LEGE
Nr. 535 din 25 noiembrie 2004
privind prevenirea si combaterea terorismului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1161 din 8 decembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Terorismul reprezinta ansamblul de actiuni si/sau amenintari care prezinta
pericol public si afecteaza securitatea nationala, avand urmatoarele
caracteristici:
a) sunt savarsite premeditat de entitati teroriste, motivate de conceptii
si atitudini extremiste, ostile fata de alte entitati, impotriva carora
actioneaza prin modalitati violente si/sau distructive;
b) au ca scop realizarea unor obiective specifice, de natura politica;
c) vizeaza factori umani si/sau factori materiali din cadrul autoritatilor
si institutiilor publice, populatiei civile sau al oricarui alt segment
apartinand acestora;
d) produc stari cu un puternic impact psihologic asupra populatiei, menit
sa atraga atentia asupra scopurilor urmarite.
Art. 2
Faptele savarsite de entitatile teroriste sunt sanctionate potrivit
prevederilor prezentei legi, daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
a) sunt savarsite, de regula, cu violenta si produc stari de neliniste,
nesiguranta, teama, panica sau teroare in randul populatiei;
b) atenteaza grav asupra factorilor umani specifici si nespecifici, precum
si asupra factorilor materiali;
c) urmaresc realizarea unor obiective specifice, de natura politica, prin
determinarea autoritatilor statului sau a unei organizatii internationale sa
dispuna, sa renunte sau sa influenteze luarea unor decizii in favoarea
entitatii teroriste.
Art. 3
Actele de terorism sunt de natura transnationala, daca:
a) sunt savarsite pe teritoriul a cel putin doua state;
b) sunt savarsite pe teritoriul unui stat, dar o parte a planificarii,
pregatirii, conducerii sau a controlului acestora are loc pe teritoriul altui
stat;
c) sunt savarsite pe teritoriul unui stat, dar implica o entitate terorista
care desfasoara activitati pe teritoriul altui stat;
d) sunt savarsite pe teritoriul unui stat, dar au efecte substantiale pe
teritoriul altui stat.
Art. 4
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele
intelesuri:
1. entitate terorista - persoana, grupare, grup structurat sau organizatie
care:
a) comite sau participa la acte teroriste;
b) se pregateste sa comita acte teroriste;
c) promoveaza sau incurajeaza terorismul;
d) sprijina, sub orice forma, terorismul;
2. terorist - persoana care a savarsit o infractiune prevazuta de prezenta
lege ori intentioneaza sa pregateasca, sa comita, sa faciliteze sau sa instige
la acte de terorism;
3. grup structurat - un grup care nu este format aleatoriu pentru
savarsirea imediata a unui act terorist, nu presupune un numar constant de
membri si nu necesita stabilirea, in prealabil, a rolului acestora sau a unei
structuri ierarhice;
4. grupare terorista - grup structurat mai mare de doua persoane, infiintat
de o anumita perioada de timp si care actioneaza concertat pentru comiterea de
acte teroriste;
5. organizatie terorista - structura constituita ierarhic, cu ideologie
proprie de organizare si actiune, avand reprezentare atat la nivel national,
cat si international si care, pentru realizarea scopurilor specifice, foloseste
modalitati violente si/sau distructive;
6. conducerea unei entitati teroriste - indrumarea, supravegherea,
controlul sau coordonarea activitatilor unui grup structurat, ale unei grupari
sau organizatii teroriste;
7. actiuni teroriste - pregatirea, planificarea, favorizarea, comiterea,
conducerea, coordonarea si controlul asupra actului terorist, precum si orice
alte activitati desfasurate ulterior comiterii acestuia, daca au legatura cu
actul terorist;
8. resurse financiare - fondurile colectate sau realizate, direct ori
indirect, precum si conturile apartinand persoanelor fizice sau juridice ori
depozitele bancare ale acestora;
9. resurse logistice - bunuri mobile sau imobile, detinute cu orice titlu,
mijloace de telecomunicatii, mijloace de comunicare in masa standard sau
speciale, societati comerciale, mijloace de indoctrinare, instruire si
antrenament, documente de identitate contrafacute sau eliberate in baza unor
declaratii false, elemente de deghizare si mascare, precum si orice alte
bunuri;
10. factori umani specifici - persoanele incluse direct in mecanismele
functionale politogene ale entitatii-tinta, respectiv demnitari, militari,
functionari, precum si reprezentanti ai unor organizatii internationale;
11. factori umani nespecifici - persoanele incluse indirect in mecanismele
politogene ale entitatii-tinta, in general populatia civila;
12. factori materiali - factorii de mediu, culturile agricole si septelul,
alimentele si alte produse de consum curent, obiectivele de importanta
strategica, militare sau cu utilitate militara, facilitatile de infrastructura
ale vietii sociale, facilitatile de stat si guvernamentale, sistemele de
transport, telecomunicatii si informationale, simbolurile si valorile
nationale, precum si bunurile mobile sau imobile ale organizatiilor
internationale;
13. facilitati de stat si guvernamentale - mijloacele de transport
permanente sau temporare, folosite de reprezentantii unui stat, membrii
guvernului, ai autoritatii legislative sau judecatoresti, functionarii,
angajatii unui stat sau ai oricarei alte autoritati publice ori ai unei
organizatii interguvernamentale, in legatura cu actele lor oficiale;
14. obiective de importanta strategica - obiectivele fortelor armate sau
cele de importanta deosebita pentru apararea tarii, activitatea statului,
economie, cultura si arta, localurile misiunilor diplomatice sau ale unor
organizatii internationale, precum si facilitatile de infrastructura sau
locurile de utilitate publica;
15. loc de utilitate publica - acea parte a unei cladiri, teren, strada,
cale navigabila, loc comercial, de afaceri, cultural-sportiv, istoric,
educational, religios, de recreere, precum si orice alt loc care este accesibil
publicului;
16. facilitati de infrastructura - utilitatea publica sau privata care
asigura sau distribuie servicii in beneficiul populatiei, precum: apa si
canalizare, energie, combustibil, comunicatii, servicii bancare si servicii
medicale, retele de telecomunicatii si informationale;
17. sistem de transport - toate facilitatile, mijloacele de transport si
instrumentele publice sau private, folosite in sau pentru serviciile publice,
pentru transportul de persoane sau de marfuri;
18. criza terorista - situatia de fapt creata anterior sau in urma
savarsirii unui atac terorist, prin care:
a) sunt intrerupte sau afectate grav o serie de activitati economice,
sociale, politice sau de alta natura;
b) sunt pusi in pericol factori umani, specifici si nespecifici, sau
factori materiali importanti;
c) siguranta populatiei sau a unei colectivitati este expusa la riscuri
majore;
d) este necesar a se actiona prin masuri defensive ori ofensive pentru
inlaturarea amenintarilor generate de situatia de fapt creata;
19. profit al entitatii teroriste - orice bun care reprezinta, partial sau
total, direct ori indirect, un beneficiu obtinut in urma savarsirii actelor
teroriste sau a desfasurarii unor activitati conexe terorismului;
20. interventie antiterorista - ansamblul masurilor defensive realizate
anterior producerii unor atacuri teroriste iminente, folosite pentru reducerea
vulnerabilitatii factorilor umani, specifici si nespecifici, si a factorilor
materiali;
21. interventie contraterorista - ansamblul masurilor ofensive realizate in
scopul capturarii sau anihilarii teroristilor, eliberarii ostaticilor si
restabilirii ordinii legale, in cazul desfasurarii ori producerii unui atac
terorist.
CAP. 2
Realizarea activitatii de prevenire si combatere a terorismului
SECTIUNEA 1
Sistemul national de prevenire si combatere a terorismului
Art. 5
Prevenirea si combaterea terorismului se realizeaza in conformitate cu
prevederile conventiilor internationale privind reprimarea terorismului, la
care Romania este parte, precum si cu respectarea reglementarilor
internationale si a legislatiei interne referitoare la drepturile omului.
Art. 6
(1) La nivel national activitatea de prevenire si combatere a terorismului
se organizeaza si se desfasoara in mod unitar, potrivit prezentei legi.
(2) In acest scop cooperarea in domeniu se realizeaza ca Sistem national de
prevenire si combatere a terorismului, denumit in continuare SNPCT, la care
participa urmatoarele autoritati si institutii publice:
a) Serviciul Roman de Informatii, cu rol de coordonare tehnica;
b) Ministerul Administratiei si Internelor;
c) Ministerul Apararii Nationale;
d) Ministerul Afacerilor Externe;
e) Ministerul Economiei si Comertului;
f) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale;
g) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor;
h) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
i) Ministerul Sanatatii;
j) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
k) Ministerul Finantelor Publice;
l) Ministerul Integrarii Europene;
m) Ministerul Justitiei;
n) Serviciul de Informatii Externe;
o) Serviciul de Protectie si Paza;
p) Serviciul de Telecomunicatii Speciale;
q) Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie;
r) Banca Nationala a Romaniei;
s) Agentia Nationala de Control al Exporturilor;
t) Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor;
u) Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
(3) In structura Serviciului Roman de Informatii - ca autoritate nationala
in domeniu - se infiinteaza Centrul de coordonare operativa antiterorista,
denumit in continuare CCOA, prin intermediul caruia Serviciul Roman de
Informatii asigura coordonarea tehnica a SNPCT.
Art. 7
In scopul prevenirii si combaterii actelor de terorism si a faptelor
asimilate acestora, autoritatile si institutiile publice componente ale SNPCT
desfasoara activitati specifice, individual sau in cooperare, in conformitate
cu atributiile si competentele lor legale si cu prevederile Protocolului
general de organizare si functionare a Sistemului national de prevenire si
combatere a terorismului, aprobat de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii.
Art. 8
Ministerele si celelalte autoritati si institutii publice cu atributii in
aplicarea prevederilor prezentei legi au obligatia de a sesiza Serviciul Roman
de Informatii cu privire la persoanele fizice si juridice suspecte de
savarsirea sau de favorizarea in orice mod a actelor de terorism.
Art. 9
Institutiile si persoanele juridice, altele decat cele din componenta
SNPCT, precum si persoanele fizice, care au cunostinta despre date si indicii
privind comiterea, favorizarea ori finantarea actelor de terorism, au
urmatoarele obligatii:
a) sa sesizeze de indata autoritatile competente in domeniu;
b) sa permita accesul reprezentantilor autoritatilor competente in imobile,
precum si la datele si informatiile care au legatura cu actele de terorism;
c) sa acorde sprijinul necesar indeplinirii atributiilor pe linia
prevenirii si combaterii terorismului, la solicitarea autoritatilor competente.
Art. 10
Atributiile specifice, potrivit art. 7, pe linia prevenirii terorismului
constau in:
a) activitati informativ-operative;
b) activitati impotriva fluxurilor de alimentare cu resurse umane a
entitatilor teroriste, desfasurate in interiorul si/sau in exteriorul
teritoriului national;
c) activitati impotriva fluxurilor de alimentare cu mijloace specifice de
actiune, precum si cu resurse financiare, logistice sau informationale a
entitatilor teroriste, desfasurate in interiorul si/sau in exteriorul
teritoriului national;
d) activitati de paza, protectie si alte forme speciale de descurajare
realizate de fortele unor autoritati si institutii publice din componenta
SNPCT, pentru asigurarea securitatii principalelor categorii de factori umani
si de obiective autohtone ori straine de pe teritoriul national, precum si a
principalelor obiective romanesti din strainatate, potential vizate de entitati
teroriste;
e) activitati de pregatire a interventiei in urgente civile, generate de
actiuni teroriste, in vederea limitarii si combaterii efectelor acestora;
f) activitati de informare si relatii publice;
g) activitati de cooperare internationala;
h) activitati de instruire si perfectionare profesionala;
i) activitati destinate optimizarii continue a cadrului legislativ
aplicabil categoriilor de misiuni ce revin SNPCT, inclusiv sub aspect penal si
procesual-penal.
Art. 11
Atributiile specifice, potrivit art. 7, pe linia combaterii terorismului
constau in:
a) activitati de identificare si alte activitati desfasurate, potrivit
atributiilor autoritatilor si institutiilor publice componente ale SNPCT, in
vederea tragerii la raspundere, potrivit legii, a persoanelor care initiaza,
pregatesc, comit ori favorizeaza actele de terorism;
b) interventia antiterorista, in situatia iminentei producerii unui atac
terorist, si, respectiv, interventia contraterorista, cand se desfasoara ori
s-au produs atacuri teroriste;
c) participarea la operatiuni de combatere a terorismului prin cooperare
internationala.
Art. 12
(1) In cazul unui atac terorist, Serviciul Roman de Informatii, prin
unitatea specializata, executa interventia contraterorista, independent sau in
cooperare cu alte forte abilitate, pe intregul teritoriu al tarii, asupra
obiectivelor atacate sau ocupate de teroristi, in scopul capturarii ori
anihilarii acestora, eliberarii ostaticilor si al restabilirii ordinii legale.
(2) Interventia contraterorista se executa cu aprobarea Consiliului Suprem
de Aparare a Tarii si se realizeaza potrivit metodologiei elaborate de
Serviciul Roman de Informatii, aprobata prin hotarare a Consiliului Suprem de
Aparare a Tarii.
(3) Interventia antiterorista, in situatia iminentei producerii unui atac
terorist, se realizeaza in conditiile metodologiei aprobate de conducerea
Serviciului Roman de Informatii.
(4) La solicitarea Serviciului Roman de Informatii, in functie de amploarea
si de natura actiunii teroriste, pot fi angrenate, in conditiile legii, forte
cu misiuni specifice din Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul
Apararii Nationale si Serviciul de Protectie si Paza, precum si din alte
structuri din sistemul securitatii si apararii nationale.
Art. 13
(1) Pentru indeplinirea atributiilor prevazute la art. 10 si 11,
autoritatile si institutiile publice componente ale SNPCT desemneaza
reprezentanti, la nivelul de secretari de stat sau de subsecretari de stat,
care se intrunesc in sedinta plenara, cel putin o data pe an, la care participa
si prim-adjunctul procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte
de Casatie si Justitie.
(2) Autoritatile si institutiile publice componente ale SNPCT desemneaza
experti permanenti, care constituie un grup de lucru ce se intruneste o data la
6 luni sau ori de cate ori este nevoie.
(3) Cu ocazia intrunirilor prevazute la alin. (2), grupul de lucru
evalueaza modul de indeplinire a prevederilor Protocolului general de
organizare si functionare a SNPCT si prezinta Consiliului Suprem de Aparare a
Tarii rapoarte in consecinta.
Art. 14
(1) CCOA este structura organizatorico-functionala ce asigura continuitatea
si coerenta functionarii sistemului de legatura ce articuleaza componentele
SNPCT.
(2) Autoritatile si institutiile publice din componenta SNPCT vor desemna
cate un reprezentant permanent la CCOA, in vederea asigurarii schimbului de
date si informatii.
(3) Structura si efectivele CCOA se aproba prin hotarare a Consiliului
Suprem de Aparare a Tarii.
(4) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
Serviciul Roman de Informatii va supune aprobarii Consiliului Suprem de Aparare
a Tarii Regulamentul de organizare si functionare a CCOA.
Art. 15
Autoritatile si institutiile publice cu responsabilitati in SNPCT asigura
accesul reprezentantilor CCOA in sediile lor si in obiectivele speciale din
componenta acestora, pentru verificarea informatiilor si/sau desfasurarea
activitatilor specifice de prevenire si combatere a terorismului.
Art. 16
Sunt exceptate de la prevederile art. 15 Serviciul Roman de Informatii,
Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor,
Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Paza si Serviciul de
Telecomunicatii Speciale.
Art. 17
CCOA are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatile desfasurate in cadrul SNPCT, prin reprezentanti
desemnati de autoritatile si institutiile publice din componenta SNPCT;
b) asigura operativ schimbul de date si informatii intre autoritatile si
institutiile publice componente ale SNPCT privind activitatile cu caracter
terorist;
c) integreaza datele si informatiile obtinute, in scopul stabilirii si
intreprinderii masurilor care se impun;
d) monitorizeaza activitatile teroriste si informeaza operativ autoritatile
si institutiile publice abilitate din cadrul SNPCT;
e) in situatii de criza terorista asigura suportul logistic si operational
pentru functionarea operativa a Centrului National de Actiune Antiterorista,
care este integrat functional in mecanismul general de gestionare a crizelor si
organizat conform legii;
f) transmite autoritatilor si institutiilor publice competente din cadrul
SNPCT datele si informatiile care fac obiectul intreprinderii de masuri,
conform atributiilor legale.
Art. 18
In structura organizatorica a autoritatilor si institutiilor publice
componente ale SNPCT se infiinteaza compartimente speciale, cu functionare
permanenta, si se desemneaza persoane care asigura suportul structural si
functional pentru desfasurarea coerenta a activitatilor de cooperare, precum si
legatura continua cu CCOA.
Art. 19
(1) Sarcina privind actualizarea periodica a prevederilor Protocolului
general de organizare si functionare a SNPCT revine membrilor SNPCT, in functie
de modificarile inregistrate in domeniu, precum si Serviciului Roman de
Informatii, in calitate de coordonator tehnic.
(2) Orice modificare a Protocolului general de organizare si functionare a
SNPCT va fi supusa aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
SECTIUNEA a 2-a
Masuri privind desfasurarea unor activitati in scopul culegerii de
informatii
Art. 20
Amenintarile la adresa securitatii nationale a Romaniei, prevazute la art.
3 din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei, inclusiv
faptele de terorism prevazute in prezenta lege, constituie temeiul legal pentru
a se propune procurorului de catre organele de stat cu atributii in domeniul
securitatii nationale, in cazuri justificate, sa solicite autorizarea
efectuarii unor activitati in scopul culegerii de informatii, constand in:
interceptarea si inregistrarea comunicatiilor, cautarea unor informatii,
documente sau inscrisuri pentru a caror obtinere este necesar accesul intr-un
loc, la un obiect sau deschiderea unui obiect; ridicarea si repunerea la loc a
unui obiect sau document, examinarea lui, extragerea informatiilor pe care
acesta le contine, cat si inregistrarea, copierea sau obtinerea de extrase prin
orice procedee; instalarea de obiecte, intretinerea si ridicarea acestora din
locurile in care au fost depuse.
Art. 21
(1) Propunerea se formuleaza in scris si trebuie sa cuprinda: date sau
indicii din care sa rezulte existenta unei amenintari la adresa securitatii
nationale, pentru a carei descoperire, prevenire sau contracarare se impune emiterea
autorizarii; categoriile de activitati pentru a caror efectuare este necesara
autorizarea; identitatea persoanei ale carei comunicatii trebuie interceptate,
daca este cunoscuta, sau a persoanei care detine informatiile, documentele ori
obiectele ce trebuie obtinute; descrierea generala, daca si cand este posibil,
a locului unde urmeaza a fi efectuate activitatile autorizate; durata de
valabilitate a autorizarii.
(2) Propunerea se inainteaza procurorului general al Parchetului de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si este examinata sub aspectul
temeiniciei si legalitatii de procurori anume desemnati de acesta.
(3) Daca se apreciaza ca propunerea este nejustificata, procurorul o
respinge prin rezolutie motivata, comunicand aceasta de indata organului care a
formulat-o.
(4) Daca in termen de 24 de ore de la inregistrarea cererii se apreciaza ca
propunerea este intemeiata si sunt intrunite toate conditiile prevazute de
lege, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie sau inlocuitorul de drept al acestuia solicita in scris presedintelui
Inaltei Curti de Casatie si Justitie autorizarea activitatilor propuse.
(5) Solicitarea trebuie sa cuprinda datele mentionate la alin. (1).
(6) Solicitarea este examinata in camera de consiliu de judecatori anume
desemnati de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care o admit
sau o resping motivat, prin incheiere.
(7) In cazul in care solicitarea este respinsa, aceasta se restituie
procurorului, impreuna cu un exemplar al incheierii.
(8) Daca apreciaza ca solicitarea este justificata, o data cu incheierea de
admitere judecatorul emite mandat prin care autorizeaza efectuarea
activitatilor propuse.
(9) Mandatul se inmaneaza reprezentantului anume desemnat al organului care
a propus autorizarea si trebuie sa cuprinda: categoriile de comunicatii care
pot fi interceptate, categoriile de informatii, documente sau obiecte care pot
fi obtinute; datele de identitate ale persoanei ale carei comunicatii trebuie
interceptate sau care se afla in posesia datelor, informatiilor ori obiectelor
ce trebuie obtinute, daca sunt cunoscute; descrierea generala a locului in care
urmeaza a fi executat mandatul; organul imputernicit cu executarea; durata de valabilitate
a mandatului.
(10) Durata de valabilitate a mandatului nu poate depasi 6 luni; in cazuri
intemeiate judecatorii anume desemnati de presedintele Inaltei Curti de Casatie
si Justitie pot prelungi, la cerere, durata mandatului, fiecare prelungire
neputand depasi 3 luni.
(11) In acest caz se va urma procedura prevazuta la alin. (1) - (9).
(12) Solicitarea, emiterea si punerea in aplicare a mandatului se fac cu
respectarea prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate.
(13) Organele care au propus autorizarea activitatilor pentru care s-a emis
mandatul sunt obligate sa le intrerupa de indata atunci cand temeiurile care
le-au justificat au incetat si sa il informeze despre aceasta pe procurorul
general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(14) Aceleasi organe au obligatia sa il informeze in scris pe procurorul
general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie despre
rezultatul activitatilor autorizate prin mandat si despre masurile luate,
conform legii.
Art. 22
(1) In situatii deosebite care impun inlaturarea unor pericole iminente
pentru securitatea nationala, organele de stat specializate cu atributii in
domeniu pot efectua activitatile prevazute de art. 20, fara autorizarea
mentionata de prezenta lege, urmand ca solicitarea sa fie inaintata de indata
ce este posibil, dar nu mai tarziu de 48 de ore.
(2) Daca judecatorul apreciaza ca nu se mai impune continuarea
activitatilor prevazute la alin. (1), dispune incetarea de indata a acestora.
CAP. 3
Prevenirea finantarii actelor de terorism
SECTIUNEA 1
Operatiuni financiar-bancare interzise
Art. 23
(1) Sunt interzise operatiunile financiar-bancare intre rezidenti si
nerezidenti, precum si intre nerezidenti, constand in operatiuni de cont curent
sau de cont de capital, inclusiv operatiunile de schimb valutar, astfel cum
sunt definite prin reglementarile valutare emise de Banca Nationala a Romaniei,
efectuate pentru sau in contul persoanelor fizice ori juridice prevazute in
anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea si
combaterea utilizarii sistemului financiar-bancar in scopul finantarii de acte
de terorism, aprobata prin Legea nr. 466/2002.
(2) Activele persoanelor cuprinse in anexa prevazuta la alin. (1) sunt
blocate, fiind interzis orice transfer, prin orice modalitate, inclusiv
bancara.
Art. 24
(1) Anexa prevazuta la art. 23 alin. (1) se completeaza si se actualizeaza
periodic prin hotarare a Guvernului, in baza informatiilor primite de la
Consiliul de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite.
(2) Completarea si actualizarea anexei prevazute la art. 23 alin. (1) se
fac, in masura posibilului, cu date de identificare a persoanelor fizice si
juridice, precum nationalitatea, cetatenia, data si locul nasterii, in cazul
persoanelor fizice, si sediul, nationalitatea si numarul de inregistrare, in
cazul persoanelor juridice.
(3) Datele de identificare se solicita Consiliului de Securitate al
Organizatiei Natiunilor Unite de catre Ministerul Afacerilor Externe, la
cererea Ministerului Finantelor Publice.
Art. 25
Personalul institutiilor financiar-bancare are obligatia de a refuza
efectuarea operatiunilor prevazute la art. 23 alin. (1) si de a sesiza de
indata Parchetul de pe langa Curtea de Apel.
SECTIUNEA a 2-a
Operatiuni financiar-bancare supuse autorizarii
Art. 26
(1) Autoritatile si institutiile publice cu responsabilitati in SNPCT,
precum si Oficiul National al Registrului Comertului, Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare si Comisia de Supraveghere a Asigurarilor colaboreaza
pentru intocmirea si actualizarea listelor cuprinzand persoanele fizice si
juridice suspecte de savarsirea sau finantarea actelor de terorism, altele
decat cele mentionate in anexa prevazuta la art. 23 alin. (1), care se transmit
CCOA.
(2) Listele cuprind si datele de identificare prevazute la art. 24 alin.
(2).
(3) In cazul in care listele nu cuprind datele de identificare, CCOA
solicita efectuarea verificarilor care se impun pentru obtinerea informatiilor
necesare, potrivit competentelor ce revin fiecarei institutii.
Art. 27
Listele rezultate sunt transmise de CCOA Ministerului Finantelor Publice,
care intocmeste o lista unica pe baza listelor prevazute la art. 26 alin. (1),
pe care o supune spre aprobare Guvernului.
Art. 28
Operatiunile financiar-bancare prevazute la art. 23 alin. (1), daca sunt
efectuate pentru sau in contul persoanelor inscrise in lista prevazuta la art.
27, sunt supuse autorizarii prealabile a Bancii Nationale a Romaniei, a
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si a Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor, dupa caz.
Art. 29
(1) Personalul institutiilor financiar-bancare are obligatia de a sesiza
conducerea institutiei din care face parte cu privire la solicitarea de a
efectua operatiunea financiar-bancara supusa autorizarii.
(2) Institutiile financiar-bancare din Romania prezinta de indata Bancii
Nationale a Romaniei, Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare sau Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor documentatia privind operatiunea financiar-bancara
supusa autorizarii.
Art. 30
(1) Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sau
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, in termen de 5 zile de la prezentarea
documentatiei, emite autorizarea operatiunii prevazute la art. 28 sau, dupa
caz, refuza emiterea autorizarii si sesizeaza Parchetul de pe langa Curtea de
Apel, precum si Serviciul Roman de Informatii.
(2) Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor emit, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, reglementari privind documentatia
necesara operatiunilor financiar-bancare supuse autorizarii.
Art. 31
Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor controleaza modul de ducere la
indeplinire de catre institutiile supravegheate a dispozitiilor prezentei legi
si aplica sanctiunile legale prevazute in competenta acestora.
CAP. 4
Infractiuni si contraventii
Art. 32
(1) Constituie acte de terorism urmatoarele infractiuni savarsite in
conditiile prevederilor art. 2:
a) infractiunile de omor, omor calificat si omor deosebit de grav,
prevazute in art. 174 - 176 din Codul penal, vatamarea corporala si vatamarea
corporala grava, prevazute in art. 181 si 182 din Codul penal, precum si
lipsirea de libertate in mod ilegal, prevazuta in art. 189 din Codul penal;
b) infractiunile prevazute in art. 106 - 109 din Ordonanta Guvernului nr.
29/1997 privind Codul aerian, republicata;
c) infractiunile de distrugere, prevazute in art. 217 si 218 din Codul
penal;
d) infractiunile de nerespectare a regimului armelor si munitiilor, de
nerespectare a regimului materialelor nucleare si al altor materii radioactive,
precum si de nerespectare a regimului materiilor explozive, prevazute in art.
279, 279^1 si 280 din Codul penal;
e) producerea, dobandirea, detinerea, transportul, furnizarea sau
transferarea catre alte persoane, direct ori indirect, de arme chimice sau
biologice, precum si cercetarea in domeniu sau dezvoltarea de asemenea arme;
f) introducerea sau raspandirea in atmosfera, pe sol, in subsol ori in apa
de produse, substante, materiale, microorganisme sau toxine de natura sa puna
in pericol sanatatea oamenilor sau a animalelor ori mediul inconjurator;
g) amenintarea cu savarsirea faptelor prevazute la lit. a) - f).
(2) Actele de terorism prevazute la alin. (1) se pedepsesc astfel:
a) in cazul infractiunilor prevazute la lit. a) - d), maximul pedepsei cu
inchisoarea prevazute de lege se majoreaza cu 5 ani, fara a se putea depasi
maximul general al pedepsei inchisorii, si se aplica pedeapsa interzicerii unor
drepturi;
b) in cazul infractiunilor prevazute la lit. e) si f), pedeapsa este
inchisoarea de la 15 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi, iar in cazul
infractiunii prevazute la lit. g), pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 10 ani
si interzicerea unor drepturi.
(3) In cazul infractiunilor de distrugere prevazute la art. 217 din Codul
penal, savarsite in conditiile alin. (1), nu se poate aplica pedeapsa amenzii.
(4) Tentativa se pedepseste.
(5) Se considera tentativa si producerea sau procurarea mijloacelor ori
instrumentelor, precum si luarea de masuri in vederea savarsirii infractiunilor
prevazute la alin. (1).
Art. 33
(1) Sunt asimilate actelor de terorism urmatoarele fapte:
a) procurarea, detinerea, confectionarea, fabricarea sau furnizarea ori,
dupa caz, producerea de mijloace distructive, substante toxice, materiale,
microorganisme sau alte substante ori mijloace vatamatoare, de natura sa puna
in pericol sanatatea oamenilor sau a animalelor ori mediul inconjurator, in
scop terorist;
b) recrutarea, instruirea sau pregatirea entitatilor teroriste in vederea
folosirii armelor de foc, munitiilor, explozivilor, armelor chimice, biologice,
bacteriologice sau nucleare, precum si in scopul facilitarii ori comiterii de
acte de terorism;
c) inlesnirea intrarii/iesirii in/din tara, gazduirea ori facilitarea
accesului in zona obiectivelor vizate al persoanei despre care se cunoaste ca a
sprijinit/savarsit sau urmeaza sa sprijine/savarseasca un act terorist;
d) culegerea si detinerea, in scopul transmiterii, ori punerea la
dispozitie de date si informatii despre obiective vizate de teroristi, fara
drept;
e) promovarea unor idei, conceptii sau atitudini in scopul sustinerii
cauzei si/sau a activitatii entitatii teroriste;
f) spalarea de bani, bancruta frauduloasa, actele de coruptie, santajul,
traficul de persoane, traficul ilicit de droguri si precursori, contrabanda,
traficul cu autoturisme furate, falsificarea de moneda sau de alte valori,
precum si orice alte infractiuni avand ca finalitate realizarea unui profit in
folosul entitatii teroriste;
g) orice alte fapte comise cu intentia de a sprijini, inlesni, ascunde sau
de a determina savarsirea actelor de terorism.
(2) Faptele prevazute la alin. (1) se pedepsesc astfel:
a) cu inchisoare de la 10 la 15 ani si interzicerea unor drepturi, cele
prevazute la lit. a) si b);
b) cu inchisoare de la 5 la 10 ani si interzicerea unor drepturi, cele
prevazute la lit. c), d) si e);
c) cu inchisoare de la 1 an la 5 ani si interzicerea unor drepturi, cele
prevazute la lit. g).
(3) In cazul infractiunilor prevazute la alin. (1) lit. f), maximul
pedepsei prevazute de legislatia in vigoare se majoreaza cu 3 ani, fara a se
putea depasi maximul general al pedepsei inchisorii.
Art. 34
(1) Constituie acte de terorism si fapta persoanei, savarsita in conditiile
art. 2, de a:
a) pune stapanire pe o nava ori pe o platforma fixa sau de a exercita
controlul asupra acestora prin violenta ori amenintare cu violenta;
b) comite un act de violenta impotriva unei persoane aflate la bordul unei
nave ori al unei platforme fixe, daca acest act este de natura sa compromita
siguranta navei ori a platformei fixe;
c) distruge o platforma fixa ori o nava sau de a cauza daune platformei
fixe ori incarcaturii unei nave, de natura sa compromita siguranta platformei
ori a navigatiei navei;
d) plasa sau face sa se plaseze pe o nava ori pe o platforma fixa, prin
orice mijloc, un dispozitiv ori o substanta apta sa le distruga sau care sa
cauzeze platformei, navei ori incarcaturii sale daune ce compromit sau sunt de
natura sa compromita siguranta platformei sau a navigatiei navei;
e) distruge sau avaria in mod grav o platforma fixa ori instalatii sau
servicii de navigatie ori a le produce grave perturbatii in functionare, daca
unul dintre aceste acte este de natura sa compromita siguranta platformei fixe
sau a navigatiei unei nave;
f) comunica o informatie cunoscand ca este falsa si, prin aceasta, de a
compromite siguranta navigatiei unei nave;
g) rani sau ucide orice persoana, cand aceste fapte prezinta o legatura de
conexitate cu una dintre infractiunile prevazute la lit. a) - f).
(2) Faptele prevazute la alin. (1) se pedepsesc astfel:
a) in cazul infractiunilor prevazute la lit. a) - e) si g), cu inchisoare
de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi;
b) in cazul infractiunii prevazute la lit. f), cu inchisoare de la 10 la 20
de ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
(4) Se considera tentativa si producerea sau procurarea mijloacelor ori
instrumentelor, precum si luarea de masuri in vederea savarsirii infractiunilor
prevazute la alin. (1).
Art. 35
(1) Fapta persoanei de a conduce o entitate terorista se pedepseste cu
detentiunea pe viata sau cu detentiunea severa de la 15 la 25 de ani si
interzicerea unor drepturi.
(2) Fapta de a se asocia sau de a initia constituirea unei asocieri in
scopul savarsirii de acte de terorism ori aderarea sau sprijinirea, sub orice
forma, a unei astfel de asocieri se pedepseste cu inchisoare de la 10 la 15
ani, fara a se putea depasi maximul pedepsei prevazute de lege pentru
infractiunea ce intra in scopul asocierii.
Art. 36
(1) Punerea la dispozitia unei entitati teroriste a unor bunuri mobile sau
imobile, cunoscand ca acestea sunt folosite pentru sprijinirea sau savarsirea
actelor de terorism, precum si realizarea ori colectarea de fonduri, direct sau
indirect, ori efectuarea de orice operatiuni financiar-bancare, in vederea
finantarii actelor de terorism, se sanctioneaza cu inchisoare de la 15 la 20 de
ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Bunurile mobile sau imobile puse la dispozitia entitatii teroriste, precum
si fondurile realizate sau colectate in scopul finantarii actelor de terorism
se confisca, iar daca acestea nu se gasesc, condamnatul este obligat la plata
echivalentului lor in bani.
Art. 37
(1) Amenintarea unei persoane sau a unei colectivitati, prin orice
mijloace, cu raspandirea ori folosirea de produse, substante, materiale,
microorganisme sau toxine de natura sa puna in pericol sanatatea oamenilor sau
a animalelor ori mediul inconjurator constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 2 la 5 ani.
(2) Amenintarea adresata unui stat, unei organizatii internationale sau
unei persoane fizice ori juridice cu folosirea armelor biologice, a
materialelor nucleare, a altor materiale radioactive sau a materialelor
explozive, in scop terorist, constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 3 la 12 ani.
(3) Daca fapta prevazuta la alin. (2) este conditionata de indeplinirea sau
neindeplinirea unui act sau cand prin amenintare, sub orice forma, se pretinde
a se da ori a se preda asemenea materiale, pedeapsa este inchisoarea de la 5 la
15 ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 38
Alarmarea, fara un motiv intemeiat, a unei persoane sau a publicului, a
organelor specializate pentru a interveni in caz de pericol ori a organelor de
mentinere a ordinii publice, prin corespondenta, telefon sau orice alte
mijloace de transmitere la distanta, cu privire la raspandirea sau folosirea de
produse, substante, materiale, microorganisme ori toxine de natura sa puna in
pericol sanatatea oamenilor sau a animalelor ori mediul inconjurator se
pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 3 ani.
Art. 39
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani si
interzicerea unor drepturi fapta persoanei care administreaza, cu stiinta,
bunuri care apartin unor entitati teroriste, in nume propriu, prin tainuire sau
prin transfer catre alte persoane, ori care sprijina, in orice mod, astfel de
fapte.
Art. 40
(1) Competenta de judecata in prima instanta a infractiunilor de terorism
apartine curtii de apel.
(2) Procedura de urmarire penala si de judecata este cea prevazuta de lege
pentru infractiunile flagrante.
Art. 41
Operatorii sau furnizorii de servicii postale, precum si cei de retele de
comunicatii electronice au obligatia de a transmite de indata procurorului, la
solicitarea scrisa a acestuia, informatiile necesare identificarii persoanelor
suspecte de pregatirea sau de savarsirea actelor de terorism.
Art. 42
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000
lei la 100.000.000 lei urmatoarele fapte:
a) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 25 si 29 de catre
personalul institutiilor financiar-bancare;
b) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 30 alin. (1) de catre Banca
Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sau Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor;
c) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 41 de catre operatorii sau
furnizorii de servicii postale, respectiv de catre cei de retele de comunicatii
electronice.
(2) Sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
alin. (1) se fac de catre personalul imputernicit in acest scop de Banca
Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor, precum si de Ministerul Administratiei si
Internelor, dupa caz.
Art. 43
Dispozitiile reglementarilor generale referitoare la regimul juridic al
contraventiilor se aplica in mod corespunzator.
Art. 44
(1) Impotriva cetatenilor straini sau apatrizilor despre care exista date
sau indicii temeinice ca intentioneaza sa desfasoare acte de terorism ori de
favorizare a terorismului se dispune masura de declarare ca persoana
indezirabila pentru Romania sau de intrerupere a dreptului de sedere in tara,
daca impotriva acestora nu s-a dispus masura nepermiterii iesirii din tara,
potrivit legii privind regimul strainilor in Romania.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si solicitantilor
de azil, refugiatilor si victimelor conflictelor armate ale caror statut si
regim sunt reglementate prin legi speciale.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 45
Fondurile financiare necesare CCOA se asigura de la bugetul de stat, prin
bugetul Serviciului Roman de Informatii, iar pentru compartimentele cu
atributii in prevenirea si combaterea terorismului din cadrul autoritatilor si
institutiilor publice componente ale SNPCT, se asigura prin bugetele
autoritatilor si institutiilor publice respective.
Art. 46
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 141/2001 pentru sanctionarea unor acte de terorism si a unor
fapte de incalcare a ordinii publice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 691 din 31 octombrie 2001, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 472/2002, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159/2001 pentru
prevenirea si combaterea utilizarii sistemului financiar-bancar in scopul
finantarii de acte de terorism, cu exceptia anexei la aceasta, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 802 din 14 decembrie 2001,
aprobata prin Legea nr. 466/2002, precum si orice alte dispozitii contrare
prezentei legi se abroga.
Art. 47
(1) La intrarea in vigoare a Legii nr. 301/2004 - Codul penal, art. 37 si
38 din prezenta lege se abroga.
(2) La aceeasi data, art. 32, art. 35 alin. (2) si art. 36 se modifica si
vor avea urmatorul cuprins:
- Art. 32: "Constituie acte de terorism urmatoarele infractiuni
savarsite in conditiile prevederilor art. 2:
a) producerea, dobandirea, detinerea, transportul, furnizarea sau
transferarea catre alte persoane, fara drept, direct ori indirect, de arme
chimice sau biologice, precum si cercetarea in domeniu sau dezvoltarea de
asemenea arme, fara drept, se pedepsesc cu detentiune severa de la 15 la 20 de
ani si interzicerea unor drepturi;
b) preluarea fara drept a unei aeronave, prin orice mijloace, precum si
exercitarea fara drept a controlului asupra acesteia se pedepsesc cu detentiune
severa de la 15 la 30 de ani si interzicerea unor drepturi;
c) amenintarea cu savarsirea faptelor prevazute la lit. b), precum si a
faptelor prevazute in art. 295 alin. 1 lit. a) - e) din Codul penal se
pedepseste cu inchisoare stricta de la 3 la 10 ani si interzicerea unor
drepturi."
- Art. 35 alin. (2): "Fapta de a initia constituirea unei asocieri in
scopul savarsirii de acte de terorism ori aderarea la sau sprijinirea, sub orice
forma, a unei astfel de asocieri se pedepseste cu inchisoare stricta de la 10
la 15 ani, fara a se putea depasi maximul pedepsei prevazute de lege pentru
infractiunea ce intra in scopul asocierii."
- Art. 36: "(1) Punerea la dispozitia unei entitati teroriste a unor
bunuri mobile sau imobile ori efectuarea de orice operatiuni financiar-bancare,
in vederea finantarii actelor de terorism, se sanctioneaza cu detentiune severa
de la 15 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Bunurile mobile sau imobile puse la dispozitia entitatii teroriste in
scopul finantarii actelor de terorism se confisca, iar daca acestea nu se
gasesc, condamnatul este obligat la plata echivalentului lor in bani."
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU