LEGE
Nr. 315 din 28 iunie 2004
privind dezvoltarea regionala in Romania
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 577 din 29 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prin prezenta lege se stabilesc cadrul institutional, obiectivele,
competentele si instrumentele specifice politicii de dezvoltare regionala in
Romania.
Art. 2
(1) Politica de dezvoltare regionala reprezinta ansamblul politicilor
elaborate de Guvern, prin organele administratiei publice centrale, de
autoritatile administratiei publice locale si organismele regionale
specializate, cu consultarea partenerilor socioeconomici implicati, in scopul
asigurarii cresterii economice si dezvoltarii sociale echilibrate si durabile
ale unor arii geografice constituite in regiuni de dezvoltare, al imbunatatirii
competitivitatii internationale a Romaniei si al reducerii decalajelor
economice si sociale existente intre Romania si statele membre ale Uniunii
Europene.
(2) Aplicarea politicilor de dezvoltare regionala se realizeaza in
concordanta cu obiectivele si prioritatile generale de dezvoltare a Romaniei,
precum si cu obiectivele Uniunii Europene in domeniul coeziunii economice si
sociale.
(3) Principiile care stau la baza realizarii politicii de dezvoltare
regionala sunt:
- subsidiaritatea;
- descentralizarea;
- parteneriatul.
Art. 3
Obiectivele de baza ale politicii de dezvoltare regionala in Romania sunt
urmatoarele:
a) diminuarea dezechilibrelor regionale existente prin stimularea
dezvoltarii echilibrate, recuperarea accelerata a intarzierilor in domeniul
economic si social a zonelor mai putin dezvoltate, ca urmare a unor conditii istorice,
geografice, economice, sociale, politice, precum si preintampinarea producerii
de noi dezechilibre;
b) corelarea politicilor sectoriale guvernamentale la nivelul regiunilor
prin stimularea initiativelor si prin valorificarea resurselor locale si
regionale, in scopul dezvoltarii economico-sociale durabile si al dezvoltarii
culturale a acestora;
c) stimularea cooperarii interregionale, interne si internationale,
transfrontaliere, inclusiv in cadrul euroregiunilor, precum si participarea
regiunilor de dezvoltare la structurile si organizatiile europene care
promoveaza dezvoltarea economico-sociala si institutionala a acestora, in
scopul realizarii unor proiecte de interes comun, in conformitate cu acordurile
internationale la care Romania este parte.
Art. 4
Obiectivele prevazute la art. 3 se realizeaza prin programe care se
finanteaza din Fondul national pentru dezvoltare regionala si din Fondul pentru
dezvoltare regionala, care se constituie potrivit prevederilor prezentei legi.
CAP. 2
Regiunile de dezvoltare
Art. 5
(1) In aplicarea prezentei legi, in concordanta cu obiectivele de coeziune
economica si sociala ale Romaniei, precum si ale Uniunii Europene in domeniul
politicilor de dezvoltare regionala, pe teritoriul Romaniei sunt constituite
opt regiuni de dezvoltare.
(2) Regiunile de dezvoltare nu sunt unitati administrativ-teritoriale si nu
au personalitate juridica.
(3) Denumirile si componenta regiunilor de dezvoltare sunt prevazute in
anexa care face parte integranta din prezenta lege.
Art. 6
(1) Regiunile de dezvoltare sunt zone care cuprind teritoriile judetelor in
cauza, respectiv ale municipiului Bucuresti, constituite in baza unor conventii
incheiate intre reprezentantii consiliilor judetene si, dupa caz, ai
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, si functioneaza in baza
prevederilor prezentei legi.
(2) Regiunile de dezvoltare constituie cadrul de elaborare, implementare si
evaluare a politicilor de dezvoltare regionala, precum si de culegere a datelor
statistice specifice, in conformitate cu reglementarile europene emise de
EUROSTAT pentru nivelul al doilea de clasificare teritoriala NUTS 2, existent
in Uniunea Europeana.
(3) Regiunile, judetele si/sau localitatile din judete care fac parte din
regiuni diferite se pot asocia in scopul realizarii unor obiective de interes
comun, interregionale si/sau interjudetene.
CAP. 3
Structuri teritoriale pentru dezvoltarea regionala
Art. 7
(1) Consiliul pentru dezvoltare regionala este organismul regional
deliberativ, fara personalitate juridica, care este constituit si functioneaza
pe principii parteneriale la nivelul fiecarei regiuni de dezvoltare, in scopul
coordonarii activitatilor de elaborare si monitorizare ce decurg din politicile
de dezvoltare regionala.
(2) In concordanta cu obiectivele politicii regionale, consiliul pentru
dezvoltare regionala are urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza si aproba strategia si programele de dezvoltare regionala;
b) sprijina elaborarea in parteneriat a Planului national de dezvoltare;
c) aproba proiectele de dezvoltare regionala, selectionate la nivel
regional, in concordanta cu criteriile, prioritatile si metodologia elaborate
de institutia nationala cu atributii in domeniul dezvoltarii regionale,
impreuna cu organismele regionale specializate;
d) transmite Consiliului national pentru dezvoltare regionala, spre
aprobarea finantarii, portofoliul propus de proiecte pentru care se aplica o
procedura de selectie la nivel national;
e) aproba criteriile, prioritatile, alocarea si destinatiile resurselor
Fondului pentru dezvoltare regionala;
f) prezinta Consiliului national pentru dezvoltare regionala propuneri
privind alocarea de resurse la Fondul pentru dezvoltare regionala;
g) urmareste utilizarea fondurilor alocate din Fondul national pentru
dezvoltare regionala;
h) propune Consiliului national pentru dezvoltare regionala cuantumul
contributiilor anuale, in limita sumelor aprobate prin bugetele judetelor,
respectiv al municipiului Bucuresti, dupa caz, alocate pentru Fondul pentru
dezvoltare regionala, pentru finantarea obiectivelor politicilor regionale,
precum si destinatia si esalonarile de plata ale acestora;
i) atrage alte contributii financiare, locale si regionale, in vederea
realizarii obiectivelor regionale; sursele atrase se constituie ca venituri la
Fondul pentru dezvoltare regionala;
j) aproba rapoartele de activitate semestriale intocmite de agentiile
pentru dezvoltare regionala;
k) coordoneaza si sprijina dezvoltarea parteneriatelor regionale;
l) elaboreaza si aproba regulamentul propriu de functionare, in
conformitate cu regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor
pentru dezvoltare regionala;
m) avizeaza contractele, conventiile, acordurile, protocoalele, precum si
alte documente similare, incheiate de catre agentia pentru dezvoltare regionala
cu tertii in domeniul specific de activitate, inclusiv cu institutiile similare
din cadrul Uniunii Europene, si informeaza corespunzator Consiliul national
pentru dezvoltare regionala;
n) aproba statutul de organizare si functionare a agentiei pentru
dezvoltare regionala, precum si organigrama acesteia;
o) coordoneaza activitatile de mediatizare la nivel regional a politicilor
si obiectivelor de dezvoltare regionala, a programelor regionale finantate de
Uniunea Europeana, precum si pe cele privind utilizarea, la nivelul regiunii, a
fondurilor, asigurand transparenta si informarea corecta, rapida si in timp util
a cetatenilor, in special a intreprinzatorilor.
(3) Sumele reprezentand contributiile financiare ale consiliilor judetene
si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz,
stabilite in conditiile prezentei legi, se prevad in bugetele anuale proprii
ale acestora, in cadrul unei pozitii distincte, denumita Dezvoltare si
promovare regionala.
(4) Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, adopta hotarari in aplicarea hotararilor consiliilor
pentru dezvoltare regionala, in termen de maximum 60 de zile de la primirea
comunicarii privind cuantumul contributiilor anuale, stabilite conform
prevederilor art. 7 alin. (2) lit. h).
(5) Contributiile anuale, astfel stabilite, sunt varsate trimestrial in
Fondul pentru dezvoltare regionala, administrat de agentiile pentru dezvoltare
regionala.
(6) Consiliul pentru dezvoltare regionala este alcatuit din presedintii
consiliilor judetene si din cate un reprezentant al fiecarei categorii de consilii
locale municipale, orasenesti si comunale din fiecare judet al regiunii; in
cazul regiunii de dezvoltare Bucuresti - Ilfov, consiliul pentru dezvoltare
regionala este alcatuit din presedintele Consiliului Judetean Ilfov, primarul
general al municipiului Bucuresti, din cate un reprezentant al fiecarui
consiliu local de sector si din reprezentanti ai consiliilor locale din judetul
Ilfov, la paritate cu reprezentantii sectoarelor municipiului Bucuresti.
(7) Consiliul pentru dezvoltare regionala alege un presedinte si un
vicepresedinte, care nu pot fi reprezentanti ai aceluiasi judet; aceste functii
sunt indeplinite, prin rotatie, pentru cate un mandat de un an, de catre
presedintii consiliilor judetene.
(8) In functie de problematica supusa dezbaterii, la lucrarile consiliului
pentru dezvoltare regionala pot participa, fara drept de vot, prefectii
judetelor, reprezentanti ai consiliilor locale, municipale, orasenesti si
comunale, ai institutiilor si organizatiilor cu atributii in domeniul dezvoltarii
regionale, reprezentanti ai societatii civile si parteneri socioeconomici
relevanti.
Art. 8
(1) In fiecare regiune de dezvoltare functioneaza cate o agentie pentru
dezvoltare regionala, organism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publica,
cu personalitate juridica, care functioneaza in domeniul dezvoltarii regionale.
Acestea se organizeaza si functioneaza in conditiile prezentei legi si ale
statutului de organizare si functionare, aprobat de consiliul pentru dezvoltare
regionala.
(2) Schimbarea sediului agentiei pentru dezvoltare regionala in cadrul
aceleiasi localitati in care functioneaza se aproba de consiliul pentru
dezvoltare regionala, la propunerea directorului agentiei pentru dezvoltare
regionala; schimbarea sediului agentiei pentru dezvoltare regionala in alta
localitate, precum si schimbarea denumirii regiunilor si/sau a denumirii
agentiei se pot face numai cu aprobarea Consiliului national pentru dezvoltare
regionala.
(3) In fiecare judet component al regiunii de dezvoltare, cu exceptia
judetului de resedinta a agentiei, functioneaza un birou al agentiei pentru
dezvoltare regionala.
(4) Consiliile judetene asigura spatii adecvate pentru sediile si spatiile
agentiilor pentru dezvoltare regionala si ale birourilor acestora, in judetele
in care acestea isi au resedinta sau functioneaza.
(5) Coordonarea activitatilor agentiilor pentru dezvoltare regionala in
domeniul implementarii politicilor de dezvoltare regionala, precum si ale
obiectivelor acestora se face de catre institutia nationala cu atributii si
responsabilitati in acest domeniu.
(6) Directorul agentiei pentru dezvoltare regionala este numit prin concurs
si este eliberat din functie de catre consiliul pentru dezvoltare regionala.
(7) In elaborarea structurii organizatorice a agentiei pentru dezvoltare
regionala, directorul acesteia aplica principiile definirii clare a functiilor
si competentelor, precum si al separarii de atributii.
(8) In cadrul fiecarei agentii pentru dezvoltare regionala se constituie o
unitate de audit intern, subordonata directorului agentiei si care are ca scop:
a) asigurarea obiectiva si consilierea, destinate sa imbunatateasca
sistemele si activitatile agentiei;
b) sprijinirea indeplinirii obiectivelor agentiei printr-o abordare
sistematica si metodica, prin care se evalueaza si se imbunatateste
eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului
si a proceselor de administrare.
(9) Capacitatea institutionala si administrativa a agentiilor pentru
dezvoltare regionala de a indeplini aceste activitati, precum si atributiile
delegate de institutia/institutiile nationale sunt verificate prin unitatile de
audit intern din cadrul fiecarei autoritati nationale de management si
gestionare a programului respectiv.
(10) In scopul implementarii programelor de dezvoltare regionala,
institutia nationala cu atributii in domeniul dezvoltarii regionale si, dupa
caz, institutiile nationale care implementeaza, la nivel regional, prin
agentiile pentru dezvoltare regionala, programe nationale, precum si oricare
alte institutii nationale care deleaga prin contract atributii acestora prevad,
cu prioritate, sume in bugetele lor, intr-o pozitie distincta denumita
Asistenta tehnica pentru implementarea programelor de dezvoltare regionala.
(11) Cuantumul sumelor cu care sunt finantate activitatile contractate cu
agentiile pentru dezvoltare regionala se stabileste de comun acord intre parti,
in limita sumelor de la bugetul de stat cu aceasta destinatie sau, dupa caz, a
programelor negociate cu Uniunea Europeana.
(12) Transferul acestor sume in contul agentiilor pentru dezvoltare
regionala se realizeaza conform clauzelor contractuale convenite intre parti.
(13) Sumele astfel transferate sunt utilizate de agentiile pentru
dezvoltare regionala exclusiv pentru realizarea activitatilor prevazute prin
contract.
Art. 9
Agentia pentru dezvoltare regionala are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza si propune consiliului pentru dezvoltare regionala, spre
aprobare, strategia, planul si programele de dezvoltare regionala, precum si
planurile de gestionare a fondurilor;
b) asigura realizarea programelor de dezvoltare regionala si a planurilor
de gestionare a fondurilor, in conformitate cu hotararile adoptate de consiliul
pentru dezvoltare regionala, cu respectarea legislatiei in vigoare, si raspunde
fata de acesta pentru realizarea lor;
c) solicita institutiei nationale cu atributii in domeniul dezvoltarii
regionale sume din Fondul national pentru dezvoltare regionala, pentru
finantarea proiectelor de dezvoltare aprobate;
d) actioneaza, impreuna cu consiliul pentru dezvoltare regionala, pentru
atragerea de resurse, in scopul indeplinirii atributiilor sale;
e) asigura managementul tehnic si financiar al Fondului pentru dezvoltare
regionala, in scopul realizarii obiectivelor prevazute in programele de
dezvoltare regionala;
f) raspunde fata de consiliul pentru dezvoltare regionala, fata de
institutia/institutiile nationale cu care are incheiate contracte, precum si
fata de organele abilitate prin lege pentru corecta gestionare a fondurilor
incredintate;
g) transmite, spre aprobare, consiliului pentru dezvoltare regionala
proiectele selectate in cadrul programelor de dezvoltare regionala in baza
prioritatilor, criteriilor si a metodologiei elaborate de institutia nationala
responsabila pentru dezvoltarea regionala, impreuna cu organismele regionale
specializate; in cazul licitatiilor organizate la nivelul fiecarei regiuni de
dezvoltare, proiectele aprobate de consiliul pentru dezvoltare regionala vor fi
trimise spre avizare Consiliului national pentru dezvoltare regionala; in cazul
licitatiilor de proiecte organizate la nivel national, proiectele selectate vor
fi avizate de consiliul pentru dezvoltare regionala si aprobate de Consiliul
national pentru dezvoltare regionala;
h) asigura si raspunde, pe baza contractelor incheiate cu institutiile
nationale, de implementarea, monitorizarea tehnica si financiara si controlul
executiei proiectelor finantate de Uniunea Europeana in cadrul programelor de
dezvoltare regionala si/sau, dupa caz, a proiectelor din cadrul programelor
nationale, care se implementeaza la nivel regional prin agentia pentru
dezvoltare regionala; pentru atributiile delegate agentiilor pentru dezvoltare
regionala de catre institutiile apartinand administratiei publice centrale sau
locale, monitorizarea si controlul unor astfel de activitati se fac de catre
institutia care a delegat aceste atributii;
i) intocmeste rapoarte semestriale, precum si raportul anual de
implementare referitor la activitatile derulate conform contractelor cu
institutia nationala cu atributii in domeniul dezvoltarii regionale;
j) evidentiaza stadiul, dificultatile de implementare, precum si impactul
programelor/proiectelor de dezvoltare regionala si propune masuri de
imbunatatire; rapoartele se aproba in prealabil de catre consiliul pentru
dezvoltare regionala si sunt transmise institutiei nationale cu atributii in
domeniul dezvoltarii regionale;
k) realizeaza si asigura, in baza contractelor, mediatizarea/publicitatea
la nivel regional a programelor si proiectelor de dezvoltare regionala;
l) organizeaza si dezvolta, cu sprijinul si sub coordonarea consiliului
pentru dezvoltare regionala, parteneriatele regionale si promoveaza la nivel
regional cunoasterea politicilor si practicilor Uniunii Europene, precum si a
principiilor care stau la baza politicilor de dezvoltare regionala;
m) identifica si promoveaza, in parteneriat, proiecte de interes regional
si local, precum si proiecte de cooperare intraregionala; promoveaza, cu
sprijinul consiliului pentru dezvoltare regionala, regiunea si atragerea de
investitii straine; dezvolta colaborari cu organisme si institutii similare din
Uniunea Europeana si participa la implementarea proiectelor internationale de
interes regional si local;
n) elaboreaza propunerile anuale ale bugetelor proprii de venituri si
cheltuieli destinate desfasurarii activitatilor prevazute prin prezenta lege si
le supune aprobarii consiliului pentru dezvoltare regionala;
o) asigura, printr-o structura de audit intern proprie, subordonata
directorului agentiei, desfasurarea unei activitati independente si obiective,
care da asigurare si consiliere conducerii agentiei, pentru buna administrare a
veniturilor si cheltuielilor, perfectionand activitatile agentiei, ajutand-o
sa-si indeplineasca obiectivele printr-o abordare sistematica si metodica, care
evalueaza si imbunatateste eficienta si eficacitatea sistemului de conducere
bazat pe analiza riscului, a controlului si a proceselor de administrare;
p) incheie si supune spre avizare consiliului pentru dezvoltare regionala
contracte, conventii, acorduri si protocoale, precum si alte documente similare
incheiate cu tertii in domeniul specific de activitate, inclusiv cu institutii
similare din cadrul Uniunii Europene;
q) indeplineste obligatiile contractuale si raspunde pentru realizarea
acestora, in conformitate cu criteriile si indicatorii de performanta stabiliti
prin contractele incheiate in acest scop;
r) asigura, prin personal specializat, secretariatul consiliului pentru
dezvoltare regionala;
s) participa in structurile parteneriale stabilite la nivel national, in
comitetele si subcomitetele nationale, precum si in grupurile de lucru
organizate de institutiile nationale responsabile pentru managementul si
gestionarea programelor finantate de Uniunea Europeana;
t) elaboreaza propriul statut de organizare si functionare si il supune
spre aprobare consiliului pentru dezvoltare regionala;
u) indeplineste atributiile privind elaborarea in parteneriat a Planului
national de dezvoltare;
v) asigura, impreuna cu organismele regionale specializate, colectarea si
centralizarea datelor la nivel regional, cu privire la utilizarea fondurilor
nerambursabile alocate regiunii, in scopul implementarii programelor de
dezvoltare regionala.
Art. 10
(1) Programele de dezvoltare regionala si cheltuielile de functionare a
agentiilor pentru dezvoltare regionala se finanteaza din Fondul pentru
dezvoltare regionala, care se constituie din:
a) alocari de la Fondul national pentru dezvoltare regionala;
b) contributii din bugetele proprii ale judetelor sau al municipiului
Bucuresti, dupa caz, in limita sumelor aprobate cu aceasta destinatie prin
bugetele respective;
c) surse financiare atrase din sectorul privat, de la banci, investitori
straini, Uniunea Europeana si de la alte organizatii internationale.
(2) Pentru managementul si implementarea programelor de dezvoltare
regionala, precum si pentru indeplinirea corespunzatoare a atributiilor
delegate de institutia nationala cu atributii in acest domeniu, finantarea se
realizeaza in baza unor contracte negociate si incheiate pentru managementul tehnic
si financiar al programelor de dezvoltare regionala.
(3) Pentru implementarea programelor nationale prin agentiile pentru
dezvoltare regionala si/sau pentru indeplinirea unor atributii delegate
acestora de institutiile nationale, finantarea se realizeaza in baza unor
contracte negociate si incheiate cu institutiile respective pentru
implementarea programelor nationale.
(4) Operatiunile financiare privind executarea programelor si/sau
proiectelor finantate din fonduri publice se deruleaza de catre agentiile
pentru dezvoltare regionala, prin unitatile teritoriale ale Trezoreriei
Statului.
(5) Fondul pentru dezvoltare regionala nu poate avea alta destinatie decat
cea prevazuta de prezenta lege.
(6) Disponibilitatile inregistrate la finele exercitiului financiar la
Fondul pentru dezvoltare regionala se reporteaza in anul urmator, cu aceeasi
destinatie.
CAP. 4
Structuri nationale pentru dezvoltare regionala
Art. 11
(1) Consiliul national pentru dezvoltare regionala este structura nationala
de tip partenerial, cu rol decizional privind elaborarea si implementarea
obiectivelor politicii de dezvoltare regionala.
(2) Presedintele Consiliului national pentru dezvoltare regionala este
conducatorul institutiei nationale cu atributii in domeniul dezvoltarii
regionale si poate delega aceasta functie.
(3) Consiliul national pentru dezvoltare regionala are in componenta sa
presedintii si vicepresedintii consiliilor pentru dezvoltare regionala si, la
paritate cu numarul acestora, reprezentanti ai Guvernului, desemnati prin
hotarare a Guvernului, inclusiv presedintele.
(4) Inlocuirea unui membru al Consiliului national pentru dezvoltare
regionala se comunica, in timp util, institutiei care asigura presedintia
Consiliului national pentru dezvoltare regionala.
Art. 12
Consiliul national pentru dezvoltare regionala are urmatoarele atributii:
a) avizeaza politicile si strategia nationala pentru dezvoltare regionala,
precum si Planul national de dezvoltare, care contine prioritatile si masurile
multianuale de finantare a obiectivelor nationale ale coeziunii economice si
sociale;
b) aproba criteriile si prioritatile privind utilizarea Fondului national
pentru dezvoltare regionala;
c) prezinta Guvernului, spre aprobare, programele prioritare finantate din
Fondul national pentru dezvoltare regionala;
d) analizeaza utilizarea fondurilor alocate agentiilor pentru dezvoltare
regionala din Fondul national pentru dezvoltare regionala, pe baza rapoartelor
de monitorizare elaborate si transmise de catre consiliile pentru dezvoltare
regionala;
e) propune modul de utilizare a fondurilor de preaderare pentru dezvoltarea
regionala alocate Romaniei de catre Uniunea Europeana in perioada de
preaderare;
f) urmareste realizarea obiectivelor dezvoltarii regionale, inclusiv in
cadrul activitatilor de cooperare externa a regiunilor de dezvoltare, de tip
transfrontalier, interregional, la nivelul euroregiunilor;
g) avizeaza proiectele propuse de agentiile pentru dezvoltare regionala si
aprobate de consiliul pentru dezvoltare regionala pentru finantarea acestora
din programele de dezvoltare regionala, in cazul licitatiilor de proiecte
organizate la nivel regional;
h) aproba proiectele propuse de agentiile pentru dezvoltare regionala si
aprobate de consiliul pentru dezvoltare regionala, pentru finantarea acestora
din programele de dezvoltare regionala, in cazul licitatiilor de proiecte
organizate la nivel national;
i) analizeaza si aproba rapoartele de activitate prezentate de catre
Comitetul National de Coordonare a Programelor PHARE - componenta de coeziune
economica si sociala, constituit in baza prevederilor Memorandumului de
finantare PHARE, precum si propunerile inaintate de acest comitet.
Art. 13
(1) Ministerul Integrarii Europene, organ de specialitate al administratiei
publice centrale, aflat in subordinea Guvernului, este institutia care
exercita, la nivel national, atributiile si responsabilitatea elaborarii,
promovarii, coordonarii, gestionarii, implementarii si monitorizarii
politicilor si strategiilor de dezvoltare regionala din Romania, precum si a
programelor de coeziune economica si sociala.
(2) Ministerul Integrarii Europene asigura secretariatul Consiliului
national pentru dezvoltare regionala.
Art. 14
(1) Programele multianuale de dezvoltare regionala se finanteaza din Fondul
national pentru dezvoltare regionala, constituit din sumele care se aloca,
anual, prin bugetul de stat, ca pozitie distincta pentru politica de dezvoltare
regionala.
(2) Fondul national pentru dezvoltare regionala, administrat de Ministerul
Integrarii Europene, este gestionat prin conturi distincte, deschise la
Trezoreria Statului.
(3) Fondul national pentru dezvoltare regionala se constituie din:
a) sumele de la bugetul de stat, care sunt prevazute intr-o pozitie
distincta si care se aloca, prin hotarare a Guvernului, pentru programele de
dezvoltare regionala finantate numai de la bugetul de stat;
b) asistenta financiara nerambursabila din partea unor guverne, organizatii
internationale, banci.
(4) Disponibilitatile inregistrate la finele exercitiului financiar la
Fondul national pentru dezvoltare regionala se reporteaza in anul urmator cu
aceeasi destinatie.
(5) Pentru finantarea cheltuielilor de asistenta tehnica necesare in
vederea selectiei si monitorizarii programelor si proiectelor de dezvoltare
regionala finantate exclusiv de la bugetul de stat, institutia nationala cu
atributii in domeniul managementului tehnic si financiar al acestor programe
aloca un anumit procent din bugetele programelor si proiectelor respective.
Art. 15
(1) Institutul National de Statistica colecteaza din regiunile de
dezvoltare datele statistice specifice, necesare fundamentarii si monitorizarii
politicilor de dezvoltare regionala.
(2) Agentiile pentru dezvoltare regionala colaboreaza cu directiile
regionale de statistica, care le transmit lunar, cu titlu gratuit, datele
statistice specifice necesare fundamentarii si monitorizarii politicilor de
dezvoltare regionala.
Art. 16
Utilizarea pentru alte destinatii decat cea pentru care au fost acordate a
fondurilor alocate din Fondul national pentru dezvoltare regionala, pentru
proiectele de dezvoltare regionala si, dupa caz, a celor din Fondul pentru dezvoltare
regionala, inclusiv a sumelor de la bugetele institutiilor nationale si locale,
care finanteaza activitatile agentiilor conform prevederilor din prezenta lege,
se constata si se sanctioneaza de catre organele de control abilitate, potrivit
legii.
Art. 17
(1) In termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi, Guvernul
aproba, prin hotarare, regulamentul-cadru de organizare si functionare a
consiliilor pentru dezvoltare regionala.
(2) In termen de 60 de zile de la publicarea regulamentului-cadru prevazut
la alin. (1), consiliile pentru dezvoltare regionala isi elaboreaza si aproba
propriul regulament de organizare si functionare.
Art. 18
Regulamentele de organizare si functionare ale consiliilor pentru
dezvoltare regionala se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 19
Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului national pentru
dezvoltare regionala se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 20
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
agentiile pentru dezvoltare regionala isi modifica corespunzator statutele
proprii de organizare si functionare si le transmit spre aprobare consiliilor
pentru dezvoltare regionala.
Art. 21
(1) Directorul agentiei pentru dezvoltare regionala dispune masurile
necesare pentru respectarea reglementarilor legale in vigoare, referitoare la
independenta auditorilor interni, care isi desfasoara activitatea in
structurile agentiei; acesta nu poate delega aceasta functie altor salariati;
auditorii interni din cadrul agentiilor isi exercita activitatile in
conformitate cu legislatia nationala, armonizata cu standardele internationale
in domeniul auditului intern.
(2) Structura de audit intern, precum si auditorii nu pot fi implicati in
nici una dintre activitatile manageriale, de control sau de executie, din
cadrul agentiei pentru dezvoltare regionala.
Art. 22
(1) Personalul de decizie din cadrul agentiilor pentru dezvoltare regionala
nu poate fi implicat si nu poate desfasura activitati care constituie conflict
de interese cu atributiile de serviciu si nu poate fi asociat si detine actiuni
sau parti sociale intr-o societate comerciala care beneficiaza, sub orice
forma, de sprijin financiar sau de alte servicii furnizate de agentii; in toate
situatiile, personalul agentiei este obligat sa respecte, indiferent de functia
pe care o ocupa, actele normative in vigoare privind conflictul de interese.
(2) Personalul agentiei, inclusiv personalul din birourile judetene, indiferent
de functia pe care o ocupa, nu poate exercita activitati in cadrul agentiei si
nu poate fi numit sau reconfirmat in functii de decizie in cadrul acesteia,
daca a suferit condamnari penale definitive.
Art. 23
Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 24
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga Legea nr. 151/1998
privind dezvoltarea regionala in Romania, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 265 din 16 iulie 1998, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU