LEGE
Nr. 169 din 27 octombrie 1997
pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 299 din 4 noiembrie 1997
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea fondului funciar nr. 18/1991, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 37 din 20 februarie 1991, cu modificarile ulterioare,
se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Terenurile care fac parte din domeniul public sunt inalienabile,
insesizabile si imprescriptibile. Ele nu pot fi introduse in circuitul civil
decat daca, potrivit legii, sunt dezafectate din domeniul public."
2. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Domeniul privat al statului si, respectiv, al comunelor, oraselor,
municipiilor si judetelor este alcatuit din terenurile dobandite de acestea
prin modurile prevazute de lege, precum si din terenurile dezafectate, potrivit
legii, din domeniul public. El este supus dispozitiilor de drept comun, daca
prin lege nu se prevede altfel."
3. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Persoanele carora li s-a reconstituit dreptul de proprietate in limita
suprafetei de teren de 10 ha de familie, in echivalent arabil, pot cere
reconstituirea dreptului de proprietate si pentru diferenta dintre aceasta
suprafata si cea pe care au adus-o in cooperativa agricola de productie sau
care a fost preluata in orice mod de aceasta, pana la limita suprafetei
prevazute la art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945 pentru infaptuirea reformei
agrare, de familie, indiferent daca reconstituirea urmeaza sa se faca in mai
multe localitati sau de la autori diferiti.
(2) Persoanele carora li s-a reconstituit dreptul de proprietate, potrivit
legii, in limita suprafetei de teren de pana la 10 ha de familie si carora li
s-a aplicat cota de reducere potrivit art. 13 alin. (3) din lege pot formula cerere
pentru suprafetele de teren care au constituit aceasta cota. Cererile se
formuleaza in cazul in care cota de reducere a depasit procentul de 5% .
(3) Cererea se depune la primaria localitatii sau, dupa caz, la primariile
localitatilor in raza carora se afla terenul pentru care urmeaza sa se
reconstituie dreptul de proprietate, personal sau prin posta, cu confirmare de
primire, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, sub sanctiunea decaderii.
(4) Cererea va cuprinde:
a) numele si prenumele persoanei solicitante si domiciliul acesteia;
b) calitatea de titular sau de mostenitor al dreptului de proprietate
pentru care li s-a reconstituit sau urmeaza sa li se reconstituie acest drept,
potrivit prezentei legi;
c) suprafata de teren care li s-a reconstituit si diferenta pe care o
solicita.
(5) La cerere se va anexa:
a) copie xerox de pe titlul de proprietate care s-a emis sau, dupa caz, de
pe procesul-verbal ori fisa de punere in posesie;
b) copii xerox de pe actele doveditoare ale dreptului de proprietate pentru
suprafetele de teren solicitate in plus;
c) o declaratie in care se va mentiona, pe propria raspundere, suprafata
totala de teren atribuita in proprietate, prin reconstituire sau prin constituire,
de familie, potrivit prezentei legi, chiar daca acestea s-au facut in mai multe
localitati sau de la mai multi autori.
(6) Primarul va constitui un registru special, parafat, numerotat si
sigilat, in care se vor inregistra, in ordine cronologica, cererile depuse de
persoanele indreptatite, si va emite, la cerere, un bon cu numarul de
inregistrare.
(7) Pentru cererile depuse prin posta, pe confirmarea de primire se vor
mentiona numarul de inregistrare a cererii si data acesteia.
(8) Primarul sau secretarul consiliului local este obligat sa primeasca
cererea si sa o inregistreze, indiferent daca aceasta cuprinde sau nu toate
mentiunile precizate in alin. (4) si daca nu este insotita de toate actele
prevazute la alin. (5). In acest caz, primarul sau secretarul este obligat sa
comunice solicitantului ca, inlauntrul termenului de 90 de zile, sa depuna
toate actele mentionate la alin. (5), sub sanctiunea decaderii acestuia din
termen.
(9) Nerespectarea obligatiilor prevazute la alin. (6) de catre primar sau
secretar atrage dupa sine atat raspunderea administrativa si disciplinara a
acestora, potrivit legii, cat si plata de daune cominatorii sau, dupa caz, si
de daune-interese.
(10) Dupa expirarea termenului de 90 de zile prevazut la alin. (3),
primarul este obligat ca, in termen de 30 de zile, sa intocmeasca situatia
privind categoriile de persoane, terenurile agricole solicitate si balanta
fondului funciar pe localitate - comuna, oras, municipiu -, in vederea
reconstituirii dreptului de proprietate, potrivit legii. Inlauntrul acestui
termen, primarul le va transmite prefectului, sub semnatura.
(11) In termen de 15 zile de la primire, prefectul va intocmi situatia
privind categoriile de persoane solicitante si balanta fondului funciar pe
judet, pe care o va transmite, in acelasi termen, Departamentului pentru
Administratie Publica Locala.
(12) Dupa intocmirea balantei fondului funciar la nivel de tara, prin lege
se vor stabili suprafetele de teren agricol care vor fi reconstituite."
3 bis. Dupa articolul 9 se introduce articolul 9^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 9^1
(1) Persoanele fizice si persoanele juridice carora li s-a reconstituit sau
li s-a constituit dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole, potrivit prezentei
legi, precum si persoanele juridice care au in patrimoniu sau in administrare
terenuri agricole ori detin in orice mod asemenea terenuri au obligatia de a da
secretarului consiliului local o declaratie in care vor mentiona suprafata de
teren agricol atribuita sau, respectiv, detinuta efectiv, in una sau mai multe
localitati, iar pentru persoanele fizice, si de la mai multi autori.
(2) Persoanele fizice vor face declaratia pe propria raspundere, iar
persoanele juridice, prin reprezentantii lor."
4. Alineatul 1 al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Suprafata adusa in cooperativa este cea care rezulta din: actele de
proprietate, cartea funciara, cadastru, cererile de inscriere in cooperativa,
registrul agricol de la data intrarii in cooperativa, evidentele cooperativei
sau, in lipsa acestora, din orice alte probe, inclusiv declaratii de
martori."
5. Alineatul (5) al articolului 10 se abroga.
6. Alineatele (4)-(10) ale articolului 11 se abroga.
7. Alineatul (3) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"(3) De prevederile alin. (2) beneficiaza si persoanele detinatoare
ale titlurilor de Cavaler al Ordinului "Mihai Viteazul", "Mihai
Viteazul cu Spada" si mostenitorii lor, care au optat si carora li s-a
atribuit, la data improprietaririi, teren arabil, cu exceptia celor care l-au
instrainat."
8. Alineatul (3) al articolului 17 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Terenurile neatribuite, ramase la dispozitia comisiei, trec in
domeniul privat al comunei, orasului sau municipiului, urmand a fi puse la
dispozitia celor care doresc sa intemeieze sau sa dezvolte exploatatii
agricole, prin inchiriere, concesionare sau vanzare, in conditiile legii."
9. Alineatele (4), (5) si (6) ale articolului 17 se abroga.
10. Dupa alineatul (3) al articolului 18 se introduce un nou alineat, care
devine alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Atribuirea in folosinta nu se poate face in cazurile in care in
localitatea respectiva s-au operat reducerile prevazute la art. 13 alin.
(3)".
11. La articolul 21 se introduc alineatele (3), (4), (5) si (6), cu
urmatorul cuprins:
"(3) Organele reprezentative ale unitatilor de cult, recunoscute de
lege, din mediul rural, pot cere reconstituirea dreptului de proprietate si
pentru suprafata de teren agricol care reprezinta diferenta dintre suprafata de
5 ha, in cazul parohiilor, si suprafata pe care au avut-o in proprietate, dar
nu mai mult de 10 ha, si pentru suprafata ce reprezinta diferenta dintre
suprafata de 10 ha, in cazul manastirilor si schiturilor, si suprafata pe care
au avut-o in proprietate, dar nu mai mult de 50 ha.
(4) Dispozitiile art. 9 raman aplicabile.
(5) Pentru parohiile, schiturile si manastirile din mediul urban,
consiliile si organele reprezentative ale acestora pot cere reconstituirea
dreptului de proprietate in conditiile alin. (3) si (4).
(6) Pot cere reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole care le-au apartinut in proprietate, in limita suprafetelor pe care
le-au avut, si organele reprezentative ale altor unitati de cult, astfel:
a) centrul patriarhal, pana la 200 ha;
b) centrele eparhiale, pana la 100 ha;
c) protoeriile, pana la 50 ha;
d) parohiile din mediul urban, pana la 10 ha;
e) filialele din mediul rural si urban, pana la 10 ha."
12. Dupa alineatul (1) al articolului 22 se introduc doua noi alineate,
care devin alineatele (2) si (3), cu urmatorul cuprins:
"(2) Suprafetele de terenuri aferente casei de locuit si anexelor gospodaresti,
precum si curtea si gradina din jurul acestora sunt acelea evidentiate ca atare
in actele de proprietate, in cartea funciara, in registrul agricol sau in alte
documente funciare, la data intrarii in cooperativa agricola de productie.
(3) Pentru suprafata de teren agricol atribuita de cooperativa ca lot de
folosinta, potrivit prevederilor art. 4 din Decretul-lege nr. 42/1990, nu se
reconstituie sau nu se constituie dreptul de proprietate persoanei careia i s-a
atribuit, indiferent daca acest teren se afla in continuarea gradinii in
intravilan sau in alt loc, in extravilan, cu exceptia celor stramutati, pentru
realizarea unor investitii de interes local sau de utilitate publica."
13. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Terenurile situate in intravilanul localitatilor, care au fost
atribuite de cooperative, potrivit legii, cooperatorilor sau altor persoane
indreptatite pentru constructia de locuinte si anexe gospodaresti, pe care
le-au edificat, raman si se inscriu in proprietatea actualilor detinatori,
chiar daca atribuirea s-a facut din terenurile preluate in orice mod de la
fostii proprietari.
(2) Fostii proprietari vor fi compensati cu o suprafata de teren
echivalenta in intravilan sau, in lipsa, cu teren situat in extravilan, in
imediata vecinatate."
14. Alineatul (1) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) In cazul in care cooperativa agricola de productie a atribuit loturi in
folosinta unor cooperatori, in gradinile din intravilan ale fostilor
proprietari, asemenea terenuri revin, de drept, in proprietatea detinatorilor
initiali sau mostenitorilor acestora."
15. Dupa alineatul (2) al articolului 24 se introduce alineatul (3), cu
urmatorul cuprins:
"(3) Prin investitii, in sensul alin. (2), se intelege lucrarile
destinate exploatarii agricole a terenului."
16. Alineatul (1) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Punerea in posesie si eliberarea titlurilor de proprietate celor
indreptatiti nu pot avea loc decat numai dupa ce s-au facut in teren
delimitarile necesare pentru masuratori, stabilirea vecinatatilor pe temeiul
schitei, amplasamentului stabilit si intocmirea documentelor constatatoare
prealabile."
17. Dupa alineatul (1) al articolului 26 se introduc patru alineate, care
devin alineatele (2), (3), (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(2) In toate cazurile in care reconstituirea dreptului de proprietate
se face pe vechile amplasamente, cu ocazia masuratorilor comisia ia act de
recunoasterea reciproca a limitelor proprietatii de catre vecini si le
consemneaza in documentele constatatoare.
(3) Pentru terenurile aflate in exploatarea societatilor agricole de tip
privat, constituite in temeiul Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole
si alte forme de asociere in agricultura, comisiile locale si cele judetene, in
termen de 12 luni, vor efectua toate operatiunile prevazute la alin. (1) si (2)
si vor elibera titlurile de proprietate.
(4) Membrii si conducerea acestor societati agricole au obligatia de a
solicita imediat comisiilor locale sa efectueze operatiunile prevazute la
alineatul precedent, iar comisiile judetene, sa solicite eliberarea titlurilor
de proprietate.
(5) Incalcarea prevederilor alineatelor precedente atrage desfiintarea, de
drept, a societatilor agricole in cauza."
18. Alineatul (5) al articolului 29 se abroga.
19. Alineatul (2) al articolului 30 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Terenurile neatribuite, ramase la dispozitia comisiei, vor trece
in domeniul privat al comunei, orasului sau municipiului."
20. Alineatul (1) al articolului 33 se abroga.
21. Alineatul (2) al articolului 34 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Terenurile proprietate de stat, administrate de institutele si
statiunile de cercetari stiintifice, agricole si silvice, destinate cercetarii
si producerii de seminte si material saditor din categorii biologice superioare
si animalelor de rasa, precum si din administrarea Institutului pentru Testarea
si Inregistrarea Soiurilor de Plante de Cultura si a centrelor sale
teritoriale, apartin domeniului public si raman in administrarea acestora. In
termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Guvernul, la
propunerea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, va delimita suprafetele
de teren strict necesare cercetarii si producerii de seminte si material
saditor din categorii biologice superioare si animalelor de rasa si pe cele
destinate productiei, din administrarea institutelor si statiunilor de
cercetare si productie agricola."
22. Alineatul (5) al articolului 35 va avea urmatorul cuprins:
"(5) Terenurile fara constructii, neafectate de lucrari de investitii
aprobate potrivit legii, din intravilanul localitatilor, aflate in
administrarea consiliilor locale, considerate proprietate de stat prin
aplicarea dispozitiilor Decretului nr. 712/1966 si a altor acte normative
speciale, se restituie fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora, dupa
caz, la cerere."
23. Dupa articolul 36 se introduc articolele 36^1, 36^2 si 36^3, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 36^1
(1) Persoanele fizice carora li s-a stabilit calitatea de actionar in
temeiul art. 36 din lege, persoanele carora li s-au stabilit drepturi la
institutele si statiunile de cercetare agricole si la regiile autonome cu
profil agricol, potrivit Legii nr. 46/1992 privind stabilirea unor drepturi in
favoarea persoanelor fizice care detin actiuni in temeiul art. 36 din Legea nr.
18/1991, precum si persoanele care au calitatea de locatori, potrivit art. 25
din Legea arendarii nr. 16/1994, pot cere reconstituirea dreptului de
proprietate si pentru diferenta de peste 10 ha de familie, pana la limita
suprafetei prevazute la art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945, indiferent daca
reconstituirea urmeaza sa se faca in mai multe localitati sau de la autori
diferiti, in termenul, cu procedura si in conditiile prevazute la art. 9 din
prezenta lege.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1), carora li s-a stabilit dreptul in
actiuni, in limita suprafetei de pana la 10 ha in echivalent arabil, pot face
cerere, in cazul in care prin aplicarea coeficientului de echivalare, prevazut
in regulamentul aprobat de Hotararea Guvernului nr. 131/1991, suprafata de
teren putea depasi, ca echivalenta, 10 ha teren arabil, in termenul, cu
procedura si in conditiile prevazute la art. 9 alin. (3)-(9) din prezenta lege.
Art. 36^2
Persoanele fizice ale caror terenuri agricole au fost trecute in
proprietatea statului prin efectul Decretului nr. 83/1949, precum si al
oricaror alte acte normative de expropriere, sau mostenitorii acestora pot cere
reconstituirea dreptului de proprietate pentru suprafata de teren trecuta in
proprietatea statului, pana la limita suprafetei prevazute la art. 3 lit. h)
din Legea nr. 187/1945, de familie, indiferent daca reconstituirea urmeaza a se
face in mai multe localitati sau de la autori diferiti, in termenul, cu
procedura si in conditiile prevazute la art. 9 din prezenta lege.
Art. 36^3
(1) Dupa expirarea termenului de 90 de zile, in cazurile prevazute la art.
36^1 si 36^2, primarul va intocmi situatia privind terenurile agricole
solicitate de categoriile de persoane prevazute si balanta fondului funciar pe
localitate si pe fiecare societate comerciala si institutii sau statiune de
cercetare si productie agricola ori regie autonoma cu profil agricol, din raza
teritoriala a localitatii.
(2) Dispozitiile art. 9 alin. (9) raman aplicabile."
24. Alineatul (2) al articolului 39 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Terenurile prevazute la alineatul precedent se atribuie din
domeniul privat al comunei, orasului sau municipiului, dupa caz."
25. Alineatul (1) al articolului 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) Terenurile provenite din fostele izlazuri comunale, transmise
unitatilor de stat, si care in prezent sunt folosite ca pasuni, fanete si
arabil, vor fi restituite in proprietatea comunelor, oraselor si municipiilor,
dupa caz, si in administrarea primariilor, pentru a fi folosite ca pasuni
comunale si pentru producerea de furaje sau seminte de culturi furajere. Fac
exceptie suprafetele ocupate cu vii, pomi, seminceri furajeri, helesteie,
lacuri sau cele destinate producerii de legume, fructe ori alta materie prima
pentru fabricile de conserve, orezarii si campuri experimentale, destinate
cercetarii agricole, ce vor fi compensate in suprafata egala cu teren de
aceeasi calitate de catre societatile comerciale pe actiuni, in termen de 6
luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi."
26. Dupa alineatul (1) al articolului 40 se introduce alineatul (2), care
va avea urmatorul cuprins:
"(2) Nerespectarea dispozitiilor alineatului precedent duce la
trecerea de drept in proprietatea comunelor, oraselor sau municipiilor, dupa
caz, a acestor terenuri".
27. Alineatul (1) al articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
(1) Persoanele fizice sau, dupa caz, mostenitorii acestora, ale caror
terenuri cu vegetatie forestiera, paduri, zavoaie, tufarisuri, pasuni si fanete
impadurite au trecut in proprietatea statului prin efectul unor acte normative
speciale, pot cere reconstituirea dreptului de proprietate si pentru diferenta
de peste 1 ha, dar nu mai mult de 30 ha, de familie."
28. Alineatul (2) al articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Daca pe suprafetele de teren ce urmeaza a fi atribuite in
conditiile alineatului precedent se afla constructii sau amenajari forestiere,
ori sunt in curs de executie sau in faza de proiectare, sau terenurile sunt
defrisate, se vor atribui alte suprafete de teren, cu respectarea acelorasi
conditii, in imediata apropiere."
29. Alineatul (3) al articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Persoanele prevazute la alin. (1) vor formula cererile in
termenul, cu procedura si in conditiile prevazute la art. 9 alin. (3)."
30. Alineatul (4) al articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Terenurile prevazute la alin. (1), precum si la art. 41^1 si 41^2
vor fi gospodarite si exploatate in regim silvic, potrivit legii. Regimul
silvic pentru padurile proprietate privata se va elabora si se va aproba in
termen de 3 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, prin grija
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului. Punerea in posesie a
padurilor, zavoaielor, tufarisurilor, a pasunilor si fanetelor impadurite se va
face numai dupa stabilirea regimului silvic al acestora."
31. Dupa articolul 41 se introduc articolele 41^1 si 41^2, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 41^1
(1) Fostii composesori sau, dupa caz, mostenitorii acestora pot cere
reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor prevazute la
art. 41, pe baza actelor care le atesta aceasta calitate si in limiteze
suprafetelor prevazute in acele acte.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si in cazul terenurilor exploatate in
devalmasie de catre fostii mosneni sau razesi, in cadrul obstilor nedivizate.
(3) Dispozitiile alin. (2) ale art. 41 raman aplicabile.
(4) In cazurile in care terenurile care au apartinut composesoratelor si
obstilor sunt situate pe raza teritoriala a mai multor localitati, cererea se
face la fiecare dintre ele, pentru suprafata situata pe raza acestora.
(5) Persoanele prevazute la alin. (1) vor formula cererile in termenul, cu
procedura si in conditiile prevazute la art. 9 alin. (3)-(9).
Art. 41^2
(1) Consiliile parohiale sau organele reprezentative ale schiturilor si
manastirilor, precum si ale institutiilor de invatamant, pot cere restituirea
terenurilor cu vegetatie forestiera, paduri, zavoaie, tufarisuri, fanete si
pasuni impadurite, care le-au apartinut in proprietate, in limita suprafetelor
pe care le-au avut in proprietate, dar nu mai mult de 30 ha, indiferent daca
sunt situate pe raza mai multor localitati.
(2) Cererile impreuna cu actele doveditoare de proprietate se fac in termenul,
cu procedura si in conditiile prevazute la art. 9 alin. (3)-(9).
(3) Consiliile locale ale comunelor, oraselor si municipiilor pot cere
restituirea in proprietate privata a terenurilor cu vegetatie forestiera,
paduri, zavoaie, tufarisuri, fanete si pasuni impadurite, in baza actelor care
le atesta aceasta calitate, cu procedura si in conditiile prevazute la art. 9
alin. (3)-(9).
(4) Dispozitiile art. 41 alin. (2) raman aplicabile."
32. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
Cetatenii romani cu domiciliul in strainatate precum si fostii cetateni
romani care si-au redobandit cetatenia romana, indiferent daca si-au stabilit
sau nu domiciliul in tara, pot face cerere de reconstituire a dreptului de
proprietate pentru suprafetele de terenuri agricole sau terenuri cu destinatie
forestiera, prevazute la art. 41, care le-au apartinut in proprietate, dar
numai pana la limita prevazuta la art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945, de
familie pentru terenurile agricole, si nu mai mult de 30 ha de familie, pentru
terenurile cu destinatie forestiera, in termenul, cu procedura si in conditiile
prevazute la art. 9 alin. (3)-(9)."
33. Alineatul (3) al articolului 43 va avea urmatorul cuprins:
(3) Organul imputernicit sa constate situatiile prevazute la alin. (2) este
prefectul, care, prin ordin, atesta pierderea dreptului de proprietate si
trecerea acestuia, dupa caz, in proprietatea privata a comunei, a orasului sau
a municipiului in a carui raza teritoriala este situat terenul."
34. Dupa capitolul III se introduce capitolul III^1, care va avea urmatorul
cuprins:
CAP. 3^1
Dispozitii procedurale
Art. 44^1
Comisia judeteana este competenta sa solutioneze contestatiile si sa
valideze ori sa invalideze masurile stabilite de comisiile locale.
Art. 44^2
(1) In sensul prezentei legi, comisia locala este autoritate publica cu
activitate administrativa, iar comisia judeteana este autoritate publica cu
autoritate administrativ-jurisdictionala.
(2) Comisia judeteana si cea locala au, in limitele competentei lor si prin
derogare de la dispozitiile Codului de procedura civila, calitate procesuala
pasiva si, cand este cazul, activa, fiind reprezentate legal prin prefect,
respectiv primar sau pe baza unui mandat conventional, de catre unul dintre
membri, nefiind obligatorie asistarea prin avocat.
Art. 44^3
(1) Hotararile comisiei judetene asupra contestatiilor persoanelor care au
cerut reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate privata asupra
terenului, conform dispozitiilor cuprinse in cap. II din lege, si cele asupra
masurilor stabilite de comisiile locale se comunica celor interesati prin
scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
(2) Impotriva hotararii comisiei judetene se poate face plangere la
judecatoria in a carei circumscriptie este situat terenul, in termen de 30 de
zile de la comunicare.
Art. 44^4
(1) Dispozitiile art. 44^3 alin. (1) se aplica si in cazul in care
plangerea este indreptata impotriva ordinului prefectului sau oricarui act
administrativ al unui organ administrativ care a refuzat atribuirea terenului
sau propunerile de atribuire a terenului, in conditiile prevazute in cap. III
din prezenta lege.
(2) Dispozitiile alin. (2) al art. 44^3 raman aplicabile.
Art. 44^5
(1) Poate face obiectul plangerii modificarea sau anularea propriei
hotarari de catre comisie.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si in cazul in care comisia judeteana
a emis, dupa incheierea procedurii de definitivare a activitatii sale, acte
administrative contrare propriei hotarari dispozitiile alin. (2) al art. 44^3
ramanand aplicabile.
Art. 44^6
Plangerea prevazuta la art. 44^3 poate fi indreptata si impotriva masurilor
de punere in aplicare a art. 36 din prezenta lege, cu privire la stabilirea
dreptului de a primi actiuni in unitatile agricole de stat, reorganizate in
societati comerciale conform Legii nr. 15/1990, dispozitiile alin. (2) al art.
44^3 ramanand aplicabile.
Art. 44^7
Plangerea formulata potrivit art. 44^3 - 44^6 suspenda executarea.
Art. 44^8
Instanta solutioneaza cauza potrivit regulilor prevazute in Codul de
procedura civila si in Legea pentru organizarea judecatoreasca. Pe baza
hotararii judecatoresti definitive, comisia judeteana, care a emis titlul de
proprietate, il va modifica, il va inlocui sau il va desfiinta.
Art. 44^9
Sentinta civila pronuntata de instanta mentionata la art. 44^8 este supusa
cailor de atac prevazute in Codul de procedura civila, cu respectarea
dispozitiilor legale in materie.
Art. 44^10
Tertii care au fost vatamati in drepturile lor prin hotararea comisiei
judetene sau prin ordinul prefectului ori in alt mod, prin acte administrative
prealabile ordinului, cum este cazul propunerilor primarului, si care nu aveau
interes de a se adresa acestor organe, avand deja un titlu de proprietate
privata asupra terenului, ori li se recunoscuse un asemenea drept, potrivit
legii, nu pot folosi decat calea actiunilor de drept comun, petitorii sau, dupa
caz, posesorii, in special revendicarea, si nu procedura prevazuta in acest
capitol.
Art. 44^11
Dispozitiile art. 44^10 se aplica si in cazul incalcarii dreptului de
proprietate publica sau privata al statului ori, dupa caz, al unitatilor
administrativ-teritoriale.
Art. 44^12
Persoanelor prevazute la art. 44^10 si art. 44^11 nu le sunt opozabile
hotararile date de comisiile judetene.
Art. 44^13
In toate cazurile in care legea prevede nulitatea unor operatiuni sau acte
juridice, litigiul se judeca potrivit dreptului comun si nu conform procedurii
speciale prevazute in prezentul capitol.
Art. 44^14
In cazul in care comisia locala refuza inmanarea titlului de proprietate
emis de comisia judeteana sau punerea efectiva in posesie, persoana nemultumita
poate face plangere la instanta in circumscriptia careia este situat terenul.
(2) Daca instanta admite plangerea, primarul va fi obligat sa execute de
indata inmanarea titlului de proprietate sau, dupa caz, punerea efectiva in
posesie, sub sanctiunea condamnarii la daune cominatorii pentru fiecare zi de
intarziere, anume stabilite de instanta.
(3) Dispozitiile alin. (2) al art. 44^3 se aplica in mod corespunzator.
Art. 44^15
Litigiile in curs se vor judeca in continuare de catre instantele sesizate,
indiferent de faza procesuala in care se afla, potrivit regulilor procedurale
aplicabile la data sesizarii, tinand insa seama, cand este cazul, si de
dispozitiile prezentei legi."
35. Alineatul (2) al articolului 54 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Persoanele care nu dau curs somatiei si nu executa obligatiile in
termenul stabilit de primar, din motive imputabile lor, vor fi sanctionate,
anual, cu plata unei sume de la 50.000 lei la 100.000 lei/ha, in raport cu
categoria de folosinta a terenului."
36. Alineatul (2) al articolului 55 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Cei care nu dau curs somatiei pierd dreptul de folosinta asupra
terenului la sfarsitul anului in curs."
37. Dupa alineatul (1) al articolului 57 se introduce un nou alineat, care
devine alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Persoanele fizice care au schimbat categoria de folosinta a
terenurilor agricole pe care le detin in proprietate sunt obligate sa comunice,
in termen de 30 de zile de la data la care a avut loc aceasta operatiune,
modificarea intervenita oficiului de cadastru agricol si organizare a
teritoriului agricol, judetean sau al municipiului Bucuresti, care are
obligatia sa le inregistreze."
38. Alineatul (2) al articolului 57, care devine alineatul (3), va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Schimbarea categoriei de folosinta silvica - paduri, rachitarii,
culturi de arbusti, detinute de persoane juridice - se aproba de Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului."
39. Alineatul (2) al articolului 61 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Grupele de terenuri care intra in perimetrele de ameliorare se
stabilesc de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Ministerul Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului, la propunerile ce au la baza situatiile
inaintate de comune, orase si municipii."
40. Alineatul (3) al articolului 61 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Delimitarea perimetrelor de ameliorare se face de catre o comisie
de specialisti, al carei regulament de organizare si functionare se aproba de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului."
41. Alineatul (2) al articolului 62 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Includerea de catre primarie a unui anumit teren in categoria
mentionata la alin. (1) se poate face cu acordul proprietarului. Daca
proprietarul nu este de acord, primaria face propuneri motivate prefecturii,
care va decide."
42. Dupa alineatul (2) al articolului 62 se introduc alineatele (3) si (4),
cu urmatorul cuprins:
"(3) Daca prefectul decide includerea terenului prevazut la alin. (2)
in perimetrul de ameliorare, consiliul local este obligat sa-i atribuie in
folosinta, titularului terenului in cauza, o suprafata de teren
corespunzatoare, pe toata durata realizarii lucrarilor de ameliorare.
(4) In cazul in care statul nu dispune in localitatea respectiva de un alt
teren asemanator pentru rezolvarea situatiei mentionate la alin. (1), iar
proprietarul nu este de acord sa primeasca un alt teren la distanta mai mare,
se va aplica procedura de expropriere pentru cauza de utilitate publica,
prevazuta de Legea nr. 33/1994."
43. Alineatul (1) al articolului 67 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67
(1) Fondurile necesare pentru cercetarea, proiectarea si executarea
lucrarilor prevazute in proiectele de amenajare, ameliorare si punere in
valoare a terenurilor degradate si poluate, cuprinse in perimetru, se asigura,
in functie de specificul lucrarilor, de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
impreuna cu Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si cu alte
ministere interesate, din Fondul de ameliorare a fondului funciar si prin
alocatiile bugetare."
44. Alineatul (3) al articolului 67 va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care se constata ca anumite suprafete au fost scoase
din productia agricola sau silvica prin degradare sau poluare a solului,
datorita faptei culpabile a unor persoane fizice sau juridice, proprietarii,
primaria sau organul agricol ori silvic pot cere suportarea de catre cel
vinovat a cheltuielilor necesitate de lucrarile de refacere si de ameliorare a
solului."
45. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, impreuna cu Academia de Stiinte Agricole si Silvice, vor
lua masuri pentru dezvoltarea sistemului national de supraveghere, evaluare,
prognoza si avertizare cu privire la starea calitatii solurilor agricole si
silvice, pe baza unui sistem informational, cu asigurarea de banci de date, la
nivelul tarii si al judetului, si vor propune masurile necesare pentru
protectia si ameliorarea terenurilor, in scopul mentinerii si cresterii
capacitatii de productie."
46. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 69
Folosirea temporara sau definitiva a unor terenuri agricole si silvice in
alte scopuri decat productia agricola si silvica se face numai in conditiile
prevazute de prezenta lege."
47. Alineatul (2) al articolului 70 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin exceptie, unele constructii, care, prin natura lor, pot
genera efecte poluante factorilor de mediu, pot fi amplasate in extravilan. In
acest caz, amplasamentele se vor stabili pe baza de studii ecologice de impact,
prealabile, avizate de organele de specialitate, privind protectia mediului
inconjurator."
48. Dupa alineatul (2) al articolului 71 se introduce un nou alineat, care
devine alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Scoaterea definitiva din circuitul agricol a terenurilor agricole
din extravilan, de clasa I si a II-a de calitate, a celor amenajate cu lucrari
de imbunatatiri funciare, precum si a celor plantate cu vii si livezi, prin
extinderea intravilanului localitatilor, se face la propunerea consiliilor
locale, prin hotarare a Guvernului si cu avizul Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei."
49. Alineatul (3) al articolului 71, care devine alineatul (4), va avea
urmatorul cuprins:
"(4) Scoaterea definitiva din circuitul agricol si silvic a
terenurilor situate in extravilanul localitatilor se face cu plata, de catre
persoanele fizice sau juridice solicitante, a taxelor prevazute in anexele nr.
1 si 2 la prezenta lege. Din aceste taxe se constituie Fondul de ameliorare a
fondului funciar, aflat la dispozitia Ministerului Agriculturii si Alimentatiei
si, respectiv, a Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului."
50. Dupa alineatul (4) al articolului 71 se introduce un nou alineat, care
devine alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Dispozitiile alin. (4) se aplica si in cazul terenurilor agricole
care au fost trecute, potrivit legii, in intravilanul localitatii, in vederea
realizarii constructiilor de orice fel."
51. Dupa alineatul (5) al articolului 71, care devine alineatul (6), se
introduce alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
"(7) De asemenea, se excepteaza de la plata taxelor prevazute la alin.
(3) perimetrele agricole din satele sau catunele demolate, aflate in curs de
reconstructie."
52. Alineatul (1) al articolului 72 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 72
(1) Pentru scoaterea temporara a terenurilor din productia agricola si
silvica, titularul aprobarii este obligat sa depuna o garantie in bani egala cu
taxa prevazuta pentru scoaterea definitiva a terenurilor din circuitul agricol
sau silvic, intr-un cont special al Fondului de ameliorare a fondului
funciar."
53. Dupa alineatul (1) al articolului 72 se introduce un nou alineat, care
devine alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"2) Pentru taxa prevazuta la art. 71 alin. (4) si pentru garantia
prevazuta la alin. (1), depuse in Fondul de ameliorare a fondului funciar, se
primeste de catre titular o dobanda aplicata de banca pentru perioada de
depozit."
54. Alineatul (2) al articolului 72, care devine alineatul (3), va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Dupa indeplinirea obligatiilor prevazute cu privire la redarea
terenurilor, la confirmarea organelor judetene agricole sau silvice si a
proprietarului terenului, titularul va primi garantia depusa si dobanda
bancara."
55. Dupa alineatul (1) al articolului 75 se introduce alineatul (2), cu
urmatorul cuprins:
"(2) Refuzul nejustificat al detinatorului terenului de a-si da
acordul prevazut la alin. (1) va putea fi solutionat de instanta de judecata,
hotararea acesteia inlocuind consimtamantul celui in cauza."
56. Alineatul (1) al articolului 80 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 80
(1) Titularii lucrarilor de investitii sau de productie, care detin
terenuri pe care nu le mai folosesc in procesul de productie, cum sunt cele
ramase in urma excavarii de materii prime - carbune, caolin, argila, pietris -
de la sondele abandonate si altele asemenea, sunt obligati sa ia masurile
necesare de amenajare si de nivelare, dandu-le o folosinta agricola, iar daca
aceasta nu este posibil, o folosinta piscicola sau silvica, in termen de 2 ani
de la incheierea procesului de productie."
57. Alineatul (3) al articolului 80 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Executia acestor lucrari se face de unitati specializate ale
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si ale Ministerului Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului, din fondurile prevazute de beneficiari, in conditiile
legii."
58. Alineatul (2) al articolului 81 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Aprobarea ocuparii terenurilor in astfel de cazuri se da de catre
oficiul de cadastru agricol si organizare a teritoriului agricol, judetean sau
al municipiului Bucuresti, dupa caz, indiferent de marimea suprafetei necesare,
pe baza acordului detinatorilor si cu plata despagubirilor convenite."
59. Articolul 87 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 87
(1) Ocuparea in intregime sau in parte a terenurilor de orice fel,
infiintarea sau mutarea semnelor de hotar si a reperelor de marcare, fara
aprobarea primita in conditiile legii, sau refuzul de a elibera terenul astfel
ocupat fara drept constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1
la 5 ani.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) se savarseste prin violenta,
amenintari ori de doua sau de mai multe persoane impreuna, pedeapsa este
inchisoare de la 2 la 7 ani."
60. Dupa articolul 87 se introduc articolele 87^1 si 87^2, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 87^1
Fapta persoanei fizice, care are calitatea de membru al comisiei locale sau
judetene de aplicare a prezentei legi, de a impiedica in orice mod
reconstituirea dreptului de proprietate sau eliberarea titlului de proprietate
catre persoanele indreptatite constituie abuz in serviciu si se pedepseste cu
inchisoare de la 1 la 5 ani."
"Art. 87^2
Incalcarea prevederilor art. 9 alin. (5) lit. c) si ale art. 9^1, prin
declararea unor suprafete de teren mai mici decat suprafetele pe care le detin,
sau nedeclararea unor suprafete de teren, detinute efectiv, constituie
infractiune de fals in declaratii si se pedepseste potrivit prevederilor art.
292 din Codul penal*)."
----------------
*) Codul penal a fost republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 65 din 16 aprilie 1997.
61. Articolul 89 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 89
Contraventiile prevazute la art. 88 se sanctioneaza astfel:
a) cele de la lit. a) - c), cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei;
b) cele de la lit. d) - h), cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000
lei."
62. Articolul 90 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 90
Sanctiunile se pot aplica si persoanelor juridice, dupa cum urmeaza:
a) cele de la art. 88 lit. a) - c), cu amenda de la 5.000.000 lei la
10.000.000 lei;
b) cele de la lit. d) - h), cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000
lei."
63. Articolul 91 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 91
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
specialistii imputerniciti in acest scop de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei si, dupa caz, de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului, de imputernicitii prefectului si specialisti imputerniciti de
directorul general al directiei generale pentru agricultura si alimentatie sau,
dupa caz, de inspectorul sef al inspectoratului silvic judetean, precum si de
catre primar.
(2) Prin actul de constatare se dispune cu privire la suportarea pagubelor
de catre cei vinovati si, dupa caz, restabilirea situatiei anterioare."
64. Alineatele (1) si (2) ale articolului 93 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 93
(1) Comisiile comunale, orasenesti si municipale, constituite potrivit
prevederilor art. 11, vor efectua lucrarile si operatiunile stabilite de lege,
din competenta lor, indiferent daca se reconstituie sau se constituie dreptul
de proprietate ori se restituie terenuri prin ordinul prefectului, inaintand
aceste lucrari, dupa caz, comisiilor judetene sau prefectului, in vederea
eliberarii titlurilor de proprietate, respectiv emiterii ordinului prefectului.
(2) Comisiile prevazute la alin. (1) vor efectua operatiunile de punere in
posesie, intocmind in acest scop procese-verbale, pe care le vor inainta
comisiilor judetene."
65. Articolul 97 alineatele (1) si (2), articolul 98 si articolul 99 se
abroga.
Art. 2
Dispozitiile modificatoare sau de completare ori de abrogare ale prezentei
legi nu aduc atingere in nici un fel titlurilor si altor acte de proprietate
eliberate, cu respectarea prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, la
data intocmirii lor.
Art. 3
(1) Sunt lovite de nulitate absoluta, potrivit dispozitiilor legislatiei
civile aplicabile la data incheierii actului juridic, urmatoarele acte emise cu
incalcarea prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991:
a) actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate,
in favoarea persoanelor fizice care nu erau indreptatite, potrivit legii, la
astfel de reconstituiri sau constituiri;
b) actele de constituire a dreptului de proprietate pe terenurile agricole
aflate in domeniul public sau privat al statului, ori in domeniul public al
comunelor, oraselor sau municipiilor;
c) actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate in
intravilanul localitatilor, pe terenurile revendicate de fostii proprietari, cu
exceptia celor atribuite conform art. 23 din lege;
d) actele de constituire a dreptului de proprietate pe terenurile agricole
constituite ca izlaz comunal;
e) actele de constituire a dreptului de proprietate, in conditiile art. 20,
in localitatile in care s-a aplicat cota de reducere prevazuta de lege;
f) actele de constituire a dreptului de proprietate, in conditiile art. 20
si in cazul in care in localitatea respectiva nu s-a constituit dreptul de
proprietate persoanelor indreptatite de lege;
g) transferurile de terenuri dintr-o localitate in alta, efectuate cu
incalcarea conditiilor prevazute de lege, in scopul ilicit de a spori prin
aceasta valoarea terenului primit ca urmare a transferului;
h) actele de vanzare-cumparare privind constructiile afectate unei
utilizari sociale sau culturale - case de locuit, crese, gradinite, cantine,
camine culturale, sedii si altele asemenea - ce au apartinut cooperativelor
agricole de productie, cu incalcarea dispozitiilor imperative prevazute la
ultimul alineat al art. 28 din lege.
(2) Nulitatea poate fi invocata de primar, prefect, procuror si de alte
persoane care justifica un interes legitim, iar solutionarea cererilor este de
competenta instantelor judecatoresti de drept comun, care au plenitudine de
jurisdictie.
(3) In situatia in care, pe terenurile care au facut obiectul unor acte
juridice, constatate nule potrivit alin. (1), s-au edificat constructii de
orice fel, sunt aplicabile dispozitiile art. 494 din Codul civil.
Art. 4
(1) Persoanele care nu au depus cereri in termenul prevazut de Legea
fondului funciar nr. 18/1991, pentru reconstituirea dreptului de proprietate,
ori aceste cereri s-au pierdut sau cu privire la care nu au primit nici un
raspuns, se pot adresa cu o noua cerere comisiilor comunale, orasenesti sau
municipale, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi.
(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile persoanelor care, potrivit
Legii fondului funciar nr. 18/1991, nu aveau vocatie sa solicite si, respectiv,
sa li se reconstituite restul de proprietate.
Art. 5
Prin lege speciala, dupa intocmirea balantei fondului funciar se va
reglementa atribuirea in folosinta sau, dupa caz, in proprietate de terenuri
agricole din domeniul privat al statului, familiilor tinere, specialistilor din
mediul rural, veteranilor de razboi carora nu li s-au atribuit terenuri
potrivit Legii nr. 44/1994, precum si personalului didactic, in conditiile
Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic.
Art. 6
Anexa nr. 1 la Legea fondului funciar nr. 18/1991 se modifica si se
inlocuieste cu anexa la prezenta lege.
Art. 7
Legea fondului funciar nr. 18/1991, cu modificarile ulterioare si cu cele
aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei,
dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30 iunie
1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 16 septembrie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
PETRE ROMAN
ANEXA 1
TAXA PROCENTUALA
datorata pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a terenurilor aflate
in extravilan
----------------------------------------------------------
Clasa terenului agricol
-------------------------------
1 2 3 4 5
----------------------------------------------------------
Taxa procentuala care
se aplica la pretul de
vanzare 400 350 300 250 200
----------------------------------------------------------
NOTA:
Procentul se aplica la valoarea terenului, declarata ca pret de partile din
contractul de instrainare.
In situatia in care terenul nu a facut obiectul vanzarii cumpararii si
acesta este proprietatea investitorului sau provine din concesionare, donatie,
asociere, taxa se calculeaza la valoarea de circulatie a terenului din zona
respectiva.