ORDONANTA
URGENTA Nr. 2 din 29 ianuarie 2010
privind unele masuri pentru
organizarea si functionarea aparatului de lucru al Guvernului si pentru
modificarea unor acte normative
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 3 februarie 2010
Având în vedere cerinţa efectuării imediate a
unor modificări privitoare la atribuţiile, respectiv forma de
organizare ale unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului,
care să corespundă prevederilor din Programul de guvernare aprobat de
Parlament,
reţinându-se că în lipsa adoptării
acestor reglementări va fi afectată şi chiar blocată
activitatea unor instituţii publice şi structuri de specialitate ale
administraţiei publice centrale, respectiv unele structuri din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului nu vor putea să îşi
desfăşoare activitatea conform Programului de guvernare,
elemente care vizează interesul public şi
care constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu
poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr.
90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României
şi a ministerelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 164 din 2 aprilie 2001, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 3, alineatul (3) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(3) Viceprim-ministrul dispune de un aparat propriu de
lucru care face parte din aparatul de lucru al Guvernului şi
coordonează activităţile din domeniul învăţământului,
culturii şi protecţiei minorităţilor naţionale."
2. La articolul 3, după alineatul (5) se
introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Instituţiile şi autorităţile
publice din domeniile prevăzute la alin. (3) elaborează şi
promovează proiecte de acte normative, conform legii, cu avizul
viceprim-ministrului."
Art. II. -
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea
unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 23
aprilie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 99/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) In cadrul aparatului de lucru al
Guvernului funcţionează următoarele structuri:
a) aparatul propriu de lucru al primului-ministru,
structură fără personalitate juridică, în subordinea
directă a primului-ministru, finanţată prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului; în cadrul aparatului propriu de lucru al
primului-ministru îşi desfăşoară activitatea unul sau mai
mulţi secretari de stat şi consilieri de stat, numiţi, respectiv
eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru;
b) Secretariatul General al Guvernului,
instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea
primului-ministru, condusă de un secretar general cu rang de ministru,
ajutat de un secretar general adjunct cu rang de secretar de stat, precum
şi, după caz, de unul sau mai mulţi secretari de stat,
numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a
primului-ministru; secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal
de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului, precum şi pentru
instituţiile publice şi organele de specialitate ale
administraţiei publice centrale din subordinea sau coordonarea Guvernului,
a primului-ministru şi a Secretariatului General al Guvernului;
c) Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul,
structură cu personalitate juridică, finanţată prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului, condusă de un şef de
departament, cu rang de ministru, care are calitatea de ordonator terţiar
de credite, ajutat de unul sau mai mulţi secretari de stat, numiţi,
respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru;
şeful Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul participă la
şedinţele Guvernului;
d) aparatul propriu de lucru al viceprim-ministrului,
structură fără personalitate juridică, finanţată
prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, condusă de
viceprim-ministru, care nu are calitatea de ordonator de credite;
viceprim-ministrul este ajutat în activitatea sa de unul sau mai mulţi
secretari de stat şi consilieri de stat, numiţi, respectiv
eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru, la propunerea
viceprim-ministrului;
e) Departamentul pentru Luptă Antifraudă -
DLAF, structură fără personalitate juridică, în subordinea
primului-ministru, condusă de un şef cu rang de secretar de stat,
ajutat de unul sau mai mulţi subsecretari de stat, numiţi, respectiv
eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru şi
finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;
Departamentul pentru Luptă Antifraudă - DLAF este instituţia de
contact cu Oficiul European de Luptă Antifraudă - OLAF şi
asigură, sprijină sau coordonează, după caz, îndeplinirea
obligaţiilor ce revin României privind protecţia intereselor
financiare ale Uniunii Europene, în conformitate cu prevederile art. 325 din
Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, având atribuţia de
control al obţinerii, derulării sau utilizării fondurilor
comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente;
f) Departamentul pentru Afaceri Europene, structură
cu personalitate juridică, condusă de către un şef de
departament cu rang de ministru, care are calitatea de ordonator secundar de
credite, ajutat de 2 subsecretari de stat, numiţi, respectiv
eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru; şeful
Departamentului pentru Afaceri Europene participă la şedinţele
Guvernului;
g) Corpul de control al primului-ministru,
structură fără personalitate juridică în subordinea
primului-ministru, condusă de un secretar de stat, numit şi eliberat
din funcţie prin decizie a primului-ministru, şi finanţata prin
bugetul Secretariatului General al Guvernului; Corpul de control al
primului-ministru controlează şi urmăreşte activitatea
ministerelor şi serviciilor publice deconcentrate ale acestora,
instituţiilor publice din subordinea Guvernului, organelor de specialitate
ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului, oficiilor,
departamentelor, comisiilor, regiilor autonome, companiilor şi
societăţilor naţionale, societăţilor comerciale
şi instituţiilor financiar-bancare cu capital majoritar sau integral
de stat; Corpul de control al primului-ministru controlează activitatea
instituţiilor publice subordonate autorităţilor
administraţiei publice locale, cu respectarea dispoziţiilor legale
privind regimul general al autonomiei locale, precum şi organizarea
şi funcţionarea autorităţilor administraţiei publice
locale;
h) Departamentul pentru Relaţii Interetnice,
structură fără personalitate juridică, în subordinea
primului-ministru şi în coordonarea secretarului general al Guvernului,
condusă de un secretar de stat, ajutat de 2 subsecretari de stat,
numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a
primului-ministru, şi finanţată prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului;
i) Secretariatul de Stat pentru Culte, structură
cu personalitate juridică, condusă de un secretar de stat care are
calitatea de ordonator terţiar de credite şi care este numit,
respectiv eliberat din funcţie prin decizie a primului-ministru şi
finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;
j) Departamentul pentru Românii de Pretutindeni - DRP,
structură cu personalitate juridică, condusă de un secretar de
stat care are calitatea de ordonator terţiar de credite şi care este
numit, respectiv eliberat din funcţie prin decizie a primului-ministru
şi finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;
k) alte departamente, organizate ca structuri cu sau
fără personalitate juridică, în subordinea primului-ministru,
conduse de secretari de stat sau asimilaţi ai acestora, a căror
înfiinţare şi/sau funcţionare se aprobă prin hotărâre
a Guvernului."
2. La articolul 2 alineatul (1), după litera h)
se introduce o nouă literă, litera i), având următorul cuprins:
,,i) Autoritatea Naţională de Reglementare în
Domeniul Energiei, instituţie publică autonomă de interes
naţional, cu personalitate juridică, în subordinea primului-ministru,
condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat, ajutat de 3
vicepreşedinţi cu rang de subsecretari de stat, numiţi,
respectiv revocaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru,
şi finanţată integral de la bugetul de stat, prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului."
3. La articolul 2, alineatul (2) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(2) Viceprim-ministrul coordonează
activităţile din domeniul învăţământului, culturii
şi protecţiei minorităţilor naţionale."
4. La articolul 2, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Instituţiile şi autorităţile
publice din domeniile prevăzute la alin. (2) elaborează şi
promovează proiecte de acte normative, conform legii, cu avizul
viceprim-ministrului."
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Viceprim-ministru,
Marko Bela
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale,
Valentin Mocanu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu