LEGE
Nr. 90 din 26 martie 2001
privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 164 din 2 aprilie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Organizarea si functionarea Guvernului
SECTIUNEA 1
Rolul si functiile Guvernului
Art. 1
(1) Guvernul este autoritatea publica a puterii executive, care
functioneaza in baza votului de incredere acordat de Parlament si care asigura
realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala
a administratiei publice.
(2) Guvernul are rolul de a asigura functionarea echilibrata si dezvoltarea
sistemului national economic si social, precum si racordarea acestuia la
sistemul economic mondial in conditiile promovarii intereselor nationale.
(3) Guvernul se organizeaza si functioneaza in conformitate cu prevederile
constitutionale, avand la baza Programul de guvernare acceptat de Parlament.
(4) Numirea Guvernului se face de Presedintele Romaniei pe baza votului de
incredere acordat Guvernului de Parlament.
(5) Pentru realizarea Programului de guvernare Guvernul exercita
urmatoarele functii:
a) functia de strategie, prin care se asigura elaborarea strategiei de
punere in aplicare a Programului de guvernare;
b) functia de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului
normativ si institutional necesar in vederea realizarii obiectivelor
strategice;
c) functia de administrare a proprietatii statului, prin care se asigura
administrarea proprietatii publice si private a statului, precum si gestionarea
serviciilor pentru care statul este responsabil;
d) functia de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului roman,
reprezentarea pe plan intern si extern;
e) functia de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea si
controlul aplicarii si respectarii reglementarilor in domeniul apararii,
ordinii publice si sigurantei nationale, precum si in domeniile economic si
social si al functionarii institutiilor si organismelor care isi desfasoara
activitatea in subordinea sau sub autoritatea Guvernului.
SECTIUNEA a 2-a
Componenta Guvernului
Art. 2
Pot fi membri ai Guvernului persoanele care au numai cetatenia romana si
domiciliul in tara, se bucura de exercitiul drepturilor electorale, nu au
suferit condamnari penale si nu se gasesc in unul dintre cazurile de
incompatibilitate prevazute la art. 4 alin. (1).
Art. 3
(1) Guvernul este alcatuit din primul-ministru si ministri.
(2) Din Guvern pot face parte si ministri-delegati, cu insarcinari speciale
pe langa primul-ministru, prevazuti in lista Guvernului prezentata
Parlamentului pentru acordarea votului de incredere.
Art. 4
(1) Functia de membru al Guvernului este incompatibila cu:
a) exercitarea altei functii publice de autoritate, cu exceptia celei de
deputat sau de senator;
b) exercitarea unei functii de reprezentare profesionala salarizata in
cadrul organizatiilor cu scop comercial;
c) exercitarea de acte de comert, cu exceptia vanzarii sau cumpararii de
actiuni ori alte titluri de valoare;
d) exercitarea functiei de administrator ori de cenzor la societatile
comerciale sau de reprezentant al statului in adunarile generale ale unor
asemenea societati ori de membru al consiliilor de administratie ale regiilor
autonome, companiilor nationale si societatilor nationale;
e) exercitarea unei functii publice in serviciul unei organizatii straine,
cu exceptia acelor functii prevazute in acordurile si conventiile la care
Romania este parte.
(2) Constatarea starii de incompatibilitate se face de primul-ministru,
care va dispune masurile necesare pentru incetarea acesteia.
Art. 5
Functia de membru al Guvernului inceteaza in urma demisiei, a revocarii, a
pierderii drepturilor electorale, a starii de incompatibilitate, a decesului si
a demiterii in conditiile prevazute la art. 8 alin. (2).
Art. 6
Demisia din functia de membru al Guvernului se anunta public, se prezinta
in scris primului-ministru si devine irevocabila din momentul in care s-a luat
act de depunerea ei, dar nu mai tarziu de 15 zile de la data depunerii.
Art. 7
(1) Revocarea din functia de membru al Guvernului se face de Presedintele
Romaniei, prin decret, la propunerea primului-ministru.
(2) Revocarea are loc in caz de remaniere guvernamentala.
Art. 8
(1) In cazul in care incetarea calitatii de membru al Guvernului intervine
ca urmare a demisiei, a pierderii drepturilor electorale, a incompatibilitatii,
a decesului si in alte situatii prevazute de lege, Presedintele Romaniei, la
propunerea primului-ministru, ia act de aceasta si declara vacanta functia de
membru al Guvernului.
