LEGE
Nr. 18 din 19 februarie 1991 * Republicata
Legea fondului funciar
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1 din 5 ianuarie 1998
*) Republicata in temeiul art. VII din Legea nr. 169 din 27 octombrie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 4 noiembrie
1997, dandu-se textelor o noua numerotare. Mentionam ca Legea nr. 169/1997
contine si unele articole proprii, numerotate de la II la V, care nu au fost
incorporate in textul republicat al Legii nr. 18/1991 si care sunt reproduse in
nota de la pag. 16.
Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 37 din 20 februarie 1991 si a mai fost modificata prin
Legea nr. 29 din 21 martie 1991, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 59 din 22 martie 1991, prin Ordonanta Guvernului nr. 23 din 21
august 1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 213 din
28 august 1992 (aprobata prin Legea nr. 114 din 18 noiembrie 1992, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 311 din 30 noiembrie 1992), prin
Ordonanta Guvernului nr. 46 din 12 august 1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 241 din 29 august 1994 (aprobata prin Legea nr. 132
din 22 decembrie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 359 din 23 decembrie 1994), prin Ordonanta Guvernului nr. 20 din 4 august
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 184 din 15
august 1995 (aprobata prin Legea nr. 104 din 16 noiembrie 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 270 din 21 noiembrie 1995), prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 5 din 31 august 1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 207 din 2 septembrie 1996 (aprobata prin
Legea nr. 47 din 4 aprilie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 58 din 8 aprilie 1997) si prin Ordonanta Guvernului nr. 57 din 28
august 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din
30 august 1997.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Terenurile de orice fel, indiferent de destinatie, de titlul pe baza caruia
sunt detinute sau de domeniul public ori privat din care fac parte, constituie
fondul funciar al Romaniei.
Art. 2
In functie de destinatie, terenurile sunt:
a) terenuri cu destinatie agricola, si anume: terenurile agricole
productive - arabile, viile, livezile, pepinierele viticole, pomicole, plantatiile
de hamei si duzi, pasunile, fanetele, serele, solariile, rasadnitele si altele
asemenea -, cele cu vegetatie forestiera, daca nu fac parte din amenajamentele
silvice, pasunile impadurite, cele ocupate cu constructii si instalatii
agrozootehnice, amenajarile piscicole si de imbunatatiri funciare, drumurile
tehnologice si de exploatare agricola, platformele si spatiile de depozitare
care servesc nevoilor productiei agricole si terenurile neproductive care pot
fi amenajate si folosite pentru productia agricola;
b) terenuri cu destinatie forestiera, si anume: terenurile impadurite sau
cele care servesc nevoilor de cultura, productie ori administrare silvica,
terenurile destinate impaduririlor si cele neproductive - stancarii, abrupturi,
bolovanisuri, rape, ravene, torenti -, daca sunt cuprinse in amenajamentele
silvice;
c) terenuri aflate permanent sub ape, si anume: albiile minore ale
cursurilor de apa, cuvetele lacurilor la nivelurile maxime de retentie, fundul
apelor maritime interioare si al marii teritoriale;
d) terenuri din intravilan, aferente localitatilor urbane si rurale, pe
care sunt amplasate constructiile, alte amenajari ale localitatilor, inclusiv
terenurile agricole si forestiere;
e) terenuri cu destinatii speciale, cum sunt cele folosite pentru
transporturile rutiere, feroviare, navale si aeriene, cu constructiile si
instalatiile aferente, constructii si instalatii hidrotehnice, termice, de
transport al energiei electrice si gazelor naturale, de telecomunicatii, pentru
exploatarile miniere si petroliere, cariere si halde de orice fel, pentru
nevoile de aparare, plajele, rezervatiile, monumentele naturii, ansamblurile si
siturile arheologice si istorice si altele asemenea.
Art. 3
In sensul prezentei legi, prin detinatori de terenuri se intelege titularii
dreptului de proprietate, ai altor drepturi reale asupra acestora sau cei care,
potrivit legii civile, au calitatea de posesori ori detinatori precari.
Art. 4
(1) Terenurile pot face obiectul dreptului de proprietate privata sau al
altor drepturi reale, avand ca titulari persoane fizice sau juridice, ori pot
apartine domeniului public sau domeniului privat.
(2) Domeniul public poate fi de interes national, caz in care proprietatea
asupra sa, in regim de drept public, apartine statului, sau de interes local,
caz in care proprietatea, de asemenea, in regim de drept public, apartine
comunelor, oraselor, municipiilor sau judetelor.
(3) Administrarea domeniului de interes public national se face de catre
organele prevazute de lege, iar administrarea domeniului public de interes
local se face de catre primarii sau, dupa caz, de catre prefecturi.
(4) Terenurile din domeniul public sunt cele afectate unei utilitati
publice.
Art. 5
(1) Apartin domeniului public terenurile pe care sunt amplasate constructii
de interes public, piete, cai de comunicatii, retele stradale si parcuri
publice, porturi si aeroporturi, terenurile cu destinatie forestiera, albiile
raurilor si fluviilor, cuvetele lacurilor de interes public, fundul apelor
maritime interioare si al marii teritoriale, tarmurile Marii Negre, inclusiv
plajele, terenurile pentru rezervatii naturale si parcuri nationale,
monumentele, ansamblurile si siturile arheologice si istorice, monumentele
naturii, terenurile pentru nevoile apararii sau pentru alte folosinte care,
potrivit legii, sunt de domeniul public ori care, prin natura lor, sunt de uz
sau interes public.
(2) Terenurile care fac parte din domeniul public sunt inalienabile,
insesizabile si imprescriptibile. Ele nu pot fi introduse in circuitul civil
decat daca, potrivit legii, sunt dezafectate din domeniul public.
Art. 6
Domeniul privat al statului si, respectiv, al comunelor, oraselor,
municipiilor si judetelor este alcatuit din terenurile dobandite de acestea
prin modurile prevazute de lege, precum si din terenurile dezafectate, potrivit
legii, din domeniul public. El este supus dispozitiilor de drept comun, daca
prin lege nu se prevede altfel.
Art. 7
Fondul funciar si, in mod corespunzator, dreptul de proprietate si
celelalte drepturi reale trebuie inregistrate in documentele de evidenta
funciara si de publicitate imobiliara prevazute de lege.
CAP. 2
Stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor
Art. 8
(1) Stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor care se
gasesc in patrimoniul cooperativelor agricole de productie se face in
conditiile prezentei legi, prin reconstituirea dreptului de proprietate sau
constituirea acestui drept.
(2) De prevederile legii beneficiaza membrii cooperatori care au adus
pamant in cooperativa agricola de productie sau carora li s-a preluat in orice
mod teren de catre aceasta, precum si, in conditiile legii civile, mostenitorii
acestora, membrii cooperatori care nu au adus pamant in cooperativa si alte
persoane anume stabilite.
(3) Stabilirea dreptului de proprietate se face, la cerere, prin eliberarea
unui titlu de proprietate in limita unei suprafete minime de 0,5 ha pentru
fiecare persoana indreptatita, potrivit prezentei legi, si de maximum 10 ha de
familie, in echivalent arabil.
(4) Prin familie se intelege sotii si copiii necasatoriti, daca gospodaresc
impreuna cu parintii lor.
Art. 9
(1) Persoanele carora li s-ar reconstituit dreptul de proprietate in limita
suprafetei de teren de 10 ha de familie, in echivalent arabil, pot cere
reconstituirea dreptului de proprietate si pentru diferenta dintre aceasta
suprafata si cea pe care au adus-o in cooperativa agricola de productie sau care
a fost preluata in orice mod de aceasta, pana la limita suprafetei prevazute la
art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945 pentru infaptuirea reformei agrare, de
familie, indiferent daca reconstituirea urmeaza sa se faca in mai multe
localitati sau de la autori diferiti.
(2) Persoanele carora li s-a reconstituit dreptul de proprietate, potrivit
legii, in limita suprafetei de teren de pana la 10 ha de familie si carora li
s-a aplicat cota de reducere, potrivit art. 14 alin. (3) din lege, pot formula
cerere pentru suprafetele de teren care au constituit aceasta cota. Cererile se
formuleaza in cazul in care cota de reducere a depasit procentul de 5% .
(3) Cererea se depune la primaria localitatii sau, dupa caz, la primariile
localitatilor in raza carora se afla terenul pentru care urmeaza sa se
reconstituie dreptul de proprietate, personal sau prin posta, cu confirmare de
primire, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi*), sub sanctiunea decaderii.
(4) Cererea va cuprinde:
a) numele si prenumele persoanei solicitante si domiciliul acesteia;
b) calitatea de titular sau de mostenitor al dreptului de proprietate
pentru care i s-a reconstituit sau urmeaza sa i se reconstituie acest drept,
potrivit prezentei legi;
c) suprafata de teren care i s-a reconstituit si diferenta pe care o
solicita.
(5) La cerere se va anexa:
a) copie xerox de pe titlul de proprietate care s-a emis sau, dupa caz, de
pe procesul-verbal ori de pe fisa de punere in posesie;
b) copii xerox de pe actele doveditoare ale dreptului de proprietate pentru
suprafetele de teren solicitate in plus;
c) o declaratie in care se va mentiona, pe propria raspundere, suprafata
totala de teren atribuita in proprietate, prin reconstituire sau prin
constituire, de familie, potrivit prezentei legi, chiar daca aceasta s-a facut
in mai multe localitati sau de la mai multi autori.
(6) Primarul va constitui un registru special, parafat, numerotat si
sigilat, in care se vor inregistra, in ordine cronologica, cererile depuse de
persoanele indreptatite si va emite, la cerere, un bon cu numarul de
inregistrare.
(7) Pentru cererile depuse prin posta, pe confirmarea de primire se vor
mentiona numarul de inregistrare a cererii si data acesteia.
(8) Primarul sau secretarul consiliului local este obligat sa primeasca
cererea si sa o inregistreze, indiferent daca aceasta cuprinde sau nu toate
mentiunile precizate in alin. (4) si daca nu este insotita de toate actele
prevazute la alin. (5). In acest caz, primarul sau secretarul este obligat sa
comunice solicitantului ca, inlauntrul termenului de 90 de zile, sa depuna
toate actele mentionate la alin. (5), sub sanctiunea decaderii acestuia din
termen.
(9) Nerespectarea obligatiilor prevazute la alin. (6) de catre primar sau
secretar atrage dupa sine atat raspunderea administrativa si disciplinara a
acestuia, potrivit legii, cat si plata de daune cominatorii sau, dupa caz, si
de daune-interese.
(10) Dupa expirarea termenului de 90 de zile prevazut la alin. (3),
primarul este obligat ca, in termen de 30 de zile, sa intocmeasca situatia
privind categoriile de persoane, terenurile agricole solicitate si balanta
fondului funciar pe localitate - comuna, oras, municipiu -, in vederea
reconstituirii dreptului de proprietate, potrivit legii. Inlauntrul acestui
termen, primarul le va transmite prefectului, sub semnatura.
(11) In termen de 15 zile de la primire, prefectul va intocmi situatia
privind categoriile de persoane solicitante si balanta fondului funciar pe
judet, pe care le va transmite, in acelasi termen, Departamentului pentru
Administratie Publica Locala.
(12) Dupa intocmirea balantei fondului funciar la nivel de tara, prin lege
se vor stabili suprafetele de teren agricol care vor fi reconstituite.
Art. 10
(1) Persoanele fizice si persoanele juridice carora li s-a reconstituit sau
li s-a constituit dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole, potrivit
prezentei legi, precum si persoanele juridice care au in patrimoniu sau in
administrare terenuri agricole ori detin in orice mod asemenea terenuri au
obligatia de a da secretarului consiliului local o declaratie in care vor
mentiona suprafata de teren agricol atribuita sau, respectiv, detinuta efectiv,
in una sau mai multe localitati, iar pentru persoanele fizice, si de la mai
multi autori.
(2) Persoanele fizice vor face declaratia pe propria raspundere, iar
persoanele juridice, prin reprezentantii lor.
Art. 11
(1) Suprafata adusa in cooperativa agricola de productie este cea care
rezulta din: actele de proprietate, cartea funciara, cadastru, cererile de
inscriere in cooperativa, registrul agricol de la data intrarii in cooperativa,
evidentele cooperativei sau, in lipsa acestora, din orice alte probe, inclusiv
declaratii de martori.
(2) Dispozitiile alineatului precedent se aplica in mod corespunzator si in
ceea ce priveste suprafetele preluate de cooperativele agricole de productie
fie in baza unor legi speciale, fie fara nici un titlu sau in orice alt mod.
(3) Stabilirea dreptului de proprietate se face la cerere, pe baza
situatiei terenurilor detinute de cooperativa agricola de productie la 1
ianuarie 1990, inscrisa in sistemul de evidenta a cadastrului funciar general
sau a registrului agricol, corectata cu instrainarile legal efectuate de catre
cooperativa pana la data intrarii in vigoare a legii.
(4) Cererea de stabilire a dreptului de proprietate se depune si se
inregistreaza la primarie in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi.
Art. 12
(1) In scopul stabilirii dreptului de proprietate prin reconstituirea sau
constituirea acestuia, atribuirii efective a terenurilor celor indreptatiti si
eliberarii titlurilor de proprietate, in fiecare comuna, oras sau municipiu, se
constituie, prin ordinul prefectului*), o comisie condusa de primar.
(2) Comisiile comunale, orasenesti sau municipale vor functiona sub
indrumarea unei comisii judetene, numita prin ordinul prefectului si condusa de
acesta.
(3) Procedura de constituire si modul de functionare a comisiilor, precum
si modelul si modul de atribuire a noilor titluri de proprietate se vor stabili
prin hotarare a Guvernului*) in termen de 15 zile de la data publicarii
prezentei legi. Din comisii vor face parte cetateni desemnati de obste din
toate categoriile indreptatite, specialisti si functionari publici. In comunele
constituite din mai multe sate, cetatenii vor fi desemnati proportional cu
ponderea numerica a locuitorilor din fiecare sat.
-----------------
*) Potrivit art. 113 alin. (1) din Legea nr. 69/1991, republicata,
prefectul emite ordine.
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 131/1991, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 19 ianuarie 1993.
Art. 13
(1) Calitatea de mostenitor se stabileste pe baza certificatului de
mostenitor sau a hotararii judecatoresti definitive ori, in lipsa acestora,
prin orice probe din care rezulta acceptarea mostenirii.
(2) Mostenitorii care nu-si pot dovedi aceasta calitate, intrucat
terenurile nu s-au gasit in circuitul civil, sunt socotiti repusi de drept in
termenul de acceptare cu privire la cota ce li se cuvine din terenurile ce au
apartinut autorului lor. Ei sunt considerati ca au acceptat mostenirea prin
cererea pe care o fac comisiei.
(3) Titlul de proprietate se emite cu privire la suprafata de teren
determinata pe numele tuturor mostenitorilor, urmand ca ei sa procedeze
potrivit dreptului comun.
Art. 14
(1) Terenurile cooperativelor agricole de productie situate in extravilanul
localitatilor devin proprietatea cooperatorilor sau, dupa caz, a mostenitorilor
acestora, corespunzator suprafetelor aduse sau preluate in orice mod in
patrimoniul cooperativei.
(2) Atribuirea efectiva a terenurilor se face, in zona colinara, de regula,
pe vechile amplasamente, iar in zonele de campie, pe sole stabilite de comisie
si nu neaparat pe vechile amplasamente ale proprietatii, in cadrul perimetrelor
actuale ale cooperativelor agricole de productie.
(3) In cazul in care intre suprafata de teren a cooperativei agricole de
productie, rezultata prin insumarea suprafetelor de teren aduse de cooperatori
sau preluate in orice alt mod de cooperativa, si suprafata de teren actuala au
intervenit modificari atat in ce priveste suprafata totala, cat si pe categorii
de folosinta, stabilirea proprietatii cooperatorilor sau a mostenitorilor
acestora se face prin reducerea unei cote proportionale rezultate din scaderea
suprafetelor legal folosite in alte scopuri din suprafata totala initiala si
proportional cu categoriile de folosinta agricola existente. Nu vor fi afectati
detinatorii de suprafete care au proprietati mai mici de 1 ha.
(4) Suprafetele ocupate de plantatii pomicole, viticole, sere, helesteie,
amenajari piscicole, pepiniere, constructii administrative si agrozootehnice,
precum si cele necesare bazei furajere aferente capacitatilor de productie
zootehnice existente in cooperativele agricole de productie pot reprezenta, pe
baza optiunii proprietarilor, aport la constituirea unor forme de asociere de
tip privat, cu sau fara personalitate juridica.
Art. 15
(1) Membrii cooperatori care, dupa caz, au parasit cooperativa agricola de
productie, nu au muncit in cooperativa sau nu locuiesc in localitatea
respectiva, precum si mostenitorii acestora pot primi terenurile din extravilan
aduse sau preluate in orice mod in patrimoniul cooperativei.
(2) Dispozitiile alineatului precedent se aplica si persoanelor ale caror
terenuri au trecut, cu sau fara titlu, in patrimoniul cooperativei agricole de
productie fara ca ele sa fi dobandit calitatea de cooperatori, precum si, dupa
caz, mostenitorilor acestora.
(3) De prevederile alin. (2) beneficiaza si persoanele detinatoare ale
titlurilor de Cavaler al Ordinului "Mihai Viteazul", "Mihai
Viteazul cu Spada" si mostenitorii lor, care au optat si carora li s-a
atribuit, la data improprietaririi, teren arabil, cu exceptia celor care l-au
instrainat.
(4) Dispozitiile art. 14 alin. (2) si (3) se aplica in mod corespunzator.
(5) Se vor atribui, la cerere, persoanelor care si-au pierdut total sau
partial capacitatea de munca si mostenitorilor celor care au decedat - ca
urmare a participarii la lupta pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989 -
in proprietate, terenuri in suprafata de 10.000 mp in echivalent arabil. Pentru
terenurile atribuite, acesti beneficiari nu datoreaza taxe sau impozite.
Art. 16
(1) In cazurile in care in perimetrul unor cooperative agricole de
productie au fost comasate si terenuri agricole ale unor proprietari particulari,
iar acestia nu au preluat in compensatie alte terenuri, la cererea lor sau a
mostenitorilor, ei vor fi repusi in proprietate si li se vor restitui
suprafetele in cota echivalenta, in cadrul unor sole stabilite de comisie.
(2) Dispozitiile art. 14 alin. (2) si (3) se aplica in mod corespunzator.
Art. 17
(1) In localitatile cu cetateni romani, apartinand minoritatii germane sau
in care locuiesc persoane care au fost deportate sau stramutate, deposedate de
terenuri prin acte normative intervenite dupa anul 1944, se vor atribui in
proprietate, la cerere, cu prioritate acestora sau mostenitorilor, suprafete de
teren din rezerva aflata la dispozitia comisiilor sau se va proceda conform
art. 37.
(2) La atribuire, se va avea in vedere suprafata de teren pe care acestia
au avut-o in proprietate, fara a se depasi 10 ha de familie, in echivalent
arabil.
Art. 18
(1) Terenurile din extravilan aduse sau preluate in orice alt mod in
patrimoniul cooperativei agricole de productie de la cooperatori sau de la alte
persoane care au decedat si nu au mostenitori, precum si terenurile pentru care
nu s-au formulat cereri de restituire raman la dispozitia comisiei.
(2) Toate terenurile cooperativei agricole de productie care nu sunt
atribuite conform art. 14-17, precum si terenurile extravilane proprietatea
statului aflate in folosinta cooperativei, raman, de asemenea, la dispozitia
comisiei, urmand a fi atribuite altor persoane indreptatite, potrivit
prevederilor prezentei legi.
(3) Terenurile neatribuite, ramase la dispozitia comisiei, trec in domeniul
privat al comunei, orasului sau al municipiului, urmand a fi puse la dispozitia
celor care doresc sa intemeieze sau sa dezvolte exploatatii agricole, prin
inchiriere, concesionare sau vanzare, in conditiile legii.
Art. 19
(1) Membrilor cooperatori activi care nu au adus teren in cooperativa
agricola de productie sau au adus teren mai putin de 5.000 mp, precum si celor
care, neavand calitatea de cooperatori, au lucrat in orice mod, ca angajati in
ultimii 3 ani in cooperativa sau in asociatii cooperatiste, li se pot atribui
in proprietate loturi din terenurile prevazute la art. 18, daca sunt stabiliti
sau urmeaza sa se stabileasca in localitate si nu detin teren in proprietate in
alte localitati. Suprafata atribuita in proprietate se va determina tinand
seama de suprafata terenurilor, numarul solicitantilor si de suprafata
atribuita celor care au adus pamant in cooperativa agricola de productie.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si persoanelor care au fost deportate
si nu beneficiaza de dispozitiile art. 14-16.
(3) Se pot atribui, la cerere, in folosinta agricola, pana la 5.000 mp in
echivalent arabil, de familie, personalului de specialitate din serviciile
publice comunale, in perioada cat lucreaza in localitate, daca nu are teren in
proprietate in aceasta localitate, el sau membrii familiei din care face parte.
Dreptul de proprietate asupra acestor terenuri apartine comunei, orasului sau
municipiului, dupa caz.
(4) Atribuirea in folosinta nu se poate face in cazurile in care in
localitatea respectiva s-au operat reducerile prevazute la art. 14 alin. (3).
(5) La plecarea prin localitate persoanele mentionate la alin. (3) au
dreptul la despagubiri pentru investitiile facute, cu consimtamantul prealabil
al proprietarului si daca sunt utile pe suprafata atribuita.
Art. 20
In situatia in care in unele cooperative agricole de productie nu mai
ramane teren disponibil pentru a se atribui suprafata minima prevazuta la art.
8, precum si pentru persoanele prevazute la art. 17 si 19 alin. (1) si (2),
comisia va hotari reducerea in cota proportionala a suprafetei ce se
repartizeaza pentru a se atribui terenuri in proprietate si acestor categorii.
Art. 21
(1) In localitatile cu excedent de suprafata agricola, cu deficit de forta
de munca in agricultura, din terenurile prevazute la art. 18 se poate atribui
in proprietate teren pana la 10 ha in echivalent arabil tuturor familiilor care
solicita in scris si se obliga sa lucreze aceasta suprafata.
(2) Familiile fara pamant sau cu pamant putin din alte localitati, care
solicita in scris, pot primi in proprietate pana la 10 ha teren in echivalent
arabil, cu obligatia de a-si stabili domiciliul in comuna, oras sau municipiu,
dupa caz, si de a cultiva pamantul primit, renuntand la proprietatea avuta in
localitatea lor, din extravilan.
Art. 22
(1) Din terenurile agricole, comisiile vor atribui in proprietate, la
cererea comisiilor parohiale ori a altor organe reprezentative ale
comunitatilor locale de cult - din mediul rural -, o suprafata de teren de pana
la 5 ha in echivalent arabil pentru fiecare parohie sau schit, apartinand
cultelor recunoscute de lege, ori de pana la 10 ha teren agricol in echivalent
arabil in cazul manastirilor, in masura in care toate aceste asezaminte au
posedat in trecut terenuri agricole preluate de cooperativele agricole de
productie, iar in prezent nu au asemenea terenuri ori au suprafete restranse.
In zonele necooperativizate, reconstituirea dreptului de proprietate se va face
din terenurile aflate in proprietatea statului si in administrarea primariilor,
la propunerea acestora, prin ordinul prefectului.
(2) Dispozitiile art. 9 alin. (5) se aplica in mod corespunzator.
(3) Organele reprezentative ale unitatilor de cult, recunoscute de lege,
din mediul rural, pot cere reconstituirea dreptului de proprietate si pentru
suprafata de teren agricol care reprezinta diferenta dintre suprafata de 5 ha,
in cazul parohiilor, si suprafata pe care au avut-o in proprietate, dar nu mai
mult de 10 ha, si pentru suprafata ce reprezinta diferenta dintre suprafata de
10 ha, in cazul manastirilor si schiturilor, si suprafata pe care au avut-o in
proprietate, dar nu mai mult de 50 ha.
(4) Dispozitiile art. 9 raman aplicabile.
(5) Pentru parohiile, schiturile si manastirile din mediul urban,
consiliile si organele reprezentative ale acestora pot cere reconstituirea
dreptului de proprietate in conditiile alin. (3) si (4).
(6) Pot cere reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole care le-au apartinut in proprietate, in limita suprafetelor pe care
le-au avut, si organele reprezentative ale altor unitati de cult, astfel:
a) centrul patriarhal, pana la 200 ha;
b) centrele eparhiale, pana la 100 ha;
c) protoieriile, pana la 50 ha;
d) parohiile din mediul urban, pana la 10 ha;
e) filialele din mediul rural si urban, pana la 10 ha.
Art. 23
(1) Sunt si raman in proprietatea privata a cooperatorilor sau, dupa caz, a
mostenitorilor acestora, indiferent de ocupatia sau domiciliul lor, terenurile
aferente casei de locuit si anexelor gospodaresti, precum si curtea si gradina
din jurul acestora, determinate potrivit art. 8 din Decretul-lege nr. 42/1990
privind unele masuri pentru stimularea taranimii.
(2) Suprafetele de terenuri aferente casei de locuit si anexelor
gospodaresti, precum si curtea si gradina din jurul acestora sunt acelea
evidentiate ca atare in actele de proprietate, in cartea funciara, in registrul
agricol sau in alte documente funciare, la data intrarii in cooperativa
agricola de productie.
(3) Pentru suprafata de teren agricol atribuita de cooperativa agricola de
productie ca lot de folosinta, potrivit prevederilor art. 4 din Decretul-lege
nr. 42/1990, nu se reconstituie sau nu se constituie dreptul de proprietate
persoanei careia i s-a atribuit, indiferent daca acest teren se afla in
continuarea gradinii in intravilan sau in alt loc, in extravilan, cu exceptia
celor stramutati, pentru realizarea unor investitii de interes local sau de
utilitate publica.
(4) Dispozitiile alin. (1) se aplica si persoanelor din zonele
cooperativizate, care nu au avut calitatea de cooperator.
Art. 24
(1) Terenurile situate in intravilanul localitatilor, care au fost
atribuite de cooperativele agricole de productie, potrivit legii,
cooperatorilor sau altor persoane indreptatite, pentru constructia de locuinte
si anexe gospodaresti, pe care le-au edificat, raman si se inscriu in
proprietatea actualilor detinatori, chiar daca atribuirea s-a facut din
terenurile preluate in orice mod de la fostii proprietari.
(2) Fostii proprietari vor fi compensati cu o suprafata de teren
echivalenta in intravilan sau, in lipsa, cu teren situat in extravilan, in
imediata vecinatate.
Art. 25
(1) In cazul in care cooperativa agricola de productie a atribuit loturi in
folosinta unor cooperatori, in gradinile din intravilan ale fostilor
proprietari, asemenea terenuri revin, de drept, in proprietatea detinatorilor
initiali sau a mostenitorilor acestora.
(2) Persoanele care au primit terenuri in conditiile alin. (1) si pe care
au efectuat investitii au dreptul la o despagubire egala cu contravaloarea
acestora, daca nu pot fi ridicate.
(3) Prin investitii, in sensul alin. (2), se intelege lucrarile destinate
exploatarii agricole a terenului.
Art. 26
(1) Terenurile situate in intravilanul localitatii, care au apartinut
cooperatorilor sau altor persoane care au decedat, in ambele cazuri fara
mostenitori, trec in proprietatea comunei, orasului sau a municipiului, dupa
caz, si in administrarea primariilor, pentru a fi vandute, concesionate ori
date in folosinta celor care solicita sa-si construiasca locuinte si nu au
teren, ori pentru amplasarea de obiective social-culturale sau cu caracter
productiv, potrivit legii, ori pentru compensarile prevazute la art. 24.
(2) Pana la efectuarea operatiunilor prevazute la alin. (1), terenurile vor
fi inscrise si folosite conform destinatiei avute.
Art. 27
(1) Punerea in posesie si eliberarea titlurilor de proprietate celor
indreptatiti nu pot avea loc decat numai dupa ce s-au facut in teren
delimitarile necesare pentru masuratori, stabilirea vecinatatilor pe temeiul
schitei, amplasamentului stabilit si intocmirea documentelor constatatoare
prealabile.
(2) In toate cazurile in care reconstituirea dreptului de proprietate se
face pe vechile amplasamente, cu ocazia masuratorilor comisia ia act de
recunoasterea reciproca a limitelor proprietatii de catre vecini si le
consemneaza in documentele constatatoare.
(3) Pentru terenurile aflate in exploatarea societatilor agricole de tip
privat, constituite in temeiul Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole
si alte forme de asociere in agricultura, comisiile locale si cele judetene, in
termen de 12 luni, vor efectua toate operatiunile prevazute la alin. (1) si (2)
si vor elibera titlurile de proprietate.
(4) Membrii si conducerea acestor societati agricole au obligatia de a
solicita imediat comisiilor locale sa efectueze operatiunile prevazute la
alineatul precedent, iar comisiile judetene, sa solicite eliberarea titlurilor
de proprietate.
(5) Incalcarea prevederilor alineatelor precedente atrage desfiintarea, de
drept, a societatilor agricole in cauza.
(6) La desfiintarea cooperativei agricole de productie, o comisie de
lichidare constituita in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, prin ordinul prefectului, la propunerea primariei, va proceda
in termen de 9 luni de la desfiintarea cooperativei, la realizarea activului si
la plata pasivului, in conditiile prevazute de lege.
Art. 28
(1) Comisiile de lichidare prevazute de art. 27 au obligatia de a constata
si stabili orice fapte de incalcare a legii, de a lua masuri de recuperare a
pagubelor, conform legii, si de a sesiza, daca este cazul, organele de urmarire
penala.
(2) Sumele recuperate in conditiile alin. (1) constituie activ lichidat si
urmeaza destinatia celor prevazute la art. 27.
(3) La expirarea termenului prevazut la art. 27, comisiile de lichidare vor
prezenta bilantul de lichidare si raportul explicativ organului de specialitate
al prefecturii sau al Primariei Municipiului Bucuresti, investit cu atributii
de control financiar, potrivit legii, pentru descarcare.
(4) Actele de constatare a datoriilor fata de stat si fata de alte persoane
juridice, ramase dupa terminarea operatiunilor de lichidare, intocmite de catre
comisia de lichidare, vor fi avizate si centralizate de catre Ministerul
Finantelor, dupa care Guvernul le va prezenta Parlamentului, cu propuneri de
rezolvare.
Art. 29
(1) Constructiile agrozootehnice, atelierele de industrie mica, masinile,
utilajele si alte asemenea mijloace fixe, ce au apartinut cooperativei agricole
de productie desfiintate, precum si terenurile de sub acestea, ca si cele
necesare utilizarii lor normale, plantatiile de vii si pomi si animalele devin
proprietatea membrilor asociatiilor de tip privat, cu personalitate juridica,
daca se vor infiinta.
(2) Drepturile fostilor cooperatori asupra bunurilor prevazute la alin. (1)
se vor stabili in cota valorica, proportional cu suprafata de teren adusa sau
preluata in orice mod in cooperativa agricola de productie si cu volumul muncii
prestate. Membrii asociati vor constitui aceste drepturi ca aport in natura la
noua asociatie.
(3) Fostilor cooperatori care nu devin membri ai acestei asociatii li se
vor stabili drepturi de creanta proportional cu cota valorica ce li se cuvine
din patrimoniul cooperativei agricole de productie, daca nu au fost acoperite
in alta modalitate. Plata creantelor se va face de catre asociatie, in natura
sau in bani, potrivit hotararii comisiei de lichidare.
(4) In cazul in care nu s-au constituit asemenea asociatii, bunurile si
animalele prevazute la alin. (1) se vor vinde prin licitatie publica
persoanelor fizice sau juridice, urmand ca din pretul realizat sa se achite
datoriile de orice fel ale fostei cooperative agricole de productie. Fac
exceptie bovinele si ovinele, precum si plantatiile de vii si pomi, care vor fi
atribuite fostilor cooperatori.
(5) In termen de 9 luni de la desfiintarea cooperativei agricole de
productie, se vor stabili drepturile banesti ce revin fiecarui fost membru
cooperator de catre comisia de lichidare constituita potrivit art. 27 alin.
(6).
(6) Fostii membri cooperatori vor primi cota cuvenita din valorificarea
prin licitatie a bunurilor comune, proportional cu suprafata de teren adusa in
cooperativa agricola de productie, in echivalent arabil, si volumul valoric de
munca efectuat.
(7) Bunurile prevazute la alin. (1), care nu se vand in termen de un an de
la data desfiintarii cooperativei agricole de productie, trec in proprietatea
privata a comunelor, oraselor si a municipiilor unde acestea sunt situate, fara
nici o despagubire, si in administrarea primariilor.
(8) Demolarea constructiilor agrozootehnice, a atelierelor de intretinere,
a instalatiilor si a anexelor gospodaresti si de industrie mica, care fac
obiectul alin. (1), este interzisa. Prin exceptie, daca sunt degradate sau din
orice alt motiv nu pot fi utilizate, ele pot fi desfiintate cu autorizatia
prefecturii, iar materialele vor fi valorificate de primarii, urmand ca sumele
rezultate sa intre in activul operatiunilor de lichidare.
(9) Constructiile afectate unei utilizari sociale sau culturale trec fara
plata, in regim de drept public, in proprietatea comunelor, oraselor sau a
municipiilor si in administrarea primariilor.
Art. 30
(1) Asociatiile intercooperatiste sau de stat si cooperatiste de orice
profil se pot reorganiza in societati comerciale pe actiuni, in termen de 90 de
zile de la publicarea legii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Terenurile si celelalte bunuri aduse de cooperativa agricola de productie
in asociatie, precum si bunurile dobandite de aceasta devin proprietatea
societatii comerciale, iar cooperatorii si celelalte persoane indreptatite a-si
reconstitui proprietatea asupra terenurilor ce apartin societatii, precum si
salariatii acesteia pot deveni actionari in conditiile legii.
(3) In cazul in care unii cooperatori sau alte persoane indreptatite,
prevazute la alin. (2), nu vor opta pentru a deveni actionari ai societatii
comerciale, li se va stabili dreptul de proprietate, conform prevederilor art.
14 si 15 din prezenta lege, din terenurile care nu au fost aduse de cooperativa
agricola de productie in asociatie.
(4) In localitatile in care nu exista aceste posibilitati, se vor putea
desfiinta unele ferme neeficiente ale asociatiei. Hotararea in aceasta privinta
se adopta de catre comisia judeteana, la propunerea comisiilor comunale,
orasenesti sau municipale, dupa caz.
Art. 31
(1) Terenurile proprietatea statului aflate in exploatarea cooperativelor
agricole de productie sunt la dispozitia comisiilor prevazute la art. 12, in
vederea atribuirii lor in proprietatea celor indreptatiti, conform legii.
(2) Terenurile neatribuite, ramase la dispozitia comisiei, vor trece in
domeniul privat al comunei, orasului sau al municipiului.
Art. 32
(1) Terenul atribuit conform art. 19 alin. (1), art. 21 si art. 43 nu poate
fi instrainat prin acte intre vii timp de 10 ani, socotiti de la inceputul
anului urmator celui in care s-a facut inscrierea proprietatii, sub sanctiunea
nulitatii absolute a actului de instrainare.
(2) Constatarea nulitatii poate fi ceruta in justitie de catre primarie,
prefectura, procuror, precum si de catre oricare persoana interesata.
Art. 33
Terenurile provenite din fostele izlazuri comunale - pajisti si arabil -
care s-au aflat in folosinta cooperativelor agricole de productie - trec in
proprietatea privata a comunelor, oraselor sau, dupa caz, a municipiilor si in
administrarea primariilor, urmand a fi folosite ca pasuni comunale si pentru producerea
de furaje si seminte pentru culturi furajere.
Art. 34
Lucrarile de imbunatatiri funciare care se afla pe terenurile primite,
inclusiv zonele de protectie aferente, trec in proprietatea unitatilor
specializate de exploatare a unor astfel de lucrari, in conditiile legii.
CAP. 3
Dispozitii privind terenurile proprietate de stat si unele prevederi
speciale
Art. 35
(1) Terenurile proprietatea statului sunt acele suprafete intrate in
patrimoniul sau in conformitate cu prevederile legale existente pana la data de
1 ianuarie 1990 si inregistrate ca atare in sistemul de evidenta al cadastrului
funciar general si in amenajamentele silvice.
(2) Terenurile proprietate de stat, administrate de institutele si
statiunile de cercetari stiintifice, agricole si silvice, destinate cercetarii
si producerii de seminte si material saditor din categorii biologice superioare
si a animalelor de rasa, precum si din administrarea Institutului pentru
Testarea si Inregistrarea Soiurilor de Plante de Cultura si a centrelor sale
teritoriale apartin domeniului public si raman in administrarea acestora. In
termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi*), Guvernul, la
propunerea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, va delimita suprafetele
de teren strict necesare cercetarii si producerii de seminte si material
saditor din categorii biologice superioare si animalelor de rasa si pe cele
destinate productiei, din administrarea institutelor si statiunilor de
cercetare si productie agricola.
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplica si terenurilor proprietate de stat
folosite, la data prezentei legi, de unitatile de invatamant cu profil agricol
sau silvic si care trec in administrarea acestora.
--------------
*) Legea nr. 169/1997 a intrat in vigoare la data de 4 noiembrie 1997.
Art. 36
(1) Terenurile aflate in proprietatea statului, situate in intravilanul
localitatilor si care sunt in administrarea primariilor, la data prezentei
legi, trec in proprietatea comunelor, oraselor sau a municipiilor, urmand
regimul juridic al terenurilor prevazute la art. 26.
(2) Terenurile proprietate de stat, situate in intravilanul localitatilor,
atribuite, potrivit legii, in folosinta vesnica sau in folosinta pe durata
existentei constructiei, in vederea construirii de locuinte proprietate
personala sau cu ocazia cumpararii de la stat a unor asemenea locuinte, trec,
la cererea proprietarilor actuali ai locuintelor, in proprietatea acestora,
integral sau, dupa caz, proportional cu cota detinuta din constructie.
(3) Terenurile atribuite in folosinta pe durata existentei constructiilor
dobanditorilor acestora, ca efect al preluarii terenurilor aferente
constructiilor, in conditiile dispozitiilor art. 30 din Legea nr. 58/1974 cu
privire la sistematizarea teritoriului si localitatilor urbane si rurale, trec
in proprietatea actualilor titulari ai dreptului de folosinta a terenului,
proprietari ai locuintelor.
(4) Dispozitiile art. 23 raman aplicabile.
(5) Terenurile fara constructii, neafectate de lucrari de investitii
aprobate, potrivit legii, din intravilanul localitatilor, aflate in
administrarea consiliilor locale, considerate proprietate de stat prin
aplicarea dispozitiilor Decretului nr. 712/1966 si a altor acte normative
speciale, se restituie fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora, dupa
caz, la cerere.
(6) Atribuirea in proprietate a terenurilor prevazute de alin. (2)-(5) se
va face, prin ordinul prefectului, la propunerea primariilor, facuta pe baza
verificarii situatiei juridice a terenurilor.
Art. 37
(1) Persoanele ale caror terenuri agricole au fost trecute in proprietate
de stat, ca efect al unor legi speciale, altele decat cele de expropriere, si
care se afla in administrarea unitatilor agricole de stat devin, la cerere,
actionari la societatile comerciale infiintate, in baza Legii nr. 15/1990, din
actualele unitati agricole de stat. De aceleasi prevederi beneficiaza si
mostenitorii acestor persoane.
(2) Cererea se depune, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentei legi, la primaria in a carei raza teritoriala este situat terenul.
(3) Numarul de actiuni primite va fi proportional cu suprafata de teren in
echivalent arabil, trecuta in patrimoniul statului, fara a putea depasi insa valoarea
a 10 ha teren de familie, in echivalent arabil.
(4) Nu beneficiaza de dispozitiile acestui articol persoanele ale caror
terenuri au fost confiscate ca efect al unor condamnari penale, cu exceptia
persoanelor precizate in Decretul-lege nr. 118 din 30 martie 1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
in strainatate ori constituite in prizonieri, cu modificarile ulterioare.
Art. 38
(1) Persoanele fizice carora ii s-a stabilit calitatea de actionar in
temeiul art. 37, persoanele carora li s-au stabilit drepturi la institutele si
statiunile de cercetare agricole si la regiile autonome cu profil agricol,
potrivit Legii nr. 46/1992, precum si persoanele care au calitatea de locatori,
potrivit art. 25 din Legea-arendarii nr. 16/1994, pot cere reconstituirea
dreptului de proprietate si pentru diferenta de peste 10 ha de familie, pana la
limita suprafetei prevazute la art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945,
indiferent daca reconstituirea urmeaza sa se faca in mai multe localitati sau
de la autori diferiti, in termenul, cu procedura si in conditiile prevazute la
art. 9 din prezenta lege.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1), carora li s-a stabilit dreptul in
actiuni, in limita suprafetei de pana la 10 ha in echivalent arabil, pot face
cerere, in cazul in care prin aplicarea coeficientului de echivalare, prevazut
in regulamentul aprobat de Hotararea Guvernului nr. 131/1991, suprafata de
teren putea depasi, ca echivalenta, 10 ha teren arabil, in termenul, cu
procedura si in conditiile prevazute la art. 9 alin. (3) - (9).
Art. 39
Persoanele fizice ale caror terenuri agricole au fost trecute in
proprietatea statului prin efectul Decretului nr. 83/1949, precum si al
oricaror alte acte normative de expropriere, sau mostenitorii acestora pot cere
reconstituirea dreptului de proprietate pentru suprafata de teren trecuta in
proprietatea statului, pana la limita suprafetei prevazute la art. 3 lit. h)
din Legea nr. 187/1945, de familie, indiferent daca reconstituirea urmeaza a se
face in mai multe localitati sau de la autori diferiti, in termenul, cu
procedura si in conditiile prevazute la art. 9.
Art. 40
(1) Dupa expirarea termenului de 90 de zile, in cazurile prevazute la art.
38 si 39, primarul va intocmi situatia privind terenurile agricole solicitate
de categoriile de persoane prevazute si balanta fondului funciar pe localitate
si pe fiecare societate comerciala si institut sau statiune de cercetare si
productie agricola ori regie autonoma cu profil agricol, din raza teritoriala a
localitatii.
(2) Dispozitiile art. 9 alin. (9) raman aplicabile.
Art. 41
(1) Terenurile agricole fara constructii, instalatii, amenajari de interes
public, intrate in proprietatea statului si aflate in administrarea primariilor
la data prezentei legi, se vor restitui fostilor proprietari sau mostenitorilor
acestora, fara a se putea depasi suprafata de 10 ha de familie, in echivalent
arabil.
(2) Restituirea terenurilor se face, la cerere, in conditiile art. 11, prin
ordinul prefectului, la propunerea primariei.
(3) Prevederile art. 37 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.
Art. 42
(1) In localitatile cu deficit de teren, in care terenurile fostilor
proprietari se afla in proprietatea statului si acestia nu opteaza pentru
actiuni in conditiile art. 37 si nu li se pot atribui lor sau mostenitorilor
suprafata minima prevazuta de prezenta lege, comisiile judetene vor hotari atribuirea
unei suprafete de 5.000 mp de familie, in echivalent arabil, la cerere, din
terenurile proprietatea statului.
(2) Pentru diferenta de teren pana la care sunt indreptatiti fostii
proprietari sau mostenitorii lor, potrivit prezentei legi, se aplica
corespunzator prevederile art. 37.
(3) Nu pot fi atribuite suprafetele de teren pe care s-au efectuat
investitii, altele decat imbunatatiri funciare.
(4) Plantatiile de vii sau pomi pot fi afectate in astfel de cazuri numai
in situatia in care nu exista terenuri din alta categorie de folosinta, pentru
a fi atribuite in proprietate.
Art. 43
(1) In zona montana - defavorizata de factori naturali cum sunt: clima,
altitudinea, panta, izolarea - se poate atribui in proprietate, la cerere, o suprafata
de teren de pana la 10 ha in echivalent arabil familiilor tinere de tarani care
provin din mediul agricol montan, au priceperea necesara si se obliga in scris
sa-si creeze gospodarii, sa se ocupe de cresterea animalelor si sa exploateze
rational pamantul in acest scop.
(2) Terenurile prevazute la alineatul precedent se atribuie din domeniul
privat al comunei, orasului sau al municipiului, dupa caz.
(3) Atribuirea in proprietate a terenurilor se face prin ordinul
prefectului la propunerea primariilor.
Art. 44
(1) Terenurile provenite din fostele izlazuri comunale, transmise
unitatilor de stat si care, in prezent, sunt folosite ca pasuni, fanete si
arabil, vor fi restituite in proprietatea comunelor, oraselor si a
municipiilor, dupa caz, si in administrarea primariilor, pentru a fi folosite
ca pasuni comunale si pentru producerea de furaje sau seminte de culturi
furajere. Fac exceptie suprafetele ocupate cu vii, pomi, seminceri furajeri,
helesteie, lacuri sau cele destinate producerii de legume, fructe ori alta
materie prima pentru fabricile de conserve, orezarii si campuri experimentale,
destinate cercetarii agricole, ce vor fi compensate in suprafata egala cu teren
de aceeasi calitate de catre societatile comerciale pe actiuni, in termen de 6
luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi*).
(2) Nerespectarea dispozitiilor alineatului precedent duce la trecerea de
drept in proprietatea comunelor, oraselor sau a municipiilor, dupa caz, a
acestor terenuri.
Art. 45
(1) Persoanele fizice sau, dupa caz, mostenitorii acestora, ale caror
terenuri cu vegetatie forestiera, paduri, zavoaie, tufarisuri, pasuni si fanete
impadurite au trecut in proprietatea statului prin efectul unor acte normative
speciale, pot cere reconstituirea dreptului de proprietate si pentru diferenta
de peste 1 ha, dar nu mai mult de 30 ha, de familie.
(2) Daca pe suprafetele de teren ce urmeaza a fi atribuite in conditiile
alineatului precedent se afla constructii sau amenajari forestiere, ori sunt in
curs de executie sau in faza de proiectare, sau terenurile sunt defrisate, se
vor atribui alte suprafete de teren, cu respectarea acelorasi conditii, in
imediata apropiere.
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) vor formula cererile in termenul, cu
procedura si in conditiile prevazute la art. 9 alin. (3) - (9).
(4) Terenurile prevazute la alin. (1), precum si la art. 46 si 47 vor fi
gospodarite si exploatate in regim silvic, potrivit legii. Regimul silvic
pentru padurile proprietate privata se va elabora si se va aproba in termen de
3 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi*), prin grija Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului. Punerea in posesie a padurilor,
zavoaielor, tufarisurilor, a pasunilor si fanetelor impadurite se va face numai
dupa stabilirea regimului silvic al acestora.
----------------
*) Legea nr. 169/1997 a intrat in vigoare la data de 4 noiembrie 1997.
Art. 46
(1) Fostii composesori sau, dupa caz, mostenitorii acestora pot cere
reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor prevazute la
art. 45, pe baza actelor care le atesta aceasta calitate si in limitele
suprafetelor prevazute in acele acte.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si in cazul terenurilor exploatate in
devalmasie de catre fostii mosneni sau razesi, in cadrul obstilor nedivizate.
(3) Dispozitiile art. 45 alin. (2) raman aplicabile.
(4) In cazurile in care terenurile care au apartinut composesoratelor si
obstilor sunt situate pe raza teritoriala a mai multor localitati, cererea se
face la fiecare dintre ele, pentru suprafata situata pe raza acestora.
(5) Persoanele prevazute la alin. (1) vor formula cererile in termenul, cu
procedura si in conditiile prevazute la art. 9 alin. (3) - (9).
Art. 47
(1) Consiliile parohiale sau organele reprezentative ale schiturilor si
manastirilor, precum si ale institutiilor de invatamant, pot cere restituirea
terenurilor cu vegetatie forestiera, paduri, zavoaie, tufarisuri, fanete si
pasuni impadurite, care le-au apartinut in proprietate, in limita suprafetelor
pe care le-au avut in proprietate, dar nu mai mult de 30 ha, indiferent daca
sunt situate pe raza mai multor localitati.
(2) Cererile impreuna cu actele doveditoare de proprietate se fac in
termenul, cu procedura si in conditiile prevazute la art. 9 alin. (3) - (9).
(3) Consiliile locale ale comunelor, oraselor si municipiilor pot cere
restituirea in proprietate privata a terenurilor cu vegetatie forestiera,
paduri, zavoaie, tufarisuri, fanete si pasuni impadurite, in baza actelor care
le atesta aceasta calitate, cu procedura si in conditiile prevazute la art. 9
alin. (3) - (9).
(4) Dispozitiile art. 45 alin. (2) raman aplicabile.
Art. 48
Cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, precum si fostii cetateni
romani care si-au redobandit cetatenia romana, indiferent daca si-au stabilit
sau nu domiciliul in tara, pot face cerere de reconstituire a dreptului de
proprietate pentru suprafetele de terenuri agricole sau terenuri cu destinatie
forestiera, prevazute la art. 45, care le-au apartinut in proprietate, dar
numai pana la limita prevazuta la art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945, de
familie, pentru terenurile agricole, si nu mai mult de 30 ha de familie, pentru
terenurile cu destinatie forestiera, in termenul, cu procedura si in conditiile
prevazute la art. 9 alin. (3) - (9).
Art. 49
(1) Persoanele carora li s-au constituit drepturi de proprietate asupra
terenurilor agricole sunt obligate sa respecte intocmai conditiile prevazute la
art. 19, 21 si 43, in legatura cu stabilirea domiciliului si intemeierea de noi
gospodarii.
(2) Nerespectarea acestor conditii atrage pierderea dreptului de
proprietate asupra terenului si a constructiilor de orice fel realizate pe
acesta. Pentru teren nu se vor acorda despagubiri, iar pentru constructii,
proprietarul va primi o despagubire egala cu valoarea reala a acestora.
(3) Organul imputernicit sa constate situatiile prevazute la alin. (2) este
prefectul, care, prin ordin, atesta pierderea dreptului de proprietate si
trecerea acestuia, dupa caz, in proprietatea privata a comunei, a orasului sau
a municipiului in a carui raza teritoriala este situat terenul.
Art. 50
Delimitarea teritoriala a noilor proprietati, rezultate din aplicarea prezentei
legi, porneste de la actuala organizare a teritoriului si se face pe baza unor
proiecte de parcelare intocmite de catre organele de specialitate.
CAP. 4
Dispozitii procedurale
Art. 51
Comisia judeteana este competenta sa solutioneze contestatiile si sa
valideze ori sa invalideze masurile stabilite de comisiile locale.
Art. 52
(1) In sensul prezentei legi, comisia locala este autoritate publica cu
activitate administrativa, iar comisia judeteana este autoritate publica cu autoritate
administrativ-jurisdictionala.
(2) Comisia judeteana si cea locala au, in limitele competentei lor si prin
derogare de la dispozitiile Codului de procedura civila, calitate procesuala
pasiva si, cand este cazul, activa, fiind reprezentate legal prin prefect,
respectiv primar sau, pe baza unui mandat conventional, de catre unul dintre
membri, nefiind obligatorie asistarea prin avocat.
Art. 53
(1) Hotararile comisiei judetene asupra contestatiilor persoanelor care au
cerut reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate privata asupra
terenului, conform dispozitiilor cuprinse in cap. II, si cele asupra masurilor
stabilite de comisiile locale se comunica celor interesati prin scrisoare
recomandata cu confirmare de primire.
(2) Impotriva hotararii comisiei judetene se poate face plangere la
judecatoria in a carei raza teritoriala este situat terenul, in termen de 30 de
zile de la comunicare.
Art. 54
(1) Dispozitiile art. 53 alin. (1) se aplica si in cazul in care plangerea
este indreptata impotriva ordinului prefectului sau oricarui act administrativ
al unui organ administrativ care a refuzat atribuirea terenului sau propunerile
de atribuire a terenului, in conditiile prevazute in cap. III.
(2) Dispozitiile art. 53 alin. (2) raman aplicabile.
Art. 55
(1) Poate face obiectul plangerii modificarea sau anularea propriei
hotarari de catre comisie.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si in cazul in care comisia judeteana
a emis, dupa incheierea procedurii de definitivare a activitatii sale, acte
administrative contrare propriei hotarari, dispozitiile art. 53 alin. (2)
ramanand aplicabile.
Art. 56
Plangerea prevazuta la art. 53 poate fi indreptata si impotriva masurilor
de punere in aplicare a art. 37, cu privire la stabilirea dreptului de a primi
actiuni in unitatile agricole de stat, reorganizate in societati comerciale
conform Legii nr. 15/1990, dispozitiile art. 53 alin. (2) ramanand aplicabile.
Art. 57
Plangerea formulata potrivit art. 53 - 56 suspenda executarea.
Art. 58
Instanta solutioneaza cauza potrivit regulilor prevazute in Codul de
procedura civila si in Legea nr. 92/1992*) pentru organizarea judecatoreasca.
Pe baza hotararii judecatoresti definitive, comisia judeteana, care a emis
titlul de proprietate, il va modifica, il va inlocui sau il va desfiinta.
-----------------
*) Legea nr. 92/1992 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997.
Art. 59
Sentinta civila pronuntata de instanta mentionata la art. 58 este supusa
cailor de atac prevazute in Codul de procedura civila, cu respectarea
dispozitiilor legale in materie.
Art. 60
Tertii care au fost vatamati in drepturile lor prin hotararea comisiei
judetene sau prin ordinul prefectului ori in alt mod, prin acte administrative
prealabile ordinului, cum este cazul propunerilor primarului, si care nu aveau
interes de a se adresa acestor organe, avand deja un titlu de proprietate
privata asupra terenului, ori li se recunoscuse un asemenea drept, potrivit
legii, nu pot folosi decat calea actiunilor de drept comun, petitorii sau, dupa
caz, posesorii, in special revendicarea, si nu procedura prevazuta in acest
capitol.
Art. 61
Dispozitiile art. 60 se aplica si in cazul incalcarii dreptului de
proprietate publica sau privata al statului ori, dupa caz, al unitatilor
administrativ-teritoriale.
Art. 62
Persoanelor prevazute la art. 60 si art. 61 nu le sunt opozabile hotararile
date de comisiile judetene.
Art. 63
In toate cazurile in care legea prevede nulitatea unor operatiuni sau acte
juridice, litigiul se judeca potrivit dreptului comun si nu conform procedurii
speciale prevazute in prezentul capitol.
Art. 64
(1) In cazul in care comisia locala refuza inmanarea titlului de
proprietate emis de comisia judeteana sau punerea efectiva in posesie, persoana
nemultumita poate face plangere la instanta in a carei raza teritoriala este
situat terenul.
(2) Daca instanta admite plangerea, primarul va fi obligat sa execute de
indata inmanarea titlului de proprietate sau, dupa caz, punerea efectiva in
posesie, sub sanctiunea condamnarii la daune cominatorii pentru fiecare zi de
intarziere, anume stabilite de instanta.
(3) Dispozitiile art. 53 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
Art. 65
Litigiile in curs se vor judeca in continuare de catre instantele sesizate,
indiferent de faza procesuala in care se afla, potrivit regulilor procedurale
aplicabile la data sesizarii, tinand insa seama, cand este cazul, si de
dispozitiile prezentei legi.
CAP. 5
Circulatia juridica a terenurilor
Art. 66
Terenurile proprietate privata, indiferent de titularul lor, sunt si raman
in circuitul civil. Ele pot fi dobandite si instrainate prin oricare dintre
modurile stabilite de legislatia civila, cu respectarea dispozitiilor din
prezenta lege.
Art. 67
(1) Terenurile situate in intravilan si extravilan pot fi instrainate,
indiferent de intinderea suprafetei, prin acte juridice intre vii, incheiate in
forma autentica.
(2) In toate cazurile de dobandire, prin acte juridice intre vii,
proprietatea dobanditorului nu poate depasi 100 ha teren agricol in echivalent
arabil, de familie, sub sanctiunea nulitatii absolute a actului de instrainare.
Art. 68
(1) Persoanele fizice care nu au cetatenie romana si domiciliul in Romania,
precum si persoanele juridice care nu au nationalitate romana si sediul in
Romania, nu pot dobandi in proprietate terenuri de orice fel prin acte intre
vii.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1), care dobandesc in proprietate
terenuri prin mostenire, sunt obligate sa le instraineze in termen de 1 an de
la data dobandirii, sub sanctiunea trecerii in mod gratuit a acestora in
proprietatea statului si in administrarea Agentiei pentru Dezvoltare si
Amenajare Rurala.
(3) Persoanele prevazute la alin. (1 ), care au dobandit in proprietate
terenuri inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt obligate sa
le instraineze in termen de 1 an de la aceasta data, sub sanctiunea trecerii in
mod gratuit a terenurilor in proprietatea statului si in administrarea Agentiei
pentru Dezvoltare si Amenajare Rurala.
Art. 69
(1) Instrainarea de terenuri agricole in extravilan, prin vanzare, se poate
face prin exercitarea dreptului de preemptiune.
(2) Dreptul de preemptiune la instrainare a oricaror terenuri agricole din
extravilan revine coproprietarilor, daca este cazul, si apoi proprietarilor
vecini si se exercita prin Agentia pentru Dezvoltare si Amenajare Rurala.
(3) Proprietarul terenului care urmeaza sa fie vandut este obligat sa
incunostinteze Agentia pentru Dezvoltare si Amenajare Rurala, iar aceasta va
comunica in scris persoanelor prevazute la alin. (2) despre intentie, in termen
de 15 zile de la data cand a fost incunostintata.
(4) Titularii dreptului de preemptiune sunt obligati sa se pronunte asupra
exercitarii acestuia in termen de 30 de zile de la data primirii comunicarii.
(5) Dupa implinirea acestui termen, dreptul de preemptiune pentru coproprietari
sau proprietarii vecini se considera stins.
(6) Dreptul de preemptiune la instrainarea terenului revine statului prin
Agentia pentru Dezvoltare si Amenajare Rurala, care este obligata sa se
pronunte inlauntrul termenului prevazut la alin. (4).
(7) Daca agentia nu se pronunta in acest termen, terenul se vinde in mod
liber.
Art. 70
Actul de instrainare incheiat cu incalcarea dreptului de preemptiune
prevazut la art. 69 este anulabil.
Art. 71
Terenurile agricole din extravilan nu pot face obiectul unei executari
silite sau voluntare decat in cazurile prevazute de lege.
Art. 72
(1) Schimbul de terenuri dintre persoane fizice se face prin acordul
acestora, prin act autentic, dispozitiile art. 67 fiind aplicabile.
(2) Schimbul de terenuri dintre persoane juridice care au in administrare
terenuri asupra carora statul are majoritatea actiunilor sau dintre acestea si
persoanele fizice se face numai cu avizul Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei sau al Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, dupa
caz.
(3) Prin schimburile efectuate, fiecare teren dobandeste situatia juridica
a terenului pe care il inlocuieste, cu respectarea drepturilor reale.
Art. 73
Punerea in posesie a noilor detinatori potrivit art. 72 alin. (2) se face
de catre delegatul Oficiului de cadastru agricol si organizarea teritoriului
agricol judetean, in prezenta partilor interesate, operandu-se in documentele
cadastrale si in registrul agricol modificarile survenite.
CAP. 6
Folosirea terenului pentru productia agricola si silvica
Art. 74
Toti detinatorii de terenuri agricole sunt obligati sa asigure cultivarea
acestora si protectia solului.
Art. 75
(1) Proprietarii de terenuri care nu isi indeplinesc obligatiile prevazute
la art. 74 vor fi somati in scris de catre primariile comunale, orasenesti sau
municipale, dupa caz, sa execute aceste obligatii.
(2) Persoanele care nu dau curs somatiei si nu executa obligatiile in
termenul stabilit de primar, din motive imputabile lor, vor fi sanctionate,
anual, cu plata unei sume de la 50.000 lei la 100.000 lei/ha, in raport cu
categoria de folosinta a terenului.
(3) Obligarea la plata sumei se face prin dispozitia*) motivata a
primarului si sumele se fac venit la bugetul local.
----------------
*) Potrivit art. 48 alin. (1) din Legea nr. 69/1991, republicata, primarul
emite dispozitii.
Art. 76*)
(1) Toti detinatori de terenuri atribuite in folosinta in conditiile
prezentei legi, care nu isi indeplinesc obligatiile prevazute la art. 74, vor
fi somati in conditiile art. 75 alin. (1).
(2) Cei care nu dau curs somatiei pierd dreptul de folosinta asupra
terenului la sfarsitul anului in curs.
----------------
*) Prevederile alin. (3) al art. 76 au fost abrogate implicit prin
prevederile alin. (2) ale aceluiasi articol.
Art. 77
Schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor arabile ale persoanelor
juridice, in alte categorii de folosinta agricola, se poate face cu avizul
organelor agricole de specialitate judetene, numai in urmatoarele cazuri:
a) terenurile arabile situate in zonele de deal, ce constituie enclave din
masivele de vii si livezi, din podgoriile si bazinele pomicole consacrate,
stabilite de organele de specialitate ale Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, pot fi transformate in plantatii viticole si pomicole;
b) terenurile arabile din zonele de ses, necesare completarii masivelor
viticole destinate pentru struguri de masa si stafide si bazinele pomicole destinate
culturii piersicului si caisului, stabilite de organele de specialitate ale
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, pot fi transformate in plantatii
viticole si pomicole;
c) terenurile arabile cu soluri nisipoase pot fi amenajate si transformate
in plantatii viticole si pomicole;
d) terenurile inregistrate la arabil, situate in zonele de deal si munte pe
pante nemecanizabile, afectate de eroziune de suprafata si adancime, de
alunecari active sau semistabilizate, care nu mai pot fi ameliorate si
mentinute la aceasta folosinta, se pot amenaja si transforma in pasuni si
fanete;
e) terenurile arabile situate an albiile raurilor si a Dunarii, care nu pot
fi folosite rentabil pentru alte destinatii agricole, pot fi amenajate in
bazine piscicole.
Art. 78
(1) Schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor arabile, altele decat
cele prevazute la art. 77, pasuni, fanete, vii si livezi, detinute de persoane
juridice in care statul detine majoritatea actiunilor, se va aproba de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
(2) Persoanele fizice care au schimbat categoria de folosinta a terenurilor
agricole pe care le detin in proprietate sunt obligate sa comunice, in termen
de 30 de zile de la data la care a avut loc aceasta operatiune, modificarea
intervenita oficiului de cadastru agricol si organizarea teritoriului agricol,
judetean sau al municipiului Bucuresti, care are obligatia sa o inregistreze.
(3) Schimbarea categoriei de folosinta silvica - paduri, rachitarii,
culturi de arbusti, detinute de persoane juridice - se aproba de Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
(4) Schimbarea folosintei terenurilor agricole ce constituie zone de
protectie a monumentelor se face cu acordul Comisiei nationale a monumentelor,
ansamblurilor si siturilor istorice.
Art. 79
(1) Protectia si ameliorarea solului se realizeaza prin lucrari de
prevenire si de combatere a proceselor de degradare si poluare a solului
provocate de fenomene naturale sau cauzate de activitati economice si sociale.
(2) Lucrarile necesare pentru protectia si ameliorarea solului se stabilesc
pe baza de studii si proiecte, intocmite la cerere de organele de cercetare si
proiectare de specialitate, in corelare cu cele de amenajare si organizare a
teritoriului, si se executa de catre detinatorii terenurilor sau prin grija
acestora, de catre unitati specializate in executia unor asemenea lucrari.
(3) Statul sprijina realizarea lucrarilor de protectie si ameliorare a
solului, suportand partial sau total cheltuielile in limita alocatiei bugetare
aprobate, pe baza notelor de fundamentare elaborate de unitatile de cercetare
si proiectare, insusite de organele agricole de specialitate judetene si
aprobate de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 80
Pentru realizarea coordonata a lucrarilor de interes comun, potrivit cu
nevoile agriculturii, silviculturii, gospodaririi apelor, cailor de
comunicatie, asezarilor omenesti sau altor obiective economice si sociale,
documentatiile tehnico-economice si ecologice se vor elabora in comun de
partile interesate. Prin documentatii se vor stabili contributia partilor
interesate si ordinea de executie a lucrarilor.
Art. 81
Lucrarile de regularizare a scurgerii apelor pe versanti si de corectare a
torentilor, care servesc la apararea si conservarea lucrarilor de irigatii,
indiguiri, desecari, a lacurilor de acumulare ori a altor lucrari hidrotehnice,
cai de comunicatii, obiective economice si sociale, se vor executa concomitent
cu lucrarile de baza.
Art. 82
(1) Terenurile care prin degradare si poluare si-au pierdut, total sau
partial, capacitatea de productie pentru culturi agricole sau silvice vor fi
constituite in perimetre de ameliorare.
(2) Grupele de terenuri care intra in perimetrele de ameliorare se
stabilesc de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Ministerul Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului, la propunerile ce au la baza situatiile
inaintate de comune, orase si municipii.
(3) Delimitarea perimetrelor de ameliorare se face de catre o comisie de
specialisti, al carei regulament de organizare si functionare se aproba de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului.
(4) Documentatiile intocmite se avizeaza de organele judetene agricole si
silvice si de protectia mediului si se inainteaza la Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei care, impreuna cu ministerele si departamentele interesate, vor
stabili programele de proiectare, finantare si executie.
Art. 83
(1) Detinatorii sunt obligati sa puna la dispozitie terenurile din
perimetrul de ameliorare in vederea aplicarii masurilor si lucrarilor prevazute
in proiectul de ameliorare, pastrand dreptul de proprietate.
(2) Includerea de catre primarie a unui anumit teren in categoria
mentionata la alin. (1) se poate face cu acordul proprietarului. Daca
proprietarul nu este de acord, primaria face propuneri motivate prefecturii,
care va decide.
(3) Daca prefectul decide includerea terenului prevazut la alin. (2) in
perimetrul de ameliorare, consiliul local este obligat sa-i atribuie in
folosinta, titularului terenului in cauza, o suprafata de teren
corespunzatoare, pe toata durata realizarii lucrarilor de ameliorare.
(4) In cazul in care statul nu dispune in localitatea respectiva de un alt
teren asemanator pentru rezolvarea situatiei mentionate la alin. (1), iar
proprietarul nu este de acord sa primeasca un alt teren la distanta mai mare,
se va aplica procedura de expropriere pentru cauza de utilitate publica,
prevazuta de Legea nr. 33/1994.
Art. 84
In interesul lucrarilor de corectare a torentilor si de gospodarire a
apelor, statul poate face schimburi echivalente de terenuri cu proprietarii din
perimetru, cand pe terenul acestora urmeaza a se executa lucrari de amenajare
cu caracter permanent. Schimbul se face numai cu acordul proprietarilor, prin
act autentic, inregistrat in documentele de cadastru funciar.
Art. 85
Terenurile degradate si poluate, incluse in perimetrul de ameliorare, sunt
scutite de taxe si impozite catre stat, judet sau comuna, pe timpul cat dureaza
ameliorarea lor.
Art. 86
(1) Executia in teren a lucrarilor de amenajare si punere in valoare a
terenurilor degradate din perimetrele de ameliorare se face de unitati specializate,
in functie de specificul lucrarilor.
(2) Lucrarile ce se executa pentru consolidarea terenului, ca: terasari,
modelari, nivelari, fixari de soluri, inierbari, impaduriri, corectari de
torenti si imprejmuiri, drumuri, poduri, podete, cu caracter permanent, se
realizeaza pe cheltuiala statului, conform proiectului de ameliorare.
Art. 87
(1) Detinatorilor de terenuri degradate, chiar daca nu sunt cuprinse
intr-un perimetru de ameliorare, care, in mod individual sau asociati, vor sa
faca din proprie initiativa inierbari, impaduriri, corectare a reactiei solului
sau alte lucrari de ameliorare pe terenurile lor, statul le va pune la
dispozitie gratuit materialul necesar - samanta de ierburi, puieti, amendamente
si asistenta tehnica la executarea lucrarilor.
(2) Detinatorii care au primit materiale pentru inierbari, impaduriri si
amendari si nu le-au intrebuintat in vederea scopului pentru care le-au cerut
sunt obligati sa plateasca valoarea lor.
Art. 88
(1) Fondurile necesare pentru cercetarea, proiectarea si executarea
lucrarilor prevazute in proiectele de amenajare, ameliorare si punere in
valoare a terenurilor degradate si poluate, cuprinse in perimetru, se asigura,
in functie de specificul lucrarilor, de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
impreuna cu Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si cu alte
ministere interesate, din Fondul de ameliorare a fondului funciar si prin
alocatiile bugetare.
(2) Fondurile necesare pot fi sporite prin participarea comunelor,
oraselor, municipiilor si a judetelor, prin contributia in munca sau in bani a
tuturor celor interesati la aceste lucrari, detinatorii terenurilor, locuitorii
care trag foloase directe sau indirecte de pe urma acestor ameliorari si
institutiile, societatile comerciale sau regiile autonome ale caror lucrari de
arta, drumuri, poduri, cai ferate, constructii si altele asemenea beneficiaza
de avantajele lucrarilor de amenajare si ameliorare a terenurilor.
(3) In cazul in care se constata ca anumite suprafete au fost scoase din
productia agricola sau silvica prin degradare sau poluare a solului, datorita
faptei culpabile a unor persoane fizice sau juridice, proprietarii, primaria
sau organul agricol ori silvic pot cere suportarea de catre cel vinovat a cheltuielilor
necesitate de lucrarile de refacere si de ameliorare a solului.
Art. 89
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului impreuna cu Academia de Stiinte Agricole si Silvice
"Gheorghe Ionescu-Sisesti", vor lua masuri pentru dezvoltarea
sistemului national de supraveghere, evaluare, prognoza si avertizare cu
privire la starea calitatii solurilor agricole si silvice, pe baza unui sistem
informational, cu asigurarea de banci de date, la nivelul tarii si al
judetului, si vor propune masurile necesare pentru protectia si ameliorarea
terenurilor, in scopul mentinerii si cresterii capacitatii de productie.
CAP. 7
Folosirea temporara sau definitiva a terenurilor in alte scopuri decat
productia agricola si silvica
Art. 90
Folosirea temporara sau definitiva a unor terenuri agricole si silvice in
alte scopuri decat productia agricola si silvica se face numai in conditiile
prevazute de prezenta lege.
Art. 91
(1) Amplasarea noilor constructii de orice fel se face in intravilanul
localitatilor.
(2) Prin exceptie, unele constructii, care, prin natura lor, pot genera
efecte poluante factorilor de mediu, pot fi amplasate in extravilan. In acest
caz, amplasamentele se vor stabili pe baza de studii ecologice de impact,
prealabile, avizate de organele de specialitate, privind protectia mediului
inconjurator.
(3) De asemenea, fac exceptie constructiile care, prin natura lor, nu se
pot amplasa in intravilan, precum si adaposturile pentru animale.
Art. 92
(1) Amplasarea constructiilor de orice fel pe terenuri agricole din
extravilan de clasa I si a II-a de calitate, pe cele amenajate cu lucrari de
imbunatatiri funciare, precum si pe cele plantate cu vii si livezi, parcuri
nationale, rezervatii, monumente, ansambluri arheologice si istorice este
interzisa.
(2) Se excepteaza de la prevederile alineatului precedent constructiile
care servesc activitatile agricole, cu destinatie militara, caile ferate,
soselele de importanta deosebita, liniile electrice de inalta tensiune, forarea
si echiparea sondelor, lucrarile aferente exploatarii titeiului si gazului,
conductele magistrale de transport gaze sau petrol, lucrarile de gospodarire a
apelor si realizarea de surse de apa.
(3) Scoaterea definitiva din circuitul agricol a terenurilor agricole din
extravilan, de clasa I si a II-a de calitate, a celor amenajate cu lucrari de
imbunatatiri funciare, precum si a celor plantate cu vii si livezi, prin
extinderea intravilanului localitatilor, se face la propunerea consiliilor
locale, prin hotarare a Guvernului si cu avizul Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei.
(4) Scoaterea definitiva din circuitul agricol si silvic a terenurilor
situate in extravilanul localitatilor se face cu plata, de catre persoanele
fizice sau juridice solicitante, a taxelor prevazute in anexele nr. 1 si 2 la
prezenta lege. Din aceste taxe se constituie Fondul de ameliorare a fondului
funciar, aflat la dispozitia Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si, respectiv,
a Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
(5) Dispozitiile alin. (4) se aplica si in cazul terenurilor agricole care
au fost trecute, potrivit legii, in intravilanul localitatii, in vederea
realizarii constructiilor de orice fel.
(6) Pentru terenurile scoase definitiv din circuitul agricol si silvic
pentru constructii care deservesc activitatile agricole si silvice, lucrarile
de imbunatatiri funciare, regularizarea cursurilor de apa, realizarea de surse
de apa potabila si obiective meteorologice nu se datoreaza taxele prevazute la
alin. 4.
(7) De asemenea, se excepteaza de la plata taxelor prevazute la alin. (4)
perimetrele agricole din satele sau catunele demolate, aflate in curs de
reconstructie.
Art. 93
(1) Pentru scoaterea temporara a terenurilor din productia agricola si
silvica, titularul aprobarii este obligat sa depuna o garantie in bani egala cu
taxa prevazuta pentru scoaterea definitiva a terenurilor din circuitul agricol
sau silvic, intr-un cont special al Fondului de ameliorare a fondului funciar.
(2) Pentru taxa prevazuta la art. 92 alin. (4) si pentru garantia prevazuta
la alin. (1), depuse in Fondul de ameliorare a fondului funciar, se primeste de
catre titular o dobanda aplicata de societatea bancara pentru perioada de
depozit.
(3) Dupa indeplinirea obligatiilor prevazute cu privire la redarea
terenurilor, la confirmarea organelor judetene agricole sau silvice si a
proprietarului terenului, titularul va primi garantia depusa si dobanda
bancara.
(4) In cazul in care titularul aprobarii nu executa lucrarile de calitate
si la termenele prevazute in actele aprobatoare, organul agricol sau silvic de
specialitate, in baza constatarii situatiei de fapt, dispune sa execute
lucrarile de redare cu cheltuieli din garantia depusa.
(5) Daca titularul aprobarii nu executa lucrarile intr-un nou termen si la
calitatea stabilita de organul agricol sau silvic, intreaga garantie ramane in
Fondul de ameliorare a fondului funciar.
Art. 94
Folosirea definitiva sau temporara a terenurilor agricole in alte scopuri
decat productia agricola se aproba dupa cum urmeaza:
a) de organele agricole judetene, prin oficiul de cadastru agricol si
organizarea teritoriului agricol judetean sau al municipiului Bucuresti, pentru
terenurile agricole de pana la 1 ha. Aprobarea pentru orice extindere a acestei
suprafete de teren se da de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei;
b) de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, pentru terenurile agricole
in suprafata de pana la 100 ha;
c) de Guvern, pentru terenurile agricole a caror suprafata depaseste 100
ha.
Art. 95
Folosirea definitiva sau folosirea temporara a terenurilor forestiere in
alte scopuri decat silvice se aproba de organul silvic judetean, pana la 1 ha,
de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, pentru terenurile in
suprafata de pana la 100 ha, si de Guvern, pentru cele ce depasesc aceasta
suprafata.
Art. 96
(1) Aprobarea prevazuta la art. 94 si 95 este conditionata de acordul
prealabil al detinatorilor de terenuri. De asemenea, pentru obtinerea aprobarii
prevazute la art. 94 lit. b) si c) si art. 95 este necesar avizul organelor
agricole sau silvice judetene si al municipiului Bucuresti, dupa caz.
(2) Refuzul nejustificat al detinatorului terenului de a-si da acordul
prevazut la alin. (1) va putea fi solutionat de instanta de judecata, hotararea
acesteia inlocuind consimtamantul celui in cauza.
Art. 97
La aprobare de catre Guvern se va prezenta in mod obligatoriu si avizul
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, pentru terenurile agricole si al
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, pentru terenurile
forestiere si cu ape si, daca este cazul, al Ministerului Culturii, pentru
ocrotirea monumentelor.
Art. 98
Intravilanul localitatilor este cel existent la data de 1 ianuarie 1990,
evidentiat in cadastrul funciar; el poate fi modificat numai in conditiile
legii.
Art. 99
Terenurile din albiile abandonate ale cursurilor de apa, devenite
disponibile in urma lucrarilor de regularizare, vor fi amenajate pentru
productia agricola, piscicola sau, dupa caz, silvica, o data cu lucrarile de
baza executate de titularii acestora.
Art. 100
(1) Titularii obiectivelor de investitii sau de productii amplasate pe
terenuri agricole si forestiere sunt obligati sa ia masuri prealabile
executarii constructiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil
de pe suprafetele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze si sa-l
niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele
agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora.
(2) Depozitarea se poate face numai cu acordul proprietarilor terenurilor.
Acestia nu pot fi obligati la nici o plata pentru sporul de valoare astfel
obtinut si nici nu pot pretinde despagubiri pentru perioada de nefolosire a
terenului.
Art. 101
(1) Titularii lucrarilor de investitii sau de productie, care detin
terenuri pe care nu le mai folosesc in procesul de productie, cum sunt cele
ramase in urma excavarii de materii prime - carbune, caolin, argila, pietris -
de la sondele abandonate si altele asemenea, sunt obligati sa ia masurile
necesare de amenajare si de nivelare, dandu-le o folosinta agricola, iar daca
aceasta nu este posibil, o folosinta piscicola sau silvica, in termen de 2 ani
de la incheierea procesului de productie.
(2) Beneficiarilor lucrarilor prevazute la alin. (1) nu li se va mai aproba
scoaterea din productia agricola sau silvica a altor terenuri, daca nu s-au
conformat dispozitiilor din acest articol.
(3) Executia acestor lucrari se face de unitati specializate ale
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si ale Ministerului Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului, din fondurile prevazute de beneficiari, in conditiile
legii.
Art. 102
(1) Liniile de telecomunicatii si cele de transport si distribuire a
energiei electrice, conductele de transport pentru alimentare cu apa,
canalizare, produse petroliere, gaze, precum si alte instalatii similare, se
vor grupa si amplasa de-a lungul si in imediata apropiere a cailor de
comunicatii - sosele, cai ferate -, a digurilor, canalelor de irigatii si de
desecari si a altor limite obligate din teritoriu, in asa fel incat sa nu se stanjeneasca
executia lucrarilor agricole.
(2) Aprobarea ocuparii terenurilor in astfel de cazuri se da de catre
oficiul de cadastru agricol si organizarea teritoriului agricol, judetean sau
al municipiului Bucuresti, dupa caz, indiferent de marimea suprafetei necesare,
pe baza acordului detinatorilor si cu plata despagubirilor convenite.
(3) Aprobarea in alte conditii decat cele prevazute la alin. (1) se da de
organele prevazute la art. 94 si 95.
Art. 103
(1) Ocuparea terenurilor necesare remedierii deranjamentelor in caz de
avarii si executarea unor lucrari de intretinere la obiectivele prevazute la
art. 102, care au caracter urgent si care se executa intr-o perioada de pana la
30 de zile, se vor face pe baza acordului prealabil al detinatorilor de
terenuri sau, in caz de refuz, cu aprobarea prefecturii judetului sau a
Primariei Municipiului Bucuresti.
(2) In toate cazurile, detinatorii de terenuri au dreptul la despagubire
pentru daunele cauzate.
CAP. 8
Organizarea si amenajarea teritoriului agricol
Art. 104
Organizarea si amenajarea teritoriului agricol are ca sarcina crearea
conditiilor pentru o mai buna folosire a terenurilor in scopul productiei
agricole si se executa pe baza de studii si proiecte la cererea proprietarilor,
rezolvandu-se urmatoarele probleme:
a) corelarea dezvoltarii agriculturii din zona cu celelalte activitati
economice si sociale, stabilind masuri care sa conduca la cresterea productiei
agricole si la exploatarea in ansamblu a teritoriului;
b) gruparea prin comasare a terenurilor pe proprietari si destinatii in
concordanta cu structurile de proprietate si cu formele de cultivare a
pamantului, rezultate in urma asocierilor, stabilirea perimetrelor fiecarei
proprietati, comasand terenurile dispersate si rectificand hotarele nerational
amplasate;
c) elaborarea de studii si proiecte de organizare si amenajare a
exploatatiilor agricole;
d) stabilirea retelei drumurilor agricole ca o completare a retelei de
drumuri de interes general, integrate in organizarea si amenajarea de ansamblu
a teritoriului, in scopul efectuarii transportului productiei si accesului
masinilor agricole necesare procesului de productie.
Art. 105
Studiile si proiectele de organizare si amenajare a teritoriului agricol se
elaboreaza de unitatile de studii, proiectare si cercetare de specialitate,
centrale sau judetene, si se supun discutiei proprietarilor de terenuri din
zona interesata. In cazul adoptarii lor cu majoritatea de voturi a
proprietarilor care detin 2/3 din suprafata si aprobarii de catre organele
agricole judetene, aplicarea masurilor si lucrarilor prevazute devin
obligatorii pentru toti proprietarii.
CAP. 9
Sanctiuni
Art. 106
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea civila,
contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 107
Degradarea terenurilor agricole si silvice, a imprejurimilor acestora,
distrugerea si degradarea culturilor agricole, a lucrarilor de imbunatatiri
funciare, a bornelor si semnelor topografice sau geodezice, a monumentelor
istorice si ansamblurilor si siturilor arheologice, ori impiedicarea luarii
masurilor de conservare a unor astfel de bunuri, precum si inlaturarea acestor
masuri, constituie infractiuni de distrugere si se pedepsesc potrivit prevederilor
Codului penal*).
-----------------
*) Codul penal a fost republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 65 din 16 aprilie 1997.
Art. 108
(1) Ocuparea in intregime sau in parte a terenurilor de orice fel,
infiintarea sau mutarea semnelor de hotar si a reperelor de marcare, fara
aprobarea primita in conditiile legii, sau refuzul de a elibera terenul astfel
ocupat fara drept constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1
la 5 ani.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) se savarseste prin violenta,
amenintari ori de doua sau de mai multe persoane impreuna, pedeapsa este
inchisoare de la 2 la 7 ani.
Art. 109
Fapta persoanei fizice, care are calitatea de membru al comisiei locale sau
judetene de aplicare a prezentei legi, de a impiedica in orice mod
reconstituirea dreptului de proprietare sau eliberarea titlului de proprietate
catre persoanele indreptatite, constituie abuz in serviciu si se pedepseste cu
inchisoare de la 1 la 5 ani.
Art. 110
Incalcarea prevederilor art. 9 alin. (5) lit. c) si ale art. 10, prin
declararea unor suprafete de teren mai mici decat suprafetele pe care le detin
sau nedeclararea unor suprafete de teren, detinute efectiv, constituie
infractiune de fals in declaratii si se pedepseste potrivit prevederilor art.
292 din Codul penal.
Art. 111
Constituie contraventii la normele privind evidenta, protectia, folosirea
si ameliorarea terenurilor agricole sau silvice urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii, incat, potrivit legii penale, constituie
infractiuni:
a) efectuarea de schimburi de terenuri si a schimbarii categoriei de
folosinta a terenurilor de la superioara la inferioara, precum si folosirea
definitiva sau temporara a terenurilor agricole si silvice in alte scopuri
decat pentru productia agricola si silvica;
b) nedeclararea la organele judetene de cadastru funciar de catre posesori,
in termen de 30 de zile de la aprobare, a schimburilor de terenuri si a
schimbarii categoriei de folosinta a acestora, precum si a datelor cu privire
la marimea suprafetelor si categoria de folosinta a acestora;
c) neluarea masurilor de catre posesorii de terenuri si de catre persoanele
autorizate, pentru pastrarea in bune conditii a bornelor geodezice,
topografice, a reperelor metalice de nivelment, a piramidelor si balizelor de
semnalizare a punctelor geodezice, precum si degradarea si distrugerea lor din
culpa;
d) nedecopertarea de catre beneficiarii de investitii a stratului fertil de
sol, inainte de executarea lucrarilor de amplasare a unor obiective, si
nedepozitarea acestui strat pe suprafetele stabilite de organele agricole,
precum si neluarea masurilor de amenajare si nivelare a terenurilor ramase in
urma excavarii de carbune, caolin, argila, pietris, sonde abandonate si altele
asemenea;
e) amplasarea obiectivelor de orice fel, cu exceptia celor prevazute la
art. 92, pe terenurile situate in extravilan, fara avizele si aprobarile
prevazute de lege;
f) ocuparea si folosirea terenurilor aprobate a fi scoase definitiv sau
temporar din productia agricola, inainte de a fi delimitate, bornate si
predate;
g) degradarea terenurilor si culturilor prin depozitarea de materiale ori
deseuri de pietris, moloz, nisip, prefabricate, constructii metalice,
reziduuri, resturi menajere, gunoaie si altele asemenea;
h) neluarea unor masuri corespunzatoare de catre persoane juridice sau
fizice pentru evitarea afectarii terenurilor limitrofe prin reziduurile
provenite din activitatea de productie si prin scurgeri de orice fel.
Art. 112
Contraventiile prevazute la art. 111 se sanctioneaza astfel:
a) cele de la lit. a)-c), cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei;
b) cele de la lit. d)-h), cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei.
Art. 113
Sanctiunile se pot aplica si persoanelor juridice, dupa cum urmeaza:
a) cele de la art. 111 lit. a)-c), cu amenda de la 5.000.000 lei la
10.000.000 lei;
b) cele de la lit. d)-h), cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Art. 114
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
specialistii imputerniciti in acest scop de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei si, dupa caz, de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului, de imputernicitii prefectului si specialistii imputerniciti de
directorul general al directiei generale pentru agricultura si alimentatie sau,
dupa caz, de inspectorul sef al inspectoratului silvic judetean, precum si de
catre primar.
(2) Prin actul de constatare se dispune cu privire la suportarea pagubelor
de catre cei vinovati si, dupa caz, restabilirea situatiei anterioare.
Art. 115
In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute la art. 111 li se aplica dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
constatarea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile ulterioare.
CAP. 10
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 116
(1) Comisiile comunale, orasenesti si municipale, constituite potrivit
prevederilor art. 12, vor efectua lucrarile si operatiunile stabilite de lege,
din competenta lor, indiferent daca se reconstituie sau se constituie dreptul
de proprietate ori se restituie terenuri prin ordinul prefectului, inaintand
aceste lucrari, dupa caz, comisiilor judetene sau prefectului, in vederea
eliberarii titlurilor de proprietate, respectiv emiterii ordinului prefectului.
(2) Comisiile prevazute la alin. (1) vor efectua operatiunile de punere in
posesie, intocmind in acest scop procese-verbale pe care le vor inainta
comisiilor judetene.
(3) In cazurile prevazute la art. 17, art. 30 alin. (2) si la art. 37,
comisiile judetene, la propunerea comisiilor comunale, orasenesti si
municipale, dupa caz, vor emite hotarari pentru titularii indreptatiti, in
vederea stabilirii dreptului acestora la actiuni.
(4) Hotararea comisiei judetene se va transmite persoanelor fizice
interesate si societatii comerciale in cauza, in termenul prevazut la alin.
(1).
(5) Comisiile comunale, orasenesti si municipale isi inceteaza activitatea
prin ordinul prefectului, iar comisiile judetene si, respectiv, a municipiului
Bucuresti, prin hotarare a Guvernului.
Art. 117
Pe perioada cat functioneaza comisiile comunale, orasenesti si municipale,
precum si comisiile de lichidare, membrii acestora, incadrati cu contract
individual de munca, se considera delegati, iar ceilalti membri ai comisiilor
primesc o indemnizatie ce se va stabili prin regulamentul de aplicare a legii.
Art. 118
Personalul de specialitate prevazut la art. 8 din Decretul-lege nr. 43/1990
privind unele masuri pentru stimularea taranimii si activitatii economice a
unitatilor agricole cooperatiste si de stat, care si-a desfasurat activitatea
in unitatile agricole cooperatiste desfiintate sau reorganizate in societati
comerciale, beneficiaza cu prioritate de dispozitiile art. 19 alin. (1) ori ale
art. 21.
Art. 119
(1) Monumentele istorice, vestigiile si obiectivele arheologice, tezaurele
care se vor descoperi la fata solului sau in subsol sunt sub protectia legii.
(2) Proprietarii si detinatorii de terenuri sunt obligati sa asigure
integritatea acestora, sa sesizeze organele de stat si sa permita efectuarea
lucrarilor de cercetare si conservare.
(3) Proprietarii terenurilor vor fi despagubiti pentru daunele suferite si
pentru terenurile preluate in domeniul public, in bani, sau cu teren
echivalent, dupa caz.
Art. 120
Timpul lucrat de fostii cooperatori in cadrul cooperativelor agricole de
productie se considera vechime in munca la acordarea pensiei si a celorlalte
drepturi de asigurari sociale.
Art. 121
Finantarea activitatii de cadastru funciar general, a lucrarilor geodezice,
fotogrammetrice si organizare a teritoriului, precum si a bancilor de date
aferente acestora, la nivel judetean si national, se va realiza de la buget.
Art. 122
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 123
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei*).
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
- art. 1-36 si 51-79 din Legea nr. 59/1974 cu privire la fondul funciar,
publicata in Buletinul Oficial nr. 138 din 5 noiembrie 1974;
- Decretul-lege nr. 42/1990 privind unele masuri pentru stimularea taranimii,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 17 din 30 ianuarie
1990, cu exceptia art. 8-11.
- Legea nr. 9/1990 privind interzicerea temporara a instrainarii
terenurilor prin acte intre vii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 95 din 1 august 1990, cu exceptia art. 2;
- H.C.M. nr. 656/1975 pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la
normele privind evidenta, folosirea, protectia si ameliorarea terenurilor
agricole, publicata in Buletinul Oficial nr. 74 din 16 iulie 1975;
- Decretul nr. 115/1959 pentru lichidarea ramasitelor oricaror forme de
exploatare a omului de catre om in agricultura, in scopul ridicarii continue a
nivelului de trai material si cultural al taranimii muncitoare si al
dezvoltarii constructiei socialiste, publicat in Buletinul Oficial al Marii
Adunari Nationale a Republicii Populare Romane nr. 10 din 30 martie 1959;
- orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi.
---------------
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.
ANEXA 1
TAXA PROCENTUALA
datorata pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a terenurilor aflate
in extravilan
----------------------------------------------------------
Clasa terenului agricol
---------------------------------
1 2 3 4 5
----------------------------------------------------------
Taxa procentuala care
se aplica la pretul
de vanzare 400 350 300 250 200
----------------------------------------------------------
NOTA:
Procentul se aplica la valoarea terenului, declarata ca pret de partile din
contractul de instrainare.
In situatia in care terenul nu a facut obiectul vanzarii-cumpararii si
acesta este proprietatea investitorului sau provine din concesionare, donatie,
asociere, taxa se calculeaza la valoarea de circulatie a terenului din zona
respectiva.
ANEXA 2
TAXA
pentru folosirea definitiva a terenurilor forestiere in alte scopuri decat
productia forestiera si defrisarea de paduri
----------------------------------------------------------
Clasa de calitate
---------------------------------
1 2 3 4 5
----------------------------------------------------------
Taxa procentuala care
se aplica la pretul
de vanzare 600 550 500 400 300
----------------------------------------------------------
NOTA:
Procentul se aplica la valoarea de renta stabilita pentru volumul realizat
la exploatabilitate de specia de baza din zona, considerat la sortimentul tel,
stabilit prin amenajament sau asimilat acestuia.
NOTA:
Reproducem mai jos articolele II - V din Legea nr. 169/1997, care nu au
fost incorporate in textul republicat al Legii nr. 18/1991 si care se aplica,
in continuare, ca dispozitii proprii ale Legii nr. 169/1997.
Mentionam ca trimiterile din cuprinsul acestor articole se refera la
textele din Legea nr. 18/1991, astfel cum a fost publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 37 din 20 februarie 1991.
"Art. 2
Dispozitiile modificatoare sau de completare ori de abrogare ale prezentei
legi nu aduc atingere in nici un fel titlurilor si altor acte de proprietate
eliberate, cu respectarea prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, la
data intocmirii lor."
"Art. 3
(1) Sunt lovite de nulitate absoluta, potrivit dispozitiilor legislatiei
civile, aplicabile la data incheierii actului juridic, urmatoarele acte emise
cu incalcarea prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991:
a) actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate,
in favoarea persoanelor fizice care nu erau indreptatite, potrivit legii, la
astfel de reconstituiri sau constituiri;
b) actele de constituire a dreptului de proprietate pe terenurile agricole
aflate in domeniul public sau privat al statului, ori in domeniul public al
comunelor, oraselor sau municipiilor;
c) actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate in
intravilanul localitatilor, pe terenurile revendicate de fostii proprietari, cu
exceptia celor atribuite conform art. 23 din lege (art. 24 din Legea nr.
18/1991, republicata);
d) actele de constituire a dreptului de proprietate pe terenurile agricole
constituite ca izlaz comunal;
e) actele de constituire a dreptului de proprietate, in conditiile art. 20
(art. 21 din Legea nr. 18/1991, republicata), in localitatile in care s-a
aplicat cota de reducere prevazuta de lege;
f) actele de constituire a dreptului de proprietate, in conditiile art. 20
(art. 21 din Legea nr. 18/1991, republicata) si in cazul in care in localitatea
respectiva nu s-a constituit dreptul de proprietate persoanelor indreptatite de
lege;
g) transferurile de terenuri dintr-o localitate in alta, efectuate cu
incalcarea conditiilor prevazute de lege, in scopul ilicit de a spori prin
aceasta valoarea terenului primit ca urmare a transferului;
h) actele de vanzare-cumparare privind constructiile afectate unei
utilizari sociale sau culturale - case de locuit, crese, gradinite, cantine,
camine culturale, sedii si altele asemenea - ce au apartinut cooperativelor
agricole de productie, cu incalcarea dispozitiilor imperative prevazute la
ultimul alineat al art. 28 din lege (art. 29 din Legea nr. 18/1991,
republicata).
(2) Nulitatea poate fi invocata de primar, prefect, procuror si de alte
persoane care justifica un interes legitim, iar solutionarea cererilor este de
competenta instantelor judecatoresti de drept comun, care au plenitudine de
jurisdictie.
(3) In situatia in care, pe terenurile care au facut obiectul unor acte
juridice constatate nule potrivit alin. (1), s-au edificat constructii de orice
fel, sunt aplicabile dispozitiile art. 494 din Codul civil."
"Art. 4
(1) Persoanele care nu au depus cereri in termenul prevazut de Legea
fondului funciar nr. 18/1991, pentru reconstituirea dreptului de proprietate,
ori aceste cereri s-au pierdut sau cu privire la care nu au primit nici un
raspuns se pot adresa cu o noua cerere comisiilor comunale, orasenesti sau
municipale, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi.
(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile persoanelor care, potrivit
Legii fondului funciar nr. 18/1991, nu aveau vocatie sa solicite si, respectiv,
sa li se reconstituie dreptul de proprietate."
"Art. 5
Prin lege speciala, dupa intocmirea balantei fondului funciar, se va
reglementa atribuirea in folosinta sau, dupa caz, in proprietate de terenuri
agricole din domeniul privat al statului, familiilor tinere, specialistilor din
mediul rural, veteranilor de razboi carora nu li s au atribuit terenuri
potrivit Legii nr. 44/1994, precum si personalului didactic, in conditiile
Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic."