LEGE
Nr. 151 din 15 iulie 1998
privind dezvoltarea regionala in Romania
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 265 din 16 iulie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prin prezenta lege se stabilesc cadrul institutional, obiectivele,
competentele si instrumentele specifice politicii de dezvoltare regionala in
Romania.
Art. 2
Obiectivele de baza ale politicii de dezvoltare regionala in Romania sunt
urmatoarele:
a) diminuarea dezechilibrelor regionale existente, prin stimularea
dezvoltarii echilibrate, prin recuperarea accelerata a intarzierilor in
dezvoltarea zonelor defavorizate ca urmare a unor conditii istorice,
geografice, economice, sociale, politice, si preintampinarea producerii de noi
dezechilibre;
b) pregatirea cadrului institutional pentru a raspunde criteriilor de
integrare in structurile Uniunii Europene si de acces la fondurile structurale
si la Fondul de coeziune ale Uniunii Europene;
c) corelarea politicilor si activitatilor sectoriale guvernamentale la
nivelul regiunilor, prin stimularea initiativelor si prin valorificarea
resurselor locale si regionale, in scopul dezvoltarii economico-sociale
durabile si al dezvoltarii culturale a acestora;
d) stimularea cooperarii interregionale, interne si internationale, a celei
transfrontaliere, inclusiv in cadrul euroregiunilor, precum si participarea
regiunilor de dezvoltare la structurile si organizatiile europene care
promoveaza dezvoltarea economica si institutionala a acestora, in scopul
realizarii unor proiecte de interes comun, in conformitate cu acordurile
internationale la care Romania este parte.
Art. 3
Finantarea programelor pentru realizarea obiectivelor prevazute la art. 2
se asigura prin Fondul national pentru dezvoltare regionala, care se constituie
potrivit prevederilor prezentei legi.
CAP. 2
Regiunile de dezvoltare
Art. 4
(1) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti pot
hotari, cu acordul consiliilor locale interesate, ca zona care cuprinde
teritoriile judetelor in cauza, respectiv al municipiului Bucuresti, sa
constituie regiune de dezvoltare.
(2) Regiunile de dezvoltare nu sunt unitati administrativ-teritoriale si nu
au personalitate juridica.
Art. 5
(1) Constituirea regiunii de dezvoltare se face printr-o conventie semnata
de reprezentantii consiliilor judetene si, respectiv, ai Consiliului General al
Municipiului Bucuresti.
(2) Regiunile de dezvoltare astfel constituite vor deveni, cu avizul
Guvernului, cadrul de implementare si de evaluare a politicii de dezvoltare
regionala.
CAP. 3
Structuri teritoriale pentru dezvoltarea regionala
Art. 6
(1) Pentru coordonarea activitatilor de promovare a obiectivelor care
decurg din politicile de dezvoltare regionala, la nivelul fiecarei regiuni de
dezvoltare, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi
se infiinteaza Consiliul pentru dezvoltare regionala ca organ deliberativ.
(2) Consiliul pentru dezvoltare regionala are urmatoarele atributii
principale:
a) analizeaza si hotaraste strategia si programele de dezvoltare regionala;
b) aproba proiectele de dezvoltare regionala;
c) prezinta Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala propuneri
privind constituirea Fondului pentru dezvoltare regionala;
d) aproba criteriile, prioritatile, alocarea si destinatiile resurselor
Fondului pentru dezvoltare regionala;
e) urmareste utilizarea fondurilor alocate agentiilor pentru dezvoltare
regionala din Fondul national pentru dezvoltare regionala;
f) urmareste respectarea obiectivelor regionale.
(3) Consiliul pentru dezvoltare regionala este alcatuit din presedintii consiliilor
judetene si cate un reprezentant al consiliilor locale municipale, orasenesti
si comunale, desemnati din fiecare judet, pe durata mandatului. In cazul
municipiului Bucuresti, in Consiliul pentru dezvoltare regionala va fi desemnat
un reprezentant al Consiliului General al Municipiului Bucuresti si cate un
reprezentant al consiliilor locale de sector.
(4) Consiliul pentru dezvoltare regionala va avea un presedinte si un
vicepresedinte. Aceste functii vor fi indeplinite, prin rotatie, pentru cate un
mandat de un an, de catre reprezentantii judetelor, desemnati de acestea.
(5) La lucrarile Consiliului pentru dezvoltare regionala participa, fara
drept de vot, prefectii judetelor. De asemenea, pot fi invitati si
reprezentanti ai consiliilor locale, municipale, orasenesti si comunale, precum
si ai institutiilor si organizatiilor cu atributii in domeniul dezvoltarii
regionale, in functie de problematica supusa dezbaterii.
(6) Consiliul pentru dezvoltare regionala adopta propriul regulament de functionare,
pe baza regulamentului-cadru elaborat de Guvern.
Art. 7
(1) In cadrul fiecarei regiuni de dezvoltare, in termen de 30 de zile de la
infiintarea Consiliului pentru dezvoltare regionala, se va constitui o agentie
pentru dezvoltare regionala, coordonata de acesta.
(2) Agentiile pentru dezvoltare regionala sunt organisme neguvernamentale,
nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica, care actioneaza in
domeniul specific dezvoltarii regionale. Acestea se organizeaza si functioneaza
in conditiile prezentei legi si ale statutului de organizare si functionare,
aprobat de Consiliul pentru dezvoltare regionala.
(3) Directorul Agentiei pentru dezvoltare regionala este numit pe baza de
concurs si este eliberat din functie de catre Consiliul pentru dezvoltare
regionala.
(4) Finantarea cheltuielilor de organizare si functionare a Agentiei pentru
dezvoltare regionala se asigura din Fondul pentru dezvoltare regionala, nivelul
acestora fiind aprobat de Consiliul pentru dezvoltare regionala.
(5) Consiliul pentru dezvoltare regionala aproba organigrama, astfel incat
fiecare judet sa fie reprezentat in mod egal.
Art. 8
Agentia pentru dezvoltare regionala are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza si propune Consiliului pentru dezvoltare regionala, spre
aprobare, strategia de dezvoltare regionala, programele de dezvoltare
regionala, si planurile de gestionare a fondurilor;
b) pune in aplicare programele de dezvoltare regionala si planurile de
gestionare a fondurilor, in conformitate cu hotararile adoptate de Consiliul
pentru dezvoltare regionala, cu respectarea legislatiei in vigoare, si raspunde
fata de acesta pentru realizarea lor;
c) identifica zonele defavorizate din cadrul regiunii de dezvoltare, impreuna
cu consiliile locale sau judetene, dupa caz, si inainteaza documentatiile
necesare, aprobate, in prealabil, de Consiliul pentru dezvoltare regionala,
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala si Consiliului National pentru
Dezvoltare Regionala;
d) asigura asistenta tehnica de specialitate, impreuna cu consiliile locale
sau judetene, dupa caz, persoanelor fizice sau juridice, cu capital de stat sau
privat, care investesc in zonele defavorizate;
e) inainteaza Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala propuneri de
finantare, din Fondul national pentru dezvoltare regionala, a proiectelor de
dezvoltare aprobate;
f) actioneaza pentru atragerea de surse financiare la Fondul pentru
dezvoltare regionala;
g) gestioneaza Fondul pentru dezvoltare regionala, in scopul realizarii
obiectivelor prevazute in programele de dezvoltare regionala;
h) raspunde fata de Consiliul pentru dezvoltare regionala si fata de
organele abilitate prin lege pentru corecta gestionare a fondurilor alocate.
Art. 9
(1) Programele de dezvoltare regionala se finanteaza din Fondul pentru
dezvoltare regionala, administrat de Agentia pentru dezvoltare regionala.
(2) Fondul pentru dezvoltare regionala se constituie, anual, din:
a) alocatii de la Fondul national pentru dezvoltare regionala;
b) contributii de la bugetele locale si judetene, in limitele aprobate de
consiliile locale sau judetene, dupa caz;
c) surse financiare atrase din sectorul privat, de la banci, investitori
straini, Uniunea Europeana si de la alte organizatii internationale.
(3) operatiunile financiare privind executarea proiectelor de investitii
sunt derulate de agentiile pentru dezvoltare regionala, prin unitatile
teritoriale ale trezoreriei statului.
(4) Fondurile pentru dezvoltare regionala nu pot avea alta destinatie decat
cea prevazuta de prezenta lege.
(5) Fondurile neutilizate in executia bugetara curenta se reporteaza in
anul urmator.
CAP. 4
Structuri nationale pentru dezvoltarea regionala
Art. 10
(1) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi se
infiinteaza Consiliul National pentru Dezvoltare Regionala, in vederea
promovarii obiectivelor politicii de dezvoltare regionala prevazute la art. 2.
(2) Consiliul National pentru Dezvoltare Regionala are in componenta sa
presedintii si vicepresedintii consiliilor pentru dezvoltare regionala si, la
paritate cu numarul acestora, reprezentanti ai Guvernului, desemnati prin
hotarare a Guvernului.
(3) Presedintele Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala este
primul-ministru.
Art. 11
Consiliul National pentru Dezvoltare Regionala are urmatoarele atributii:
a) aproba strategia nationala pentru dezvoltare regionala si Programul
national pentru dezvoltare regionala;
b) prezinta Guvernului propuneri privind constituirea Fondului national
pentru dezvoltare regionala;
c) aproba criteriile, prioritatile si modul de alocare a resurselor
Fondului national pentru dezvoltare regionala;
d) urmareste utilizarea fondurilor alocate agentiilor pentru dezvoltare
regionala din Fondul national pentru dezvoltare regionala;
e) aproba utilizarea fondurilor de tip structural, alocate Romaniei de
catre Comisia Europeana in perioada de preaderare, precum si a fondurilor
structurale dupa aderarea la Uniunea Europeana;
f) urmareste realizarea obiectivelor dezvoltarii regionale, inclusiv in
cadrul activitatilor de cooperare externa a regiunilor de dezvoltare, de tip
transfrontalier, interregional, la nivelul euroregiunilor.
Art. 12
Consiliul National pentru Dezvoltare Regionala functioneaza pe baza unui
regulament propriu de organizare si functionare, elaborat in termen de 90 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 13
(1) In scopul promovarii si coordonarii politicii de dezvoltare regionala,
se infiinteaza Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala, organ executiv al
Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala, cu personalitate juridica,
condusa de un presedinte, cu rang de secretar de stat.
(2) Statutul, sediul, modul de organizare si functionare ale Agentiei
Nationale pentru Dezvoltare Regionala se aproba prin hotarare a Guvernului, in
termen de 30 de zile de la infiintarea Consiliului National pentru Dezvoltare
Regionala, la propunerea acestuia.
(3) Finantarea cheltuielilor de organizare si functionare a Agentiei
Nationale pentru Dezvoltare Regionala se asigura, anual, din Fondul national de
dezvoltare regionala, nivelul acestora fiind aprobat prin hotarare a Guvernului,
la propunerea Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala.
Art. 14
Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala are urmatoarele atributii
principale:
a) elaboreaza strategia nationala pentru dezvoltare regionala si Programul
national pentru dezvoltare regionala;
b) elaboreaza principiile, criteriile prioritatile si modul de alocare a
resurselor Fondului national pentru dezvoltare regionala;
c) propune Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala constituirea
Fondului national pentru dezvoltare regionala;
d) asigura managementul financiar si tehnic al Fondului national pentru
dezvoltare regionala;
e) promoveaza diferite forme de cooperare intre judete, municipii, orase,
comune;
f) asigura asistenta de specialitate consiliilor pentru dezvoltare
regionala in procesul de constructie institutionala;
g) propune Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala nominalizarea
unor zone drept zone defavorizate, pentru a fi sustinute economic si financiar
prin instrumentele specifice politicii de dezvoltare regionala;
h) indeplineste functia de negociator national in relatiile cu Directia de
Politica Regionala si Coeziune din cadrul Comisiei Europene pentru Fondul
European de Dezvoltare Regionala si Fondul de coeziune;
i) gestioneaza fondurile alocate Romaniei din Fondul European de Dezvoltare
Regionala;
j) gestioneaza fondurile alocate Romaniei din Fondul de coeziune;
k) coordoneaza aplicarea Planului national de dezvoltare regionala, care
sta la baza negocierilor cu Comisia Europeana si a finantarilor pentru diferite
programe comunitare.
Art. 15
(1) Pentru finantarea programelor de dezvoltare regionala in Romania, se
constituie Fondul national pentru dezvoltare regionala din suma care se aloca
anual prin bugetul de stat ca pozitie distincta pentru politica de dezvoltare
regionala.
(2) La Fondul national pentru dezvoltare regionala pot fi atrase si alte
surse de finantare interne si internationale:
a) asistenta financiara permanenta din partea Uniunii Europene, in cadrul
Programului PHARE;
b) sumele provenite din fondurile de tip structural, care vor fi asigurate
Romaniei de catre Uniunea Europeana in perioada in care va avea statutul de
stat asociat;
c) sumele provenite din fondurile structurale, care vor fi asigurate
Romaniei din momentul aderarii sale la Uniunea Europeana;
d) asistenta financiara nerambursabila din partea unor guverne, organizatii
internationale, banci;
e) alte resurse financiare din fondurile aflate la dispozitia Guvernului.
Art. 16
(1) La solicitarea consiliilor locale sau judetene, dupa caz, si in baza
documentatiilor prezentate de agentiile pentru dezvoltare regionala, consiliile
pentru dezvoltare regionala pot solicita Consiliului National pentru Dezvoltare
Regionala sa propuna Guvernului declararea unor zone drept zone defavorizate,
pentru a fi sustinute economic prin instrumente specifice politicii de
dezvoltare regionala.
(2) Facilitatile de care beneficiaza zonele defavorizate, criteriile si
conditiile in baza carora acestea pot fi acordate se stabilesc prin lege
speciala.
(3) Pe baza criteriilor prevazute la alin. (2), Guvernul, la propunerea
Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala, stabileste facilitatile
fiscale concrete de care va beneficia fiecare zona in parte.
CAP. 5
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 17
Comisia Nationala pentru Statistica colecteaza din regiunile de dezvoltare,
constituite potrivit prezentei legi, datele statistice specifice, necesare
fundamentarii si monitorizarii politicilor de dezvoltare regionala.
Art. 18
Utilizarea sumelor primite din Fondul pentru dezvoltare regionala pentru
proiectele de dezvoltare regionala, cu nerespectarea destinatiei si a
termenelor pentru care au fost acordate beneficiarilor, se constata si se
sanctioneaza, potrivit legii, de catre organele de control abilitate.
Art. 19
Pentru anul 1998, finantarea cheltuielilor de organizare si functionare a
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala se asigura din bugetul de stat,
pe seama Fondului de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, nivelul sumelor
urmand a fi aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 20
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
Guvernul va aproba prin hotarare, la propunerea Consiliului pentru Reforma si a
Departamentului pentru Administratie Publica Locala, normele metodologice de
aplicare a acesteia, precum si regulamentul-cadru prevazut la art. 6 alin. (6).
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18 iunie
1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 6 iulie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
PETRE ROMAN