LEGE
Nr. 17 din 7 august 1990
privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale si
al zonei contigue ale Romaniei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 99 din 9 august 1990
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Marea teritoriala si apele maritime interioare ale Romaniei
Art. 1
Marea teritoriala a Romaniei cuprinde fisia de mare adiacenta tarmului ori,
dupa caz, apelor maritime interioare, avind latimea de 12 mile marine (22.224
m) masurata de la liniile de baza.
Liniile de baza sint liniile celui mai mare reflux de-a lungul tarmului
sau, dupa caz, liniile drepte care unesc punctele cele mai avansate ale
tarmului, inclusiv ale tarmului dinspre larg al insulelor, ale locurilor de
acostare, amenajarilor hidrotehnice si ale altor instalatii portuare
permanente.
Coordonatele geografice ale punctelor intre care sint trasate liniile de
baza drepte sint prevazute in anexa.
Limita exterioara a marii teritoriale este linia care are fiecare punct
situat la o distanta de 12 mile marine, masurata de la punctul cel mai apropiat
al liniilor de baza.
Art. 2
Marea teritoriala a Romaniei se delimiteaza de marea teritoriala a statelor
vecine prin intelegeri cu fiecare dintre aceste state, in conformitate cu
principiile si normele dreptului international.
Art. 3
Limitele exterioare si laterale ale marii teritoriale, stabilite conform
prevederilor art. 1 si 2, constituie frontiera de stat maritima a Romaniei.
Art. 4
Suprafetele de apa situate intre tarmul marii si liniile de baza stabilite
in art. 1 constituie apele maritime interioare ale Romaniei.
Art. 5
Apele maritime interioare, marea teritoriala, solul si subsolul acestora,
precum si spatiul aerian de deasupra lor fac parte din teritoriul Romaniei.
In aceste spatii Romania isi exercita suveranitatea in conformitate cu
legislatia sa interna, cu prevederile conventiilor internationale la care este
parte si tinind seama de principiile si normele dreptului international.
CAP. 2
Zona contigua a Romaniei
Art. 6
Zona contigua a Romaniei este fisia de mare adiacenta marii teritoriale
care se intinde spre largul marii pina la distanta de 24 mile marine, masurata
de la liniile de baza stabilite in art. 1.
Art. 7
In zona sa contigua, Romania exercita controlul pentru prevenirea si
reprimarea incalcarilor, pe teritoriul sau, a legilor si reglementarilor sale
din domeniul vamal, fiscal, sanitar si al trecerii frontierei de stat.
CAP. 3
Trecerea inofensiva prin marea teritoriala
SECTIUNEA A
Reguli aplicabile tuturor navelor straine
Art. 8
Trecerea inofensiva a navelor straine prin marea teritoriala a Romaniei se
efectueaza in conditiile stabilite de prezenta lege si de alte reglementari in
vigoare, cu respectarea normelor dreptului international.
Prin "trecere" se intelege faptul de a naviga in marea
teritoriala in scopul:
a) de a o traversa fara a intra in apele maritime interioare ori fara a
ancora intr-o rada sau a face escala intr-o instalatie portuara situata in
afara apelor maritime interioare;
b) de a intra in apele maritime interioare si a ancora intr-o rada sau a
face escala intr-o instalatie portuara sau de a le parasi.
Trecerea trebuie sa fie neintrerupta si rapida. Navele vor urma drumurile
maritime, senalele si pasele recomandate, specificate de hartile maritime si in
documentele de navigatie.
Pe timpul trecerii inofensive nu se permite oprirea sau ancorarea, in afara
cazurilor cind acestea sint impuse de nevoile navigatiei, sau ca urmare a unui
caz de forta majora ori avarie, pentru salvarea persoanelor sau pentru
ajutorarea navelor si aeronavelor aflate in pericol.
Art. 9
Trecerea unei nave straine prin marea teritoriala este inofensiva atit timp
cit nu aduce atingere pacii, ordinii publice sau securitatii nationale.
Se considera ca trecerea aduce atingere pacii, ordinii publice sau
securitatii nationale daca o asemenea nava desfasoara, in marea teritoriala sau
in apele maritime interioare, una dintre urmatoarele activitati:
a) amenintarea cu forta sau folosirea fortei impotriva suveranitatii,
integritatii teritoriale sau independentei politice a Romaniei sau in orice alt
mod contrar principiilor dreptului international;
b) manevre sau exercitii cu arme de orice fel;
c) culegerea de informatii in detrimentul apararii sau securitatii
nationale;
d) propaganda care prejudiciaza interesele apararii sau ale securitatii
nationale;
e) decolarea de pe nave, apuntarea sau imbarcarea pe nave a oricarui fel de
aparate de zbor;
f) lansarea, debarcarea sau imbarcarea de tehnica militara, scafandri,
submarine, alte vehicule submersibile si orice alte instalatii in masura sa
execute cercetari subacvatice;
g) imbarcarea sau debarcarea de marfuri, fonduri banesti sau de persoane,
contrar legilor si reglementarilor in vigoare;
h) poluarea deliberata si grava, de orice natura, a apei si atmosferei;
i) orice activitate de pescuit;
j) orice activitate de cercetari stiintifice, arheologice sau ridicari
hidrografice;
k) orice activitate care se desfasoara cu incalcarea reglementarilor
internationale in domeniul radiocomunicatiilor sau care poate perturba functionarea
sistemelor de comunicatii sau a oricarui alt echipament sau instalatii;
l) orice alta activitate care nu are o legatura directa cu trecerea sau
care se desfasoara cu incalcarea conditiilor prevazute in prezenta lege.
Art. 10
In marea teritoriala, in apele maritime interioare si in porturile Romaniei
este interzis accesul oricarei nave care are la bord arme nucleare, chimice ori
alte arme de distrugere in masa, sau care transporta asemenea arme sau munitie
pentru acestea, precum si orice alte marfuri sau produse interzise de legile
Romaniei.
Art. 11
Navele straine cu propulsie nucleara pot intra in rade sau in porturi numai
cu aprobarea prealabila a organelor romane competente, care va fi solicitata cu
cel putin 30 de zile inainte de data intrarii.
Art. 12
Navele straine cu propulsie nucleara si navele care transporta substante
radioactive sau alte substante periculoase sint obligate, atunci cind se afla
in trecere prin marea teritoriala, sa aiba asupra lor documentele prevazute de
acordurile internationale pentru aceste nave si incarcatura pe care o
transporta si sa ia masurile speciale de precautie prevazute de aceste
acorduri.
Art. 13
Controlul documentelor de siguranta a navelor cu propulsie nucleara si a
navelor care transporta substante radioactive sau alte substante periculoase,
controlul dozimetric si celelalte controale legate de protectia mediului
inconjurator se executa de organele romane competente, in locuri stabilite de
catre acestea. Pe timpul stationarii navelor in porturi sau in rade pot fi
executate controale suplimentare.
Daca in urma controlului se constata ca prezenta unei nave poate duce la
consecinte periculoase, organele romane competente pot dispune ca, intr-un
termen stabilit, nava respectiva sa paraseasca marea teritoriala.
Art. 14
Navele straine aflate in trecere prin marea teritoriala sau stationate in
rade ori in porturi nu vor folosi mijloacele de navigatie radio, aparatura
hidroacustica si de radiocomunicatii, sistemele electronice si optice de
observare decit pentru necesitatile sigurantei navigatiei si stationarii la
ancora, precum si pentru a comunica cu autoritatile portuare si a realiza
traficul radio, in clar sau folosind coduri, cu statiile romanesti de pe uscat,
potrivit regulilor si procedurilor prevazute in Regulamentul
radiocomunicatiilor care este anexa la Conventia internationala a
telecomunicatiilor.
Art. 15
Organele romane competente vor lua masurile necesare pentru a preveni orice
incalcare a conditiilor stabilite prin reglementarile in vigoare cu privire la
admiterea navelor straine in apele maritime interioare sau la instalatiile
portuare si vor folosi orice mijloace legale, inclusiv de constringere pentru a
impiedica trecerea oricarei nave straine prin apele maritime interioare sau
marea teritoriala, daca aceasta trecere nu este inofensiva.
Art. 16
Organele romane competente pot suspenda temporar, in anumite zone ale marii
teritoriale, trecerea inofensiva a navelor straine, ori de cite ori aceasta
suspendare este ceruta de asigurarea securitatii tarii sau este necesara pentru
a se putea executa exercitii militare.
Masurile de suspendare a trecerii inofensive prevazute la alineatul
precedent vor fi publicate in "avize pentru navigatori" emise de
organele romane competente.
SECTIUNEA B
Reguli aplicabile navelor straine folosite in scopuri comerciale
Art. 17
Jurisdictia penala a Romaniei se aplica cu privire la orice infractiune
savirsita pe teritoriul roman de catre persoane imbarcate la bordul navelor
straine folosite in scopuri comerciale, precum si cu privire la orice
infractiune savirsita la bordul unei asemenea nave, pe timpul cind aceasta se
afla in porturile romanesti sau in apele maritime interioare.
Jurisdictia penala a Romaniei nu se va exercita la bordul unei nave straine
folosite in scopuri comerciale, care trece prin marea teritoriala, cu privire
la o infractiune savirsita la bordul acesteia, cu exceptia cazurilor cind:
a) infractiunea a fost savirsita de un cetatean roman sau de o persoana
fara cetatenie care are domiciliul pe teritoriul Romaniei;
b) infractiunea este indreptata impotriva intereselor Romaniei sau
impotriva unui cetatean roman, ori a unei persoane rezidente pe teritoriul
Romaniei;
c) infractiunea este de natura sa tulbure ordinea si linistea publica in
tara sau ordinea in marea teritoriala;
d) exercitarea jurisdictiei romane este necesara pentru reprimarea
traficului ilicit de stupefiante sau de substante psihotrope;
e) asistenta autoritatilor romane a fost ceruta, in scris, de capitanul
navei ori de un agent diplomatic sau un functionar consular al carui pavilion
il arboreaza nava.
Art. 18
Jurisdictia penala a Romaniei se aplica si in cazul incalcarii legislatiei
romane in vigoare cu privire la zona economica exclusiva a Romaniei in Marea
Neagra de catre persoane imbarcate la bordul navelor straine folosite in
scopuri comerciale, daca faptele sint savirsite in astfel de conditii incit,
potrivit legii penale, sint considerate infractiuni.
Art. 19
Jurisdictia penala la bordul unei nave sub pavilionul unui stat cu care
Romania a incheiat o conventie consulara sau un alt acord similar se exercita
cu respectarea prevederilor acestora.
Art. 20
In exercitarea jurisdictiei Romaniei, organele romane competente vor putea
dispune, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, retinerea sau
sechestrarea unei nave straine folosita in scopuri comerciale si vor putea lua
masuri de executare silita impotriva unei asemenea nave, care se gaseste in
marea teritoriala sau in apele maritime interioare ale Romaniei, pentru
asigurarea executarii obligatiilor contractate sau a altor obligatii asumate de
nava respectiva in timpul trecerii sau in legatura cu trecerea sa prin marea
teritoriala a Romaniei, precum si pentru alte pretentii rezultind din
evenimente de navigatie care au avut ca urmare avarii ale navei sau
incarcaturii, sau rezultind din abordaje, asistenta sau salvare, ca si pentru
despagubiri, taxe si altele asemenea.
SECTIUNEA C
Reguli aplicabile navelor militare straine, submarinelor si celorlalte
vehicule submersibile, precum si altor nave de stat folosite pentru servicii
guvernamentale
Art. 21
Navele militare straine, submarinele si celelalte vehicule submersibile,
precum si navele sub pavilion strain folosite pentru servicii guvernamentale
pot intra in marea teritoriala, in porturi si rade numai cu aprobarea
prealabila a guvernului roman, exceptindu-se cazurile de avarie sau adapostire
de furtuna.
Aprobarea se solicita cu cel putin 30 de zile inainte de data la care ar
urma sa aiba loc trecerea prin marea teritoriala sau vizitarea porturilor sau
radelor, cu exceptia cazurilor cind intre Romania si statul pavilionului s-a
convenit altfel.
Art. 22
Submarinele si celelalte vehicule submersibile straine in trecere prin
marea teritoriala sint obligate sa navigheze la suprafata si sa arboreze
pavilionul national. Cele care se vor afla in imersiune vor fi constrinse sa
iasa la suprafata. In cazul cind, din cauza unei avarii nu pot iesi la
suprafata, acestea sint obligate sa semnalizeze, prin toate mijloacele despre
situatia in care se afla.
Art. 23
Daca o nava militara straina incalca legile si reglementarile Romaniei in
apele maritime interioare sau in marea teritoriala si nu tine seama de
avertismentul ce i-a fost dat de a se conforma acestora, va fi somata sa
paraseasca imediat marea teritoriala a Romaniei.
Art. 24
Statul pavilionului va purta raspunderea pentru orice prejudicii sau daune
cauzate de catre o nava militara straina sau de catre orice alta nava de stat
folosita pentru servicii guvernamentale, precum si de catre persoane care fac
parte din echipajul acestor nave, pe timpul cind nava respectiva s-a aflat in
porturi, in apele maritime interioare si in marea teritoriala ale Romaniei.
Art. 25
Sub rezerva exceptiilor prevazute in Sectiunea A si a conditiilor din art.
21 - 24, navele militare straine si alte nave de stat straine folosite pentru
servicii guvernamentale se bucura de imunitate de jurisdictie pe timpul cit se
afla in porturi, in apele maritime interioare si in marea teritoriala ale
Romaniei.
CAP. 4
Dreptul de urmarire in afara marii teritoriale
Art. 26
O nava straina folosita in scopuri comerciale poate fi urmarita in afara
marii teritoriale a Romaniei si poate fi retinuta pentru a fi trasa la
raspundere daca exista motive intemeiate sa se creada ca acea nava a incalcat
legile si reglementarile romane, pe timpul cind s-a aflat in apele nationale,
in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau in zona contigua ale
Romaniei.
Urmarirea poate incepe atunci cind nava straina sau una din ambarcatiunile
acesteia se gaseste in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau in
zona contigua.
Urmarirea incepe cind nava straina nu se conformeaza semnalului de oprire
si poate continua, fara intrerupere, pina la intrarea navei urmarite in marea
teritoriala a propriului sau stat sau a unui alt stat.
Nava retinuta conform prevederilor acestui articol poate fi condusa pina la
cel mai apropiat port romanesc, pentru cercetari si aplicarea de sanctiuni.
Daca o nava a fost retinuta in afara marii teritoriale, in imprejurari care
nu justifica exercitarea dreptului de urmarire, ea va fi despagubita pentru
orice pierdere sau dauna suferita ca urmare a acestei actiuni.
Art. 27
Dreptul de urmarire prevazut la articolul precedent se aplica si in cazul
incalcarii de catre o nava straina, folosita in scopuri comerciale, a
legislatiei romane cu privire la zona economica exclusiva a Romaniei in Marea
Neagra.
In acest caz, urmarirea poate incepe numai cind nava straina in cauza sau
una din ambarcatiunile sale se gaseste in apele maritime interioare, in marea
teritoriala sau in zona economica exclusiva a Romaniei.
CAP. 5
Cercetarea stiintifica in marea teritoriala a Romaniei
Art. 28
Activitatea de cercetare stiintifica, precum si cea de prospectare si de
amenajare a navigatiei in marea teritoriala a Romaniei se realizeaza de catre
institutiile romane de specialitate, in baza programelor aprobate si cu avizul
organelor romane competente.
Art. 29
Persoanele fizice sau juridice straine pot efectua cercetari stiintifice in
marea teritoriala a Romaniei numai cu autorizarea expresa a organelor romane
competente si potrivit conditiilor stabilite de catre acestea.
CAP. 6
Protectia mediului marin
Art. 30
Organele romane competente stabilesc reguli privind prevenirea, reducerea
si mentinerea sub control a poluarii mediului marin si asigura respectarea
acestora in porturi, in apele maritime interioare si in marea teritoriala ale
Romaniei.
Art. 31
Este interzisa, potrivit legislatiei in vigoare, poluarea apelor maritime
interioare si a marii teritoriale, precum si a atmosferei de deasupra acestora,
prin deversarea, aruncarea, scufundarea sau degajarea de pe nave sau alte
instalatii plutitoare sau fixe, de pe aparatele de zbor, precum si de catre
surse aflate pe tarm, a unor substante sau reziduuri de substante toxice,
radioactive, hidrocarburi, precum si a altor substante daunatoare sau
periculoase pentru sanatatea oamenilor, ori pentru flora si fauna marii, sau
alte reziduuri ori materiale care pot sa produca pagube tarmului romanesc ori
sa creeze obstacole in calea utilizarii legitime a marii.
Art. 32
In cazul in care exista motive intemeiate sa se creada ca o nava folosita
in scopuri comerciale, care se afla in apele maritime interioare sau in marea
teritoriala, a incalcat prevederile legislatiei romane sau regulile
internationale privind prevenirea, reducerea si mentinerea sub control a
poluarii mediului marin, organele romane competente sint in drept sa ceara
navei respective explicatii in legatura cu faptele care ii sint imputate, precum
si sa inspecteze aceasta nava in cazul in care ar refuza sa prezinte
explicatiile cerute ori daca explicatiile primite nu concorda cu faptele.
Art. 33
In cazul in care exista dovezi neindoielnice ca o nava folosita in scopuri
comerciale, care se afla in apele maritime interioare sau in marea teritoriala,
a incalcat, in aceste ape sau in zona economica exclusiva a Romaniei, regulile
prevazute la articolele 30 si 31 si a facut deversari de substante toxice sau
radioactive, hidrocarburi sau de alte substante si reziduuri care au cauzat o
paguba importanta sau care ameninta cu o asemenea paguba tarmul romanesc sau
resursele din apele maritime interioare si din marea teritoriala, organele
romane competente vor putea retine nava si deschide o actiune in legatura cu
aceasta incalcare, in conformitate cu legislatia romana.
Art. 34
In cazul in care apele maritime interioare sau in marea teritoriala a
Romaniei are loc o coliziune de nave, o esuare sau o alta avarie maritima, iar
actiunile legate de un asemenea eveniment pot avea consecinte daunatoare pentru
apele maritime interioare si marea teritoriala sau pentru tarmul romanesc,
organele romane competente sint in drept sa adopte masurile necesare,
corespunzator cu paguba efectiva sau cu amenintarea pe care o reprezinta, in
scopul apararii impotriva poluarii sau amenintarii cu poluarea.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 35
Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca nu sint savirsite in astfel
de conditii incit sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni:
a) incalcarea interdictiei prevazute la art. 10;
b) incalcarea interdictiei prevazute la art. 31, precum si aducerea
ilegala, in scopul deversarii, aruncarii sau scufundarii in apele maritime
interioare ori in marea teritoriala a Romaniei sau degajarii in atmosfera de
deasupra acestora, de pe nave sau de pe alte instalatii plutitoare sau fixe, de
pe aparate de zbor sau vehicule submersibile, de substante sau reziduuri de
substante toxice, radioactive, hidrocarburi sau alte substante daunatoare sau
periculoase pentru sanatatea oamenilor ori pentru flora si fauna marii, sau
alte reziduuri ori materiale care pot sa produca pagube tarmului romanesc ori
sa creeze obstacole in calea utilizarii legitime a marii;
c) pescuitul industrial sau alta activitate de exploatare ilegala a
resurselor naturale ale apelor maritime interioare sau ale marii teritoriale,
inclusiv ale fundului marii si ale subsolului din aceste zone;
d) sabordarea unei nave in apele maritime interioare, in marea teritoriala
ori esuarea ei la tarm;
e) intrarea in porturile romanesti, fara aprobarea organelor romane
competente, a navelor cu propulsie nucleara;
f) neprezentarea documentelor prevazute de acordurile internationale pentru
navele care transporta substante radioactive sau toxice ori alte substante
periculoase, precum si neluarea masurilor de precautie prevazute de aceste
acorduri;
g) efectuarea, fara autorizarea organelor romane competente, sau cu
incalcarea conditiilor stabilite in autorizatie, a unor activitati de cercetare
stiintifica, de prospectiuni sau a altor activitati in apele maritime
interioare sau in marea teritoriala a Romaniei;
h) imbarcarea sau debarcarea de persoane ori marfuri in afara porturilor
sau a locurilor unde aceste operatiuni sint autorizate;
i) patrunderea neautorizata a unei nave intr-un port declarat inchis sau
intr-o zona a marii teritoriale in care trecerea inofensiva a fost suspendata
temporar;
j) incalcarea restrictiilor prevazute in art. 14;
k) incalcarea interdictiilor prevazute in art. 9 lit. e), f) si k);
l) nerespectarea regulilor stabilite de organele romane competente cu
privire la securitatea navigatiei si la protectia cablurilor de telecomunicatii
si a conductelor submarine in apele maritime interioare sau in marea
teritoriala.
Contraventiile prevazute la lit. a) - g) se sanctioneaza cu amenda de la
100.000 la 2.000.000 lei iar cele prevazute la lit. h) - l) cu amenda de la
10.000 la 500.000 lei, sanctiunile fiind aplicabile la locul constatarii
faptelor contraventionale.
Art. 36
Daca faptele prevazute in art. 35 lit. a) - g) au cauzat pagube importante
sau au produs alte consecinte grave ori au fost savirsite in mod repetat,
sanctiunea este amenda de la 1.000.000 la 2.000.000 lei.
Pentru faptele prevazute in art. 35 lit. b) si c) sanctiunea poate fi, in
functie de gravitatea consecintelor si intinderea pagubelor, amenda de la
2.000.000 la 10.000.000 lei.
In situatii deosebit de grave, organele romane competente pot dispune, ca
masuri complementare, confiscarea navei, a instalatiilor, a uneltelor de
pescuit, a aparaturii si a altor obiecte de la contravenient, folosite la
savirsirea contraventiei.
Bunurile dobindite prin savirsirea contraventiei se confisca.
Art. 37
Nu constituie contraventie faptele prevazute in art. 35 lit. d), h), i) si
j) daca au fost savirsite in scopul garantarii securitatii navei sau al
salvarii de vieti omenesti ori in scopul evitarii unor avarii la nava sau
incarcatura.
Art. 38
Contraventiile se constata si sanctiunea se aplica, in conformitate cu
reglementarile in vigoare, de organele de supraveghere si controlul navigatiei
ale Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Amenajarii Teritoriului
si de catre organele special imputernicite de Ministerul Apararii Nationale,
Ministerul Mediului, Ministerul de Interne, Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei si Ministerul Sanatatii, precum si de alte organe special
imputernicite prin lege.
Impotriva procesului-verbal de contraventie se poate face plingere, in
termen de 15 zile de la data comunicarii, la Sectia maritima si fluviala a
Judecatoriei Constanta.
Art. 39
Aplicarea amenzilor pentru contraventii nu scuteste contravenientul de
obligatia de despagubire pentru daunele pricinuite pe uscat, in apele maritime
interioare si marea teritoriala ale Romaniei, in conformitate cu legislatia
romana.
Art. 40
Amenzile aplicate persoanelor fizice sau juridice straine se platesc in
valuta convertibila, prin transformarea amenzilor din lei in valuta la cursul
de schimb oficial din momentul savirsirii contraventiei.
Art. 41
Contraventiilor prevazute in art. 35 le sint aplicabile prevederile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia
art. 25, 26 si 27 din acea lege.
Art. 42
In cazul comiterii unor fapte pentru care legea romana prevede arestarea
comandantului navei straine sau retinerea acesteia, organele romane competente
vor instiinta imediat oficiul consular sau misiunea diplomatica ale statului de
pavilion despre masurile luate.
Nava retinuta si echipajul sau vor fi eliberate de indata ce a fost depusa
o cautiune corespunzatoare, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Cautiunea va fi stabilita in lei si se va plati in valuta convertibila, prin
transformarea sumei din lei in valuta la cursul de schimb oficial de la data
savirsirii contraventiei.
Art. 43
Organele Ministerului Apararii Nationale vor asigura aplicarea prevederilor
art. 21 - 23 si 26 - 27 si vor acorda sprijin altor organe de stat competente
la aplicarea unor masuri de constringere impotriva navelor straine in marea
teritoriala in baza prevederilor prezentei legi.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 44
Termenul mare teritoriala, astfel cum este definit in art. 1, inlocuieste
termenul ape teritoriale folosit in dispozitiile legale anterioare prezentei
legi.
Art. 45
Prezenta lege intra in vigoare dupa 90 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 46
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul nr. 39/1956
pentru reglementarea regimului apelor teritoriale, publicat in Buletinul
Oficial nr. 3 din 28 ianuarie 1956, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta sa din ziua de 31 iulie
1990.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta sa din ziua
de 31 iulie 1990.
PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al
marii teritoriale si al zonei contigue ale Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU
ANEXA 1
COORDONATELE GEOGRAFICE
ale punctelor intre care sint trasate liniile de baza drepte, de la care este
masurata latimea spatiilor maritime ale Romaniei
__________________________________________________________________________
| | | Coordonatele geografice ale punctelor |
| Segmentul | Punctele |________________________________________________|
| | | Latitudine | Longitudine |
|___________|_____________|________________________|_______________________|
| | 1 | 45 grade 10' 51" | 29 grade 45'
56" |
| A |_____________|________________________|_______________________|
| | 2 | 45 grade 08' 42" | 29 grade 46'
20" |
|___________|_____________|________________________|_______________________|
| | 2 | Ca la segmentul A |
| B |_____________|________________________________________________|
| | 3 | 44 grade 50' 28" | 29 grade 36'
52" |
|___________|_____________|________________________|_______________________|
| | 3 | |
| C |_____________| Linia celui mai mare reflux |
| | 4 | |
|___________|_____________|________________________________________________|
| | 4 | 44 grade 46' 52" | 29 grade 31'
48" |
| D |_____________|________________________|_______________________|
| | 5 | 44 grade 43' 38" | 29 grade 03'
10" |
|___________|_____________|________________________|_______________________|
| | 5 | Ca la segmentul D |
| E |_____________|________________________________________________|
| | 6 | 44 grade 31' 26" | 28 grade 52'
26" |
|___________|_____________|________________________|_______________________|
| | 6 | Ca la segmentul E |
| F |_____________|________________________________________________|
| | 7 | 44 grade 07' 15" | 28 grade 41'
50" |
|___________|_____________|________________________|_______________________|
| | 7 | Ca la segmentul F |
| G |_____________|________________________________________________|
| | 8 | 43 grade 59' 14" | 28 grade 40'
09" |
|___________|_____________|________________________|_______________________|
| | 8 | Ca la segmentul G |
| H |_____________|________________________________________________|
| | 9 | 43 grade 44' 20" | 28 grade 34'
51" |
|___________|_____________|________________________|_______________________|