HOTARARE Nr. 634 din 24 septembrie 1998
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regionala in Romania si a Regulamentului-cadru de organizare si
functionare a consiliilor pentru dezvoltare regionala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 379 din 5 octombrie 1998
In temeiul prevederilor art. 20 din Legea nr. 151/1998 privind dezvoltarea
regionala in Romania,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
(1) Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regionala in Romania, prevazute in anexa nr. 1, precum si
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor pentru dezvoltare
regionala, prevazut in anexa nr. 2.
(2) Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ioan Muresan
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionala in Romania
CAP. 1
Regiunile de dezvoltare
Art. 1
Dezvoltarea regionala este ansamblul politicilor autoritatilor
administratiei publice centrale si locale, elaborate in scopul imbunatatirii
performantelor economice ale unor arii geografice constituite in "regiuni
de dezvoltare" si care beneficiaza de sprijinul Guvernului, al Uniunii
Europene si al altor institutii si autoritati nationale si internationale
interesate.
Art. 2
(1) Regiunile de dezvoltare, denumite in continuare regiuni, sunt zone ce
corespund unor grupari de judete, constituite prin asocierea voluntara a
acestora pe baza de conventie semnata de reprezentantii consiliilor judetene
si, respectiv, ai Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(2) Regiunile constituie cadrul de concepere, implementare si evaluare a
politicilor de dezvoltare regionala, precum si de culegere a datelor statistice
specifice, in conformitate cu reglementarile europene emise de Eurostat pentru
nivelul al doilea de clasificare teritoriala, NUTS 2, existent in Uniunea
Europeana.
Art. 3
(1) In vederea constituirii regiunii, consiliile judetene si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti solicita, in scris, acordul consiliilor
locale interesate. Acordul se considera dat printr-o hotarare a consiliului
local adoptata in acest scop.
(2) Prin hotararea prevazuta la alin. (1), consiliul local isi desemneaza
si delegatul la reuniunea organizata la nivel judetean, in vederea stabilirii
reprezentantilor judetului, in consiliul pentru dezvoltare regionala.
(3) Hotararea unui consiliu judetean, respectiv local, de a face parte
dintr-o regiune ii da dreptul acestuia sa beneficieze de proiecte finantate din
Fondul de dezvoltare regionala.
(4) Fiecare judet poate face parte dintr-o singura regiune.
(5) Constituirea regiunilor nu exclude posibilitatea asocierii
localitatilor din judete diferite pentru realizarea unor lucrari de interes
comun, interjudetean, potrivit dispozitiilor Legii nr. 69/1991 privind
administratia publica locala, republicata, cu modificarile ulterioare.
CAP. 2
Structuri teritoriale pentru dezvoltare regionala
Art. 4
In fiecare regiune se constituie si functioneaza un consiliu pentru
dezvoltare regionala, denumit in continuare consiliu regional.
Art. 5
(1) In conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2), presedintele fiecarui
consiliu judetean din regiune convoaca delegatii desemnati de consiliile locale
comunale, orasenesti si municipale din judet, separat, pe categorii de
consilii, astfel incat din fiecare categorie sa fie ales cate un reprezentant
care va face parte din consiliul regional.
(2) In mod corespunzator, potrivit legii, Consiliul General al Municipiului
Bucuresti solicita consiliilor locale ale sectoarelor sa isi desemneze cate un
reprezentant din fiecare sector pentru a face parte din consiliul regional.
Art. 6
(1) Decanul de varsta al presedintilor consiliilor judetene din cadrul
regiunii convoaca si conduce reuniunea de constituire a consiliului regional.
Convocarea se face in scris, cu cel putin 10 zile inainte de data desfasurarii
reuniunii, contine informatii privind ziua, ora si locul de desfasurare a
reuniunii si se transmite participantilor impreuna cu proiectul regulamentului
de organizare si functionare a consiliului regional, precum si cu proiectul
conventiei de constituire a regiunii. Aceste doua proiecte trebuie pregatite,
in prealabil, de catre decanul de varsta al presedintilor consiliilor judetene,
cu consultarea celorlalti presedinti.
(2) Secretariatul reuniunii este asigurat de secretarul judetului care
gazduieste reuniunea.
Art. 7
(1) Reuniunea de constituire este valabil constituita si isi poate
desfasura lucrarile numai in prezenta tuturor presedintilor consiliilor
judetene sau a inlocuitorilor de drept ai acestora, precum si in prezenta
reprezentantilor desemnati de consiliile locale comunale, orasenesti si
municipale din fiecare judet.
(2) In cazul municipiului Bucuresti, reuniunea de constituire este valabil
constituita si isi poate desfasura lucrarile numai in prezenta primarului
general al municipiului Bucuresti sau a inlocuitorului de drept al acestuia,
precum si in prezenta reprezentantilor desemnati de consiliile locale ale
sectoarelor.
Art. 8
(1) Reuniunea de constituire alege presedintele si vicepresedintele
consiliului regional, pentru o perioada de un an, prin votul deschis al
majoritatii simple.
(2) Presedintele si vicepresedintele nu pot fi reprezentanti ai aceluiasi
judet.
Art. 9
Lucrarile reuniunii sunt conduse in continuare de catre presedintele ales.
Acesta supune dezbaterii si aprobarii consiliului regional proiectul
regulamentului propriu de organizare si functionare.
Art. 10
Prin semnarea conventiei si prin adoptarea regulamentului de organizare si
functionare regiunea si consiliul regional sunt declarate constituite.
Art. 11
Agentia pentru dezvoltare regionala, denumita in continuare agentie
regionala, este organism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publica, cu
personalitate juridica, care actioneaza in domeniul specific dezvoltarii
regionale, la nivelul regiunii si sub coordonarea consiliului regional.
Art. 12
(1) Consiliul regional decide sediul agentiei regionale, pe baza unor
criterii precizate de acesta.
(2) Sediul agentiei regionale se stabileste prin hotararea consiliului
regional de aprobare a statutului agentiei.
Art. 13
Agentiile regionale elaboreaza strategia pentru dezvoltare regionala,
planurile multianuale si anuale pentru dezvoltare regionala, precum si
programele pentru dezvoltare regionala.
Art. 14
(1) In baza strategiei nationale aprobate de catre Consiliul National
pentru Dezvoltare Regionala, denumit in continuare consiliul national, si a
strategiei pentru dezvoltare regionala, aprobata de catre consiliul regional,
agentia regionala elaboreaza planul de dezvoltare regionala.
(2) Planul de dezvoltare regionala este multianual si cuprinde programe de
dezvoltare regionala in curs de derulare sau care urmeaza sa fie implementate
in perioada planificata.
(3) Planul multianual de dezvoltare regionala, defalcat pe ani, se transmite
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala, denumita in continuare agentia
nationala, in vederea alocarii resurselor necesare din Fondul national pentru
dezvoltare regionala, denumit in continuare fondul national. Planul multianual,
precum si planurile anuale se transmit agentiei nationale.
(4) Programele de dezvoltare regionala se implementeaza prin proiecte
selectate de agentia regionala, pe baza unor criterii adoptate de consiliul
national.
Art. 15
(1) Cofinantarea proiectelor aprobate din Fondul pentru dezvoltare
regionala se face pe baza de contract incheiat intre agentia regionala si
initiatorii proiectelor.
(2) Agentia regionala asigura urmarirea si controlul executiei
programelor/proiectelor de dezvoltare regionala.
(3) Pe baza monitorizarii si evaluarii programelor/proiectelor, agentia
regionala raporteaza semestrial si anual consiliului regional si agentiei
nationale stadiul, dificultatile de implementare si impactul programelor de
dezvoltare regionala.
Art. 16
Agentia regionala poate desfasura si activitati de asistenta tehnica, cu
respectarea domeniului specific. Sumele obtinute din activitatile de asistenta
tehnica se fac venituri la fondul national.
Art. 17
Fondul pentru dezvoltare regionala, denumit in continuare fondul, este
instrumentul financiar folosit pentru implementarea politicii de dezvoltare
regionala in cadrul regiunii.
Art. 18
Managementul financiar si tehnic al fondului este asigurat de agentia
regionala, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 19
(1) Sumele alocate fondului de la fondul national pot fi utilizate numai
pentru finantarea programelor de dezvoltare regionala aprobate.
(2) Cheltuielile de organizare si functionare a agentiei regionale se
evidentiaza distinct in fond si se asigura prin contributiile autoritatilor
administratiei publice locale si judetene din regiune, precum si din veniturile
obtinute de agentia regionala prin activitatile mentionate la art. 16.
CAP. 3
Structuri nationale pentru dezvoltare regionala
Art. 20
Consiliul national este organul deliberativ care coordoneaza si promoveaza
politica rationala de dezvoltare regionala.
Art. 21
Consiliul national se organizeaza si functioneaza in conformitate cu Legea
nr. 151/1998 si cu regulamentul propriu de organizare si functionare, elaborat
de Consiliul pentru Reforma si aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 22
Reprezentantii Guvernului in consiliul national sunt ministri sau, dupa
caz, secretari de stat, desemnati prin hotarare a Guvernului.
Art. 23
Pana la data infiintarii agentiei nationale, secretariatul consiliului
national este asigurat de catre Directia pentru dezvoltare regionala din cadrul
Consiliului pentru Reforma.
Art. 24
Agentia nationala este organul executiv al consiliului national, care este
condus de primul-ministru.
Art. 25
(1) Pe baza strategiei nationale elaborate de agentia nationala si aprobate
de consiliul national, a planurilor multianuale si anuale transmise de
agentiile regionale, precum pe baza programelor institutiilor administratiei
publice centrale, agentia nationala elaboreaza Planul national de dezvoltare
regionala.
(2) Planul national de dezvoltare regionala este multianual si se defalca
in planuri anuale care se actualizeaza la aprobarea bugetului de stat.
Art. 26
Agentia nationala asigura monitorizarea si evaluarea programelor cuprinse
in Planul national de dezvoltare regionala si raporteaza semestrial consiliului
national asupra stadiului si modului de indeplinire a obiectivelor de
dezvoltare regionala planificate.
Art. 27
Fondul national este instrumentul de finantare a politicii de dezvoltare
regionala, aflat la dispozitia consiliului national si administrat de catre
agentia nationala.
Art. 28
Cheltuielile de organizare si functionare a agentiei nationale se
evidentiaza distinct in fondul national, nivelul acestora fiind aprobat prin
hotarare a Guvernului.
Art. 29
(1) Alocatiile de la fondul national pentru fonduri se fac pe baza Planului
national anual de dezvoltare regionala, aprobat de consiliul national.
(2) Platile din fondul national la fonduri se efectueaza esalonat, pe
masura implementarii programelor/proiectelor din planurile anuale ale
agentiilor regionale.
Art. 30
(1) Sumele care se vor aloca in anul 1999 de la bugetul de stat pentru
constituirea fondului national se prevad in mod distinct in bugetul Consiliului
pentru Reforma. In acest scop, Consiliul pentru Reforma va fundamenta si va
propune sumele care urmeaza a fi cuprinse in proiectul bugetului de stat.
(2) Incepand cu anul 2000, sumele alocate de la bugetul de stat pentru
fondul national vor fi inscrise ca pozitie distincta in bugetul de stat pentru
politica de dezvoltare regionala.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 31
(1) In termen de 90 de zile de la constituire agentia nationala intocmeste
instructiunile de elaborare, implementare, monitorizare, evaluare si finantare
a programelor/proiectelor de dezvoltare regionala. Instructiunile se aproba de
catre consiliul national si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Personalul agentiei nationale este incadrat si salarizat in
conformitate cu prevederile cap. I din anexa nr. V la Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica.
Art. 32
Criteriile de aprobare a proiectelor de dezvoltare regionala vor fi
elaborate de agentia nationala si de Consiliul pentru Reforma si vor fi
aprobate de consiliul national in termen de 90 de zile de la constituirea
agentiei nationale.
ANEXA 2
REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a consiliilor pentru dezvoltare regionala
CAP. 1
Organizarea Consiliului pentru dezvoltare regionala
Art. 1
Consiliul pentru dezvoltare regionala, denumit in continuare consiliul
regional, este organul deliberativ al Agentiei pentru dezvoltare regionala,
care coordoneaza intregul proces de dezvoltare regionala in cadrul regiunii de
dezvoltare, denumita in continuare regiune.
Art. 2
(1) Consiliul regional este alcatuit din:
- presedintii consiliilor judetene ale regiunii;
- un reprezentant al consiliilor locale comunale din fiecare judet al
regiunii;
- un reprezentant al consiliilor locale orasenesti din fiecare judet al
regiunii;
- un reprezentant al consiliilor locale municipale din fiecare judet al
regiunii.
(2) In cazul municipiului Bucuresti, in consiliul regional se desemneaza un
reprezentant al Consiliului General al Municipiului Bucuresti si cate un
reprezentant al consiliilor locale ale sectoarelor.
Art. 3
(1) Presedintele si vicepresedintele consiliului regional sunt alesi pentru
un mandat de un an si trebuie sa reprezinte judete diferite ale regiunii.
(2) In cazul in care presedintele nu isi poate indeplini atributiile,
acestea vor fi preluate de catre vicepresedinte.
(3) In absenta motivata a presedintelui si a vicepresedintelui, lucrarile
reuniunii vor fi conduse de unul dintre membrii consiliului regional, ales prin
votul deschis al majoritatii membrilor prezenti.
Art. 4
Secretariatul consiliului regional este asigurat de Agentia pentru
dezvoltare regionala.
Art. 5
(1) La lucrarile consiliului regional participa prefectii judetelor. Pot
lua parte, in calitate de invitati, alti reprezentanti ai consiliilor locale
municipale, orasenesti si comunale, precum si ai institutiilor si
organizatiilor cu atributii in domeniul dezvoltarii regionale, cu acordul
presedintelui consiliului regional, daca la reuniunea respectiva se discuta
probleme specifice domeniului de activitate al acestora.
(2) La fiecare reuniune a consiliului regional participa de drept
directorul Agentiei pentru dezvoltare regionala.
(3) Participantii la sedinte, altii decat membrii consiliului regional, nu
au drept de vot. Acestia pot face propuneri pe care consiliul regional le poate
dezbate si supune la vot, daca este cazul.
CAP. 2
Functionarea consiliului regional
Art. 6
(1) Reuniunile consiliului regional se pot desfasura numai in prezenta a
cel putin jumatate plus unul din numarul membrilor ce il constituie si cu
conditia reprezentarii tuturor judetelor din cadrul regiunii.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin, consiliul regional adopta
hotarari prin consens. Daca acesta nu se realizeaza, hotararile vor fi luate
prin vot cu majoritatea simpla a membrilor prezenti. In caz de paritate, votul
presedintelui va fi decisiv.
(3) Hotararile adoptate se comunica celor interesati de catre secretariat.
Art. 7
(1) Sedintele consiliului regional se desfasoara trimestrial sau ori de
cate ori este nevoie, la convocarea presedintelui ori, in absenta acestuia, a
vicepresedintelui.
(2) In cazuri deosebite, sedintele extraordinare ale consiliului regional
se pot organiza la solicitarea unei treimi din numarul total al membrilor
consiliului regional, a directorului Agentiei pentru dezvoltare regionala,
precum si la cererea Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala sau a
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala.
Art. 8
(1) Convocarea sedintelor ordinare se face in scris, cu cel putin 15 zile
inainte de data desfasurarii reuniunii, contine, in mod obligatoriu, ziua, ora,
locul desfasurarii, ordinea de zi si se transmite impreuna cu documentele care
urmeaza a fi analizate si aprobate de catre consiliul regional.
(2) Convocarea sedintelor extraordinare se face, in conditiile alin. (1),
cu cel putin 5 zile inainte de data desfasurarii reuniunii.
Art. 9
(1) La inceputul fiecarei sedinte, presedintele consiliului regional supune
la vot ordinea de zi a acesteia, care se aproba cu votul majoritatii membrilor
prezenti.
(2) Ordinea de zi poate fi completata si cu alte probleme decat cele
comunicate initial, cu aprobarea a doua treimi din numarul membrilor prezenti.
(3) La sfarsitul fiecarei sedinte se stabileste data viitoarei sedinte.
CAP. 3
Atributiile consiliului regional
Art. 10
(1) Consiliul regional are urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza si aproba strategia si programele anuale si multianuale de
dezvoltare regionala ale regiunii;
b) analizeaza si aproba proiectele de dezvoltare regionala, selectate si
propuse de catre Agentia pentru dezvoltare regionala;
c) analizeaza si aproba propunerile Agentiei pentru dezvoltare regionala
pentru constituirea Fondului pentru dezvoltare regionala;
d) analizeaza si aproba criteriile si prioritatile de selectare a proiectelor
de dezvoltare regionala, precum si alocarea si destinatiile resurselor
provenite din Fondul pentru dezvoltare regionala;
e) analizeaza si aproba proiectul bugetului Agentiei pentru dezvoltare
regionala, destinat cheltuielilor de organizare si functionare;
f) coordoneaza activitatea Agentiei pentru dezvoltare regionala, urmareste
respectarea obiectivelor politicii de dezvoltare regionala si asigura un
tratament egal si corect fata de toate judetele care alcatuiesc regiunea;
g) numeste, pe baza de concurs, si elibereaza din functie, in conditiile
legii, directorul Agentiei pentru dezvoltare regionala;
h) aproba organigrama Agentiei pentru dezvoltare regionala, astfel incat
fiecare judet sa fie reprezentat in mod egal;
i) aproba documentatiile elaborate de Agentia pentru dezvoltare regionala
in vederea obtinerii, pentru unele zone din cadrul regiunii, a statutului de
zona defavorizata;
j) solicita Agentiei pentru dezvoltare regionala sa prezinte studii,
analize si sa faca recomandari privind modul de realizare a obiectivelor
strategiei de dezvoltare regionala;
k) aproba rapoartele, studiile, analizele, propunerile si programele de
lucru pe care Agentia pentru dezvoltare regionala trebuie sa le inainteze
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala si Consiliului National pentru
Dezvoltare Regionala.
(2) In termen de 30 de zile de la constituirea sa, consiliul regional
infiinteaza Agentia pentru dezvoltare regionala si aproba statutul si modul de
organizare si functionare a acesteia.
Art. 11
Presedintele consiliului regional are urmatoarele atributii:
a) convoaca si conduce sedintele consiliului regional;
b) coordoneaza pregatirea sedintelor, cu respectarea prevederilor art. 3;
c) aproba proiectul ordinii de zi, lista cuprinzand invitatii, precum si
materialele ce urmeaza sa fie transmise cu ocazia convocarii sedintelor
consiliului regional;
d) semneaza hotararile si procesele-verbale ale sedintelor;
e) aproba modificarile la procesele-verbale ale sedintelor, tinand seama de
propunerile si observatiile vicepresedintelui, ale membrilor consiliului
regional, precum si ale secretariatului permanent;
f) impreuna cu vicepresedintele reprezinta consiliul regional in cadrul
Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala;
g) reprezinta regiunea si consiliul regional in relatiile cu alte regiuni
din tara si din strainatate.
Art. 12
Vicepresedintele consiliului regional are urmatoarele atributii:
a) preia atributiile presedintelui consiliului regional, daca acesta, din
diverse motive, nu le poate indeplini;
b) ajuta presedintele consiliului regional in organizarea si conducerea
sedintelor;
c) indeplineste, intre sedinte, alte atributii decise de consiliul
regional;
d) impreuna cu presedintele reprezinta consiliul regional in cadrul
Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala;
e) face observatii si propuneri cu privire la continutul si modul de
intocmire al procesului-verbal al sedintei consiliului regional.
Art. 13
Agentia pentru dezvoltare regionala asigura consiliului regional
activitatile de secretariat, care cuprind:
a) pregatirea documentelor necesare convocarii reuniunilor consiliului
regional;
b) intocmirea procesului-verbal al sedintei, pe care il trimite, semnat de
catre presedintele consiliului regional, tuturor participantilor la respectiva
sedinta, in termen de 10 zile de la data la care a avut loc reuniunea;
c) operarea in procesul-verbal al sedintei a modificarilor formulate de
participanti;
d) trimiterea formei finale a procesului-verbal, semnat de presedinte,
tuturor participantilor si Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala, in
termen de 30 de zile de la data la care a avut loc reuniunea;
e) asigurarea intre sedinte a asistentei de specialitate presedintelui si
vicepresedintelui consiliului regional;
f) primirea si distribuirea corespondentei destinate consiliului regional;
g) asigurarea activitatilor de registratura si arhivare pentru toate
documentele privind activitatile consiliului regional.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 14
Membrii consiliului regional isi exercita atributiile cu titlu gratuit.
Art. 15
Adoptarea regulamentului de organizare si functionare a consiliului
regional se face cu votul a doua treimi din numarul membrilor consiliului
regional si numai in prezenta a cel putin unui reprezentant din fiecare judet.
Art. 16
Regulamentul de organizare si functionare a consiliului regional se
transmite Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala si Consiliului
National pentru Dezvoltare Regionala.
Art. 17
Modificarea regulamentului de organizare si functionare a consiliului
regional se poate face cu votul a doua treimi din numarul membrilor consiliului
regional si numai in prezenta a cel putin unui reprezentant din fiecare judet.
Art. 18
Daca la o sedinta a consiliului regional nu sunt intrunite conditiile de
participare formulate la art. 6 alin. (1), atunci ea se amana, urmand sa fie
convocata o noua sedinta in termen de 15 zile. Sedinta convocata in urma unei
amanari se desfasoara chiar daca nu intruneste conditiile prevazute la art. 6
alin. (1), iar hotararile adoptate de consiliul regional in cadrul acestei
sedinte trebuie aplicate.