ORDIN
Nr. 127 din 8 mai 2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind gestionarea Fondului de
ameliorare a fondului funciar, constituit potrivit anexei nr. 1 la Legea
fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI PUBLICE - Nr. 127
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR - Nr. 202
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 359 din 29 mai 2002
Ministrul administratiei publice si ministrul agriculturii, alimentatiei si
padurilor,
avand in vedere prevederile art. 19 alin. (3) din Legea bugetului de stat
pe anul 2002 nr. 743/2001 si Ordinul ministrului administratiei publice si al
ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 5.120/441/2001 pentru
aprobarea Regulamentului privind continutul documentatiilor referitoare la
scoaterea terenurilor din circuitul agricol, necesare amplasarii obiectivelor
de investitii, si a Regulamentului privind continutul documentatiei pentru
schimbarea categoriilor de folosinta a terenurilor agricole,
in temeiul prevederilor art. 9 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.
8/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea Ministerului
Administratiei Publice si ale Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor,
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind gestionarea Fondului de ameliorare a
fondului funciar, constituit potrivit anexei nr. 1 la Legea fondului funciar
nr. 18/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, prezentate in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si Oficiul National de
Cadastru, Geodezie si Cartografie vor aduce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la data publicarii.
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind gestionarea Fondului de ameliorare a fondului funciar, constituit
potrivit anexei nr. 1 la Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare
CAP. 1
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
1. Fondul de ameliorare a fondului funciar, aflat la dispozitia
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, constituit din taxe
platite de persoanele fizice si juridice solicitante pentru scoaterile din
circuitul agricol, in proportia stabilita prin Ordinul ministrului administratiei
publice si al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.
5.120/441/2001, va fi folosit astfel:
a) pentru stabilirea perimetrelor de ameliorare, proiectarea, executia
lucrarilor de ameliorare si urmarirea executiei lucrarilor din perimetrele de
ameliorare prevazute in proiectele tehnice si pentru receptia partiala si
finala.
Delimitarea perimetrelor de ameliorare se face de catre comisii de
specialisti ale caror componenta si atributii sunt reglementate prin Hotararea
Guvernului nr. 786/1993 pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea
grupelor de terenuri care intra in perimetrele de ameliorare, precum si
componenta, functionarea si atributiile comisiilor de specialisti constituite
pentru delimitarea perimetrelor de ameliorare;
b) pentru acoperirea unor cheltuieli necesare furnizarii informatiilor
privind calitatea solurilor, prin intocmirea de studii pedologice si de
bonitare a terenurilor de catre oficiul de studii pedologice si agrochimice, la
solicitarea directiei generale pentru agricultura si industrie alimentara.
2. Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor stabileste bugetul de
venituri si cheltuieli, precum si lista studiilor de inventariere, proiectelor,
lucrarilor noi si a lucrarilor in continuare. Lucrarile in continuare se
stabilesc in baza inventarelor de lucrari la finele anului precedent.
Contractarea studiilor, a proiectelor si executia lucrarilor prevazute in
lista se fac in conformitate cu reglementarile privind achizitiile publice.
Decontarea studiilor, proiectelor si a lucrarilor de amenajare, ameliorare
si punere in valoare a terenurilor degradate si poluate se efectueaza pe baza
documentelor de plata, verificate si aprobate de directiile generale pentru
agricultura si industrie alimentara judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
Documentatiile tehnico-economice elaborate potrivit reglementarilor legale
se avizeaza de directiile generale pentru agricultura si industrie alimentara
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si se aproba de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
Decontarea lucrarilor cuprinse in perimetrele de ameliorare se asigura prin
Trezoreria statului, prin contul 50.57 "Disponibil din Fondul de
ameliorare a fondului funciar cu destinatie agricola", deschis pe seama
directiilor generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, beneficiare.
In functie de derularea procesului investitional si a soldului Fondului de
ameliorare a fondului funciar cu destinatie agricola, Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, in calitate de ordonator principal de credite, va
reactualiza in cursul anului bugetul si lista cu lucrarile de ameliorare.
3. Evidentierea in contabilitate a veniturilor, cheltuielilor si a
disponibilitatilor Fondului de ameliorare a fondului funciar cu destinatie
agricola se face potrivit Planului de conturi pentru institutii publice,
aprobat prin Ordinul ministrului finantelor nr. 324/1994, cu modificarile ulterioare,
utilizandu-se in principal urmatoarele conturi:
119.01 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala"
213 "Alte decontari"
337 "Fonduri cu destinatie speciala", analitic 337.42
"Fondul de ameliorare a fondului funciar"
421 "Cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala".
Disponibilitatile, veniturile si cheltuielile din Fondul de ameliorare a
fondului funciar se raporteaza in anexa nr. 15 la Darea de seama contabila
trimestriala si anuala pentru institutii publice, la randul 20, si se aduna in
totalul de la randul 01.
Monografia privind inregistrarea in contabilitate a principalelor
operatiuni privind constituirea si utilizarea Fondului de ameliorare a fondului
funciar este urmatoarea:
______________________________________________________________________________
| La Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si | |
|
| Padurilor | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| Incasarea taxelor datorate de persoanele fizice si | 119.01 | 337.42
|
| juridice, potrivit legii, pentru scoaterea | |
|
| definitiva din circuitul agricol | | |
|____________________________________________________|____________|____________|
| Inregistrarea dobanzii calculate pentru | 119.01 | 337.42
|
| disponibilitatile aflate in cont | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| Transmiterea sumelor la directiile generale pentru |213/analitic| 119.01
|
| agricultura si industrie alimentara, pentru | distinct |
|
| efectuarea cheltuielilor potrivit bugetului aprobat| |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| La sfarsitul anului, preluarea cheltuielilor | 421
|213/analitic|
| efectuate de directiile generale pentru agricultura| | distinct
|
| si industrie alimentara | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| La sfarsitul anului, inchiderea contului de | 337.42 | 421
|
| cheltuieli efectuate in cursul anului din Fondul | |
|
| de ameliorare a fondului funciar | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| La directiile generale pentru agricultura si | |
|
| industrie alimentara | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| Evidentierea sumelor de la Ministerul Agriculturii,| 119.01
|213/analitic|
| Alimentatiei si Padurilor pentru efectuarea | | distinct
|
| cheltuielilor prevazute in bugetul aprobat | | |
|____________________________________________________|____________|____________|
| Efectuarea cheltuielilor potrivit bugetului aprobat| 421 | 119.01
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| La sfarsitul anului, inchiderea contului de |213/analitic| 421
|
| cheltuieli | distinct |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
4. Receptia se face potrivit Hotararii Guvernului nr. 273/1994 pentru
aprobarea Regulamentului de receptie a lucrarilor de constructii si instalatii
aferente acestora, astfel:
- la terminarea lucrarilor sau a unor obiecte ori parti de obiecte, cand
acestea pot functiona independent. La decontare se va prezenta procesul-verbal
de receptie, conform anexei nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 273/1994, si
situatiile de lucrari aprobate de directia generala pentru agricultura si
industrie alimentara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti;
- la expirarea perioadei de garantie de minimum un an, cand se va convoca
receptia finala si se va prezenta la Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor procesul-verbal de receptie finala incheiat conform anexei nr. 2 la
Hotararea Guvernului nr. 273/1994.
Receptiile se fac de o comisie de specialisti, constituita din 5 - 7
persoane, numita de directiile generale pentru agricultura si industrie
alimentara judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, din care trebuie sa
faca parte reprezentanti ai directiei generale pentru agricultura si industrie
alimentara, ai oficiului de studii pedologice si agrochimice, ai oficiului de
cadastru, geodezie si cartografie, ai consiliilor locale si proprietarii ale
caror terenuri fac obiectul perimetrului de ameliorare, in prezenta
proiectantului si executantului lucrarii, care convoaca comisia.
Pentru realizarea lucrarilor din Fondul de ameliorare a fondului funciar cu
destinatie agricola oficiile de studii pedologice si agrochimice judetene
asigura urmarirea executiei acestora.
Comisia de receptie va analiza daca s-au executat toate lucrarile de
amenajare si ameliorare la parametrii prevazuti in documentatia
tehnico-economica aprobata.
Procesele-verbale de receptie se difuzeaza, prin grija directiilor generale
pentru agricultura si industrie alimentara judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, conform prevederilor art. 44 si 45 din Hotararea Guvernului nr.
273/1994.
Predarea-primirea lucrarilor terminate se va face prin proces-verbal
incheiat intre directiile generale pentru agricultura si industrie alimentara
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, executant, proprietarii de teren
si reprezentantul administratiei publice locale.
In actul de receptie si de predare-primire se vor specifica suprafata si
folosinta agricola, starea de calitate a terenului ameliorat, recomandari si
masuri privind mentinerea si cresterea fertilitatii acestuia, precum si
eventualele restrictii cu privire la sortimentul culturilor si agrotehnica
acestora.
Pe baza actului de receptie si de predare-primire, directiile generale
pentru agricultura si industrie alimentara judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, vor comunica oficiilor judetene de cadastru, geodezie si cartografie
modificarile survenite referitoare la categoriile de folosinta a terenurilor
amenajate cuprinse in perimetrul de ameliorare.
Oficiul de studii pedologice si agrochimice, unitate de specialitate din
subordinea directiei generale pentru agricultura si industrie alimentara,
realizeaza actiunile prevazute in anexa nr. 3 la Ordinul ministrului
administratiei publice si al ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor nr. 5.120/441/2001.
5. Lucrarile aflate in derulare conform contractelor incheiate cu fostele
oficii de cadastru agricol si organizarea teritoriului agricol judetene si al
municipiului Bucuresti si programului aprobat pentru 2001, care nu au fost
inventariate si receptionate de directiile generale pentru agricultura si
industrie alimentara judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pana la data
de 31 decembrie 2001, se vor prelua de catre directia generala pentru
agricultura si industrie alimentara prin intocmirea unui act aditional
cuprinzand proiectantii si executantii lucrarilor finantate din Fondul de
ameliorare a fondului funciar, preluandu-se in acest scop toate documentele
privind perimetrele de ameliorare in derulare de la fostele oficii de cadastru
agricol si organizarea teritoriului agricol.
Receptiile si situatiile de plata depuse la Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, decontate partial, nedecontate sau incheiate
anterior datei de 1 iulie 2001, ori nedepuse la Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor vor fi decontate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor prin directiile generale pentru agricultura si industrie
alimentara judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
6. In utilizarea Fondului de ameliorare a fondului funciar cu destinatie
agricola Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor indeplineste
atributiile si raspunderile ordonatorilor principali de credite bugetare,
stabilite prin Legea finantelor publice nr. 72/1996, iar directiile generale
pentru agricultura si industrie alimentara judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, au calitatea de autoritate contractanta.
CAP. 2
Ministerul Administratiei Publice - Oficiul National de Cadastru, Geodezie
si Cartografie
1. Fondul de ameliorare a fondului funciar, aflat la dispozitia
Ministerului Administratiei Publice, respectiv a Oficiului National de
Cadastru, Geodezie si Cartografie, constituit din taxe platite de persoanele
fizice si juridice solicitante pentru scoaterea terenurilor din circuitul
agricol, in proportia stabilita prin Ordinul ministrului administratiei publice
si al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 5.120/441/2001,
va fi folosit pentru urmatoarele lucrari:
a) furnizarea de date si informatii din evidenta cadastrala cu privire la
pozitionarea terenurilor propuse pentru imbunatatiri funciare, planimetric si
altimetric, pe baza sistemei geodezice nationale si regionale;
b) efectuarea de masuratori cadastrale, bornarea si delimitarea
terenurilor;
c) materializarea punctelor din reteaua de indesire si reteaua de ridicare,
insotite de descrieri topografice si schite de reperaj pentru terenurile la
care urmeaza sa se efectueze imbunatatiri funciare;
d) efectuarea operatiunilor de indesire si completare a retelei geodezice
pentru masurarea corecta a terenului pe categorii de folosinta, destinatie si
proprietari;
e) participarea efectiva la lucrarile de evaluare a terenurilor propuse
pentru imbunatatiri funciare si organizarea teritoriului;
f) alte cheltuieli curente si de capital pentru procurarea de instrumente
necesare efectuarii lucrarilor de specialitate.
2. In utilizarea Fondului de ameliorare a fondului funciar, pentru
destinatia stabilita conform Ordinului ministrului administratiei publice si al
ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 5.120/441/2001, Oficiul
National de Cadastru, Geodezie si Cartografie indeplineste atributiile si
raspunderile ordonatorilor secundari de credite, stabilite prin Legea
finantelor publice nr. 72/1996.
In conformitate cu prevederile art. II pct. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii nr.
18/1991, republicata, soldul Fondului de ameliorare a fondului funciar
constituit potrivit legii, ramas neutilizat la finele anului, se reporteaza in
anul urmator si se utilizeaza cu aceeasi destinatie.
3. Evidentierea in contabilitate a veniturilor si cheltuielilor aferente
scoaterii din circuitul agricol se face potrivit Planului de conturi pentru
institutiile publice, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor nr. 324/1994,
cu modificarile ulterioare, utilizandu-se in principal urmatoarele conturi:
119.01 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala si de
redistribuire"
120 "Disponibil al institutiei publice finantate din venituri
extrabugetare - analitic corespondent"
213 "Alte decontari"
231 "Creditori - analitic corespondent"
337 "Fonduri cu destinatie speciala - analitic corespondent"
420 "Cheltuieli ale institutiei publice finantate din venituri
extrabugetare - analitic corespondent"
421 "Cheltuieli din fonduri cu destinatie speciala"
520 "Venituri extrabugetare ale institutiei publice - analitic
corespondent".
Disponibilitatile, veniturile si cheltuielile din Fondul de ameliorare a
fondului funciar se raporteaza in anexa nr. 15 la Darea de seama contabila
trimestriala si anuala pentru institutii publice, la randul 20, si se aduna in
totalul de la randul 01.
Monografia privind inregistrarea in contabilitate a principalelor
operatiuni privind constituirea si utilizarea Fondului de ameliorare a fondului
funciar este urmatoarea:
______________________________________________________________________________
| La O.N.C.G.C. | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| Incasarea taxelor datorate de persoanele fizice si | 119.01 | 337.02
|
| juridice, potrivit legii, pentru scoaterea | |
|
| definitiva din circuitul agricol | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| Inregistrarea dobanzii calculate pentru | 119.01 | 337.02
|
| disponibilitatile aflate in cont | | |
|____________________________________________________|____________|____________|
| Transmiterea sumelor la O.J.C.G.C. pentru | 213.02 | 119.01
|
| efectuarea de cheltuieli | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| La sfarsitul anului, preluarea cheltuielilor | 421 | 213.02
|
| efectuate de O.J.C.G.C. | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| La sfarsitul anului, inchiderea contului de | 337.02 | 421
|
| cheltuieli efectuate in cursul anului din Fondul | |
|
| de ameliorare a fondului funciar | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| La O.J.C.G.C. | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| Incasarea sumelor de catre O.J.C.G.C., transmise
|120/analitic|520/analitic|
| de catre O.N.C.G.C., pentru efectuarea
|corespondent|corespondent|
| cheltuielilor stabilite | |
|
|____________________________________________________|____________|____________|
| Inregistrarea cheltuielilor efectuate de
O.J.C.G.C.|420/analitic|120/analitic|
| |corespondent|corespondent|
|____________________________________________________|____________|____________|
| Inchiderea contului de cheltuieli la sfarsitul
|520/analitic|420/analitic|
| anului de catre O.J.C.G.C.
|corespondent|corespondent|
|____________________________________________________|____________|____________|
4. Sumele incasate din scoaterea din circuitul agricol a terenurilor
situate in extravilanul localitatilor, necesare amplasarii obiectivelor de
investitii, vor fi virate in conturile:
- 50.57.905.1601 "Disponibil din Fondul de ameliorare a fondului
funciar" - in creditul acestui cont se inregistreaza taxa pentru scoaterea
definitiva din circuitul agricol;
- 50.66.905.1601 "Disponibil garantii pentru Fondul de ameliorare a
fondului funciar" - in creditul acestui cont se inregistreaza garantia
depusa de catre beneficiarul aprobarii, aferenta scoaterii temporare din
circuitul agricol;
- aceste conturi sunt deschise la Directia Trezorerie si Contabilitate
Publica a Municipiului Bucuresti.
CAP. 3
Tarife si garantii
1. Tarifele cuvenite pentru executarea lucrarilor in vederea obtinerii
acordului de principiu si a documentatiei necesare obtinerii avizului sau
aprobarii, dupa caz, a Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si
a Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie de scoatere a
terenurilor din circuitul agricol, aprobate prin Ordinul ministrului
administratiei publice si al ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor nr. 5.120/441/2001 (anexa nr. 3), se vor stabili in functie de
suprafata terenului, dupa cum urmeaza:
________________________________________________________________________________
Lucrarea din Tarifele in functie de suprafata terenului (mii lei)
anexa nr. 3
------------------------------------------------------------------
< 1.000 mp 1.001 mp - 5.000 mp 5.001 mp - 10.000 mp >
10.000 mp
________________________________________________________________________________
1 700 1.500 2.500 3.500
2 350 700 1.500 2.000
3*) 1.000 3.000 5.000 10.000
4*) 5.000 6.000 7.000 10.000
5 300 350 400 500
6 1.500 2.000 3.000 45.000
7 250 500 1.000 2.500
8 300 300 300 300
9 1.000 2.000 3.500 5.000
________________________________________________________________________________
*) Tarifele lucrarilor prevazute la pct. 3 si 4 se refera la persoanele
fizice si juridice, in vederea construirii obiectivelor de investitii, pentru
persoanele fizice tariful fiind de 350.000 lei si, respectiv, 200.000 lei in
vederea construirii de locuinte.
2. Tarifele cuvenite directiilor generale pentru agricultura si industrie
alimentara si oficiilor judetene de cadastru, geodezie si cartografie,
stabilite conform anexei nr. 3 la Ordinul ministrului administratiei publice si
al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 5.120/441/2001, vor
fi percepute de institutiile care executa lucrarea: oficiul judetean de
cadastru, geodezie si cartografie sau oficiul de studii pedologice si
agrochimice, cu exceptia lucrarilor prevazute la pct. 4 din anexa nr. 3 la
ordinul mentionat, care se vor imparti in mod egal intre cele doua institutii
(oficiul judetean de cadastru, geodezie si cartografie - oficiul de studii
pedologice si agrochimice).
3. Restituirea garantiei si a dobanzii aplicate de banca pentru perioada de
depozit, conform art. 93 din Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile
ulterioare, se va face pe baza documentatiei depuse de beneficiar la Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si la Oficiul National de Cadastru,
Geodezie si Cartografie.
Documentatia va cuprinde:
- cerere de restituire a garantiei din partea beneficiarului, in care se va
specifica numarul contului si banca la care se face restituirea;
- proces-verbal de redare a terenului in circuitul agricol, care va fi
semnat de proprietarul terenului, directia generala pentru agricultura si
industrie alimentara, oficiul de studii pedologice si agrochimice, oficiul
judetean de cadastru, geodezie si cartografie, beneficiarul de investitie si
primaria pe teritoriul careia se afla terenul si care il va inregistra la
sediu;
- studiu pedologic, intocmit de oficiul de studii pedologice si
agrochimice, prin care se confirma redarea terenului la clasa de calitate avuta
anterior scoaterii din circuitul agricol;
- copie de pe avizul de scoatere temporara din circuitul agricol;
- copie de pe documentul de plata a garantiei.
Data incheierii procesului verbal de redare a terenului in circuitul
agricol trebuie sa se incadreze in perioada de aprobare prevazuta in aviz,
perioada care nu poate sa fie mai mare de 2 ani cumulat.
Emitentii avizului de scoatere temporara a terenului din circuitul agricol
au obligatia sa urmareasca respectarea termenului aprobat prin aviz si sa
atentioneze in scris beneficiarul de investitie pentru respectarea acestuia.