LEGE
Nr. 37 din 7 decembrie 1990
pentru organizarea si functionarea Guvernului Romaniei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 137 din 8 decembrie 1990
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Organizare
Art. 1
Guvernul Romaniei este organul central al puterii executive care exercita,
in conformitate cu legea, administratia publica pe intreg teritoriul tarii.
Art. 2
Guvernul Romaniei este format din primul-ministru, ministrii de stat,
ministrii si secretari de stat.
Primul-ministru este desemnat de Presedintele Romaniei, iar componenta
guvernului se aproba, la propunerea primului-ministru, prin hotarire, de catre
Adunarea Deputatilor si Senat.
Art. 3
Pot fi membri ai guvernului persoane care au cetatenia romana, domiciliul
in Romania si se bucura de exercitiul drepturilor electorale. Nu pot fi membri
ai guvernului persoane cu dubla cetatenie.
Membrii guvernului nu pot fi deputati sau senatori si nu pot indeplini o
functie de reprezentare profesionala cu caracter national, o alta functie
publica sau o functie ori activitate profesionala salarizata in cadrul regiilor
autonome, societatilor comerciale sau altor organizatii ori unitati cu scop
lucrativ.
Prevederile alin. 2 se aplica si persoanelor care indeplinesc o functie de
nivel guvernamental.
In afara cazurilor prevazute la alin. 1 si 2, cumulul este permis cu
conditia indeplinirii integrale, de catre persoana care cumuleaza, a
atributiilor ce ii revin in cadrul guvernului.
Art. 4
Functia de ministru de stat, ministru si secretar de stat membru al
guvernului devine vacanta prin deces, demisie ori ca urmare a pierderii
drepturilor electorale.
De asemenea, functia unui ministru de stat, ministru ori secretar de stat
membru al guvernului inceteaza in cazul in care primul-ministru decide
revocarea acestuia.
In situatiile prevazute la alin. 1 si 2, pina la aprobarea noului membru al
guvernului, atributiile acestuia vor fi exercitate de primul-ministru sau de un
ministru interimar, desemnat de primul-ministru.
Propunerea de numire a unui nou membru al guvernului trebuie facuta de
catre primul-ministru in cel mult 15 zile de la data cind postul a devenit
vacant sau de la data cind membrul guvernului a fost revocat.
Art. 5
Presedintele Romaniei poate participa la sedintele guvernului care au ca
obiect probleme de interes national privind politica externa a guvernului,
apararea tarii, asigurarea ordinii publice.
In cazul in care este prezent, Presedintele Romaniei prezideaza sedinta de
guvern.
Art. 6
Guvernul adopta hotariri si regulamente in prezenta a jumatate plus unu din
membrii sai. Hotaririle si regulamentele se adopta cu acordul primului-ministru,
prin votul deschis al majoritatii simple a celor prezenti, dar nu mai putin de
o treime din numarul total al membrilor guvernului.
Guvernul se intruneste de doua ori pe luna sau ori de cite ori este nevoie,
la convocarea primului-ministru sau a unui ministru de stat desemnat de acesta.
La sedintele guvernului pot participa ca invitati sefi de departament,
secretari de stat ce nu sint membri ai guvernului si orice alte persoane a
caror prezenta se apreciaza a fi utila, potrivit deciziei primului-ministru.
Dezbaterile guvernului si modul de adoptare a hotaririlor sau
regulamentelor, ca si a oricaror alte masuri, se consemneaza in stenograma
sedintei, certificata de secretarul general al guvernului.
Art. 7
Guvernul adopta hotariri, in exercitarea atributiilor proprii, si
regulamente de aplicare a legilor, cind prin lege s-a prevazut aceasta.
Membrii guvernului pot propune proiecte de hotariri privind ramura sau
domeniul de activitate de care raspund. Regulamentele se elaboreaza potrivit
deciziei primului-ministru.
Hotaririle guvernului, cu exceptia celor care, potrivit legii, constituie
secret de stat, precum si regulamentele, se publica in Monitorul Oficial.
Art. 8
Guvernul isi constituie un birou executiv pentru rezolvarea operativa a
problemelor curente si urmarirea aducerii la indeplinire a masurilor dispuse de
guvern.
Biroul executiv este compus din primul-ministru, ministrii de stat,
ministrul finantelor, ministrul justitiei, ministrul de interne si ministrul
apararii nationale.
Normele de organizare si functionare a biroului executiv se aproba de
guvern.
Art. 9
Pe linga primul-ministru functioneaza:
a) Consiliul reformei, relatiilor si informatiilor publice;
b) Cabinetul primului-ministru;
c) consilierii primului-ministru.
Organizarea si atributiile compartimentelor prevazute la alin. 1 se aproba
prin decizia primului-ministru.
Art. 10
Guvernul are un Secretariat general, condus de secretarul general al
guvernului, cu rang de ministru, care participa la sedintele acestuia, precum
si la sedintele biroului executiv.
Structura organizatorica, atributiile si normele de functionare ale
Secretariatului general se aproba de catre guvern.
Art. 11
Salarizarea pentru personalul guvernului este prevazuta in anexa prezentei
legi, care face parte integranta din aceasta.
Art. 12
Pe linga guvern functioneaza, ca organe centrale de specialitate ale
administratiei de stat, comisii nationale si alte organe asimilate acestora, cum
sint departamente, agentii, oficii, secretariate si subsecretariate de stat,
care se infiinteaza potrivit legii, cu respectarea prevederilor bugetelor
alocate.
Dispozitiile art. 3 se aplica si conducatorilor sau salariatilor organelor
prevazute la alin. 1, precum si salariatilor din aparatul guvernului.
Art. 13
Primul-ministru conduce guvernul si coordoneaza activitatea membrilor
acestuia, cu respectarea competentelor si raspunderilor ce le revin.
Membrii guvernului sint solidar raspunzatori pentru activitatea guvernului
si hotaririle sau masurile luate de acesta. De asemenea, fiecare membru al
guvernului este raspunzator si pentru propria sa activitate.
Guvernul, in intregul sau, si fiecare din membrii acestuia raspund in fata
parlamentului pentru modul de indeplinire a atributiilor ce le revin.
CAP. 2
Atributiile guvernului, ale primului-ministru si ale celorlalti membri ai
guvernului
Art. 14
Guvernul are urmatoarele atributii principale:
a) asigura executarea, de catre administratia publica, a legilor si a
celorlalte dispozitii normative date in aplicarea acestora;
b) conduce si controleaza activitatea ministerelor si a celorlalte organe
centrale si locale ale administratiei de stat;
c) elaboreaza proiecte de legi si le supune spre adoptare parlamentului;
dezbate propunerile legislative care privesc activitatea executiva primite din
partea parlamentului;
d) elaboreaza proiectul bugetului de stat, precum si contul general de
inchidere a exercitiului bugetar, si le supune spre adoptare parlamentului; in
elaborarea si executarea bugetului, nici o cheltuiala bugetara nu va putea fi
aprobata fara precizarea sursei de finantare;
e) aproba programele de dezvoltare economica a tarii, pe ramuri si domenii
de activitate, si le supune spre adoptare parlamentului; aproba balanta
comerciala si de plati externe, precum si planurile de incasari si plati in
numerar;
f) aproba programele pentru modernizarea capacitatilor de productie ce se
realizeaza prin subventii de stat;
g) stabileste masuri pentru introducerea si dezvoltarea mecanismelor
economiei de piata, in conditiile prevazute de lege;
h) asigura reorganizarea activitatii economice, potrivit cerintelor
economiei de piata, precum si adoptarea masurilor de privatizare a unor
activitati, in conditiile prevazute de lege;
i) aproba regimul preturilor si tarifelor la produsele, lucrarile si
serviciile pentru care pretul sau tariful se stabileste, potrivit legii, de
catre guvern, precum si, pina la liberalizarea creditelor si dobinzilor,
regimul acestora;
j) elaboreaza sistemul de impozite si taxe cuvenite bugetului centralizat
al statului si le supune spre adoptare parlamentului;
k) stabileste programe de protectie a mediului inconjurator si asigurare a
echilibrului ecologic si le supune, spre adoptare, parlamentului pe cele de
interes national; stabileste programe de construire de locuinte din fondurile
de stat, de crestere a calitatii vietii si in alte domenii, in limitele
alocatiilor bugetare aprobate in acest scop;
l) asigura realizarea politicii sale sociale cu privire la utilizarea
fortei de munca, la salarii, pensii, acordarea de ajutoare materiale si alte
drepturi banesti, precum si adaptarea acestora la specificul unor ramuri si
domenii de activitate;
m) asigura, prin luarea si aplicarea masurilor necesare, apararea ordinii
de drept si linistii publice, a drepturilor si libertatilor cetatenesti, in
conditiile prevazute de lege;
n) aduce la indeplinire masurile adoptate, potrivit legii, pentru
organizarea generala a fortelor armate, inzestrarea acestora si fixarea
contingentelor anuale de cetateni care urmeaza sa fie chemati la indeplinirea
serviciului militar;
o) stabileste masurile de aplicare a reglementarilor legale privind
apararea secretului de stat;
p) ia masuri cu privire la negocierea de tratate, acorduri si conventii
internationale care angajeaza statul roman si le inainteaza, potrivit legii,
Presedintelui Romaniei; aproba acordurile interguvernamentale, care se vor
putea semna numai din imputernicirea primului-ministru;
r) organizeaza desfasurarea, in bune conditii, a alegerilor pentru
Presedintele Romaniei, parlament si organele locale;
s) aproba, potrivit legii, amplasarea obiectivelor de investitii si scoaterea
terenurilor din productia agricola ori din fondul forestier, precum si
defrisarea unor suprafete impadurite, in vederea realizarii de obiective de
investitii;
s) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 15
Primul-ministru reprezinta guvernul in relatiile acestuia cu parlamentul,
Presedintele Romaniei, Curtea Suprema de Justitie, procurorul general,
partidele si formatiunile politice, alte organizatii centrale de interes
national, precum si in relatiile internationale;
Art. 16
Primul-ministru convoaca sedintele guvernului si ale biroului executiv. De
asemenea, primul-ministru conduce sedintele guvernului, cu exceptia situatiilor
prevazute la alin. 2 al art. 5, precum si sedintele biroului executiv.
Pentru indeplinirea atributiilor prevazute la alin. 1, primul-ministru
poate desemna pe unul din ministrii de stat.
Primul-ministru semneaza hotaririle si regulamentele adoptate de guvern si
contrasemneaza decretele emise de Presedintele Romaniei.
In cazul in care sedintele guvernului sau ale biroului executiv au fost
conduse de un ministru de stat desemnat potrivit alin. 2, hotaririle adoptate
vor fi semnate de acesta.
Regulamentele se semneaza numai de primul-ministru.
Art. 17
Primul-ministru numeste si elibereaza din functie:
a) secretarul general al guvernului;
b) personalul din compartimentele prevazute la art. 9 lit. b) si c);
c) conducatorii organelor din subordinea guvernului mentionati la art. 12;
d) secretarii de stat care nu sint membri ai guvernului, precum si
subsecretarii de stat;
e) persoanele indeplinind alte functii, in cazurile prevazute de lege.
Art. 18
In indeplinirea atributiilor ce-i revin, primul-ministru emite decizii cu
caracter individual sau privind organizarea interna a guvernului.
Art. 19
Ministrii de stat coordoneaza, sub conducerea nemijlocita a
primului-ministru, realizarea politicii guvernamentale intr-o ramura sau
domeniu de activitate, in care scop conlucreaza cu ministrii ce raspund de
indeplinirea acestei politici in cadrul ministerelor pe care le conduc.
Unul din ministrii de stat, desemnat o data cu alegerea guvernului, asigura
si relatiile acestuia cu parlamentul.
Art. 20
Ministrii asigura aplicarea, in conditiile legii, a politicii guvernului in
ramura sau domeniul de activitate al ministerului ori organului central pe
care-l conduc si raspund de activitatea acestora in fata guvernului.
Art. 21
Secretarii de stat, membri ai guvernului, conduc activitatea departamentelor
ce le-au fost incredintate, in cadrul ministerelor in care acestea
functioneaza, si raspund de activitatea lor in fata guvernului si a ministrului
fata de care sint subordonati.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 22
Guvernul organizeaza administrarea bunurilor de interes guvernamental din
proprietatea statului, necesare unor actiuni de protocol si reprezentare ale
Adunarii Deputatilor, Senatului, Presedintiei Romaniei si guvernului, potrivit
intelegerii incheiate intre aceste organe. In acest sens, infiinteaza unitati
specializate fata de care Secretariatul general al guvernului indeplineste
atributiile prevazute de Legea nr. 15/1990 pentru ministerul de resort.
Art. 23
Prezenta lege intra in vigoare la 10 zile de la publicarea in Monitorul
Oficial.
Pe data intrarii in vigoare a legii se abroga Decretul-lege nr. 10 din 31
decembrie 1989, privind constituirea, organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei, Decretul-lege nr. 104 din 30 martie 1990 privind activitatile pentru
care guvernul adopta hotariri, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 noiembrie 1990.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta din 3
decembrie 1990.
PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea pentru organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si
dispunem publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU
ANEXA 1
STATUL DE FUNCTII
pentru personalul din aparatul guvernului
___________________________________________________________________________
Nr. Denumirea functiei Conditii de Salariul tarifar
crt. studii - lei/lunar -
________________
minim maxim
___________________________________________________________________________
1. Sef sector studii superioare 8.000 10.000
2. Sef sector cabinet studii superioare
- al primului-ministru 6.800 8.500
- la ministrii de stat 5.500 7.500
- la secretarul general al
guvernului si secretarii de stat 5.000 7.000
3. Adjunct sef sector studii superioare 6.000 8.000
4. Expert studii superioare 6.500 8.000
5. Inspector de specialitate
- gradul I studii superioare 6.500 8.000
- gradul II studii superioare 6.000 7.000
- gradul III studii superioare 5.000 6.000
6. Sef cabinet I studii superioare 4.500 6.000
7. Sef cabinet II studii medii 3.500 5.000
8. Secretar de cabinet studii medii 2.900 3.700
9. Consultant (documentarist,
analist-programator, redactor
comentator presa, audio-video)
de specialitate
- gradul I studii superioare 4.900 6.300
- gradul II studii superioare 4.700 6.000
- gradul III studii superioare 3.800 5.500
10. Economist (inginer)
- gradul I studii superioare 4.900 6.300
- gradul II studii superioare 4.700 6.000
- gradul III studii superioare 3.800 5.500
11. Contabil sef studii superioare 4.900 6.300
12. Contabil, merceolog,
statistician, casier studii medii 3.500 4.500
13. Revizor contabil studii superioare 4.000 5.500
14. Revizor contabil studii medii 3.000 4.000
15. Translator traducator studii superioare 4.600 6.000
16. Stenodactilograf studii medii 3.000 4.000
Secretar-dactilograf 2.800 3.500
17. Functionar
- gradul I studii medii 3.000 4.000
- gradul II studii medii 2.900 3.500
- gradul III studii medii 2.800 3.300
18. Bibliotecar studii superioare 3.800 4.500
19. Arhivar studii medii 2.900 3.500
20. Administrator studii medii 3.500 4.500
21. Curier studii medii 2.500 3.300
22. Portar 2.500 3.000
23. Ingrijitor 2.500 3.000
24. Muncitor
- inalta calificare I studii medii 3.500 4.000
- inalta calificare II studii medii 3.300 3.800
- specialist studii medii 3.800 4.500
25. Sofer 3.300 4.500
26. Bufetier 3.500 4.500
Ajutor bufetier 2.500 3.000
27. Manipulant bunuri 2.500 3.500
28. Operator video cinema, cameraman studii superioare 3.500 4.500
studii medii 3.000 4.000
29. Fotograf, grafician studii medii 3.000 4.000
______________________________________________________________________________
NOTA:
1. Persoanele incadrate in functiile prevazute in prezenta anexa
beneficiaza si de sporul de vechime neintrerupta prevazut de lege.
2. Persoanele care coordoneaza activitatea unor compartimente, cu exceptia
demnitarilor, primesc o indemnizatie de conducere intre 500 si 2.000 lei.
3. Persoanele incadrate cu titlu de colaboratori permanenti vor primi lunar
o indemnizatie intre 1.500 - 3.000 lei, neimpozabila; daca aceste persoane sint
din provincie, au dreptul in plus la decontarea cheltuielilor de transport si
la o indemnizatie de cazare, in limita sumei de 80 lei pe zi in toata perioada
cit isi desfasoara activitatea la guvern.
4. Pentru orele efectuate peste durata normala a zilei de munca,
personalului de executie, de specialitate si administrativ i se poate acorda un
spor la salariu de pina la 1.000 lei lunar, in functie de munca prestata.
Sporul este neimpozabil.
Munca prestata in zilele nelucratoare se plateste cu un spor de 100% la
salariul tarifar.
5. La dispozitia primului ministru se va afla un fond de premiere in
limitele stabilite prin buget.