ORDIN
Nr. 326 din 21 august 2001
privind abilitarea oficiilor de studii pedologice si agrochimice judetene si a
directiilor generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, sa indeplineasca atributiile prevazute la
art. 74 - 103 din Legea nr. 18/1991, republicata
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 646 din 16 octombrie 2001
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
avand in vedere necesitatea imbunatatirii activitatii de fond funciar, in
conformitate cu prevederile art. 74 - 103 din Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata, si ale art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
70/2001 pentru modificarea Legii cadastrului si publicitatii imobiliare nr.
7/1996,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu
modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba infiintarea serviciului de fond funciar in cadrul oficiilor de
studii pedologice si agrochimice judetene din subordinea directiilor generale
pentru agricultura si industrie alimentara judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, in limita numarului de personal aprobat prin statul de functii.
Art. 2
Atributiile oficiilor de studii pedologice si agrochimice judetene in
domeniul fondului funciar, in completarea celor avute, sunt:
a) analizarea documentatiilor intocmite de beneficiarii de investitii,
necesare in vederea obtinerii avizelor pentru scoaterea definitiva si temporara
din productia agricola;
b) analizarea documentatiilor intocmite de beneficiari, necesare in vederea
obtinerii avizelor pentru schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor;
c) evaluarea terenurilor agricole in conformitate cu prevederile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, pentru modificarea si completarea Legii
nr. 1/2000;
d) urmarirea si verificarea modului in care sunt respectate normele privind
evidenta, protectia, folosirea si ameliorarea fondului funciar de catre toti
detinatorii de terenuri cu destinatie agricola, indiferent de forma de
proprietate;
e) indeplinirea oricaror alte atributii in acest domeniu.
Art. 3
Se aproba Metodologia privind continutul documentatiilor referitoare la
scoaterea terenurilor din productia agricola, necesare in vederea amplasarii
obiectivelor de investitii, prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 4
Se aproba Metodologia privind schimbarea categoriei de folosinta a
terenurilor agricole, prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 5
(1) Se aproba Lista cuprinzand lucrarile efectuate de oficiile de studii
pedologice si agrochimice judetene si tarifele aferente, prevazuta in anexa nr.
3.
(2) Sumele incasate de oficiile de studii pedologice si agrochimice
judetene, unitati de stat autofinantate, constituie venituri in completarea
celor prevazute la art. 5 din Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor nr. 101/2001.
Art. 6
(1) Se aproba ca directiile generale pentru agricultura si industrie
alimentara judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, unitati bugetare, sa
asigure utilizarea cu destinatie agricola a Fondului de ameliorare a fondului
funciar constituit in baza Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata, si
a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2001, pentru modificarea si
completarea Legii nr. 1/2000.
(2) Modalitatea de utilizare a Fondului de ameliorare a fondului funciar se
va stabili prin norme metodologice.
Art. 7
Directia fond funciar si cadastru forestier va transmite prezentul ordin
oficiilor de studii pedologice si agrochimice judetene si directiilor generale
pentru agricultura si industrie alimentara judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, pentru aplicarea si respectarea acestuia.
Art. 8
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice prevedere
contrara.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind continutul documentatiilor referitoare la scoaterea terenurilor din
productia agricola, necesare in vederea amplasarii obiectivelor de investitii
Amplasarea constructiilor de orice fel si a altor obiective de investitii
se face conform prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata,
pe terenuri situate in intravilanul localitatilor. Exceptie fac constructiile
prevazute la alin. 2 si 3 ale art. 91 din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, care pot fi amplasate si pe terenuri situate in extravilanul
localitatilor, cu precadere pe cele cu folosinte neagricole sau cu folosinte
agricole inferioare si slab productive, cu respectarea prevederilor art. 92 din
aceeasi lege.
Scoaterea terenurilor din productia agricola se face in conformitate cu
prevederile art. 92 - 103 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata.
Pentru a se preintampina unele aspecte negative privitoare la amplasarea
constructiilor si la scoaterea terenurilor din productia agricola pentru
obiective de investitii mari se va solicita in prima faza organelor de avizare,
de catre titularii de investitii, obtinerea unui acord de principiu referitor la
amplasament, iar in faza a doua, avizarea sau aprobarea scoaterii definitive
ori temporare a terenurilor din productia agricola.
Scoaterea terenurilor din productia agricola se face la solicitarea
titularilor de investitii, pe baza unei documentatii.
Continutul documentatiei
I. Pentru acordul de principiu:
1. memoriul justificativ care va cuprinde:
- necesitatea si oportunitatea realizarii obiectivului de investitii in
zona;
- descrierea variantelor de amplasament studiate, cu precizarea
categoriilor de folosinta a terenurilor, a suprafetei aferente, definitiva si
temporara, proprietarilor terenurilor, a pozitiei terenurilor fata de
intravilan, a denumirii localitatii etc., pentru fiecare varianta de
amplasament;
2. acordul proprietarilor de teren, in care se vor preciza conditiile in
care se pun la dispozitie titularilor de investitii terenurile (vanzare,
concesionare, inchiriere), perioada pentru care se face concesionarea sau
inchirierea, categoria de folosinta a terenurilor, suprafata, locul unde este
situat terenul (teritoriul, tarlaua, parcela etc.);
3. acordul de principiu al oficiilor de studii pedologice si agrochimice
judetene, care va cuprinde descrierea sumara a variantelor de amplasament
studiate privind locul de amplasare, categoria de folosinta, suprafata, pozitia
fata de intravilan, detinatorii terenurilor si varianta pentru care opteaza;
4. punctul de vedere al directiei judetene de urbanism si amenajarea
teritoriului, referitor la amplasarea obiectivului de investitii, cu incadrarea
in prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata;
5. punctul de vedere al organelor judetene de specialitate (inspectoratul
de protectia mediului) privind protectia mediului inconjurator si de
gospodarire a apelor, daca este cazul, referitor la amplasarea obiectivului de
investitii;
6. in cazul terenurilor amenajate cu lucrari de imbunatatiri funciare se va
solicita avizul sucursalei Societatii Nationale de Imbunatatiri Funciare;
7. planul de incadrare in zona;
8. planul de situatie al amplasamentului, in care se vor evidentia:
- categoriile de folosinta existente in zona, conform planului cadastral;
- variantele de amplasament studiate, cu precizarea categoriilor de
folosinta a terenurilor, a suprafetei si a proprietarilor terenurilor, pentru
fiecare varianta de amplasament;
- constructiile si obiectivele de investitii existente, cele in curs de
executie sau proiectate pe terenurile limitrofe amplasamentelor studiate;
- limitele intravilanului.
Planul va fi redactat la o scara convenabila, care sa permita evidentierea
celor mentionate mai sus, si va purta certificarea si viza oficiului de studii
pedologice si agrochimice judetean.
Pe baza acordului de principiu obtinut de la Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor titularii de investitii pot proceda la definitivarea
amplasamentului in varianta adoptata si la intocmirea documentatiei de scoatere
a terenurilor din productia agricola.
II. Pentru obtinerea avizului sau a aprobarii Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor privind scoaterea terenurilor din productia agricola:
1. Memoriul justificativ al lucrarii, care va contine:
- justificarea detaliata pe obiecte si pe suprafete a folosirii terenurilor
solicitate in cadrul obiectivului de investitii;
- gruparea cat mai concentrata a constructiilor propuse sa fie realizate in
incinta si folosirea pe cat posibil a sistemului de constructii multietajat, in
scopul reducerii suprafetelor de teren aferente obiectivului de investitii;
- dimensionarea stricta a cailor de acces, a platformelor de depozitare, a
retelelor tehnico-edilitare etc. din cadrul incintei;
- modul de realizare a obiectivului de investitii - intr-o singura etapa
sau in mai multe etape -, cu precizarea suprafetelor ce urmeaza sa fie ocupate
in fiecare etapa;
- eliminarea spatiilor libere din incinta propusa si din incintele
existente;
- pentru lucrarile extractive care se realizeaza in cariere deschise se vor
mentiona suprafetele necesare pentru fiecare an de exploatare. Exploatarea
materiilor prime de pe terenurile respective se va face continuu pana la
epuizarea totala a acestora, astfel incat terenurile excavate sa poata fi
amenajate de catre titularii de investitii potrivit prevederilor art. 101 din
Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata. In cazul extinderilor se va
preciza in mod expres daca terenurile ramase in urma exploatarii materiilor
prime au fost nivelate si amenajate pentru productia agricola, silvica sau
piscicola;
- in cazul lucrarilor de modernizare a drumurilor, a cailor ferate si al
regularizarii de albii ale raurilor se vor mentiona suprafetele tronsoanelor
abandonate, ce urmeaza sa fie nivelate si amenajate pentru productia agricola
de catre titularii de investitii.
Depozitele de zgura si cenusa se vor amplasa numai pe terenuri neagricole,
neproductive sau pe terenuri agricole cu folosinte inferioare si slab
productive si in nici un caz pe terenuri arabile sau pe plantatii de vii si
pomi. Dimensionarea depozitelor se va face in functie de cantitatea de zgura si
cenusa rezultata in cursul unui an;
- precizarea pozitiei terenurilor solicitate fata de intravilan, a
categoriilor de folosinta ce urmeaza sa fie ocupate pe suprafete, a lucrarilor
de imbunatatiri funciare sau a altor investitii existente propuse pentru
dezafectare, a modului in care se refac aceste investitii si cum se asigura
functionarea normala a sistemelor de irigatii si desecari.
Ocuparea temporara a terenurilor agricole se poate face pe o perioada de
maximum 2 ani;
- in cadrul lucrarilor de imbunatatiri funciare se vor mentiona
suprafetele, pe folosinte si proprietari, ale terenurilor neagricole,
neproductive, care se dau productiei agricole in cadrul perimetrului de
amenajat, precum si ale celor agricole cu exces de umiditate prelungit.
2. Acordurile proprietarilor de teren
Pentru terenurile proprietate a persoanelor juridice sau aflate in
administrarea acestora se va prezenta acordul organului central, respectiv al
prefecturii judetene, al Primariei Municipiului Bucuresti, al Agentiei
Domeniilor Statului, al Academiei de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe
Ionescu-Sisesti", in subordinea caruia se afla unitatea in cauza, actul de
proprietate obtinut prin vanzare-cumparare, donatie, concesionare, asociere,
transmitere, incheiat intre persoana juridica si titularul obiectivului de
investitii, precum si alte documente de detinere a terenurilor. In actul de
proprietate vor fi consemnate atat valoarea terenului, cat si alte clauze
convenite intre parti. Pentru terenurile ocupate temporar se va prezenta
contractul de inchiriere.
Pentru terenurile proprietate a persoanelor fizice se va prezenta actul de
proprietate, de vanzare-cumparare, de donatie sau, dupa caz, documentul de
expropriere pentru cauza de utilitate publica, iar pentru terenurile ce se vor
ocupa temporar, contractul de inchiriere.
In toate cazurile contractele de inchiriere vor fi legalizate de notarul
public.
3. Avizul oficiului de studii pedologice si agrochimice judetean va
cuprinde date reale, bazate pe verificari facute la fata locului de catre
delegatul acestuia. In acest sens in aviz se vor preciza:
- denumirea obiectivului de investitii si titularul acestuia;
- pozitia amplasamentului fata de intravilan, denumirea localitatii pe
teritoriul careia se amplaseaza, categoriile de folosinta care sunt afectate,
suprafata defalcata, definitiv si temporar si proprietarii terenurilor. Pentru
terenurile care se ocupa temporar se vor preciza termenul de redare in
productia agricola si conditiile in care se redau;
- in mod expres, daca terenurile sunt amenajate pentru irigat, desecat sau
daca s-au efectuat lucrari de combatere a eroziunii solului si masurile ce se
impun a fi luate pentru refacerea si functionarea normala a sistemelor de
irigatii, de desecare sau de combatere a eroziunii solului;
- pentru lucrarile extractive care se realizeaza in cariere deschise,
obligatiile ce revin investitorilor - de nivelare si amenajare a terenurilor
excavate, concomitent cu lucrarile de exploatare a materiilor prime. De
asemenea, se va arata modul in care titularii lucrarilor extractive au
respectat prevederile art. 101 din Legea nr. 18/1991, republicata, in cazul
extinderilor sau deschiderii de noi cariere;
- numarul documentului de plata prin care titularii de investitii au virat
in Fondul de ameliorare a fondului funciar sumele datorate conform Legii
fondului funciar nr. 18/1991, republicata, si Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 102/2001, rezultate din nota de calcul a taxei, intocmita de
oficiul de studii pedologice si agrochimice judetean. Sumele datorate se
vireaza astfel:
a) pentru scoaterea definitiva, in contul nr. 50574221187, deschis la
Trezoreria municipiului Bucuresti;
b) pentru scoaterea temporara, in contul nr. 50664221187, deschis la
Trezoreria municipiului Bucuresti.
4. Dispozitia de virare a taxelor de protectie la Fondul de ameliorare a
fondului funciar
La solicitarea avizarii sau aprobarii scoaterii terenurilor din productie
titularii de investitii au obligatia sa anexeze la documentatie copia de pe
dispozitia de virare a sumelor ce reprezinta taxele de protectie pentru
terenurile agricole care se ocupa definitiv, precum si garantia in bani pentru
terenurile ce se ocupa temporar, care este egala cu taxa prevazuta pentru
terenurile ce se scot definitiv din productia agricola.
5. Planul de situatie al amplasamentului obiectivului de investitii va
contine pe langa elementele prevazute la pct. I unele date referitoare la
lucrarile de imbunatatiri funciare, si anume:
- evidentierea prin culori a terenurilor neagricole, neproductive, care se
amenajeaza si se pun in productia agricola ca urmare a lucrarilor de
imbunatatiri funciare;
- evidentierea terenurilor agricole slab productive si cu exces de
umiditate prelungit.
Suprafetele terenurilor mentionate mai sus se vor prezenta sub forma de
tabel, pe categorii de folosinta existente si transformate.
De asemenea, in planul de situatie al amplasamentului se vor evidentia
distinct limita intravilanului aprobat legal si amplasamentul pentru care s-a
obtinut acordul de principiu al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, vizat de oficiul de studii pedologice si agrochimice judetean.
6. Planul de situatie de detaliu al amplasamentului, cu amplasarea
constructiilor, cailor de acces, retelelor etc. pe terenurile din incinta
propusa, se redacteaza la o scara convenabila reprezentarii tuturor obiectelor
din incinta: 1:500 - 1:1000.
Pe acest plan se vor mai evidentia:
- constructiile existente din imediata vecinatate a amplasamentului propus,
limita incintei obiectivului de investitii, spatiile libere, distantele dintre
obiectiv si constructiile existente, precum si dintre obiectiv si caile de
acces existente din afara, la care are acces;
- recapitulatia metrica detaliata pe obiecte, prin care se justifica
suprafata terenului solicitat;
- in cazul extinderilor, pe plan se vor figura constructiile si spatiile
libere din incinta existenta, ce urmeaza sa fie dezvoltate, evidentiindu-se
suprafetele constructiilor si spatiilor libere.
7. Certificatul de urbanism va cuprinde:
a) planul urbanistic general;
b) planul urbanistic zonal;
c) planul urbanistic de detaliu;
d) hotararea consiliului local pentru aprobarea planului urbanistic
general, a planului urbanistic zonal, a planului urbanistic de detaliu, dupa
caz.
8. Documentatia pentru incadrarea in clase de calitate, intocmita de
oficiul de studii pedologice si agrochimice judetean
9. Evaluarea terenurilor conform prevederilor anexei nr. 1 la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/2001, efectuata de evaluatorii atestati de
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
10. Cerere de solicitare din partea beneficiarului de investitii
11. Acordul, avizul de aprobare emis pentru scoaterea terenului din
productia agricola, semnat de directorul general al directiei generale pentru
agricultura si industrie alimentara judetene, pe langa directorul oficiului de
studii pedologice si agrochimice judetean
12. Un exemplar al documentatiei se va tine in mod obligatoriu la oficiul
de studii pedologice si agrochimice judetean
13. O copie de pe aprobarea - avizarea scoaterii terenurilor din productia
agricola se va inainta de oficiul de studii pedologice si agrochimice judetean
oficiului judetean de cadastru, geodezie si cartografie, respectiv al
municipiului Bucuresti, pentru operarea in evidentele cadastrale a
modificarilor survenite.
ANEXA 2
METODOLOGIE
privind schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor agricole
Schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor arabile ale persoanelor
juridice in alte categorii de folosinta agricola, in conditiile prevazute la
art. 77 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, se poate face cu
avizul directiei generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, si al oficiului de studii pedologice si
agrochimice judetean.
Schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor arabile, altele decat cele
prevazute la art. 77 din Legea nr. 18/1991, republicata, se va aproba de
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu avizul prealabil al
directiei generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, si al oficiului de studii pedologice si
agrochimice judetean.
Documentatiile de schimbare a categoriei de folosinta a terenurilor
agricole vor fi inaintate spre aprobare Ministerului Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor de catre oficiile de studii pedologice si agrochimice judetene si
vor cuprinde urmatoarele:
1. adresa de inaintare;
2. avizul directiei generale pentru agricultura si industrie alimentara
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si al oficiului de studii
pedologice si agrochimice judetean pentru schimbarea categoriei de folosinta a
terenului, din care sa rezulte: suprafata, categoria de folosinta actuala si
cea propusa;
3. tabel cuprinzand tarlalele, parcelele propuse pentru schimbarea
categoriei de folosinta, identificate prin numere cadastrale de tarla, parcela,
si suprafata, cu specificarea categoriei de folosinta actuala;
4. memoriu justificativ pentru schimbarea categoriei de folosinta
solicitate, intocmit de persoana juridica beneficiara;
5. in cazul schimbarii categoriei de folosinta pomicola sau viticola in
alte categorii de folosinta agricola, acordul statiunii de cercetare si
productie pomicola sau viticola teritoriale;
6. in cazul schimbarii categoriei de folosinta pomicola, viticola sau a
plantatiilor de hamei, situatia financiar-contabila a investitiei respective,
cu evidentierea valorii ramase de amortizat si a modului de recuperare a
acesteia.
Situatia va fi intocmita de beneficiarul investitiei, impreuna cu comisia
constituita din delegatul directiei generale pentru agricultura si industrie
alimentara judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si din delegatul
oficiului de studii pedologice si agrochimice judetean, delegatul institutului,
statiunii de cercetare si productie pomicola sau viticola teritoriale, si va fi
insusita - avizata de directia generala a finantelor publice judeteana.
De asemenea, documentatia va contine declaratia pe propria raspundere din
partea persoanei juridice solicitante ca plantatia respectiva nu este gajata
pentru obtinerea de credite, nu este ipotecata, fiind libera de sarcini;
7. extras din planul cadastral, cu evidentierea tarlalelor si a parcelelor
propuse pentru schimbarea categoriei de folosinta;
8. in cazul schimbarii terenurilor agricole in categorii de folosinta
inferioare este obligatoriu sa se prezinte documentatia pedologica care sa
justifice aceasta solicitare, precum si pretabilitatea terenurilor pentru alta
categorie de folosinta.
Un exemplar al documentatiei se va retine in arhiva oficiului de studii
pedologice si agrochimice judetean.
O copie de pe avizul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
pentru aprobarea schimbarii categoriei de folosinta se va inainta de oficiul de
studii pedologice si agrochimice judetean oficiului judetean de cadastru,
geodezie si cartografie, respectiv al municipiului Bucuresti, pentru operarea
in evidentele cadastrale a modificarilor survenite.
ANEXA 3
LISTA
cuprinzand lucrarile executate de oficiile de studii pedologice si agrochimice
judetene si tarifele aferente
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea lucrarii U.M. Valoarea
tarifului
crt. perceput*)
(lei)
________________________________________________________________________________
1. Acordarea de asistenta tehnica lucrare 700.000 - 3.500.000
beneficiarilor de investitii
privind intocmirea documentatiilor
de scoatere definitiva si temporara
a terenurilor din circuitul agricol
2. Analiza si verificarea documentatiilor lucrare 350.000 - 2.000.000
de scoatere definitiva si temporara a
terenurilor din circuitul agricol
3. Incadrarea terenurilor agricole
solicitate de beneficiari in clase de
calitate, in vederea calculului taxei
procentuale prevazute la art. 92 si in
anexa nr. 1 la Legea fondului funciar
nr. 18/1991, republicata:
- pentru persoane fizice, in vederea lucrare 350.000
construirii de locuinte
- pentru persoane fizice si juridice, ha 5.000.000
in vederea construirii de obiective
de investitii
4. Evaluarea terenurilor agricole in ha 10%
conformitate cu prevederile anexei din valoarea
efectiva
la Ordonanta de urgenta a Guvernului a terenurilor
nr. 102/2001
5. Eliberarea de acorduri - avize pentru acord - aviz
scoaterea definitiva sau temporara
a terenului din productia agricola:
- pentru persoane fizice, in vederea 200.000
construirii de locuinte
- pentru persoane fizice si juridice, 2.000.000
in vederea construirii de obiective
de investitii
6. Predarea amplasamentului catre amplasament 300.000 - 500.000
beneficiari
7. Acordarea de asistenta tehnica lucrare 1.500.000 - 4.500.000
solicitantilor pentru schimbarea
categoriei de folosinta
8. Analiza si verificarea documentatiilor lucrare 250.000 - 1.500.000
pentru schimbarea categoriei de
folosinta
9. Intocmirea documentatiei pedologice ha 300.000
privind schimbarea categoriei de
folosinta a terenurilor agricole,
in cazul schimbarii in categorii
de folosinta inferioare
10. Eliberarea de acorduri pentru
schimbarea categoriei de folosinta acord 10.000.000 -
12.000.000
pentru terenurile solicitate
11. Urmarirea executiei lucrarilor din lucrare in limita prevederilor
perimetrele de ameliorare prevazute in din devizul general
proiectele tehnice si receptia aprobat conform
partiala si finala Hotararii Guvernului
nr. 376/1994
________________________________________________________________________________
*) Valoarea tarifelor se va indexa in functie de coeficientul de inflatie
comunicat de Institutul National de Statistica.