HOTARARE Nr. 1173 din 2 octombrie 2003
privind atribuirea electronica si distribuirea autorizatiilor de transport
rutier international de marfa
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 722 din 16 octombrie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 15 alin. (4) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind
infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare are drept scop stabilirea principiilor si a conditiilor
de utilizare a procedurii electronice pentru atribuirea autorizatiilor de
transport rutier international de marfa.
Art. 2
Atribuirea prin procedura electronica a autorizatiilor de transport rutier
international de marfa se realizeaza cu respectarea urmatoarelor principii:
a) libera concurenta, respectiv asigurarea conditiilor pentru ca orice
operator de transport rutier sa aiba dreptul de a deveni, in conditiile legii,
titular de autorizatii de transport rutier international de marfa;
b) transparenta, respectiv punerea, in conditiile legii, la dispozitia
tuturor celor interesati a informatiilor referitoare la aplicarea procedurii
electronice pentru atribuirea autorizatiilor de transport rutier international
de marfa;
c) tratamentul egal, respectiv aplicarea, in mod nediscriminatoriu, a
criteriilor de selectie pentru atribuirea autorizatiilor de transport rutier
international de marfa, astfel incat orice operator de transport rutier sa aiba
sanse egale de a i se atribui respectiva autorizatie.
Art. 3
(1) In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) Sistemul informatic pentru atribuirea electronica a autorizatiilor de
transport rutier international de marfa - sistem informatic de utilitate
publica, accesibil prin Internet la o adresa dedicata, utilizat pentru
atribuirea autorizatiilor de transport rutier international de marfa, sistem
denumit in continuare SIAE;
b) procedura electronica - utilizarea, in tot sau in parte, a facilitatilor
tehnice oferite de SIAE in cadrul atribuirii unei autorizatii de transport
rutier international de marfa;
c) operatorul SIAE - Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei, persoana juridica de drept public care, in conditiile legii,
asigura atribuirea autorizatiilor de transport rutier international de marfa
prin procedura electronica;
d) parc eligibil - totalitatea autovehiculelor detinute de un operator de
transport care sunt licentiate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si care respecta conditiile cerute de un anumit tip de autorizatie;
e) potentialul de transport - capacitatea operatorului de transport de a
efectua, la un moment dat, transporturi rutiere internationale de marfa cu
autovehiculele din parcul eligibil propriu, corelata cu indicele de
comportament;
f) indicele de comportament - atributul operatorului de transport care
reflecta modul de comportament al acestuia in utilizarea autorizatiilor de
transport rutier international de marfa si in achitarea debitelor catre
institutiile statului.
(2) In cuprinsul prezentei hotarari sunt, de asemenea, aplicabile
definitiile prevazute in anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997
privind transporturile rutiere, aprobata si modificata prin Legea nr. 105/2000,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4
(1) Autorizatiile de transport rutier international de marfa sunt acordate
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului din Romania, pe baza
de reciprocitate, de catre autoritatile competente din strainatate, in
conformitate cu acordurile rutiere internationale la care Romania este parte.
(2) In termen de 5 zile calendaristice de la primirea autorizatiilor in
conformitate cu prevederile alin. (1), Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului le va preda, pe baza de proces-verbal cu borderou
pe serii de autorizatii, operatorului SIAE in vederea atribuirii electronice si
a distribuirii acestora catre operatorii de transport rutier.
Art. 5
In vederea atribuirii autorizatiilor de transport rutier international de
marfa operatorii de transport vor parcurge urmatoarele etape:
a) inregistrarea in SIAE;
b) eliberarea certificatului digital;
c) vizualizarea autorizatiilor disponibile;
d) efectuarea rezervarii de traseu;
e) depunerea cererii de eliberare a autorizatiei;
f) atribuirea electronica a autorizatiei;
g) eliberarea autorizatiei.
CAP. 2
Conditii de inregistrare in SIAE
Art. 6
(1) Pot participa la procedura electronica de atribuire a autorizatiilor de
transport rutier international de marfa doar operatorii de transport
inregistrati in SIAE si care au obtinut de la operatorul SIAE certificatul
digital.
(2) Sunt inscrisi in SIAE operatorii de transport rutier international de
marfa licentiati de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului prin Autoritatea Rutiera Romana - ARR.
(3) Operatorii de transport inscrisi in SIAE au dreptul sa solicite
operatorului SIAE eliberarea certificatului digital.
Art. 7
Eliberarea certificatului digital se face in baza unei cereri depuse de
operatorul de transport.
Art. 8
(1) La eliberarea certificatului digital, operatorul de transport rutier
international de marfa trebuie sa plateasca un tarif de eliberare al carui
cuantum este de 420.000 lei.
(2) Sumele incasate din tariful prevazut la alin. (1) se retin integral ca
venituri proprii, cu titlu permanent, la dispozitia operatorului SIAE.
Art. 9
(1) Operatorii de transport rutier international de marfa inregistrati in
SIAE se vor autentifica in sistem, pe baza de cont, parola si certificat
digital.
(2) Dovada inregistrarii in SIAE se face cu certificatul digital eliberat
in acest sens de operatorul SIAE.
(3) Certificatul digital este valabil un an calendaristic si se reinnoieste
pe baza solicitarii operatorilor de transport depuse la operatorul SIAE cu cel
putin 15 zile inainte de expirarea termenului.
(4) La reinnoirea certificatului digital, operatorii de transport vor
achita catre operatorul SIAE un tarif de reinnoire in cuantumul prevazut la
art. 8 alin. (1).
(5) Prevederile art. 8 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
Art. 10
Operatorul SIAE va radia inscrierea in sistem in situatia in care
operatorul de transport rutier international de marfa:
a) incalca normele si procedurile de securitate ale SIAE, stabilite de
operatorul acestuia;
b) are indice de comportament egal cu zero;
c) nu solicita in termenul prevazut la art. 9 alin. (3) reinnoirea
certificatului digital.
CAP. 3
Criteriile de atribuire a autorizatiilor de transport rutier international
de marfa
Art. 11
(1) Dupa primirea de la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului a autorizatiilor de transport rutier international de marfa,
operatorul SIAE va realiza repartizarea pe luni a autorizatiilor si va publica
in SIAE disponibilul pe fiecare luna si stocul total de autorizatii.
(2) Alocarea pe luni a autorizatiilor se face pe baza datelor statistice cu
privire la frecventa operatiunilor de transport rutier international de marfa.
(3) Prin exceptie de la alin. (1) si (2), autorizatiile CEMT anuale si
autorizatiile de Franta anuale se atribuie in luna decembrie a fiecarui an
pentru anul calendaristic urmator, pe baza metodologiei stabilite prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
Art. 12
(1) Autorizatiile de transport rutier international de marfa aferente unei
luni se impart, in mod egal, pe fiecare clasa de operatori de transport.
(2) Operatorii de transport rutier international de marfa se impart in
patru clase, fiecare clasa continand aproximativ 25% din parcul eligibil total
al acestora.
(3) Operatorii de transport rutier international de marfa cu acelasi numar
de autovehicule licentiate sunt incadrati in aceeasi clasa, gruparea fiind
realizata prin comasarea la clasa in care se incadreaza majoritatea
operatorilor cu parc eligibil identic.
(4) Clasele de operatori de transport rutier international de marfa pot fi
modificate lunar, in functie de parcul eligibil comunicat de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si vor fi afisate permanent in
SIAE.
Art. 13
(1) Autorizatiile de transport rutier international de marfa, din cadrul
unei clase de transportatori, se atribuie operatorilor de transport din clasa
respectiva, cu respectarea criteriului potentialului de transport al
operatorului.
(2) Potentialul de transport al operatorului de transport rutier
international de marfa se calculeaza prin inmultirea numarului de autovehicule
licentiate din parcul acestuia, care respecta criteriile cerute de fiecare
categorie de autorizatie, cu indicele de comportament al operatorului de
transport.
(3) Indicele de comportament al operatorului de transport rutier
international de marfa este masurat in procente, existand posibilitatea sa
depaseasca 100%, dar nu mai mult de 150% .
(4) Fiecare operator de transport rutier international de marfa are la
inregistrare un indice de comportament de 100% .
Art. 14
(1) Dupa eliberarea certificatului digital, procentajul prevazut la art. 13
alin. (4) va fi scazut de catre operatorul SIAE astfel:
a) cu un procentaj de 5% - daca operatorul de transport rutier
international de marfa transmite autorizatiile de orice tip, inclusiv
autorizatiile CEMT si autorizatiile de Franta anuale, de la un operator la
altul;
b) cu un procentaj de 5% - daca operatorul de transport rutier
international de marfa utilizeaza autorizatiile de Franta anuale in regim de
cabotaj pe teritoriul Frantei si/sau in regim de terta tara;
c) cu un procentaj de 25% - daca operatorul de transport rutier international
de marfa utilizeaza originalele declarate pierdute, furate sau distruse;
d) cu un procentaj de 5% - daca operatorul de transport rutier
international de marfa nu returneaza autorizatiile eliberate de operatorul SIAE
intr-un termen de 5 zile calendaristice de la expirarea perioadei de utilizare
a acestora, cu exceptia autorizatiilor CEMT anuale si a autorizatiilor de
Franta anuale, care se returneaza in termen de 30 de zile calendaristice de la
expirarea perioadei de valabilitate a acestora.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) lit. a) sunt sanctionati ambii
operatori, atat utilizatorul de drept, cat si utilizatorul de fapt.
(3) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va comunica
operatorului SIAE cazurile operatorilor de transport prevazuti la alin. (1)
lit. a) - c), in vederea modificarii indicelui de comportament.
Art. 15
Procentajul prevazut la art. 13 alin. (4) va fi crescut de catre operatorul
SIAE, in cazul in care operatorul de transport rutier international de marfa
renunta la autorizatiile suplimentare de recompensa care i se cuvin de drept
prin utilizarea sistemelor RO-LA si RO-RO, cu un procentaj de 2% pentru fiecare
autorizatie.
Art. 16
(1) Autorizatiile suplimentare de recompensa se distribuie doar
operatorilor de transport rutier international de marfa care folosesc sistemul
RO-LA si RO-RO, in functie de modul de atribuire de catre tarile in cauza.
(2) Dovada utilizarii sistemelor RO-LA si RO-RO se depune la operatorul
SIAE.
(3) Distribuirea autorizatiilor suplimentare de recompensa se face catre
operatorul de transport rutier international de marfa care indeplineste
conditiile prevazute la alin. (1) si (2), doar daca acesta detine parc
eligibil.
(4) In cazul in care operatorul de transport rutier international de marfa
nu detine parc eligibil, acesta primeste o autorizatie bilaterala fara plata
pentru acea tara in limita stocului disponibil sau o crestere a indicelui de
comportament cu 2%, iar autorizatia corespunzatoare se adauga la stocul de
autorizatii bilaterale fara plata pentru tara respectiva, in vederea
repartizarii.
(5) Operatorul de transport rutier international de marfa poate renunta, de
asemenea, la autorizatia suplimentara de recompensa cuvenita, dobandind o
crestere a indicelui de comportament de 2%, caz in care ea va fi inclusa in
categoria autorizatiilor bilaterale fara plata pentru tara respectiva, in
vederea repartizarii.
CAP. 4
Procedura de alocare si atribuire a autorizatiilor de transport rutier
international de marfa
Art. 17
Operatorul SIAE va afisa permanent in sistem, pe tari si tipuri,
disponibilul de autorizatii de transport rutier international de marfa, aferent
fiecarei luni, precum si autorizatiile atribuite pe operatori de transport.
Art. 18
Algoritmul utilizat pentru calcularea numarului de autorizatii ce urmeaza a
fi alocate lunar unui operator este urmatorul: numarul total de autorizatii
dintr-o anumita categorie se imparte la potentialul de transport total al
operatorilor de transport, rezultand numarul de autorizatii din categoria
respectiva pe unitatea de potential; numarul de autorizatii pe unitatea de
potential se inmulteste cu potentialul fiecarui operator, rezultand numarul de
autorizatii din respectiva categorie ce urmeaza a fi alocate pentru fiecare
operator.
Art. 19
(1) Operatorii de transport rutier international de marfa vor putea face
rezervari pentru autorizatiile de transport rutier international de marfa
necesare parcurgerii unui traseu.
(2) Pentru stabilirea unui traseu, operatorii de transport rutier
international de marfa pot defini ei insisi traseul, prin alegerea pas cu pas a
tarilor de parcurs, sau pot selecta, in functie de tara de destinatie, unul
dintre traseele recomandate de SIAE.
(3) La sfarsitul fiecarei luni, autorizatiile nerezervate vor fi reportate
pentru luna urmatoare.
(4) Un operator de transport rutier international de marfa nu poate face
mai mult de doua rezervari/luna/autovehicul pentru autorizatiile dintr-o
anumita categorie.
(5) Numarul maxim de rezervari simultane ale unui operator de transport
rutier international de marfa nu poate depasi jumatate din parcul eligibil
pentru autorizare al acestuia.
Art. 20
(1) Perioada de valabilitate a rezervarilor prevazute la art. 19 alin. (1)
este de 7 zile calendaristice.
(2) Operatorul de transport rutier international de marfa are obligatia ca,
in maximum 72 de ore de la momentul efectuarii rezervarii, sa confirme
respectiva rezervare, sub sanctiunea radierii acesteia din SIAE.
(3) Prin exceptie de la alin. (1), pentru transporturile agabaritice,
perioada de valabilitate a rezervarii este de 45 de zile calendaristice.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3), titularul rezervarii are obligatia
ca, in primele 30 de zile calendaristice, sa reconfirme rezervarea si,
totodata, va putea prelungi perioada de valabilitate a rezervarii cu maximum 15
zile calendaristice, fara insa a depasi un total de 60 de zile calendaristice
de la data de inceput a rezervarii.
Art. 21
Orice operator de transport rutier international de marfa inregistrat va
putea consulta in SIAE, in orice moment, folosind datele personale de
identificare, parcul propriu licentiat, traseele efectuate, autorizatiile
disponibile, rezervarile efectuate si perioada de valabilitate a acestora,
precum si toate autorizatiile eliberate.
Art. 22
(1) Eliberarea autorizatiilor de transport rutier international de marfa se
face in temeiul unei cereri in format electronic a operatorului de transport.
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie transmisa in SIAE numai
in perioada de valabilitate a rezervarii.
(3) Cererea de eliberare a autorizatiei va contine, in mod obligatoriu,
optiunea cu privire la modul de transmitere a autorizatiei, si anume: ridicare
prin delegat de la sediul operatorului SIAE sau transmitere la sediu
operatorilor.
(4) Autorizatiile de terta tara se acorda, la cerere, oricarui operator de
transport rutier international de marfa inscris in SIAE, in limita disponibilitatii
acestora in sistem.
Art. 23
In procesul de atribuire electronica a autorizatiilor de transport rutier
international de marfa se va lua in calcul potentialul de transport al
operatorilor de transport, evidentiat in SIAE.
Art. 24
Eliberarea autorizatiilor de transport rutier international de marfa se va
realiza numai in conditiile in care operatorul de transport prezinta dovada
efectuarii unui transport international de marfa, prin carnetul TIR sau T1,
CMR, numar de sigiliu si altele asemenea sau daca declara pe propria raspundere
ca va efectua un transport international de marfa si ca va iesi din tara in
termen de 15 zile calendaristice de la eliberarea acesteia.
Art. 25
(1) Autorizatiile de transport rutier international de marfa contin, sub
sanctiunea nulitatii absolute, mentiuni cu privire la datele de identificare
ale operatorului de transport caruia i-a fost eliberata respectiva autorizatie,
si anume: denumire, sediu, cod unic de inregistrare/numar de inmatriculare si
codul fiscal, precum si timbru sec sau holograma aplicate de operatorul SIAE.
(2) Autorizatiile de transport rutier international de marfa nu pot face
obiectul unei cesiuni, sub sanctiunea nulitatii absolute, si nu pot fi
utilizate decat de titularii acestora.
Art. 26
(1) Perioada de utilizare a autorizatiilor de transport rutier
international de marfa este de 45 de zile calendaristice de la eliberarea
acestora, cu exceptia autorizatiilor de tip CEMT anuale si a autorizatiilor de
Franta anuale, a caror valabilitate este de un an, precum si a autorizatiilor
de tip CEMT lunare, a caror valabilitate este de o luna.
(2) In termen de 15 zile de la eliberarea autorizatiei, operatorul de
transport trebuie sa efectueze cel putin un transport rutier international de
marfa.
Art. 27
(1) In termen de 5 zile calendaristice de la expirarea perioadei de
utilizare a autorizatiei, operatorii de transport rutier international de marfa
sunt obligati sa returneze operatorului SIAE, prin delegat sau scrisoare recomandata
cu confirmare de primire, autorizatiile de transport utilizate.
(2) Nerespectarea obligatiei prevazute la alin. (1) atrage modificarea
indicelui de comportament al operatorului de transport rutier international de
marfa, anularea autorizatiei si reducerea, in mod proportional, a numarului de
rezervari din SIAE ale respectivului operator.
(3) Suspendarea utilizarii autorizatiei va fi publicata in SIAE.
Art. 28
(1) La eliberarea autorizatiei, operatorul de transport rutier international
de marfa trebuie sa faca dovada achitarii, in contul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, a taxelor stabilite prin
Hotararea Guvernului nr. 1.130/2002 privind actualizarea taxelor aferente
autorizatiilor pentru transportul rutier international de marfuri ce se
elibereaza operatorilor de transport cu sediul in Romania, care efectueaza
transport rutier de marfuri in trafic international.
(2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va transmite
operatorului SIAE, defalcat pe fiecare ordin de plata si tip de autorizatie,
componenta sumelor achitate.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 29
(1) Operatorii de transport rutier international de marfa vor fi suspendati
din SIAE, la solicitarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, in situatia utilizarii autorizatiilor originale declarate pierdute,
furate, distruse sau falsificate.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), masura suspendarii se ia pe o perioada
de doua luni.
(3) Dupa aplicarea sanctiunii prevazute la alin. (1), operatorul SIAE va
informa despre aceasta, de indata, Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului.
Art. 30
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 120.000.000
lei la 400.000.000 lei urmatoarele fapte:
a) neutilizarea autorizatiei de transport rutier international de marfa, cu
exceptia autorizatiilor de tip CEMT anuale, pentru o perioada ce depaseste 15
zile calendaristice de la eliberarea acesteia;
b) utilizarea autorizatiei de transport rutier international de marfa de
catre alta persoana decat titularul acesteia;
c) utilizarea autorizatiei de transport rutier international de marfa fara
ca aceasta sa fie completata cu datele de identificare ale operatorului de
transport ori fara sa aiba aplicat timbrul sec sau holograma;
d) nereturnarea autorizatiilor in termenul prevazut la art. 27 alin. (1).
(2) Constatarea faptelor prevazute la alin. (1) se face de catre personalul
autorizat al operatorului SIAE sau al Autoritatii Rutiere Romane - ARR.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
alin. (1) se fac de catre personalul imputernicit al Autoritatii Rutiere Romane
- ARR, la sesizarea operatorului SIAE.
(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1) li se aplica prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29 din aceeasi ordonanta.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 31
(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2004, in procesul de stabilire a
traseelor se vor avea in vedere rutele alternative si transportul combinat.
(2) Pentru anul 2003, in procesul de stabilire a traseelor se vor avea in
vedere stocul disponibil de autorizatii, rutele alternative, precum si
transportul combinat.
Art. 32
(1) In vederea participarii la procedura electronica de atribuire a
autorizatiilor de transport rutier international de marfa, operatorii de
transport rutier international de marfa au obligatia ca, pana la data de 30
septembrie 2003, sa obtina certificatul digital.
(2) In vederea obtinerii certificatului digital, operatorii de transport
rutier international de marfa trebuie sa prezinte si autorizatiile detinute in
stoc la momentul respectiv.
(3) Autorizatiile prezentate in conditiile alin. (2) se vizeaza de
operatorul SIAE prin aplicare de timbru sec sau holograma si se completeaza cu
datele de identificare ale operatorului de transport detinator.
(4) Nerespectarea obligatiei prevazute la alin. (2) atrage suspendarea
utilizarii autorizatiilor neprezentate.
Art. 33
La iesirea din tara a operatorilor de transport rutier international de
marfa, Politia de Frontiera Romana verifica existenta, exactitatea si
autenticitatea timbrului sec sau a hologramei aplicate pe autorizatia de
transport rutier international de marfa.
Art. 34
Pentru buna functionare a SIAE, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
prin Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei -
I.G.C.T.I., si Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin
Autoritatea Rutiera Romana - ARR, vor asigura, in mod reciproc, fluxurile de
date necesare punerii in practica a prevederilor prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu