ORDONANTA DE URGENTA Nr. 142 din 21 septembrie 2000
privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei SAPARD pentru
implementarea tehnica si financiara a Instrumentului special de preaderare
pentru agricultura si dezvoltare rurala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 471 din 28 septembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 si ale art. 114 alin. (4) din Constitutia
Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Agentia SAPARD, institutie publica cu personalitate
juridica, in subordinea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, finantata
din venituri bugetare si extrabugetare, cu sediul central in municipiul
Bucuresti, bd Carol I nr. 24, sectorul 3.
(2) Scopul Agentiei SAPARD il constituie implementarea tehnica si
financiara a Instrumentului special de preaderare pentru agricultura si
dezvoltare rurala, denumit in continuare Programul SAPARD.
(3) Agentia SAPARD are in structura 8 birouri regionale de implementare a
Programului SAPARD, amplasate potrivit regiunilor de dezvoltare constituite in
temeiul Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionala in Romania, care isi
desfasoara activitatea la sediul directiilor generale pentru agricultura si
industrie alimentara, astfel:
a) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 1
Nord-Est, pentru Regiunea 1 Nord-Est, pentru teritoriile judetelor Bacau,
Botosani, Iasi, Neamt, Suceava si Vaslui;
b) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 2 Sud-Est,
pentru Regiunea 2 Sud-Est, pentru teritoriile judetelor Braila, Buzau,
Constanta, Galati, Tulcea si Vrancea;
c) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 3 Sud -
Muntenia, pentru Regiunea 3 Sud - Muntenia, pentru teritoriile judetelor Arges,
Calarasi, Dambovita, Giurgiu, Ialomita, Prahova si Teleorman;
d) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 4 Sud-Vest
- Oltenia, pentru Regiunea 4 Sud-Vest - Oltenia, pentru teritoriile judetelor
Gorj, Dolj, Mehedinti, Olt si Valcea;
e) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 5 Vest
Romania, pentru Regiunea 5 Vest Romania, pentru teritoriile judetelor Arad,
Caras-Severin, Hunedoara si Timis;
f) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 6
Nord-Vest, pentru Regiunea 6 Nord-Vest, pentru teritoriile judetelor Bihor,
Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramures, Salaj si Satu Mare;
g) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 7 Centru,
pentru Regiunea 7 Centru, pentru teritoriile judetelor Alba, Brasov, Covasna,
Harghita, Mures si Sibiu;
h) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 8
Bucuresti - Ilfov, pentru Regiunea 8 Bucuresti - Ilfov, pentru teritoriile
municipiului Bucuresti si judetului Ilfov.
Art. 2
(1) Agentia SAPARD are ca obiect de activitate implementarea tehnica si
financiara a Programului SAPARD in concordanta cu strategia si masurile stabilite
in Planul national pentru agricultura si dezvoltare rurala aprobat prin lege.
(2) Principalele atributii pentru activitatea de implementare tehnica sunt:
a) organizarea primirii cererilor de finantare formulate de potentialii
beneficiari ai proiectelor finantate prin Programul SAPARD;
b) verificarea cererilor de finantare, in vederea aprobarii proiectelor
finantate prin Programul SAPARD in raport cu cerintele acestuia;
c) selectarea proiectelor finantate prin Programul SAPARD, in conformitate
cu prevederile Planului national pentru agricultura si dezvoltare rurala;
d) stabilirea obligatiilor contractuale dintre Agentia SAPARD si
potentialii beneficiari si totodata aprobarea inceperii derularii proiectelor
finantate prin Programul SAPARD;
e) efectuarea verificarilor pe teren ale proiectelor care vor fi finantate
prin Programul SAPARD atat inainte, cat si dupa aprobarea acestora;
f) intreprinderea de actiuni care sa asigure buna derulare a proiectelor
finantate prin Programul SAPARD, care se implementeaza;
g) raportarea progresului masurilor care se implementeaza prin Programul
SAPARD catre organismele care asigura finantarea programului.
(3) Principalele atributii de plata sunt:
a) verificarea cererilor de plata ale beneficiarilor proiectelor finantate
prin Programul SAPARD;
b) verificarea pe teren a proiectelor finantate prin Programul SAPARD,
pentru a stabili eligibilitatea platii;
c) autorizarea platii catre beneficiarii proiectelor finantate prin
Programul SAPARD;
d) efectuarea platii catre beneficiarii proiectelor finantate prin
Programul SAPARD;
e) inregistrarea angajamentelor de plata si a platilor catre beneficiarii
proiectelor finantate prin Programul SAPARD;
f) efectuarea de controale ale beneficiarilor proiectelor finantate prin
Programul SAPARD dupa efectuarea platii, pentru a stabili daca eligibilitatea
si conditiile acordarii ajutorului financiar nerambursabil continua sa fie
respectate, ori de cate ori se considera necesar.
(4) Agentia SAPARD va delega urmatoarele atributii privind implementarea
tehnica si financiara, atributii ce vor fi indeplinite in baza unor protocoale
si/sau acorduri interinstitutionale stabilite cu Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, Ministerul Finantelor si Agentia
Nationala pentru Dezvoltare Regionala, precum si cu organizatii guvernamentale
sau neguvernamentale implicate la nivel national, regional si local in
implementarea tehnica si financiara a Programului SAPARD:
a) verificarea proiectelor depuse spre aprobare in vederea finantarii prin
Programul SAPARD, in raport cu cerintele acestuia;
b) evaluarea proiectelor, in conformitate cu procedurile si criteriile de
selectie aprobate, si intocmirea listelor cuprinzand proiectele eligibile si
cele neeligibile;
c) efectuarea verificarilor si controlului pe teren ale proiectelor,
inainte si dupa aprobarea acestora;
d) efectuarea verificarilor si controlului pe teren ale cererilor de plata.
(5) Pentru realizarea atributiilor prevazute la alin. (4) Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului vor
asigura personalul necesar si dotarea aferenta.
(6) Atributiile prevazute la art. 2 alin. (3) lit. d) si e) vor fi
exercitate numai de Agentia SAPARD.
Art. 3
(1) Structura de organizare a sistemului de implementare a Programului
SAPARD este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta
ordonanta de urgenta.
(2) Conducerea Agentiei SAPARD este asigurata de directorul general numit,
conform legii, prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei.
(3) Structura organizatorica, statul de functii, regulamentul de organizare
si functionare ale Agentiei SAPARD, atributiile directorului general al
acesteia, precum si localitatea in care isi desfasoara activitatea Biroul
regional de implementare a Programului SAPARD se stabilesc prin ordin al
ministrului agriculturii si alimentatiei in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Numarul maxim de posturi prevazut pentru Agentia SAPARD este de 145,
din care 45 de posturi pentru unitatea centrala si 100 de posturi pentru cele 8
birouri regionale de implementare a Programului SAPARD, si se incadreaza in
numarul total de personal aprobat Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 4
Personalul Agentiei SAPARD se considera transferat in interesul serviciului
de la Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de la directiile generale
pentru agricultura si industrie alimentara.
Art. 5
(1) Agentia SAPARD utilizeaza pentru aparatul propriu 3 autoturisme pentru
transport de persoane si un microbuz, consumul maxim de carburanti pentru un
autovehicul fiind de 250 l/luna.
(2) Cele 8 birouri regionale de implementare a Programului SAPARD
utilizeaza cate un autoturism pentru transport de persoane si cate un autoturism
pentru activitatile specifice.
Art. 6
Salarizarea personalului Agentiei SAPARD se face potrivit anexei nr. 1 la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar.
Art. 7
Hotararea Guvernului nr. 6/1999 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza corespunzator prevederilor prezentei
ordonante de urgenta, astfel:
Anexa nr. 1 se completeaza cu Agentia SAPARD.
Anexa nr. 2 "Unitatile care functioneaza in subordinea Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei" se completeaza la capitolul II
"Institutii publice finantate de la bugetul de stat si din venituri
extrabugetare" cu pozitia 5. Agentia SAPARD.
Art. 8
In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Agriculturii si Alimentatiei va elabora normele
metodologice de aplicare a acesteia si le va supune spre aprobare Guvernului.
Art. 9
Ministerul Finantelor este autorizat sa introduca modificarile
corespunzatoare in bugetul ministerelor implicate in implementarea tehnica si
financiara a Programului SAPARD, rezultate din aplicarea prezentei ordonante de
urgenta.
Art. 10
(1) Nerespectarea destinatiei sumelor primite prin Programul SAPARD, precum
si nerespectarea termenelor pentru care au fost acordate beneficiarilor
constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat,
potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, si se sanctioneaza cu
amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea amenzii
se fac de persoane imputernicite in acest sens de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei.
(3) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificarile ulterioare, cu exceptia art. 25 - 27.
(4) Sanctiunile prevazute la alin. (1) se aplica si persoanelor juridice.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
p. Ministrul finantelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe
Eugen Dijmarescu,
secretar de stat
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica
p. Ministrul functiei publice,
Ioan Onisei,
secretar de stat
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Liviu Lucian Albu
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Dezvoltare Regionala,
Liviu Marcu
Ministru de stat,
presedintele Consiliului de
Coordonare Economico-Financiara,
Mircea Ciumara
ANEXA 1
STRUCTURA
de organizare a sistemului de implementare a Programului SAPARD
..............................................................................
: _____________________ ________________ _____________ :
:| ASISTENTA TEHNICA |_______|DIRECTOR GENERAL|_____|CORP DE AUDIT|
:
:|Elaborare metodologii| | | |_____________|
:
:|_____________________| | AGENTIE | ________________________
:
: _______________________ | SAPARD |____|UNITATE ADMINISTRATIVA
|:
:| UNITATE DE | | | |Economic,
administrativ,|:
:| PROMOVARE-COMUNICARE | |________________| |personal
|:
:|_______________________| |
|________________________|:
: |
...............:
: | :
: _________________|_____________ :
: |UNITATEA CENTRALA DE COORDONARE| :
: |_______________________________| :
: __|FUNCTIA DE PLATA | FUNCTIA DE |-----------:------>
: | | |IMPLEMENTARE | : V
: | |_________________|_____________| : E
: | | : R
: | | : I
: | V ___________________ : F
: (PLATILE SE | | BIROU 8 | : I
: POT EFECTUA | __|________________ | : C
: IN SISTEM | | BIROU 7 | | : A
: DESCENTRALIZAT)| __|________________ | | : R
: | | BIROU 6 | |__| : E
: | __|________________ | | :
: | | BIROU 5 | |__| : T
: | __|________________ | | : E
: | | BIROU 4 | |__| : H
: | __|________________ | | : N
: | | BIROU 3 | |__| : I
: | __|________________ | | : C
: | | BIROU 2 | |__| : A
: | __|________________ | | :------>
: | | BIROU 1 | |__| :
: -->|Biroul regional de | | :
: |implementare a |__| :
: |Programului SAPARD | :
: |___________________| :
: :
: AGENTIA SAPARD :
: :
: ACTIVITATI PROPRII :
:...............................................................:
.. . . . . . . . . . . . . . . . ..
-----> . _________ .
V . | ANDR | .
E . __|____ |__ .
R . | MAPPM |____| | .
I . __|____ |_ | .
F . | MLPAT |__| | | .
I . __|____ | | ___V___ .
C . | |__| | |ADR-uri| .
A . | MAA | | ___V_|_______| .
R . |_______| | |UNITATI| .
E . | | |LOCALE | .
. | ___V_|_______| .
T . | |UNITATI| .
E . | |LOCALE | .
H . ___V_|_______| .
N . |UNITATI| .
I . |LOCALE | .
C . |_______| .
A . .
> . ACTIVITATI DELEGATE .
.. . . . . . . . . . . . . . . . ..