DECRET
Nr. 142 din 25 aprilie 1986
privind instituirea zonei economice exclusive a Republicii Socialiste Romania
in Marea Neagra
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 25 din 26 aprilie 1986
In scopul conservarii si folosirii optime a resurselor naturale biologice,
nebiologice si a altor resurse, cit si pentru apararea altor interese economice
in spatiul marin adiacent tarmului Republicii Socialiste Romania la Marea
Neagra, dincolo de apele sale teritoriale,
in vederea instituirii de drepturi suverane si de jurisdictie ale
Republicii Socialiste Romania in acest spatiu, precum si a reglementarii
conditiilor lor de exercitare,
luind in considerare normele general recunoscute ale dreptului
international si, cu deosebire, prevederile relevante ale Conventiei asupra
dreptului marii, incheiata in 1982 sub egida Organizatiei Natiunilor Unite,
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
Art. 1
In spatiul marin al tarmului romanesc la Marea Neagra, situat dincolo de
limita apelor teritoriale si adiacent acestora, se instituie zona economica
exclusiva a Republicii Socialiste Romania, in care ea isi exercita drepturi
suverane si jurisdictie asupra resurselor naturale ale fundului marii,
subsolului acestuia si coloanei de apa de deasupra, precum si in ceea ce
priveste diferitele activitati legate de explorarea, exploatarea, conservarea
si gestionarea acestora.
Art. 2
Zona economica exclusiva se intinde in partea ei exterioara pina la o
distanta de 200 de mile marine de la liniile de baza de la care se masoara
latimea marii teritoriale; in conditiile dimensiunilor restrinse ale Marii
Negre, intinderea efectiva a zonei economice exclusive a Republicii Socialiste
Romania se va determina prin delimitarea acesteia in cadrul negocierilor cu
statele vecine ale caror tarmuri sint limitrofe sau situate fata in fata cu
tarmul romanesc la Marea Neagra. Delimitarea se va face, tinind seama de
legislatia Republicii Socialiste Romania, prin intelegeri cu aceste state, cu
aplicarea, in functie de circumstantele specifice din fiecare sector de
delimitat, a principiilor si criteriilor de delimitare general recunoscute in
dreptul international si in practica statelor, in vederea unor solutii
echitabile.
Art. 3
In zona economica exclusiva Republica Socialista Romania exercita:
a) drepturi suverane de explorare si exploatare, conservare si gestionare a
resurselor naturale biologice, nebiologice si a altor resurse, care se afla pe
fundul marii, in subsolul acestuia si in coloana de apa de deasupra;
b) drepturi suverane privind alte activitati legate de explorarea si
exploatarea zonei in scopuri economice, cum sint producerea de energie cu
ajutorul apei, a curentilor si a vinturilor;
c) jurisdictie privind:
- amplasarea si folosirea de insule artificiale, instalatii si lucrari;
- cercetarea stiintifica marina;
- protectia si conservarea mediului marin;
d) alte drepturi prevazute in prezentul decret sau in alte acte normative
ale Republicii Socialiste Romania si de normele general recunoscute ale
dreptului international.
Drepturile suverane si jurisdictia prevazute in acest articol se realizeaza
in conformitate cu legislatia Republicii Socialiste Romania.
Art. 4
Republica Socialista Romania poate coopera in zona sa economica exclusiva
cu celelalte state riverane la Marea Neagra pentru asigurarea conservarii si
explorarii rationale a resurselor biologice, protectiei si apararii mediului
marin, indeosebi in sectoarele direct invecinate cu aceasta zona, tinind seama
de caracteristicile specifice ale Marii Negre ca mare semiinchisa si cu
potential biologic redus.
Art. 5
In zona economica exclusiva a Republicii Socialiste Romania, toate statele,
riverane sau fara litoral, se bucura de libertatea de navigatie si de survol,
de libertatea de a instala cabluri si conducte submarine si de alte forme de
utilizari ale marii legate de aceste libertati, care sint in concordanta cu
dreptul international, in conditiile respectarii prevederilor prezentului
decret si ale altor acte normative ale Republicii Socialiste Romania, precum si
a normelor general recunoscute ale dreptului international.
Art. 6
Republica Socialista Romania are interese prioritare in legatura cu
stocurile speciilor anadrome de peste care se reproduc in apele sale si isi
exercita, in consecinta, drepturile cu privire la acestea.
Organele competente romane iau masuri pentru a asigura conservarea
stocurilor acestor specii anadrome de peste prin actiuni corespunzatoare si
stabilirea de norme privind reglementarea pescuitului lor, inclusiv stabilirea
capturii totale autorizate, si coopereaza in acest scop cu organele altor state
interesate in cazul in care aceste specii migreaza dincolo de limitele zonei
economice exclusive a Republicii Socialiste Romania.
Art. 7
Republica Socialista Romania asigura folosirea optima a resurselor
piscicole si a altor resurse biologice in zona sa economica exclusiva prin
infaptuirea masurilor ce se impun cu privire la conservarea si gestionarea lor,
cu luarea in considerare a celor mai sigure date stiintifice, iar in cazurile
cind considera necesar, in colaborare cu organizatiile internationale avind
competenta in acest domeniu.
In acest scop, organele competente romane stabilesc anual captura totala
autorizata pentru fiecare specie de peste si alte resurse biologice si adopta,
de asemenea, masuri cu privire la asigurarea desfasurarii rationale a
pescuitului, conservarea si reproductia resurselor biologice si protectia lor,
inclusiv inspectia, retinerea si sechestrarea navelor.
Navele de pescuit ale altor state vor putea avea acces in zona economica
exclusiva a Republicii Socialiste Romania pe baza de acorduri, in conditii de
reciprocitate.
Art. 8
Republica Socialista Romania are dreptul exclusiv de a construi, autoriza
si reglementa amplasarea, exploatarea si folosirea in zona sa economica a
oricarui fel de insule artificiale sau tip de instalatii si lucrari destinate
desfasurarii de cercetari stiintifice in zona sa economica, explorarii si
exploatarii resurselor ei naturale.
Art. 9
Republica Socialista Romania are in zona sa economica jurisdictie exclusiva
asupra insulelor artificiale, instalatiilor si lucrarilor, inclusiv dreptul de
a exercita controlul pentru prevenirea infractiunilor si a altor incalcari
privind reglementarile in domeniul vamal, fiscal, sanitar si al imigratiei,
precum si in legatura cu legile si regulamentele privind securitatea.
In jurul insulelor artificiale, instalatiilor si lucrarilor din zona
economica exclusiva a Republicii Socialiste Romania se instituie zone de
securitate care se intind pina la 500 m de la fiecare punct al limitelor lor exterioare,
afara de cazurile in care se prevede altfel prin norme internationale general
recunoscute. Organele competente romane stabilesc in aceste zone masurile ce se
impun pentru asigurarea securitatii atit a navigatiei, cit si a insulelor
artificiale, instalatiilor si lucrarilor.
Organizatiile romane, persoanele fizice si juridice straine, care au
dreptul sa amplaseze, sa mentina si sa exploateze insulele artificiale,
instalatiile si lucrarile sus-mentionate, sint obligate sa asigure mentinerea
in stare de functionare a mijloacelor permanente de avertizare a existentei
lor.
Instalarea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari,
instituirea in jurul lor de zone de securitate, precum si desfiintarea completa
sau partiala a acestor instalatii si lucrari, se comunica prin "Avize
pentru navigatori".
Art. 10
Cercetarile stiintifice marine in zona economica exclusiva a Republicii
Socialiste Romania se vor efectua in conformitate cu legislatia Republicii
Socialiste Romania, tinindu-se seama si de tratatele la care Republica
Socialista Romania este parte.
Cercetarile stiintifice in zona economica exclusiva a Republicii Socialiste
Romania, efectuate in scopuri exclusiv pasnice si pentru largirea cunostintelor
stiintifice in domeniul marin in folosul intregii omeniri, se pot face si de
catre state straine sau organizatii internationale, dar numai cu acordul
prealabil al organelor competente romane.
In desfasurarea cercetarilor stiintifice marine in zona economica exclusiva
a Republicii Socialiste Romania, statele straine si organizatiile
internationale cu competenta in acest domeniu, care au obtinut acordul
organelor romane in acest scop, sint obligate:
a) sa asigure participarea reprezentantilor romani la lucrarile de cercetare
stiintifica marina, inclusiv bordul navelor de cercetare sau al instalatiilor
de cercetare stiintifica marina;
b) sa prezinte organelor competente romane, la cererea lor, rapoarte
preliminare, cit si rezultatele finale si concluziile dupa incheierea
cercetarilor;
c) sa permita organelor competente romane, la cererea lor, accesul la toate
datele obtinute in cadrul cercetarilor stiintifice marine;
d) sa nu afecteze in nici un fel, prin activitatea ce o desfasoara,
drepturile suverane si jurisdictia Republicii Socialiste Romania asupra zonei
sale economice exclusive prevazute in prezentul decret.
Art. 11
Prevenirea, reducerea si mentinerea sub control a poluarii mediului marin,
provocata sau care este legata de activitatea din zona economica exclusiva a
Republicii Socialiste Romania, se realizeaza in conformitate cu legislatia
romana si cu tratatele la care Republica Socialista Romania este parte.
Organele competente romane stabilesc reguli privind prevenirea, reducerea
si mentinerea sub control a poluarii mediului marin si in legatura cu
securitatea navigatiei specifice zonei economice exclusive Republicii
Socialiste Romania, comunicate prin "Avize pentru navigatori".
In cazul in care exista motive intemeiate sa se creada ca o nava care a
trecut prin zona economica exclusiva a Republicii Socialiste Romania a incalcat
prevederile legislatiei romanesti sau reguli internationale aplicabile in ce
priveste prevenirea, reducerea si mentinerea sub control a poluarii mediului
marin, organele competente romane sint in drept sa ceara navei respective
explicatii in legatura cu aceasta incalcare si sa inspecteze aceasta nava in
cazul in care ar refuza sa prezinte aceste explicatii ori daca explicatiile
primite nu concorda cu faptele.
In situatia in care exista dovezi neindoielnice ca o nava care navigheaza
prin zona economica exclusiva a Republicii Socialiste Romania a incalcat in
aceasta zona regulile prevazute in alin. 1 si 2 si a facut deversari de deseuri
care au dus la o paguba importanta sau care ameninta cu o asemenea paguba
tarmul romanesc sau resursele din apele teritoriale sau zona economica
exclusiva romaneasca, se poate deschide o actiune, inclusiv retine nava, in
legatura cu aceasta incalcare, in conformitate cu legislatia Republicii
Socialiste Romania.
Daca nava straina se afla intr-un port romanesc, organele competente ale
Republicii Socialiste Romania pot initia procedurile legale in legatura cu
orice incalcare de catre aceasta nava in zona economica exclusiva a Republicii
Socialiste Romania.
Art. 12
In cazul in care in zona economica exclusiva a Republicii Socialiste
Romania are loc o coliziune de nave, esuare sau alta avarie maritima, iar
actiunile legate de o asemenea avarie pot avea consecinte deosebit de daunatoare
pentru zona economica exclusiva sau tarmul romanesc, organele competente romane
sint in drept sa adopte, in conformitate cu dreptul international, masurile
necesare corespunzator cu paguba efectiva sau amenintarea pe care o reprezinta,
in scopul apararii impotriva poluarii sau amenintarii cu poluarea.
Art. 13
Urmatoarele fapte, daca nu sint savirsite in astfel de conditii incit,
potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, constituie contraventii
si se sanctioneaza cu amenda de la 100.000 la 1.200.000 lei aplicabila la locul
constatarii:
a) explorarea si exploatarea ilegala a resurselor naturale ale zonei
economice exclusive a Republicii Socialiste Romania;
b) poluarea, precum si aducerea ilegala, in scopul deversarii in limitele
zonei economice exclusive a Republicii Socialiste Romania din navele,
aeronavele etc. de pe insulele artificiale si instalatiile sau lucrarile
amplasate in mare, de substante daunatoare sanatatii oamenilor sau rezervelor
biologice ale marii sau alte deseuri si materiale care pot sa produca paguba
ori sa creeze obstacole in calea utilizarii legale a marii;
c) desfasurarea de activitati in zona economica exclusiva a Republicii
Socialiste Romania fara consimtamintul organelor competente romane;
d) nerespectarea avizelor pentru navigatori si a semnalizarilor privind
instalarea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari;
e) crearea de insule artificiale, amplasarea de instalatii si lucrari in
zona economica exclusiva a Republicii Socialiste Romania, fara aprobarea
necesara;
f) neasigurarea instalatiilor si a altor echipamente in zona economica
exclusiva a Republicii Socialiste Romania cu mijloace permanente de avertizare
a prezentei lor, incalcarea normelor de mentinere a acestor mijloace in stare
buna de functionare si de lichidare a instalatiilor si echipamentelor a caror
folosire a fost definitiv interzisa.
Daca faptele mentionate au cauzat pagube importante, au produs alte
consecinte grave sau au fost savirsite in mod repetat, amenda este de la
1.000.000 la 2.000.000 lei.
In situatii deosebit de grave, organele romane competente pot dispune ca
masuri complementare confiscarea navei, instalatiilor, uneltelor de pescuit,
aparaturii si altor obiecte de la contravenient, precum si a bunurilor
dobindite in mod ilegal.
Sanctiunile pot fi aplicate si persoanelor juridice.
Nu constituie contraventie faptele prevazute in alin. 1, daca ele au fost
savirsite in scopul garantarii securitatii navigatiei, salvarii de vieti omenesti,
precum si evitarii unor avarii la nava sau incarcatura.
Art. 14
Contraventia se constata si sanctiunea se aplica de catre organele de
supraveghere si controlul navigatiei special imputernicite de Ministerul
Transporturilor si Telecomunicatiilor, de catre organele Ministerului
Industriei Alimentare si al Achizitionarii Produselor Agricole, precum si de
catre alte organe imputernicite prin lege.
Impotriva procesului-verbal de contraventie se poate face plingere, in
termen de 15 zile de la data comunicarii, la Sectia maritima si fluviala a
Judecatoriei Constanta.
Art. 15
Dispozitiile prezentului decret se completeaza cu prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art.
25, 26 si 27 din acea lege, care nu se aplica in cazul contraventiilor
prevazute in acest decret.
Art. 16
Amenzile aplicate persoanelor fizice sau juridice straine se platesc in
valuta convertibila, prin transformare, la cursul pentru operatiuni
necomerciale, a amenzilor in lei.
Art. 17
Aplicarea amenzilor pentru contraventii nu scuteste contravenientul de
obligatia de despagubire pentru daunele pricinuite in zona economica exclusiva
a Republicii Socialiste Romania, in conformitate cu legislatia romana.
Art. 18
In cazul comiterii unor fapte care, dupa legea romana, atrag arestarea
comandantului sau retinerea navei straine, organele competente romane vor
instiinta imediat statul de pavilion despre masurile adoptate. Nava retinuta si
echipajul sau sint eliberate imediat dupa depunerea unei cautiuni
corespunzatoare.
NICOLAE CEAUSESCU
Presedintele
Republicii Socialiste Romania