E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A modificat:
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 1 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 adauga dupa articolul 1 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 adauga dupa articolul 7 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 9 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 12 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 18 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 20 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 24 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 5 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 26 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 28 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 29 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 adauga dupa articolul 29 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 30 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 31 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 32 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 33 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 adauga dupa articolul 33 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 34 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 35 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 36 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 37 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 38 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 39 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 41 din actul Legea 17 1990
Articolul 1 din actul Legea 36 2002 modifica articolul 43 din actul Legea 17 1990
Articolul 3 din actul Legea 36 2002 republica Legea 17 1990
Articolul 2 din actul Legea 36 2002 abrogă Decretul 142 1986
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 36 din 16 ianuarie 2002

pentru modificarea si completarea Legii nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale si al zonei contigue ale Romaniei

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 77 din 31 ianuarie 2002


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    Art. 1
    Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale si al zonei contigue ale Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 99 din 9 august 1990, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    1. Titlul legii va avea urmatorul cuprins:
    "LEGE
privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue si al zonei economice exclusive ale Romaniei"
    2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 1
    Prezenta lege reglementeaza statutul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue si al zonei economice exclusive, in conformitate cu dispozitiile Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului marii, ratificata de Romania prin Legea nr. 110/1996."
    3. Dupa articolul 1 se introduce articolul 1^1 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 1^1
    Marea teritoriala a Romaniei cuprinde fasia de mare adiacenta tarmului ori, dupa caz, apelor maritime interioare, avand latimea de 12 mile marine (22.224 m), masurata de la liniile de baza.
    Liniile de baza sunt liniile celui mai mare reflux de-a lungul tarmului sau, dupa caz, liniile drepte care unesc punctele cele mai avansate ale tarmului, inclusiv ale tarmului dinspre larg al insulelor, ale locurilor de acostare, amenajarilor hidrotehnice si ale altor instalatii portuare permanente.
    Coordonatele geografice ale punctelor intre care sunt trasate liniile de baza drepte sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege. In cazul unor evolutii obiective de natura sa influenteze punctele intre care sunt trasate liniile de baza drepte, coordonatele noilor puncte sunt stabilite prin hotarare a Guvernului.
    Limita exterioara a marii teritoriale este linia care are fiecare punct situat la o distanta de 12 mile marine, masurata de la punctul cel mai apropiat al liniilor de baza."
    4. Dupa articolul 7 se introduce capitolul II^1 cu urmatorul cuprins:

    "CAP. 2^1
    Zona economica exclusiva a Romaniei in Marea Neagra

    Art. 7^1
    Zona economica exclusiva a Romaniei este instituita in spatiul marin al tarmului romanesc la Marea Neagra, situat dincolo de limita apelor marii teritoriale si adiacent acestora, in care Romania isi exercita drepturi suverane si jurisdictia asupra resurselor naturale ale fundului marii, subsolului acestuia si coloanei de apa de deasupra, precum si in ceea ce priveste diferitele activitati legate de explorarea, exploatarea, protectia, conservarea mediului si gestionarea acestora.
    In conditiile specifice determinate de dimensiunile Marii Negre, intinderea zonei economice exclusive a Romaniei se stabileste prin delimitare, pe baza de acord incheiat cu statele vecine ale caror tarmuri sunt limitrofe sau situate fata in fata cu litoralul romanesc al Marii Negre, tinandu-se seama de faptul ca latimea maxima a zonei economice exclusive, in conformitate cu prevederile Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului marii, ratificata de Romania prin Legea nr. 110/1996, poate fi de 200 mile marine masurate de la liniile de baza prevazute la art. 1^1.
    Delimitarea se face in conformitate cu principiile general recunoscute de dreptul international si cu respectarea legislatiei romane, prin aplicarea, in functie de circumstantele specifice din fiecare sector de delimitat, a principiilor si criteriilor de delimitare general recunoscute, astfel incat sa se ajunga la o solutie echitabila.
    Art. 7^2
    In zona economica exclusiva Romania exercita:
    a) drepturi suverane de explorare si exploatare, protectie, conservare si gestionare a tuturor resurselor naturale biologice si/sau nebiologice si a altor resurse care se afla pe fundul marii, in subsolul acestuia, in coloana de apa, in spatiul aerian de deasupra acestuia;
    b) drepturi suverane privind alte activitati legate de explorarea si exploatarea zonei in scopuri economice, cum sunt producerea de energie cu ajutorul apei, a curentilor si a vanturilor;
    c) drepturi exclusive privind amplasarea si folosirea de insule artificiale, de instalatii si lucrari destinate cercetarii stiintifice, explorarii si exploatarii resurselor naturale din aceasta zona sau in alte scopuri economice;
    d) jurisdictie privind:
    - amplasarea si folosirea de insule artificiale, de instalatii si lucrari;
    - cercetarea stiintifica marina;
    - protectia si conservarea mediului marin si a faunei marine;
    e) alte drepturi prevazute in prezenta lege sau in alte acte normative ale Romaniei si de normele general recunoscute ale dreptului international.
    Drepturile suverane si jurisdictia prevazute la alin. 1 se realizeaza in conformitate cu legislatia Romaniei.
    Art. 7^3
    Romania poate coopera in zona sa economica exclusiva, prin organele sale competente, cu celelalte state riverane la Marea Neagra, pentru asigurarea conservarii, explorarii si exploatarii rationale a resurselor biologice, protectiei si apararii mediului marin, indeosebi in sectoarele direct invecinate cu aceasta zona, tinandu-se seama de caracteristicile specifice ale Marii Negre ca mare semiinchisa si cu potential biologic redus.
    Art. 7^4
    In zona economica exclusiva a Romaniei toate statele, riverane sau fara litoral, se bucura, in conformitate cu normele general recunoscute ale dreptului international, de libertatile de navigatie, de survol si de a instala cabluri si conducte submarine, precum si de libertatea de a utiliza marea in alte scopuri licite pe plan international, legate de exercitarea acestor libertati, in conditiile respectarii prevederilor prezentei legi si ale altor acte normative ale Romaniei.
    Pe axul traseului cablurilor si conductelor montate in mare se instituie zone de securitate si protectie, care se intind pana la 1.000 de metri de o parte si de alta a acestuia.
    Art. 7^5
    Romania are interese prioritare in legatura cu stocurile de pesti anadromi care se reproduc in apele sale si are raspunderea principala pentru aceste specii, exercitandu-si in consecinta drepturile cu privire la ele.
    Organele competente romane iau masuri pentru a asigura conservarea stocurilor acestor specii de pesti anadromi prin actiuni corespunzatoare si stabilirea de norme privind reglementarea pescuitului lor, inclusiv stabilirea capturii totale autorizate, si coopereaza in acest scop cu organele altor state interesate, in cazul in care speciile mentionate migreaza dincolo de limitele zonei economice exclusive a Romaniei.
    Art. 7^6
    Romania asigura utilizarea optima a resurselor piscicole si a altor resurse biologice, prin luarea masurilor tehnice sau de alta natura ce se impun cu privire la conservarea si gestionarea lor in toate apele situate in interiorul limitelor exterioare ale zonei sale economice exclusive, cu luarea in considerare a celor mai sigure date stiintifice, iar in cazurile in care considera necesar, in colaborare cu organizatiile internationale avand competenta in acest domeniu si la care Romania este sau nu este membra.
    In acest scop organele competente romane stabilesc anual volumul total autorizat al capturilor pentru fiecare specie de peste si alte resurse biologice, adopta masuri tehnice si de alta natura pentru a asigura un pescuit rational si conservarea, protectia si regenerarea resurselor biologice, asigurand respectarea legislatiei romane in materie privind monitorizarea prin satelit a navelor de pescuit, inclusiv inspectia, retinerea, sechestrarea si urmarirea judiciara a navelor de pescuit care incalca drepturile suverane ale statului roman.
    Stocurile de pesti anadromi care se reproduc in cursurile de apa ale Romaniei nu pot fi pescuite decat in apele situate in interiorul limitelor zonei sale economice exclusive.
    In ceea ce priveste respectarea reglementarilor privind stocurile de pesti ce habiteaza sau traverseaza ape situate in zonele economice exclusive ale altor state ori migreaza in apele internationale, cooperarea Romaniei va fi asigurata prin acorduri specifice, in vederea conservarii si gestiunii acestor stocuri, si tinand seama, in mod corespunzator, de interesele si de responsabilitatile sale.
    Art. 7^7
    Organele competente romane pot permite accesul navelor de pescuit ale altor state in zona economica exclusiva a Romaniei, pe baza de acorduri, in conditii de reciprocitate, cu respectarea legilor si a reglementarilor romane, precum si a normelor general recunoscute ale dreptului international, in scopul exploatarii unui eventual excedent al volumului total autorizat al capturilor.
    Statele care participa, pe baza de acord cu Romania, la masuri care urmaresc reinnoirea stocurilor de pesti anadromi si la refacerea resurselor piscicole si a altor resurse biologice din zona sa economica exclusiva, indeosebi prin finantarea acestor masuri, sunt luate in considerare cu prioritate la realizarea prevederilor alin. 1.
    Art. 7^8
    In zona sa economica Romania are jurisdictie exclusiva asupra insulelor artificiale, instalatiilor si lucrarilor, inclusiv dreptul de a exercita controlul pentru prevenirea infractiunilor si a altor incalcari privind legile si reglementarile sale in domeniul vamal, fiscal, sanitar si al imigratiei, precum si in legatura cu legile si regulamentele privind securitatea.
    In jurul insulelor artificiale, al instalatiilor si lucrarilor din zona economica exclusiva a Romaniei se instituie zone de securitate si protectie care se intind pana la 500 de metri de la fiecare punct al limitelor lor exterioare, in afara de cazurile in care se prevede altfel prin norme internationale general recunoscute. Organele romane competente stabilesc si instituie in aceste zone masurile care se impun pentru asigurarea securitatii si protectiei atat a navigatiei, cat si a insulelor artificiale, instalatiilor si lucrarilor.
    Organizatiile, companiile, persoanele fizice si juridice, romane si straine, care au dreptul sa amplaseze, sa mentina si sa exploateze insulele artificiale, instalatiile si lucrarile sus-mentionate, sunt obligate sa asigure si sa mentina in stare de functionare mijloacele permanente de avertizare asupra existentei acestora.
    Instalarea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari, instituirea in jurul lor a zonelor de securitate si protectie, precum si desfiintarea completa sau partiala a acestor instalatii si lucrari se comunica prin avize pentru navigatori emise de autoritatile romane competente, impreuna cu toate datele necesare identificarii acestora."
    5. Literele f), g), h) si i) ale articolului 9 vor avea urmatorul cuprins:
    "f) lansarea, debarcarea sau imbarcarea de tehnica militara, scafandri, submarine, alte vehicule submersibile sau amfibii si de orice alte instalatii in masura sa execute cercetari acvatice sau subacvatice;
    g) imbarcarea sau debarcarea de marfuri, stupefiante si substante psihotrope, fonduri banesti sau de persoane, contrar legilor si reglementarilor in vigoare, inclusiv vamale, fiscale, sanitare sau de imigrare;
    h) poluarea deliberata si grava, de orice natura, a apei si a mediului marin, a spatiului aerian de deasupra apei sau afectarea deliberata si grava a ecosistemelor marine;
    i) orice activitate de pescuit sau alta activitate de explorare ori exploatare ilegala a resurselor naturale si biologice;"
    6. La articolul 12 se introduc 3 alineate noi cu urmatorul cuprins:
    "Navele straine care transporta substante radioactive sau alte substante ori deseuri periculoase sau nocive pot trece prin marea teritoriala numai cu aprobarea organelor romane competente. Aprobarea trebuie solicitata cu cel putin 30 de zile inainte de data estimata a intrarii in marea teritoriala a Romaniei.
    Pe timpul trecerii inofensive a navelor prevazute la alin. 2 oprirea sau ancorarea nu este permisa, in afara cazurilor prevazute la art. 8.
    Navele straine cu propulsie nucleara sau care transporta substante radioactive ori alte substante sau deseuri periculoase ori nocive vor utiliza numai caile de navigatie desemnate de autoritatea romana competenta si vor respecta dispozitivele de separare a traficului prescrise."
    7. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 18
    Jurisdictia penala a Romaniei se aplica si in cazul incalcarii prevederilor prezentei legi cu privire la zona economica exclusiva a Romaniei de catre persoane imbarcate la bordul navelor straine folosite in scopuri comerciale, daca faptele sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sunt considerate infractiuni."
    8. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 20
    In exercitarea jurisdictiei Romaniei organele romane competente vor putea dispune, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, retinerea sau sechestrarea unei nave straine folosite in scopuri comerciale si vor putea lua masuri de executare silita impotriva unei asemenea nave care se gaseste in marea teritoriala, in apele maritime interioare sau in zona contigua a Romaniei, pentru asigurarea executarii obligatiilor contractate sau a altor obligatii asumate de nava respectiva in timpul sau in legatura cu trecerea sa prin marea teritoriala sau prin apele maritime interioare ale Romaniei, precum si pentru alte pretentii rezultand din evenimente de navigatie care au avut ca urmare avarii ale navei sau incarcaturii ori rezultand din abordaje, asistenta sau salvare, precum si pentru despagubiri, taxe si altele asemenea.
    In cazul incalcarii drepturilor suverane ale statului roman de explorare, exploatare, protectie, conservare si gestionare a mediului si a resurselor biologice din zona economica exclusiva, autoritatile romane vor putea lua masurile necesare, in conformitate cu dispozitiile legale romane in vigoare si cu conventiile internationale la care Romania este parte, inclusiv inspectarea sau retinerea unei nave straine folosite in scopuri comerciale. Nava retinuta si echipajul sau vor fi eliberate imediat dupa depunerea unei cautiuni sau a unei alte garantii corespunzatoare."
    9. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 24
    Raspunderea pentru orice prejudicii sau daune cauzate de catre o nava militara straini ori de orice alta nava de stat folosita pentru servicii guvernamentale sau in scopuri necomerciale, precum si de catre persoane care fac parte din echipajul acestor nave, pe timpul cand nava respectiva s-a aflat in porturi, in apele maritime interioare, in marea teritoriala si in zona economica exclusiva ale Romaniei, revine statului sub al carui pavilion se afla nava."
    10. Alineatele 1 si 2 ale articolului 26 vor avea urmatorul cuprins:
    "O nava straina folosita in scopuri comerciale poate fi urmarita in afara marii teritoriale a Romaniei si poate fi retinuta pentru a fi trasa la raspundere, daca exista motive intemeiate sa se creada ca acea nava a incalcat legile si reglementarile romane pe timpul cat s-a aflat in apele maritime interioare, in marea teritoriala, in zona contigua sau in zona economica exclusiva a Romaniei.
    Urmarirea poate incepe atunci cand nava straina sau una dintre ambarcatiunile acesteia se gaseste in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau in zona contigua a Romaniei si nu poate sa fie continuata dincolo de limitele marii teritoriale sau ale zonei contigue, decat cu conditia sa nu fie intrerupta."
    11. Dupa alineatul 5 al articolului 26 se introduce un alineat nou cu urmatorul cuprins:
    "Dreptul de urmarire nu poate fi exercitat decat de navele si de aeronavele Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului de Interne, autorizate in acest scop."
    12. Titlul capitolului V va avea urmatorul cuprins:

    "CAP. 5
    Cercetarea stiintifica in marea teritoriala si in zona economica exclusiva ale Romaniei"

    13. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 28
    Activitatea de cercetare stiintifica, precum si cea de prospectare si de amenajare a navigatiei in marea teritoriala a Romaniei se realizeaza de catre institutiile romane de specialitate, in baza programelor si proiectelor aprobate si cu avizul organelor romane competente."
    14. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 29
    Persoanele fizice sau juridice straine pot participa la cercetari stiintifice in marea teritoriala a Romaniei numai cu autorizarea expresa a organelor romane, potrivit prevederilor legislatiei in vigoare si conditiilor specifice stabilite de catre acestea."
    15. Dupa articolul 29 se introduc articolele 29^1 - 29^4 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 29^1
    Cercetarile stiintifice marine in zona economica exclusiva a Romaniei se efectueaza numai cu autorizarea organelor romane competente, in conformitate cu legislatia Romaniei, tinandu-se seama si de conventiile internationale la care Romania este parte.
    Cercetarile stiintifice in zona economica exclusiva a Romaniei, efectuate in scopuri exclusiv pasnice si pentru largirea si aprofundarea cunostintelor stiintifice in domeniul marin, in folosul intregii omeniri, se pot face si de catre state straine sau organizatii internationale, precum si de catre persoane fizice sau juridice straine, dar numai cu acordul prealabil al organelor competente romane. Acestea din urma au dreptul sa refuze, in mod discretionar, executarea unui proiect de cercetare stiintifica marina in zona economica exclusiva a Romaniei in urmatoarele cazuri:
    a) daca proiectul are o incidenta directa asupra explorarii si exploatarii resurselor naturale, biologice sau nebiologice;
    b) daca proiectul prevede forari pe fundul marii, utilizarea de explozivi sau introducerea de substante nocive in mediul marin;
    c) daca proiectul prevede construirea, exploatarea sau utilizarea insulelor artificiale, a instalatiilor si lucrarilor prevazute la art. 7^8;
    d) daca datele si informatiile privind proiectul, natura si obiectivele lui sunt inexacte sau daca autorul ori beneficiarul proiectului nu s-a achitat de obligatiile contractate printr-un proiect de cercetare anterior, fata de statul roman;
    e) daca exista indicii sau motive intemeiate care duc la concluzia ca prin realizarea proiectului se poate aduce atingere drepturilor suverane si jurisdictiei Romaniei asupra zonei sale economice exclusive prevazute de prezenta lege si de prevederile dreptului international.
    Art. 29^2
    Statele straine, organizatiile internationale cu competenta in acest domeniu, precum si persoanele fizice si juridice straine care intentioneaza sa intreprinda cercetari stiintifice marine in zona economica exclusiva a Romaniei au obligatia de a furniza organelor competente romane, cu cel putin 6 luni inainte de data propusa pentru inceperea derularii proiectului de cercetare stiintifica marina, toate informatiile pe care acestea le solicita.
    Art. 29^3
    In desfasurarea cercetarilor stiintifice marine in zona economica exclusiva a Romaniei statele straine, organizatiile internationale cu competenta in acest domeniu, precum si persoanele fizice si juridice straine care au obtinut acordul organelor romane competente in acest scop sunt obligate:
    a) sa asigure participarea reprezentantilor statului roman la lucrarile de cercetare stiintifica marina, inclusiv la bordul navelor si al altor ambarcatiuni de cercetare stiintifica marina;
    b) sa permita organelor competente romane, la cererea acestora, accesul la toate esantioanele si datele obtinute in cadrul cercetarilor stiintifice marine si sa prezinte acestora rapoartele preliminare, rezultatele finale si concluziile dupa incheierea cercetarilor, precum si datele care pot fi reproduse si esantioanele care pot fi fractionate;
    c) sa furnizeze organelor competente romane, la cererea acestora, o evaluare a datelor, esantioanelor si a rezultatelor cercetarii si sa le ajute la interpretarea lor;
    d) sa nu difuzeze rezultatele cercetarilor, nici chiar partial, pe plan international, pe cai nationale sau internationale, fara a solicita si fara a obtine acordul organelor competente romane;
    e) sa ridice instalatiile si materialele utilizate, dupa incetarea activitatii de cercetare stiintifica, daca nu s-a convenit altfel;
    f) sa nu afecteze in nici un fel prin activitatea pe care o desfasoara drepturile suverane si jurisdictia Romaniei asupra marii teritoriale si zonei sale economice exclusive prevazute in prezenta lege.
    Art. 29^4
    Organele romane competente au dreptul sa ceara suspendarea lucrarilor de cercetare stiintifica marina in curs de desfasurare in zona economica exclusiva a Romaniei, pentru urmatoarele situatii, daca acestea nu sunt inlaturate intr-un termen stabilit in acest scop:
    a) lucrarile nu sunt efectuate in conformitate cu informatiile comunicate conform art. 29^2, pe baza carora organele competente romane si-au dat consimtamantul;
    b) statul sau organizatia internationala competenta ori persoanele fizice si juridice straine care desfasoara lucrarile respective nu respecta dispozitiile art. 29^3.
    Organele romane competente au dreptul sa ceara incetarea tuturor lucrarilor de cercetare stiintifica marina in toate cazurile in care nerespectarea art. 29^2 echivaleaza cu o modificare importanta a proiectului sau a lucrarilor de cercetare.
    Ordinul de suspendare dat potrivit prevederilor alin. 1 va putea fi revocat de organele competente romane, iar proiectul de cercetare stiintifica va putea continua de indata ce statul sau organizatia internationala competenta ori persoanele fizice si juridice care efectueaza aceste lucrari de cercetare stiintifica marina s-au conformat conditiilor prevazute la art. 29^2 si 29^3."
    16. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 30
    Prevenirea, reducerea si mentinerea sub control a poluarii mediului marin, provocata sau care este legata de activitatile din apele maritime interioare, din marea teritoriala, din zona economica exclusiva si din atmosfera de deasupra acestora se realizeaza in conformitate cu legislatia romana in vigoare si cu conventiile internationale la care Romania este parte.
    Organele romane competente stabilesc norme si iau masuri pentru protejarea si conservarea mediului marin, precum si pentru prevenirea, reducerea si mentinerea sub control a poluarii mediului marin si in legatura cu mentinerea securitatii si a protectiei navigatiei specifice zonei respective si asigura respectarea si aplicarea acestora in porturi, in apele maritime interioare, in marea teritoriala si in zona economica exclusiva ale Romaniei.
    Masurile luate in aplicarea prevederilor prezentului capitol vizeaza toate sursele de poluare a mediului marin. Ele includ, in special, masurile care limiteaza:
    a) evacuarea de substante toxice, daunatoare sau nocive, mai ales substante nedegradabile, provenind din surse terestre, din atmosfera ori prin atmosfera sau prin scufundare;
    b) poluarea de catre nave, indeosebi masurile pentru prevenirea accidentelor si pentru a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura securitatea operatiunilor pe mare, a se preveni deversarile, fie ca sunt intentionate sau nu, si pentru a se reglementa proiectarea, constructia, echiparea si exploatarea navelor si componenta/structura personalului afectat acestora;
    c) poluarea provenind de la instalatiile sau aparatura utilizata pentru explorarea ori exploatarea resurselor naturale de pe fundul marii si din subsolul ei, in mod deosebit masurile pentru prevenirea accidentelor si pentru a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura securitatea operatiunilor pe mare si a se reglementa proiectarea, constructia, echiparea si exploatarea acestor instalatii si aparaturi si componenta/structura personalului afectat acestora;
    d) poluarea provenind de la celelalte instalatii sau aparaturi care functioneaza in mediul marin, aplicand masurile pentru prevenirea accidentelor si pentru a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura securitatea operatiunilor pe mare si a se reglementa proiectarea, constructia, echiparea si exploatarea acestor instalatii si aparaturi si componenta/structura personalului afectat acestora.
    Masurile luate potrivit prevederilor prezentului capitol cuprind si acele masuri necesare pentru protejarea si conservarea ecosistemelor rare sau delicate, precum si a mediului de viata al speciilor si organismelor marine al caror numar este in scadere, care sunt amenintate sau pe cale de disparitie."
    17. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 31
    Este interzisa, potrivit legislatiei in vigoare, poluarea de orice natura a apelor maritime interioare, a marii teritoriale si a zonei economice exclusive, precum si a atmosferei de deasupra acestora, prin orice mod sau mijloace, cum ar fi: deversarea, aruncarea, scufundarea sau degajarea de pe nave ori alte instalatii plutitoare, submersibile sau fixe, de pe aparate de zbor, precum si de catre surse aflate pe tarm a unor substante sau deseuri nedegradabile, toxice, radioactive, hidrocarburi, precum si a altor substante nocive, daunatoare sau periculoase pentru sanatatea oamenilor ori pentru flora si fauna marii, sau a altor reziduuri ori materiale care pot sa produca pagube tarmului romanesc ori sa creeze obstacole in calea utilizarii legitime a marii."
    18. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 32
    In cazul in care exista motive intemeiate sa se creada ca o nava folosita in scopuri comerciale, care se afla in apele maritime interioare sau in marea teritoriala ori care a trecut sau navigheaza prin zona economica exclusiva a Romaniei, a incalcat prevederile legislatiei romane sau regulile internationale privind prevenirea, reducerea si mentinerea sub control a poluarii mediului marin, organele romane competente sunt in drept sa ceara navei respective explicatii in legatura cu faptele care ii sunt imputate, precum si sa inspecteze aceasta nava, in cazul in care ar refuza sa prezinte explicatiile cerute ori daca explicatiile primite nu concorda cu faptele, iar atunci cand elementele de proba o justifica, sa intenteze o actiune judiciara in legatura cu aceasta incalcare, in conformitate cu legislatia romana, si, printre alte masuri necesare, sa ordone, sub rezerva normelor dreptului international, retinerea navei.
    In cazul in care exista dovezi evidente ca o nava folosita in scopuri comerciale, care se afla in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau in zona economica exclusiva a Romaniei, a incalcat prevederile legislatiei romane sau regulile internationale privind prevenirea, reducerea si mentinerea sub control a poluarii mediului marin, prin imersiune sau deversari ale unor substante ori deseuri nedegradabile, toxice, radioactive, hidrocarburi, precum si ale altor substante nocive, daunatoare sau periculoase pentru sanatatea oamenilor ori pentru flora si fauna marii, care au produs sau risca sa produca, prin poluare, riscuri si daune importante tarmului romanesc ori intereselor statului roman sau oricaror resurse din apele sale maritime interioare, marea sa teritoriala sau din zona sa economica exclusiva, organele romane competente sunt in drept sa intenteze o actiune judiciara in legatura cu aceasta incalcare, in conformitate cu legislatia romana, si sa ordone, sub rezerva normelor dreptului international si daca elementele de proba o justifica, retinerea navei."
    19. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 33
    Daca o nava straina folosita in scopuri comerciale se afla intr-un port romanesc sau la o instalatie terminala in larg, organele competente romane pot initia procedurile legale in legatura cu orice incalcare facuta de aceasta nava, iar daca nava se afla in apele maritime interioare, in marea teritoriala, in zona contigua sau in zona economica exclusiva a Romaniei, poate fi urmarita si retinuta in conformitate cu prevederile art. 20, 26 si 27."
    20. Dupa articolul 33 se introduce articolul 33^1 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 33^1
    In sensul prezentei legi:
    1. prin poluarea mediului marin se intelege introducerea de catre orice persoana fizica sau juridica, direct ori indirect, de substante sau energie in mediul marin, cand aceasta are sau poate avea efecte vatamatoare, cum ar fi daune aduse resurselor biologice, faunei si florei marine, riscuri pentru sanatatea omului, piedici pentru activitatile marine, inclusiv pescuitului si celorlalte utilizari legitime ale marii, alterarea calitatii apei marii din punct de vedere al intrebuintarii acesteia si degradarea valorilor sale de agrement;
    2. prin scufundare se intelege:
    a) orice evacuare deliberata de deseuri sau de alte materii de pe nave, aeronave, platforme sau alte lucrari plasate pe mare;
    b) orice sabordare pe mare a unor nave, aeronave, platforme sau alte lucruri.
   Termenul scufundare, in sensul alin. 1 pct. 2, nu vizeaza:
    a) evacuarea de deseuri sau de alte materii provenind direct sau indirect din exploatarea normala a navelor, aeronavelor, platformelor ori a altor lucrari plasate pe mare, precum si de la echipamentul acestora, cu exceptia deseurilor sau a altor materii transportate de nave ori transbordate pe nave, aeronave, platforme ori alte lucrari plasate pe mare, care sunt folosite pentru eliminarea acestor materii sau provenite din tratarea unor asemenea deseuri ori a altor materii la bordul acestor nave, aeronave, platforme sau lucrari;
    b) depozitarea unor materii in alt scop decat simpla lor eliminare, sub rezerva ca aceasta depozitare sa nu contravina scopurilor prezentei legi."
    21. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 34
    In cazul in care in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau in zona economica exclusiva a Romaniei are loc o coliziune de nave, o esuare sau o alta avarie maritima, iar actiunile legate de un asemenea eveniment pot avea consecinte daunatoare pentru mediul si fauna marina, precum si pentru apele maritime interioare, marea teritoriala, zona economica exclusiva sau pentru tarmul romanesc, organele romane competente sunt in drept sa adopte masurile necesare, corespunzator cu paguba efectiva sau cu amenintarea pe care o reprezinta, in scopul apararii impotriva poluarii sau amenintarii cu poluarea, si sa asigure respectarea acestor masuri dincolo de limitele marii teritoriale.
    Scufundarea de deseuri in marea teritoriala, zona economica exclusiva a Romaniei sau pe platoul continental al Romaniei, astfel cum este acesta definit la art. 76 din Conventia Natiunilor Unite asupra dreptului marii, nu poate avea loc fara acordul prealabil expres al organelor romane competente; acestea au dreptul sa autorizeze, sa reglementeze si sa controleze aceasta scufundare, dupa ce au examinat in modul cuvenit problema impreuna cu celelalte state pentru care aceasta scufundare poate, datorita situatiei lor geografice, sa cauzeze, prin poluare, prejudicii acestora si mediului lor inconjurator."
    22. Literele b), c), g) si l) ale alineatului 1 al articolului 35 vor avea urmatorul cuprins:
    "b) incalcarea interdictiei prevazute la art. 31, precum si aducerea ilegala in tara, in scopul deversarii, aruncarii sau scufundarii in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau in zona economica exclusiva a Romaniei sau a degajarii in atmosfera de deasupra acestora, de pe nave sau de pe alte instalatii plutitoare sau fixe, de pe aparate de zbor ori vehicule submersibile, de substante ori deseuri nedegradabile, toxice, radioactive, hidrocarburi sau alte substante nocive, daunatoare sau periculoase pentru sanatatea oamenilor ori pentru flora si fauna marii sau de alte reziduuri ori materiale care pot sa produca pagube tarmului romanesc ori sa creeze obstacole in calea utilizarii legitime a marii, inclusiv in scopuri turistice;
    c) pescuitul industrial sau alta activitate de explorare si exploatare ilegala a resurselor naturale si biologice ale apelor maritime interioare, ale marii teritoriale sau ale zonei economice exclusive a Romaniei, inclusiv ale fundului marii si ale subsolului din aceste zone;
    ............................................................................
    g) efectuarea, fara autorizarea organelor romane competente sau cu incalcarea conditiilor stabilite in autorizatie, a unor activitati de cercetare stiintifica, de prospectiuni sau a altor activitati in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau in zona economica exclusiva a Romaniei;
    ............................................................................
    l) nerespectarea regulilor stabilite de organele romane competente cu privire la securitatea navigatiei si la protectia instalatiilor, a altor echipamente, a cablurilor de telecomunicatii si a conductelor submarine, in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau in zona economica exclusiva a Romaniei;"
    23. Dupa litera l) a alineatului 1 al articolului 35 se introduc literele m), n) si o) cu urmatorul cuprins:
    "m) crearea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari in zona economica exclusiva a Romaniei;
    n) nerespectarea avizelor pentru navigatori si a semnalizarilor privind instalarea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari in zona economica exclusiva a Romaniei;
    o) neasigurarea instalatiilor si a altor echipamente cu mijloace permanente de avertizare a prezentei lor, incalcarea normelor de mentinere a acestor mijloace in stare buna de functionare si de lichidare a instalatiilor si echipamentelor a caror folosire a fost definitiv interzisa in zona economica exclusiva a Romaniei."
    24. Alineatul 2 al articolului 35 va avea urmatorul cuprins:
    "Contraventiile prevazute la alin. 1 lit. a) - h) se sanctioneaza cu amenda de la 80.000.000 lei la 400.000.000 lei, iar cele prevazute la alin. 1 lit. i) - o), cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei, sanctiunile fiind aplicabile la locul constatarii faptelor contraventionale."
    25. Alineatele 1 si 2 ale articolului 36 vor avea urmatorul cuprins:
    "Daca faptele prevazute la art. 35 alin. 1 lit. a) - g) au cauzat pagube importante sau au produs alte consecinte grave ori au fost savarsite in mod repetat, sanctiunea este amenda de la 200.000.000 lei la 400.000.000 lei.
    Pentru faptele prevazute la art. 35 alin. 1 lit. b) si c) sanctiunea poate fi, in functie de gravitatea consecintelor si de intinderea pagubelor, amenda de la 400.000.000 la 1.500.000.000 lei."
    26. Dupa alineatul 4 al articolului 36 se introduce un alineat nou cu urmatorul cuprins:
    "Sanctiunile se aplica si persoanelor juridice."
    27. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 37
    Nu constituie contraventie faptele prevazute la art. 35 alin. 1 lit. d), h), i) si j), daca au fost savarsite in scopul garantarii securitatii navei ori a navigatiei sau al salvarii de vieti omenesti ori in scopul evitarii unor avarii la nava sau la incarcatura."
    28. Alineatul 1 al articolului 38 va avea urmatorul cuprins:
    "Contraventiile se constata si sanctiunile se aplica, in conformitate cu reglementarile in vigoare, de personalul cu sarcini de supraveghere si control al navigatiei din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, de personalul special imputernicit de ministrul apararii nationale, ministrul de interne, ministrul apelor si protectiei mediului, ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor si de ministrul sanatatii si familiei, precum si de alte persoane special imputernicite prin lege."
    29. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 39
    Aplicarea amenzilor pentru contraventii nu scuteste contravenientul de obligatia de despagubire pentru daunele pricinuite pe uscat, in apele maritime interioare, in marea teritoriala si in zona economica exclusiva ale Romaniei, in conformitate cu legislatia romana."
    30. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 41
    Contraventiilor prevazute la art. 35 le sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu exceptia art. 28 si 29."
    31. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 43
    Organele Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului de Interne vor asigura aplicarea prevederilor art. 21 - 23 si ale art. 26 si vor acorda sprijin altor organe de stat competente la aplicarea unor masuri de constrangere impotriva navelor straine in marea teritoriala si in zona economica exclusiva ale Romaniei, in baza prevederilor prezentei legi."
    Art. 2
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul Consiliului de Stat nr. 142/1986 privind instituirea zonei economice exclusive a Republicii Socialiste Romania in Marea Neagra, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 25 din 26 aprilie 1986.
    Art. 3
    Legea nr. 17/1990, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 99 din 9 august 1990, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se articolelor si alineatelor o noua numerotare.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8 noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                     PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                              VALER DORNEANU

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 20 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                        p. PRESEDINTELE SENATUI,
                             DORU IOAN TARACILA



SmartCity5

COMENTARII la Legea 36/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 36 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu