LEGE
Nr. 36 din 16 ianuarie 2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 17/1990 privind regimul juridic al
apelor maritime interioare, al marii teritoriale si al zonei contigue ale
Romaniei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 77 din 31 ianuarie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al
marii teritoriale si al zonei contigue ale Romaniei, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 99 din 9 august 1990, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul legii va avea urmatorul cuprins:
"LEGE
privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al
zonei contigue si al zonei economice exclusive ale Romaniei"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezenta lege reglementeaza statutul juridic al apelor maritime interioare,
al marii teritoriale, al zonei contigue si al zonei economice exclusive, in
conformitate cu dispozitiile Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului
marii, ratificata de Romania prin Legea nr. 110/1996."
3. Dupa articolul 1 se introduce articolul 1^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 1^1
Marea teritoriala a Romaniei cuprinde fasia de mare adiacenta tarmului ori,
dupa caz, apelor maritime interioare, avand latimea de 12 mile marine (22.224
m), masurata de la liniile de baza.
Liniile de baza sunt liniile celui mai mare reflux de-a lungul tarmului
sau, dupa caz, liniile drepte care unesc punctele cele mai avansate ale
tarmului, inclusiv ale tarmului dinspre larg al insulelor, ale locurilor de
acostare, amenajarilor hidrotehnice si ale altor instalatii portuare
permanente.
Coordonatele geografice ale punctelor intre care sunt trasate liniile de
baza drepte sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
lege. In cazul unor evolutii obiective de natura sa influenteze punctele intre
care sunt trasate liniile de baza drepte, coordonatele noilor puncte sunt
stabilite prin hotarare a Guvernului.
Limita exterioara a marii teritoriale este linia care are fiecare punct
situat la o distanta de 12 mile marine, masurata de la punctul cel mai apropiat
al liniilor de baza."
4. Dupa articolul 7 se introduce capitolul II^1 cu urmatorul cuprins:
"CAP. 2^1
Zona economica exclusiva a Romaniei in Marea Neagra
Art. 7^1
Zona economica exclusiva a Romaniei este instituita in spatiul marin al
tarmului romanesc la Marea Neagra, situat dincolo de limita apelor marii
teritoriale si adiacent acestora, in care Romania isi exercita drepturi
suverane si jurisdictia asupra resurselor naturale ale fundului marii,
subsolului acestuia si coloanei de apa de deasupra, precum si in ceea ce
priveste diferitele activitati legate de explorarea, exploatarea, protectia,
conservarea mediului si gestionarea acestora.
In conditiile specifice determinate de dimensiunile Marii Negre, intinderea
zonei economice exclusive a Romaniei se stabileste prin delimitare, pe baza de
acord incheiat cu statele vecine ale caror tarmuri sunt limitrofe sau situate
fata in fata cu litoralul romanesc al Marii Negre, tinandu-se seama de faptul
ca latimea maxima a zonei economice exclusive, in conformitate cu prevederile
Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului marii, ratificata de Romania prin
Legea nr. 110/1996, poate fi de 200 mile marine masurate de la liniile de baza
prevazute la art. 1^1.
Delimitarea se face in conformitate cu principiile general recunoscute de
dreptul international si cu respectarea legislatiei romane, prin aplicarea, in
functie de circumstantele specifice din fiecare sector de delimitat, a
principiilor si criteriilor de delimitare general recunoscute, astfel incat sa
se ajunga la o solutie echitabila.
Art. 7^2
In zona economica exclusiva Romania exercita:
a) drepturi suverane de explorare si exploatare, protectie, conservare si
gestionare a tuturor resurselor naturale biologice si/sau nebiologice si a
altor resurse care se afla pe fundul marii, in subsolul acestuia, in coloana de
apa, in spatiul aerian de deasupra acestuia;
b) drepturi suverane privind alte activitati legate de explorarea si
exploatarea zonei in scopuri economice, cum sunt producerea de energie cu ajutorul
apei, a curentilor si a vanturilor;
c) drepturi exclusive privind amplasarea si folosirea de insule
artificiale, de instalatii si lucrari destinate cercetarii stiintifice,
explorarii si exploatarii resurselor naturale din aceasta zona sau in alte
scopuri economice;
d) jurisdictie privind:
- amplasarea si folosirea de insule artificiale, de instalatii si lucrari;
- cercetarea stiintifica marina;
- protectia si conservarea mediului marin si a faunei marine;
e) alte drepturi prevazute in prezenta lege sau in alte acte normative ale
Romaniei si de normele general recunoscute ale dreptului international.
Drepturile suverane si jurisdictia prevazute la alin. 1 se realizeaza in
conformitate cu legislatia Romaniei.
Art. 7^3
Romania poate coopera in zona sa economica exclusiva, prin organele sale
competente, cu celelalte state riverane la Marea Neagra, pentru asigurarea
conservarii, explorarii si exploatarii rationale a resurselor biologice,
protectiei si apararii mediului marin, indeosebi in sectoarele direct
invecinate cu aceasta zona, tinandu-se seama de caracteristicile specifice ale
Marii Negre ca mare semiinchisa si cu potential biologic redus.
Art. 7^4
In zona economica exclusiva a Romaniei toate statele, riverane sau fara
litoral, se bucura, in conformitate cu normele general recunoscute ale
dreptului international, de libertatile de navigatie, de survol si de a instala
cabluri si conducte submarine, precum si de libertatea de a utiliza marea in
alte scopuri licite pe plan international, legate de exercitarea acestor
libertati, in conditiile respectarii prevederilor prezentei legi si ale altor
acte normative ale Romaniei.
Pe axul traseului cablurilor si conductelor montate in mare se instituie
zone de securitate si protectie, care se intind pana la 1.000 de metri de o
parte si de alta a acestuia.
Art. 7^5
Romania are interese prioritare in legatura cu stocurile de pesti anadromi
care se reproduc in apele sale si are raspunderea principala pentru aceste
specii, exercitandu-si in consecinta drepturile cu privire la ele.
Organele competente romane iau masuri pentru a asigura conservarea
stocurilor acestor specii de pesti anadromi prin actiuni corespunzatoare si
stabilirea de norme privind reglementarea pescuitului lor, inclusiv stabilirea
capturii totale autorizate, si coopereaza in acest scop cu organele altor state
interesate, in cazul in care speciile mentionate migreaza dincolo de limitele
zonei economice exclusive a Romaniei.
Art. 7^6
Romania asigura utilizarea optima a resurselor piscicole si a altor resurse
biologice, prin luarea masurilor tehnice sau de alta natura ce se impun cu
privire la conservarea si gestionarea lor in toate apele situate in interiorul
limitelor exterioare ale zonei sale economice exclusive, cu luarea in
considerare a celor mai sigure date stiintifice, iar in cazurile in care
considera necesar, in colaborare cu organizatiile internationale avand
competenta in acest domeniu si la care Romania este sau nu este membra.
In acest scop organele competente romane stabilesc anual volumul total
autorizat al capturilor pentru fiecare specie de peste si alte resurse
biologice, adopta masuri tehnice si de alta natura pentru a asigura un pescuit
rational si conservarea, protectia si regenerarea resurselor biologice,
asigurand respectarea legislatiei romane in materie privind monitorizarea prin
satelit a navelor de pescuit, inclusiv inspectia, retinerea, sechestrarea si
urmarirea judiciara a navelor de pescuit care incalca drepturile suverane ale
statului roman.
Stocurile de pesti anadromi care se reproduc in cursurile de apa ale
Romaniei nu pot fi pescuite decat in apele situate in interiorul limitelor
zonei sale economice exclusive.
In ceea ce priveste respectarea reglementarilor privind stocurile de pesti
ce habiteaza sau traverseaza ape situate in zonele economice exclusive ale
altor state ori migreaza in apele internationale, cooperarea Romaniei va fi
asigurata prin acorduri specifice, in vederea conservarii si gestiunii acestor
stocuri, si tinand seama, in mod corespunzator, de interesele si de
responsabilitatile sale.
Art. 7^7
Organele competente romane pot permite accesul navelor de pescuit ale altor
state in zona economica exclusiva a Romaniei, pe baza de acorduri, in conditii
de reciprocitate, cu respectarea legilor si a reglementarilor romane, precum si
a normelor general recunoscute ale dreptului international, in scopul
exploatarii unui eventual excedent al volumului total autorizat al capturilor.
Statele care participa, pe baza de acord cu Romania, la masuri care
urmaresc reinnoirea stocurilor de pesti anadromi si la refacerea resurselor
piscicole si a altor resurse biologice din zona sa economica exclusiva,
indeosebi prin finantarea acestor masuri, sunt luate in considerare cu
prioritate la realizarea prevederilor alin. 1.
Art. 7^8
In zona sa economica Romania are jurisdictie exclusiva asupra insulelor
artificiale, instalatiilor si lucrarilor, inclusiv dreptul de a exercita
controlul pentru prevenirea infractiunilor si a altor incalcari privind legile
si reglementarile sale in domeniul vamal, fiscal, sanitar si al imigratiei,
precum si in legatura cu legile si regulamentele privind securitatea.
In jurul insulelor artificiale, al instalatiilor si lucrarilor din zona
economica exclusiva a Romaniei se instituie zone de securitate si protectie
care se intind pana la 500 de metri de la fiecare punct al limitelor lor
exterioare, in afara de cazurile in care se prevede altfel prin norme internationale
general recunoscute. Organele romane competente stabilesc si instituie in
aceste zone masurile care se impun pentru asigurarea securitatii si protectiei
atat a navigatiei, cat si a insulelor artificiale, instalatiilor si lucrarilor.
Organizatiile, companiile, persoanele fizice si juridice, romane si
straine, care au dreptul sa amplaseze, sa mentina si sa exploateze insulele
artificiale, instalatiile si lucrarile sus-mentionate, sunt obligate sa asigure
si sa mentina in stare de functionare mijloacele permanente de avertizare
asupra existentei acestora.
Instalarea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari,
instituirea in jurul lor a zonelor de securitate si protectie, precum si
desfiintarea completa sau partiala a acestor instalatii si lucrari se comunica
prin avize pentru navigatori emise de autoritatile romane competente, impreuna
cu toate datele necesare identificarii acestora."
5. Literele f), g), h) si i) ale articolului 9 vor avea urmatorul cuprins:
"f) lansarea, debarcarea sau imbarcarea de tehnica militara,
scafandri, submarine, alte vehicule submersibile sau amfibii si de orice alte
instalatii in masura sa execute cercetari acvatice sau subacvatice;
g) imbarcarea sau debarcarea de marfuri, stupefiante si substante
psihotrope, fonduri banesti sau de persoane, contrar legilor si reglementarilor
in vigoare, inclusiv vamale, fiscale, sanitare sau de imigrare;
h) poluarea deliberata si grava, de orice natura, a apei si a mediului
marin, a spatiului aerian de deasupra apei sau afectarea deliberata si grava a
ecosistemelor marine;
i) orice activitate de pescuit sau alta activitate de explorare ori
exploatare ilegala a resurselor naturale si biologice;"
6. La articolul 12 se introduc 3 alineate noi cu urmatorul cuprins:
"Navele straine care transporta substante radioactive sau alte
substante ori deseuri periculoase sau nocive pot trece prin marea teritoriala
numai cu aprobarea organelor romane competente. Aprobarea trebuie solicitata cu
cel putin 30 de zile inainte de data estimata a intrarii in marea teritoriala a
Romaniei.
Pe timpul trecerii inofensive a navelor prevazute la alin. 2 oprirea sau
ancorarea nu este permisa, in afara cazurilor prevazute la art. 8.
Navele straine cu propulsie nucleara sau care transporta substante
radioactive ori alte substante sau deseuri periculoase ori nocive vor utiliza
numai caile de navigatie desemnate de autoritatea romana competenta si vor
respecta dispozitivele de separare a traficului prescrise."
7. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Jurisdictia penala a Romaniei se aplica si in cazul incalcarii prevederilor
prezentei legi cu privire la zona economica exclusiva a Romaniei de catre
persoane imbarcate la bordul navelor straine folosite in scopuri comerciale,
daca faptele sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale,
sunt considerate infractiuni."
8. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
In exercitarea jurisdictiei Romaniei organele romane competente vor putea
dispune, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, retinerea sau
sechestrarea unei nave straine folosite in scopuri comerciale si vor putea lua
masuri de executare silita impotriva unei asemenea nave care se gaseste in
marea teritoriala, in apele maritime interioare sau in zona contigua a
Romaniei, pentru asigurarea executarii obligatiilor contractate sau a altor
obligatii asumate de nava respectiva in timpul sau in legatura cu trecerea sa
prin marea teritoriala sau prin apele maritime interioare ale Romaniei, precum
si pentru alte pretentii rezultand din evenimente de navigatie care au avut ca
urmare avarii ale navei sau incarcaturii ori rezultand din abordaje, asistenta
sau salvare, precum si pentru despagubiri, taxe si altele asemenea.
In cazul incalcarii drepturilor suverane ale statului roman de explorare,
exploatare, protectie, conservare si gestionare a mediului si a resurselor
biologice din zona economica exclusiva, autoritatile romane vor putea lua
masurile necesare, in conformitate cu dispozitiile legale romane in vigoare si
cu conventiile internationale la care Romania este parte, inclusiv inspectarea
sau retinerea unei nave straine folosite in scopuri comerciale. Nava retinuta
si echipajul sau vor fi eliberate imediat dupa depunerea unei cautiuni sau a
unei alte garantii corespunzatoare."
9. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Raspunderea pentru orice prejudicii sau daune cauzate de catre o nava
militara straini ori de orice alta nava de stat folosita pentru servicii
guvernamentale sau in scopuri necomerciale, precum si de catre persoane care
fac parte din echipajul acestor nave, pe timpul cand nava respectiva s-a aflat
in porturi, in apele maritime interioare, in marea teritoriala si in zona economica
exclusiva ale Romaniei, revine statului sub al carui pavilion se afla
nava."
10. Alineatele 1 si 2 ale articolului 26 vor avea urmatorul cuprins:
"O nava straina folosita in scopuri comerciale poate fi urmarita in
afara marii teritoriale a Romaniei si poate fi retinuta pentru a fi trasa la
raspundere, daca exista motive intemeiate sa se creada ca acea nava a incalcat
legile si reglementarile romane pe timpul cat s-a aflat in apele maritime
interioare, in marea teritoriala, in zona contigua sau in zona economica
exclusiva a Romaniei.
Urmarirea poate incepe atunci cand nava straina sau una dintre
ambarcatiunile acesteia se gaseste in apele maritime interioare, in marea
teritoriala sau in zona contigua a Romaniei si nu poate sa fie continuata dincolo
de limitele marii teritoriale sau ale zonei contigue, decat cu conditia sa nu
fie intrerupta."
11. Dupa alineatul 5 al articolului 26 se introduce un alineat nou cu
urmatorul cuprins:
"Dreptul de urmarire nu poate fi exercitat decat de navele si de
aeronavele Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului de Interne,
autorizate in acest scop."
12. Titlul capitolului V va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 5
Cercetarea stiintifica in marea teritoriala si in zona economica exclusiva
ale Romaniei"
13. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
Activitatea de cercetare stiintifica, precum si cea de prospectare si de
amenajare a navigatiei in marea teritoriala a Romaniei se realizeaza de catre
institutiile romane de specialitate, in baza programelor si proiectelor
aprobate si cu avizul organelor romane competente."
14. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Persoanele fizice sau juridice straine pot participa la cercetari
stiintifice in marea teritoriala a Romaniei numai cu autorizarea expresa a
organelor romane, potrivit prevederilor legislatiei in vigoare si conditiilor
specifice stabilite de catre acestea."
15. Dupa articolul 29 se introduc articolele 29^1 - 29^4 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 29^1
Cercetarile stiintifice marine in zona economica exclusiva a Romaniei se
efectueaza numai cu autorizarea organelor romane competente, in conformitate cu
legislatia Romaniei, tinandu-se seama si de conventiile internationale la care
Romania este parte.
Cercetarile stiintifice in zona economica exclusiva a Romaniei, efectuate
in scopuri exclusiv pasnice si pentru largirea si aprofundarea cunostintelor
stiintifice in domeniul marin, in folosul intregii omeniri, se pot face si de
catre state straine sau organizatii internationale, precum si de catre persoane
fizice sau juridice straine, dar numai cu acordul prealabil al organelor
competente romane. Acestea din urma au dreptul sa refuze, in mod discretionar,
executarea unui proiect de cercetare stiintifica marina in zona economica
exclusiva a Romaniei in urmatoarele cazuri:
a) daca proiectul are o incidenta directa asupra explorarii si exploatarii
resurselor naturale, biologice sau nebiologice;
b) daca proiectul prevede forari pe fundul marii, utilizarea de explozivi
sau introducerea de substante nocive in mediul marin;
c) daca proiectul prevede construirea, exploatarea sau utilizarea insulelor
artificiale, a instalatiilor si lucrarilor prevazute la art. 7^8;
d) daca datele si informatiile privind proiectul, natura si obiectivele lui
sunt inexacte sau daca autorul ori beneficiarul proiectului nu s-a achitat de
obligatiile contractate printr-un proiect de cercetare anterior, fata de statul
roman;
e) daca exista indicii sau motive intemeiate care duc la concluzia ca prin
realizarea proiectului se poate aduce atingere drepturilor suverane si
jurisdictiei Romaniei asupra zonei sale economice exclusive prevazute de
prezenta lege si de prevederile dreptului international.
Art. 29^2
Statele straine, organizatiile internationale cu competenta in acest
domeniu, precum si persoanele fizice si juridice straine care intentioneaza sa
intreprinda cercetari stiintifice marine in zona economica exclusiva a Romaniei
au obligatia de a furniza organelor competente romane, cu cel putin 6 luni
inainte de data propusa pentru inceperea derularii proiectului de cercetare
stiintifica marina, toate informatiile pe care acestea le solicita.
Art. 29^3
In desfasurarea cercetarilor stiintifice marine in zona economica exclusiva
a Romaniei statele straine, organizatiile internationale cu competenta in acest
domeniu, precum si persoanele fizice si juridice straine care au obtinut
acordul organelor romane competente in acest scop sunt obligate:
a) sa asigure participarea reprezentantilor statului roman la lucrarile de
cercetare stiintifica marina, inclusiv la bordul navelor si al altor
ambarcatiuni de cercetare stiintifica marina;
b) sa permita organelor competente romane, la cererea acestora, accesul la
toate esantioanele si datele obtinute in cadrul cercetarilor stiintifice marine
si sa prezinte acestora rapoartele preliminare, rezultatele finale si
concluziile dupa incheierea cercetarilor, precum si datele care pot fi
reproduse si esantioanele care pot fi fractionate;
c) sa furnizeze organelor competente romane, la cererea acestora, o
evaluare a datelor, esantioanelor si a rezultatelor cercetarii si sa le ajute
la interpretarea lor;
d) sa nu difuzeze rezultatele cercetarilor, nici chiar partial, pe plan
international, pe cai nationale sau internationale, fara a solicita si fara a
obtine acordul organelor competente romane;
e) sa ridice instalatiile si materialele utilizate, dupa incetarea
activitatii de cercetare stiintifica, daca nu s-a convenit altfel;
f) sa nu afecteze in nici un fel prin activitatea pe care o desfasoara
drepturile suverane si jurisdictia Romaniei asupra marii teritoriale si zonei
sale economice exclusive prevazute in prezenta lege.
Art. 29^4
Organele romane competente au dreptul sa ceara suspendarea lucrarilor de
cercetare stiintifica marina in curs de desfasurare in zona economica exclusiva
a Romaniei, pentru urmatoarele situatii, daca acestea nu sunt inlaturate
intr-un termen stabilit in acest scop:
a) lucrarile nu sunt efectuate in conformitate cu informatiile comunicate
conform art. 29^2, pe baza carora organele competente romane si-au dat
consimtamantul;
b) statul sau organizatia internationala competenta ori persoanele fizice
si juridice straine care desfasoara lucrarile respective nu respecta
dispozitiile art. 29^3.
Organele romane competente au dreptul sa ceara incetarea tuturor lucrarilor
de cercetare stiintifica marina in toate cazurile in care nerespectarea art.
29^2 echivaleaza cu o modificare importanta a proiectului sau a lucrarilor de
cercetare.
Ordinul de suspendare dat potrivit prevederilor alin. 1 va putea fi revocat
de organele competente romane, iar proiectul de cercetare stiintifica va putea
continua de indata ce statul sau organizatia internationala competenta ori
persoanele fizice si juridice care efectueaza aceste lucrari de cercetare
stiintifica marina s-au conformat conditiilor prevazute la art. 29^2 si
29^3."
16. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
Prevenirea, reducerea si mentinerea sub control a poluarii mediului marin,
provocata sau care este legata de activitatile din apele maritime interioare,
din marea teritoriala, din zona economica exclusiva si din atmosfera de
deasupra acestora se realizeaza in conformitate cu legislatia romana in vigoare
si cu conventiile internationale la care Romania este parte.
Organele romane competente stabilesc norme si iau masuri pentru protejarea
si conservarea mediului marin, precum si pentru prevenirea, reducerea si
mentinerea sub control a poluarii mediului marin si in legatura cu mentinerea
securitatii si a protectiei navigatiei specifice zonei respective si asigura
respectarea si aplicarea acestora in porturi, in apele maritime interioare, in
marea teritoriala si in zona economica exclusiva ale Romaniei.
Masurile luate in aplicarea prevederilor prezentului capitol vizeaza toate
sursele de poluare a mediului marin. Ele includ, in special, masurile care
limiteaza:
a) evacuarea de substante toxice, daunatoare sau nocive, mai ales substante
nedegradabile, provenind din surse terestre, din atmosfera ori prin atmosfera
sau prin scufundare;
b) poluarea de catre nave, indeosebi masurile pentru prevenirea
accidentelor si pentru a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura
securitatea operatiunilor pe mare, a se preveni deversarile, fie ca sunt
intentionate sau nu, si pentru a se reglementa proiectarea, constructia,
echiparea si exploatarea navelor si componenta/structura personalului afectat acestora;
c) poluarea provenind de la instalatiile sau aparatura utilizata pentru
explorarea ori exploatarea resurselor naturale de pe fundul marii si din
subsolul ei, in mod deosebit masurile pentru prevenirea accidentelor si pentru
a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura securitatea operatiunilor pe
mare si a se reglementa proiectarea, constructia, echiparea si exploatarea
acestor instalatii si aparaturi si componenta/structura personalului afectat
acestora;
d) poluarea provenind de la celelalte instalatii sau aparaturi care
functioneaza in mediul marin, aplicand masurile pentru prevenirea accidentelor
si pentru a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura securitatea
operatiunilor pe mare si a se reglementa proiectarea, constructia, echiparea si
exploatarea acestor instalatii si aparaturi si componenta/structura
personalului afectat acestora.
Masurile luate potrivit prevederilor prezentului capitol cuprind si acele
masuri necesare pentru protejarea si conservarea ecosistemelor rare sau
delicate, precum si a mediului de viata al speciilor si organismelor marine al
caror numar este in scadere, care sunt amenintate sau pe cale de
disparitie."
17. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
Este interzisa, potrivit legislatiei in vigoare, poluarea de orice natura a
apelor maritime interioare, a marii teritoriale si a zonei economice exclusive,
precum si a atmosferei de deasupra acestora, prin orice mod sau mijloace, cum
ar fi: deversarea, aruncarea, scufundarea sau degajarea de pe nave ori alte
instalatii plutitoare, submersibile sau fixe, de pe aparate de zbor, precum si
de catre surse aflate pe tarm a unor substante sau deseuri nedegradabile,
toxice, radioactive, hidrocarburi, precum si a altor substante nocive, daunatoare
sau periculoase pentru sanatatea oamenilor ori pentru flora si fauna marii, sau
a altor reziduuri ori materiale care pot sa produca pagube tarmului romanesc
ori sa creeze obstacole in calea utilizarii legitime a marii."
18. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
In cazul in care exista motive intemeiate sa se creada ca o nava folosita
in scopuri comerciale, care se afla in apele maritime interioare sau in marea
teritoriala ori care a trecut sau navigheaza prin zona economica exclusiva a
Romaniei, a incalcat prevederile legislatiei romane sau regulile internationale
privind prevenirea, reducerea si mentinerea sub control a poluarii mediului
marin, organele romane competente sunt in drept sa ceara navei respective
explicatii in legatura cu faptele care ii sunt imputate, precum si sa
inspecteze aceasta nava, in cazul in care ar refuza sa prezinte explicatiile
cerute ori daca explicatiile primite nu concorda cu faptele, iar atunci cand
elementele de proba o justifica, sa intenteze o actiune judiciara in legatura
cu aceasta incalcare, in conformitate cu legislatia romana, si, printre alte
masuri necesare, sa ordone, sub rezerva normelor dreptului international,
retinerea navei.
In cazul in care exista dovezi evidente ca o nava folosita in scopuri
comerciale, care se afla in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau
in zona economica exclusiva a Romaniei, a incalcat prevederile legislatiei
romane sau regulile internationale privind prevenirea, reducerea si mentinerea
sub control a poluarii mediului marin, prin imersiune sau deversari ale unor
substante ori deseuri nedegradabile, toxice, radioactive, hidrocarburi, precum
si ale altor substante nocive, daunatoare sau periculoase pentru sanatatea
oamenilor ori pentru flora si fauna marii, care au produs sau risca sa produca,
prin poluare, riscuri si daune importante tarmului romanesc ori intereselor
statului roman sau oricaror resurse din apele sale maritime interioare, marea
sa teritoriala sau din zona sa economica exclusiva, organele romane competente
sunt in drept sa intenteze o actiune judiciara in legatura cu aceasta
incalcare, in conformitate cu legislatia romana, si sa ordone, sub rezerva
normelor dreptului international si daca elementele de proba o justifica,
retinerea navei."
19. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Daca o nava straina folosita in scopuri comerciale se afla intr-un port
romanesc sau la o instalatie terminala in larg, organele competente romane pot
initia procedurile legale in legatura cu orice incalcare facuta de aceasta
nava, iar daca nava se afla in apele maritime interioare, in marea teritoriala,
in zona contigua sau in zona economica exclusiva a Romaniei, poate fi urmarita
si retinuta in conformitate cu prevederile art. 20, 26 si 27."
20. Dupa articolul 33 se introduce articolul 33^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 33^1
In sensul prezentei legi:
1. prin poluarea mediului marin se intelege introducerea de catre orice
persoana fizica sau juridica, direct ori indirect, de substante sau energie in
mediul marin, cand aceasta are sau poate avea efecte vatamatoare, cum ar fi
daune aduse resurselor biologice, faunei si florei marine, riscuri pentru
sanatatea omului, piedici pentru activitatile marine, inclusiv pescuitului si celorlalte
utilizari legitime ale marii, alterarea calitatii apei marii din punct de
vedere al intrebuintarii acesteia si degradarea valorilor sale de agrement;
2. prin scufundare se intelege:
a) orice evacuare deliberata de deseuri sau de alte materii de pe nave,
aeronave, platforme sau alte lucrari plasate pe mare;
b) orice sabordare pe mare a unor nave, aeronave, platforme sau alte
lucruri.
Termenul scufundare, in sensul alin. 1 pct. 2, nu vizeaza:
a) evacuarea de deseuri sau de alte materii provenind direct sau indirect
din exploatarea normala a navelor, aeronavelor, platformelor ori a altor
lucrari plasate pe mare, precum si de la echipamentul acestora, cu exceptia
deseurilor sau a altor materii transportate de nave ori transbordate pe nave,
aeronave, platforme ori alte lucrari plasate pe mare, care sunt folosite pentru
eliminarea acestor materii sau provenite din tratarea unor asemenea deseuri ori
a altor materii la bordul acestor nave, aeronave, platforme sau lucrari;
b) depozitarea unor materii in alt scop decat simpla lor eliminare, sub
rezerva ca aceasta depozitare sa nu contravina scopurilor prezentei legi."
21. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
In cazul in care in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau in
zona economica exclusiva a Romaniei are loc o coliziune de nave, o esuare sau o
alta avarie maritima, iar actiunile legate de un asemenea eveniment pot avea
consecinte daunatoare pentru mediul si fauna marina, precum si pentru apele maritime
interioare, marea teritoriala, zona economica exclusiva sau pentru tarmul
romanesc, organele romane competente sunt in drept sa adopte masurile necesare,
corespunzator cu paguba efectiva sau cu amenintarea pe care o reprezinta, in
scopul apararii impotriva poluarii sau amenintarii cu poluarea, si sa asigure
respectarea acestor masuri dincolo de limitele marii teritoriale.
Scufundarea de deseuri in marea teritoriala, zona economica exclusiva a
Romaniei sau pe platoul continental al Romaniei, astfel cum este acesta definit
la art. 76 din Conventia Natiunilor Unite asupra dreptului marii, nu poate avea
loc fara acordul prealabil expres al organelor romane competente; acestea au
dreptul sa autorizeze, sa reglementeze si sa controleze aceasta scufundare, dupa
ce au examinat in modul cuvenit problema impreuna cu celelalte state pentru
care aceasta scufundare poate, datorita situatiei lor geografice, sa cauzeze,
prin poluare, prejudicii acestora si mediului lor inconjurator."
22. Literele b), c), g) si l) ale alineatului 1 al articolului 35 vor avea
urmatorul cuprins:
"b) incalcarea interdictiei prevazute la art. 31, precum si aducerea
ilegala in tara, in scopul deversarii, aruncarii sau scufundarii in apele
maritime interioare, in marea teritoriala sau in zona economica exclusiva a
Romaniei sau a degajarii in atmosfera de deasupra acestora, de pe nave sau de
pe alte instalatii plutitoare sau fixe, de pe aparate de zbor ori vehicule
submersibile, de substante ori deseuri nedegradabile, toxice, radioactive,
hidrocarburi sau alte substante nocive, daunatoare sau periculoase pentru
sanatatea oamenilor ori pentru flora si fauna marii sau de alte reziduuri ori
materiale care pot sa produca pagube tarmului romanesc ori sa creeze obstacole
in calea utilizarii legitime a marii, inclusiv in scopuri turistice;
c) pescuitul industrial sau alta activitate de explorare si exploatare
ilegala a resurselor naturale si biologice ale apelor maritime interioare, ale
marii teritoriale sau ale zonei economice exclusive a Romaniei, inclusiv ale
fundului marii si ale subsolului din aceste zone;
............................................................................
g) efectuarea, fara autorizarea organelor romane competente sau cu
incalcarea conditiilor stabilite in autorizatie, a unor activitati de cercetare
stiintifica, de prospectiuni sau a altor activitati in apele maritime
interioare, in marea teritoriala sau in zona economica exclusiva a Romaniei;
............................................................................
l) nerespectarea regulilor stabilite de organele romane competente cu
privire la securitatea navigatiei si la protectia instalatiilor, a altor
echipamente, a cablurilor de telecomunicatii si a conductelor submarine, in
apele maritime interioare, in marea teritoriala sau in zona economica exclusiva
a Romaniei;"
23. Dupa litera l) a alineatului 1 al articolului 35 se introduc literele
m), n) si o) cu urmatorul cuprins:
"m) crearea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari
in zona economica exclusiva a Romaniei;
n) nerespectarea avizelor pentru navigatori si a semnalizarilor privind
instalarea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari in zona
economica exclusiva a Romaniei;
o) neasigurarea instalatiilor si a altor echipamente cu mijloace permanente
de avertizare a prezentei lor, incalcarea normelor de mentinere a acestor
mijloace in stare buna de functionare si de lichidare a instalatiilor si
echipamentelor a caror folosire a fost definitiv interzisa in zona economica
exclusiva a Romaniei."
24. Alineatul 2 al articolului 35 va avea urmatorul cuprins:
"Contraventiile prevazute la alin. 1 lit. a) - h) se sanctioneaza cu
amenda de la 80.000.000 lei la 400.000.000 lei, iar cele prevazute la alin. 1
lit. i) - o), cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei, sanctiunile
fiind aplicabile la locul constatarii faptelor contraventionale."
25. Alineatele 1 si 2 ale articolului 36 vor avea urmatorul cuprins:
"Daca faptele prevazute la art. 35 alin. 1 lit. a) - g) au cauzat
pagube importante sau au produs alte consecinte grave ori au fost savarsite in
mod repetat, sanctiunea este amenda de la 200.000.000 lei la 400.000.000 lei.
Pentru faptele prevazute la art. 35 alin. 1 lit. b) si c) sanctiunea poate
fi, in functie de gravitatea consecintelor si de intinderea pagubelor, amenda
de la 400.000.000 la 1.500.000.000 lei."
26. Dupa alineatul 4 al articolului 36 se introduce un alineat nou cu
urmatorul cuprins:
"Sanctiunile se aplica si persoanelor juridice."
27. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Nu constituie contraventie faptele prevazute la art. 35 alin. 1 lit. d),
h), i) si j), daca au fost savarsite in scopul garantarii securitatii navei ori
a navigatiei sau al salvarii de vieti omenesti ori in scopul evitarii unor
avarii la nava sau la incarcatura."
28. Alineatul 1 al articolului 38 va avea urmatorul cuprins:
"Contraventiile se constata si sanctiunile se aplica, in conformitate
cu reglementarile in vigoare, de personalul cu sarcini de supraveghere si
control al navigatiei din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, de personalul special imputernicit de ministrul
apararii nationale, ministrul de interne, ministrul apelor si protectiei
mediului, ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor si de ministrul
sanatatii si familiei, precum si de alte persoane special imputernicite prin
lege."
29. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
Aplicarea amenzilor pentru contraventii nu scuteste contravenientul de
obligatia de despagubire pentru daunele pricinuite pe uscat, in apele maritime
interioare, in marea teritoriala si in zona economica exclusiva ale Romaniei,
in conformitate cu legislatia romana."
30. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
Contraventiilor prevazute la art. 35 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu
exceptia art. 28 si 29."
31. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
Organele Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului de Interne vor
asigura aplicarea prevederilor art. 21 - 23 si ale art. 26 si vor acorda
sprijin altor organe de stat competente la aplicarea unor masuri de
constrangere impotriva navelor straine in marea teritoriala si in zona
economica exclusiva ale Romaniei, in baza prevederilor prezentei legi."
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul Consiliului
de Stat nr. 142/1986 privind instituirea zonei economice exclusive a Republicii
Socialiste Romania in Marea Neagra, publicat in Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 25 din 26 aprilie 1986.
Art. 3
Legea nr. 17/1990, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 99 din 9 august 1990, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se
articolelor si alineatelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8
noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 20 decembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA