ORDONANTA DE URGENTA Nr. 186 din 19 noiembrie 1999
pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura
falimentului bancilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 567 din 19 noiembrie 1999
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 159 din 22 aprilie 1998, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
O banca este considerata in stare de faliment, daca se afla in una dintre
urmatoarele situatii:
a) banca nu a onorat integral creante certe, lichide si exigibile, de cel
putin 30 de zile;
b) valoarea obligatiilor bancii depaseste valoarea activului sau.
Valoarea activului net al bancii se va calcula in conformitate cu normele
emise de Banca Nationala a Romaniei in acest sens."
2. Titlul capitolului II va fi urmatorul:
"Organele care aplica procedura falimentului si atributiile lor"
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Toate procedurile prevazute de prezenta lege, cu exceptia recursului, sunt
de competenta exclusiva a tribunalului in jurisdictia caruia se afla sediul
bancii debitoare, care figureaza in registrul comertului, si sunt exercitate de
un judecator-sindic.
Judecatorul-sindic este nominalizat, in fiecare caz, de presedintele
tribunalului dintre judecatorii desemnati ca judecatori-sindici, in temeiul
art. 12 alin. (3) din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata.
Principalele atributii ale judecatorului-sindic, in cadrul prezentei legi,
sunt:
a) darea hotararii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestatiei bancii debitoare impotriva cererii introductive
formulate de Banca Nationala a Romaniei sau de creditori, pentru inceperea
procedurii;
c) desemnarea, prin hotarare, a lichidatorului, stabilirea atributiilor
acestuia, controlul asupra activitatii lui si, daca este cazul, inlocuirea lui;
d) judecarea actiunilor introduse de lichidator pentru anularea unor
transferuri cu caracter patrimonial, anterioare hotararii de deschidere a
procedurii;
e) judecarea contestatiilor bancii debitoare ori ale creditorilor impotriva
masurilor luate de lichidator;
f) confirmarea planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare;
g) darea hotararii de inchidere a procedurii.
Hotararile judecatorului-sindic sunt definitive si executorii si vor
cuprinde, prin derogare de la art. 261 alin. 4*) din Codul de procedura civila,
si motivarea. In conditiile legii, ele vor putea fi atacate cu recurs."
-------------
*) Art. 261 alin. 4 din Codul de procedura civila a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 13/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998.
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Curtea de apel va fi instanta de recurs, pentru hotararile date de
judecatorul-sindic, in baza art. 3.
Recursul va fi judecat in termen de 15 zile de la inregistrarea dosarului
la curtea de apel, citarea partilor urmand sa fie facuta prin publicitate, in
conditiile art. 95 din Codul de procedura civila.
Prin derogare de la art. 300 alin. 3 si 4 din Codul de procedura civila,
hotararile judecatorului-sindic, cu exceptia celei de respingere a contestatiei
bancii debitoare, nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs."
5. Articolul 5 se abroga.
6. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
In indeplinirea atributiilor lor, care implica aplicarea unor reglementari
bancare, judecatorul-sindic si lichidatorul pot cere opinia Bancii Nationale a
Romaniei, in calitatea sa de autoritate de supraveghere bancara."
7. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
In cazul deschiderii procedurii falimentului judecatorul-sindic va ridica
de indata bancii debitoare dreptul de a-si administra bunurile si de a dispune
de ele si va desemna un lichidator, cu avizul Bancii Nationale a Romaniei.
Acesta va trebui sa fie persoana juridica specializata, constituita conform
legii.
Adunarea generala a actionarilor bancii debitoare va putea desemna, cu
majoritate simpla, un reprezentant care sa ii reprezinte in cadrul procedurii
si care va avea dreptul, in conditiile legii, sa conteste masurile luate de
lichidator sau sa exercite caile de atac impotriva hotararilor judecatoresti.
In prima sedinta a adunarii creditorilor acestia vor putea alege un alt
lichidator, cu o majoritate de 51% din valoarea creantelor valabile,
inregistrate la tribunal pana la data prevazuta in notificarea trimisa de
judecatorul-sindic, sau vor putea decide mentinerea lichidatorului desemnat de
judecatorul-sindic.
In cazul in care sunt propusi mai multi lichidatori, va fi considerat ales
lichidatorul care va intruni voturile creditorilor titulari ai celei mai mari
parti din valoarea creantelor inregistrate la tribunal, in conditiile alin. 3.
Pe data stabilirii atributiilor noului lichidator de catre judecatorul-sindic
vor inceta atributiile lichidatorului numit de acesta la data deschiderii
procedurii. Lichidatorul nou-numit va prelua activitatea de la lichidatorul
inlocuit, sub controlul judecatorului-sindic.
In cazul propunerii lichidatorului de catre creditori, acesta va trebui sa
primeasca avizul Bancii Nationale a Romaniei inainte de a fi desemnat de
judecatorul-sindic.
Prevederile Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, cu modificarile ulterioare, privind retributia lichidatorului,
se aplica in mod corespunzator."
8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Banca debitoare, comitetul creditorilor si oricare dintre creditori pot
face contestatie impotriva masurilor luate de lichidator. O astfel de
contestatie va trebui sa fie inregistrata in termen de 10 zile de la data la
care masura a fost luata, iar solutionarea acesteia se va face in maximum 15
zile de la data depunerii ei. Daca socoteste necesar, judecatorul-sindic va
tine o sedinta, cu citarea autorului contestatiei, a bancii debitoare a Bancii
Nationale a Romaniei si a lichidatorului."
9. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Lichidatorul va intocmi un raport lunar asupra evolutiei procedurii
falimentului, pe care il va prezenta spre aprobare judecatorului-sindic, dupa
care il va transmite si Bancii Nationale a Romaniei. Un astfel de raport va
include informatii referitoare la valoarea totala a creantelor asupra bancii
debitoare si la valoarea totala a activelor bancii debitoare care au fost
vandute.
In orice stadiu al procedurii falimentului, pentru motive temeinice - dol
sau culpa grava -, judecatorul-sindic poate inlocui lichidatorul cu un altul,
prin incheiere motivata data in camera de consiliu. Numirea noului lichidator
se va face cu respectarea procedurii prevazute la art. 7."
10. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Principalele atributii ale lichidatorului sunt:
a) examinarea activitatii bancii debitoare in raport cu situatia de fapt,
intocmirea unui raport amanuntit asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus
la starea de faliment, cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila,
si supunerea acestui raport judecatorului-sindic in termen de 30 de zile de la
desemnarea sa; la cererea lichidatorului, judecatorul-sindic va putea prelungi
aceasta perioada, pentru motive temeinice, prin incheiere;
b) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor bancii debitoare si luarea
masurilor corespunzatoare pentru conservarea lor, la deschiderea procedurii
falimentului;
c) angajarea personalului necesar in vederea lichidarii si conducerea
activitatii acestuia;
d) sa imprumute bani, cu aprobarea judecatorului-sindic garantand cu
activele bancii debitoare sau fara garantie;
e) introducerea de actiuni pentru anularea actelor frauduloase, incheiate
de banca debitoare in dauna drepturilor creditorilor in cei 3 ani anteriori
deschiderii procedurilor;
f) introducerea de actiuni pentru anularea constituirilor sau
transferurilor de drepturi patrimoniale catre terti si pentru restituirea de
catre acestia a bunurilor transmise si a valorii altor prestatii executate,
realizate de banca debitoare prin:
- acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate in cei 3 ani anteriori
deschiderii procedurii; sunt exceptate sponsorizarile in scop umanitar;
- operatiuni comerciale in care prestatia bancii debitoare depaseste vadit
pe cea primita, efectuate in cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii;
- acte incheiate, in cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii, cu
intentia tuturor partilor implicate in acestea de a sustrage bunuri de la
urmarirea de catre creditori sau de a le leza in orice alt fel drepturile;
- acte de transfer de proprietate catre un creditor pentru stingerea unei
datorii anterioare sau in folosul acestuia, efectuate in cele 120 de zile
anterioare deschiderii procedurii, daca suma pe care creditorul ar putea sa o
obtina in caz de faliment al bancii debitoare este mai mica decat valoarea
actului de transfer;
- constituirea ori perfectarea unei garantii reale pentru o creanta care
era chirografara in cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii;
- acte incheiate cu un actionar detinand cel putin 5% din actiunile bancii
debitoare;
- acte incheiate cu un administrator, director sau un membru al organelor
de supraveghere ale bancii debitoare;
- acte incheiate cu orice alta persoana fizica ori juridica detinand o
pozitie dominanta asupra bancii debitoare;
g) stabilirea datelor sedintelor adunarii creditorilor ori de cate ori
considera necesar si prezidarea sedintelor;
h) mentinerea, rezilierea sau denuntarea unor contracte incheiate de banca
debitoare;
i) examinarea creantelor asupra bancii debitoare si, atunci cand este
cazul, formularea de obiectiuni la acestea;
j) primirea platilor pe seama bancii debitoare si consemnarea sumelor in
termen de 24 de ore intr-un cont bancar al bancii debitoare, deschis la Banca
Nationala a Romaniei, cu titulatura banca in faliment, cu drept exclusiv de
dispozitie in interesul procedurii falimentului;
k) urmarirea incasarii creantelor din averea bancii debitoare, rezultate
din transferul de bunuri sau de sume de bani, efectuate de aceasta inainte de
inregistrarea cererii introductive;
l) lichidarea bunurilor din averea bancii debitoare;
m) intocmirea unui raport lunar asupra evolutiei procedurii falimentului,
pe care il va prezenta judecatorului-sindic si il va transmite Bancii Nationale
a Romaniei;
n) intocmirea bilantului final de lichidare; daca lichidarea se prelungeste
peste durata unui exercitiu financiar, lichidatorii sunt obligati sa
intocmeasca bilantul contabil anual si sa il depuna la organele si la termenele
prevazute in modelele situatiilor financiar-contabile pentru banci;
o) sesizarea judecatorului-sindic despre orice problema care ar cere o
solutionare de catre acesta;
p) incheierea oricarui document in numele bancii debitoare, initierea si
coordonarea, in numele acesteia, a oricarei actiuni sau proceduri legale;
q) efectuarea oricaror acte de procedura cerute de prezenta lege."
11. Articolul 11 se abroga.
12. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Procedura falimentului va incepe pe baza unei cereri introduse de catre
banca debitoare sau de creditorii acesteia ori de Banca Nationala a
Romaniei."
13. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Banca Nationala a Romaniei, in calitatea sa de autoritate de supraveghere
bancara, va putea introduce cerere impotriva bancii fata de care s-au aplicat
masuri de supraveghere sau administrare speciala si care nu au condus la
redresarea bancii aflate in situatia de a nu onora platile."
14. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
In urma inregistrarii cererii, introdusa conform art. 13, 14, 16 si 17,
judecatorul-sindic va notifica aceasta partilor interesate si oficiului
registrului comertului la care banca debitoare este inmatriculata, pentru
efectuarea mentiunii.
Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege vor fi
suportate din averea bancii debitoare.
In lipsa disponibilitatilor din contul prevazut la art. 10 alin. 1 lit. j)
se vor utiliza disponibilitati din fondul de lichidare, prevazut de Legea nr.
64/1995, cu modificarile ulterioare."
15. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
La primul termen de judecata judecatorul-sindic va analiza cererea si, in
cazul in care banca debitoare nu contesta starea de faliment, va dispune
inceperea de indata a procedurii falimentului bancii debitoare.
Contestatia impotriva cererii de declansare a procedurii falimentului se
poate face in termen de 5 zile de la data comunicarii acestei cereri.
Judecatorul-sindic se va pronunta asupra contestatiei in termen de 10 zile,
termen care poate fi prelungit o singura data cu inca 10 zile.
Hotararea judecatoreasca privind deschiderea procedurii falimentului bancii
debitoare va fi comunicata de indata Fondului de garantare a depozitelor in
sistemul bancar, in vederea aplicarii reglementarilor privind plata depozitelor
garantate."
16. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Judecatorul-sindic va comunica Bancii Nationale a Romaniei hotararea sa
privind inceperea procedurii falimentului bancii debitoare. Banca Nationala a
Romaniei va inchide de indata conturile bancii debitoare, deschise la Banca
Nationala a Romaniei, si va deschide un nou cont, cu mentiunea banca in
faliment. In acest cont se vor vira sumele de bani existente pana la acea data
in conturile bancii. In continuare operatiunile financiare ale bancii in
faliment se vor desfasura exclusiv prin acest cont."
17. Dupa articolul 20 se introduc articolele 20^1, 20^2, 20^3 si 20^4 cu
urmatorul cuprins:
"Art. 20^1
De la data deschiderii procedurii se suspenda toate actiunile judiciare sau
extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra bancii debitoare sau
bunurilor sale.
Deschiderea procedurii suspenda orice termene de prescriptie a actiunilor
prevazute la alin. 1. Termenele vor reincepe sa curga dupa 30 de zile de la
inchiderea procedurii.
Actiunile introduse de lichidator in aplicarea dispozitiilor prezentei legi
sunt scutite de taxe de timbru.
Art. 20^2
Nici o dobanda ori cheltuiala nu va putea fi adaugata creantelor asupra
bancii debitoare de la data deschiderii procedurii.
Art. 20^3
Dupa ce s-a dispus deschiderea procedurii potrivit art. 19, este interzis
administratorilor bancii debitoare, sub sanctiunea nulitatii, sa instraineze,
fara acordul judecatorului-sindic, actiunile detinute la banca debitoare care
face obiectul acestei proceduri.
Judecatorul-sindic va dispune indisponibilizarea actiunilor, potrivit alin.
1, in registrele speciale de evidenta sau in conturile inregistrate electronic.
Art. 20^4
Salariatii bancii aflate in procedura falimentului vor putea desemna doua
persoane care sa ii reprezinte in procesul de lichidare, dupa deschiderea
procedurii, pentru recuperarea creantelor reprezentand salariile si alte
drepturi banesti."
18. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Prevederile sectiunii a 6-a "Falimentul" din Legea nr. 64/1995,
cu modificarile ulterioare, se vor aplica corespunzator si procedurii
falimentului bancilor, cu exceptia art. 75, respectiv a art. 98 alin. (2), in
ceea ce priveste inceperea lichidarii dupa afisarea tabelului de creante.
19. Dupa articolul 21 se introduce articolul 21^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 21^1
Creantele reprezentand creditele, cu dobanzile si cheltuielile aferente,
acordate bancii debitoare in cursul procedurii falimentului, la cererea
lichidatorului si cu aprobarea judecatorului-sindic, vor fi platite imediat
dupa plata creantelor prevazute la art. 106 pct. 1 din Legea nr. 64/1995, cu
modificarile ulterioare."
20. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
In vederea luarii masurilor prevazute la art. 22 alin. 1,
judecatorul-sindic poate fi sesizat de catre lichidator, de oricare dintre
creditori, de Banca Nationala a Romaniei sau se poate sesiza din oficiu, pe
baza datelor din dosarul cauzei, si va putea dispune masuri asiguratorii."
21. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Procedura falimentului va fi inchisa atunci cand judecatorul-sindic a
aprobat raportul final, cand toate fondurile sau bunurile din averea bancii
ajunse in stare de faliment au fost distribuite si fondurile nereclamate au
fost depuse la Banca Nationala a Romaniei. In urma unei cereri a
lichidatorului, judecatorul-sindic va da o hotarare, inchizand procedura
falimentului. Hotararea va fi comunicata, in scris, tuturor creditorilor,
bancii debitoare si Bancii Nationale a Romaniei, care va inchide contul banca in
faliment, existent la aceasta, si va vira eventualele sume ramase in cont la
bugetul de stat. Aceste sume pot fi solicitate de persoanele indreptatite, in
termenul legal de prescriptie."
22. Articolul 28 se abroga.
Art. 2
Procedurile de reorganizare judiciara declansate in baza prevederilor Legii
nr. 64/1995, cu modificarile ulterioare, vor fi continuate in conformitate cu
prevederile acestei legi.
Art. 3
Legea nr. 83/1998, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
ordonanta de urgenta, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege de catre Parlament, dandu-se
textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Guvernatorul
Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu
Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes