
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 9 alin. (4) din Legea organizării şi funcţionării statisticii oficiale în România nr. 226/2009, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.ARTICOL UNIC Se aprobă Programul statistic naţional multianual 2018-2020, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU MIHAI TUDOSE Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Roxana-Cezarina Bănică Preşedintele Institutului Naţional de Statistică, Tudorel Andrei Ministrul finanţelor publice, Ionuţ Mişa Ministrul afacerilor externe, Teodor-Viorel Meleşcanu Ministrul delegat pentru afaceri europene, Victor Negrescu ANEXĂProgramul statistic naţional multianual 2018-2020 1. Introducere Programul statistic naţional multianual (PSNM) pentru perioada 2015-2017 a fost elaborat în concordanţă cu Viziunea Sistemului statistic european orizont 2020 şi cu Programul statistic european pentru perioada 2013-2017. Programul 2015-2017 a reprezentat în mod special prima etapă a Strategiei de dezvoltare a Sistemului statistic naţional şi a statisticii oficiale a României în perioada 2015-2020, ţinând seama totodată de seria de documente strategice operaţionale şi speciale apărute în context naţional. Programul a detaliat acţiunile necesare realizării obiectivului specific din Strategia de dezvoltare a Sistemului statistic naţional şi a statisticii oficiale a României în perioada 2015-2020 „Dezvoltarea produselor şi serviciilor statistice" care au avut efecte asupra structurii, completitudinii şi calităţii lucrărilor preluate în programele anuale. Prin activităţile desfăşurate, Institutul Naţional de Statistică (INS), în calitatea lui de coordonator al Sistemului statistic naţional (SSN), a urmărit să asigure dezvoltarea unor mecanisme şi instrumente adaptate desfăşurării activităţilor statistice în funcţie de priorităţi, să consolideze structura şi funcţionalitatea Sistemului statistic naţional şi să îmbunătăţească capacitatea sa de a răspunde nevoilor de date şi informaţii statistice ale utilizatorilor. În stabilirea priorităţilor programului statistic pentru perioada 2015-2017 au fost luate în calcul şi o serie de aspecte transversale care au o importanţă strategică pentru evoluţia statisticilor oficiale, precum: modul în care obiectivele strategice contribuie la integrarea europeană; cooperarea cu utilizatorii şi producătorii de date statistice; adaptabilitatea proceselor statistice la cerinţele Sistemului statistic naţional şi adecvarea instrumentelor metodologice. INS a ţinut seama şi de raportul cost-eficienţă al statisticilor produse, asigurând o concepţie coerentă şi raţională a priorităţilor statistice, în scopul utilizării optime a resurselor disponibile şi reducerii sarcinii de răspuns a respondenţilor. În scopul definirii obiectivelor şi măsurilor necesare implementării Strategiei de dezvoltare a Sistemului statistic naţional şi a statisticii oficiale a României în perioada 2015-2020 este necesară elaborarea celui de al doilea program multianual, care să acopere perioada rămasă, şi anume perioada 2018-2020. 2. Evaluarea Programului statistic naţional multianual 2015-2017 Evaluarea realizărilor obţinute în perioada 2015-2017, pe de o parte, şi a dificultăţilor, disfuncţionalităţilor şi eventualelor rămâneri în urmă, pe de altă parte, constituie elemente importante pentru definirea obiectivelor, priorităţilor şi sarcinilor efective pentru cea de a doua parte a elementelor strategice cuprinse în programul multianual pentru perioada rămasă, respectiv 2018-2020. Acţiunile realizate în cadrul Programului statistic naţional multianual 2015-2017 au fost astfel orientate încât să conducă la implementarea noilor regulamente europene în statistica românească, în vederea adaptării Sistemului statistic naţional la cel european, la îmbunătăţirea cadrului, a mecanismelor şi instrumentelor de cooperare în cadrul Sistemului statistic naţional, crearea de sisteme integrate de preluare, producere şi diseminare a datelor, reproiectarea sistemelor informaţionale în vederea îmbunătăţirii calităţii statisticilor produse şi asigurării surselor primare de date necesare producerii statisticilor europene, pentru ceea ce reprezintă contribuţia României la UE. Trebuie menţionat, ca o sinteză a realizărilor, faptul că România a reuşit, din punct de vedere statistic, să menţină ritmul desfăşurării lucrărilor şi activităţilor Programului statistic european. De menţionat este faptul că INS a identificat şi pus în practică noi căi de atragere în SSN, cu mai multă eficienţă şi intensitate, participarea altor producători de date statistice, creând astfel premisele necesare unei evoluţii pozitive în partea a doua de derulare a obiectivelor şi priorităţilor strategiei. În această abordare, în prim plan a stat de asemenea şi racordarea sistemului statistic în integralitatea lui la imperativele impuse de problematica societăţii româneşti, asigurând satisfacerea cerinţelor utilizatorilor interni şi externi. Momentul elaborării programului coincide în mod fericit cu lansarea pentru perioada următoare a programului guvernamental care include transformări semnificative şi abordări de concepte, proiecte şi obiective de factură majoră, ceea ce implică INS prin scopul şi rolul pe care îl are, adaptarea metodelor şi tehnicilor utilizate la specificitatea sub aspect politic a noilor elemente strategice. Este edificator să se precizeze în acest sens faptul că SSN a fost supus evaluării exerciţiului de peer review, a fost apreciat pozitiv din punctul de vedere al modului în care a reuşit să se adapteze comandamentelor SSE, regulamentelor, normelor şi standardelor europene. În urma acestui exerciţiu au fost programate acţiunile necesare realizării recomandărilor făcute de echipa de experţi cu acest prilej, primele rezultate identificate în cadrul peer review fiind deja, în marea lor majoritate, implementate. În consens cu complexitatea recomandărilor din peer review şi, în general, cu întregul ansamblu de măsuri, acţiuni, priorităţi şi procese subsumate strategiei naţionale în domeniul statistic, o serie de proiecte fie se regăsesc în continuare şi în PSNM 2018-2020, fie se referă cu precădere la acest segment al strategiei; activităţile care se continuă în actuala perioadă de programare, precum şi acele activităţi care au o perioadă mai mare de programare şi de realizare, fiind de natura obiectivelor de lungă durată, nu au putut fi implementate în totalitate în perioada anterioară, ca urmare a unor motive obiective. Dintre acestea am pune în evidenţă în mod special faptul că, urmare a necesităţii de evaluare aprofundată a condiţiilor specifice şi de implicare în procesul statistic a unor noi actori din zona autorităţilor publice centrale, perfecţionarea cadrului legal prin adecvarea acestuia la Regulamentul (UE) nr. 759/2015 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2015 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 223/2009 privind statisticile europene a fost reţinută pentru etapa actuală a programului 2018-2020. De asemenea, programul urmează să se concentreze într-o măsură sporită şi cu o mai mare aplecare şi intensitate asupra problemelor rezultate din Viziunea 2020, precum şi din alte documente strategice ale UE. În mod deosebit se au în vedere strategia dezvoltării durabile până la orizontul 2030 şi activităţile de modernizare a statisticii cu elemente specifice în sfera procesului de colectare a datelor, dar şi a prelucrării şi difuzării rezultatelor statistice. În procesul colectării datelor au fost deja demarate în prima etapă acţiuni vizând soluţii specifice, însemnând utilizarea de noi metode de colectare, în afara celor tradiţionale, rezolvarea sub aspectul cadrului legal al facilităţilor şi posibilităţilor tehnice de implementare şi altele. Se menţin încă dificultăţi în clarificarea oportunităţilor şi posibilităţilor concrete sub aspect tehnic de abordare a unor soluţii preconizate în Viziunea 2020 şi, practic, în multe dintre documentele UE, respectiv desfăşurarea unor procese de colectare de date folosind soluţiile BIG Data. De altfel, fenomenele de nonrăspuns din partea unităţilor furnizoare de date primare în procesul de colectare şi al accesării surselor de date administrative rămân în continuare ca unele dintre cele mai problematice dintre aspectele cu care se confruntă SSN. În special, în ultima perioadă, au apărut dificultăţi majore legate de starea actuală a infrastructurii IT a INS, respectiv a reţelei de curenţi slabi. Prin eforturile conducerii INS, în prezent şi în perspectiva imediat următoare a etapei de programare 2018-2020, au fost identificate fondurile necesare surmontării acestei problematici, în cadrul căreia vor fi declanşate demersurile de rigoare. Corolarul activităţilor statistice constând în diseminarea prin căile specifice a informaţiei statistice a fost de asemenea abordat în cadrul perioadei anterioare şi s-au adoptat soluţii adecvate de multiplicare a canalelor de diseminare şi mai ales de diversificare şi concentrare pe tematica la zi a diseminării informaţiei. Una dintre problemele de primă prioritate ce se detaşează prin anvengură, dificultate şi complexitate încă de la începutul perioadei subsumate programului multianual rezultă din abordarea şi soluţionarea problemelor legate de realizarea celor două recensăminte, respectiv RPL şi RGA, runda 2020/2021. Această problemă este cu atât mai dificilă cu cât, dincolo de identificarea şi eliminarea problemelor ivite în runda anterioară a recensămintelor, a apărut cu acuitate necesitatea iniţierii de noi căi, mijloace şi tehnici de abordare în organizarea şi derularea recensămintelor. Se are în vedere demararea, într-o perioadă imediat următoare, a elaborării cadrului legal şi a programelor de desfăşurare a lucrărilor, convenirea soluţiilor organizatorice la nivel central prin implicarea responsabilă a autorităţilor publice cu sarcini în domeniu şi lansarea soluţiilor tehnice la nivel local pentru surmontarea unor stări de lucru cu caracter obiectiv sau subiectiv. Este cazul, de exemplu, a unei fluctuaţii masive a populaţiei, în care fenomenul migraţiei se cere a fi stăpânit cu mai multe soluţii în profunzime, care să garanteze posibilităţi de valorificare a rezultatelor, bazate pe capacitatea de a fi credibile şi utilizabile pentru diverse scopuri. Nu în ultimul rând, se cuvine a fi relevat faptul că în contextul general al marcării la sfârşitul anului 2018, respectiv 1 decembrie 2018, a unui secol de la crearea României Mari, INS s-a înscris în rândul instituţiilor, organizaţiilor şi centrelor care s-au angajat în a marca acest eveniment prin lucrări de o semnificaţie deosebită pe care să le pună la dispoziţia societăţii româneşti de astăzi şi a celei de mâine. Ne referim în special la redactarea şi editarea a două publicaţii „România - un secol de istorie - date statistice" şi „Statistica oficială - oglinda istoriei României de-a lungul unui secol". 3. Obiectivele strategice ale perioadei 2018-2020 Obiectivul strategiei pentru perioada 2015-2020 este definit astfel încât să satisfacă, într-o măsură cât mai largă, necesităţile de date şi informaţii ale tuturor categoriilor de utilizatori de date statistice, să continue îmbunătăţirea calităţii proceselor şi produselor statistice prin alinierea completă la Codul de practici al statisticilor europene şi să implementeze managementul calităţii totale în statistică, având ca document-suport „Viziunea Sistemului statistic european până la orizontul anului 2020". Obiectivul general al PSNM 2018-2020 constă în asigurarea continuităţii măsurilor şi acţiunilor elaborate în prima parte a Strategiei din cadrul Programului 2015-2017, identificarea şi abordarea de proiecte noi în consens cu obiectivele strategice ale Viziunii 2020, ale summitului ONU consacrat dezvoltării durabile până la orizontul 2030 şi ale orientărilor Strategiei naţionale pentru dezvoltarea durabilă a României Orizonturi 2013-2020-2030, precum şi a proiectelor şi dezvoltărilor impuse de programul Guvernului României pentru perioada 2016-2020. Una dintre provocările majore ale programului 2018-2020 constă în demararea şi finalizarea acţiunilor în plan statistic legate de preluarea de către România, începând cu luna iunie 2019, a preşedinţiei Uniunii Europene pentru o perioadă de 6 luni. În acest sens, statistica românească este pusă în situaţia de a face faţă, pe de o parte, solicitărilor de date statistice pe care le implică obligaţiile României ca preşedinte în exerciţiu al UE şi, pe de altă parte, de pregătire şi exercitare a rolului ce îi revine în mod direct de a conduce lucrările UE în domeniul statistic în cadrul Consiliului Europei. Obiective specifice 1. Consolidarea şi actualizarea cadrului legal de funcţionare a SSN în ansamblu şi al INS în special; 2. Modernizarea şi eficientizarea SSN, adaptarea mecanismelor şi procedurilor realizate în plan naţional la cerinţele curente şi de perspectivă ale SSE; 3. Extinderea utilizării surselor de date administrative în procesul statistic; 4. Eficientizarea procesului de colectare, prelucrare şi diseminare a datelor statistice în concordanţă cu elementele esenţiale vizând reducerea sarcinii de răspuns a furnizorilor de date primare prin înlocuirea cu procedee moderne de valorificare a potenţialului existent în sursele de date şi registrele administrative; 5. Îmbunătăţirea în continuare a calităţii produselor statistice; 6. Pregătirea în concordanţă cu măsurile şi acţiunile inovatoare prevăzute în programele de lucru ale rundei 2020/2021 a RPL şi RGA; 7. Crearea condiţiilor de dezvoltare a resurselor umane, în special în privinţa calităţii resurselor, a capabilităţii şi capacităţii acestora de a face faţă noilor provocări ale programului multianual; 8. Atragerea în sistemul statistic, într-o filozofie cu aplicaţie practică, a resurselor existente în structurile altor producători de statistici oficiale; 9. Crearea şi perfecţionarea de resurse informatice noi, modernizate, care să satisfacă cerinţele generale ale modernizării procesului statistic. 4. Organizare, resurse financiare şi umane Programele statistice anuale şi multianuale sunt implementate prin efortul conjugat al INS şi al instituţiilor publice cu responsabilităţi în domeniul statisticii oficiale, în mod deosebit al altor producători de statistici oficiale. Pentru punerea în practică a programelor statistice anuale şi multianuale sunt necesare resurse umane, materiale şi financiare importante. Utilizarea lor eficientă trebuie să asigure funcţionarea neîntreruptă a întregului SSN şi implementarea proiectelor de dezvoltare care privesc infrastructura statistică, metodologiile statistice şi noile tehnologii informaţionale. Prin exerciţiile de programare anuală şi multianuală se are în vedere stabilirea priorităţilor informaţionale, în conjuncţie cu programele statistice ale Comunităţilor Europene şi cu cerinţele utilizatorilor interni şi externi, astfel încât alocarea resurselor necesare, deseori restrictive, să contribuie la maximizarea rezultatelor aşteptate. Specificitatea programului multianual, sub aspectul resurselor financiare, materiale şi umane, este puternic determinată de lucrările pregătitoare ale celor două cercetări statistice de amploare naţională, Recensământul populaţiei şi locuinţelor 2021 şi Recensământul general agricol 2020. Resursele necesare celor două acţiuni se vor stabili şi vor fi puse în valoare prin programe special elaborate ce vor fi supuse analizării şi aprobării conform normelor în vigoare. De asemenea, în conformitate cu Strategia de dezvoltare a Sistemului statistic naţional şi a statisticii oficiale a României în perioada 2015-2020 şi cu necesităţile stringente apărute încă de la începutul implementării Strategiei vor fi necesare fonduri speciale pentru asigurarea suportului informatic, a infrastructurii necesare menţinerii la cote crescute a sistemului, precum şi a noilor cerinţe de modernizare a statisticii româneşti. Resursele umane necesare realizării activităţilor din sfera statisticii oficiale constituie una dintre cele mai sensibile probleme care, în lipsa unor măsuri proactive, poate afecta pe termen mediu şi lung dezvoltarea Sistemului statistic naţional. Lipsa resurselor umane se resimte cel mai acut în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice cu responsabilităţi specifice statisticii oficiale. Problema-cheie în această privinţă este, poate, nu atât lipsa resurselor propriu-zise, cât organizarea internă în instituţiile respective, astfel încât segmentul statistic să fie relevat şi asigurat corespunzător cu cadre de înaltă calificare în măsură să răspundă cerinţelor de calitate a informaţiilor, atât pentru scopurile interne de gestionare a activităţilor, cât şi pentru Sistemul statistic naţional, în ansamblu. Crearea compartimentelor de statistică în ministere şi alte autorităţi publice trebuie să fie susţinută prin programele de recrutare, selecţie şi dezvoltare a personalului, scop în care este necesară amplificarea rolului INS de creare a competenţelor necesare. 5. Dezvoltarea produselor şi serviciilor statistice Pentru îndeplinirea obiectivului strategic de satisfacere întro mai mare măsură a cerinţelor informaţionale ale utilizatorilor, Institutul Naţional de Statistică, alături de ceilalţi producători de statistici oficiale, are rolul de a asigura realizarea de produse şi servicii statistice pe domenii specifice a căror continuitate în producerea de rezultate este esenţială pentru alimentarea fondului naţional de date statistice şi pentru difuzarea informaţiilor şi datelor statistice programelor de diseminare. Operaţionalizarea şi detalierea activităţilor Programului statistic naţional multianual se realizează prin programele statistice naţionale anuale. În consecinţă, îndeplinirea acestui obiectiv specific presupune definirea şi punerea în aplicare a unor direcţii de acţiune pe ansamblu şi pe domenii statistice, prezentate în cele ce urmează. 5.1. Acţiuni transversale de funcţionare, operaţionalizare la cote superioare a SSN a)Îmbunătăţirea şi modernizarea detaliată a sistemului statistic; b)Utilizarea surselor administrative; c)Modernizarea sistemului de colectare a informaţiilor primare; d)Eficientizarea sistemului de procesare informatică; e)Perfecţionarea şi ridicarea la cote superioare a mijloacelor şi căilor de difuzare a informaţiei statistice; f)Adoptarea şi implementarea standardului SIMS până la sfârşitul perioadei de programare (2020) şi crearea bazei de metadate statistice de referinţă şi metadate referitoare la calitate.5.2. Conturi naţionale; indicatori macroeconomici Obiectiv: Furnizarea unor indicatori macroeconomici şi sociali esenţiali şi a principalilor indicatori economici europeni sub forma unui set coerent de indicatori care să răspundă cerinţelor în materie de date statistice la nivel naţional şi european pentru a face faţă evoluţiei nevoilor utilizatorilor interni şi externi Acţiuni, termene, rezultate
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Implementarea integrală a SEC 2010 |
2020 |
Aplicarea integrală a SEC 2010 având în vedere expirarea progresivă a derogărilor, ceea ce va duce la îmbunătăţirea indicatorilor |
Impactul globalizării asupra indicatorilor macroeconomici |
2020 |
Elaborarea metodelor de calcul al indicatorilor macroeconomici în contextul globalizării |
Responsabil: Direcţia conturi naţionale 5.3. Statistica preţurilor Obiectiv: Dezvoltarea şi modernizarea sistemului statistic de preţuri care să răspundă cerinţelor de calitate şi setului de indicatori stabiliţi la nivel european Producerea, în condiţii de calitate superioară şi la termen, a indicatorilor din domeniul preţurilor la consumator, producţiei industriale, serviciilor, locuinţelor, produselor şi inputurilor agricole, utilizând metodologii solide şi conforme cu standardele internaţionale şi furnizarea acestor indicatori factorilor de decizie şi publicului larg. Coordonarea la nivel naţional a activităţilor stabilite în cadrul Programului european de comparare, principalul furnizor al indicatorilor privind paritatea puterii de cumpărare şi nivelul de convergenţă a preţurilor la nivel european. Acţiuni, termene, rezultate
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Implementarea standardelor şi metodelor prevăzute de metodologiile elaborate şi adoptate la nivel internaţional |
permanent |
a) Creşterea calităţii şi asigurarea comparabilităţii indicatorilor elaboraţi în domeniul statisticii preţurilor; b) Furnizarea la timp a indicatorilor privind statistica preţurilor către factorii de decizie interni şi internaţionali şi publicului larg |
Adoptarea standardelor internaţionale privind elaborarea datelor şi metadatelor statistice din domeniul preţurilor |
permanent |
Date şi metadate statistice armonizate cu standardele internaţionale |
Responsabil: Direcţia de statistica preţurilor 5.4. Statistici privind populaţia, demografia şi migraţia internaţională Obiectiv: Consolidarea sistemului de statistici privind populaţia, mişcarea naturală şi migraţia; asigurarea colectării şi prelucrării informaţiilor preluate de la instituţiile care gestionează sursele administrative de date privind evidenţa populaţiei şi evenimentele demografice Acţiuni, termene, rezultate
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Definitivarea convenţiilor de colaborare care prevăd programul concret de acţiuni organizatorice privind implicarea şi delimitarea obiectivelor, rolului şi sarcinilor instituţiilor implicate în alimentarea cu date din surse administrative a bazei de date statistice la nivel de înregistrare individuală StatPop |
2018-2019 |
Metode şi fluxuri de lucru stabilite şi exploatare de date din sursele administrative iniţiate în vederea producerii statisticilor de mobilitate socială a populaţiei (din ocupare în şomaj sau în inactivitate, intrările în ocupare etc.). |
Implementarea convenţiilor de colaborare care permit accesul INS la înregistrările individuale (pe bază de identificator unic) disponibile în sursele administrative gestionate de instituţiile publice din administraţia centrală şi locală |
2018 |
Schema/Arhitectura bazei de date StatPop (la nivel de înregistrare individuală intercorelată prin identificator unic) |
Pregătirea cadrului legislativ, administrativ şi organizaţional al recensământului populaţiei şi locuinţelor din România pentru runda 2020/2021 (RPL 2021), prin: a) definirea obiectivelor viitorului recensământ şi a rolului său în sistemul statisticii demografice din România; |
2019 |
Cadru legislativ, administrativ şi organizaţional (inclusiv buget estimat) ca activităţi componente pentru pregătirea recensământului populaţiei şi locuinţelor din România pentru runda 2020/2021 |
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
b) stabilirea tipului de recensământ (mixt, bazat exclusiv sau parţial pe surse administrative etc.), a metodelor de colectare şi a modului de organizare; c) definirea instituţiilor cu responsabilităţi în pregătirea, organizarea şi desfăşurarea recensământului; d) elaborarea proiectului de lege privind recensământul populaţiei şi al locuinţelor; e) elaborarea proiectului de buget; f) identificarea gradului în care anumite „instrumente" necesare recensământului sunt pregătite a fi utilizate în scop statistic înainte şi în timpul colectării datelor: conţinutul surselor administrative, existenţa registrului naţional al clădirilor şi a nomenclatorului unic de străzi, planurile cadastrale pentru mediul urban şi rural etc. |
|
|
Pregătirea instrumentarului şi a infrastructurii necesare pentru desfăşurarea rundei 2020/2021 de recensăminte în România |
2020 |
Instrumentar definitivat pentru runda 2020/2021 de recensăminte ale populaţiei şi locuinţelor în România |
Promovarea parteneriatului cu instituţiile care gestionează surse administrative privind populaţia, clădirile, locuinţele, în vederea pregătirii accesului INS la informaţiile necesare RPL 2021 şi stabilirea responsabilităţilor acestor instituţii în pregătirea şi implementarea viitorului recensământ al populaţiei şi locuinţelor |
2019-2020 |
Pregătirea rundei 2020/2021 de recensăminte ale populaţiei şi locuinţelor în România |
Investigarea unor metode de eficientizare a preluării şi prelucrării buletinelor statistice privind fenomenele demografice |
2018 |
a) Reducerea gradului de încărcare a personalului din DRS/DJS-uri; b) Creşterea calităţii statisticilor demografice. |
Responsabil: Direcţia generală de demografie şi statistică socială 5.5. Statistica pieţei muncii Obiectiv: Determinarea şi diseminarea indicatorilor privind ocuparea forţei de muncă pentru a monitoriza punerea în aplicare a Strategiei Europa 2020 Acţiuni, termene, rezultate
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Organizarea şi participarea activă la dezvoltarea SSN în domeniul statisticii forţei de muncă, astfel încât să corespundă noilor cerinţe reglementate la nivel european şi apărute pe plan naţional |
2019 (Termenele depind de programul de lucru al Eurostat.) |
Seturi de indicatori în domeniul statisticii forţei de muncă actualizaţi şi armonizaţi la nivel european şi naţional |
Adaptarea statisticii sociale româneşti cu respectarea obiectivelor din strategia de modernizare a statisticii sociale la nivel european şi cu noile direcţii de acţiune în acest domeniu |
2019 (Termenele depind de programul de lucru al Eurostat.) |
Sistem statistic revizuit pentru domeniul pieţei muncii sub aspectul instrumentarului, metodelor de colectare şi metodologiilor reproiectate pentru cercetările statistice în domeniu |
Analiza şi preluarea datelor din surse administrative în scopul producerii de indicatori din domeniul statisticii pieţei muncii |
2020 |
Reducerea sarcinii de răspuns din partea agenţilor economici pentru producerea de indicatori statistici în domeniul statisticilor privind salariile |
Implementarea metodelor moderne de culegere a datelor prin cercetările statistice adresate gospodăriilor populaţiei (CAPI/CAWI) |
în funcţie de disponibilitatea resurselor financiare |
Îmbunătăţirea calităţii datelor şi reducerea timpului de prelucrare şi diseminare a informaţiilor |
Responsabil: Direcţia generală de demografie şi statistică socială 5.6. Statistica educaţiei şi a sănătăţii Obiectiv: Alinierea statisticilor în domeniile educaţiei şi sănătăţii la noile schimbări europene de ordin metodologic; definirea rolului şi responsabilităţilor INS şi a autorităţilor din domeniile vizate în procesul de elaborare a datelor statistice; fluidizarea fluxului de colectare a datelor privind statisticile de educaţie şi sănătate Acţiuni, termene, rezultate
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Cooperarea cu deţinătorii de date din surse administrative pentru creşterea calităţii datelor, în vederea integrării acestora în sistemul statistic naţional |
2018-2019 |
a) statistici armonizate cu reglementările europene bazate pe seturi de date administrative; b) reducerea sarcinii de răspuns a furnizorilor de date; c) eliminarea dublei colectări a datelor (INS şi MEN) pentru o parte dintre indicatorii din domeniul educaţiei. |
Reproiectarea sistemului informaţional din domeniul statisticii sănătăţii |
2018-2019 |
a) calitate îmbunătăţită a statisticilor produse în domeniu; b) surse primare de date dezvoltate/create, necesare producerii statisticilor europene în domeniu. |
Promovarea parteneriatului cu deţinătorii de surse administrative din domeniul sănătăţii pentru îmbunătăţirea calităţii datelor Sistemului conturilor de sănătate în România |
2018-2019 |
Statistici de calitate/cu calitate ameliorată produse în conformitate cu cerinţele Regulamentului (UE) nr. 359/2015 al Comisiei din 4 martie 2015 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.338/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte statisticile referitoare la cheltuielile şi sursele de finanţare în domeniul sănătăţii |
Responsabil: Direcţia generală de demografie şi statistică socială 5.7. Statistica veniturilor şi condiţiilor de viaţă Obiectiv: Dezvoltarea şi adaptarea metodologiilor de calcul al unor indicatori comparabili pe plan european, adaptarea şi armonizarea regulamentelor europene la legislaţia naţională, în vederea promovării unei creşteri durabile, inteligente şi inclusive Acţiuni, termene, rezultate
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Îmbunătăţirea calităţii indicatorilor privind sărăcia şi incluziunea socială prin utilizarea informaţiilor din sursele statistice şi administrative |
2018-2019 |
a) estimaţii cu nivel de calitate îmbunătăţit; b) metode de estimare mixte (prin combinare de surse statistice cu surse administrative) implementate. |
Implementarea metodelor moderne de culegere a datelor din gospodăriile populaţiei CAPI/CAWI în anchetele din domeniul condiţiilor de viaţă |
în funcţie de disponibilitatea resurselor materiale |
Îmbunătăţirea calităţii datelor şi reducerea timpului de prelucrare şi diseminare a informaţiilor |
Implementarea metodologiilor armonizate la nivel european şi corelate cu Strategia de modernizare a statisticilor sociale europene şi cu Strategia naţională |
2019-2020 |
Statistici comparabile la nivel european conform metodologiilor europene revizuite în cadrul Strategiei de modernizare a statisticilor sociale |
Responsabil: Direcţia generală de demografie şi statistică socială 5.8. Statistica agricolă Obiectiv: Furnizarea de statistici în domeniul agriculturii necesare dezvoltării şi monitorizării Politicii agricole comune şi politicilor naţionale care să reflecte obiectivele strategice şi ale programului de guvernare referitoare la eficientizarea sectorului agricol şi dezvoltarea rurală Acţiuni, termene, rezultate
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Îmbunătăţirea calităţii datelor din domeniul statisticii agricole, astfel încât să răspundă noilor cerinţe ale SSE şi cerinţelor la nivel naţional |
anual |
Consolidarea sistemului statistic agricol |
Investigarea surselor administrative şi studierea posibilităţii de utilizare a acestora pentru realizarea statisticilor agricole |
anual |
Creşterea calităţii statisticilor agricole şi reducerea sarcinii de răspuns |
Abordarea integrată a statisticilor agricole prin implementarea regulamentului privind statisticile integrate la nivel de exploataţie agricolă (Integrated Farm Statistics - IFS); |
2020 |
Asigurarea coerenţei între diferitele statistici agricole sub aspectul eficienţei costurilor |
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Armonizarea şi implementarea reglementărilor europene în vederea realizării Recensământului general agricol RGA 2020 |
2020 |
Pregătirea cadrului legislativ, administrativ şi organizaţional al RGA 2020 prin: a) definirea obiectivelor viitorului recensământ; b) stabilirea tipului de recensământ, a metodelor de colectare şi a modului de organizare; c) definirea instituţiilor cu responsabilităţi în pregătirea, organizarea şi desfăşurarea recensământului; d) elaborarea proiectului de lege privind Recensământul general agricol 2020; e) elaborarea proiectului de buget; f) elaborarea instrumentarului statistic. |
Responsabil: Direcţia generală de statistică economică 5.9. Statistica mediului Obiectiv: Consolidarea calităţii conturilor de mediu; furnizarea de informaţii pentru implementarea Strategiei Europa 2020 Acţiuni, termene, rezultate
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Corelarea indicatorilor statistici cu privire la implementarea aspectelor politicii de mediu şi planificării economice |
anual |
Îmbunătăţirea promptitudinii, inclusiv dezvoltarea preestimărilor |
Implementarea Regulamentului (UE) nr. 538/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) nr. 691/2011 privind conturile economice de mediu europene, a statisticilor de mediu şi forestiere |
2019 |
Îmbunătăţirea contului cheltuielilor de protecţie a mediului, contului sectorului bunurilor şi serviciilor de mediu |
Implementarea culegerilor de date în conformitate cu metodologiile Eurostat, pe bază de voluntariat, pentru domenii suplimentare; adaptarea metodologiilor la specificul naţional |
2020 |
Obţinerea de indicatori pentru domeniile: ape şi păduri, subvenţii de mediu şi transferuri similare şi cheltuielile de gestionare a mediului |
Monitorizarea indicatorilor privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare durabilă |
permanent |
Dezvoltarea de noi indicatori şi actualizarea celor existenţi |
Consolidarea calităţii datelor pentru conturile de mediu deja implementate |
2020 |
Date statistice îmbunătăţite din punctul de vedere al calităţii |
Responsabil: Direcţia generală de statistică economică 5.10. Statistici de întreprindere; statistica structurală Obiectiv: Implementarea noilor concepte şi metode ale cadrului general privind statisticile de întreprindere pentru a răspunde obiectivelor politice de dezvoltare economică, de impact al globalizării economice; furnizarea de informaţii pentru implementarea politicii Europa 2020 privind creşterea economică durabilă Acţiuni, termene, rezultate
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Implementarea cercetării statistice privind lanţul valorii globale şi externalizarea internaţională |
gradual până în anul 20201) |
Dezvoltarea de noi informaţii statistice şi îmbunătăţirea celor existente pentru a răspunde obiectivelor politice de dezvoltare economică, de impact al globalizării economice |
Identificarea de noi indicatori statistici şi metode de legături între date pentru întreprinderile mici şi mijlocii |
gradual până în anul 20201) |
Indicatori statistici care să măsoare activitatea întreprinderilor mici şi mijlocii |
Colectarea de informaţii privind utilizarea tehnologiei 3D printing şi a serviciilor eGuvernare |
gradual până în anul 20201) |
Furnizarea de informaţii pentru implementarea politicii Europa 2020 |
Realizarea de activităţi pregătitoare pentru a putea răspunde viitoarelor prevederi legale, linii directoare şi metodologii referitoare la statistica transportului |
gradual până în anul 20201) |
a) inventar al indicatorilor, surselor de informaţii privind transportul de pasageri pe căi navigabile interioare; b) adaptarea instrumentelor pentru producerea de indicatori privind transportul de pasageri pe căi navigabile interioare, privind transportul intermodal; c) identificarea surselor de informaţii pentru producerea de indicatori privind mobilitatea pasagerilor. |
Responsabil: Direcţia generală de statistică economică 1) În funcţie de termenul de implementare a Regulamentului FRIBS. 5.11. Indicatori economici pe termen scurt Obiectiv: Furnizarea de informaţii pentru implementarea politicilor naţionale şi politicii Europa 2020 privind creşterea economică durabilă Acţiuni, termene, rezultate
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Dezvoltarea de indicatori statistici pentru monitorizarea obiectivelor iniţiativelor „O uniune a inovaţiei" şi „Spaţiul european de cercetare", în care cercetătorii, cunoştinţele ştiinţifice şi tehnologice circulă liber şi deschis |
gradual până în anul 2020 |
Furnizarea de informaţii pentru implementarea politicilor naţionale şi politicii Europa 2020 privind creşterea economică durabilă |
Diversificarea surselor de date administrative şi dezvoltarea metodelor de consolidare a datelor din surse statistice şi surse administrative |
gradual până în anul 2020 |
Reducerea sarcinii de răspuns şi asigurarea calităţii datelor statistice din domeniu |
Dezvoltarea de statistici de calitate în domeniul energiei şi schimbărilor climatice; dezvoltarea de indicatori în domeniul energiei pentru a răspunde priorităţii „O Uniune Europeană a energiei" |
2020 |
a) asigurarea suportului pentru politicile UE şi pentru cele naţionale; b) furnizarea de informaţii necesare pentru monitorizarea statisticii energiei şi schimbărilor climatice; c) calculul unor indicatori care să susţină Agenda 2030 pentru energie şi schimbări climatice. |
Dezvoltarea de statistici în zonele-cheie unde întreprinderile sunt „centrul de interes", cum ar fi: statisticile pe termen scurt, cercetare, dezvoltare, inovare şi turism, cu o atenţie deosebită pentru asigurarea datelor în domeniile cu valoare adăugată mare din industrie şi servicii |
începând cu anul 2018 |
Elaborarea de indicatori care să răspundă noilor cerinţe impuse de modificările de regulamente în domeniu |
Implementarea cerinţelor noului regulament integrat al statisticii de întreprindere FRIBS |
gradual până în anul 20201) |
Adaptarea sistemului informaţional statistic al statisticii de întreprindere din România la noile cerinţe prevăzute în regulament |
Responsabil: Direcţia generală de statistică economică 1) În funcţie de termenul de implementare a Regulamentului FRIBS. 5.12. Statisticile comerţului internaţional cu bunuri Obiectiv: Asigurarea calităţii datelor statistice de comerţ internaţional cu bunuri, luând în considerare strategia Uniunii Europene de reducere, până în anul 2020, a sarcinii administrative impuse de Sistemul statistic european, în general, şi de sistemul statistic Intrastat, în particular, asupra furnizorilor de date statistice Acţiuni, termene, rezultate
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Îmbunătăţirea consistenţei dintre statisticile de comerţ internaţional cu bunuri (intra- şi extracomunitar) şi statisticile balanţei de plăţi |
2018 |
Reevaluarea coeficientului de transformare CIF-FOB pentru importuri |
Integrarea cadrului legal al statisticilor de comerţ exterior în regulamentul FRIBS, în colaborare cu Eurostat şi statele membre UE |
gradual până în anul 20201) |
Adaptarea cadrului legal naţional pentru statisticile de comerţ internaţional cu bunuri la modificările din FRIBS |
Modernizarea şi armonizarea continuă a sistemului statistic de comerţ extracomunitar cu bunuri, cu legislaţia şi cerinţele naţionale şi comunitare în domeniu |
gradual până în anul 20201) |
Adaptarea cadrului legal naţional pentru statisticile de comerţ internaţional cu bunuri la modificările Codului vamal comunitar |
Implementarea Sistemului Statistic SIMSTAT (schimbul de microdate între toate statele membre UE) în producţia curentă - aspecte legate de colectare, confidenţialitate, validare |
gradual până în anul 20201) |
Sistemul SIMSTAT implementat în producţia curentă de date: a) diversificarea surselor de date pentru cercetarea statistică Intrastat; b) reducerea sarcinii de răspuns şi asigurarea calităţii datelor statistice din domeniu; c) reconcilierea datelor statistice de comerţ intra-UE ale României cu datele statistice în oglindă ale principalilor parteneri comerciali. |
Dezvoltarea de noi indicatori statistici prin asigurarea legăturii dintre datele din Registrul statistic al întreprinderilor şi datele statistice de comerţ exterior pe caracteristici de întreprindere |
2018 |
Creşterea eficienţei şi eficacităţii proceselor de producţie statistică şi furnizarea de statistici pe domenii-cheie legate de întreprinderi |
Responsabil: Direcţia generală de statistică economică 1) În funcţie de termenul de implementare a Regulamentului FRIBS. 5.13. Registrul statistic Obiectiv: Alinierea registrului statistic (REGIS) la cerinţele regulamentului FRIBS
Acţiunea |
Termen |
Rezultat |
Implementarea definiţiei unităţii statistice în registrul statistic prin punerea în practică a regulilor operaţionale şi a metodologiei de profiling |
gradual până în anul 20201) |
Furnizarea de către REGIS a unităţilor statistice în conformitate cu regulamentul FRIBS |
Responsabil: Direcţia generală de exploatare şi gestionare a surselor de date administrative 1) În funcţie de termenul de implementare a Regulamentului FRIBS. Abrevieri
CAWI |
Computer Assisted Web Interview |
CE |
Comisia Europeană |
CIF |
Cost, Insurance, Freight (cost, asigurare, navlu) |
CIF/FOB |
Soldul balanţei comerciale |
FOB |
Free on Board (liber la bord) |
FRIBS |
Framework Regulation Integrating Business Statistics (Regulamentul-cadru de integrare a statisticilor de întreprindere) |
IFS |
Integrated Farm Statistics |
INS |
Institutul Naţional de Statistică |
DJS |
Direcţii judeţene de statistică |
PSNM |
Programul statistic naţional multianual |
RGA |
Recensământul general agricol |
RPL |
Recensământul populaţiei şi locuinţelor |
SDSSN |
Strategia de dezvoltare a Sistemului statistic naţional |
SEC |
Sistemul european de conturi |
SIMS |
Single Market Statistics (Statistica pieţei unice) |
SSE |
Sistem statistic european |
SSN |
Sistem statistic naţional |
UE |
Uniunea Europeană |
MEN |
Ministerul Educaţiei Naţionale |
SIMSTAT |
Schimb de date în toate statele membre UE |
REGIS |
Registru statistic |