LEGE
Nr. 17 din 7 august 1990 * Republicata
privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al
zonei contigue si al zonei economice exclusive ale Romaniei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 765 din 21 octombrie 2002
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 36/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 31 ianuarie 2002, dandu-se
articolelor si alineatelor o noua numerotare.
Legea nr. 17/1990 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 99 din 9 august 1990, a fost modificata si completata prin Legea nr.
36/2002 si textul art. 47 (fostul articol 33^1) a fost rectificat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 26 septembrie 2002.
CAP. 1
Marea teritoriala si apele maritime interioare ale Romaniei
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza statutul juridic al apelor maritime interioare,
al marii teritoriale, al zonei contigue si al zonei economice exclusive, in
conformitate cu dispozitiile Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului
marii, ratificata de Romania prin Legea nr. 110/1996.
Art. 2
(1) Marea teritoriala a Romaniei cuprinde fasia de mare adiacenta tarmului
ori, dupa caz, apelor maritime interioare, avand latimea de 12 mile marine
(22.224 m), masurata de la liniile de baza.
(2) Liniile de baza sunt liniile celui mai mare reflux de-a lungul tarmului
sau, dupa caz, liniile drepte care unesc punctele cele mai avansate ale
tarmului, inclusiv ale tarmului dinspre larg al insulelor, ale locurilor de
acostare, amenajarilor hidrotehnice si ale altor instalatii portuare
permanente.
(3) Coordonatele geografice ale punctelor intre care sunt trasate liniile de
baza drepte sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
lege. In cazul unor evolutii obiective de natura sa influenteze punctele intre
care sunt trasate liniile de baza drepte, coordonatele noilor puncte sunt
stabilite prin hotarare a Guvernului.
(4) Limita exterioara a marii teritoriale este linia care are fiecare punct
situat la o distanta de 12 mile marine, masurata de la punctul cel mai apropiat
al liniilor de baza.
Art. 3
Marea teritoriala a Romaniei se delimiteaza de marea teritoriala a statelor
vecine prin intelegeri cu fiecare dintre aceste state, in conformitate cu
principiile si normele dreptului international.
Art. 4
Limitele exterioare si laterale ale marii teritoriale, stabilite conform
prevederilor art. 2 si 3, constituie frontiera de stat maritima a Romaniei.
Art. 5
Suprafetele de apa situate intre tarmul marii si liniile de baza stabilite
in art. 2 constituie apele maritime interioare ale Romaniei.
Art. 6
(1) Apele maritime interioare, marea teritoriala, solul si subsolul
acestora, precum si spatiul aerian de deasupra lor fac parte din teritoriul
Romaniei.
(2) In aceste spatii Romania isi exercita suveranitatea in conformitate cu
legislatia sa interna, cu prevederile conventiilor internationale la care este
parte si tinand seama de principiile si normele dreptului international.
CAP. 2
Zona contigua a Romaniei
Art. 7
Zona contigua a Romaniei este fasia de mare adiacenta marii teritoriale
care se intinde spre largul marii pana la distanta de 24 mile marine, masurata
de la liniile de baza stabilite in art. 2.
Art. 8
In zona sa contigua, Romania exercita controlul pentru prevenirea si
reprimarea incalcarilor, pe teritoriul sau, ale legilor si reglementarilor sale
din domeniul vamal, fiscal, sanitar si al trecerii frontierei de stat.
CAP. 3
Zona economica exclusiva a Romaniei in Marea Neagra
Art. 9
(1) Zona economica exclusiva a Romaniei este instituita in spatiul marin al
tarmului romanesc la Marea Neagra, situat dincolo de limita apelor marii
teritoriale si adiacent acestora, in care Romania isi exercita drepturi
suverane si jurisdictia asupra resurselor naturale ale fundului marii,
subsolului acestuia si coloanei de apa de deasupra, precum si in ceea ce
priveste diferitele activitati legate de explorarea, exploatarea, protectia,
conservarea mediului si gestionarea acestora.
(2) In conditiile specifice determinate de dimensiunile Marii Negre,
intinderea zonei economice exclusive a Romaniei se stabileste prin delimitare,
pe baza de acord incheiat cu statele vecine ale caror tarmuri sunt limitrofe
sau situate fata in fata cu litoralul romanesc al Marii Negre, tinandu-se seama
de faptul ca latimea maxima a zonei economice exclusive, in conformitate cu
prevederile Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului marii, ratificata de
Romania prin Legea nr. 110/1996, poate fi de 200 mile marine masurate de la
liniile de baza prevazute la art. 2.
(3) Delimitarea se face in conformitate cu principiile general recunoscute
de dreptul international si cu respectarea legislatiei romane, prin aplicarea,
in functie de circumstantele specifice din fiecare sector de delimitat, a
principiilor si criteriilor de delimitare general recunoscute, astfel incat sa
se ajunga la o solutie echitabila.
Art. 10
(1) In zona economica exclusiva Romania exercita:
a) drepturi suverane de explorare si exploatare, protectie, conservare si
gestionare a tuturor resurselor naturale biologice si/sau nebiologice si a
altor resurse care se afla pe fundul marii, in subsolul acestuia, in coloana de
apa, in spatiul aerian de deasupra acestuia;
b) drepturi suverane privind alte activitati legate de explorarea si
exploatarea zonei in scopuri economice, cum sunt producerea de energie cu
ajutorul apei, al curentilor si al vanturilor;
c) drepturi exclusive privind amplasarea si folosirea de insule
artificiale, de instalatii si lucrari destinate cercetarii stiintifice,
explorarii si exploatarii resurselor naturale din aceasta zona sau in alte
scopuri economice;
d) jurisdictie privind:
- amplasarea si folosirea de insule artificiale, de instalatii si lucrari;
- cercetarea stiintifica marina;
- protectia si conservarea mediului marin si a faunei marine;
e) alte drepturi prevazute in prezenta lege sau in alte acte normative ale
Romaniei si de normele general recunoscute ale dreptului international.
(2) Drepturile suverane si jurisdictia prevazute la alin. (1) se realizeaza
in conformitate cu legislatia Romaniei.
Art. 11
Romania poate coopera in zona sa economica exclusiva, prin organele sale
competente, cu celelalte state riverane la Marea Neagra, pentru asigurarea
conservarii, explorarii si exploatarii rationale a resurselor biologice,
protectiei si apararii mediului marin, indeosebi in sectoarele direct
invecinate cu aceasta zona, tinandu-se seama de caracteristicile specifice ale
Marii Negre ca mare semiinchisa si cu potential biologic redus.
Art. 12
(1) In zona economica exclusiva a Romaniei toate statele, riverane sau fara
litoral, se bucura, in conformitate cu normele general recunoscute ale
dreptului international, de libertatile de navigatie, de survol si de a instala
cabluri si conducte submarine, precum si de libertatea de a utiliza marea in
alte scopuri licite pe plan international, legate de exercitarea acestor
libertati, in conditiile respectarii prevederilor prezentei legi si ale altor
acte normative ale Romaniei.
(2) Pe axul traseului cablurilor si conductelor montate in mare se
instituie zone de securitate si protectie, care se intind pana la 1.000 de
metri de o parte si de alta a acestuia.
Art. 13
(1) Romania are interese prioritare in legatura cu stocurile de pesti
anadromi care se reproduc in apele sale si are raspunderea principala pentru
aceste specii, exercitandu-si in consecinta drepturile cu privire la ele.
(2) Organele competente romane iau masuri pentru a asigura conservarea
stocurilor acestor specii de pesti anadromi prin actiuni corespunzatoare si
stabilirea de norme privind reglementarea pescuitului lor, inclusiv stabilirea
capturii totale autorizate, si coopereaza in acest scop cu organele altor state
interesate, in cazul in care speciile mentionate migreaza dincolo de limitele
zonei economice exclusive a Romaniei.
Art. 14
(1) Romania asigura utilizarea optima a resurselor piscicole si a altor
resurse biologice, prin luarea masurilor tehnice sau de alta natura ce se impun
cu privire la conservarea si gestionarea lor in toate apele situate in interiorul
limitelor exterioare ale zonei sale economice exclusive, cu luarea in
considerare a celor mai sigure date stiintifice, iar in cazurile in care
considera necesar, in colaborare cu organizatiile internationale avand
competenta in acest domeniu si la care Romania este sau nu este membra.
(2) In acest scop organele competente romane stabilesc anual volumul total
autorizat al capturilor pentru fiecare specie de peste si alte resurse
biologice, adopta masuri tehnice si de alta natura pentru a asigura un pescuit
rational si conservarea, protectia si regenerarea resurselor biologice,
asigurand respectarea legislatiei romane in materie privind monitorizarea prin
satelit a navelor de pescuit, inclusiv inspectia, retinerea, sechestrarea si
urmarirea judiciara a navelor de pescuit care incalca drepturile suverane ale
statului roman.
(3) Stocurile de pesti anadromi care se reproduc in cursurile de apa ale
Romaniei nu pot fi pescuite decat in apele situate in interiorul limitelor
zonei sale economice exclusive.
(4) In ceea ce priveste respectarea reglementarilor privind stocurile de
pesti ce habiteaza sau traverseaza ape situate in zonele economice exclusive
ale altor state ori migreaza in apele internationale, cooperarea Romaniei va fi
asigurata prin acorduri specifice, in vederea conservarii si gestiunii acestor
stocuri, si tinand seama, in mod corespunzator, de interesele si de
responsabilitatile sale.
Art. 15
(1) Organele competente romane pot permite accesul navelor de pescuit ale
altor state in zona economica exclusiva a Romaniei, pe baza de acorduri, in
conditii de reciprocitate, cu respectarea legilor si a reglementarilor romane,
precum si a normelor general recunoscute ale dreptului international, in scopul
exploatarii unui eventual excedent al volumului total autorizat al capturilor.
(2) Statele care participa, pe baza de acord cu Romania, la masuri care
urmaresc reinnoirea stocurilor de pesti anadromi si la refacerea resurselor
piscicole si a altor resurse biologice din zona sa economica exclusiva,
indeosebi prin finantarea acestor masuri, sunt luate in considerare cu
prioritate la realizarea prevederilor alin. (1).
Art. 16
(1) In zona sa economica Romania are jurisdictie exclusiva asupra insulelor
artificiale, instalatiilor si lucrarilor, inclusiv dreptul de a exercita
controlul pentru prevenirea infractiunilor si a altor incalcari privind legile
si reglementarile sale in domeniul vamal, fiscal, sanitar si al imigratiei,
precum si in legatura cu legile si regulamentele privind securitatea.
(2) In jurul insulelor artificiale, al instalatiilor si lucrarilor din zona
economica exclusiva a Romaniei se instituie zone de securitate si protectie
care se intind pana la 500 de metri de la fiecare punct al limitelor lor
exterioare, in afara de cazurile in care se prevede altfel prin norme
internationale general recunoscute. Organele romane competente stabilesc si
instituie in aceste zone masurile care se impun pentru asigurarea securitatii
si protectiei atat a navigatiei, cat si a insulelor artificiale, instalatiilor
si lucrarilor.
(3) Organizatiile, companiile, persoanele fizice si juridice, romane si
straine, care au dreptul sa amplaseze, sa mentina si sa exploateze insulele
artificiale, instalatiile si lucrarile sus-mentionate, sunt obligate sa asigure
si sa mentina in stare de functionare mijloacele permanente de avertizare
asupra existentei acestora.
(4) Instalarea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari,
instituirea in jurul lor a zonelor de securitate si protectie, precum si
desfiintarea completa sau partiala a acestor instalatii si lucrari se comunica
prin avize pentru navigatori emise de autoritatile romane competente, impreuna
cu toate datele necesare identificarii acestora.
CAP. 4
Trecerea inofensiva prin marea teritoriala
SECTIUNEA A
Reguli aplicabile tuturor navelor straine
Art. 17
(1) Trecerea inofensiva a navelor straine prin marea teritoriala a Romaniei
se efectueaza in conditiile stabilite de prezenta lege si de alte reglementari
in vigoare, cu respectarea normelor dreptului international.
(2) Prin trecere se intelege faptul de a naviga in marea teritoriala in
scopul:
a) de a o traversa fara a intra in apele maritime interioare ori fara a
ancora intr-o rada sau a face escala intr-o instalatie portuara situata in
afara apelor maritime interioare;
b) de a intra in apele maritime interioare si a ancora intr-o rada sau a
face escala intr-o instalatie portuara sau de a le parasi.
(3) Trecerea trebuie sa fie neintrerupta si rapida. Navele vor urma
drumurile maritime, senalele si pasele recomandate, specificate de hartile
maritime si in documentele de navigatie.
(4) Pe timpul trecerii inofensive nu se permite oprirea sau ancorarea, in
afara cazurilor cand acestea sunt impuse de nevoile navigatiei sau ca urmare a
unui caz de forta majora ori avarie, pentru salvarea persoanelor sau pentru
ajutorarea navelor si aeronavelor aflate in pericol.
Art. 18
(1) Trecerea unei nave straine prin marea teritoriala este inofensiva atat
timp cat nu aduce atingere pacii, ordinii publice sau securitatii nationale.
(2) Se considera ca trecerea aduce atingere pacii, ordinii publice sau
securitatii nationale daca o asemenea nava desfasoara, in marea teritoriala sau
in apele maritime interioare, una dintre urmatoarele activitati:
a) amenintarea cu forta sau folosirea fortei impotriva suveranitatii,
integritatii teritoriale sau independentei politice a Romaniei sau in orice alt
mod contrar principiilor dreptului international;
b) manevre sau exercitii cu arme de orice fel;
c) culegerea de informatii in detrimentul apararii sau securitatii
nationale;
d) propaganda care prejudiciaza interesele apararii sau ale securitatii
nationale;
e) decolarea de pe nave, apuntarea sau imbarcarea pe nave a oricarui fel de
aparate de zbor;
f) lansarea, debarcarea sau imbarcarea de tehnica militara, scafandri,
submarine, alte vehicule submersibile sau amfibii si de orice alte instalatii
in masura sa execute cercetari acvatice sau subacvatice;
g) imbarcarea sau debarcarea de marfuri, stupefiante si substante
psihotrope, fonduri banesti sau de persoane, contrar legilor si reglementarilor
in vigoare, inclusiv vamale, fiscale, sanitare sau de imigrare;
h) poluarea deliberata si grava, de orice natura, a apei si a mediului
marin, a spatiului aerian de deasupra apei sau afectarea deliberata si grava a
ecosistemelor marine;
i) orice activitate de pescuit sau alta activitate de explorare ori
exploatare ilegala a resurselor naturale si biologice;
j) orice activitate de cercetari stiintifice, arheologice sau ridicari
hidrografice;
k) orice activitate care se desfasoara cu incalcarea reglementarilor
internationale in domeniul radiocomunicatiilor sau care poate perturba
functionarea sistemelor de comunicatii sau a oricarui alt echipament sau
instalatii;
l) orice alta activitate care nu are o legatura directa cu trecerea sau
care se desfasoara cu incalcarea conditiilor prevazute in prezenta lege.
Art. 19
In marea teritoriala, in apele maritime interioare si in porturile Romaniei
este interzis accesul oricarei nave care are la bord arme nucleare, chimice ori
alte arme de distrugere in masa, sau care transporta asemenea arme sau munitie
pentru acestea, precum si orice alte marfuri sau produse interzise de legile
Romaniei.
Art. 20
Navele straine cu propulsie nucleara pot intra in rade sau in porturi numai
cu aprobarea prealabila a organelor romane competente, care va fi solicitata cu
cel putin 30 de zile inainte de data intrarii.
Art. 21
(1) Navele straine cu propulsie nucleara si navele care transporta
substante radioactive sau alte substante periculoase sunt obligate, atunci cand
se afla in trecere prin marea teritoriala, sa aiba asupra lor documentele
prevazute de acordurile internationale pentru aceste nave si incarcatura pe
care o transporta si sa ia masurile speciale de precautie prevazute de aceste
acorduri.
(2) Navele straine care transporta substante radioactive sau alte substante
ori deseuri periculoase sau nocive pot trece prin marea teritoriala numai cu
aprobarea organelor romane competente. Aprobarea trebuie solicitata cu cel
putin 30 de zile inainte de data estimata a intrarii in marea teritoriala a
Romaniei.
(3) Pe timpul trecerii inofensive a navelor prevazute la alin. (2) oprirea
sau ancorarea nu este permisa, in afara cazurilor prevazute la art. 17.
(4) Navele straine cu propulsie nucleara sau care transporta substante
radioactive ori alte substante sau deseuri periculoase ori nocive vor utiliza
numai caile de navigatie desemnate de autoritatea romana competenta si vor
respecta dispozitivele de separare a traficului prescrise.
Art. 22
(1) Controlul documentelor de siguranta a navelor cu propulsie nucleara si
a navelor care transporta substante radioactive sau alte substante periculoase,
controlul dozimetric si celelalte controale legate de protectia mediului
inconjurator se executa de organele romane competente, in locuri stabilite de
catre acestea. Pe timpul stationarii navelor in porturi sau in rade pot fi
executate controale suplimentare.
(2) Daca in urma controlului se constata ca prezenta unei nave poate duce
la consecinte periculoase, organele romane competente pot dispune ca, intr-un
termen stabilit, nava respectiva sa paraseasca marea teritoriala.
Art. 23
Navele straine aflate in trecere prin marea teritoriala sau stationate in
rade ori in porturi nu vor folosi mijloacele de navigatie radio, aparatura
hidroacustica si de radiocomunicatii, sistemele electronice si optice de
observare decat pentru necesitatile sigurantei navigatiei si stationarii la
ancora, precum si pentru a comunica cu autoritatile portuare si a realiza
traficul radio, in clar sau folosind coduri, cu statiile romanesti de pe uscat,
potrivit regulilor si procedurilor prevazute in Regulamentul
radiocomunicatiilor care este anexa la Conventia internationala a
telecomunicatiilor.
Art. 24
Organele romane competente vor lua masurile necesare pentru a preveni orice
incalcare a conditiilor stabilite prin reglementarile in vigoare cu privire la
admiterea navelor straine in apele maritime interioare sau la instalatiile
portuare si vor folosi orice mijloace legale, inclusiv de constrangere pentru a
impiedica trecerea oricarei nave straine prin apele maritime interioare sau
marea teritoriala, daca aceasta trecere nu este inofensiva.
Art. 25
(1) Organele romane competente pot suspenda temporar, in anumite zone ale
marii teritoriale, trecerea inofensiva a navelor straine, ori de cate ori
aceasta suspendare este ceruta de asigurarea securitatii tarii sau este
necesara pentru a se putea executa exercitii militare.
(2) Masurile de suspendare a trecerii inofensive prevazute la alin. (1) vor
fi publicate in "avize pentru navigatori" emise de organele romane
competente.
SECTIUNEA B
Reguli aplicabile navelor straine folosite in scopuri comerciale
Art. 26
(1) Jurisdictia penala a Romaniei se aplica cu privire la orice infractiune
savarsita pe teritoriul roman de catre persoane imbarcate la bordul navelor
straine folosite in scopuri comerciale, precum si cu privire la orice
infractiune savarsita la bordul unei asemenea nave, pe timpul cand aceasta se
afla in porturile romanesti sau in apele maritime interioare.
(2) Jurisdictia penala a Romaniei nu se va exercita la bordul unei nave
straine folosite in scopuri comerciale, care trece prin marea teritoriala, cu
privire la o infractiune savarsita la bordul acesteia, cu exceptia cazurilor
cand:
a) infractiunea a fost savarsita de un cetatean roman sau de o persoana
fara cetatenie care are domiciliul pe teritoriul Romaniei;
b) infractiunea este indreptata impotriva intereselor Romaniei sau
impotriva unui cetatean roman, ori a unei persoane rezidente pe teritoriul
Romaniei;
c) infractiunea este de natura sa tulbure ordinea si linistea publica in
tara sau ordinea in marea teritoriala;
d) exercitarea jurisdictiei romane este necesara pentru reprimarea
traficului ilicit de stupefiante sau de substante psihotrope;
e) asistenta autoritatilor romane a fost ceruta, in scris, de capitanul
navei ori de un agent diplomatic sau un functionar consular al carui pavilion
il arboreaza nava.
Art. 27
Jurisdictia penala a Romaniei se aplica si in cazul incalcarii prevederilor
prezentei legi cu privire la zona economica exclusiva a Romaniei de catre
persoane imbarcate la bordul navelor straine folosite in scopuri comerciale,
daca faptele sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale,
sunt considerate infractiuni.
Art. 28
Jurisdictia penala la bordul unei nave sub pavilionul unui stat cu care
Romania a incheiat o conventie consulara sau un alt acord similar se exercita
cu respectarea prevederilor acestora.
Art. 29
(1) In exercitarea jurisdictiei Romaniei organele romane competente vor
putea dispune, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, retinerea sau
sechestrarea unei nave straine folosite in scopuri comerciale si vor putea lua
masuri de executare silita impotriva unei asemenea nave care se gaseste in
marea teritoriala, in apele maritime interioare sau in zona contigua a
Romaniei, pentru asigurarea executarii obligatiilor contractate sau a altor
obligatii asumate de nava respectiva in timpul sau in legatura cu trecerea sa
prin marea teritoriala sau prin apele maritime interioare ale Romaniei, precum
si pentru alte pretentii rezultand din evenimente de navigatie care au avut ca
urmare avarii ale navei sau incarcaturii ori rezultand din abordaje, asistenta
sau salvare, precum si pentru despagubiri, taxe si altele asemenea.
(2) In cazul incalcarii drepturilor suverane ale statului roman de
explorare, exploatare, protectie, conservare si gestionare a mediului si a
resurselor biologice din zona economica exclusiva, autoritatile romane vor
putea lua masurile necesare, in conformitate cu dispozitiile legale romane in
vigoare si cu conventiile internationale la care Romania este parte, inclusiv
inspectarea sau retinerea unei nave straine folosite in scopuri comerciale.
Nava retinuta si echipajul sau vor fi eliberate imediat dupa depunerea unei
cautiuni sau a unei alte garantii corespunzatoare.
SECTIUNEA C
Reguli aplicabile navelor militare straine, submarinelor si celorlalte
vehicule submersibile, precum si altor nave de stat folosite pentru servicii
guvernamentale
Art. 30
(1) Navele militare straine, submarinele si celelalte vehicule
submersibile, precum si navele sub pavilion strain folosite pentru servicii
guvernamentale pot intra in marea teritoriala, in porturi si rade numai cu
aprobarea prealabila a guvernului roman, exceptandu-se cazurile de avarie sau
adapostire de furtuna.
(2) Aprobarea se solicita cu cel putin 30 de zile inainte de data la care
ar urma sa aiba loc trecerea prin marea teritoriala sau vizitarea porturilor
sau radelor, cu exceptia cazurilor cand intre Romania si statul pavilionului
s-a convenit altfel.
Art. 31
Submarinele si celelalte vehicule submersibile straine in trecere prin
marea teritoriala sunt obligate sa navigheze la suprafata si sa arboreze
pavilionul national. Cele care se vor afla in imersiune vor fi constranse sa
iasa la suprafata. In cazul cand, din cauza unei avarii nu pot iesi la
suprafata, acestea sunt obligate sa semnalizeze, prin toate mijloacele, despre
situatia in care se afla.
Art. 32
Daca o nava militara straina incalca legile si reglementarile Romaniei in
apele maritime interioare sau in marea teritoriala si nu tine seama de
avertismentul ce i-a fost dat de a se conforma acestora, va fi somata sa
paraseasca imediat marea teritoriala a Romaniei.
Art. 33
Raspunderea pentru orice prejudicii sau daune cauzate de catre o nava
militara straina ori de orice alta nava de stat folosita pentru servicii
guvernamentale sau in scopuri necomerciale, precum si de catre persoane care
fac parte din echipajul acestor nave, pe timpul cand nava respectiva s-a aflat
in porturi, in apele maritime interioare, in marea teritoriala si in zona
economica exclusiva ale Romaniei, revine statului sub al carui pavilion se afla
nava.
Art. 34
Sub rezerva exceptiilor prevazute in sectiunea A si a conditiilor art. 30 -
33, navele militare straine si alte nave de stat straine folosite pentru
servicii guvernamentale se bucura de imunitate de jurisdictie pe timpul cat se
afla in porturi, in apele maritime interioare si in marea teritoriala ale
Romaniei.
CAP. 5
Dreptul de urmarire in afara marii teritoriale
Art. 35
(1) O nava straina folosita in scopuri comerciale poate fi urmarita in
afara marii teritoriale a Romaniei si poate fi retinuta pentru a fi trasa la
raspundere, daca exista motive intemeiate sa se creada ca acea nava a incalcat
legile si reglementarile romane pe timpul cat s-a aflat in apele maritime
interioare, in marea teritoriala, in zona contigua sau in zona economica
exclusiva a Romaniei.
(2) Urmarirea poate incepe atunci cand nava straina sau una dintre
ambarcatiunile acesteia se gaseste in apele maritime interioare, in marea
teritoriala sau in zona contigua a Romaniei si nu poate sa fie continuata dincolo
de limitele marii teritoriale sau ale zonei contigue, decat cu conditia sa nu
fie intrerupta.
(3) Urmarirea incepe cand nava straina nu se conformeaza semnalului de
oprire si poate continua, fara intrerupere, pana la intrarea navei urmarite in marea
teritoriala a propriului sau stat sau a unui alt stat.
(4) Nava retinuta conform prevederilor acestui articol poate fi condusa
pana la cel mai apropiat port romanesc, pentru cercetari si aplicarea de
sanctiuni.
(5) Daca o nava a fost retinuta in afara marii teritoriale, in imprejurari
care nu justifica exercitarea dreptului de urmarire, ea va fi despagubita
pentru orice pierdere sau dauna suferita ca urmare a acestei actiuni.
(6) Dreptul de urmarire nu poate fi exercitat decat de navele si de
aeronavele Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului de Interne,
autorizate in acest scop.
Art. 36
(1) Dreptul de urmarire prevazut la art. 35 se aplica si in cazul
incalcarii de catre o nava straina, folosita in scopuri comerciale, a
legislatiei romane cu privire la zona economica exclusiva a Romaniei in Marea
Neagra.
(2) In acest caz, urmarirea poate incepe numai cand nava straina in cauza
sau una dintre ambarcatiunile sale se gaseste in apele maritime interioare, in
marea teritoriala sau in zona economica exclusiva a Romaniei.
CAP. 6
Cercetarea stiintifica in marea teritoriala si in zona economica exclusiva
ale Romaniei
Art. 37
Activitatea de cercetare stiintifica, precum si cea de prospectare si de
amenajare a navigatiei in marea teritoriala a Romaniei se realizeaza de catre
institutiile romane de specialitate, in baza programelor si proiectelor
aprobate si cu avizul organelor romane competente.
Art. 38
Persoanele fizice sau juridice straine pot participa la cercetari
stiintifice in marea teritoriala a Romaniei numai cu autorizarea expresa a
organelor romane, potrivit prevederilor legislatiei in vigoare si conditiilor
specifice stabilite de catre acestea.
Art. 39
(1) Cercetarile stiintifice marine in zona economica exclusiva a Romaniei
se efectueaza numai cu autorizarea organelor romane competente, in conformitate
cu legislatia Romaniei, tinandu-se seama si de conventiile internationale la
care Romania este parte.
(2) Cercetarile stiintifice in zona economica exclusiva a Romaniei,
efectuate in scopuri exclusiv pasnice si pentru largirea si aprofundarea
cunostintelor stiintifice in domeniul marin, in folosul intregii omeniri, se
pot face si de catre state straine sau organizatii internationale, precum si de
catre persoane fizice sau juridice straine, dar numai cu acordul prealabil al
organelor competente romane. Acestea din urma au dreptul sa refuze, in mod
discretionar, executarea unui proiect de cercetare stiintifica marina in zona
economica exclusiva a Romaniei in urmatoarele cazuri:
a) daca proiectul are o incidenta directa asupra explorarii si exploatarii
resurselor naturale, biologice sau nebiologice;
b) daca proiectul prevede forari pe fundul marii, utilizarea de explozivi
sau introducerea de substante nocive in mediul marin;
c) daca proiectul prevede construirea, exploatarea sau utilizarea insulelor
artificiale, a instalatiilor si lucrarilor prevazute la art. 16;
d) daca datele si informatiile privind proiectul, natura si obiectivele lui
sunt inexacte sau daca autorul ori beneficiarul proiectului nu s-a achitat de
obligatiile contractate printr-un proiect de cercetare anterior, fata de statul
roman;
e) daca exista indicii sau motive intemeiate care duc la concluzia ca prin
realizarea proiectului se poate aduce atingere drepturilor suverane si
jurisdictiei Romaniei asupra zonei sale economice exclusive prevazute de
prezenta lege si de prevederile dreptului international.
Art. 40
Statele straine, organizatiile internationale cu competenta in acest
domeniu, precum si persoanele fizice si juridice straine care intentioneaza sa
intreprinda cercetari stiintifice marine in zona economica exclusiva a Romaniei
au obligatia de a furniza organelor competente romane, cu cel putin 6 luni
inainte de data propusa pentru inceperea derularii proiectului de cercetare
stiintifica marina, toate informatiile pe care acestea le solicita.
Art. 41
In desfasurarea cercetarilor stiintifice marine in zona economica exclusiva
a Romaniei statele straine, organizatiile internationale cu competenta in acest
domeniu, precum si persoanele fizice si juridice straine care au obtinut
acordul organelor romane competente in acest scop sunt obligate:
a) sa asigure participarea reprezentantilor statului roman la lucrarile de
cercetare stiintifica marina, inclusiv la bordul navelor si al altor
ambarcatiuni de cercetare stiintifica marina;
b) sa permita organelor competente romane, la cererea acestora, accesul la
toate esantioanele si datele obtinute in cadrul cercetarilor stiintifice marine
si sa prezinte acestora rapoartele preliminare, rezultatele finale si
concluziile dupa incheierea cercetarilor, precum si datele care pot fi
reproduse si esantioanele care pot fi fractionate;
c) sa furnizeze organelor competente romane, la cererea acestora, o
evaluare a datelor, esantioanelor si a rezultatelor cercetarii si sa le ajute
la interpretarea lor;
d) sa nu difuzeze rezultatele cercetarilor, nici chiar partial, pe plan
international, pe cai nationale sau internationale, fara a solicita si fara a
obtine acordul organelor competente romane;
e) sa ridice instalatiile si materialele utilizate, dupa incetarea
activitatii de cercetare stiintifica, daca nu s-a convenit altfel;
f) sa nu afecteze in nici un fel prin activitatea pe care o desfasoara
drepturile suverane si jurisdictia Romaniei asupra marii teritoriale si zonei
sale economice exclusive prevazute in prezenta lege.
Art. 42
(1) Organele romane competente au dreptul sa ceara suspendarea lucrarilor
de cercetare stiintifica marina in curs de desfasurare in zona economica
exclusiva a Romaniei, pentru urmatoarele situatii, daca acestea nu sunt
inlaturate intr-un termen stabilit in acest scop:
a) lucrarile nu sunt efectuate in conformitate cu informatiile comunicate
conform art. 40, pe baza carora organele competente romane si-au dat
consimtamantul;
b) statul sau organizatia internationala competenta ori persoanele fizice
si juridice straine care desfasoara lucrarile respective nu respecta
dispozitiile art. 41.
(2) Organele romane competente au dreptul sa ceara incetarea tuturor
lucrarilor de cercetare stiintifica marina in toate cazurile in care
nerespectarea art. 40 echivaleaza cu o modificare importanta a proiectului sau a
lucrarilor de cercetare.
(3) Ordinul de suspendare dat potrivit prevederilor alin. (1) va putea fi
revocat de organele competente romane, iar proiectul de cercetare stiintifica
va putea continua de indata ce statul sau organizatia internationala competenta
ori persoanele fizice si juridice care efectueaza aceste lucrari de cercetare
stiintifica marina s-au conformat conditiilor prevazute la art. 40 si 41.
CAP. 7
Protectia mediului marin
Art. 43
(1) Prevenirea, reducerea si mentinerea sub control a poluarii mediului
marin, provocata sau care este legata de activitatile din apele maritime
interioare, din marea teritoriala, din zona economica exclusiva si din
atmosfera de deasupra acestora, se realizeaza in conformitate cu legislatia romana
in vigoare si cu conventiile internationale la care Romania este parte.
(2) Organele romane competente stabilesc norme si iau masuri pentru
protejarea si conservarea mediului marin, precum si pentru prevenirea,
reducerea si mentinerea sub control a poluarii mediului marin si in legatura cu
mentinerea securitatii si a protectiei navigatiei specifice zonei respective si
asigura respectarea si aplicarea acestora in porturi, in apele maritime
interioare, in marea teritoriala si in zona economica exclusiva ale Romaniei.
(3) Masurile luate in aplicarea prevederilor prezentului capitol vizeaza
toate sursele de poluare a mediului marin. Ele includ, in special, masurile
care limiteaza:
a) evacuarea de substante toxice, daunatoare sau nocive, mai ales substante
nedegradabile, provenind din surse terestre, din atmosfera ori prin atmosfera
sau prin scufundare;
b) poluarea de catre nave, indeosebi masurile pentru prevenirea
accidentelor si pentru a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura securitatea
operatiunilor pe mare, a se preveni deversarile, fie ca sunt intentionate sau
nu, si pentru a se reglementa proiectarea, constructia, echiparea si
exploatarea navelor si componenta/structura personalului afectat acestora;
c) poluarea provenind de la instalatiile sau aparatura utilizata pentru
explorarea ori exploatarea resurselor naturale de pe fundul marii si din
subsolul ei, in mod deosebit masurile pentru prevenirea accidentelor si pentru
a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura securitatea operatiunilor pe
mare si a se reglementa proiectarea, constructia, echiparea si exploatarea
acestor instalatii si aparaturi si componenta/structura personalului afectat
acestora;
d) poluarea provenind de la celelalte instalatii sau aparaturi care
functioneaza in mediul marin, aplicand masurile pentru prevenirea accidentelor
si pentru a se face fata cazurilor de urgenta, a se asigura securitatea
operatiunilor pe mare si a se reglementa proiectarea, constructia, echiparea si
exploatarea acestor instalatii si aparaturi si componenta/structura
personalului afectat acestora.
(4) Masurile luate potrivit prevederilor prezentului capitol cuprind si
acele masuri necesare pentru protejarea si conservarea ecosistemelor rare sau
delicate, precum si a mediului de viata al speciilor si organismelor marine al
caror numar este in scadere, care sunt amenintate sau pe cale de disparitie.
Art. 44
Este interzisa, potrivit legislatiei in vigoare, poluarea de orice natura a
apelor maritime interioare, a marii teritoriale si a zonei economice exclusive,
precum si a atmosferei de deasupra acestora, prin orice mod sau mijloace, cum
ar fi: deversarea, aruncarea, scufundarea sau degajarea de pe nave ori alte
instalatii plutitoare, submersibile sau fixe, de pe aparate de zbor, precum si
de catre surse aflate pe tarm a unor substante sau deseuri nedegradabile,
toxice, radioactive, hidrocarburi, precum si a altor substante nocive,
daunatoare sau periculoase pentru sanatatea oamenilor ori pentru flora si fauna
marii, sau a altor reziduuri ori materiale care pot sa produca pagube tarmului
romanesc ori sa creeze obstacole in calea utilizarii legitime a marii.
Art. 45
(1) In cazul in care exista motive intemeiate sa se creada ca o nava
folosita in scopuri comerciale, care se afla in apele maritime interioare sau
in marea teritoriala ori care a trecut sau navigheaza prin zona economica
exclusiva a Romaniei, a incalcat prevederile legislatiei romane sau regulile
internationale privind prevenirea, reducerea si mentinerea sub control a
poluarii mediului marin, organele romane competente sunt in drept sa ceara
navei respective explicatii in legatura cu faptele care ii sunt imputate,
precum si sa inspecteze aceasta nava, in cazul in care ar refuza sa prezinte
explicatiile cerute ori daca explicatiile primite nu concorda cu faptele, iar
atunci cand elementele de proba o justifica, sa intenteze o actiune judiciara
in legatura cu aceasta incalcare, in conformitate cu legislatia romana, si,
printre alte masuri necesare, sa ordone, sub rezerva normelor dreptului
international, retinerea navei.
(2) In cazul in care exista dovezi evidente ca o nava folosita in scopuri
comerciale, care se afla in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau
in zona economica exclusiva a Romaniei, a incalcat prevederile legislatiei
romane sau regulile internationale privind prevenirea, reducerea si mentinerea
sub control a poluarii mediului marin, prin imersiune sau deversari ale unor
substante ori deseuri nedegradabile, toxice, radioactive, hidrocarburi, precum
si ale altor substante nocive, daunatoare sau periculoase pentru sanatatea
oamenilor ori pentru flora si fauna marii, care au produs sau risca sa produca,
prin poluare, riscuri si daune importante tarmului romanesc ori intereselor statului
roman sau oricaror resurse din apele sale maritime interioare, marea sa
teritoriala sau din zona sa economica exclusiva, organele romane competente
sunt in drept sa intenteze o actiune judiciara in legatura cu aceasta
incalcare, in conformitate cu legislatia romana, si sa ordone, sub rezerva
normelor dreptului international si daca elementele de proba o justifica,
retinerea navei.
Art. 46
Daca o nava straina folosita in scopuri comerciale se afla intr-un port
romanesc sau la o instalatie terminala in larg, organele competente romane pot
initia procedurile legale in legatura cu orice incalcare facuta de aceasta
nava, iar daca nava se afla in apele maritime interioare, in marea teritoriala,
in zona contigua sau in zona economica exclusiva a Romaniei, poate fi urmarita
si retinuta in conformitate cu prevederile art. 29, 35 si 36.
Art. 47
(1) In sensul prezentei legi:
1. prin poluarea mediului marin se intelege introducerea de catre orice
persoana fizica sau juridica, direct ori indirect, de substante sau energie in
mediul marin, cand aceasta are sau poate avea efecte vatamatoare, cum ar fi
daune aduse resurselor biologice, faunei si florei marine, riscuri pentru
sanatatea omului, piedici pentru activitatile marine, inclusiv pescuitului si
celorlalte utilizari legitime ale marii, alterarea calitatii apei marii din
punct de vedere al intrebuintarii acesteia si degradarea valorilor sale de
agrement;
2. prin scufundare se intelege:
a) orice evacuare deliberata de deseuri sau de alte materii de pe nave,
aeronave, platforme sau alte lucrari plasate pe mare;
b) orice sabordare pe mare a unor nave, aeronave, platforme sau alte
lucrari.
(2) Termenul scufundare, in sensul alin. (1) pct. 2, nu vizeaza:
a) evacuarea de deseuri sau de alte materii provenind direct sau indirect
din exploatarea normala a navelor, aeronavelor, platformelor ori a altor
lucrari plasate pe mare, precum si de la echipamentul acestora, cu exceptia
deseurilor sau a altor materii transportate de nave ori transbordate pe nave,
aeronave, platforme ori alte lucrari plasate pe mare, care sunt folosite pentru
eliminarea acestor materii sau provenite din tratarea unor asemenea deseuri ori
a altor materii la bordul acestor nave, aeronave, platforme sau lucrari;
b) depozitarea unor materii in alt scop decat simpla lor eliminare, sub
rezerva ca aceasta depozitare sa nu contravina scopurilor prezentei legi.
Art. 48
(1) In cazul in care in apele maritime interioare, in marea teritoriala sau
in zona economica exclusiva a Romaniei are loc o coliziune de nave, o esuare
sau o alta avarie maritima, iar actiunile legate de un asemenea eveniment pot
avea consecinte daunatoare pentru mediul si fauna marina, precum si pentru
apele maritime interioare, marea teritoriala, zona economica exclusiva sau
pentru tarmul romanesc, organele romane competente sunt in drept sa adopte
masurile necesare, corespunzator cu paguba efectiva sau cu amenintarea pe care
o reprezinta, in scopul apararii impotriva poluarii sau amenintarii cu poluarea,
si sa asigure respectarea acestor masuri dincolo de limitele marii teritoriale.
(2) Scufundarea de deseuri in marea teritoriala, zona economica exclusiva a
Romaniei sau pe platoul continental al Romaniei, astfel cum este acesta definit
la art. 76 din Conventia Natiunilor Unite asupra dreptului marii, nu poate avea
loc fara acordul prealabil expres al organelor romane competente; acestea au
dreptul sa autorizeze, sa reglementeze si sa controleze aceasta scufundare,
dupa ce au examinat in modul cuvenit problema impreuna cu celelalte state
pentru care aceasta scufundare poate, datorita situatiei lor geografice, sa
cauzeze, prin poluare, prejudicii acestora si mediului lor inconjurator.
CAP. 8
Sanctiuni
Art. 49
(1) Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in
astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale,
infractiuni:
a) incalcarea interdictiei prevazute la art. 19;
b) incalcarea interdictiei prevazute la art. 44, precum si aducerea ilegala
in tara, in scopul deversarii, aruncarii sau scufundarii in apele maritime
interioare, in marea teritoriala sau in zona economica exclusiva a Romaniei sau
al degajarii in atmosfera de deasupra acestora, de pe nave sau de pe alte
instalatii plutitoare sau fixe, de pe aparate de zbor ori vehicule
submersibile, de substante ori deseuri nedegradabile, toxice, radioactive,
hidrocarburi sau alte substante nocive, daunatoare sau periculoase pentru
sanatatea oamenilor ori pentru flora si fauna marii, sau de alte reziduuri ori
materiale care pot sa produca pagube tarmului romanesc ori sa creeze obstacole
in calea utilizarii legitime a marii, inclusiv in scopuri turistice;
c) pescuitul industrial sau alta activitate de explorare si exploatare
ilegala a resurselor naturale si biologice ale apelor maritime interioare, ale
marii teritoriale sau ale zonei economice exclusive a Romaniei, inclusiv ale
fundului marii si ale subsolului din aceste zone;
d) sabordarea unei nave in apele maritime interioare, in marea teritoriala
ori esuarea ei la tarm;
e) intrarea in porturile romanesti, fara aprobarea organelor romane
competente, a navelor cu propulsie nucleara;
f) neprezentarea documentelor prevazute de acordurile internationale pentru
navele care transporta substante radioactive sau toxice ori alte substante
periculoase, precum si neluarea masurilor de precautie prevazute de aceste
acorduri;
g) efectuarea, fara autorizarea organelor romane competente sau cu
incalcarea conditiilor stabilite in autorizatie, a unor activitati de cercetare
stiintifica, de prospectiuni sau a altor activitati in apele maritime
interioare, in marea teritoriala sau in zona economica exclusiva a Romaniei;
h) imbarcarea sau debarcarea de persoane ori marfuri in afara porturilor
sau a locurilor unde aceste operatiuni sunt autorizate;
i) patrunderea neautorizata a unei nave intr-un port declarat inchis sau
intr-o zona a marii teritoriale in care trecerea inofensiva a fost suspendata
temporar;
j) incalcarea restrictiilor prevazute la art. 23;
k) incalcarea interdictiilor prevazute la art. 18 lit. e), f) si k);
l) nerespectarea regulilor stabilite de organele romane competente cu
privire la securitatea navigatiei si la protectia instalatiilor, a altor
echipamente, a cablurilor de telecomunicatii si a conductelor submarine, in
apele maritime interioare, in marea teritoriala sau in zona economica exclusiva
a Romaniei;
m) crearea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari in
zona economica exclusiva a Romaniei;
n) nerespectarea avizelor pentru navigatori si a semnalizarilor privind
instalarea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari in zona
economica exclusiva a Romaniei;
o) neasigurarea instalatiilor si a altor echipamente cu mijloace permanente
de avertizare a prezentei lor, incalcarea normelor de mentinere a acestor
mijloace in stare buna de functionare si de lichidare a instalatiilor si
echipamentelor a caror folosire a fost definitiv interzisa in zona economica
exclusiva a Romaniei.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) - h) se sanctioneaza cu
amenda de la 80.000.000 lei la 400.000.000 lei, iar cele prevazute la alin. (1)
lit. i) - o), cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei, sanctiunile
fiind aplicabile la locul constatarii faptelor contraventionale.
Art. 50
(1) Daca faptele prevazute la art. 49 alin. (1) lit. a) - g) au cauzat
pagube importante sau au produs alte consecinte grave ori au fost savarsite in
mod repetat, sanctiunea este amenda de la 200.000.000 lei la 400.000.000 lei.
(2) Pentru faptele prevazute la art. 49 alin. (1) lit. b) si c) sanctiunea
poate fi, in functie de gravitatea consecintelor si de intinderea pagubelor,
amenda de la 400.000.000 lei la 1.500.000.000 lei.
(3) In situatii deosebit de grave, organele romane competente pot dispune,
ca masuri complementare, confiscarea navei, a instalatiilor, a uneltelor de
pescuit, a aparaturii si a altor obiecte de la contravenient, folosite la
savarsirea contraventiei.
(4) Bunurile dobandite prin savarsirea contraventiei se confisca.
(5) Sanctiunile se aplica si persoanelor juridice.
Art. 51
Nu constituie contraventie faptele prevazute la art. 49 alin. (1) lit. d),
h), i) si j), daca au fost savarsite in scopul garantarii securitatii navei ori
a navigatiei sau al salvarii de vieti omenesti ori in scopul evitarii unor
avarii la nava sau la incarcatura.
Art. 52
(1) Contraventiile se constata si sanctiunile se aplica, in conformitate cu
reglementarile in vigoare, de personalul cu sarcini de supraveghere si control
al navigatiei din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, de personalul special imputernicit de ministrul apararii nationale,
ministrul de interne, ministrul apelor si protectiei mediului, ministrul
agriculturii, alimentatiei si padurilor si de ministrul sanatatii si familiei,
precum si de alte persoane special imputernicite prin lege.
(2) Impotriva procesului-verbal de contraventie se poate face plangere, in
termen de 15 zile de la data comunicarii, la Sectia maritima si fluviala a
Judecatoriei Constanta.
Art. 53
Aplicarea amenzilor pentru contraventii nu scuteste contravenientul de
obligatia de despagubire pentru daunele pricinuite pe uscat, in apele maritime
interioare, in marea teritoriala si in zona economica exclusiva ale Romaniei,
in conformitate cu legislatia romana.
Art. 54
Amenzile aplicate persoanelor fizice sau juridice straine se platesc in
valuta convertibila, prin transformarea amenzilor din lei in valuta la cursul
de schimb oficial din momentul savarsirii contraventiei.
Art. 55
Contraventiilor prevazute la art. 49 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001*) privind regimul juridic al contraventiilor,
cu exceptia art. 28 si 29.
------------
*) Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, si a fost aprobata si modificata
prin Legea nr. 180/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 268 din 22 aprilie 2002.
Art. 56
(1) In cazul comiterii unor fapte pentru care legea romana prevede
arestarea comandantului navei straine sau retinerea acesteia, organele romane
competente vor instiinta imediat oficiul consular sau misiunea diplomatica ale
statului de pavilion despre masurile luate.
(2) Nava retinuta si echipajul sau vor fi eliberate de indata ce a fost
depusa o cautiune corespunzatoare, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Cautiunea va fi stabilita in lei si se va plati in valuta convertibila, prin
transformarea sumei din lei in valuta la cursul de schimb oficial de la data
savarsirii contraventiei.
Art. 57
Organele Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului de Interne vor
asigura aplicarea prevederilor art. 30 - 32 si ale art. 35 si vor acorda
sprijin altor organe de stat competente la aplicarea unor masuri de
constrangere impotriva navelor straine in marea teritoriala si in zona
economica exclusiva ale Romaniei, in baza prevederilor prezentei legi.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 58
Termenul mare teritoriala, astfel cum este definit la art. 2, inlocuieste
termenul ape teritoriale folosit in dispozitiile legale anterioare prezentei
legi.
Art. 59
Prezenta lege intra in vigoare dupa 90 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 60
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul nr. 39/1956
pentru reglementarea regimului apelor teritoriale, publicat in Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 3 din 28 ianuarie 1956, precum si orice alte dispozitii
contrare.
NOTA:
Reproducem mai jos art. II din Legea nr. 36/2002:
"Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul Consiliului
de Stat nr. 142/1986 privind instituirea zonei economice exclusive a Republicii
Socialiste Romania in Marea Neagra, publicat in Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 25 din 26 aprilie 1986."
ANEXA 1
COORDONATELE GEOGRAFICE
ale punctelor intre care sunt trasate liniile de baza drepte, de la care este
masurata latimea spatiilor maritime ale Romaniei
________________________________________________________________________
| | | Coordonatele geografice ale punctelor |
| Segmentul | Punctele |_________________________________________________|
| | | Latitudine (phi) | Longitudine (lambda)|
|___________|__________|_______________________|_________________________|
| | 1 | 45 grade 10'51" | 29 grade
45'56" |
| A |__________|_______________________|_________________________|
| | 2 | 45 grade 08'42" | 29 grade
46'20" |
|___________|__________|_______________________|_________________________|
| | 2 | Ca la segmentul A |
| B |__________|_______________________|_________________________|
| | 3 | 44 grade 50'28" | 29 grade
36'52" |
|___________|__________|_______________________|_________________________|
| | 3 | |
| C | 4 | Linia celui mai mare reflux |
|___________|__________|_________________________________________________|
| | 4 | 44 grade 46'52" | 29 grade
31'48" |
| D |__________|_______________________|_________________________|
| | 5 | 44 grade 43'38" | 29 grade
03'10" |
|___________|__________|_______________________|_________________________|
| | 5 | Ca la segmentul D |
| E |__________|_________________________________________________|
| | 6 | 44 grade 31'26" | 28 grade
52'26" |
|___________|__________|_______________________|_________________________|
| | 6 | Ca la segmentul E |
| F |__________|_________________________________________________|
| | 7 | 44 grade 07'15" | 28 grade
41'50" |
|___________|__________|_______________________|_________________________|
| | 7 | Ca la segmentul F |
| G |__________|_________________________________________________|
| | 8 | 43 grade 59'14" | 28 grade
40'09" |
|___________|__________|_______________________|_________________________|
| | 8 | Ca la segmentul G |
| H |__________|_________________________________________________|
| | 9 | 43 grade 44'20" | 28 grade
34'51" |
|___________|__________|_______________________|_________________________|