatarii,
functionarii si pazei instalatiilor speciale de interes national;"
"j) cheltuieli pentru mobilitatea specialistilor din activitatea de
cercetare-dezvoltare si inovare."
2. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Rezultatele cercetarilor, concretizate in active tangibile si
intangibile, efectuate si realizate din fonduri publice, se considera ca
apartin executantului, cu respectarea prevederilor art. 5 si 48 din Legea nr.
64/1991, daca prin contract nu s-a prevazut altfel, si se inregistreaza in
evidenta contabila a acestuia, indiferent de data finalizarii temelor, inclusiv
cele obtinute din contracte al caror beneficiar este sau a fost Ministerul
Cercetarii si Tehnologiei. Rezultatele cercetarilor finalizate in perioada 1
ianuarie 1993 - 31 decembrie 1995 se supun prevederilor prezentului articol.
(2) Comunicarea stiintifica, prin orice mijloace, va face obiectul
alineatului precedent, cu respectarea prevederilor legii privind proprietatea
intelectuala."
Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si
finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare, si Ordonanta Guvernului nr.
8/1997 privind stimularea cercetarii-dezvoltarii si inovarii, cu modificarile
ulterioare, se vor republica in Monitorul Oficial al Romaniei, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 6 aprilie
1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VASILE LUPU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 6 aprilie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
CRISTIAN SORIN DUMITRESCU
ANEXA 1
(la Ordonanta Guvernului nr. 8/1997)
In sensul prezentei ordonante se intelege prin:
1. cercetare fundamentala - activitatea orientata spre dobandirea de
cunostinte stiintifice noi, precum si spre formularea si verificarea de noi
ipoteze si teorii, fara a avea insa scop comercial sau industrial;
2. cercetare aplicativa - activitatea orientata catre obiective practice,
concretizata in investigatii cu caracter original, elaborate in scopul
dobandirii unor cunostinte noi pentru dezvoltarea de noi produse, procese sau
servicii sau pentru a imbunatati in mod semnificativ produsele, procesele sau
serviciile existente;
3. cercetare stiintifica - activitatile de cercetare fundamentala si de
cercetare aplicativa, privite impreuna;
4. cercetare precompetitiva - activitatea orientata spre transformarea
rezultatelor cercetarii aplicative in planuri, scheme sau documentatii pentru
noi produse, procese sau servicii, chiar daca acestea sunt destinate vanzarii
sau utilizarii, si care includ fabricarea modelului experimental si a primului
prototip, care nu pot fi utilizate in scopuri comerciale; cercetarea
precompetitiva nu include schimbarile periodice sau de rutina ale produselor,
liniilor de produs, proceselor de fabricatie, serviciilor sau ale altor
activitati existente deja, chiar si in cazul in care aceste schimbari
reprezinta imbunatatiri;
5. cercetare competitiva - activitatea orientata spre transformarea
rezultatelor cercetarii precompetitive in produse, procese si servicii care pot
raspunde, in mod direct, cererii pietei; include si activitatile de inginerie a
sistemelor, de inginerie si proiectare tehnologica;
6. dezvoltare-tehnologica - activitatile de cercetare precompetitiva si de
cercetare competitiva, privite impreuna si care contin activitatile de transfer
tehnologic si de valorificare a inventiilor, prin care se realizeaza
dezvoltarea, transferul si aplicarea rezultatelor cercetarii in economie si in
societate si care au ca scop introducerea si materializarea de noi produse,
procese si servicii, precum si perfectionarea celor existente;
7. cercetare-dezvoltare - activitatile de cercetare stiintifica si de dezvoltare
tehnologica, privite impreuna;
8. inovare - activitatea orientata catre generarea, asimilarea si
exploatarea noutatilor in sfera economica si in sfera sociala;
9. inovarea - ca produs - o noua functie sau imbunatatirea ori largirea
unei functionalitati a unui produs, proces sau serviciu, in oricare dintre
domenii, si care ar putea ori poate raspunde cererii pietei sau care ar putea
ori poate genera o noua cerere pe piata;
10. inovarea - ca proces - activitatea care permite aparitia inovarii - ca
produs, si care se bazeaza pe un comportament individual, social sau de firma,
creativ si dinamic; inovarea - ca proces include cercetarea-dezvoltarea;
11. inovare de produs - introducerea in circuitul economic a unui produs
nou sau cu unele caracteristici imbunatatite in mod semnificativ, astfel incat
sa se ofere consumatorului servicii noi sau imbunatatite;
12. inovare tehnologica - introducerea in circuitul economic a unui proces
sau a unei tehnologii ori ameliorarea semnificativa a celor existente, inclusiv
imbunatatirea metodelor de gestiune si organizare a muncii;
13. transfer tehnologic - activitatea de a disemina informatii, a explica,
a transfera cunostinte, a acorda consultanta si a comunica cu persoane care nu
sunt experti in problema, despre rezultatele cercetarii fundamentale,
aplicative si precompetitive, intr-un asemenea mod incat creste sansa aplicarii
unor astfel de rezultate, cu conditia sa existe un proprietar al rezultatelor;
14. valorificare - procesul prin care rezultatele cercetarii competitive
ajung sa fie utilizate, conform cerintelor activitatii industriale sau
comerciale, in viata sociala si culturala;
15. diseminare - transmiterea informatiilor, a experientei si a bunelor
practici, precum si cooperarea pentru promovarea inovarii, pentru sprijinirea
celor care vor sa-si creeze intreprinderi inovative si pentru sprijinirea
proiectelor inovative;
16. absorbtia inovarii - capacitatea mediului socioeconomic de a ingloba
inovarea, in mod deosebit in intreprinderi, de a utiliza, transforma si largi
cunostintele despre rezultatele inovarii, in scopul de a se largi posibilitatea
aplicarii acestor rezultate in noi produse, procese sau servicii;
17. difuzia inovarii - modalitatea prin care se raspandeste inovarea prin
intermediul mecanismelor de piata sau prin alte mijloace;
18. proiect - un scop bine definit, care este prevazut sa se realizeze
intr-o perioada determinata si in limitele resurselor alocate si caruia ii este
atasat un set de reguli, obiective si activitati;
19. proiect tehnologic inovativ - proiectul prin care o intreprindere poate
introduce sau achizitiona o noua tehnologie, utilaj specific, echipament,
instalatie, in vederea obtinerii unor produse, procese sau servicii noi ori
imbunatatite, sau prin care se urmareste producerea unor noi produse ori
servicii, cerute pe piata, sau prin care se adopta un comportament inovativ;
20. tema in programe de cercetare-dezvoltare - cadrul de referinta al unei
necesitati, al uneia sau mai multor discipline in domeniul
cercetarii-dezvoltarii, al unei tehnologii ori al unui sector sau al unui
domeniu al societatii, pentru care se pot defini proiecte;
21. tema in programe de stimulare a inovarii - o disciplina a inovarii - ca
proces, un set coerent de alternative pentru abordari actuale sau o industrie
in care rezultatele unui proiect de inovare pot fi absorbite sau difuzate;
22. program - set de teme care au legatura intre ele si prin care se
urmareste implementarea unei politici;
23. politica - directia, desfasurarea sau modul de actiune, adoptate de
catre Guvern, de catre un minister sau de catre un alt organ de specialitate al
administratiei publice centrale, precum si al administratiei publice locale;
24. conducere de program/proiect - activitatea de a controla si de a
administra conducerea unui program/proiect, prin monitorizarea performantelor
si prin decizie, in baza unui plan predefinit;
25. consultant - persoana fizica sau juridica care acorda consultanta sau
servicii profesionale;
26. expert - persoana fizica sau juridica avand cunostinte, pricepere si
specializare intr-un anumit domeniu;
27. organizatie neguvernamentala - persoana juridica romana de drept public
sau privat, de interes obstesc, nepolitica, fara scop lucrativ, recunoscuta,
potrivit legii, ca avand personalitate juridica si care nu este investita cu
exercitiul autoritatii de stat si nici nu face parte din sistemul
administratiei publice;
28. grant - alocatia nerambursabila catre persoane fizice, organizatii
neguvernamentale, agenti economici si institutii publice;
29. instrumente financiare - modalitatile de interventie financiara pentru
a reduce riscul pe piata sau pentru alte scopuri, prin oferirea de capital in
mod ocazional sau in mod constant pe o perioada; astfel de instrumente sunt:
grant, subventie, participare la capital, capital de start, capital de risc,
microcredit, fond de dezvoltare si altele asemenea;
30. demonstrare activitatea care urmareste sa dovedeasca atat viabilitatea
unei noi tehnologii, cat si, dupa caz, posibilele sale avantaje economice, in
scopul aplicarii de noi tehnologii si de implicare a participarii atat a
producatorilor, cat si a utilizatorilor;
31. monitorizare activitatea de a urmari, observa, masura si verifica, in
mod sistematic, o activitate din punct de vedere al performantelor si al
eficientei folosirii resurselor umane, materiale si financiare, precum si de a
concepe masurile adecvate pentru atingerea obiectivelor stabilite in conditiile
predefinite.