(2) In cazul in care un membru al Guvernului a fost condamnat penal
printr-o hotarare judecatoreasca definitiva sau averea sa a fost declarata, in
tot sau in parte, ca fiind dobandita in mod ilicit, printr-o hotarare
judecatoreasca irevocabila, el este demis de Presedintele Romaniei, la
propunerea primului-ministru.
Art. 9
(1) Daca primul-ministru se afla in una dintre situatiile prevazute la art.
5 sau este in imposibilitate de a-si exercita atributiile, Presedintele
Romaniei va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar,
pentru a indeplini atributiile primului-ministru, pana la formarea noului
Guvern. Interimatul pe perioada imposibilitatii exercitarii atributiilor,
inceteaza daca primul-ministru isi reia activitatea in Guvern in cel mult 45 de
zile.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si celorlalti
membri ai Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o perioada de cel
mult 45 de zile.
(3) In situatiile prevazute la alin. (2), inauntrul termenului de 45 de
zile, primul-ministru va initia procedurile prevazute de lege pentru numirea
unui alt membru al Guvernului.
Art. 10
Numirea in functia de membru al Guvernului, in caz de remaniere
guvernamentala sau de vacanta a postului, se face de Presedintele Romaniei, la propunerea
primului-ministru.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile Guvernului
Art. 11
In realizarea functiilor sale Guvernul indeplineste urmatoarele atributii
principale:
a) exercita conducerea generala a administratiei publice;
b) initiaza proiecte de lege si le supune spre adoptare Parlamentului;
c) emite hotarari pentru organizarea executarii legilor, ordonante in
temeiul unei legi speciale de abilitare si ordonante de urgenta potrivit
Constitutiei;
d) asigura executarea de catre autoritatile administratiei publice a
legilor si a celorlalte dispozitii normative date in aplicarea acestora;
e) elaboreaza proiectele de lege a bugetului de stat si a bugetului
asigurarilor sociale de stat si le supune spre adoptare Parlamentului;
f) aproba strategiile si programele de dezvoltare economica a tarii, pe
ramuri si domenii de activitate;
g) asigura realizarea politicii in domeniul social potrivit Programului de
guvernare;
h) asigura apararea ordinii de drept, a linistii publice si sigurantei
cetateanului, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor, in
conditiile prevazute de lege;
i) aduce la indeplinire masurile adoptate, potrivit legii, pentru apararea
tarii, scop in care organizeaza si inzestreaza fortele armate;
j) asigura realizarea politicii externe a tarii si, in acest cadru,
integrarea Romaniei in structurile europene si internationale;
k) negociaza tratatele, acordurile si conventiile internationale care
angajeaza statul roman; negociaza si incheie, in conditiile legii, conventii si
alte intelegeri internationale la nivel guvernamental;
l) conduce si controleaza activitatea ministerelor si a celorlalte organe
centrale de specialitate din subordinea sa;
m) asigura administrarea proprietatii publice si private a statului;
n) acorda si retrage cetatenia romana, in conditiile legii; aproba
renuntarea la cetatenia romana, in aceleasi conditii;
o) infiinteaza, cu avizul Curtii de Conturi, organe de specialitate in
subordinea sa;
p) coopereaza cu organismele sociale interesate in indeplinirea
atributiilor sale;
r) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege sau care decurg din
rolul si functiile Guvernului.
Art. 12
(1) Pentru rezolvarea unor probleme din competenta sa Guvernul poate
constitui organisme cu caracter consultativ.
(2) In scopul elaborarii, integrarii, corelarii si monitorizarii de
politici Guvernul poate constitui consilii, comisii si comitete
interministeriale.
(3) Modul de organizare si functionare a structurilor prevazute la alin.
(1) si (2) si a serviciilor acestora se stabileste prin hotarare a Guvernului,
in limita bugetului aprobat.
SECTIUNEA a 4-a
Primul-ministru
Art. 13
Primul-ministru conduce Guvernul si coordoneaza activitatea membrilor
acestuia, cu respectarea atributiilor legale care le revin. Primul-ministru
reprezinta Guvernul in relatiile acestuia cu Parlamentul, Presedintele
Romaniei, Curtea Suprema de Justitie, Curtea Constitutionala, Curtea de
Conturi, Consiliul Legislativ, Ministerul Public, celelalte autoritati si
institutii publice, partidele si aliantele politice, sindicatele, cu alte
organizatii neguvernamentale, precum si in relatiile internationale.
Art. 14
Primul-ministru este vicepresedintele Consiliului Suprem de Aparare a Tarii
si exercita toate atributiile care deriva din aceasta calitate.
Art. 15
Primul-ministru numeste si elibereaza din functie:
a) conducatorii organelor de specialitate din subordinea Guvernului, cu
exceptia persoanelor care au calitatea de membru al Guvernului, conform art. 3
alin. (1);
b) secretarul general si secretarii generali adjuncti ai Guvernului, in
cazul utilizarii acestor functii;
c) personalul din cadrul aparatului de lucru al primului-ministru;
d) secretarii de stat;
e) alte persoane care indeplinesc functii publice, in cazurile prevazute de
lege.
Art. 16
(1) Primul-ministru prezinta Camerei Deputatilor si Senatului rapoarte si
declaratii cu privire la politica Guvernului si raspunde la intrebarile ori
interpelarile care ii sunt adresate de catre deputati sau senatori.
(2) Primul-ministru poate desemna un membru al Guvernului sa raspunda la
intrebarile si interpelarile adresate Guvernului de catre deputati sau
senatori, in functie de domeniul de activitate ce formeaza obiectul
interpelarii.
Art. 17
Primul-ministru contrasemneaza decretele emise de Presedintele Romaniei, in
cazul in care Constitutia prevede obligativitatea contrasemnarii acestora.
Art. 18
(1) In scopul rezolvarii unor probleme operative primul-ministru poate
constitui, prin decizie, consilii, comisii si comitete interministeriale.
(2) Primul-ministru indeplineste orice alte atributii prevazute in
Constitutie si de lege sau care decurg din rolul si functiile Guvernului.
Art. 19
In indeplinirea atributiilor ce ii revin primul-ministru emite decizii, in
conditiile legii.
SECTIUNEA a 5-a
Organizarea aparatului de lucru al Guvernului
Art. 20
Aparatul de lucru al Guvernului este alcatuit din aparatul de lucru al
primului-ministru, Secretariatul General al Guvernului, departamente si alte
asemenea structuri organizatorice cu atributii specifice stabilite prin
hotarare a Guvernului.
Art. 21
(1) Aparatul de lucru al primului-ministru este alcatuit din:
a) corpul de consilieri ai primului-ministru;
b) corpul de control al primului-ministru;
c) aparatul tehnic al corpului de consilieri;
d) cabinetul primului-ministru;
e) cancelaria primului-ministru;
f) compartimentul cu probleme speciale;
g) compartimentul documente secrete;
h) compartimentul care asigura protocolul primului-ministru.
(2) Activitatea corpului de consilieri si a aparatului tehnic al acestuia
este coordonata de unul dintre consilieri, desemnat prin decizie a
primului-ministru.
(3) Atributiile aparatului de lucru al primului-ministru se stabilesc prin
decizie a acestuia.
(4) Personalului prevazut la alin. (1) nu i se aplica prevederile legii
privind statutul functionarului public.
Art. 22
(1) Guvernul are un Secretariat General condus de secretarul general al
Guvernului, care poate avea rang de ministru, ajutat de unul sau mai multi
secretari generali adjuncti, care pot avea rang de secretar de stat, numiti
prin decizie a primului-ministru.
(2) Secretariatul General face parte din aparatul de lucru al Guvernului si
asigura derularea operatiunilor tehnice aferente actelor de guvernare,
rezolvarea problemelor organizatorice, juridice, economice si tehnice ale activitatii
Guvernului, precum si reprezentarea Guvernului in fata instantelor
judecatoresti.
(3) Organizarea si atributiile Secretariatului General al Guvernului se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(4) Guvernul aproba proiectul bugetului propriu, care se include in bugetul
de stat. Ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului
sau, dupa caz, secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal de
credite.
(5) Secretariatul general al Guvernului asigura, prin aparatul propriu,
continuitatea derularii operatiunilor tehnice aferente actelor de guvernare,
constituind elementul de legatura si stabilitate al guvernarii.
Art. 23
(1) Departamentul este o structura organizatorica fara personalitate
juridica si fara unitati in subordine, subordonat primului-ministru, avand
rolul de coordonare si sinteza in domenii de interes general, in conformitate
cu atributiile Guvernului.
(2) Departamentul este condus de un demnitar.
(3) In exercitarea atributiilor ce ii revin conducatorul departamentului
emite ordine cu caracter individual.
(4) Infiintarea, modul de organizare si functionare, precum si atributiile
departamentului se aproba prin hotarare a Guvernului.
SECTIUNEA a 6-a
Functionarea Guvernului
Art. 24
(1) Sedintele Guvernului se convoaca si sunt conduse de primul-ministru.
(2) Presedintele Romaniei poate lua parte la sedintele Guvernului in care
se dezbat probleme de interes national privind politica externa, apararea
tarii, asigurarea ordinii publice si, la cererea primului-ministru, in alte
situatii.
(3) Presedintele Romaniei prezideaza sedintele Guvernului la care
participa.
Art. 25
(1) Guvernul se intruneste saptamanal sau ori de cate ori este nevoie.
(2) In cadrul sedintelor Guvernului se dezbat probleme ale politicii
interne si externe a tarii, precum si aspecte privind conducerea generala a
administratiei publice, adoptandu-se masurile corespunzatoare.
(3) La sedintele Guvernului pot participa, in calitate de invitati,
conducatori ai unor organe de specialitate din subordinea Guvernului ori a
ministerelor sau ai unor autoritati administrative autonome, precum si orice
alte persoane a caror prezenta se apreciaza a fi utila, la solicitarea
primului-ministru.
(4) Dezbaterile din sedintele Guvernului si modul de adoptare a actelor
acestuia, precum si a oricaror alte masuri stabilite, se inregistreaza pe banda
magnetica si se consemneaza in stenograma sedintei, certificata de secretarul
general al Guvernului.
Art. 26
(1) In exercitarea atributiilor sale Guvernul adopta hotarari si ordonante.
Hotararile se emit pentru organizarea executarii legilor. Ordonantele se emit
in temeiul unei legi speciale de abilitare sau, in cazuri exceptionale,
ordonante de urgenta, potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie.
(2) Membrii Guvernului pot propune proiecte de hotarari si de ordonante; de
asemenea, pot propune Guvernului proiecte de lege, in vederea exercitarii
dreptului de initiativa legislativa a acestuia. Metodologia de elaborare si
inaintare la Guvern a acestor proiecte de acte normative se aproba prin
hotarare a Guvernului.
(3) In cazul incetarii mandatului sau, in conditiile prevazute de
Constitutie, pana la depunerea juramantului de catre membrii noului Guvern,
Guvernul continua sa indeplineasca numai actele cu caracter individual sau
normativ, necesare pentru administrarea treburilor publice, fara a promova
politici noi. In aceasta perioada Guvernul nu poate emite ordonante si nu poate
initia proiecte de lege.
Art. 27
(1) Guvernul adopta hotarari si ordonante in prezenta majoritatii membrilor
sai. Hotararile si ordonantele se adopta prin consens. Daca nu se realizeaza
consensul, hotaraste primul-ministru.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul documentelor si al altor
masuri dezbatute in Guvern.
(3) Hotararile si ordonantele Guvernului se semneaza de primul-ministru, se
contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii lor in executare si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Nepublicarea atrage
inexistenta hotararii sau a ordonantei. Hotararile care au caracter militar se
comunica numai institutiilor interesate.
Art. 28
(1) In realizarea functiei sale de conducere generala a administratiei
publice Guvernul exercita controlul ierarhic asupra ministerelor, organelor de
specialitate din subordinea sa, precum si asupra prefectilor.
(2) In exercitarea controlului ierarhic Guvernul are dreptul sa anuleze
actele administrative ilegale sau inoportune emise de autoritatile
administratiei publice din subordinea sa, precum si ale prefectilor.
Art. 29
Guvernul se afla in raporturi de colaborare cu autoritatile administrative
autonome.
Art. 30
(1) Guvernul numeste cate un prefect in fiecare judet si in municipiul
Bucuresti.
(2) Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local. In aceasta
calitate prefectul raspunde de aplicarea politicii Guvernului in unitatile
administrativ-teritoriale, avand obligatia de a asigura executarea actelor Guvernului,
precum si pe cele ale ministerelor si celorlalte organe de specialitate din
subordinea Guvernului ori a ministerelor.
(3) Prefectul conduce serviciile publice descentralizate ale ministerelor
si ale celorlalte organe centrale din unitatile administrativ-teritoriale si
exercita controlul asupra legalitatii actelor administrative ale consiliului
local, ale primarului, ale consiliului judetean si ale presedintelui
consiliului judetean.
Art. 31
Guvernul raspunde politic numai in fata Parlamentului pentru intreaga sa
activitate. Fiecare membru al Guvernului raspunde politic solidar cu ceilalti
membri pentru activitatea Guvernului si pentru actele acestuia.
Art. 32
Raspunderea penala a membrilor Guvernului este reglementata printr-o lege
privind responsabilitatea ministeriala.
Art. 33
(1) Guvernul organizeaza, prin Regia Autonoma "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat" si prin Regia Autonoma
"Locato", administrarea bunurilor proprietate publica si privata a
statului, destinate unor actiuni de reprezentare si protocol ale Camerei
Deputatilor, Senatului, Presedintelui Romaniei si Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului indeplineste atributiile de
minister de resort fata de Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat" si fata de Regia Autonoma "Locato".
(3) Secretariatului General al Guvernului ii pot fi date in coordonare sau
trecute in subordine organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, cu exceptia ministerelor.
(4) Normativele de cheltuieli pentru actiunile de protocol ale Guvernului
se aproba prin hotarare a acestuia.
CAP. 2
Organizarea si functionarea ministerelor
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 34
Ministerele sunt organe de specialitate ale administratiei publice centrale
care realizeaza politica guvernamentala in domeniile de activitate ale
acestora.
Art. 35
(1) Ministerele se organizeaza si functioneaza numai in subordinea
Guvernului, potrivit prevederilor Constitutiei si prezentei legi.
(2) Ministerele sau alte organe de specialitate organizate in subordinea
Guvernului sunt conduse de ministri, in urma acordarii votului de incredere de
catre Parlament.
(3) Ministrii raspund de intreaga activitate a ministerului in fata
Guvernului, precum si, in calitate de membri ai Guvernului, in fata
Parlamentului.
Art. 36
Ministerele si ministrii se aproba de catre Parlament, prin acordarea
votului de incredere asupra Programului de guvernare si intregii liste a Guvernului,
la investitura.
Art. 37
Primul-ministru poate cere Parlamentului modificarea structurii Guvernului
prin infiintarea, desfiintarea sau, dupa caz, divizarea ori comasarea unor
ministere. In astfel de situatii prevederile art. 36 se aplica in mod
corespunzator.
Art. 38
In caz de remaniere guvernamentala sau de vacanta a functiei Presedintele
Romaniei, la propunerea primului-ministru, revoca si numeste ministrii, cu
respectarea prevederilor art. 7 - 10.
Art. 39
Ministerele au personalitate juridica si au sediul in municipiul Bucuresti.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea ministerelor
Art. 40
(1) Rolul, functiile, atributiile, structura organizatorica si numarul de
posturi ale ministerelor se stabilesc in raport cu importanta, volumul,
complexitatea si specificul activitatii desfasurate si se aproba prin hotarare
a Guvernului.
(2) In fiecare minister se va organiza cabinetul ministrului, cu personal
propriu, caruia nu i se aplica prevederile legii privind statutul functionarului
public.
Art. 41
(1) In functie de natura atributiilor unele ministere pot avea in domeniul
lor de activitate compartimente in strainatate, stabilite prin hotarare a
Guvernului.
(2) Infiintarea, desfiintarea sau schimbarea rangului misiunilor
diplomatice si oficiilor consulare se aproba de Presedintele Romaniei, la
propunerea Guvernului.
Art. 42
Ministerele pot infiinta in subordinea lor organe de specialitate, cu
avizul Curtii de Conturi.
Art. 43
Ministerele pot avea in subordinea lor servicii publice descentralizate,
care functioneaza in unitatile administrativ-teritoriale.
Art. 44
(1) Infiintarea sau desfiintarea serviciilor publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale din unitatile
administrativ-teritoriale, obiectul de activitate, structura organizatorica,
numarul si incadrarea personalului, criteriile de constituire a
compartimentelor si functiile de conducere ale acestora se aproba prin ordin al
ministrului, respectiv al conducatorului organului de specialitate in
subordinea caruia aceste servicii sau organe isi desfasoara activitatea.
(2) Ministrul numeste si elibereaza din functie conducatorii organelor de
specialitate din subordinea ministerului.
(3) Conducatorii serviciilor publice descentralizate se numesc si se
elibereaza din functie de catre ministru, cu avizul consultativ al prefectului.
Art. 45
Atributiile compartimentelor ministerelor se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului.
SECTIUNEA a 3-a
Conducerea ministerelor
Art. 46
(1) Conducerea ministerelor se exercita de ministri.
(2) Ministrul reprezinta ministerul in raporturile cu celelalte autoritati
publice, cu persoanele juridice si fizice din tara si din strainatate, precum
si in justitie.
(3) In exercitarea atributiilor ce ii revin ministrul emite ordine si
instructiuni, in conditiile legii.
Art. 47
In activitatea de conducere a ministerului ministrul este ajutat de unul
sau mai multi secretari de stat, potrivit hotararii Guvernului de organizare si
functionare a ministerului.
Art. 48
Secretarii de stat exercita atributiile delegate de catre ministru.
Art. 49
(1) Secretarul general al ministerului este functionar public de cariera,
numit prin concurs sau examen, pe criterii de profesionalism. Acesta asigura
stabilitatea functionarii ministerului, continuitatea conducerii si realizarea
legaturilor functionale intre structurile ministerului.
(2) Principalele atributii si responsabilitati ale secretarului general
sunt urmatoarele:
a) coordoneaza buna functionare a compartimentelor si activitatilor cu
caracter functional din cadrul ministerului si asigura legatura operativa
dintre ministru si conducatorii tuturor compartimentelor din minister si
unitatile subordonate;
b) colaboreaza cu compartimentele de specialitate din cadrul
Secretariatului General al Guvernului, cu secretarii generali din celelalte
ministere, precum si cu secretarii judetelor si cu directorii generali de
prefectura, in probleme de interes comun;
c) primeste si transmite spre avizare ministerelor proiectele de acte
normative initiate de minister si asigura avizarea actelor normative primite de
la alti initiatori;
d) transmite Secretariatului General al Guvernului proiectele de acte
normative initiate de minister, pentru a fi discutate in sedinta Guvernului;
e) urmareste si asigura finalizarea actelor normative aprobate de Guvern,
care au fost initiate de minister;
f) monitorizeaza si controleaza elaborarea raportarilor periodice,
prevazute de reglementarile in vigoare;
g) coordoneaza intregul personal al ministerului, activitatea de elaborare
a politicilor de personal si principiile directoare pentru managementul de
personal din cadrul compartimentelor.
(3) Secretarul general al ministerului poate indeplini si alte insarcinari
prevazute de regulamentul de organizare si functionare a ministerului ori
incredintate de ministru.
Art. 50
(1) In realizarea atributiilor ce ii revin secretarul general poate fi
ajutat de unul sau doi adjuncti.
(2) Secretarii generali adjuncti sunt functionari publici de cariera,
numiti prin concurs sau examen.
Art. 51
In cazul in care ministrul, din diferite motive, nu isi poate exercita
atributiile curente, va desemna secretarul de stat care exercita aceste
atributii, instiintandu-l pe primul-ministru despre aceasta.
Art. 52
(1) Pe langa ministru functioneaza, ca organ consultativ, colegiul ministerului.
(2) Componenta si regulamentul de functionare a colegiului ministerului se
aproba prin ordin al ministrului.
(3) Colegiul ministerului se intruneste, la cererea si sub presedintia
ministrului, pentru dezbaterea unor probleme privind activitatea ministerului.
SECTIUNEA a 4-a
Atributiile generale ale ministrilor
Art. 53
(1) Ministrii indeplinesc in domeniul lor de activitate urmatoarele
atributii generale:
a) organizeaza, coordoneaza si controleaza aplicarea legilor, ordonantelor
si hotararilor Guvernului, a ordinelor si instructiunilor emise potrivit legii,
cu respectarea limitelor de autoritate si a principiului autonomiei locale a
institutiilor publice si a agentilor economici;
b) initiaza si avizeaza proiecte de lege, ordonante, hotarari ale
Guvernului, in conditiile stabilite prin metodologia aprobata de Guvern;
c) actioneaza pentru aplicarea strategiei proprii a ministerului, integrata
celei de dezvoltare economico-sociala a Guvernului;
d) fundamenteaza si elaboreaza propuneri pentru bugetul anual, pe care le
inainteaza Guvernului;
e) urmaresc proiectarea si realizarea investitiilor din sistemul
ministerului, in baza bugetului aprobat;
f) reprezinta interesele statului in diferite organe si organisme
internationale, in conformitate cu acordurile si conventiile la care Romania
este parte si cu alte intelegeri stabilite in acest scop, si dezvolta relatii
de colaborare cu organe si organizatii similare din alte state si cu
organizatii internationale ce intereseaza domeniul lor de activitate;
g) initiaza si negociaza, din imputernicirea Presedintelui Romaniei sau a
Guvernului, in conditiile legii, incheierea de conventii, acorduri si alte
intelegeri internationale sau propun intocmirea formelor de aderare la cele
existente;
h) urmaresc si controleaza aplicarea conventiilor si acordurilor
internationale la care Romania este parte si iau masuri pentru realizarea
conditiilor in vederea integrarii in structurile europene sau in alte organisme
internationale;
i) coordoneaza si urmaresc elaborarea si implementarea de politici si
strategii in domeniile de activitate ale ministerului, potrivit strategiei
generale a Guvernului;
j) avizeaza, in conditiile legii, infiintarea organismelor neguvernamentale
si coopereaza cu acestea in realizarea scopului pentru care au fost create;
k) colaboreaza cu institutiile de specialitate pentru formarea si
perfectionarea pregatirii profesionale a personalului din sistemul lor;
l) aproba, dupa caz, editarea publicatiilor de specialitate si informare.
(2) Ministrii indeplinesc in domeniul lor de activitate si alte atributii
specifice stabilite prin acte normative.
(3) Ministrii isi indeplinesc atributiile ce le revin folosind aparatul
propriu al ministerelor, precum si prin institutiile aflate in subordonarea,
coordonarea sau autoritatea ministerelor.
Art. 54
Ministrul conduce aparatul propriu al ministerului, stabilit prin hotarare
a Guvernului, numeste si elibereaza din functie personalul acestuia.
Art. 55
(1) Statele de functii ale ministerelor se aproba de ministri, in limita
numarului de posturi aprobate prin hotarare a Guvernului.
(2) Guvernul poate aproba modificarile ulterioare in structura
ministerelor, a organelor de specialitate, a serviciilor publice
descentralizate si a institutiilor subordonate acestora numai in limita
alocatiilor bugetare.
Art. 56
Guvernul poate dispune prin hotarare modificari in organizarea si
functionarea ministerelor, precum si transferul unor activitati de la un
minister la altul ori la organe de specialitate din subordinea Guvernului.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 57
Personalul din aparatul de lucru al Guvernului, din aparatul propriu al
ministerelor si al celorlalte organe centrale de specialitate, care are
calitatea de functionar public, se bucura de toate drepturile si obligatiile
prevazute in legea privind statutul functionarului public.
Art. 58
Salarizarea personalului din aparatul de lucru al Guvernului si din
aparatul propriu al ministerelor se face potrivit legii.
Art. 59
Organizarea si functionarea ministerelor privind apararea nationala si
ordinea publica sunt reglementate prin legi speciale.
Art. 60
Dispozitiile prezentei legi, prin care se reglementeaza organizarea si
functionarea Guvernului si ministerelor, se aplica in mod corespunzator si
celorlalte organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului, cu
exceptia unor institutii de interes public a caror organizare si functionare
sunt reglementate prin legi speciale.
Art. 61
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 37/1990
pentru organizarea si functionarea Guvernului, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 8 decembrie 1990, cu modificarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 26 februarie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
VALENTIN ZOLTAN PUSKAS
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 1 martie
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU