ORDONANTA DE URGENTA Nr. 69 din 16 septembrie 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2001 privind resursele acvatice
vii, pescuitul si acvacultura
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 883 din 28 septembrie 2004
Avand in vedere necesitatea adoptarii rapide a unui cadru juridic in
conformitate cu reglementarile Uniunii Europene, clarificarea structurilor si
responsabilitatilor institutionale, inclusiv a intaririi activitatilor de
control, cazuri extraordinare care determina adoptarea unei reglementari
urgente in domeniul pescuitului si acvaculturii,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Legea nr. 192/2001 privind resursele acvatice vii, pescuitul si
acvacultura, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 627
din 2 septembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Obiectivele prezentei legi sunt:
a) urmarirea unei exploatari durabile a resurselor acvatice vii din
bazinele piscicole naturale, favorizand dezvoltarea durabila si adoptarea
masurilor necesare pentru a conserva si regenera aceste resurse si ecosistemele
acvatice;
b) protejarea resurselor acvatice vii, care se gasesc in zone protejate, in
conformitate cu reglementarile specifice in acest domeniu;
c) dezvoltarea activitatii de acvacultura;
d) promovarea formarii profesionale a personalului din domeniul pescaresc;
e) stimularea asocierii;
f) stimularea consumului produselor pescaresti, in special al celor
excedentare si/sau subexploatate;
g) stimularea comertului responsabil, care sa contribuie la conservarea
resurselor acvatice vii;
h) imbunatatirea calitatii produselor pescaresti, transparenta pietei si
informarea consumatorului;
i) stimularea cercetarii stiintifice in domeniul pescaresc;
j) protectia resurselor acvatice vii, prin activitatile desfasurate in
perimetrul Rezervatiei Biosferei <<Delta Dunarii>>, care se supun
si reglementarilor specifice ale acesteia."
2. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Strategia in domeniul protectiei resurselor acvatice vii si pescuitului
in bazinele piscicole naturale, precum si in bazinele piscicole amenajate, al
acvaculturii si valorificarii productiei, indiferent de forma de proprietate
sau de administrare, se elaboreaza de Agentia Nationala pentru Pescuit si
Acvacultura si se aproba de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale si de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor.
(2) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si Ministerul
Mediului si Gospodaririi Apelor finanteaza cheltuielile privind realizarea
obiectivelor si actiunilor prevazute in strategie."
3. Dupa titlul I "Dispozitii generale" se introduce titlul I^1 cu
urmatorul cuprins:
"TITLUL I^1
Reorganizarea sectorului pescaresc
Art. 7^1
Pentru elaborarea si implementarea strategiei si politicilor privind
administrarea si protejarea resurselor acvatice vii existente in apele maritime
si continentale, administrarea amenajarilor piscicole si piata produselor
pescaresti, se infiinteaza Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura,
institutie publica, cu personalitate juridica, ca organ de specialitate in
subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale,
finantata integral de la bugetul de stat.
Art. 7^2
Sediul Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura este in municipiul
Bucuresti si este asigurat de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale.
Art. 7^3
Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura are urmatoarele atributii
principale si responsabilitati:
a) elaboreaza strategia si politicile necesare in domeniul pescuitului si
acvaculturii;
b) coordoneaza si monitorizeaza activitatea de pescuit si acvacultura;
c) stabileste metodologia de evaluare a resurselor acvatice vii si a
cotelor anuale admisibile de pescuit;
d) tine Registrul unitatilor de productie din acvacultura;
e) aproba preturile de pornire a licitatiei pentru concesionarea resurselor
acvatice vii si a terenurilor pe care sunt amplasate amenajarile piscicole,
propuse de Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol;
f) elaboreaza proiecte de reglementari in domeniul pescuitului si
protectiei resurselor acvatice vii, in conformitate cu obligatiile asumate de
Romania prin semnarea acordurilor de aderare la conventiile si organismele
internationale;
g) coordoneaza si monitorizeaza privatizarea societatilor comerciale cu
profil piscicol si concesionarea terenurilor pe care sunt amplasate amenajarile
piscicole aflate in portofoliul Companiei Nationale de Administrare a Fondului
Piscicol;
h) desfasoara activitati de control privind respectarea legislatiei in
domeniu, prin Inspectia Piscicola, institutie publica cu personalitate
juridica;
i) tine Fisierul navelor si ambarcatiunilor de pescuit;
j) colaboreaza cu ministerele si organele de specialitate, cu autoritatile
administratiei publice locale si cu alte organisme interne si internationale
implicate in activitatea de pescuit si acvacultura.
Art. 7^4
Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura este condusa de un
presedinte cu rang de director general, numit prin ordin al ministrului
agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.
Art. 7^5
Organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Pescuit si
Acvacultura, patrimoniul, mijloacele de transport specializate, precum si
numarul maxim de posturi se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 7^6
Personalul din cadrul Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura este
format din functionari publici si personal contractual.
Art. 7^7
Salarizarea personalului din cadrul Agentiei Nationale pentru Pescuit si
Acvacultura se face potrivit prevederilor legale.
Art. 7^8
Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Agentiei Nationale
pentru Pescuit si Acvacultura se asigura de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale."
4. Alineatele (2) si (3) ale articolului 9 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol se subroga
Agentiei Domeniilor Statului in ceea ce priveste drepturile si obligatiile ce
rezulta din contractele incheiate de Agentia Domeniilor Statului cu agenti
contractanti ce detin in exploatare sau in administrare amenajari piscicole.
(3) Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol preia cu titlu
gratuit actiunile pe care Agentia Domeniilor Statului le detine la societatile
comerciale cu profil piscicol, precum si terenurile detinute de Agentia
Domeniilor Statului aflate sub luciu de apa, in baza unui protocol de
predare-preluare aprobat prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si
dezvoltarii rurale."
5. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol are urmatoarele
atributii principale:
a) aplica strategia nationala in ceea ce priveste protejarea resurselor
acvatice vii si exploatarea durabila a acestora;
b) raspunde de exploatarea durabila, prin pescuit, a resurselor acvatice
vii administrate, la nivelul cotelor alocate prin captura totala admisibila;
c) privatizeaza societatile comerciale cu profil piscicol si/sau
amenajarile piscicole pe care le are in portofoliu;
d) concesioneaza terenurile pe care sunt amplasate amenajarile piscicole
din domeniul public sau privat al statului;
e) concesioneaza resursele acvatice vii din bazinele piscicole naturale;
f) elaboreaza caietele de sarcini in vederea privatizarii si/sau
concesionarii;
g) propune Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura preturile de
pornire a licitatiei pentru concesionarea resurselor acvatice vii si a
terenurilor pe care sunt amplasate amenajarile piscicole si le supune spre
aprobare;
h) indeplineste functia de organism intermediar pentru Programul
operational sectorial pentru pescuit, prin realizarea unor atributii delegate
de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, in baza unor
acorduri interinstitutionale;
i) desfasoara orice alte activitati stabilite prin regulamentul de
organizare si functionare.
(2) Ceilalti administratori ai statului pentru resurse acvatice vii
indeplinesc atributiile prevazute la alin. (1), fiecare in zona lui de
administrare, conform competentelor specifice."
6. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Veniturile incasate de Compania Nationala de Administrare a Fondului
Piscicol se vireaza semestrial la bugetul de stat dupa deducerea cheltuielilor
proprii aprobate prin bugetul de venituri si cheltuieli.
(2) Constituie venituri incasate de Compania Nationala de Administrare a
Fondului Piscicol urmatoarele:
a) venituri din incasarea redeventei, conform contractelor de concesionare
a resurselor acvatice vii, a terenurilor pe care sunt amplasate amenajarile
piscicole, a bunurilor, a activitatilor si a serviciilor specifice;
b) venituri incasate din vanzarea actiunilor emise de societatile
comerciale aflate in portofoliul Companiei Nationale de Administrare a Fondului
Piscicol;
c) venituri incasate din vanzarea activelor cu destinatie piscicola din
patrimoniul Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol;
d) tarife pentru desfasurarea activitatii de acvacultura in bazinele
piscicole naturale;
e) venituri obtinute din contracte de arenda, precum si cele obtinute in
baza altor contracte;
f) venituri provenite din activitati comerciale;
g) venituri din dobanzi bancare;
h) venituri din dividende;
i) venituri realizate din vanzarea caietelor de sarcini si a dosarelor de
prezentare;
j) venituri din chirii;
k) alte venituri.
(3) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Companiei Nationale
de Administrare a Fondului Piscicol se asigura integral din venituri proprii.
(4) Constituie cheltuieli ale Companiei Nationale de Administrare a
Fondului Piscicol urmatoarele:
a) cheltuieli pentru finantarea programelor de populare si repopulare;
b) cheltuieli pentru finantarea activitatii de cercetare, pentru protectia
resurselor acvatice vii, pentru stabilirea capturilor totale admisibile, pentru
studii de promovare si marketing al produselor piscicole;
c) cheltuieli pentru finantarea construirii infrastructurii necesare
pescuitului;
d) cheltuieli legate de plata onorariilor pentru consultanti, cabinete sau
societati profesionale de avocatura;
e) cheltuieli aferente lansarii ofertei de vanzare pe piata de capital,
inclusiv comisioanele si taxele;
f) costuri implicate de inchiderea operationala, reorganizarea si/sau lichidarea
societatilor comerciale cu profil piscicol;
g) plata rapoartelor de evaluare, cheltuieli de publicitate, taxe
notariale, taxe de registru, taxe judiciare si de timbru, taxe pentru avize de
mediu;
h) cheltuieli pentru inregistrarea transferului actiunilor de la Agentia
Domeniilor Statului la Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol;
i) sumele platite efectiv cumparatorilor in executarea garantiilor acordate
acestora si/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea
pretentiilor formulate de cumparatori;
j) sumele platite efectiv concesionarilor in executarea contractelor de
concesiune cu titlu de despagubiri pentru nerespectarea obligatiilor de mediu
si/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea pretentiilor
formulate de acestia;
k) cheltuieli cu asigurarile;
l) sumele platite efectiv tertilor in vederea pregatirii procesului de
concesionare;
m) cheltuieli corespunzatoare intocmirii balantei terenurilor, stabilirii
bonitatii terenurilor pe clase de calitate, in vederea calcularii redeventei,
pentru verificarea respectarii tehnologiilor, alte impozite si taxe;
n) cheltuieli pentru preluarea, transportul, depozitarea, conditionarea si
valorificarea redeventei in natura;
o) alte cheltuieli prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.
(5) Sumele ce se vireaza la bugetul de stat se stabilesc ca diferenta intre
veniturile totale incasate efectiv pana la finele semestrului si cheltuielile
totale aprobate prin bugetul de venituri si cheltuieli pentru aceeasi perioada.
(6) Virarea sumelor calculate potrivit alin. (4) se efectueaza in termen de
30 de zile de la data expirarii semestrului incheiat.
(7) Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol are obligatia sa
deruleze fondurile rezultate din activitatile desfasurate prin conturi deschise
la Trezoreria Statului.
(8) Bugetul de venituri si cheltuieli al Companiei Nationale de
Administrare a Fondului Piscicol se aproba prin hotarare a Guvernului."
7. Articolul 12 se abroga.
8. Articolele 13^1 si 13^2 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 13^1
(1) Licenta de pescuit este un document netransmisibil, emis de Agentia
Nationala pentru Pescuit si Acvacultura pe baza datelor inregistrate in
Fisierul navelor si ambarcatiunilor de pescuit, care da dreptul unei
nave/ambarcatiuni sa desfasoare activitatea de pescuit comercial si care va
cuprinde date privind proprietarul sau, dupa caz, administratorul
navei/ambarcatiunii, caracteristicile tehnice ale acesteia, zona de pescuit,
metodele, uneltele si echipamentele de pescuit prevazute la bord, precum si
perioada de valabilitate.
(2) In cazul transmiterii proprietatii navei/ambarcatiunii, in termen de 30
de zile de la data transmiterii, noul proprietar va comunica Agentiei Nationale
pentru Pescuit si Acvacultura schimbarea proprietarului, in vederea eliberarii
unei noi licente de pescuit.
(3) Neutilizarea licentei de pescuit pe o durata de 60 de zile fara o cauza
justificata, in perioada sa de valabilitate, va fi considerata ca o renuntare a
titularului la activitatea de pescuit, procedandu-se la excluderea definitiva a
navei/ambarcatiunii din fisier.
(4) Navele si ambarcatiunile de pescuit au obligatia de a avea la bord
licenta de pescuit.
Art. 13^2
(1) Autorizatia de pescuit in scop comercial si/sau recreativ/sportiv este
un document eliberat de administratorii resurselor acvatice vii si va contine
date referitoare la identificarea navei/ambarcatiunii, perioada de
valabilitate, zona de pescuit, modalitatea de pescuit si cota alocata pe
specii.
(2) Un ansamblu de nave/ambarcatiuni cu aceleasi caracteristici si care
activeaza in aceeasi zona de pescuit va putea primi o autorizatie colectiva de
pescuit.
(3) Autorizatia de pescuit in scop comercial se va elibera si in cazul
exercitarii activitatii de pescuit in ape ce nu apartin jurisdictiei sau
suveranitatii romane de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale, in conformitate cu prevederile acordurilor internationale incheiate de
Romania.
(4) Detinatorii autorizatiilor de pescuit in scop comercial si/sau
recreativ/sportiv sunt obligati sa marcheze zonele care fac obiectul acestora,
in termen de 30 de zile de la data eliberarii autorizatiilor, sub controlul
administratorului resurselor acvatice vii.
(5) Capturarea reproducatorilor din bazinele piscicole naturale, necesari
activitatilor de reproducere artificiala din amenajarile piscicole, se face in
baza unei autorizatii speciale eliberate de Agentia Nationala pentru Pescuit si
Acvacultura, cu acordul administratorului resurselor acvatice vii."
9. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Administratorii si beneficiarii dreptului de pescuit exercita cu personal
specializat paza resurselor acvatice vii, a exploatarii acestora, controlul
activitatilor de pescuit, combaterea pescuitului ilegal, furturilor,
distrugerilor si degradarilor."
10. Dupa articolul 22 se introduc articolele 22^1, 22^2 si 22^3, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 22^1
Personalul de paza este dotat, in conditiile legii, cu armament si
echipament corespunzator.
Art. 22^2
In timpul exercitarii atributiilor de serviciu personalul de paza este
asimilat personalului care indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii
publice.
Art. 22^3
La nivelul structurilor teritoriale proprii organizarea activitatii de paza
este reglementata prin statutul administratorilor."
11. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Unitatile de politie, ale Politiei de frontiera si ale Jandarmeriei
sprijina actiunile de paza a resurselor acvatice vii, potrivit atributiilor ce
le revin in temeiul legii."
12. Articolul 28 se abroga.
13. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Licentierea agentilor economici care desfasoara activitate de
acvacultura se face, conform prezentei legi, de catre Agentia Nationala pentru
Pescuit si Acvacultura.
(2) Agentii economici care poseda autorizatie de pescuit in scop comercial
in bazinele piscicole naturale in care se poate desfasura si activitate de
acvacultura pot desfasura aceasta activitate, la cerere, in baza unei licente
de acvacultura si a platii unui tarif anual, al carui nivel se stabileste in
baza productivitatii naturale, platit administratorilor resurselor acvatice
vii.
(3) Productivitatea naturala a bazinelor piscicole naturale in care se
poate practica acvacultura se stabileste de o institutie de cercetare de
profil, in baza studiilor efectuate, si se aproba de Agentia Nationala pentru
Pescuit si Acvacultura.
(4) In cadrul Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura se
infiinteaza Registrul unitatilor de productie din acvacultura, cu caracter
administrativ, care va cuprinde toate unitatile si instalatiile folosite pentru
activitatea de acvacultura. In registru se vor mentiona date privind
proprietarul sau administratorul unitatii, date tehnice de constructie si
functionare, precum si speciile cultivate.
(5) Unitatile de productie incluse in Registrul unitatilor de productie din
acvacultura vor primi licenta de acvacultura pentru o perioada determinata,
eliberata de Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura.
(6) Orice modificare privind schimbarea proprietarului sau
administratorului, precum si modificarile privind capacitatea de productie si
speciile cultivate trebuie comunicate, in termen de 30 de zile de la data
modificarii survenite, Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura, in
vederea reactualizarii registrului si eliberarii unei noi licente de acvacultura,
dupa caz."
14. Articolul 35^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35^1
Introducerea in cultura a speciilor de pesti sau de alte vietuitoare
acvatice noi, provenite din import, se face cu avizul prealabil al Agentiei
Nationale pentru Pescuit si Acvacultura si al autoritatii publice centrale
pentru protectia mediului si gospodarirea apelor."
15. Articolul 38^25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38^25
(1) Anual, la propunerea Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura,
prin ordin comun al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale
si al ministrului mediului si gospodaririi apelor se vor stabili perioadele si
zonele de prohibitie a pescuitului, precum si zonele de protectie a resurselor
acvatice vii.
(2) Perioadele si zonele de prohibitie se stabilesc cu respectarea
prevederilor cuprinse in anexele nr. 1 si 2.
(3) In zonele de protectie pot fi incluse zone de reproducere, de hranire
si/sau de iernare a unor specii de pesti si alte vietuitoare acvatice cu valoare
economica si/sau ecologica deosebite ori aflate in pericol.
(4) In zonele de protectie sunt interzise total sau partial activitatea de
pescuit, lucrarile hidrotehnice sau activitatile economice care pun in pericol
echilibrul ecosistemelor acvatice protejate, cu exceptia pescuitului in scop
stiintific si a masurilor de prevenire a inundatiilor.
(5) Zonele de protectie se aproba de Agentia Nationala pentru Pescuit si
Acvacultura, la propunerea administratorilor resurselor acvatice vii din
domeniul public.
(6) Pentru apele care constituie frontiera de stat perioadele de
prohibitie, regulile de pescuit, precum si zonele de protectie a resurselor
acvatice vii se stabilesc in concordanta cu conventiile internationale
incheiate cu statele riverane.
(7) Persoanele fizice sau juridice care folosesc apele din domeniul public
in alte scopuri decat cel piscicol sunt obligate sa ia masurile necesare pentru
a impiedica perturbarea regimului hidrologic natural, distrugerea habitatelor
speciilor de flora si fauna, precum si absorbtia resurselor acvatice vii prin
statiile de pompare.
(8) Administratorii si beneficiarii resurselor acvatice vii din bazinele
piscicole naturale au obligatia sa execute lucrari pentru protectia si
refacerea habitatelor naturale."
16. Articolele 55^1 - 55^4 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 55^1
Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei:
a) plasarea uneltelor de pescuit fixe sau in deriva pe mai mult de doua
treimi din latimea raurilor sau a canalelor;
b) utilizarea setcilor sau avelor de orice fel in cadrul complexului
lagunar Razelm - Sinoe, in ghiolurile Belciuc - Erenciuc si in lacurile
litorale;
c) nemarcarea uneltelor de pescuit sau a zonelor de pescuit;
d) neducerea la indeplinire, la termenele si in conditiile stabilite, a
masurilor dispuse de catre inspectorul piscicol.
Art. 55^2
Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei:
a) oprirea, abaterea apelor curgatoare sau scurgerea apei totala/partiala
din bazinele piscicole amenajate, fara acordul administratorului,
proprietarului sau al detinatorului folosintei piscicole;
b) introducerea in bazinele piscicole naturale sau in bazinele piscicole
amenajate, fara avizul Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura, a
speciilor, raselor sau hibrizilor de resurse acvatice vii, altele decat cele
existente;
c) lipsa licentei pentru desfasurarea activitatii de acvacultura.
Art. 55^3
Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 16.000.000 lei la 32.000.000 lei:
a) retinerea la bord, transbordarea, descarcarea sau comercializarea
exemplarelor sub dimensiunea minima legala;
b) pescuitul lostritei fara autorizatie speciala eliberata de
administratorul resurselor acvatice vii;
c) refuzul de a permite accesul personalului autorizat pentru controlul
navelor/ambarcatiunilor si autovehiculelor in unitatile de acvacultura, precum
si in perimetrul bazinelor piscicole exploatate prin pescuit recreativ/sportiv
sau comercial;
d) neinscrierea sau stergerea numarului de identificare al
navelor/ambarcatiunilor de pescuit, precum si al navelor/ambarcatiunilor
auxiliare de pescuit.
Art. 55^4
Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei:
a) distrugerea sau degradarea din culpa a digurilor, barajelor si
canalelor, a taluzurilor si malurilor, a instalatiilor hidrotehnice aferente
amenajarilor piscicole;
b) distrugerea sau degradarea din culpa a trecatoarelor pentru pesti, a
toplitelor si a cascadelor podite;
c) distrugerea, degradarea sau micsorarea din culpa a zonelor de protectie
perimetrala a bazinelor piscicole amenajate;
d) neinstalarea sau distrugerea dispozitivelor care impiedica intrarea
pestilor in sistemele de alimentare cu apa, irigatii, precum si in instalatiile
hidroenergetice;
e) neluarea, la constructia sau golirea lacurilor de acumulare, a masurilor
pentru curatarea zonelor de pescuit si pentru protejarea si salvarea resurselor
acvatice vii;
f) aruncarea sau depozitarea rumegusului, deseurilor menajere si zootehnice
si a oricaror materii si materiale, produse si substante poluante pe malurile
raurilor, paraielor, lacurilor, baltilor si bazinelor piscicole amenajate;
g) pescuitul cu momeli metalice si cu pesti artificiali in raurile populate
cu lostrita;
h) prinderea pestelui cu unelte de plasa si cu pripoane in raurile si
lacurile din zona de munte, precum si in raurile colinare si de ses, cu
exceptia Dunarii si Prutului;
i) pescuitul in scop comercial pe cursul unei ape curgatoare in zona de 500
m aval de baraj;
j) neexecutarea lucrarilor pentru protectia si refacerea habitatelor
naturale ale resurselor acvatice vii."
17. Articolul 56^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 56^1
(1) Urmatoarele fapte constituie infractiune si se sanctioneaza cu amenda
de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei:
a) lipsa licentei de pescuit pentru nave si ambarcatiuni si/sau a
autorizatiei de pescuit;
b) producerea, importul, comercializarea, detinerea sau folosirea la
pescuit de catre persoanele neautorizate a navoadelor, voloacelor, setcilor,
avelor, prostovoalelor, varselor, vintirelor, precum si a altor tipuri de
unelte de pescuit comercial;
c) pescuitul cu unelte de pescuit avand ochiul de plasa sub dimensiunile
minime prevazute de lege;
d) reducerea debitului si a volumului de apa in amenajarile piscicole in
scop de furt, respectiv pentru pescuit ilegal;
e) inchiderea, obturarea, bararea cu garduri pescaresti sau cu unelte de
pescuit de orice fel a canalelor si a garlelor de legatura cu lacurile, baltile
sau terenurile inundate, de catre persoane neautorizate;
f) furtul de peste, prin orice mijloace si metode, din amenajarile
piscicole.
(2) Tentativa se pedepseste."
18. Dupa articolul 56^1 se introduce articolul 56^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 56^2
(1) Urmatoarele fapte constituie infractiune si se sanctioneaza cu amenda
penala de la 300.000.000 lei la 800.000.000 lei:
a) pescuitul in scop comercial in bazinele piscicole naturale, prin orice
metode si mijloace, al pestilor sau al altor vietuitoare acvatice, in perioada
de prohibitie, precum si distrugerea icrelor embrionate de peste din zonele de
reproducere naturala;
b) producerea, importul, confectionarea, detinerea sau comercializarea
uneltelor de pescuit din plasa monofilament;
c) pescuitul cu ostia, sulita, tepoaica si cu orice alte unelte intepatoare
si agatatoare, prin greblare sau harponare;
d) pescuitul sau omorarea deliberata a mamiferelor marine;
e) pescuitul electric neautorizat, pescuitul cu materiale explozive,
pescuitul cu substante toxice si narcotice de orice fel, pescuitul cu unelte
din plasa monofilament, precum si folosirea armelor de foc in scopul omorarii
pestilor sau a vietuitoarelor acvatice;
f) pescuitul sturionilor sau al lostritei sub dimensiunile legale in alt
scop decat pentru repopulare;
g) detinerea, transportul sau comercializarea ilegala a pestelui, icrelor
si produselor din peste fara documente legale.
(2) Tentativa se pedepseste.
(3) Urmarirea si judecarea infractiunilor prevazute la alin. (1) se fac in
regim de urgenta, potrivit dispozitiilor Codului de procedura penala privind
urmarirea si judecarea infractiunilor flagrante."
19. Articolul 57^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 57^1
Cand infractiunile prevazute la art. 56^1 si 56^2 sunt savarsite de
persoane cu atributii de constatare a contraventiilor si infractiunilor la
prezenta lege, pedepsele se dubleaza."
20. Articolul 61^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61^1
(1) Cuantumul despagubirilor datorate pentru pagube cauzate resurselor acvatice
vii prin infractiuni/contraventii se stabileste de experti, se hotaraste de
instantele judecatoresti si revine, dupa caz, bugetului de stat si/sau
administratorilor resurselor acvatice vii din bazinele piscicole naturale
si/sau proprietarilor/detinatorilor bazinelor piscicole amenajate.
(2) In vederea stabilirii despagubirilor datorate pentru pagube cauzate
resurselor acvatice vii, prin contraventii/infractiuni savarsite in perioada de
prohibitie, in perimetrul rezervatiilor sau al bazinelor piscicole amenajate,
se va avea in vedere triplul pretului de piata, pe specii, pentru peste si alte
vietuitoare acvatice, din ziua si zona in care s-a savarsit fapta."
21. Articolul 62^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62^1
(1) Sunt supuse confiscarii uneltele si ambarcatiunile de pescuit,
mijloacele de transport, armele de foc si orice alte bunuri care au fost
folosite la savarsirea faptei.
(2) Bunurile rezultate din savarsirea contraventiei/infractiunii, constand
in peste, icre, alte vietuitoare si produse acvatice, sunt, de asemenea, supuse
confiscarii.
(3) In cazurile de confiscare a bunurilor prevazute la alin. (1) si (2),
organele de constatare dispun, prin documentul incheiat, valorificarea lor in
conditiile legii."
22. Articolul 63^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63^1
Constatarea faptelor ce constituie contraventii sau infractiuni si
aplicarea sanctiunilor contraventionale la prezenta lege se fac de catre
personalul cu drept de control din cadrul Inspectiei Piscicole, de personalul
abilitat din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, de personalul cu
drept de control al Garzii Nationale de Mediu si de catre personalul cu drept
de control din cadrul Administratiei Rezervatiei Biosferei <<Delta
Dunarii>>, pentru zona sa de responsabilitate, precum si de catre
persoanele imputernicite prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si
dezvoltarii rurale."
23. Punctele 3 - 6 din anexa nr. 4 se abroga.
24. Punctul 7 din anexa nr. 4 va avea urmatorul cuprins:
"7. Metodele de pescuit, uneltele de pescuit si dimensiunile minime
ale ochiurilor plaselor folosite la confectionarea uneltelor de pescuit se
stabilesc anual prin ordinul de prohibitie."
Art. 2
(1) Prevederile art. 7^5 din Legea nr. 192/2001, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, se duc la indeplinire in termen de 30
de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Prevederile art. 9 alin. (3) din Legea nr. 192/2001, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, se aduc la indeplinire in termen de 15
zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 3
In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii
rurale, se va stabili modul de atribuire si modelul autorizatiilor si
permiselor de pescuit, la propunerea Agentiei Nationale pentru Pescuit si
Acvacultura.
Art. 4
Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura stabileste, in termen de 6
luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, modul de
operare a Registrului unitatilor de productie din acvacultura, criteriile si
conditiile de acordare a licentei de acvacultura, precum si perioada de valabilitate
a acesteia.
Art. 5
Legea nr. 192/2001 privind resursele acvatice vii, pescuitul si
acvacultura, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 627
din 2 septembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu
cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica, dandu-se
textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Nicolae Istudor,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
p. Ministrul mediului si
gospodaririi apelor,
Florin Stadiu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat